mboost-dp1

CSC
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
At drifte SAP: Du sikre dig at serveren der kører systemet, og databasen, kører.Magten (51) skrev:En anden ting er at drifte hele miljøer der konstant udvikles og udvides
At der så udvikles oven på SAP, bør driften slet ikke lægge mærke til, medmindre der er fejl i SAP og det så skal genstartes. (Som man f.eks. ser det med Citrix hele tiden -- men Citrix er godt nok også noget lort.)
Jeg kan ihvertfald høre du ikke har sat dig ind i Windows Azure :-)Hubert (52) skrev:Men der springer man jo ubekymret på cloud løsninger og så er det intet problem
Men tilbage til det oprindelige spørgsmål: Er der nogen der ved hvilken jobfunktionalitet der bliver lavet lockout af?
Jeg synes dog at CSC begynder at minde mere og mere om IBM i gamle dage.
Windcape (53) skrev:At drifte SAP: Du sikre dig at serveren der kører systemet, og databasen, kører.
At der så udvikles oven på SAP, bør driften slet ikke lægge mærke til, medmindre der er fejl i SAP og det så skal genstartes. (Som man f.eks. ser det med Citrix hele tiden -- men Citrix er godt nok også noget lort.)
Citrix er ikke nødvendigvis noget lort. Det kan det være men det kan også trille der ud ad og fungere uden problemer. Men det kræver selvfølgelig en driftsmand og ikke en udvikler... ;)
Jeg kan ihvertfald høre du ikke har sat dig ind i Windows Azure :-)
Nej det har jeg ganske rigtigt ikke. Ifølge dig selv er det jo noget for udviklere og ikke driftsfolk.
Men tilbage til det oprindelige spørgsmål: Er der nogen der ved hvilken jobfunktionalitet der bliver lavet lockout af?
Jeg synes dog at CSC begynder at minde mere og mere om IBM i gamle dage.
Prosa skriver desværre intet om det på deres hjemme side ud over at lockout er tilfældet nu.
Windcape (53) skrev:At drifte SAP: Du sikre dig at serveren der kører systemet, og databasen, kører.
At der så udvikles oven på SAP, bør driften slet ikke lægge mærke til, medmindre der er fejl i SAP og det så skal genstartes.
Magten (51) skrev:En anden ting er at drifte hele miljøer der konstant udvikles og udvides.
Som i: Miljøet udvides og udvikles.
Men så igen.. Drift i din verden er tydeilgvis en person der sidder og kigger på en skærm og ringer efter en tekniker hvis noget lyser rødt.
(Som man f.eks. ser det med Citrix hele tiden -- men Citrix er godt nok også noget lort.)Måske hvis man lader en udvikler drifte det. Citrix kan sagtens være genialt hvis det bliver sat op rigtigt og driftet af folk der har forstand på det.
Windcape (48) skrev:
Så har vi 10 personer, der skal bruges for at udvikle et projekt, der derefter kan "driftes" af en enkeltperson, som samtidigt drifter 10 andre systemer.
Altså vi har 1 i driften for hver 100 udviklere/arkitekter/chefter.
Så fra det forretningsmæssige perspektiv i at sælge udviklingen af løsninger, er drift ikke vigtig.
Altså hvis vi nu antager at man ikke skrotter IT systemet efter et år, men f.eks. beholder det i 10 år, så går vi fra 100:1 til 100:10.
Hvis vi så oven i købet regner med at driften er 1 sysadm, 1 DBA, 1 netværksmand, 3 i bruger support og 1 chef, så er vi på 100:60.
Og jeg tror faktisk at drift er en ret stor del af CSC's forretning. Regnskabet siger ikke hvormeget, men regnskabet for 2010 siger dog omsætning 3629 mio. kr. og værdi af arbejde under udførsel 373 mio. kr.. Enten er det nogle meget korte projekter de kører eller så er udvikling ikke størstedelen af deres forretning.
Windcape (26) skrev:Derudover bruger vi udviklere til at "drifte" vores ERP systemer...
Windcape (29) skrev:Men netop den slags drift, kan også håndteres af selve udviklerne. Der er intet problem i at have udviklere til at "drifte" løsninger på Amazon E3, eller Windows Azure.
Windcape (29) skrev:Det samme gælder store ERP systemer som f.eks. SAP. Medmindre man har nogen til at drifte noget intern hardware, så bliver resten af det tekniske håndteret af udviklere.
Det sker sikkert.
Men det er ikke godt.
Udviklere har ikke kompetancer som system administratorer, DBA'ere, netværks administratorer, kapacitets planlæggere etc..
