mboost-dp1

Telia

Telia vil taksere IP-samtaler

- Via Computerworld DK - , redigeret af Net_Srak

Telekoncernen Telia føler deres forretningsgrundlag truet pga. IP-samtaler. De mener at mange forbrugere anser IP-baseret samtale som gratis, men det er ikke noget teleoperatørerne kan leve af, da 80 % af deres omsætning kommer fra telefoni. Telia vil derfor til at tage penge for brugen af eksempelvis Skype i deres netværk. Det skriver Computerworld.

Telia vil i første omgang ikke gøre noget på området i Danmark, men håber på at andre teleoperatører går først.

Håkan Dahlström, Telia skrev:
I Danmark har vi ikke en position, hvor vi kan gøre det. Vi skal følge de forskellige markeder og se, hvad der sker.

Den danske direktør melder dog klart ud hvilken retning Telia vil gå i fremtiden.
Lars Nyberg, CEO TeliaSonera skrev:
Selvfølgelig skal vi tage penge for IP-telefoni. Det vil selv Danmark finde ud af.

Telia planlægger som eksperiment, at pålægge gebyrer for IP-samtaler i et land som Spanien hvor de har en stærk markedsposition, før de vil tage udfordringen op i Danmark.





Gå til bund
Gravatar #1 - Kenman
29. feb. 2012 11:01
Nu er jeg i forvejen ikke den store fan af Telia og deres mange gebyrer, men det her er da helt hen i vejret..

glæder mig til at se hvordan de har tænkt sig at udføre det i praksis. Med den afgørelse EU lavede pr. 16/2 må en udbyder af indhold jo ikke gennemrode alt indholdet for at finde bestemt materiale, da det går imod vores privatslivs fred.
Gravatar #2 - Tharkz
29. feb. 2012 11:02
lol!

Så altså... folk må gerne købe kæmper bredbåndsforbindelser så de kan streame youtube og hive torrents ned i massevis med potentielt piratkopieret indhold.

Bredbåndsforbindelsen kan så også bruges til at føre samtaler over, hvilket så er den datatype som de selv tjener penge på med et andet produkt. Så kan de komme op af stolene og tale om taksering og kontrol :)

De burde nu holde sig til de penge de får for internetopkoblingen og lade det være med det. Men mon ikke sådan en udvikling vil kunne bane vejen for "nyere" selskaber med fokus på internetopkoblingen i stedet?
Gravatar #3 - zymes
29. feb. 2012 11:03
Skype gennem VPN?
Gravatar #4 - lorenzen
29. feb. 2012 11:04
Men så bliver data brugt til skype vel gratis?
Gravatar #5 - BF3LEAK
29. feb. 2012 11:05
Haha, held og lykke med kunderne så ;)
Gravatar #6 - DanaKaZ
29. feb. 2012 11:06
Jamen så skal jeg da ud og finde en ny teleudbyder.
Gravatar #7 - Manofsciencemanoffaith
29. feb. 2012 11:06
Fuck. You. Telia.

Så må de holde op med at sælge dataprodukter i stedet.

Eller endnu bedre: Alle kunder skifter til et andet teleselskab.
Gravatar #8 - NerdDeveloper
29. feb. 2012 11:08
Der vil altid være mindst ét selskab, der går mod strømmen.... indtil de bliver opkøbt af en af de store. Så kan de starte et nyt og høste fortjenesten igen og igen og igen.......... præcis som med de tidligere på mobil markedet.
Gravatar #9 - Zeales
29. feb. 2012 11:17
Jeg ville skrive om hvor ufattelig sjovt det her egentligt er, men istedet rejste jeg mig op og slog hovedet imod den nærmeste mur. Det er ligeså intelligent som det Telia siger.
Gravatar #10 - DanaKaZ
29. feb. 2012 11:18
Kan vi ikke sagsøge Telia for at gøre fysisk skade på Zeales?
Gravatar #11 - Cloud02
29. feb. 2012 11:19
Tja, vejen er jo allerede banet for at benytte DPI jf. Hi3G og Grooveshark-blokeringen.
Jeg mener at der her ligger et meget centralt spørgsmål som skal besvares, og det er hvilken rolle ISP'er har. Er deres rolle mere end at flytte datapakker fra A til B?

