mboost-dp1

Telia

Telia vil taksere IP-samtaler

- Via Computerworld DK - , redigeret af Net_Srak

Telekoncernen Telia føler deres forretningsgrundlag truet pga. IP-samtaler. De mener at mange forbrugere anser IP-baseret samtale som gratis, men det er ikke noget teleoperatørerne kan leve af, da 80 % af deres omsætning kommer fra telefoni. Telia vil derfor til at tage penge for brugen af eksempelvis Skype i deres netværk. Det skriver Computerworld.

Telia vil i første omgang ikke gøre noget på området i Danmark, men håber på at andre teleoperatører går først.

Håkan Dahlström, Telia skrev:
I Danmark har vi ikke en position, hvor vi kan gøre det. Vi skal følge de forskellige markeder og se, hvad der sker.

Den danske direktør melder dog klart ud hvilken retning Telia vil gå i fremtiden.
Lars Nyberg, CEO TeliaSonera skrev:
Selvfølgelig skal vi tage penge for IP-telefoni. Det vil selv Danmark finde ud af.

Telia planlægger som eksperiment, at pålægge gebyrer for IP-samtaler i et land som Spanien hvor de har en stærk markedsposition, før de vil tage udfordringen op i Danmark.





Gå til bund
Gravatar #51 - demolition
29. feb. 2012 14:53
Den her nyhed lyder så tosset så man næsten kun kan grine af den, men hvis man kender lidt til Telia, så ved man også at de nok mener det seriøst.
En lignende situation var dengang Telia fik salget på iPhone i DK og differentierede datahastighederne på om en kunde havde en iPhone eller en anden model. Det er enormt amerikansk at drive forretning på den måde, og jeg anser de danske forbrugere som værende lidt bedre til at gennemskue det og generelt være mere kritiske på det punkt til at det ikke holder i længden.

to125539 (47) skrev:
lkkruse (42) skrev:
#41
Du får det til at lyde som om at det at drive et datanetværk ikke kan gøres rentabelt? Det mener jeg absolut ikke er korrekt.

Det bliver jo ret hurtigt kundernes problem, hvis der ikke er et netværk for udbyderne at tjene penge på.

Hvis Telia ikke kan få det til at løbe rundt, så må de gå nedenom og hjem, det ville rage mig noget så lidt. På det punkt er jeg temmeligt blå i mine holdninger. Der er andre udbydere på markedet som vil være klar til at tage over, som måske har knapt så mange gråhårede mænd i deres bestyrelser, og som derfor bedre kan finde ud af at sammensætte et produkt som folk vil købe og som firmaet kan leve af.

to125539 (47) skrev:
SAN (43) skrev:
Man betaler jo heller ikke benzin selskaber fordi man er gået over til elbil, og de dermed tilfældigvis ikke længere har en god forretningsmodel.

Jeg er fuldstændig enig i logikken, men ændrer ikke på det faktum at kan Telia ikke drive en fornuftig forretning lukker de deres netværk.

Ja, og? Tror næppe der er mange af deres kunder der vil begræde sådan en situation (har selv prøvet at være kunde ved dem).

to125539 (47) skrev:
Eller også kan man ende med at det vil blive så tåbeligt dyrt at have et dataabonnement at alm tale lige pludselig bliver mere attraktivt.
Så er vi tilbage i 90'erne, hvor vi kan sms'e og ringe, men ikke surfe. Forbrugerne får hvad de betaler for...


At priserne pludseligt skulle gå op igen, tvivler jeg stærkt på. Det vil højest betyde at vi kommer lidt bagud med udrulningen af nye netværk og at det i større grad vil være storbyerne der vil nyde godt af det først.
Gravatar #52 - henmyg
29. feb. 2012 14:53
to125539 (48) skrev:

Enig.. Men vil det ikke bare stille den almindelige dansker endnu værre...


Nej. Det mener jeg ikke.
Gravatar #53 - to125539
29. feb. 2012 14:54
lkkruse (50) skrev:
You lost me dude. Hvordan kan netværket lige pludselig være væk fordi der er nogle få firmaer, der ikke forstår at omstille sig til en nyere teknologi?


