Matematik er for mange ikke det sjoveste at bryde hovedet med, men ny forskning fra Oxford University viser, at det engang i fremtiden måske kan blive nemmere ved at manipulere med hjernen.
I et forsøg på 15 personer, der blev delt op i tre grupper, blev to af grupperne udsat for en jævnspænding hen over isselappen. Den ene gruppe fik tilført spændingen én vej, den anden den modsatte vej.
Alle tre gruppe blev derefter oplært i en række symboler, der repræsenterede forskellige tal, herefter skulle de løse en række matematiske opgaver ud fra symbolerne.
Gruppen af testpersoner, der modtog spændingen fra højre til venstre over isselappen, klarede sig godt i øvelserne, hvorimod de som modtog spændingen den modsatte vej, havde et matematikniveau som en seks-årig. Placebogruppen havnede imellem de to grupper.
Forskerne fulgte op på gruppen, der havde klaret opgaverne godt, et halvt år efter, og her var den positive effekt af behandlingen stadig til stede.
Til trods for det bemærkelsesværdige resultat, så påpeger forskerne, at der er tale om tidlige eksperimenter, der skal efterforskes meget mere, førend metoden kan anvendes som en egentlig behandling.