Udviklere er ikke omkostnings effektive som operatorer, help desk etc..
Windcape (29) skrev:Hvilket bliver simplificeret med clouds, så de enkelt IT-virksomheder ikke skal have eget datacenter, ja.
Det ændrer ikke rigtigt noget.
Der er nogen som skal være ansvarlige for:
1) server hardware
2) OS instanser og platform software (databaser og app servere)
3) den specifikke app
Det har i 10+ år været sådan at man kunne vælge mellem:
1 - intern
2 - intern
3 - intern
og:
1 - IBM/CSC/KMD/NNIT
2 - IBM/CSC/KMD/NNIT
3 - IBM/CSC/KMD/NNIT
Nu kan man så vælge:
1 - Amazon
2 - intern
3 - intern
og:
1 - Google/MS
2 - Google/MS
3 - intern
og:
1 - SF/SAP
2 - SF/SAP
3 - SF/SAP
Det er godt for konkurrencen.
Men der er ikke noget fundamentalt forskelligt mellem om ens hardware bliver passet af IBM's indere eller Google's indere.
Windcape hold dig nu til det du kan og ved noget om, det er tydeligvis ikke drift - Eller CSC's kerneindtægter for den sags skyld.
Jeg arbejdede som driftstekniker (nu læser jeg til softwareingeniør på AAU) på en mellemstor Citrix installation bestående af 28 IBM Blade servere, hvor miljøet var under konstant udvikling.
Driftsfolk som mig selv laver mere end bare sidde og kigge på en skærm og vente på at der opstår fejl.
For eksempel: Introduktion af nye apps, test, patche miljøet, mere test, tilføjelse af nye kunder samt test af EDIer der sendes mellem kunder og firmaet.
Og så er Citrix forresten den bedste applikationsplatform der findes i dag - Hvis det sættes rigtigt op er det LANGT hurtigere for slutbrugeren og 1000 gange nemmere og drifte, da installation af apps bare er meget lettere. Lad os sige du har et testmiljø hvor du tester en app. Når den er clearet, skal den rulles ud på resten af farmen. Så tager du bare lige et snapshot af app'en i den tilstand du gerne vil have den, og sætter den til at installere næste nat. Det tager 10 sekunder og lave en installation på f. eks. 30, 200, eller endda 1000 servere, fordi du kan tilpasse miljøet som var det en samlet enhed. Printerstyring er ligeledes nemmere og alt er direkte integreret i Active Directory.
Jeg arbejdede som driftstekniker (nu læser jeg til softwareingeniør på AAU) på en mellemstor Citrix installation bestående af 28 IBM Blade servere, hvor miljøet var under konstant udvikling.
Driftsfolk som mig selv laver mere end bare sidde og kigge på en skærm og vente på at der opstår fejl.
For eksempel: Introduktion af nye apps, test, patche miljøet, mere test, tilføjelse af nye kunder samt test af EDIer der sendes mellem kunder og firmaet.
Og så er Citrix forresten den bedste applikationsplatform der findes i dag - Hvis det sættes rigtigt op er det LANGT hurtigere for slutbrugeren og 1000 gange nemmere og drifte, da installation af apps bare er meget lettere. Lad os sige du har et testmiljø hvor du tester en app. Når den er clearet, skal den rulles ud på resten af farmen. Så tager du bare lige et snapshot af app'en i den tilstand du gerne vil have den, og sætter den til at installere næste nat. Det tager 10 sekunder og lave en installation på f. eks. 30, 200, eller endda 1000 servere, fordi du kan tilpasse miljøet som var det en samlet enhed. Printerstyring er ligeledes nemmere og alt er direkte integreret i Active Directory.
Og ingen af de jobs er nødvendige for at benytte en software-installation.arne_v (58) skrev:Udviklere har ikke kompetancer som system administratorer, DBA'ere, netværks administratorer, kapacitets planlæggere etc..
Hvis stor nok organisation, har man folk til deployment ja. Men det er ikke en nødvendighed.ChristofferKjeldgaard (60) skrev:Introduktion af nye apps
Hører ikke til i drift. Medmindre du mener test af opdateringer af det systemtekniske.ChristofferKjeldgaard (60) skrev:test
Altså whine på newz.dk over patch tuesday, eller fortælle alle hvor nemt automatisk opdateringer er på Linux/BSD. Altså drikke kaffe.ChristofferKjeldgaard (60) skrev:patche miljøet
Ah ja, driften som sikre sig at de ikke løber tør for arbejde, ved at være de eneste som kan oprette kunder/brugere, til dyb irretation for resten af IT-afdelingen.ChristofferKjeldgaard (60) skrev:tilføjelse af nye kunder
Derudover så er "tilføjelse af kunder", mere "deployment", som igen, ikke nødvendigvis er en driftteknisk opgave.
