Siden 2008 har de danske leverandører af internetløsninger været pålagt at skulle logge deres kunders færden på internettet. Dette skulle hjælpe politiets arbejde, ved at kunne redegøre for danskernes kommunikation på nettet, hvad indtil nu har været uden de store resultater. Det skriver Computerworld.
Problemet har været at de forskellige teleselskaber ikke leverede de mange sessions-logs i samme format. Et problem der gik op for politiet, første gang de ville gøre brug af de mange data. Systemet, kaldet Raven, har derfor skulle understøtte mange forskellige formater, da lovgivningen ikke har specificeret ét samlet format for de mange data.
Indkøb af it-systemet har ifølge Computerworld kostet statskassen 8.708.000 kroner, men derudover har der også været udgifter til oplæring af personale, løn, support, etablering af frontend samt løbende tilpasning af systemet.
Derudover har den gemte data også været tæt på ubrugelig for politiet ifølge en ny redegørelse fra Justitsministeret. Teleselskaberne er nemlig kun pålagt at skulle logge hver 500. datapakke på deres server, hvilket sker idet en brugers pakke sendes videre til modtagerens server. Men da der er trafik fra mange hundrede brugere på serveren er det tilfældigt hvilke data der logges, hvilket gør dataene ubrugelige.
Dertil har Raven først været klart i 2010, da et fælles logning-format skulle indføres, og selv i dag opfylder it-systemet ikke de ideer, der lå til grund for logningsbekendtgørelsen.
Ud over at give politiet problemer, har de enorme mængder data også kostet teleselskaberne mange penge. Op til 200 millioner kroner i investeringer for at leve op til reglerne, og omkring 50 millioner kroner i årlige udgifter, hvilket løber op i en halv milliard kroner siden 2007.