Hvis udbyderne ikke kan drive forretning på det netværk de har opbygget må de sælge det eller i værste fald afvikle det.

Der skal stensikkert nok være brug for 2,3 eller 4G master i udviklingsregioner som Pakistan, Indien eller Asien.

Meget overfladisk naturligvis, men Telenor, Telia eller 3 er som sådan bundet til at blive i Danmark, hvis der ikke er forretningsgrundlag..
Gravatar #54 - SpYkE112
29. feb. 2012 14:57
Øhm, er Skype trafik ikke krypteret? Der var da for nogle år tilbage en sag om Skype aflytning, hvor jeg da mener de valgte at aes kryptere dataen. Jeg kan selvfølgelig huske forkert, men hvis jeg skulle lave en VoIP app, så blev alt da godt nok krypteret fra dag 1 :)

Desuden er det her helt ude i hampen, og helt i tråd med hvad man kan forvente fra Telia.
Gravatar #55 - Taizun
29. feb. 2012 14:58
Takserede VoIP-samtaler bliver en realitet

/me afmelder ALLE sine abonnementer hos Telia, og andre udbydere som finder lysten til at gå i deres fodspor.

/me fortæller efterfølgende alle sine kammerar, bekendte og familie-medlemmer som kunne blive berørt af dette, at det er i deres bedste henseende at afmelde sig fra Telia's abonnementer.

Jeg tvivler dog stærkt på at dette bliver en realitet. Folk som ved hvilken konsekvens det vil have, og som ikke blot vender det blinde øje til, vil hurtigt finde sig en anden udbyder. Telia kan godt forvente et syngende fald i kunder.

EDIT: Lad os samles om at skrive Telia en ordentlig bunke e-mails, foretage diverse telefon-opkald, m.m., hvorigennem vi udtrykker vor meninger om dette. Selvom det endnu ikke er en realitet, er det skræmmende at en sådan plan er oppe og vende.
Gravatar #56 - terracide
29. feb. 2012 15:15
Cloud02 (11) skrev:
Tja, vejen er jo allerede banet for at benytte DPI jf. Hi3G og Grooveshark-blokeringen.
Jeg mener at der her ligger et meget centralt spørgsmål som skal besvares, og det er hvilken rolle ISP'er har. Er deres rolle mere end at flytte datapakker fra A til B?

Derudover, så mener jeg at TeliaSonera udmelding er spøjs når man tager i betragtning at branchens klare udmelding er, at de ikke vil agere politi på nettet, men sandelig om ikke de gerne vil overvåge hvorvidt deres kunder bruger VOIP eller ej. Man kan ikke blæse og have mel i munden.


Jeg mener også kun vores opgave er at fragte pakker imellem A og B.
Hvad for pakker folk så smider er deres eget ansvar..også juridisk.

Det lugter liiiidt af at Telia ikke kan konkurrere med Skype og så prøver at lave en kunstig "voldgrav"...istedet for at matche eller overgå...den forkerte vej.

I kan downlaode al det midget shemale porn i lyster...rager mig en høstblomst...sp længe i ikke whiner op over straffen. eller piver når i bliver opdaget....
Gravatar #57 - henmyg
29. feb. 2012 15:33
/Offtopic
terracide (56) skrev:
I kan downlaode al det midget shemale porn i lyster...rager mig en høstblomst...sp længe i ikke whiner op over straffen


Hvorfor skulle man nu straffes for at ville se midget shemale porn? Der er heldigvis ikke gjort ulovligt.
Gravatar #58 - terracide
29. feb. 2012 15:42
#57:
Jeg sagde downloader, ikke streamer lovligt..
Gravatar #59 - -N-
29. feb. 2012 16:34
Er jeg den eneste der har fanget, at det i princippet allerede er tilfældet i mobiltelefoner, hvor jeg på min iphone ikke kan skype på 3g nettet.
Gravatar #60 - Jakob Jakobsen
29. feb. 2012 16:38
terracide (58) skrev:
#57:
Jeg sagde downloader, ikke streamer lovligt..