Derudover, så mener jeg at TeliaSonera udmelding er spøjs når man tager i betragtning at branchens klare udmelding er, at de ikke vil agere politi på nettet, men sandelig om ikke de gerne vil overvåge hvorvidt deres kunder bruger VOIP eller ej. Man kan ikke blæse og have mel i munden.
Gravatar #12 - JakeTheMuss
29. feb. 2012 11:20
Hmm... betaler man ikke allerede for datalinerne? Skal du så til at taksere yderligere på noget man i forvejen har betalt for?

Flot.
Gravatar #13 - RobseRob
29. feb. 2012 11:21
Wow, hvordan kan de sige "Hey du bruger din data du betaler for på en måde der gør vi tjener mindre". Så må de sætte datapriserne op eller telefon priserne ned.
Whine whine telia, cry some moar.
Gravatar #14 - atrox
29. feb. 2012 11:23
Endnu et eksempel på en industri der ikke vil tilpasse sig den udvikling der sker omkring dem.

At blokere er en desperat refleksmanøvre. Hvad med at samarbejde med Skype og gå i spidsen for at VOIP bliver fremtiden på mobiler og udtænk en forretningsmodel som hænger sammen?
Gravatar #15 - Jaqen
29. feb. 2012 11:26
hvordan vil de så i praksis gøre det?

et videokald via skype bruger mere data end et rent tale-kald, men da jeg ikke kan lave videokald via min teliatelefon, så ville det da være unfair at betale per mb.
Gravatar #16 - Lassebassen
29. feb. 2012 11:29
Etablér VPN forbindelse, så kan de ikke se hvad trafikken er mere.
Gravatar #17 - Wird
29. feb. 2012 11:31
#Logo, har telia ikke fået nyt?
Gravatar #18 - Mikkelpf
29. feb. 2012 11:32
men det er ikke noget teleoperatørerne kan leve af, da 80 % af deres omsætning kommer fra telefoni


Buhu, ikke vores problem Telia! At jeres forretningsmodel ikke længere er gyldig, er jeres problem - ikke teknologiens, samfundets eller lovgivningens - lav den om, eller luk selskabet!
Gravatar #19 - filmz-loke76
29. feb. 2012 11:37
wow, just wow..... Sikke dog en idiotisk udmeldelse
Gravatar #20 - SAN
29. feb. 2012 11:37
#0 skrev:
De mener at mange forbrugere anser IP-baseret samtale som gratis...
Ud over det dataabonoment som de jo ikke stiller tilrådighed gratis. Det er da også et kæmpe problem for Skype, Telia vil jo ødelægge Skypes forretning, forudser at Skype indfører noget kryptering der gør det sværer at forbinde trafikken med Skype, eller at mange forbrugere skifter til noget andet end Skype.
Gravatar #21 - thimon
29. feb. 2012 11:42
#11 Jeg mener ikke dommen om DNS-blokering som sådan har nogen relevans her - andet end at teleselskabet 3 bruger DPI.

Var der ikke noget med at i USA/Canada at Comcast lavede traffic shaping på torrent trafik. FCC afgjorde vist at det var ulovligt. Det er måske ikke relevant i denne sammenhæng, da det vist er en anden metode end DPI.
Gravatar #22 - nubus
29. feb. 2012 11:44
Bare vent til de opdager at email rammer deres omsætning på SMS (hvilket det har gjort) - så skal vi betale for hver 140 tegn der er i en mail.
Gravatar #23 - Zigma
29. feb. 2012 11:47
Hvorfor er det at Telia overhovedet har kunder?

Er folk bare så dumme? De har jo ikke noget produkt der er bedre end andres.

Men JO, Telia. IP-telefoni er i grove træk gratis, da den data der skal flyttes er mere end rigeligt betalt af et dyrt data abb. eller ADSL abb.
Og den mængde der skal flyttes er så mikroskopisk i forhold til hvad der ellers flyttes af trafik, så de skal da helt holde op med at tude.

Det er jo ikke fordi de betaler mere om det er VOIP eller HTTP trafik de sender.

Kan man ikke finde på et nyt ord for Telia? Synes Idioter eller Mongoler ikke har fortjent, at blive sat i samme bås som Telia.
Gravatar #24 - Remmerboy
29. feb. 2012 11:48
Bryder det ikke med netneutralitet (som eu støtter) at forskelsbehandle traffik?
I tyskland prøvede teleselskaber at forbyde Skype, men det var vist et brud på tysk lov.
Gravatar #25 - Rick
29. feb. 2012 12:07
Det lyder til at jeg er den eneste der godt forstår det?

