mboost-dp1

MegaWorld

Kim Dotcom giver sit første interview efter sin anholdelse

- Via 3 News - , redigeret af Net_Srak

Forleden kunne New Zealandske 3 News, bringe en rekonstruktion af Megaupload stifteren, Kim Dotcom’s anholdelse.

Senest har 3 News fået et møde med selveste Kim Dotcom, som i et 23 minutter lang interview bedyrer sin uskyld.

Kim Dotcom holder fast i, at Megaupload burde være beskyttet af Digital Millennium Copyright Act og at hele denne sag er en skræmmekampagne, hvor han var et let mål.

I de 7 år, som Megaupload eksisterede, har der kun været et søgsmål mod dem. Kim Dotcom nævner, at der aldrig har været nogen henvendelser fra underholdningsbranchen, omkring ulovligt materiale på Megaupload’s servere og at han uden varsel er blevet fængslet, samt hans forretning er lukket ned og hans konti er blevet indefrosset.

Kim Dotcom fastholder at han vil kæmpe for sin ret og at han forventer at vinde den kommende retssag.

Se hele video interviewet her.

NIAIST/JST

Japanske forskere bygger apparat, der forhindrer folk i at tale

- Via Wired - , redigeret af Pernicious

To japanske forskere har udviklet hvad de kalder SpeechJammer, der, som navnet antyder, er lavet til at stoppe andre personers snakken.

SpeechJammer består af en retningsfølsom mikrofon, en retningsfølsom højtaler, et bundkort samt en afstandsmåler. Ved hjælp af et program, kan apparatet opfange lyde, som for eksempel personer, der snakker, og derefter sende samme lyd tilbage efter en forsinkelse på cirka 200 millisekunder.

En sådan forsinkelse, der kaldes Delayed Auditory Feedback, starter en psykologisk reaktion, som gør, at folk stopper med at snakke. Der er ingen fysisk ubehag, men selve effekten kan være stressende.

De japanske forskere har udviklet apparatet for at gøre det nemmere at sørge for, at alle kan få sagt lige meget i en samtale. Som brugseksempel nævner de blandt andet, at SpeechJammer kunne være smart på et bibliotek, hvis nogen snakkede for meget.

Epic Games

Tim Sweeney: Ultimativ grafik kræver 2000 gange mere GPU-kraft

- Via PC Perspective - , redigeret af Pernicious

Både spil- og konsolproducenter er ikke meget for, at den grafiske udvikling skal gå alt for hurtigt, da det vil kræve store udviklingsudgifter at følge med. Dette er en af grundende til, at både Microsoft og Sony ønsker, at deres nuværende konsoller får en så lang levetid som mulig. Det er af flere blevet nævnt, at den næste generation af konsoller, rent grafisk ikke vil behøve en afløser.

Dette er alle langt fra enige i og blandt dem finder man Tim Sweeney, manden bag den vel nok mest udbredte spilmotor, Unreal Engine 3 fra Epic Games. For at opnå hvad Sweeney kalder den ultimative grafik, så skal GPU’erne være 2000 gange kraftigere, end hvad der er på markedet i dag.

Sweeney er kommet frem til resultatet, ved at se på hvordan det menneskelige øje er opbygget. Øjet har en opløsning på hvad der svarer til 30 Mpixel og kan indsamle informationer cirka 72 gange i sekundet. Ved et synsfelt på 30 grader, svarer dette til en skærmopløsning på 2560×1600 pixels, ved et synsfelt på 90 grader skal der bruges en opløsning på 8000×4000 pixels.

Ved en opløsning på 8kx4k, skal der bruges 20-40 milliarder triangler i sekundet, hvilket Sweeney ikke ser som det store problem at opnå indenfor de næste par generationer af grafikkort. Det store problem er i præsentationen, som Sweeney beskriver med antallet af “tilnærmelser” der skal til, før noget ligner virkeligheden.

Som eksempel bruger Sweeney Doom fra 1993, der bruger et niveau af tilnærmelser, hvor eksempelvis lys beregnes som reflektionen fra en enkel flade. I Unreal fra 1998 og snart sagt alle spil frem til i dag, bruges der to niveauer af tilnærmelser, hvor lys beregnes for to reflektioner før det præsenteres på skærmen. I Epic Games nyeste tech demo “The Samaritan” bruges der tre niveauer af tilnærmelser.