Ja, for vi ved jo alle at alt der kan downloades er ulovligt.
Gravatar #61 - hal
29. feb. 2012 17:48
Uha... Telia sender en "prøveballon" afsted for at fortælle de øvrige aktører at de også vil opkræve særlige indholdsafgifter, hvis altså bare lige de største aktører vil være så venlige at tage det første skridt.

Det er vel så også rimeligt at Postdanmark skal have et bidrag fra teleselskaberne? Ikke nok med at frimærkesalget er kraftigt påvirket af alle de forbandede elektroniske breve, omsætningen på telegrammer er jo helt forsvundet med alle disse telefoniske samtaler!

Det er ikke noget permanent problem at en udbyder forsvinder. Faktisk kan det på sigt bane vej for noget bedre og mere effektivt.
At de for samfundet nødvendige kommunikationsservices skulle forsvinde fordi en enkelt eller flere leverandører forsvinder er det rene utopi.
Enten vil der være andre der er villige til at overtage, eller i yderste konsekvens vil staten påtage sig opgaven.
Hmm så kunne man måske endda slippe for irriterende, pågående sælgere og ugennemskuelig markedsføring.
Gravatar #62 - DanaKaZ
29. feb. 2012 17:55
#59 Hvorfor kan du ikke det?
Gravatar #63 - Fafler
29. feb. 2012 19:25
Er det ikke på tide at vi skifter telefonsystemet ud med noget mere moderne? Helt ærligt, så synes jeg det virker noget gammeldags at skulle identificeres ud fra otte mere eller mindre tilfældige cifre. En løsning som er universiel på tværs af landegrænser, gør modtagerens adresse let at huske og først og fremmest virker på tværs af terminaler uden besværlig omstilling. Altsammen noget SIP kan som GSM ikke kan. Teleselskaberne bliver nødt til at finde ud af at tiden er løbet fra det nuværende system. Og tænk hvis jeg kunne ringe til Telias kundeservice på [email protected] istedet for at skulle ind på deres hjemmeside for at skulle finde nummeret. Måske kan de ligefrem spare data.

Jeg ved iøvrigt ikke hvordan Telias abonnementsmodel fungerer, men hvis jeg tager min egen udbyder, 3, som eksempel, så er det vel både dem og mig flintrende ligegyldigt om jeg betaler 399 kr for 6 timers tale og 10 gigabyte data og taler over GSM eller jeg betaler 399 kr for 6 timers tale og 10 gigabyte data og taler over VoIP. Medina/Madonna.
Gravatar #64 - ufomekaniker2
29. feb. 2012 19:28
Endnu en grund til at ditche Skype. Det kører helt ad helvede til mht cam-samtaler på en 30/30 forbindelse, og på smart phones er den med den nyeste opdatering blevet mega langsom. At så skal til at koste penge - uanset til hvem- er jo endnu en god grund til at afinstallere programmet - og flytte selskab.
Gravatar #65 - ufomekaniker2
29. feb. 2012 19:33
Rick (25) skrev:
Det lyder til at jeg er den eneste der godt forstår det?

Jeg siger ikke at det er den bedste måde at tackle problemet på, men hvis telefoni reelt set er 80% af deres omsætning, så er det i min optik dummere at sidde og se ens indtjening forsvinde, end at lave det stunt de nu forslår.

Det Telia forslår er langt fra dumt. Det er naturligt at de vil tage penge for det der nu formindsker deres omsætninger.

Jeg kan højst komme op på ikke "ikke helt gennemtænkt". Men derfra til at kalde dem en flok idioter og værre.. Der er et stykke vej.

Gad vide hvordan andre udbydere håndterer problemstillingen. Om de når frem til det samme på et tidspunkt, men bare ikke vil sige det først i frygt for at de også får et møgfald?

I øvrigt synes jeg at der er en påfaldende mangel på bedre forslag indtil videre...


Jammen. Så send du dem en ekstra check hver måned, som du mener du bør betale ekstra for den trafik du bruger.
Gravatar #66 - el_barto
29. feb. 2012 19:34
Go go Telia! Måske kan vi helt slippe for jer i fremtiden, det her er i hvert tilfælde et skridt på vejen til self-destruction ;)
Gravatar #67 - ufomekaniker2
29. feb. 2012 19:35
to125539 (28) skrev:
Jeg synes allerede tråden er kørt helt i hegnet. For problematikken er jo den samme om det hedder Telia, TDC eller Telenor.