Jeg siger ikke at det er den bedste måde at tackle problemet på, men hvis telefoni reelt set er 80% af deres omsætning, så er det i min optik dummere at sidde og se ens indtjening forsvinde, end at lave det stunt de nu forslår.

Det Telia forslår er langt fra dumt. Det er naturligt at de vil tage penge for det der nu formindsker deres omsætninger.

Jeg kan højst komme op på ikke "ikke helt gennemtænkt". Men derfra til at kalde dem en flok idioter og værre.. Der er et stykke vej.

Gad vide hvordan andre udbydere håndterer problemstillingen. Om de når frem til det samme på et tidspunkt, men bare ikke vil sige det først i frygt for at de også får et møgfald?

I øvrigt synes jeg at der er en påfaldende mangel på bedre forslag indtil videre...
Gravatar #26 - Zombie Steve Jobs
29. feb. 2012 12:08
Rick (25) skrev:
Det lyder til at jeg er den eneste der godt forstår det?

Jeg siger ikke at det er den bedste måde at tackle problemet på, men hvis telefoni reelt set er 80% af deres omsætning, så er det i min optik dummere at sidde og se ens indtjening forsvinde, end at lave det stunt de nu forslår.

Det Telia forslår er langt fra dumt. Det er naturligt at de vil tage penge for det der nu formindsker deres omsætninger.

Jeg kan højst komme op på ikke "ikke helt gennemtænkt". Men derfra til at kalde dem en flok idioter og værre.. Der er et stykke vej.

Gad vide hvordan andre udbydere håndterer problemstillingen. Om de når frem til det samme på et tidspunkt, men bare ikke vil sige det først i frygt for at de også får et møgfald?

I øvrigt synes jeg at der er en påfaldende mangel på bedre forslag indtil videre...


Jeg kan sagtens forstå det også, jeg bruger sjældent andet end min dataforbindelse, men det er stadig lamt.

Gravatar #27 - henmyg
29. feb. 2012 12:23
Min telefonregning er STEGET efter jeg har fået adgang til skype på min telefon. Af den simple grund at abb. med data er dyrere end abb. uden data.

Varer det så længe før de også tager kassen for at man surfer hjemmesider som "de ikke kan lide" fx. konkurrenters?

I virkeligheden er forslaget vel ikke meget anderledes end da sms'en blev opfundet. En sms krævede et opkald af en brøkdel af et sekunds varighed - men kostede (eller kom til at koste) det samme som flere minutters tale.
Gravatar #28 - to125539
29. feb. 2012 12:29
Jeg synes allerede tråden er kørt helt i hegnet. For problematikken er jo den samme om det hedder Telia, TDC eller Telenor.

Alle sammen skal drive et netværk, hvilket koster penge og der er jo kun forbrugerne til at betale.

Og hvis 80% af indtjeningen hos Telia kommer fra taletrafik kan denne indtjening vel næppe finansieres af gratisydelser som voice.
Efterlader man Telia med kun 20% af deres nuværende indtjening vil det medføre (endnu) dårligere netværk, øgede priser på data, færre hænder i kundeservice og reelt betvivle om de overhovedet kan drive forretning i et samfund, hvor folk ikke ønsker at betale for deres telefoniydelser.

Så kan man anklage forretningsmodeller osv., men jeg må tilkendegive at hovedparten af ovenstående indlæg er direkte naive.
Hverken Telia, TDC, 3 eller Telenor stiller jo et netværk til rådighed bare for at folk kan skype via det.
Gravatar #29 - Fashdey
29. feb. 2012 12:30
VPN som allerede er sagt er jo en mulighed hvis andre skulle følge trop.

"IKKE EXPERT"!
Men hvad med at man så bare laver et andet "Snakke Program" som enkrypterer det eller omskriver det til noget som rent faktisk kun er det enkelte program der fatter?
Gøre så det ikke er læseligt om hvorvidt dette er tale-data omså de har dekrypteret det?


Og hvis de vil tage penge for VOIP, eks. Skype, Hvad så med gaming?
Vil de så begynde at takserer for den tale-data jeg sender i Counter-Strike?