Hvert niveau af disse tilnærmelser til virkeligheden, kræver et stigende antal operationer per pixel. I Doom var det 10 MFLOPS, i Unreal en GFLOPS og i The Samaritan 2,5 TFLOPS. For at opnå livagtig grafik, mener Sweeney, at man må op på en fjerde grad af tilnærmelser, hvilket ved 8k*4k og 72 fps vil kræve 5 PFLOPS.

Til sammenligning kan en Xbox 360 i dag levere 250 GFLOPS.

ESA

En asteroide har muligvis kurs mod Jorden med kollision i februar 2040

- Via Slashgear - , redigeret af Pernicious

I 2011 opdagede man en asteroide, der muligvis var på vej mod Jorden. Asteroiden blev døbt 2011 AG5, og siden dens opdagelse har forskere og astronomer holdt øje med den. Ifølge netop disse forskere, er der en lille risiko for, at 2011 AG5 kolliderer med Jorden i februar 2040, men eftersom forskerne hidtil kun har haft mulighed for at studere halvdelen af asteroidens bane, er det meget svært at sige noget om dens position om 28 år.

Asteroiden har en elliptisk bane og en diameter på omtrent 138 meter, og som det ser ud i øjeblikket, vurderer repræsentanter fra NASAs “Near Earth Object Program”, at sandsyneligheden for sammenstød er 1 ud af 650. Forskerne understreger ved sammen lejlighed, at man ikke skal lægge for meget i tallet, og at de vil kunne komme med en mere præcis estimering indenfor et par år.

Ifølge Donald Yoemans, der er leder af programmet på NASAs “Jet Propulsion Laboratory”, har forskerne mulighed for at observere 2011 AG5 igen næste år og så igen i 2016, hvorved en mere præcis forudsigelse af asteroidens bane kan fremsættes.

Herefter både håber og forventer Donald Yoemans, at sandsyneligheden for kollision mellem asteroiden og Jorden konvergerer mod nul.

SXC - I-Jack

Forskere demonstrerer LED-effektivitet på mere end 100 %

- Via Physorg - , redigeret af Pernicious

Det er lykkedes forskeren Parthiban Santhanam i samarbejde med MIT at lave en lysdiode, hvor man får mere lysenergi ud, end man bruger af elektrisk energi.

Uheldigvis virker princippet kun ved meget lave spændinger, hvorfor teknikken ikke kan bruges til belysning. Forskerne kom frem til, at når spændingen blev halveret, så blev energiforbruget sænket til en fjerdedel. Lysstyrken falder dog lineært med spændingen, så den reduceres kun med det halve i forhold til den fjerdedel energiforbruget sænkes med.

Ved et energiforbrug på 30 picowatt oplevede forskerne, at de havde en lysstyrke på 69 picowatt, eller en energieffektivitet på 230 %. En bivirkning der blev opnået ved forsøget var, at der opstod en mindre afkøling af LED’en, hvilket i fremtiden ville kunne udnyttes til eksempelvis, at lave lys, som ikke udvikler varme.

IBM

IBM opnår 1 Tb/s med optisk kommunikationschip

- Via Ars Technica - , redigeret af Pernicious

Det er lykkedes for IBM at lave en optisk kommunikationschip, der kan flytte data med lidt under en terabit i sekundet. Den nye chip hedder Holey Optochip, hvilket er et meget passende navn, da hemmeligheden til den høje hastighed, skal findes i en række huller lavet i chippen.

Selve chippen er lavet ved brug af en standard produktionsproces, hvor IBM på chippen har lavet en række lasere og fotodetektorer. For at kunne samle disse, så de kan bruges parallelt på samme tid, har IBM måtte bore 48 små huller på bagsiden af chippen, så der er hul ud til omverdenen for lyset.

Hvert hul repræsenterer en kanal, der kan overføre data med 20 Gb/s, hvilket tilsammen giver 960 Gb/s. IBM arbejder i øjeblikket på, at få hver kanal op på 25 Gb/s.