Hvis driften laver EDI er det jo netop fordi de har for lidt at lave.ChristofferKjeldgaard (60) skrev:samt test af EDIer der sendes mellem kunder og firmaet.
Det er den der typiske IT-administrator tankegang. I foretrækker altid central styring, og tænker aldrig på problemerne/forsinkelserne det giver hos brugerne.ChristofferKjeldgaard (60) skrev:Hvis det sættes rigtigt op er det LANGT hurtigere for slutbrugeren og 1000 gange nemmere og drifte, da installation af apps bare er meget lettere
Det næste bliver vel at Hubert kommer og siger at han mener at Lotus Notes kører perfekt, sålænge han kan slippe for at installere Outlook.Magten (55) skrev:Måske hvis man lader en udvikler drifte det. Citrix kan sagtens være genialt hvis det bliver sat op rigtigt og driftet af folk der har forstand på det.
Ignorant som altid.Windcape (61) skrev:Og ingen af de jobs er nødvendige for at benytte en software-installation.
Prøv nu at se bort fra din forkvaklede ide om at drift er at kigge på en skærm og ringe efter en tekniker hvis noget er rødt.Windcape (61) skrev:Hører ikke til i drift. Medmindre du mener test af opdateringer af det systemtekniske.
Ah ja, patchning af servere, systemer og desktops kræver ingen planlægning.. For hvem kunne finde på at brokke sig over nedetid?Windcape (61) skrev:Altså whine på newz.dk over patch tuesday, eller fortælle alle hvor nemt automatisk opdateringer er på Linux/BSD. Altså drikke kaffe.
Du har jo tydeligvis kun prøvet et Citrix setup der ikke virkede, så det er da klart du ser sådan på det.Windcape (61) skrev:Det er den der typiske IT-administrator tankegang. I foretrækker altid central styring, og tænker aldrig på problemerne/forsinkelserne det giver hos brugerne.
Og igen plaprer du løs om noget du har 0 viden om.
Lotus Notes har sine fejl, men bruger man alle features kan du slet ikke sammenligne det med Outlook.Windcape (62) skrev:Det næste bliver vel at Hubert kommer og siger at han mener at Lotus Notes kører perfekt, sålænge han kan slippe for at installere Outlook.
Jeg har aldrig mødt mennesker som dig og fidomuh der kan klare alle verdens problemer på en formiddag, og samtidig forbedre alt der virker.
Nu har jeg om muligt en "insiderviden" med hensyn til bruttolønsordninge. Især hvad ting der er omfattet af multimedieskatten. Og jeg kan forsikre jer om at det er en herredårlig forretning for DIG som lønmodtager. Især hvis det er ting du får via visse firmaer der levere den ydelse netop til bruttolønsordninger.
Husk lige at alt der hedder købeloven ikke holder en skid når det er via bruttolønsordning. Det er der mange der glemmer. Så hvis din nye fladskærm har en 3-4 pixelfejl der ligger under den ISO grænse så er det bare ærgerligt for dig. Du hænger stadig på den fra du har bestilt til ordningen udløber..
Husk lige at alt der hedder købeloven ikke holder en skid når det er via bruttolønsordning. Det er der mange der glemmer. Så hvis din nye fladskærm har en 3-4 pixelfejl der ligger under den ISO grænse så er det bare ærgerligt for dig. Du hænger stadig på den fra du har bestilt til ordningen udløber..
arne_v (58) skrev:Windcape (29) skrev:Men netop den slags drift, kan også håndteres af selve udviklerne. Der er intet problem i at have udviklere til at "drifte" løsninger på Amazon E3, eller Windows Azure.Windcape (29) skrev:Det samme gælder store ERP systemer som f.eks. SAP. Medmindre man har nogen til at drifte noget intern hardware, så bliver resten af det tekniske håndteret af udviklere.
Det sker sikkert.
Men det er ikke godt.
Udviklere har ikke kompetancer som system administratorer, DBA'ere, netværks administratorer, kapacitets planlæggere etc..
Udviklere er ikke omkostnings effektive som operatorer, help desk etc..
http://xkcd.com/386/ ?? "Idag 3:57"
Eller også har vi bare forskellige meninger om hvad der "virker".Magten (63) skrev:Du har jo tydeligvis kun prøvet et Citrix setup der ikke virkede, så det er da klart du ser sådan på det.