Alle sammen skal drive et netværk, hvilket koster penge og der er jo kun forbrugerne til at betale.

Og hvis 80% af indtjeningen hos Telia kommer fra taletrafik kan denne indtjening vel næppe finansieres af gratisydelser som voice.
Efterlader man Telia med kun 20% af deres nuværende indtjening vil det medføre (endnu) dårligere netværk, øgede priser på data, færre hænder i kundeservice og reelt betvivle om de overhovedet kan drive forretning i et samfund, hvor folk ikke ønsker at betale for deres telefoniydelser.

Så kan man anklage forretningsmodeller osv., men jeg må tilkendegive at hovedparten af ovenstående indlæg er direkte naive.
Hverken Telia, TDC, 3 eller Telenor stiller jo et netværk til rådighed bare for at folk kan skype via det.


Jammen. Så send du dem en ekstra check hver måned, som du mener du bør betale ekstra for den trafik du bruger.
Gravatar #68 - svenskmand
29. feb. 2012 21:15
Hvis det virkelig er et problem for dem, og det påstår de jo. Så er der kun én ting at gøre, og det burde være simpelt at regne ud. Sæt gradvist prisen op på data- og internet-abbonomenter og sæt prisen ned på på alt andet. Få så samtidig lobbyet for at få roaming-taksterne på data ned på et acceptabelt niveau og få telefonproducenterne til at skifte til kun at bruge data som kommunication. Sådan at det ender med at man betaler én pris om månede og det er for en flat-line dataforbindelse, så er det lige meget hvad man bruger sin data til.

Hvis de gør det kan de sikkert også forsimple deres udstyr en hel del hvis det kun skal kunne modtage og sende data gennem én protokol og ikke alle de forskellige som vi har i dag: sms, mms, simple tale, konference kald, mobile køb gennem sms, mv.. Og så er der også penge at hente der for dem.
Gravatar #69 - Chucara
29. feb. 2012 22:48
Gider ikke læse hele tråden igennem, men noterer bare Telia på den efterhånden laaaange liste af ærkefjender jeg har samlet gennem årene. Wil Wheaton, I'm looking at you!
Gravatar #70 - Taxwars
1. mar. 2012 01:20
Endnu et eksempel på hvordan gamle og forældede forretningsmodeller forsøger på gansk umoralsk måde at presse sig til penge som de ikke har fortjent.

I tjente penge på en gammel måde som nu er væk. Enten finder i noget andet at lave eller også lukker jeres firma. Farvel.
Gravatar #71 - Cloud02
1. mar. 2012 08:05
#56 terracide
Tak for svar.
Gravatar #72 - 1000tusind
1. mar. 2012 08:15
Det er en syg syg syg tankegang.

De har ingen ekstra udgifter ved at brugeren benytter nettet til tale i forhold til alt muligt andet trafik. Hvorfor skal kunderne så betale mere, og hvor går grænsen? Hvorfor ikke taksere Instant Messaging på samme måde som SMS?

At tjekke trafikken vil jo også være en meromkostning for dem, så jeg forstår ikke hvorfor de vil dyrke deres underskud yderligere.

Det kan ikke være kundernes ansvar at holde Telia i live, bare fordi de ikke evner at tjene penge på det frie marked.

At de ikke selv tør tage det første skridt siger jo også at det er et skridt ud over kanten..

Gravatar #73 - RobertL
1. mar. 2012 08:20
Den eneste måde dette lader sig gøre på er ved at lave Deep Packet Inspection og derefter behandle forskellige protokoller
forskelligt .
Dette er KLART ULOVLIGT, både i Danmark og i EU .
Det hedder NET-NEUTRALITET .

NU forstår i måske hvorfor 3 vil indføre DPI for at 'bekæmpe pirater' ??

