It- og teleordfører Trine Bramsen (S) vil ændre markedsføringsloven, så det ikke længere er tilladt at skilte med ‘op til’ hastigheder ved reklamer for bredbåndsforbindelser. I fremtiden skal det i stedet være minimumshastigheden der skal fremgå i reklamer. Det skriver epn.
Forslaget til lovændringen kommer efter, at telebranchen i mange år har haft problemer med, at leve op til de hastigheder de reklamerer med over for deres kunder.
Trine Bramsen skrev:
Den vildledende markedsføring er årsag til, at rigtig mange danskere hver dag oplever alt for langsomt internet, selv om de har betalt for en langt hurtigere forbindelse.
Telebranchen mener selv, at de har forbedret sig, bl.a. efter reglerne blev strammet af Forbrugerombudsmanden i 2008 og efter branchen lavede egne interne regler på området i 2010. Disse regler er ved at blive revideret, da man erkender at der er plads til forbedringer. Hos telebranchen så man derfor gerne, at man ventede med en lovændring indtil man så resultatet af disse revideringer.
Dansk Energi synes til gengæld, at lovforslaget er en god idé, da deres medlemmer, som består af en række elselskaber, netop har slået på tromme for, at garantere internethastigheden over for de kunder der bruger elselskabernes fibernet.
Thomas Woldiderich, Dansk Energi skrev:
Vi er normalt ikke tilhængere af lovindgreb frem for frivillige brancheaftaler, men på det her punkt viser erfaringerne, at den eneste vej frem er en skærpelse af lovgivningen.
Tine Bramsen håber på en hurtig lovændring, da hun ikke kan forestille sig, at nogle partier vil gå imod en lov der stiller forbrugerne bedre.