Det er fordi at vi bare er så awesome!Magten (63) skrev:Jeg har aldrig mødt mennesker som dig og fidomuh der kan klare alle verdens problemer på en formiddag, og samtidig forbedre alt der virker.
Windcape (61) skrev:Og ingen af de jobs er nødvendige for at benytte en software-installation.
Og din software installation kan køre på luft?
Hvis stor nok organisation, har man folk til deployment ja. Men det er ikke en nødvendighed.
Jeg tror uden at vide det at det antal virksomheder der har en deploymentafdeling her i landet kan tælles på 2 hænder. Det er selvfølgelig foruden større hosting firmaer hvor det er normen når man rammer en vis størrelse.
Hører ikke til i drift. Medmindre du mener test af opdateringer af det systemtekniske.
Udviklerne burde selv teste ja. Men hvis de er bare havlt så arrogante som dig og har lige så lidt at have det i så står driften med test ansvaret.
Altså whine på newz.dk over patch tuesday, eller fortælle alle hvor nemt automatisk opdateringer er på Linux/BSD. Altså drikke kaffe.
Hvem brokker sig over patch tuesday? Jeg har endnu til gode at opleve en driftskollega mene det er noget lort at patches kommer efter et forudsigeligt skema. Hvis det ikke var så sørgeligt ville jeg grine af din uvidenhed.
Ah ja, driften som sikre sig at de ikke løber tør for arbejde, ved at være de eneste som kan oprette kunder/brugere, til dyb irretation for resten af IT-afdelingen.
Brugeroprettelse er typisk en service desk ting. Det samme med at oprette brugere i et erp system eller tilsvarende.
Derudover så er "tilføjelse af kunder", mere "deployment", som igen, ikke nødvendigvis er en driftteknisk opgave.
Nej det er en service desk ting. Jeg har meget svært ved at se hvad det skulle have med deployment at gøre.
Hvis driften laver EDI er det jo netop fordi de har for lidt at lave.
Eller fordi det er der kompetancerne findes.
]Det er den der typiske IT-administrator tankegang. I foretrækker altid central styring, og tænker aldrig på problemerne/forsinkelserne det giver hos brugerne.
Central styring har bestemt også ulemper. Jeg kan ikke umidlbart finde en ting der er uden ulemper. System administratorerne bliver åbenbart modsat udviklere nødt til at tænke på driftsstabilitet. Har man et miljø hvor dette opnåes gennem central styring er det sådan man må gøre det. Langt de fleste system administratorer jeg kender har en pragmatisk tilgang til tingene. Jeg ved godt at du ikke ved hvad det betyder men så slå det op.
Windcape (62) skrev:Det næste bliver vel at Hubert kommer og siger at han mener at Lotus Notes kører perfekt, sålænge han kan slippe for at installere Outlook.
Har du flere sære kommentarer du vil af med? Jeg har kun brugt notes i et enkelt job og det var som bruger. Jeg havde intet med driften af notes serveren at gøre.
Windcape (67) skrev:Eller også har vi bare forskellige meninger om hvad der "virker".
Der er vel i virkeligheden ikke så meget at komme efter. Enten virker det eller også gør det ikke?
Det er fordi at vi bare er så awesome!
Det var nok ikke lige det ord jeg ville benytte mig af. Men fred være med det.
http://www.version2.dk/artikel/17955-lockoutede-me...
Det er måske også værd at bemærke at hende der bliver citeret i artiklen er portfolio manager. Altså er det ikke som Windcape fejlagtigt troede kun driftsfolk.
Det er måske også værd at bemærke at hende der bliver citeret i artiklen er portfolio manager. Altså er det ikke som Windcape fejlagtigt troede kun driftsfolk.
@Windcape
Du er tydeligvis farvet af din uddannelsesmæssige baggrund og personlige fokus på hvor IT udvikling og services står idag. Dertil kommer, at jeg gætter på, at du er ivrig læser af version2.dk der nærmest på daglig basis fortæller hvilken frelse og game changer "skyen" er og bliver.
Det skærer meget kraftigt igennem i det du skriver.
Og, selvfølgelig har du til dels ret i, at innovation ikke primært drives af driften.
Verden er dog ikke nået til det punkt, hvor store offentlige skyer har overtaget markedet. Derfor er realiteten i branchen, at driftsfolk fortsat spiller en stor rolle. En rolle større end udviklerne, fordi uden drift, intet produkt. Udvikling kan vi jo altid bare sætte slaverne på den anden side af jorden til imens svartiderne i applikationerne for hosting i Kina ville blive ekstreme - ligesom problematikken om hvor data opbevares nok ville være en besværlig størrelse at forholde sig til. Jeg er med vilje affærdigende i min tone, og jeg ved fint nok, at det ikke er så enkelt, da jeg dagligt snakker med kinesere, og kommunikation er en kæmpe udfordring. Det er blot sådan du får det til at lyde, når du omtaler drifts rollen.