Det er vist ganske klart hvem det egentlig er der er 'piraterne',
er det ikke ?
Telestyrelsen må straks på banen og banke branchen på plads INDEN de får for smarte ideer !
Gravatar #74 - XorpiZ
1. mar. 2012 08:28
1000tusind (72) skrev:
De har ingen ekstra udgifter ved at brugeren benytter nettet til tale i forhold til alt muligt andet trafik. Hvorfor skal kunderne så betale mere, og hvor går grænsen? Hvorfor ikke taksere Instant Messaging på samme måde som SMS?


Måske ikke ekstra udgifter - men de har vel manglende indtægter, hvis folk bruger datanettet til at tale over istedet.

1000tusind (72) skrev:
Det kan ikke være kundernes ansvar at holde Telia i live, bare fordi de ikke evner at tjene penge på det frie marked.


Den sætning giver ikke meget mening. Som du selv skriver, så er det et frit marked - er folk utilfredse med Telias løsning, så skifter de vel bare. Der er ikke nogen, der tvinges til at holde dem i live.

RobertL (73) skrev:
en eneste måde dette lader sig gøre på er ved at lave Deep Packet Inspection og derefter behandle forskellige protokoller
forskelligt . Dette er KLART ULOVLIGT, både i Danmark og i EU .


Er det? Hvilken lovgivning overtrædes?
Gravatar #75 - RobertL
1. mar. 2012 08:34
@# 74 :
LOV nr 169 af 03/03/2011 , populært kaldet 'Teleloven' .
Denne lov inkorporerer også gældende EU-lovgivning i Dansk Lov .
Du kan læse den her :
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id...

Eller du kan få mere at vide her :
http://www.itst.dk/tele-og-internetregulering/smp-...

Eller HER :
http://www.mwblaw.dk/da-dk/Nyheder/260911Bekendtgo...

Vil du i fremtiden være så venlig at sætte dig ind i sagerne inden du udtaler dig offentligt om dem ?
Gravatar #76 - XorpiZ
1. mar. 2012 08:41
Af ren nysgerrighed - hvilken paragraf er det præcist Telia vil komme til at overtræde?
Gravatar #77 - mbw2001
1. mar. 2012 08:42
#74
Så når folk ønsker dokumentation for de påstande du slynger ud er det dem som er forkert på den... Interessant.

Hvis du linker til hele teleloven må man som minimum forvente at du angiver hvilken paragraf du mener er relevant for at påstå at det er ulovligt for udbydere at lave denne type opkrævning.
Gravatar #78 - mbw2001
1. mar. 2012 08:49
Se mwblaw var faktisk ret interessant men samtidig lidt selvmodsigende.
"Internetudbyderne skal ikke diskriminere i forhold til bestemte tjenester, indhold eller applikationer" - støtter jo direkte din påstand om at de ikke må diskriminere VoIP traffik.
"Brugeren skal have adgang til gennemsigtighed, dvs. brugerne skal kunne få indsigt i, hvilke relevante trafikstyringsprincipper en internetudbyder anvender." - Giver dog alligevel en mulighed for at lave traffikstyrring såfremt man informerer om dette.
Gravatar #79 - XorpiZ
1. mar. 2012 08:49
mbw2001 (77) skrev:
#74
Så når folk ønsker dokumentation for de påstande du slynger ud er det dem som er forkert på den... Interessant.


Nej nej - man er jo tydeligvis idiot, hvis man ikke tager RobertLs ord for gode varer. Det er også for dumt af mig, da han jo er både velartikuleret og yderst troværdig.
Gravatar #80 - XorpiZ
1. mar. 2012 08:50
mbw2001 (78) skrev:
Giver dog alligevel en mulighed for at lave traffikstyrring såfremt man informerer om dette.


Så vidt jeg kan forstå på mwblaw, så er det ikke en oversigt over lovgivning, men over nogle principper, der måske i fremtiden skal munde i en tilføjelse til telelovgivningen.

Men jeg glæder mig da til at se hvilken paragraf, der bliver overtrådt.
Gravatar #81 - RobertL
1. mar. 2012 08:53
mbw2001 (77) skrev:
#74
Så når folk ønsker dokumentation for de påstande du slynger ud er det dem som er forkert på den... Interessant.