Den nye chip er ikke tiltænkt til kommunikation mellem computere, men mellem processorer. Chippen er endnu kun på prototypestadiet, men IBM regner med, at kunne have et produkt klar om 1 – 2 år.

Coca Cola

Coca-Cola vurderes kræftfremkaldende i Californien

- Via b.dk - , redigeret af Net_Srak

En ny lov i Californien sætter stoffet 4-methylimidazol på listen over kræftfremkaldende stoffer. Stoffet benyttes bl.a. i Coca Cola og Pepsi til at give colaen sin karamelbrune farve.

Som konsekvens af dette må Coca Cola og Pepsi ændre i opskriften, for at undgå kræftadvarsler på flaskerne.

Coca Colas repræsentant Diana Carza-Ciarlante skrev:
Selv om vi ikke mener, at der er nogen som helst sundhedsfare, der retfærdiggør sådan en ændring, har vi bedt vores leverandører af karamelfarven om at tage det her skridt, så vores produkt ikke bliver genstand for restriktioner, der ikke har noget videnskabeligt belæg

4-methylimidazol har resulteret i kræft i forsøg med rotter og mus, men ifølge American Beverage Association er der ikke noget videnskabeligt bevis for, at det samme skulle være tilfældet med mennesker. Angiveligt skulle et menneske drikke 1000 dåser cola om dagen, for at få en tilsvarende mængde, som blev givet til forsøgsdyrene.

Microsoft Corporation

Windows Mobile Marketplace lukker og slukker

- Via TechCrunch - , redigeret af Net_Srak

Efter kun lidt over 2 års tjeneste lukker Microsoft for Windows Mobile Marketplace, det skriver Microsoft i en mail til brugerne. Nedlukningen vil ske den 9. maj og der vil efterfølgende være lukket for køb og download af apps i butikken. Microsoft råder derfor brugerne til at gennemgå alle deres apps og sørge for de er opdateret inden da.

Lukningen har været undervejs længe, og allerede i juni sidste år lukkede Microsoft for download af apps via Marketplace hjemmesiden. Det betyder dog ikke, at Windows Mobile er helt dødt, da der stadig eksisterer communities som holder fast i platformen og der stadig vil være mulighed for at hente apps fra 3. parts markeder.

Hvis man endnu ikke har stiftet bekendtskab med det døende system så kan man trøste sig med at der er en emulator på vej til Windows Phone.

ETSI

Brancheforening: 4G-støj er statens ansvar

- Via Ingeniøren - , redigeret af OnkelDunkel

DR og Boxer har på det seneste krævet, at teleoperatørerne skal betale udgifterne for de problemer, som de nye 4G signaler har skabt. De nye signaler har skabt forstyrrelser på nogle frekvenser, hvilket har givet dårlig tv-kvalitet i nogle hjem. Det skriver Ingeniøren.

Ifølge direktøren for Brancheforeningen Forbrugerelektronik BFE Kurt Frausing, er det dog ikke teleoperatørernes ansvar, da det er staten, der sælger frekvenserne.

Kurt Frausing skrev:
Når jeg taler om skadevolder, så mener jeg jo staten. Jeg mener ikke operatørerne som sådan.

Frausing mener dermed, at det er staten, der skal betale støjomkostninger og at disse penge kan hentes fra salget af 4G-licenserne.

Toshiba

Ny skanner fra Toshiba genkender varer i supermarked

- Via DigInfo.Tv - , redigeret af Net_Srak

En af de sværeste ting at håndtere i supermarkeder er manglen på stregkoder på frugt og grønt, men det har Toshiba løst.

En ny skanner kaldet Object Recognition Scanner gør stregkodeskanneren til skam, den genkender nemlig objekter ved brug af et kamera.

Keiichi Hasegawa, Toshiba Tec skrev:
Fruit and vegetables in supermarkets don’t usually have barcodes, because they’re put out while they’re fresh. So these items can’t be read at the register using barcodes, which means staff need to input data to record them. If staff are part-time employees, they may not recognize some items, which can cause delays. We’re developing this new scanner to solve that problem.

Skanneren er taget i brug i Supermarkeder i Japan med overraskende positive resultater. En video af hvordan systemet fungerer, kan ses herunder.