mboost-dp1

CSC

CSC versus Prosa – skæbnens time er kommet

- Via Computerworld DK - , redigeret af OnkelDunkel , indsendt af arne_v

Tilbage i januar kunne vi her på siden bringe nyheden om CSC’s fortsatte skænderier med Prosa, der nu er ført til et muligt lockout af en stor mængde ansatte.

Læs også: CSC går til kamp mod Prosa: 136 ansatte varsles om lockout.

Vi er nu nået til skæbnens time, hvor Prosa og CSC er i gang med endelige forhandlinger for at løse konflikten. Hvis konflikten forbliver uløst, vil 120 ansatte blive bortvist fra CSC fra i morgen af, da de vil være underlagt et såkaldt lockout, som arbejdsgiveren kan foretage.

De 120 Prosa-medlemmer har i dag skullet aflevere deres arbejdscomputere, adgangskort og parkeringstilladelser. Ikke nok med det har de også skullet tilbagelevere ting købt via bruttoløns-ordninger såsom medarbejderbredbånd og computerudstyr.

Konflikten bunder ifølge Prosa i CSC’s krav om, at Prosa-medlemmerne skal gå ned i løn, hvilket fagforeningen mener, er uretfærdigt og uacceptabelt.





Gå til bund
Gravatar #1 - Mort
8. feb. 2011 16:49
Hvis CSC skulle lockout'e prosa medlemmerne, så kan de resterende IT ansatte vel strejke for at vise deres utilfredshed med behandlingen af deres kolleger ?

Hvis ikke de gør det, så risikerer de jo om at blive de næste som bliver dårligere behandlet, når ledelsen kan se at der ingen sammenhold er blandt de IT ansatte.
Gravatar #2 - luuuuu
8. feb. 2011 17:07
Hej. Vi synes, på vejne af dig, at det er uretfærdigt at du får mindre i løn.

Så nu har du ikke noget job, og får dermed ligeså meget i løn som alle de andre arbejdsløse.

Hatten af, og god dag til dig, min ven.


Hah...

Kan man overhovedet indkassere en arbejdsløshedscheck hvis man bliver "lockoutet" på den måde? For man har vel stadig teknisk set et job.
Gravatar #3 - BluepaiN
8. feb. 2011 17:54
Jeg kunne dælme godt tænke mig en udtalelse fra de medarbejdere som bliver lockoutet og dem som står uden for fagforeningen.
Jeg kan forstå at man bliver forment adgang til arbejdspladsen, men ligefrem at skulle aflevere ALT tilbage og tilmed ting som man har købt via sin bruttoløn? Det er lige groft nok.
Gravatar #4 - arne_v
8. feb. 2011 17:57
#2

Fagforeningen betaler vel til de lockoutede fra strejkekassen??
Gravatar #5 - Karmakaze
8. feb. 2011 18:06
arne_v (4) skrev:
#2

Fagforeningen betaler vel til de lockoutede fra strejkekassen??


Jep det gør de....

CSC er sikkert pissed over de ikke kan få lov at bruge underbetalte indere længere;)
Gravatar #6 - erialor
8. feb. 2011 18:07
BluepaiN (3) skrev:
Jeg kan forstå at man bliver forment adgang til arbejdspladsen, men ligefrem at skulle aflevere ALT tilbage og tilmed ting som man har købt via sin bruttoløn? Det er lige groft nok.


Man køber intet via bruttolønsordning - man får det stillet til rådighed af arbejdsgiver mod en reduktion af lønnen...

Arbejdsgiveren skal erhverve godet og stille det pågældende gode til rådighed for arbejdstageren. Det vil sige at købes der en cykel eller nogle fagbøger, er de ejet af arbejdsgiveren men stillet til rådighed for medarbejderen. Aftaler om massage, kurser mv. skal indgåes og betales af arbejdsgiveren direkte, ikke ved at lønmodtageren får refunderet regninger løbende.
Gravatar #7 - nielsbuus
8. feb. 2011 18:58
Hvis man tjekker CSC's seneste årsrapporter på http://www.csc.com/dk/ds/11424/13517-%C3%A5rsrappo...

så kan man måske godt forstå at ledelsen kigger på (løn)omkostningerne. Hvis man kigger på regnskaberne, så har ikke haft overskud før skat siden 2006.