---Sjovt eksempel til erstatning---
Man kunne vel lave et program som vi kender det på smartphones osv. Hvor man taler til enheden og den skriver det op, tænk et chat program som virker a la Skype men at du bare sender direkte TEXT som så læses højt af modtageren ?

Det er da ikke VOIP på samme måde :b
Gravatar #30 - myplacedk
29. feb. 2012 12:33
Rick (25) skrev:
hvis telefoni reelt set er 80% af deres omsætning, så er det i min optik dummere at sidde og se ens indtjening forsvinde, end at lave det stunt de nu forslår.

Masser af virksomheder har set slutningen rykke nærmere, gjort noget, og derved gjort situationen værre.

Godt nok skal de ikke bare vente på at gå fallit, men at handle i panik er sjældent en god ide.

Næste argument.

Rick (25) skrev:
Det Telia forslår er langt fra dumt. Det er naturligt at de vil tage penge for det der nu formindsker deres omsætninger.

Det er intuitivt at kigge efter lignende alternativer, så en virksomhed mister indtægt. Det betyder ikke at det man finder er godt.

Rick (25) skrev:
Jeg kan højst komme op på ikke "ikke helt gennemtænkt". Men derfra til at kalde dem en flok idioter og værre.. Der er et stykke vej.

Joh. Men prøv at komme med bare en overordnet plan for hvordan det kan implementeres.

Det bedste jeg kan komme på at at de skal tilbyde sin egen IP-telefoni-løsning, hvor pakkerne prioriteres højere end generel internet-trafik. Ikke højere, anderledes. (Telefoni har høje krav til latency og pakktab men ikke båndbredde. Download er lige modsat.)
Det er allerede på vej (eller er det her allerede?) til uafhængige services. Man har længe kunne markere sine IP-pakker med hvordan de skal prioriteres, vi venter bare på at ISP'erne benytter sig af det (hvis de ikke allerede gør det). Dette skal sættes helt ud af spil for at mit bedste forslag til en implementering vil give mening. Så er det en god metode?

Hvis ikke, er der så en bedre?

Rick (25) skrev:
I øvrigt synes jeg at der er en påfaldende mangel på bedre forslag indtil videre...

På kort sigt kan de hæve minuttaksten, så deres telefoni-system ikke giver underskud. Men det vil betyde at skiftet til IP-telefoni kommer hurtigere.

Før eller siden lever de af at sælge internet-forbindelser. Så må de sætte prisen så de kan leve af det. Og så har de selvfølgelig mulighed for at tjene yderligere ved at levere services oven på denne forbindelse. Vi har ikke set det så meget i Danmark, det mest kendte eksempel er nok TDC Play. (Som godt nok bliver markedsført som "gratis".)

Har jeg som kunde virkelig lyst til at betale mere? Nej, men det skulle heller ikke være resultatet. Jeg betaler alt andet lige det samme, der står bare noget andet på regningen. Om det afregnes efter tid, data-mængde eller båndbredde er i det store billede ligegyldigt. De har et netværk, kunderne skal betale for at bruge det, der afregnes så dem der bruger det mest generelt betaler mest.

Men kan man beholde kunderne hvis man sætter prisen væsentligt op? Ja, hvis konkurrenterne også gør. Og hvis de ikke gør? Formentlig enten:

a) Konkurrenterne kan heller ikke nøjes med den reducerede indtægt. Dvs. Telia gør det rigtige og overlever, konkurrenterne dør.

b) Konkurrenterne kan godt nøjes med den indtægt de har. Telia må enten få reduceret sine driftomkostninger så de kan konkurrere, eller lukke.

så er der nogle komplicationer med hvem der har råd til at vente længst osv. Business is tough.
Gravatar #31 - myplacedk
29. feb. 2012 12:35
to125539 (28) skrev:
Jeg synes allerede tråden er kørt helt i hegnet. For problematikken er jo den samme om det hedder Telia, TDC eller Telenor.

Selvfølgelig skal Telia finde sine indtægter et andet sted. Det er ikke det, vi snakker om.

Det vi snakker om er, at de fleste af os er enige om at netop den ide er ret dårlig.
Gravatar #32 - ihc
29. feb. 2012 12:41
Telia skulle måske begynde at tilbyde et konkurrerende VOIP produkt? De får jo i forvejen penge for datatrafikken.