Hvis du linker til hele teleloven må man som minimum forvente at du angiver hvilken paragraf du mener er relevant for at påstå at det er ulovligt for udbydere at lave denne type opkrævning.


Nej, når folk påstår noget der åbenlyst grunder i ukendskab til gældende Lov må de SELV læse loven eller betale en Advokat for at forklare dem det .
Når man deltager i 'den offentlige debat' kan man med rette forventes at holde sig velorienteret om de emner man udtaler sig om .
Det er åbenbart forbigået jeres opmærksomhed totalt at netneutralitet længe har været et omdiskuteret emne og at EU og Danmark faktisk har LOVNING på området .

Jeg har gjort jeres google-arbejde for jer, I må SELV sætte jer ind i hvordan lovgivningen hænger sammen ..



http://www.mwblaw.dk/da-dk/Nyheder/260911Bekendtgoerelse%20om%20udbud%20af%20elektroniske%20kommunikationsnet%20og%20-tjenester.aspx skrev:

Principperne om netneutralitet blev præsenteret den 30. marts 2011 i forbindelse med udarbejdelsen af den nye telelov.

Principperne er koncentreret om at sikre slutbrugernes adgang til information og mulighed for at benytte valgte applikationer og tjenester. Dermed sikres der et ikke-diskriminerende og åbent internet med mulighed for innovation og fri konkurrence.

Principperne for netneutralitet på det åbne internet er som følger:

Brugerne har ret til en internetadgang med deklareret kapacitet og kvalitet.
Brugerne har ret til at tilgå lovligt indhold og at anvende applikationer og tjenester efter eget valg forudsat, at det ikke påvirker netintegriteten.
Brugeren skal have adgang til gennemsigtighed, dvs. brugerne skal kunne få indsigt i, hvilke relevante trafikstyringsprincipper en internetudbyder anvender.
Brugerne skal sikres adgang til konkurrerende udbud af tjenester og indhold.
Internetudbyderne skal ikke diskriminere i forhold til bestemte tjenester, indhold eller applikationer


Ovenstående er fastsat med udgangspunkt i, at:

myndighederne med revisionen af teleloven og implementeringen af EU Direktivernes bestemmelser vedrørende netneutralitet har fået et redskab til om fornødent at gribe ind, hvis der konstateres vedvarende og alvorlige problemer med netneutralitet.
der ikke er fundet tegn på konkrete hændelser på det danske marked, som krænker netneutralitet, og der således ikke er konstateret et behov for en aktiv indgriben fra myndighedsside i relation til sikring af netneutralitet.
der er behov for at foretage en løbende overvågning af udviklingen, således at eventuelle konkurrenceforvridende tiltag til skade for forbrugere eller handlende kan behandles hurtigt og effektivt af myndighederne.
Gravatar #82 - RobertL
1. mar. 2012 09:02
XorpiZ (74) skrev:
Måske ikke ekstra udgifter - men de har vel manglende indtægter, hvis folk bruger datanettet til at tale over istedet.

1000tusind (72) skrev:
Det kan ikke være kundernes ansvar at holde Telia i live, bare fordi de ikke evner at tjene penge på det frie marked.


Den sætning giver ikke meget mening. Som du selv skriver, så er det et frit marked - er folk utilfredse med Telias løsning, så skifter de vel bare. Der er ikke nogen, der tvinges til at holde dem i live.


Det taler for sig selv hvem af os to det er der idiot XorPiz!
Hvis telia ikke kan finde ud af at tjene penge på deres IP-trafik
må de hæve prisen .
Ja, det er et frit marked påstås der .. DET betyder bla at Telia
er nød til at konkurrere mod andre tilsvarende produkter, ikke at de kan sabotere deres anvendelse .

Læs nu den Lov lille troldeven, jeg har ikke tid til at lege mere med dig .
Gravatar #83 - XorpiZ
1. mar. 2012 09:07
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/1...