De må nok til at vænne sig til at skrive på begge sider af notepad.
Gravatar #8 - arne_v
8. feb. 2011 19:01
#7

Der er mange andre IT virksomhder der har kørt med underskud i mange år i Danmark.

Enten må det være svært at drive IT virksomhed i Danmark eller så er der overskud reelt tjent i Danmark som bogføres andre steder i verden.
Gravatar #9 - webwarp
8. feb. 2011 19:11
#7 der står da ellers 12 mio. kr overskud for 09-10 .. året før tjente de 87 mio ... ?

#6 mange af os køber altså via ordningen, men ja kan da godt ske det ikke er meningen / det man må..
Gravatar #10 - nielsbuus
8. feb. 2011 19:18
#8 - det er en god pointe.

#9 - ja, men det er driftsresultatet før at CSC har betalt renter på deres lån. Du kan kigge på posten "årets resultat" og den var -74 millioner for 2009/2010.
Gravatar #11 - webwarp
8. feb. 2011 19:50
#10 ah en fin lille "detalje" :=)
Ikke at 12 mio. overskud ville have været imponerende med den omsætning..

Gravatar #12 - Windcape
8. feb. 2011 20:24
Jeg undre mig lidt. Har man overhovedet lyst til at arbejde hos CSC, efter sådan en behandling her?

Er der desuden nogen som ved (og må sige det), hvilke slags stillinger det handler om? Det må vel næsten være drift/support, da man ikke kan lukke ned for dem som bringer pengene hjem (altså udviklerne og djøf'erne)
Gravatar #13 - nielsbuus
8. feb. 2011 20:27
#12 - djøf'erne bringer sgu ikke penge hjem. Djøffere er parasitter der i alliance med departementer og politikere opfinder regler vi andre skal følge, men ikke forstår, for herefter at påtage sig opgaven at administrere disse regler. ;-)
Gravatar #14 - arne_v
8. feb. 2011 20:27
#12

Det lyder ikke sandsynligt at der ingen udviklere er blandt PROSA medlemmerne.

Og jeg formoder at de 136 er alle PROSA medlemmer.
Gravatar #15 - Windcape
8. feb. 2011 20:30
#14

Der skal nok være nogen. Men jeg kan ikke se hvordan man skærer 136 mand af diverse projekter.

De fleste udviklingsprocessor i store virksomheder som CSC, bryder jo totalt sammen, hvis bare én med nøgleviden bliver syg. At blive lockout'et er jo endnu værre, fordi så kan man sku være helt sikker på at de ikke tager telefonen!
Gravatar #16 - arne_v
8. feb. 2011 20:30
#13

Der hænder at økonomer går ind i software udvikling.

Og hvis CSC også tilbyder konsulent ydelser indenfor process, management etc., så må de have masser af økonomer.
Gravatar #17 - arne_v
8. feb. 2011 20:31
#15

Det er nok et problem.

Men det er vel et endnu mere akut problem at lukke driften ned.
Gravatar #18 - Windcape
8. feb. 2011 20:34
#17

Det er nemmere at håndtere at et par driftsmedarbejdere ikke er der. Det er bare mindre intern support, og længere svartider på diverse problemer.

Udviklerne er jo dem som tjener penge ind til CSC.

arne_v (16) skrev:
Der hænder at økonomer går ind i software udvikling.
Som f.eks. dig :p
Gravatar #19 - arne_v
8. feb. 2011 20:42
#18

Hvis der er apps som kræver at operatører laver visse ting fordi ellers så virker diverse statslige institutioner inkl. politiets systemer ikke, så er det lidt mere en "længere svartider".

Og så vidt jeg ved har CSC en stor hosting forretning, som de tjener penge på.
Gravatar #20 - arne_v
8. feb. 2011 20:43
Windcape (18) skrev:
Som f.eks. dig


Ja.