Den rolle som driftsfolk har bliver, som de andre også påpeger, ikke mindre af, at services ligges i "skyen". Skyen er jo blot hardware, hvortil der er en forbrugsafregning knyttet så man kan betale for det man bruger. Det er hovedforskellen imellem gammeldags outsourcing, hvor IT driften sådan set bare overtages, også til, at driften gøres til en skalérbar udgift.
For så vidt ser jeg selv det mest som et forretningsaspekt, som i mindre grad lader sig overføre til den hårde tekniske virkelighed. Det er nemlig ikke noget nyt for driftsfolk, at man konsoliderer, standardiserer og automatiserer, for at effektivisere driften. Ligesom der heller intet nyt er i, at færre driftsfolk kan håndtere større løsninger.
Cloud computing er i højere grad en udvikling der kan attributeres til dygtige driftsfolk og deres egen udvikling af IT infrastruktur i samarbejde med den salgs- markedsorienterede del af forretningen. Mere end det er udviklere, som trods alt bare sidder og designer software og skriver kode. Det sker faktisk også, at driftsfolk gør det selvsamme :-) Provisionering af services og skalering og overvågning af performance er nemlig et kerneaspekt af it drift.
Driftsfolks overlevelse er afhængig af at væksten indenfor IT er konstant og stor nok til at give dem noget at lave. D.v.s. større vækstrate end serverkonsolidering/automatisering kan absorbere. Stagnerer det, imens man opretholder effektiviseringerne, er det klart, at stillingerne bliver færre og færre, formentlig imens lønningerne og kravene til de ansatte stiger sammen med indtjeningen.
Det samme kan i øvrigt siges om udviklere. Der findes branddygtige folk i Kina og Indien, som ikke blot er kodekarle. Og, de kan løse opgaverne til priser der er langt under det i kan. Når koblingen imellem udvikleren og driftsafdelingen forsvinder, og ting fiser op i den magiske sky, forsvinder argumentationen for at anvende danske udviklere til overpriser også ligeså langsomt.
Det er ikke rart at få at vide. Ligesom det ikke er rart for driftsfolkene at skulle høre på hvor irrelevante de er. Fordi, de er ikke irrelevante endnu, og bliver det ikke foreløbig.
Efterhånden som de små hostingfirmaer bliver ramt på indtjeningen, vil de jo nok blive opkøbt og deres kunder blive integreret i større og større datacentre. Det er dog en process der tager noget tid. Så direkte at sidde og negligere driftsfolks rolle i forretningen idag finder jeg, ligesom mange andre her i tråden, som en holdning der er ude af trit med virkeligheden.
Måske skinder det igennem, at jeg ikke ser Danmark som en nation der kommer til at overleve på viden overhovedet. På sigt tror jeg slet ikke på der er arbejde til nogen af os, fordi andre lande kan gøre det billigere og bedre i alle henseender. Vi er ikke overlegne i det lange løb.
Vi identificerer os kraftigt med vores arbejde, funktion og uddannelse. Det ville være bedst, hvis vi lærte at løsne os fra det. Fordi det vi har, som billige slave indiere og kinesere ikke har, er et velfungerende og ikke korrupt land at leve i. Vi har ikke brug for alt det forbrugslort den høje løn giver os alligevel, så pissekonkurrencen ingeniøren og driftsadministratorerne imellem er jo faktisk ikke så vigtig og i det store og hele ganske uinteressant med mindre man kæmper en hård kamp for sit ego der er stramt bundet op på ens arbejde.
Held og lykke :-)
Du er tydeligvis farvet af din uddannelsesmæssige baggrund og personlige fokus på hvor IT udvikling og services står idag. Dertil kommer, at jeg gætter på, at du er ivrig læser af version2.dk der nærmest på daglig basis fortæller hvilken frelse og game changer "skyen" er og bliver.
Det skærer meget kraftigt igennem i det du skriver.
Og, selvfølgelig har du til dels ret i, at innovation ikke primært drives af driften.