Men de også har tænkt sig at det skal gælde for FaceTime, Lync og hvad der nu findes af programmer der kan bruges til VOIP?
Gravatar #33 - henmyg
29. feb. 2012 12:42
Løsningsforslag: sæt prisen på DATA (ikke data til specifk server eller af særlig karakter (VoIP)) op.
Gravatar #34 - to125539
29. feb. 2012 12:42
myplacedk (31) skrev:
Selvfølgelig skal Telia finde sine indtægter et andet sted. Det er ikke det, vi snakker om.

Det vi snakker om er, at de fleste af os er enige om at netop den ide er ret dårlig.


Enig langt henad vejen, men men men... Som ansat ved en ISP - godt nok ikke som en del af mobilnetværket, så har dette emne længe været oppe og køre. Og som det så ud nu faldt indtjeningen pr. krone så markant at forbrugerne reelt var med til at bremse den teknologiske udvikling, bl.a. 4G fordi der ikke var råd til at "udvikle"/drifte det.

Brugerne får hvad de betaler for, og hvis alt trafikken skal køre som datakald må datapakkerne/mb prisen stige for at holde pengene hjemme - Og når prisen på tale i forvejen er vanvittig lav, så tror jeg stigningen bliver markant.

Næste skridt bliver jo at folk køber mobile bredbånd istedet og bruger det sim udelukkende til datakald (hvilket nok skal gå galt når man skal have fat i alarmcentralen og den APN ikke tillader kald).

Jeg argumenterer ikke for at det telia gør er rigtigt, men jeg påpeger bare at det kan være et nødvendigt onde, nu hvor danskerne indirekte ikke vil betale for de ydelser de får..
Gravatar #35 - dprocs
29. feb. 2012 12:48
thimon (21) skrev:
#11Var der ikke noget med at i USA/Canada at Comcast lavede traffic shaping på torrent trafik. FCC afgjorde vist at det var ulovligt. Det er måske ikke relevant i denne sammenhæng, da det vist er en anden metode end DPI.


OT:

Så vidt jeg ved brugte de DPI til at detektere de pakker som skulle traffic shapes...

Jeg arbejdede for laaang tid siden ved en underleverendør af Internet, hvor vi gjorde det samme... Men det var fordi kunden havde pålagt os det.

Der blev klaget over at VOIP slet ikke fungerede, hvilket var fordi P2P brugte 90 % af linjekapaciteten...

Men jeg går bestemt ikke ind for dens slags tiltag ved ISP'erne.
Gravatar #36 - myplacedk
29. feb. 2012 12:59
to125539 (34) skrev:
Som ansat ved en ISP - godt nok ikke som en del af mobilnetværket

Altså et sted som helt fra starten er beregnet til at leve af at sælge pakke-trafik og tjene nul på samtale-minutter?

Så må du da især kunne se at hvis det er det markedet efterhånden efterspørger fra mobilnetværkene, så er det da det de må levere.

to125539 (34) skrev:
Og som det så ud nu faldt indtjeningen pr. krone så markant at forbrugerne reelt var med til at bremse den teknologiske udvikling, bl.a. 4G fordi der ikke var råd til at "udvikle"/drifte det.

Har i ikke råd til investere i og tilbyde 4G? Er det ikke et mobilnetværk, som i ikke har noget med at gøre?

Anyway, så synes jeg stadig det ser simpelt ud. Nogle selskaber holder priserne nede ved at holde sig til det gamle udstyr. Andre investerer i nyt udstyr, og må have højere priser.

Hvis der ikke er et marked for den ene af de to forretningsmodeller, må operatørerne jo vælge den anden.

to125539 (34) skrev:
så tror jeg stigningen bliver markant.

Det skal jeg ikke kunne sige noget om. Men det må jo koste hvad det koster, det eneste der er at diskutere er hvordan vi fordeler regningen. At gøre det efter hvem der snakker i telefon i flest minutter giver åbenbart ikke så meget mening længere, så må vi jo fordele det efter hvem der bruger dataforbindelsen mest.

to125539 (34) skrev:
Næste skridt bliver jo at folk køber mobile bredbånd istedet og bruger det sim udelukkende til datakald (hvilket nok skal gå galt når man skal have fat i alarmcentralen og den APN ikke tillader kald).

