mboost-dp1

Nokia

Nokia ønsker at patentere haptiske feedback-tatoveringer

- Via Unwired View - , redigeret af Pernicious

Ifølge en af de seneste patentansøgninger fra Nokia, ønsker det finske firma angiveligt at lave tatoveringer, der giver brugeren en prikkende fornemmelse, når personens smartphone modtager en sms eller et opkald.

Tatoveringerne skal bestå af magnetisk blæk, der via en enten permanent eller midlertidig tattoo giver bæreren besked når vedkommendes telefon er i aktion.

Konceptet involverer altså, at brugerne skal have demagnetiseret blæk indsprøjtet direkte i huden, hvorefter blækket atter skal magnetiseres. Herefter skal der skabes en forbindelse mellem smartphone og tatovering, hvorefter brugerens hud kan fungere som vibrator.

Om denne idé nogensinde bliver til noget kan være svært at tro, men udover den sædvanelige “coolness-faktor”, kunne man forestille sig, at personer med nedsat hørelse eller personer, der gerne vil undgå lyde i forbindelse med møder eller lignende, kunne bruge teknologien, der dog om alle omstændigheder ligger langt ude i fremtiden.

Nokia

Ny Nokia Windows Phone-brugergrænseflade lækket

- Via pocketnow.com - , redigeret af Pernicious

Nokia satser stort på Windows Phone i et forsøg på at øge firmaets popularitet på smartphone-markedet. Det finske firma har indtil videre haft god succes med deres Lumia-smartphones, og i dag er billeder af en ny Window Phone-brugergrænseflade så kommet frem på nettet.

Grænsefladen, som kan ses på billedet til højre, er angiveligt designet af en af Nokias ledende designere, der dog ser ud til siden at være blevet overflyttet til opgaver vedrørende Symbian.

Endnu en dårlig nyhed er, at vi nok desværre aldrig får denne grænseflade at se på Nokia-telefoner, der ellers som det eneste firma har tilladelse af Microsoft til at ændre på Windows Phones normale brugergrænseflade.

Nokias administrerende direktør begrunder firmaets manglende ønske om at tilbyde andre grænseflader med, at Nokia ikke ønsker folk skal have problemer med at skifte fra en gammel Windows Phone til en af Nokias modeller.

reddit

Reddit-app fjernet på grund af seksuelt indhold

- Via VentureBeat - , redigeret af OnkelDunkel

Google har for nyligt fjernet tredjeparts-applikationen “Reddit is Fun”, der tillod brugere at læse indhold fra internetsiden Reddit. Begrundelsen for at fjerne applikationen er, at den “indeholdt seksuelt eksplicit materiale”, hvilket umiddelbart efterlader alle applikationer, der beskæftiger sig med sociale medier, i farezonen.

Da Reddit er en social platform kan brugere af siden dele alle mulige former for indhold, ligesom det på sin vis også er tilfældet på Facebook, Twitter eller YouTube, hvor nogle mennesker deler indhold, andre kan finde stødende.

Udvikleren bag applikationen “Reddit is Fun”, Andrew Shu, medgiver Google, at der sandsynligvis har været seksuelt indhold til stede på Reddit, men han kan ikke se, at det har noget med hans applikation at gøre, ligesom han ikke forstår hvorfor netop hans Reddit-applikation er blevet fjernet ud af de mange, som er til stede på Google Play.

Efter at have fortalt historien på netop Reddit har en Google-ansat angiveligt taget kontakt til Andrew Shu for at hjælpe ham med at udfylde en appel, men Google selv ikke har kommenteret sagen.

Seagate

Seagate rammer ny harddisk-milepæl

- Via TG Daily - , redigeret af OnkelDunkel

Amerikanske Seagate har netop annonceret, at firmaet har nået en ny milepæl indenfor harddisk-teknologien.

Firmaet fortæller nemlig, de har fremstillet den første harddisk med en oplagringsdensitet på 1 terabyte per kvadrattomme, der svarer til et område på omtrent 2,5 cm x 2,5 cm.

Dette muliggør, at 60 terabyte-harddiske kan være at finde indenfor det næste årti, hvilket Seagate naturligvis er glade for at have en finger med i.

Før Seagates seneste udmelding har den størst mulige harddisk haft en kapacitet på 3 terabyte, hvilket bygger på en teknologi kaldet Perpendicular Magnetic Recording (PMR), mens Seagates nye harddisk anvender en teknologi kaldet Heat-Assisted Magnetic Recording (HAMR).