Jeg er målløs. Sjældent har jeg læst SÅ stupide indlæg. Jeg har ikke anden mulighed end at tolke det som om, at du ikke aner hvad du snakker om, når du bræger op om, at det overtræder gældende lovgivning.
Gravatar #84 - Mnc
1. mar. 2012 09:09
XorpiZ (83) skrev:
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/131/351/eb6.jpg

Jeg er målløs. Sjældent har jeg læst SÅ stupide indlæg. Jeg har ikke anden mulighed end at tolke det som om, at du ikke aner hvad du snakker om, når du bræger op om, at det overtræder gældende lovgivning.


SNES fix
Gravatar #85 - DrHouseDK
1. mar. 2012 09:25
3 bruger DPI, Telia vil tage penge for IP-samtaler... Hmm... Hvem "må" vi snart vælge?
Gravatar #86 - mbw2001
1. mar. 2012 09:30
RobertL hvis du forventer at alle brugere i en given diskussion har sat sig fuldt ind i alt lovgivning på området så synes jeg du skal bruge din tid andet steds.
XorpiZ har på intet tidspunkt udtalt sig om sagen, han har blot spurgt ind til hvilken paragraf der overtrædes. Hvilket du vel og mærke ikke har kunnet besvare.
Du har kunnet linke til en advokats fortolkning af en bekendtgørelse, vel og mærke uden hensyn til fodnoten:
http://www.mwblaw.dk/da-dk/Nyheder/260911Bekendtgoerelse%20om%20udbud%20af%20elektroniske%20kommunikationsnet%20og%20-tjenester.aspx skrev:
Ovenstående er ikke juridisk rådgivning, og Moalem Weitemeyer Bendtsen indestår ikke for, at indholdet af ovenstående er korrekt. Moalem Weitemeyer Bendtsen har med ovenstående ikke påtaget sig ansvar af nogen art som konsekvens af en læsers benyttelse af ovenstående.
Gravatar #87 - Cloud02
1. mar. 2012 09:41
RobertL (81) skrev:
Jeg har gjort jeres google-arbejde for jer, I må SELV sætte jer ind i hvordan lovgivningen hænger sammen ..

Der er absolut ingen grund til at blive tøsefornærmet over at nogen spørger om kilder og dokumentation til at underbygge dine udsagn.
Gravatar #88 - XorpiZ
1. mar. 2012 10:40
Cloud02 (87) skrev:
Der er absolut ingen grund til at blive tøsefornærmet over at nogen spørger om kilder og dokumentation til at underbygge dine udsagn.


Det er vel en klassisk forsvarsmekanisme, når man ikke aner hvad man snakker om.

Jeg tør godt vædde en ramme slots (edit: Slots-øl, that is. Ikke sluts) på, at RobertL ikke vender tilbage og fortæller præcist hvilke(n) paragraf(fer) Telia tilsyneladende overtræder med denne plan, og hvorfor deres jurister ikke har opdaget dette.

Når det nu åbenbart er gældende EU-lovgivning, så kan det da undre, at Telia vil lave et pilotprojekt i Spanien.. Spanien er jo som bekendt medlem af EU.

RobertL? Har du mere at byde ind med?
Gravatar #89 - el_barto
1. mar. 2012 12:01
Lovligt eller ulovligt, håper Telia døøør!
Gravatar #90 - Mnc
8. mar. 2012 08:01
Hård kritik: Skype-gebyr kan kvæle internettet @ EPN.dk

"Det, de har gang i her, er et eklatant brud på netneutraliteten," siger Martin Salamon, chefkonsulent i Forbrugerrådet.

Og lidt uden [ quote ], så formatteringen kan komme med...:
 
 
"I dag er er en holdning om, at alt, der er IP-baseret, er gratis. Men fundamentalt skal vi tage penge for den service, vi tilbyder," forklarerede Håkan Dahlström, chef for Mobility Services.

Den tankegang forstår Martin Salamon fra Forbrugerrådet dog ikke.

"Sagen er jo, at vi betaler for vores bredbånd, om det så er mobilt eller fast. Det er ikke gratis for os at tale Skype."

Men hvad hvis alternativet er, at de bliver nødt til at hæve priserne generelt på mobilt bredbånd?

"Det må de så gøre. De må drive deres forretning, sådan at de kan investere og udbygge, men det skal ikke ske ved, at man lukker ned for det åbne internet."
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login