Google er i gang med at opdatere deres søgemaskine til at kunne håndtere semantiske søgninger, der vil kunne give brugeren mere relevant information. Derved vil det være muligt at søge på Lake Tahoe, og i søgeresultaterne få vist information om søens størrelse, GPS-koordinater, gennemsnitstemperatur og salthindholdet i modsætning til i dag, hvor der vises en liste med hjemmesider for turistkontoret, Wikipedia og måske et link til et kort.
Google vil altså gøre søgemaskinen i stand til at forstå, hvad brugeren beder om, og komme med et intelligent svar på brugerens søgespørgsmål.
Google har over de sidste par år opbygget en database, der forbinder mennesker, steder og ting sammen, hvorved man for eksempel ved en søgning på Google vil få oplyst navnene på stifterne, Larry Page og Sergey Brin. Den semantiske søgning vil ikke ændre Googles keyword-søgninger, som bestemmer en hjemmesides vigtighed ud fra hvor mange, der linker til denne hjemmeside og så videre.
Det er anslået at semantiske søgninger vil have en indflydelse på 10-20 % af søgningerne, men det er ikke klart hvorledes det vil påvirke Googles reklameprodukter, eller om der kommer ændringer for dem, der benytter sig af Googles tjenester.
I dag benytter Google sig af en begrænset form for semantisk søgning, hvor det for eksempel er muligt at bede Google om at regne, eller komme med svar på meget enkle spørgsmål. Det er også muligt at få Google til at komme med de mest relevante tags til ens søgning. For eksempel hvis man søger efter “30 Rock”, vil der nederst i resultatlisten komme en liste over skuespillere.
Googles opdatering af deres søgemaskine kommer efter at deres konkurrenter er begyndt at anvende semantisk søgning. For eksempel benytter Apples Siri sig af Wolfram Alpha, som benytter semantisk søgning, mens også for eksempel Facebook har et stort potentiale her, da de har oplysninger om millioner af brugere.