Men der er mange andre.
Gravatar #21 - Hubert
8. feb. 2011 20:45
#19

De sætter jo bare udviklerne til at lave drift. I Windcapes verden er drift noget der bare sker af sig selv. Så det er intet problem at lade en udvikler klare den del også...
Gravatar #22 - Magten
8. feb. 2011 20:52
Windcape (12) skrev:
Det må vel næsten være drift/support, da man ikke kan lukke ned for dem som bringer pengene hjem (altså udviklerne og djøf'erne)
Kunne du da ikke snart lade være med at snakke om ting du ikke ved noget om?

Drift/support bringer i høj grad penge hjem. Og ikke kun hos CSC.
Gravatar #23 - Windcape
8. feb. 2011 20:57
#21 , #22

CSC tjener penge på at udvikle (software)løsninger til store virksomheder og det offentlige.

Driften eksistere kun for at understøtte denne process. Det ved i udemærket godt.

Driften i sig selv levere ikke et produkt der sælges, ergo er de kun med til at understøtte muligheden for at udvikle ting der kan sælges. Men uden udviklerne, ingen forretning, og derfor ingen brug for drift af systemerne der skal understøtte forretningen.

<tudekiks>
Gravatar #24 - Magten
8. feb. 2011 20:59
#23
At du tror drift ikke er et produkt der sælges viser meget godt hvor lidt du ved om det.
Gravatar #25 - Saxov
8. feb. 2011 21:00
Windcape (23) skrev:
Driften eksistere kun for at understøtte denne process. Det ved i udemærket godt.
Driften i sig selv levere ikke et produkt der sælges, ergo er de kun med til at understøtte muligheden for at udvikle ting der kan sælges. Men uden udviklerne, ingen forretning, og derfor ingen brug for drift af systemerne der skal understøtte forretningen.
Hvis du fulgte med, vil du vide at noget af det der kom frem på årets it messe i Nice, at en af de store fremtidige satsninger, og der hvor konsulenthusene rigtigt kommer til at tjene penge de næste mange år, er drift/support af systemer.

Market bevæger sig i øjeblikket mod udvikling og drift af systemet hos de samme, altså ikke noget med at konsulenthusene bare levere en løsning som intern IT skal drifte.
Gravatar #26 - Windcape
8. feb. 2011 21:01
#24

Hvis der sælges drift/hosting af systemer, så er det jo noget helt andet, end drift der bruges til at understøtte forretningen.

Hvilket i jo kunne have påpeget, i stedet for at gå tudekiks over at jeg påpegede at (intern) drift understøtter forretningen.

Derudover bruger vi udviklere til at "drifte" vores ERP systemer...
Gravatar #27 - Magten
8. feb. 2011 21:03
#26
Eller du kunne lade være med at påstå at drift/support ikke sælges.
Gravatar #28 - Hubert
8. feb. 2011 21:04
Windcape (23) skrev:
#21 , #22

CSC tjener penge på at udvikle (software)løsninger til store virksomheder og det offentlige.

Driften eksistere kun for at understøtte denne process. Det ved i udemærket godt.

Driften i sig selv levere ikke et produkt der sælges, ergo er de kun med til at understøtte muligheden for at udvikle ting der kan sælges. Men uden udviklerne, ingen forretning, og derfor ingen brug for drift af systemerne der skal understøtte forretningen.

<tudekiks>


Du kender åbenbart ikke ordsproget, eller mere sandsynligt du har ikke forstået det, der hedder:

Hellere lige et fjols og holde munden lukket end at åbne munden og bekræfte det.

http://www.csc.com/dk/offerings/44573/48018-hostin...

http://www.csc.com/dk/offerings/44573/48022-infras...

http://www.csc.com/dk/offerings/44573/44613-dynami...


Er vel næppe noget de har for at give deres udviklere noget at lave..?
Gravatar #29 - Windcape
8. feb. 2011 21:04
Saxov (25) skrev:
Market bevæger sig i øjeblikket mod udvikling og drift af systemet hos de samme, altså ikke noget med at konsulenthusene bare levere en løsning som intern IT skal drifte.
Hvilket bliver simplificeret med clouds, så de enkelt IT-virksomheder ikke skal have eget datacenter, ja.