Det kan jeg ikke se nogen grund til. Så vidt jeg lige kan se er prisen på de to produkter noget nær det samme, hvilket er meget passende når produktet er det.

Med mit forbrug er et simkort med telefoni enda billigere end et simkort kun til data - i hvert fald med mit teleselskab.

Og uanset hvordan markedet ser ud lige nå, så kan det tilpasse sig. Det her er det mindste problem.

to125539 (34) skrev:
Jeg argumenterer ikke for at det telia gør er rigtigt, men jeg påpeger bare at det kan være et nødvendigt onde, nu hvor danskerne indirekte ikke vil betale for de ydelser de får..


Hvis ikke de vil betale, må de jo undvære. Der tror jeg altså ikke vi kommer til. Der vil blive sparet rundt omkring hvis priserne stiger meget, men alt i alt vil "alle" stadig have internet.
Gravatar #37 - henmyg
29. feb. 2012 13:01
to125539 (34) skrev:
Jeg argumenterer ikke for at det telia gør er rigtigt, men jeg påpeger bare at det kan være et nødvendigt onde, nu hvor danskerne indirekte ikke vil betale for de ydelser de får..


Hvor ved du fra at danskerne ikke vil betale for de ydelser de får?

Misforståelsen er at Telia vil tage penge fra en særlig del af det deres service (Dataforbindelse) kan bruges til.
Hvis salget af telefoni dykker må prisen på alm. data stige.

En lille analogi til eksemplet: De trykte aviser skal heller ikke have penge af internetbrugere fordi internettet giver mulighed for nyheder online. Og brætspilsproducenter skal ikke have penge af internetudbydere fordi vi kan underholdes af facebookspil.

Endnu en gang: Er der ikke penge i telefoni må de lave pengene på det netværket bliver brugt til: almindelig data.
Gravatar #38 - DanaKaZ
29. feb. 2012 13:05
to125539 (34) skrev:
Jeg argumenterer ikke for at det telia gør er rigtigt, men jeg påpeger bare at det kan være et nødvendigt onde, nu hvor danskerne indirekte ikke vil betale for de ydelser de får..

Det der synes jeg er en meget problematisk indstilling. Den går desværre igen hos fx, tv-kanal udbyderne. De har så valgt at holde udviklingen tilbage for at bibeholde deres eksistensgrundlag. Men at sige at danskerne ikke vil betale, viser at content/service udbyderne lever i en anden verden end os andre, hvor de mener de kan bestemme hvordan vi skal bruge deres services.

I det her tilfælde er det teleselskaberne der har fremsat et tilbud og flatrate forbindelser og de er blevet solgt på det grundlag. At komme senere og sige at det er unfair at folk så vil have hvad der er blevet solgt, er helt i skoven. ISP'erne er blevet store på det her grundlag, og nu vil de lave en bait-and-switch.
Gravatar #39 - Kian
29. feb. 2012 13:15
hold kæft hvor er det bare en lorteudvikling internettet er på vej igennem. Så snart nogle finder ud af at nogle pakker potentielt er mere værdifulde end andre så hæver man bare bit-prisen.
Det Telia har gang i svarer vel til at Koda kræver DPI for at se om der kommer musik-mime-typer igennem og herefter skal der betales musikafgift pr fuldendt overførsel.

Hvor er det plat!
Telia må sgu genopfinde sig selv hvis de har problemer med at de bliver undermineret af deres egne produkter. Det kan ikke være kundens problem!
Gravatar #40 - inglorious bosterd
29. feb. 2012 13:17
Jeg har også valgt at lægge en afgift på veje og luftfart fordi at det udkonkurrer min tydeligt forældede hestekarret transport. Det ville da være unfair hvis jeg skulle tvinges ud af markedet fordi at jeg ikke vil forny mig? ... .. . . . ..:!
Gravatar #41 - to125539
29. feb. 2012 13:20
#36

Jeg må tilkendegive at jeg ikke har været skarp i min formulering, da jeg arbejder med bredbåndsforbindelser :)

Jeg kan ikke udtale mig regnskabsspecifikt omkring udrulningen af master mv., men jeg vil til enhver tid argumentere for at hvis du fjerner op imod 80% af indtjeningsgrundlaget ved enhver Teleudbyder (eller enhver virksomhed faktisk) vil de ikke kunne fortsætte som hidtil - og med dette mener jeg fortsat udrulning af 3G og opsætning af 4G master, samt at drifte dette og øge kapaciteten på netværket.