Verden er dog ikke nået til det punkt, hvor store offentlige skyer har overtaget markedet. Derfor er realiteten i branchen, at driftsfolk fortsat spiller en stor rolle. En rolle større end udviklerne, fordi uden drift, intet produkt. Udvikling kan vi jo altid bare sætte slaverne på den anden side af jorden til imens svartiderne i applikationerne for hosting i Kina ville blive ekstreme - ligesom problematikken om hvor data opbevares nok ville være en besværlig størrelse at forholde sig til. Jeg er med vilje affærdigende i min tone, og jeg ved fint nok, at det ikke er så enkelt, da jeg dagligt snakker med kinesere, og kommunikation er en kæmpe udfordring. Det er blot sådan du får det til at lyde, når du omtaler drifts rollen.
Den rolle som driftsfolk har bliver, som de andre også påpeger, ikke mindre af, at services ligges i "skyen". Skyen er jo blot hardware, hvortil der er en forbrugsafregning knyttet så man kan betale for det man bruger. Det er hovedforskellen imellem gammeldags outsourcing, hvor IT driften sådan set bare overtages, også til, at driften gøres til en skalérbar udgift.
For så vidt ser jeg selv det mest som et forretningsaspekt, som i mindre grad lader sig overføre til den hårde tekniske virkelighed. Det er nemlig ikke noget nyt for driftsfolk, at man konsoliderer, standardiserer og automatiserer, for at effektivisere driften. Ligesom der heller intet nyt er i, at færre driftsfolk kan håndtere større løsninger.
Cloud computing er i højere grad en udvikling der kan attributeres til dygtige driftsfolk og deres egen udvikling af IT infrastruktur i samarbejde med den salgs- markedsorienterede del af forretningen. Mere end det er udviklere, som trods alt bare sidder og designer software og skriver kode. Det sker faktisk også, at driftsfolk gør det selvsamme :-) Provisionering af services og skalering og overvågning af performance er nemlig et kerneaspekt af it drift.
Driftsfolks overlevelse er afhængig af at væksten indenfor IT er konstant og stor nok til at give dem noget at lave. D.v.s. større vækstrate end serverkonsolidering/automatisering kan absorbere. Stagnerer det, imens man opretholder effektiviseringerne, er det klart, at stillingerne bliver færre og færre, formentlig imens lønningerne og kravene til de ansatte stiger sammen med indtjeningen.
Det samme kan i øvrigt siges om udviklere. Der findes branddygtige folk i Kina og Indien, som ikke blot er kodekarle. Og, de kan løse opgaverne til priser der er langt under det i kan. Når koblingen imellem udvikleren og driftsafdelingen forsvinder, og ting fiser op i den magiske sky, forsvinder argumentationen for at anvende danske udviklere til overpriser også ligeså langsomt.
Det er ikke rart at få at vide. Ligesom det ikke er rart for driftsfolkene at skulle høre på hvor irrelevante de er. Fordi, de er ikke irrelevante endnu, og bliver det ikke foreløbig.
Efterhånden som de små hostingfirmaer bliver ramt på indtjeningen, vil de jo nok blive opkøbt og deres kunder blive integreret i større og større datacentre. Det er dog en process der tager noget tid. Så direkte at sidde og negligere driftsfolks rolle i forretningen idag finder jeg, ligesom mange andre her i tråden, som en holdning der er ude af trit med virkeligheden.
Måske skinder det igennem, at jeg ikke ser Danmark som en nation der kommer til at overleve på viden overhovedet. På sigt tror jeg slet ikke på der er arbejde til nogen af os, fordi andre lande kan gøre det billigere og bedre i alle henseender. Vi er ikke overlegne i det lange løb.
Vi identificerer os kraftigt med vores arbejde, funktion og uddannelse. Det ville være bedst, hvis vi lærte at løsne os fra det. Fordi det vi har, som billige slave indiere og kinesere ikke har, er et velfungerende og ikke korrupt land at leve i. Vi har ikke brug for alt det forbrugslort den høje løn giver os alligevel, så pissekonkurrencen ingeniøren og driftsadministratorerne imellem er jo faktisk ikke så vigtig og i det store og hele ganske uinteressant med mindre man kæmper en hård kamp for sit ego der er stramt bundet op på ens arbejde.
Held og lykke :-)
arne_v (78) skrev:Virkeligt?
Tror du at firmaerne betaler disse folk uden at have brug for dem??
Faktisk er det jo så åbenbart netop udviklere det er gået ud over. Altså har Windcape igen talt over egen evne...
http://www.version2.dk/artikel/17961-lockout-ramme...
arne_v (80) skrev:#79
Ret morsomt faktisk.
Men ikke så overraskende.
Mange af de systemer CSC driver er kritiske for samfundet.
Netop. Man må gå ud fra at hverken prosa eller CSC har ønsker om at få noget trukket ned over hovedet fordi deres catfight går ud over offentlige systemer.
