mboost-dp1

Bedste måde at skrive matematik noter

Gå til bund
Gravatar #1 - Bllets
2. nov. 2010 12:15
Bedste måde at skrive matematik noter på?

I hånden, Word, Excel, OneNote, OO, noget andet?

Syntes intet af det ovenstående sådan set virker optimalt, så nu vil jeg høre om der er andre og bedre muligheder?

(Matematik A niveau på HH)
Gravatar #2 - myplacedk
2. nov. 2010 12:32
Hvis det er Word du er vant til, og er tryg ved at arbejde med, så go for it.

Jeg går ud fra at de moderne versioner ikke fjerner alle objekter (formler, grafer og billeder) når dokumentet bliver for komplekst. Men måske er det alligevel en god ide at have et dokument pr. emne. Sidst jeg brugte Word blev det ret tungt hvis jeg havde for mange spændende ting, og jeg aner ikke om det er blevet bedre.

Da jeg havde Matematik A på HH tog jeg ikke notater. Da jeg havde diskret matematik griflede jeg lidt i hånden, og smed det væk.

Da jeg skulle skrive rapporter med relationel matematik på Århus Universitet skrev jeg i OpenOffice.org, og afleverede (som krævet) som PDF. Det kan gå til simple ting, men skulle jeg mere i det ville jeg kigge på LaTeX.
Gravatar #3 - markjensen
2. nov. 2010 12:42
Hvorfor vil du ikke skrive i hånden? Det gjorde jeg, og efter jeg skiftede til at skrive med kuglepen, blev mine noter meget bedre (det blev knap så gnidret som med blyant).

Edit: men bortset fra det, er det en god idé bare at lære bogen at kende så man ved hvor man skal slå op. Det kan man selvfølgelig ikke med eksempler (medmindre din lærer stjæler eksempler fra bogen).
Gravatar #4 - myplacedk
2. nov. 2010 13:20
markjensen (3) skrev:
men bortset fra det, er det en god idé bare at lære bogen at kende så man ved hvor man skal slå op. Det kan man selvfølgelig ikke med eksempler (medmindre din lærer stjæler eksempler fra bogen).

Det er præcist sådan jeg fik 11 i diskret matematik uden notater. Jeg skrev lidt småting på mit bogmærke (betydningen af nogle symboler), og det bogmærke smed jeg ud lige inden jeg gik ind for at trække mit spørgsmål.

Hele pensum stod i bogen, og bogen var velskrevet. Hvad skulle jeg med notater? ;-)
Gravatar #5 - Bllets
2. nov. 2010 14:19
#myplacedk
Problemet er at bogen sådan set ikke er velskrevet, den er hverken uddybende eller særlig forklarende. De er baseret på at der er en lærer.

Så noter er sådan set nødvendigt.

#markjensen
Jeg har grundet 14 år med computer, ikke det særlig godt med at skrive meget på computer, og endnu mindre i hånden. Jeg får simpelthen ondt efter ikke særlig lang tid.
Gravatar #6 - myplacedk
2. nov. 2010 15:22
:-(
Gravatar #7 - Colapusheren
2. nov. 2010 15:32
OneNote kombineret med MathType har virket for mig. Mathtype er især godt når du først har lært dine genvejstaster.

Vil du være rigtig hardcore køber du dig en "tegneplade" til figurerne :)
Gravatar #8 - OxxY
2. nov. 2010 15:41
Mathtype er nemt og hurtigt når man kender genvejene, virker både i word og ting some OneNote.

Skal du lave mere avancerede ting, er LaTeX et dejligt dejligt typesetting værktøj, kører du *nix kan du enda bruge lyx som er noget realtime latex, hvilket nok er bedre til noter.
Gravatar #9 - Colapusheren
2. nov. 2010 15:42
OxxY (8) skrev:
Skal du lave mere avancerede ting, er LaTeX et dejligt dejligt typesetting værktøj, kører du *nix kan du enda bruge lyx som er noget realtime latex, hvilket nok er bedre til noter.

Vil nu ikke ligefrem anbefale LaTeX til noter .. Det er simpelthen for bøvlet imo ..
Gravatar #10 - Bllets
2. nov. 2010 16:03
myplacedk (6) skrev:
:-(

Tak ;)

Colapusheren (7) skrev:
OneNote kombineret med MathType har virket for mig. Mathtype er især godt når du først har lært dine genvejstaster.

Vil du være rigtig hardcore køber du dig en "tegneplade" til figurerne :)

Hvad jeg regnede med... Håbede ellers der var noget som var lidt mere praktisk, der er jo dælme mange ting man skal huske genvejene på...
Gravatar #11 - Windcape
2. nov. 2010 18:43
Noter: I hånden
Renskrivning: LaTeX

Du kan evt. kombinere LaTeX med Office 2007 eller 2010's indbyggede matematikmodul, og så skrive dine noter direkte ind der, hvis du er hurtig nok.

MathType og OneNote virker fint på gymnasiet. Men jeg synes ikke det er optimalt på videregående. F.eks. har vi haft om signaler, hvilket indbefatter en vildt masse kurver (på 4 forskellige tavler :p). Her kan man ikke følge med digitalt.

Et HD kamera, som kunne tage billeder af tavlen ville være den allerbedste løsning!
Gravatar #12 - Colapusheren
2. nov. 2010 22:35
Bllets (10) skrev:
Hvad jeg regnede med... Håbede ellers der var noget som var lidt mere praktisk, der er jo dælme mange ting man skal huske genvejene på...

Arh det er faktisk ikke så slemt. Kan du genvejen til brøkstreg, kvadratrod, hævet og sænket skrift, så når du langt ..
Gravatar #13 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
2. nov. 2010 22:58
Hmm... Jeg tror næsten jeg ville foretrække at bruge TI-Interactive :P
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login