mboost-dp1

newz.dk
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
i forbindelse med en del af de punkter der indtil nu har været oppe og vende, er hermed mit bidrag til debatten:
transport-relateret:
her er lidt, for de fleste, ukendte oplysninger om sygdomrelaterede viden som er møntet på bilisme:
1. det er grobund for kræft pga. partikleforurening som koster ca. 3 gange så mange liv som direkte trafikulykker
Eller sagt på en anden måde: der dør ca 600-700 danskere i trafikken om året, og der er ca. 1800-2100 danskere der dør pga. udstødning fra biler i danmark, kikker vi på europa, er det ca. 80.000 europæere der mister livet hvert år pga. udstødning fra biler.
2. så det kan undre at RUF (Rapid Urban Flexible) ikke er blevet til noget, specielt når det har offentlige Sponsorer som f.eks. Energistyrelsen, Miljøstyrelsen, Undervisningsministeriet og Designfonden. på den private side har de sponsorer som Siemens, Semco, NCC Danmark, NESA m.fl.
det er projekteret at det vil koste 16.7 mia. at lave RUF netværket for København, hvilket vil inkludere 6.800 maxi-ruf'er (Bus-ligende køretøj).
tillæg nogle milliarder i tilskud, så den almindelige dansker kan få en RUF til en rimelig pris, de penge tror jeg hurtigt er tjent hjem igen via mindre sygefravær osv.
Pendlertiden vil også blive kortere, hvilket igen, på lang sigt kunne gøre at folk der bor langt fra kbh., ville vælge et arbejde der, som f.eks betjente eller sygeplejesker, for at nævne nogle af de "hotte" jobs i debatten, som vi ellers vil få problemer med at få folk til i kbh.
De 20-25 mia. burde på lang sigt ikke være en særlig høj pris set samfundsmæssigt, specielt ikke når man tænker på der bliver brugt 300 mio. om året til vedligeholdelse af vejnettet, som åbenbart ikke er nok, da der mellem 2004 & 2007, blev bevilget yderligere ca. 300 mio. årligt for at rette op på et efterslæb i vedligeholdelsen, for slet ikke at snakke om at der er afsat 1 mia. for perioden mellen 2003-2013 til forøgelse af trafiksikkerheden. (ikke at jeg er imod dette)
jeg ved ikke lige hvad der holder RUF-projektet tilbage, men et eller andet må jo gøre det, det har snart 20 års jubilæum ;/
jeg hører meget gerne begrundelser om hvorfor :D
atomenergi-relateret:
Jeg har aldrig været fan af atomkraft, af 2 simple grunde, affaldet & sikkerheden.
Sikkerheden er man kommet efter med nye designs, og det samme gælder tildels affaldet. (i stedet for at være skadeligt i 100.000 år, er man nu nede på ca. 50-100 år for det "værste" og ca. 300 år for resten.
nuclear fusion eller Fusion power om man vil, er klart en interessant form for atomkraft, som jeg godt kunne leve med, da den er sikker på den måde at der ikke skal noget "mekanisk" til at lukke det ned, det sker ud fra "naturlige" reaktioner, fordi der er en del parametere der skal være på plads for at Fusionen sker.
problemet er blot at der går en del år(tier) før Fusion power er modent til primetime, ifølge experterne.
en anden løsning indtil da kunne være IFR (Integral Fast Reactor) som i mellemtiden ville løse problemet med det atomaffald vi har nu, da disse reaktorer kan udnytte 99.5% af det affald vi har nu. ( i teorien 100 %)
denne reaktor-type er også sikker ligesom den anden.
Alternativ energi vil jeg skrive om senere.
transport-relateret:
her er lidt, for de fleste, ukendte oplysninger om sygdomrelaterede viden som er møntet på bilisme:
1. det er grobund for kræft pga. partikleforurening som koster ca. 3 gange så mange liv som direkte trafikulykker
Eller sagt på en anden måde: der dør ca 600-700 danskere i trafikken om året, og der er ca. 1800-2100 danskere der dør pga. udstødning fra biler i danmark, kikker vi på europa, er det ca. 80.000 europæere der mister livet hvert år pga. udstødning fra biler.
2. så det kan undre at RUF (Rapid Urban Flexible) ikke er blevet til noget, specielt når det har offentlige Sponsorer som f.eks. Energistyrelsen, Miljøstyrelsen, Undervisningsministeriet og Designfonden. på den private side har de sponsorer som Siemens, Semco, NCC Danmark, NESA m.fl.
det er projekteret at det vil koste 16.7 mia. at lave RUF netværket for København, hvilket vil inkludere 6.800 maxi-ruf'er (Bus-ligende køretøj).
tillæg nogle milliarder i tilskud, så den almindelige dansker kan få en RUF til en rimelig pris, de penge tror jeg hurtigt er tjent hjem igen via mindre sygefravær osv.
Pendlertiden vil også blive kortere, hvilket igen, på lang sigt kunne gøre at folk der bor langt fra kbh., ville vælge et arbejde der, som f.eks betjente eller sygeplejesker, for at nævne nogle af de "hotte" jobs i debatten, som vi ellers vil få problemer med at få folk til i kbh.
De 20-25 mia. burde på lang sigt ikke være en særlig høj pris set samfundsmæssigt, specielt ikke når man tænker på der bliver brugt 300 mio. om året til vedligeholdelse af vejnettet, som åbenbart ikke er nok, da der mellem 2004 & 2007, blev bevilget yderligere ca. 300 mio. årligt for at rette op på et efterslæb i vedligeholdelsen, for slet ikke at snakke om at der er afsat 1 mia. for perioden mellen 2003-2013 til forøgelse af trafiksikkerheden. (ikke at jeg er imod dette)
jeg ved ikke lige hvad der holder RUF-projektet tilbage, men et eller andet må jo gøre det, det har snart 20 års jubilæum ;/
jeg hører meget gerne begrundelser om hvorfor :D
atomenergi-relateret:
Jeg har aldrig været fan af atomkraft, af 2 simple grunde, affaldet & sikkerheden.
Sikkerheden er man kommet efter med nye designs, og det samme gælder tildels affaldet. (i stedet for at være skadeligt i 100.000 år, er man nu nede på ca. 50-100 år for det "værste" og ca. 300 år for resten.
nuclear fusion eller Fusion power om man vil, er klart en interessant form for atomkraft, som jeg godt kunne leve med, da den er sikker på den måde at der ikke skal noget "mekanisk" til at lukke det ned, det sker ud fra "naturlige" reaktioner, fordi der er en del parametere der skal være på plads for at Fusionen sker.
problemet er blot at der går en del år(tier) før Fusion power er modent til primetime, ifølge experterne.
en anden løsning indtil da kunne være IFR (Integral Fast Reactor) som i mellemtiden ville løse problemet med det atomaffald vi har nu, da disse reaktorer kan udnytte 99.5% af det affald vi har nu. ( i teorien 100 %)
denne reaktor-type er også sikker ligesom den anden.
Alternativ energi vil jeg skrive om senere.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.