Med denne HAMR-teknologi var det muligt for Seagate at opnå 2 millioner bits per 2,5 cm linært, hvilket er en forbedring på hele 55 procent i forhold til tidligere.

De første harddiske med HAMR-teknologi vil sandsynligvis være begrænset til 6 terabyte lagringsplads.

Infinity Ward

Computerspil er vores samtidsroman

- Via Videnskab.dk - , redigeret af Net_Srak

Naja Søndergaard har skrevet specialet ”The Discourse of War” på Aarhus Universitet, hvor hun har analyseret Call of Duty: Modern Warfare (CDMW) og Call of Duty: Modern Warfare 2 (CDMW2) for krigsretorik og som går igen i samfundsdebatten. Det skriver Videnskab.dk.

Hun har blandt andet set på spilpersonen i CDMW og CDMW2, der bliver fremført som en helt, der kæmper for demokrati og frihed. Hun mener at det afspejler den amerikanske opfattelse af krigen mod terror.

Naja Søndergaard, Aarhus Universitet skrev:
En af hovedpersonenerne i Modern Warfare er en helt, der kæmper for demokrati og frihed, selvom dem han forsøger at sikre disse idealer, ikke forstår eller værdsætter hans indsats. Denne diskurs findes ligeledes i den amerikanske opfattelse af krigen mod terror, og det er min overbevisning at Call of Duty benytter sig af disse metaforer, fordi de er en naturlig og integreret del af verdensopfattelsen i det samfund, de er lavet i,

Hun har brugt metafor-teori af George Lakoff og Mark Johnsonen til at analysere spillenes retoriske virkemidler. Dette er blandt andet metaforer, der er baseret på grundlæggende kulturelle ideer. Naja Søndergaard siger endvidere, at metaforer aktiverer et syn på verden man tager for givet, fordi det er en del af vores kultur.

Både CDMW og CDMW2 bruger metaforiske virkemidler til at appellere til (den vestlige) spiller, hvor der især er brugt sproglige formuleringer kaldet diskurser. Disse diskurser kan inddeles i fem kategorier, som er:
[list][li]Venskab og frihed[/li]
[li]Orientalisme og fremmedgørelse[/li]
[li]Forsvaret af demokrati og civilisationen[/li]
[li]Historieskrivning[/li]
[li]Den amerikanske helt[/li][/list]

Hver af disse diskurser bruges også i den amerikanske samfundsdebat til at vinde opbakning til, at USA kan fortsætte med at være en krigsførende nation. Derfor mener Naja Søndergaard, at spil som CDMW og CDMW2 afspejler det nuværende samfund og kan derfor også kaldes for en samtidsroman.

Bo Kampmann Walther fra Syddansk Universitet er enig i Naja Søndergaards udlægning, at samtidsromaner ikke nødvendigvis behøver at være bøger, men kan også være computerspil.

Bo Kampmann Walther, Syddansk Universitet skrev:
Computerspil er på godt og ondt et spejlbillede af virkeligheden i en grad, så man med en vis ret kan sige, at den store samtidsroman for vor tid allerede er skrevet. Spillet Grand Theft Auto vil jeg rangere på niveau med Goethes Den unge Werthers lidelser eller Bret Easton Ellis American Psycho.

huawei

Huaweis hjemmelavede quad-core processor topper benchmarks

- Via Android Community - , redigeret af Net_Srak

Den kinesiske netværks- og telekommunikationsudstyrs-virksomhed Huawei overraskede alle, da de under årets MWC annoncerede deres seneste flagskibs-telefon, Ascend D Quad XL, hvis processor var en hjemmelavet quad-core processor, og ikke en NVIDIA Tegra 3 eller en Qualcomm.

Samtidigt påstod det kinesiske firma, at deres hjemmelavede processor var verdens hurtigste, hvilket nu ser ud til at blive understøttet af netop frigivne benchmarks.

Et Nenamark resultat har nemlig vist, at Huaweis nye processor fører komfortabelt over sine nærmeste konkurrenter i Tegra 3 og Qualcomms nye Snapdragon 4 1,5 GHz dual-core processor.

Der er indtil videre ikke kommet Benchmarks frem af Samsungs nye quad-core og ej heller af deres opgraderede dual-core, mens Apples nye A5X ligeledes mangler at gennemføre testen, hvilket altså i øjeblikket placerer Huaweis hjemmelavede smartphone som den førende på benchmark-skalaen.

Nokia

VoIP bliver enden for telefonnummeret

- Via Computerworld DK - , redigeret af Net_Srak

Flere teleeksperter mener, at telefonnummeret er på vej ud og at det vil blive erstattet med for eksempel Skype-id’er, hvor man bruger kaldenavne. Det skriver Computerworld.

