Kantar Worldpanel Comtech har undersøgt markedstendensen på mobiltelefonmarkedet fra juli sidste år til juli i år.
De har i fem europæiske lande, Storbritannien, Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien, samt USA og Australien interviewet forbrugere om deres køb af mobiltelefoner.
Tallene viser, at Samsung har 45 % af det europæiske mobiltelefonmarked i de undersøgte lande. Dette har blandt betydet, at Android er steget fra 42,7 % af solgte mobiltelefoner sidste år til i år at have en markedsandel på 65,7 %. Tilsvarende ligger salget af iOS-produkter kun mellem 14,0 % og 22,9 %.
Dominic Sunnebo fra Kantar Worldpanel Comtech udtaler, at Samsung også har andre produkter, der ligger i toppen.
Dominic Sunnebo, Kantar Worldpanel Comtech skrev:
While the majority of noise is focused on big-name products such as the S3 or S2, it’s easy to forget that Samsung is selling smartphones across all tiers. As a result it now makes up five out of the top ten best selling smartphones in Great Britain – with even the smartphone/tablet hybrid Samsung Galaxy Note making it into the top ten.
Undersøgelsen viser også, at Apple øger sin markedsandel i USA, hvor iOS nu står for 38,2 %. Dog udtaler Sunnebo, at det også ses, at andelen af ejere af Apple produkter, som har ejet deres Apple produkt i mere end 18 måneder er steget. Han mener det er et tegn på, at ejerne venter på den nye iPhone. Loyaliteten overfor Apple er meget stor, hvor 92 % af ejere af iPhone vil købe en ny iPhone, når de skifter deres mobiltelefon.
Tallene viser at Windows Phone ligger på en markedsandel på mellem 1,2 % – 4,8 %. Symbian er som platform også ved at forsvinde, hvor det i de undersøgte lande ligger på mellem 1,7 % – 4,7 %. Dog er Italien en undtagelse, hvor Symbian stadig har en markedsandel på 12,8 %.