Men netop den slags drift, kan også håndteres af selve udviklerne. Der er intet problem i at have udviklere til at "drifte" løsninger på Amazon E3, eller Windows Azure. Det er faktisk helt normalt, da det er meget tæt koblet med udviklingsprocessen.

Det samme gælder store ERP systemer som f.eks. SAP. Medmindre man har nogen til at drifte noget intern hardware, så bliver resten af det tekniske håndteret af udviklere.
Gravatar #30 - Hubert
8. feb. 2011 21:04
Magten (27) skrev:
#26
Eller du kunne lade være med at påstå at drift/support ikke sælges.


Det er lige så sandsynligt at du kan holde tidevandet tilbage som du kan få ham til at forstå at udviklere ikke er verdens omdrejningspunkt..
Gravatar #31 - arne_v
8. feb. 2011 21:05
#26

Jo. Men nu er CSC jo kendt for at hoste statslige systemer!
Gravatar #32 - nielsbuus
8. feb. 2011 21:06
#23 - og uden drift - ingen interesse for udvikling.

Det hænger sammen.
Gravatar #33 - Windcape
8. feb. 2011 21:08
arne_v (31) skrev:
Jo. Men nu er CSC jo kendt for at hoste statslige systemer!
Og at være ret dårlige til det :p
Gravatar #34 - Hubert
8. feb. 2011 21:08
arne_v (31) skrev:
#26

Jo. Men nu er CSC jo kendt for at hoste statslige systemer!


Man kunne da godt fristes til at tro at rigspolitiet har nogle ganske stramme sla'er. Men der da sikkert godt tilfredse med at må vente på svar fordi de får en udvikler i telefonen istedet for en driftstekniker. eller noget
Gravatar #35 - Hubert
8. feb. 2011 21:09
Windcape (29) skrev:
Hvilket bliver simplificeret med clouds, så de enkelt IT-virksomheder ikke skal have eget datacenter, ja.

Men netop den slags drift, kan også håndteres af selve udviklerne. Der er intet problem i at have udviklere til at "drifte" løsninger på Amazon E3, eller Windows Azure. Det er faktisk helt normalt, da det er meget tæt koblet med udviklingsprocessen.

Det samme gælder store ERP systemer som f.eks. SAP. Medmindre man har nogen til at drifte noget intern hardware, så bliver resten af det tekniske håndteret af udviklere.


Tror du selv på at Microsoft og Amazon har udviklere til at drifte deres udstyr til cloud systemerne?
Gravatar #36 - arne_v
8. feb. 2011 21:11
#34

Mange ældre apps kræver manuel natlig operation for at fungere dagen efter.

Ingen i driften kunne betyde ingen af disse apps tilgængelige.
Gravatar #37 - Windcape
8. feb. 2011 21:12
MadiZone (32) skrev:
#23 - og uden drift - ingen interesse for udvikling.

Det hænger sammen.
Jeg vil stadigvæk mene at udviklingen er den innovative del af symbiosen, og derfor vigtigere for at understøtte nye projekter / forretningsområder.

Man køber vel typisk hosting hos CSC, fordi man har fået udviklet et projekt hos dem.

Altså: Mindre kapacitet til at udvikle = mindre brug for drift. Og det er min mening, at det er nemmere at strække en administrator til drift til flere opgaver, end det er at sætte en udvikler til at arbejde på to projekter samtidigt.

Hubert (35) skrev:
Tror du selv på at Microsoft og Amazon har udviklere til at drifte deres udstyr til cloud systemerne?
Sandsynligvis ikke. Specielt fordi cloud om noget er mere hardware-orienteret.

Jeg snakker om det forretningsmæssige perspektiv efter vi har forladt datacenteret (som vist lader til at være centrum i dit univers)
Gravatar #38 - arne_v
8. feb. 2011 21:14
Windcape (33) skrev:
Og at være ret dårlige til det


Jeg er ret sikker på at ingen i driften vil blive set som en forringelse af servicen.

Og en forringelse som vil være meget hurtigere synlig end de manglende udviklere.
Gravatar #39 - Windcape
8. feb. 2011 21:17
arne_v (38) skrev:
Og en forringelse som vil være meget hurtigere synlig end de manglende udviklere.
Det er nok rigtigt.