Og for at svare helt enkelt på #37 og 38.
Hvis de danske forbrugere ikke vil være med til at betale gildet kan de ikke være med. Har Telenor, TDC, 3 eller Telia ingen indtjening på deres kunder er der ingen grund til at drive forretning. Så lukker netværkerne og så er der intet netværk at "Skype" på.

Og for at give bolden op, så kunne det være interessant at prøve at høre, hvordan Telia skulle erstatte eller tilpasse sig for at erstatte de 80% af omsætningen på anden vis.. I så fald har vi da en ny direktør for Telia gemt blandt brugerne herinde...
Gravatar #42 - lkkruse
29. feb. 2012 13:39
#41
Du får det til at lyde som om at det at drive et datanetværk ikke kan gøres rentabelt? Det mener jeg absolut ikke er korrekt. Det er bestemt rigtigt at fjerner du 80% af omsætningen fra en virksomhed så er sandsynligheden for, at skuden synker, ret stor. Men det er vel ikke vores/kundernes problem, hvis en virksomhed har en stor del af omsætningen på en given teknologi som vi alle ved er på nippet til at blive overhalet. Det er jo bare konkurrence!
Gravatar #43 - SAN
29. feb. 2012 13:49
to125539 (34) skrev:
Jeg argumenterer ikke for at det telia gør er rigtigt, men jeg påpeger bare at det kan være et nødvendigt onde, nu hvor danskerne indirekte ikke vil betale for de ydelser de får..
Man betaler for et dataabonoment, om man bruger det til porno eller VOIP er sådan set irrelevant.
Det Telia vil, er jo at tage påenge for en service som Skype yder, ikke Telia, Telia er jo i forvejen betalt for den del de yder.

Man betaler jo heller ikke benzin selskaber fordi man er gået over til elbil, og de dermed tilfældigvis ikke længere har en god forretningsmodel.
Gravatar #44 - ibyte_dk
29. feb. 2012 13:51
Forbrugerne er ikke villige til at betale for telefoni. De vil have flatrate abonnementer. Det vil Telia også komme til at forstå
Gravatar #45 - levels
29. feb. 2012 13:52
Jeg synes det er lidt morsomt at Pro Telia folket herinde - har en ide om at Telia skal bibeholde deres nuværende indtjening - og via den logik bifalder en komplet hul i hovedet plan som i sidste ende vil drive deres kunde til andre selskaber - som rent faktisk kan finde ud af at omstille sig - hvad enten det er til ny teknik eller anden type service...

Synes lidt det oser af - jamen vi har et behov for telia og deres 3g eller 4g...

Næ - som #42 siger - det er pure konkurrence - hvis du ikke kan forny dig - vil en anden overhale dig ved at skabe - ikke ved at pålægge kunder underlige gebyrer fordi kunderne bruger En service frem for en anden... :D
Gravatar #46 - henmyg
29. feb. 2012 14:05
#41

Hæv prisen på DATAtrafik

Der bliver ikke argumenteret for at de ikke skal hæve prisen. De skal bare ikke bestemme hvad jeg må bruge min dataforbindelse til. De skal bare ikke differentiere prisen på data udfra server/indhold eller lign.
Gravatar #47 - to125539
29. feb. 2012 14:08
lkkruse (42) skrev:
#41
Du får det til at lyde som om at det at drive et datanetværk ikke kan gøres rentabelt? Det mener jeg absolut ikke er korrekt. Det er bestemt rigtigt at fjerner du 80% af omsætningen fra en virksomhed så er sandsynligheden for, at skuden synker, ret stor. Men det er vel ikke vores/kundernes problem, hvis en virksomhed har en stor del af omsætningen på en given teknologi som vi alle ved er på nippet til at blive overhalet. Det er jo bare konkurrence!


Det bliver jo ret hurtigt kundernes problem, hvis der ikke er et netværk for udbyderne at tjene penge på.

SAN (43) skrev:
Man betaler for et dataabonoment, om man bruger det til porno eller VOIP er sådan set irrelevant.
Det Telia vil, er jo at tage påenge for en service som Skype yder, ikke Telia, Telia er jo i forvejen betalt for den del de yder.