Dermed er det muligvis slut på en kommunikationsform, der har benyttet sig af et telefonnummer siden telefonen blev opfundet af Alexander Graham Bell i 1876. Teleeksperterne lægger især vægt på, at mere og mere kommunikation foregår som data og ikke som tale. Denne trend bliver fremskyndet af udrulningen af 4G/LTE-teknologien, hvor al kommunikation er data. TDC regner selv med, at de primært sælger data i 2016 – 2017

Med afskaffelsen af telefonnummeret er det også et farvel til høje roamingpriser og teleselskaber, der ikke formår at tilpasse sig den teknologiske udvikling. Telia foreslog for nogen tid siden at VoIP-trafik skulle takseres med et særskilt VoIP-gebyr.

Torben Rune fra Netplan mener, at telefonnumre ikke vil forsvinde lige her og nu, men at udviklingen vil presse telefonnumre ud af brug.

Torben Rune, Netplan skrev:
Udviklingen er jo allerede i fuld gang, men alverdens telefonnumre forsvinder jo ikke om 5 – 10 år. Der vil nok gå længere tid, da udviklingen er en kombination af økonomi, teknologi og eksisterende forretningsplaner – og så har mange virksomheder postet milliarder af kroner i brandingen af deres telefonnummer.


Professor Knud Erik Skovby fra Aalborg Universitet mener, at telefoner er gået fra at være fastnet dumme telefoner, til at være små lommehåndholdte computere.
Knud Erik Skovby, Aalborg Universitet skrev:
Vi vil i stigende grad kunne kommunikere over håndholdte ‘kommunikationsterminaler’, og når telefonnumrene ikke længere er nødvendige, så vil teleselskabernes SIM-kort selvfølgelig heller ikke være det.

Skovby mener, at det traditionelle simkort bliver erstattet af et virtuelt og dynamiske softwarebaseret simkort, hvor brugeren kan flytte sig fra teleselskab til teleselskab afhængig af hvor i verden brugeren befinder sig.

Torben Rune mener at udviklingen vil være drevet af forbrugerne, da teleselskaberne ikke har noget ønske om at ændre sig.

Torben Rune, Netplan skrev:
Udviklingen vil helt klart være brugerdrevet frem for, at det er teleselskaberne, der kommer med tilbud. For så længe musene løber lige ind i munden på de fede katte, så bliver det jo ikke lavet om. Samtidig kan man jo ikke bebrejde teleselskabernes passivitet i denne udvikling, for det er jo deres kerneforretninger, som er under pres.

Professor Knud Erik Skovby ser dog et problem med udviklingen, da han frygter at kvaliteten bliver dårligere. Han sammenligner det med fødevareindustrien, hvor industrialiseringen øgede produktiviteten af mad, men samtidig sænkede madkvaliteten.

Knud Erik Skovby, Aalborg Universitet skrev:
Alle i Vesten bliver efterhånden mætte, men det er ikke sikkert, at det, vi får i munden, er af bedre kvalitet i forhold til det, vi spiste tidligere. På samme måde får vi nok også billigere telefoni, men dårligere telefoni.

Pinterest

Pinterest kan blive den nye Napster

- Via Wall Street Journal - , redigeret af Net_Srak

Pinterest er en social tjeneste, hvor brugere kan dele billeder de enten har fundet på internettet eller selv uploadet. Når brugeren har fundet et billede på internettet, kan brugeren tilføje det til sin egen ”tavle”, hvor andre brugere så kan se, hvad brugeren har fundet og delt.

En af brugerne, Kirsten Kowalski, spekulerede over om Pinterest overtrådte copyright-rettighederne til billederne ved at dele dem på Pinterest. Kowalski, der både er advokat og fotograf, skrev en blogpost, hvor hun gjorde opmærksom på den problemstilling, at brugeren kan blive gjort ansvarlig for at krænke rettighederne til et fotografi. Hun gjorde også opmærksom på, at Pinterest fraskrev sig alt ansvar og at brugeren også kommer til at betale Pinterest advokater og deres erstatning til en fotograf. Konklusionen blev, at hun mente det var bedst at melde sig ud af Pinterest for at undgå at blive sagsøgt for krænkelser af copyright. Hun er dog stadig medlem af Pinterest.

Kirsten Kowalski, medlem af Pinterest skrev:
Their lawyers say you can’t pin anything that you don’t own…but the site is saying you can. It’s very confusing to users. The quick version of the law is that you can’t use someone else’s stuff. But there are exceptions.

