mboost-dp1

e-handelsfonden

E-mærket skal udbredes til hele EU

- Via Politiken - , redigeret af Net_Srak , indsendt af Emil

E-handel bliver mere og mere populært, men så snart handlen skal foregå i et andet land, så falder interessen brat. I EU er det i gennemsnit kun 7-8 % af alle e-handler, som krydser grænserne, men det skal der laves om på. Det skriver Politiken.

Ved at indføre en mærkningsordning som det danske E-mærket i EU, mener Jonathan Todd, talsmand for EU-kommissionens digitale agenda, at man kan stimulere handlen ved at skabe tillid hos forbrugerne til de udenlandske online-forretninger.

EU håber på den måde at kunne øge interessen for e-handel over grænserne til det tredobbelte i 2015. Lektor fra CBS, Handelshøjskolen i København, Jan Trzaskowski, er enig i, at en fælles europæisk mærkningsordning er en god idé, men at der skal mere til end blot et mærke.

Trzaskowski ser blandt andet et problem i, at forsendelsesomkostningerne stiger, når der handles fra udlandet, ligesom folks vane med at handle lokalt skal brydes.





Gå til bund
Gravatar #1 - telepop
18. nov. 2010 07:53
Det er muligvis generelt rigtig, hvad Trzaskowski siger, men det danske postvæsen er så dyrt, at for os danskere er det lige modsat.
En pakke der koster 85 kr + emballage at sende fra Odense til København, vil man typisk ikke give mere end 20-30 kr inkl emballage og gebyr, for at få sendt fra London til København.
Nogle sælgere tager endda ikke gebyr for det, og så kan man ind imellem slippe med 10-15 kr.
Gravatar #2 - Ramius
18. nov. 2010 08:05
Det er ihvertfald ikke forsendelses omkostninger der giver problemer.. (som #1 siger, dog underligt at postDK ikke kan gøre ting billigere).

Så længe det er inden for EU så har jeg ikke noget imod at købe varen i udlandet, dog gør jeg det kun hvis varen er billigere eller ikke kan købes i DK. Jeg syntes ikke det er voldsomt tit at der er en vare som jeg har brug for der ikke kan købes i DK.

Hvis der skal til at handles uden for EU så er det primære problem at det virker totalt afskrækkende på mig at jeg ikke kan være sikker på hvor meget toldafgift der ryger oven i. Jeg kan selvfølgelig bruge et år på at sætte mig ind i toldregler, men jeg vil jo egentlig bare købe min dims...

Gravatar #3 - Linkitch
18. nov. 2010 08:10
Amazon.co.uk er gået hen og blevet en rigtigt attraktiv butik. Der er gratis levering til Danmark så længe det koster over 25£ og der bliver automatisk lagt VAT oven i prisen, så ingen fare for at det bliver snuppet i tolden.
Siden er gået hen og blive et sted jeg selv handler rigtigt meget.
Gravatar #4 - dwmc
18. nov. 2010 08:13
jeg køber personligt alle mine bøger ved amazon og roder ofte efter kamera skrammel på ebay.de men ellers holder jeg mig til danske butikker. til stor dels pga rma som regel går nemmere hvis tingene ikke skal sendes tværs igennem europa.
Gravatar #5 - HenrikH
18. nov. 2010 09:11
Ramius (2) skrev:
Jeg kan selvfølgelig bruge et år på at sætte mig ind i toldregler, men jeg vil jo egentlig bare købe min dims...

Bare antag told og moms på alting.... Det er ifølge min erfaring hvad postvæsenet tager alligevel, så hvis man endelig ikke burde betale, så skal man til at slås med SKAT, som selvfølgelig mener at PostDanmark burde have taget de korrekte gebyrer, og så kan man rende frem og tilbage der i uendelighed....
Linkitch (3) skrev:
og der bliver automatisk lagt VAT oven i prisen, så ingen fare for at det bliver snuppet i tolden.

Uhm, EØS samarbejdet gør ligesom, i sig selv, at der ikke er nogen fare for at det bliver "snuppet" i tolden.
Gravatar #6 - Jim Night
18. nov. 2010 09:17
Det er meget fint at de vil gøre det nemmere og sikrere for os forbrugere at gennemskue de udenlandske forhandlere. MEEN hvad med 2 års reklamationsret og 14 dages returret som vi har ved dansk fjernhandel? Det kunne være godt, hvis det fulgte med..

Jeg har ingen problemer med at handle ved udenlandske forhandlere, så længe besparelsen opvejer risikoen for evt. reparationer eller porto til rma..
Gravatar #7 - Mort
18. nov. 2010 09:52
Der er to ting som stopper mig fra at købe varer i udlandet:

1) Forbrugerklagenævnet kan ikke hjælpe mig hvor forhandleren beslutter sig for at snyde mig eller behandle mig dårligt. Det vil være stort set umuligt for mig at få hjælp i et andet land, da jeg ikke kender de lokale love.

2) Jeg vil ikke kunne få mine penge tilbage for varer som jeg har købt. Sidst jeg skulle have 250 kroner tilbage fra en forhandler i england, fik jeg pengene på en check. Det kostede over 150 kroner for mig at få pengene sat ind på min konto fordi checken var udenlandsk.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login