Man betaler jo heller ikke benzin selskaber fordi man er gået over til elbil, og de dermed tilfældigvis ikke længere har en god forretningsmodel.


Jeg er fuldstændig enig i logikken, men ændrer ikke på det faktum at kan Telia ikke drive en fornuftig forretning lukker de deres netværk.

levels (45) skrev:
Jeg synes det er lidt morsomt at Pro Telia folket herinde - har en ide om at Telia skal bibeholde deres nuværende indtjening - og via den logik bifalder en komplet hul i hovedet plan som i sidste ende vil drive deres kunde til andre selskaber - som rent faktisk kan finde ud af at omstille sig - hvad enten det er til ny teknik eller anden type service...

Synes lidt det oser af - jamen vi har et behov for telia og deres 3g eller 4g...

Næ - som #42 siger - det er pure konkurrence - hvis du ikke kan forny dig - vil en anden overhale dig ved at skabe - ikke ved at pålægge kunder underlige gebyrer fordi kunderne bruger En service frem for en anden... :D


Telia tjener så få penge lige nu at deres eksistens i Danmark er truet. Deres indtjening pr. omsat krone er markant lavere end TDC og Telenor.
Der kan vi tale om fri konkurrence.

Om det driver folk til andre selskaber ændrer ikke ved at disse vil have præcis samme indtjeningsproblemer når kunderne skifter.


Og for lige at slå den op igen... Kan TDC, Telenor, 3 eller Telia ikke tjene nok penge på deres forretninger, hvadenten denne er tale eller data vil det ikke blive bedre for forbrugerne. I værste fald kan vi gå tilbage til stærkt regulerede datapakker, som vi så for år tilbage, hvor man f.eks. kun havde fri trafik på enkelte tjenester, så som facebook eller messenger. + alm. "dyrt" dataforbrug på alt andet.

Eller også kan man ende med at det vil blive så tåbeligt dyrt at have et dataabonnement at alm tale lige pludselig bliver mere attraktivt.
Så er vi tilbage i 90'erne, hvor vi kan sms'e og ringe, men ikke surfe.

Forbrugerne får hvad de betaler for...

Gravatar #48 - to125539
29. feb. 2012 14:10
henmyg (46) skrev:
#41

Hæv prisen på DATAtrafik

Der bliver ikke argumenteret for at de ikke skal hæve prisen. De skal bare ikke bestemme hvad jeg må bruge min dataforbindelse til. De skal bare ikke differentiere prisen på data udfra server/indhold eller lign.


Enig.. Men vil det ikke bare stille den almindelige dansker endnu værre...
Gravatar #49 - dinmor
29. feb. 2012 14:34
Jeg har stadig ikke hørt et godt argument for at Telia skal modtage betaling for et andet firmas produkt? Det er Skype som er tjenesteyderen, det er dem der har udgiften til udvikling, drift og vedligehold af servere og udstyr, for ikke at tale om routing til det "gammeldags" telefonnet i de respektive lande, hvis man ringer til den slags telefoner. Det modtager de derfor betaling for.

Telia modtager betaling for den service de yder, nemlig facilitering af datatrafik. Om man bruger den til Skype eller nyhedslæsning er sådan set underordnet. Prisen på et dataabonnement er ikke forudsat et minimumsforbrug på telefoni. Telia leverer jo ligefrem rene dataabonnementer, skulle vi så tro på at den slags er en ren underskudsforretning, som udelukkende kan svare sig fordi de overtakserer deres telefoniabonnenter?

Når det så er sagt, så er det vist også begrænset hvor stor en trussel Skype overhovedet er - jeg kender i hvert fald ingen som bruger det som erstatning for almindelig indenlandstelefoni, det er nærmere udlandstelefoni, og det er nok næppe det som står for 80% af deres indtjening. Hvis vi snakker ip'telefoni (som erstatning for et fastnetabonnement) står det jo Telia frit for at tilbyde et produkt der, hvis de da ikke allerede gør det...
Gravatar #50 - lkkruse
29. feb. 2012 14:49
to125539 (47) skrev:
Det bliver jo ret hurtigt kundernes problem, hvis der ikke er et netværk for udbyderne at tjene penge på.


You lost me dude. Hvordan kan netværket lige pludselig være væk fordi der er nogle få firmaer, der ikke forstår at omstille sig til en nyere teknologi?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login