Hvis du er en af de 222.939 personer, der i det seneste års tid har besøgt Det Kongelige Teater og bestilt din billet over nettet, så kan dine data have været tilgængelige på nettet igennem de sidste 8 måneder, det skriver Version2.
En Version2-læser og teatergænger havde fortalt Version2 om problemet. Den anonyme Version2-læser undrede sig over, at han modtog spam på en e-mail-adresse, han havde oprettet til formålet “billetnet@[læserensdomæne].dk”
Version2-læseren mistænker først BilletNet for sikkerhedsbrudet, det viser sig dog, at de ikke har noget at gøre med det.
Efter en Google-søgning på e-mail-adressen finder læseren adressen på en norsk FTP-server under domænet www.teaterbillett.no i en tekstfil indenholdende store mængder af data, hvor læseren kunne konstatere, at mange af dataene i filen tilhørte danskere.
Fejlen er sket i forbindelse med et skift fra BilletNet til billetplatformen Enta, der leveres af Galathea STS. Galathea STS leverer også samme platform til det norske www.teaterbillett.no.
Den juridiske chef i Det Kongelige Teater, Anna-Kathrine Olsen, oplyser, de er i gang med at undersøge sagen internt, men at de ikke har nogen kommentar til sagen lige nu.
På forsiden af hjemmesiden www.teaterbillett.no fandt Version2 dog en e-mail-adresse på it-konsulenten Erik Husemoen, som de gjorde opmærksom på problemet. Erik Husemoen påtog sig personligt skylden for fejlen og fjernede adgangen til dataene omgående.
Erik Husemoen forklarer, at praksis ikke er blevet overholdt, og at tekstfilen med kundernes data er blevet lagt på den åbne del af FTP-serveren. Han vurderer, at dataene har været eksponeret siden 25. marts i år, men at de kun har været i Googles indeks i et par måneder.
Sagen er anmeldt til Datatilsynet.