CSC har jo god tradition for at strække deadlines, og samtidig undgå at betale dummebøder.

Men overordnet tvivler jeg stadigvæk på at hosting/drift, er hvad der skaber højere omsætning. Og de kan slet ikke være konkurrencedygtigte på rent hosting.
Gravatar #40 - Windcape
8. feb. 2011 21:20
@Magten

Af interesse, hvilken fagforening er du / folk generelt, under hos CSC?

Antallet af PROSA medlemmer lyder ret lavt. Er resten Dansk Magisterforening / IDA, eller er det HK/SAMData?
Gravatar #41 - webwarp
8. feb. 2011 21:27
#39 tror heller ikke det skaber højere omsætning, men det holder på den. At vores leverandøres systemer er driftsikre er alpha omega. De kan levere lige så gode systemer de vil, men hvis vi ikke kan stole på deres oppe tid så tror jeg altså vi er mange, der vælger at melde pas og dermed miste os som kunde.
Jeg vil som udvikler da også gerne sige at vi skaber omsætning, men at vi er mere vigtige er måske nok at se med lidt snævre briller..
Gravatar #42 - arne_v
8. feb. 2011 21:29
Windcape (39) skrev:
Men overordnet tvivler jeg stadigvæk på at hosting/drift, er hvad der skaber højere omsætning.


Outsourcing af drift er en multi milliard forretning i Danmark.

Windcape (39) skrev:
Og de kan slet ikke være konkurrencedygtigte på rent hosting.


Hvorfor tror du det?

CSC er en af Danmarks største spillere på det markede (sammen med IBM, KMD, NNIT etc.).
Gravatar #43 - Hubert
8. feb. 2011 21:31
Windcape (37) skrev:

Sandsynligvis ikke. Specielt fordi cloud om noget er mere hardware-orienteret.

Jeg snakker om det forretningsmæssige perspektiv efter vi har forladt datacenteret (som vist lader til at være centrum i dit univers)


Du har stadig ikke forstået ordsproget kan jeg se. Du har vitterlig ingen ide om hvad drifts folk laver har du? Hardware er en ualmindelig lille del af drift. Ofte faktisk noget man benytter specialiserede firmaer til.

Selv i et cloud miljø er der ting og sager der skal passes af driftsfolk. Du tror vel ikke at netværk og andre ligende ting er noget der dukker op af den blå luft? Det er et retorisk spørgsmål. Jeg er bange for at du ville svare ja hvis du skulle svare på det spørgsmål. Netværk skal iøvrigt også driftes.
Gravatar #44 - Hubert
8. feb. 2011 21:33
Windcape (39) skrev:

Men overordnet tvivler jeg stadigvæk på at hosting/drift, er hvad der skaber højere omsætning. Og de kan slet ikke være konkurrencedygtigte på rent hosting.


Så de firmaer der lever af hosting alene kan ikke få en god forretning ud af det..?
Gravatar #45 - Magten
8. feb. 2011 21:52
Windcape (37) skrev:
Man køber vel typisk hosting hos CSC, fordi man har fået udviklet et projekt hos dem.
Hvis du tænker på store systemer som Digital Tinglysning så ja.

Men der findes et hav af små/medium store virksomheder der outsourcer deres drift.

Windcape (40) skrev:
@Magten

Af interesse, hvilken fagforening er du / folk generelt, under hos CSC?

Antallet af PROSA medlemmer lyder ret lavt. Er resten Dansk Magisterforening / IDA, eller er det HK/SAMData?
Generelt ved jeg ikke.. Fagforeninger er ikke noget jeg går synderligt meget op i.
Jeg er selv hos Dansk Metal, men det er ren dovenskab at jeg ikke er skiftet efter jeg blev udlært.
Gravatar #46 - Magten
8. feb. 2011 21:54
Hubert (43) skrev:
Du har vitterlig ingen ide om hvad drifts folk laver har du?
De stjæler udviklernes arbejde, åbenbart :P
Gravatar #47 - Windcape
8. feb. 2011 21:56
Hubert (44) skrev:
Så de firmaer der lever af hosting alene kan ikke få en god forretning ud af det..?
Jo, som primær forretning kan de netop være konkurrencedygtige.