Eller også er det fordi at drift/supporten er folk uden fagforening, eller uden IT-relateret fagforening, og så derfor sikkert for tilsvarende lavere i løn.Hubert (79) skrev:Faktisk er det jo så åbenbart netop udviklere det er gået ud over. Altså har Windcape igen talt over egen evne...
De typiske (prosa) statestikker peger på 5000-10000 kr. i lønforskel om måneden mellem support/drift, og udvikling.
Men nu ved jeg godt du ikke tror på PROSAs statestik, så fred være med det.
Windcape (82) skrev:Eller også er det fordi at drift/supporten er folk uden fagforening, eller uden IT-relateret fagforening,
Nu fremgår det jo af linket at CSC's administrerende direktør siger at det er en aftale mellem CSC og PROSA.
Nogen grund til at du ikke tror på ham.
Windcape (82) skrev:De typiske (prosa) statestikker peger på 5000-10000 kr. i lønforskel om måneden mellem support/drift, og udvikling.
Umiddelbart vil jeg tro at lavere løn => højere fagforenings procent, så det skulle da netop tyde på at driften havde mange fagforeningsmedlemmer.
At Magten og andre har igennem de forskellige debatter om CSC, givet udtryk for at mange af medlemmerne ikke er en del af en fagforening.arne_v (83) skrev:Nogen grund til at du ikke tror på ham.
Men nu må vi jo se hvad der sker.
Folk tænker slet ikke sådan.arne_v (83) skrev:Umiddelbart vil jeg tro at lavere løn => højere fagforenings procent, så det skulle da netop tyde på at driften havde mange fagforeningsmedlemmer.
Høj løn = "ah, fagforening, lille snalle beløb, det er fint!".
Lav høn = "argh, fagforening, det er dyrt af helvede til, og det er dumme alle samme /Terracide".
Windcape (84) skrev:Folk tænker slet ikke sådan.
Høj løn = "ah, fagforening, lille snalle beløb, det er fint!".
Lav høn = "argh, fagforening, det er dyrt af helvede til, og det er dumme alle samme /Terracide".
Det er en hypotese.
Men hvis du prøver at kigge ud i virkeligheden og sammenligner organisations procenter med løn niveau vil du se at det netop er de lavtlønnede som organiserer sig.
Mange og mange.. Jeg ved bare at det langt fra er alle der er medlem af Prosa. Hvor mange der ikke er medlem af en fagforening har jeg ingen ide om.. Som sagt så går jeg ikke voldsomt meget op i fagforeninger.. Jeg gider ikke spilde min tid på det.Windcape (84) skrev:At Magten og andre har igennem de forskellige debatter om CSC, givet udtryk for at mange af medlemmerne ikke er en del af en fagforening.
Du vil bare ikke acceptere at du tog fejl da du mente at driftsfolk uden problemer kunne undværes ^_^Windcape (82) skrev:Eller også er det fordi at drift/supporten er folk uden fagforening, eller uden IT-relateret fagforening, og så derfor sikkert for tilsvarende lavere i løn.
Min vurdering af CSC var at deres forretningsværdi lå i udvikling.Magten (86) skrev:Du vil bare ikke acceptere at du tog fejl da du mente at driftsfolk uden problemer kunne undværes
Det lader jo til at være en fejlvurdering ja. CSC kan åbenbart fint kører biksen rundt på at kunderne er stavnsbundet til dem i lange kontraktperioder :p
Windcape (82) skrev:Eller også er det fordi at drift/supporten er folk uden fagforening, eller uden IT-relateret fagforening, og så derfor sikkert for tilsvarende lavere i løn.
Aha... Langt de fleste driftsfolk jeg har arbejdet med har været medlem af en fagforening.
De typiske (prosa) statestikker peger på 5000-10000 kr. i lønforskel om måneden mellem support/drift, og udvikling.
Kan du måske vise hvor du finder de tal? Når jeg ser på prosas lønstatistik så er maks forskellen jeg har kunne finde ~3k i måneden. I visse tilfælde er der endda et plus på drifts siden...
Modsat dig så kan jeg jo faktisk dokumentere min påstand...
Når vi ser på 33 år så vil endriftsmand i prosas lønstatistik nå 51.201 hvor udvikleren er på 48.337.
Men nu ved jeg godt du ikke tror på PROSAs statestik, så fred være med det.
Husk nu at dokumentere dine påstande. Og husk lige så at hvergang du ytrer dig så bekræfter du blot hvad vi andre tænker om dig...
Windcape (87) skrev:Min vurdering af CSC var at deres forretningsværdi lå i udvikling.