Efter Kirsten Kowalski’s blogpost blev Ben Silbermann, en af stifterne af Pinterest, gjort opmærksom herpå og han kontakte Kirsten Kowalski for at diskutere om der var mulighed for at komme med en løsning på problemstillingen. En mulig løsning var at tilføje en knap, der søger om tilladelse fra fotografiets ejer.

Problemstillingen er relevant for Pinterest, da den store succes har gjort Pinterest til et mere interessant mål for fotografer. I sin blogpost så Kirsten Kowalski også tilbage på sagen med Napster, hvor pladeproducenter sagsøgte både Napster og brugere af Napster for ulovlig download af musik. Kirsten Kowalski mener, at Pinterest kan komme ud for samme problemstilling som Napster, hvis ikke Pinterest tager hånd om problemet.

For nylig har Flickr tilføjet en knap, hvor ejeren af fotografier kan fjerne deres billeder.

Kirsten Kowalski og mange andre advokater mener at loven er for langsom i forhold til internettet, og at den første person, der sagsøger for brud på krænkelser af deres rettigheder over billeder på Flickr eller Pinterest, vil skabe præcedens.

Kirsten Kowalski, medlem af Pinterest skrev:
The first person who sues is going to make the law, and as a practicing attorney I don’t want to be the defendant in that case.

Darpa

DARPA ønsker engangssatelitter til overvågning

- Via BBCBBC Newsbeat - , redigeret af Net_Srak

Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), har sendt en invitation ud til et seminar til producenter af mobiltelefoner, medico, tung industri, optiske elementer og biler, hvor de beder om idéer til at bygge engangssatellitter, der kan udføre overvågning af et bestemt område indenfor en rimelig tidshorisont. Satellitterne skal koste en brøkdel af en normal satellit dvs. i omegnen af ca. $500.000, og samtidig være billige at sende op.

DARPA erkender dog også, at der skal utraditionelle teknologier i brug og opfordrer til at bruge eksisterende ikke normalt brugte teknologier til at bygge satellitterne med.

Dave Barnhart, DARPA skrev:
To create inexpensive, easily manufacturable small satellites costing $500K apiece will require leveraging existing non-traditional aerospace off-the-shelf technologies for rapid manufacturing, such as the mobile phone industry’s original design manufacturers, as well as developing advanced technologies for optics, power, propulsion and communications to keep size and weight down.

DARPA kalder programmet SeeMe, der star for ”Space Enabled Effects for Military Engagements”. SeeMe-programmet skal bestå af op til 24 satellitter, der skal holde i 60-90 dage i et kredsløb med lav højde om jorden og brænde helt op i atmosfæren. SeeMe skal ikke erstatte ubemandede droner, men være et supplement dertil.

Dave Barnhart, DARPA skrev:
SeeMe is a logical adjunct to UAV technology, which will continue to provide local or regional very high-resolution coverage, but which can’t cover extended areas without frequent refuelling. With a SeeMe constellation, we hope to directly support warfighters in multiple deployed overseas locations simultaneously with no logistics or maintenance costs beyond the warfighters’ handhelds.

Berkeley Research

Den ultimative tidslinje – ChronoZoom

- Via Berkeley - , redigeret af Pernicious

Forskere fra Berkley har i samarbejde med Microsoft lavet en interaktiv tidslinje kaldet ChronoZoom, der skal illustrere universets historie. Med ChronoZoom er det muligt at have et overblik over hele universiets historie, ned til et japansk-amerikansk par interneret under 2. verdenskrig.

Formålet med ChronoZoom er ifølge underviser Walter Alvarez på Berkley, at vise studenterne ”Big History”, det vil sige historien om Jorden, universet, livet og mennesket.

Walter Alvarez, Berkley skrev:
With ChronoZoom, you are browsing history, not digging it out piece by piece.

Microsoft tilbød i første omgang at bruge deres Deep Zoom (Seadragon) software, der kan zoome ind på billeder. Dette var dog ikke godt nok for Walter Alvarez og Microsoft afsatte derefter ressourcer, hvorved de udviklede den nuværende version af ChronoZoom baseret på Microsofts Azure og HTML5.
Walter Alvarez, Berkley skrev:
They’ve really thrown resources at it in a big way. ChronoZoom is not completed, but it has a good enough start that Microsoft feels comfortable sharing it widely and seeking a response from people about what works and how it can be improved.

Håbet er nu at andre vil fylde mere historie på ChronoZoom, således at det vil være muligt at fordybe sig i alle aspekter af historien. Du kan selv prøve ChronoZoom på dets hjemmeside, eller se en video om det herunder.