At have det som en sidegren, fordi at det hører til total-løsningerne man sælger

Hubert (43) skrev:
Selv i et cloud miljø er der ting og sager der skal passes af driftsfolk.
Forskellen er at du skal bruge langt langt mindre antal folk, i forhold til hvis hver IT-afdeling havde en lokal serverfarm.

Og når den forretningsmæssige del af driften af produkter der kører på cloud, så bliver tæt koblet med udviklingsprocessen, og derfor kan driftes af udviklerne, så vil der blive mindre brug for de klassiske IT-driftsafdeling som de fleste større danske virksomheder har i dag.

IT-afdelingen på mit arbejde er hovedsageligt udvikling og styring af ERP systemerne. Den del du forbinder med drift, er uendelig lille.

Gravatar #48 - Windcape
8. feb. 2011 22:00
Scenario: Typisk SCRUM gruppe (7 personer) udvikler et projekt. Derudover kommer der en chef, eller to, og måske en arkitekt eller forretningsudvikler som ikke var en del af SCRUM gruppen.

Så har vi 10 personer, der skal bruges for at udvikle et projekt, der derefter kan "driftes" af en enkeltperson, som samtidigt drifter 10 andre systemer.

Altså vi har 1 i driften for hver 100 udviklere/arkitekter/chefter.

Så fra det forretningsmæssige perspektiv i at sælge udviklingen af løsninger, er drift ikke vigtig.

Hvis man sælger drift som en seperat ydelse, er det jo en helt anden diskussion.
Gravatar #49 - Magten
8. feb. 2011 22:08
Windcape (47) skrev:
IT-afdelingen på mit arbejde er hovedsageligt udvikling og styring af ERP systemerne. Den del du forbinder med drift, er uendelig lille.
Du er hos Arla ik?

Dele af deres drift er jo outsourcet til IBM såeh...
Gravatar #50 - Hubert
8. feb. 2011 22:08
Windcape (47) skrev:
Jo, som primær forretning kan de netop være konkurrencedygtige.

At have det som en sidegren, fordi at det hører til total-løsningerne man sælger


Du burde måske lige se lidt på de links jeg smed tidligere. De havde sjovt intet med CSC udviklede projekter at gøre og alligevel vælger CSC at udbyde de services.

Forskellen er at du skal bruge langt langt mindre antal folk, i forhold til hvis hver IT-afdeling havde en lokal serverfarm.


Det er da fordi de sidder hos din cloud leverandør...


Og når den forretningsmæssige del af driften af produkter der kører på cloud, så bliver tæt koblet med udviklingsprocessen, og derfor kan driftes af udviklerne, så vil der blive mindre brug for de klassiske IT-driftsafdeling som de fleste større danske virksomheder har i dag.


Disse større virksomheder benytter sig ofte af out sourcing. Jeg har arbejdet med drift af en del af de store virksomheds løsninger i forbindelse med mit tidligere job hos et hosting firma. Der er så også andre ting der skal tages hensyn til i forbindelse med cloud systemer. Også problemer som man ikke nødvendigvis har ved brug af traditionel out sourcing. Jeg tror ikke vi kommer til at se et stort skred fra traditionel hosting over mod cloud hosting fra de største virksomheder. Og selvom vi gør vil der stadig være brug for driftsfolk lokalt i virksomheden. Lige som netværk ikke dukker op af den blå luft hos hverken Microsoft eller Amazon så sker det heller ikke hos Mærsk, Arla eller andre virksomheder her i landet.


IT-afdelingen på mit arbejde er hovedsageligt udvikling og styring af ERP systemerne. Den del du forbinder med drift, er uendelig lille.


Så du kan komme med et eksempel? Jeg kan også. Da jeg var i en hosting virksomhed havde vi ingen udviklere men vi fik alligevel lavet den udvikling der var nødvendig for at den daglige drift kunne klares. Her under forskellige nødvendigheder til overvågning af kunde systemer. Både på Windows og UNiX systemerne.
Find nu lige ud af hvilke hosting services CSC leverer og så prøv igen at påstå at det er udviklerne der holder CSC i live.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login