Det lader jo til at være en fejlvurdering ja. CSC kan åbenbart fint kører biksen rundt på at kunderne er stavnsbundet til dem i lange kontraktperioder :p
Det viser jo så meget godt hvad din vurdering er værd
Ikke at jeg ikke havde en pointe: http://newz.dk/csc-s-udviklingsprojekter-gaar-ned-...Hubert (89) skrev:Det viser jo så meget godt hvad din vurdering er værd
Men det er jo fint, du vil først tjene mere i løn end mig den dag du går på pension :)
Windcape (90) skrev:Ikke at jeg ikke havde en pointe: http://newz.dk/csc-s-udviklingsprojekter-gaar-ned-...
Men det er jo fint, du vil først tjene mere i løn end mig den dag du går på pension :)
Dit forsøg er forfejlet uanset hvad du så prøver at dreje den over i. Først var det driftsfolk du mente der ville ryge ud så var driftsfolk slet ikke medlem af prosa og nu vil du så påstå at du hele tiden har ment at de var udviklerne der ville blive ramt af den her meget uheldige situation?
De selvsamme folk du mente der skulle tage over for driftsfolkene
Jeg er for øvrigt på vej til at flytte mig selv over i en anden kategori end lige drift/support statestikken hos prosa. Som jeg iøvrigt selv er medlem af så jeg ved ikke hvorfor du mener jeg ikke skulle stole på deres lønstatistik?
Og hvorvidt jeg tjener mere end dig er ikke noget jeg mener er voldsomt relevant for mig arbejdsliv men er det noget du går op i så fair nok.
arne_v (92) skrev:Jge har lidt svært ved at se disse tal som gennemsnit.
33 år er det 33 års anciennitet?
Og inkluderer statistikken chefer?
Det er bruttolønen*. Og ja det er 33 år anciennitet. Inklusiv nomeret studie tid.
*)
Bruttolønnen er beregnet som månedsløn incl. faste tillæg, plus bonus og arbejdsgiverens pensionsbidrag. Bruttolønnen er justeret for ferie/fridage ud over 5 uger, og der er omregnet til en arbejdsuge på 37 timer excl. frokost. Er indberetteren på jobløn eller IHT (Ingen Højeste Tjenestetid) er arbejdsugen sat til 37 time
#92-93
Jeg gav en anden kommentar til deres løn statistik i denne tråd.
http://newz.dk/game-over-120-csc-medarbejdere-unde...
Jeg gav en anden kommentar til deres løn statistik i denne tråd.
http://newz.dk/game-over-120-csc-medarbejdere-unde...
arne_v (94) skrev:#92-93
Jeg gav en anden kommentar til deres løn statistik i denne tråd.
http://newz.dk/game-over-120-csc-medarbejdere-unde...
Der er ingen der har skrevet at tallene er retvisende endsige 100% korrekte. Jeg mener personligt at de er tæt på ubrugelige i nogen form for debat.
#93
http://www.prosa.dk/raadgivning/loenstatistik/oest...
http://www.prosa.dk/raadgivning/loenstatistik/oest...
40års Programmering: 60k
40års Drift: 64k
Men nomineret studietid for programmering er 8 år, drift er 2-4 år.
Det er faktisk tæt på urealitisk at arbejde som systemudvikler/programmør i 40 år.
Før eller senere ender man som chef, projektleder, konsulent, eller arbejdsløs. De første 3 er langt bedre betalt end drift.
http://www.prosa.dk/raadgivning/loenstatistik/oest...
http://www.prosa.dk/raadgivning/loenstatistik/oest...
40års Programmering: 60k
40års Drift: 64k
Men nomineret studietid for programmering er 8 år, drift er 2-4 år.
Det er faktisk tæt på urealitisk at arbejde som systemudvikler/programmør i 40 år.
Før eller senere ender man som chef, projektleder, konsulent, eller arbejdsløs. De første 3 er langt bedre betalt end drift.
#96
Hvis du ikke skulle have bemærket det så tæller studie tiden med i antallet af år og er derfor irrelevant. Du skal huske på at en driftsmand ikke er færdig med at blive uddannet blot fordi han har afsluttet sin uddannelse. Jeg kunne meget vel forestille mig at det er det samme for udviklere. Der er et hav af kurser der skal klares efter endt uddannelse.
Hvis du ikke skulle have bemærket det så tæller studie tiden med i antallet af år og er derfor irrelevant. Du skal huske på at en driftsmand ikke er færdig med at blive uddannet blot fordi han har afsluttet sin uddannelse. Jeg kunne meget vel forestille mig at det er det samme for udviklere. Der er et hav af kurser der skal klares efter endt uddannelse.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.