mboost-dp1

unknown

Hvad giver -2^2?

- Via newz.dk - , indsendt af Hektor

Efter at have slettet en nyhed om fejlberegninger i Excel er der opstået en længere debat mellem administratorerne og indsenderen af nyheden.

Problemets kerne ligger i følgende regnestykke:
-2^2
Hektor, Pernicious, Excel, OpenOffice.org, Calc (Windows XP), Calc (Pocket PC 2002) og HP48G (omvendt polsk notation) mener, at det regnestykke skal give 4.

Jakob, GnuMeric, Maple 7 og HP48G (infix notation) mener derimod, at det regnestykke skal give -4.

Jakob støtter sig til sin uddannelse som civilingeniør.

Hektor mener, at regnestykket “-2^2” skal læses som
minus to i anden | (-2)^2

Jakob mener, at regnestykket “-2^2” skal læses som
nul minus to i anden | -(2^2)

I stedet for at starte en “Celebrity Death Math!” vælger vi at hive debatten op i forumet.

Så frem med regnebøgerne, ring til din gamle matematikprofessor, få Stephen Hawkings op af rullstolen og lad os få afgjort dette EN GANG FOR ALLE! Vores børns skæbne afhænger af det!





Gå til bund
Gravatar #301 - Poacher
20. okt. 2002 17:10
#300 - weee

og efter hvad jeg kan se.. så må det da være -4
Gravatar #302 - Iver
20. okt. 2002 17:12
og btw Englen: Lad være med at negøre andre! Der kunne sikkert også udpeges en fejl eller to i dine udtalelser!
Gravatar #303 - gladbjerg
20. okt. 2002 17:17
til "Englen" (#298)
Nu læser jeg selv på universitets nivau, men faktummet er at jeg ikke mestre det danske sprog fuldt ud, det samme gør et andre stykker som jeg læser sammen med. Det er et problem når vi skal lave rapporter mm. men det fraholder os ikke fra "at køre med klatten" i andre sammenhænge. Min pointe er at man ikke behøver at kunne stave 100% for at gå på uni.


men jeg kunne da godt tænke mig at vide hvilken "stor uddannelse" du ligge til grund for din udtalelse
Gravatar #304 - nihil
20. okt. 2002 17:18
#303> nemligt, de kan man få de "dygtige" sprogelige til at gøre for sig...
Gravatar #305 - skofod
20. okt. 2002 17:19
<STRONG>-2^2= -4</STRONG>

Det er faktum at ved potenser med negative tal bruger man paranteser.

Da der i denne sammehæng ikke er sat nogle paranteser, kan dette derfor ikke være et negativt tal. Derfor må stykket skulle læses
-(2^2)=-4

Skulle restultatet have givet +4, måtte dette have set således ud:
(-2)^2=4
Gravatar #306 - gladbjerg
20. okt. 2002 17:20
LOL @ 304
Jep. man laver det man er bedst til og lader de andre om det man ikke magter.
Gravatar #307 - SKPFræser
20. okt. 2002 17:22
fuuuuuk vor er i skumle i nakken alle sammen!

og så brokker i jer over vores kage??
Gravatar #308 - gladbjerg
20. okt. 2002 17:23
#305

det kommer an på i hvilke sammenhæng det bruges i. for i en regnskabs opgørelse. kan man bruge røde tal, parantes om tallet, minus foran tallet eller en kombination af samme dog skal man være konsekvent og gøre det hele vejen igennem. Jeg kan ikke udtale mig for andre "fag" end driftsøkonomi
Gravatar #309 - RuFFNeCK
20. okt. 2002 17:23
hmm.. hvis nogen kan give en begrundelse hvorfor -2^2 kan/kan ikke blive 0 , 4 eller 16.. så skriv den lige.. samt hvorfor den ikke kan blive det..

og hvis i gider finde ud af hvad det blir i integral regning så er jeg glad.. fordi jeg får 200kr hvis jeg får afvide hvorfor/hvorfor ik det er det.. :D

og nej jeg gider ik rode mig selv ud i det fordi jeg er total lam til Matematik....
Gravatar #310 - gladbjerg
20. okt. 2002 17:27
rettelse til 308. sorry havde læst #305 forkert.
Gravatar #311 - baal
20. okt. 2002 17:27
Hvorfor er der slet ingen DTU/Uni nørder herinde, som er kommet frem med at matematiske regneregler ikke nødvendigvis er vedtaget via demokrati/tyrrani, men slet og ret er en konsekvens af matematiske normeringer?

For at tal passer til virkeligheden, skal et bestemt sæt regler sættes op, for at begreber som potens, logaritme, trigonometriske funktioner, laplace transformationer, fourier rækker, osv osc giver mening?

For at købmanden skal have en endelig mængde æbler/profitering er han nødt til at have afstemte/balancerede regneregler som passer til vores valg af talsystem til vores mængde lære.

Ligesom det er vigtigt for ingeniøren at hans differentialligning kan beskrive et system i bevægelse korrekt både numerisk og symbolsk.

Det er ikke en Venstre vs. Soc. Dem udvægelse, eller en AMD vs. Intel flamewar.

Kun at der er bestemte fysisk håndgribelige baggrunde for matematik, og at de fra tid til anden kan være lidt sære at se, men de giver nu -4 : )))
Gravatar #312 - skofod
20. okt. 2002 17:29
*308.

Hvis du læser i ganske alm. 1.g's forklaringsbog i matematik, er lige netop dette problem beskrevet. Det står præcis hvad jeg har skrevet!

Vi er nede på det plan, som er mest simpelt, hvis man tager udgangspunkt i at folk som ikke læser økonomi m.m. også skal kunne følge med.
Gravatar #313 - lean
20. okt. 2002 17:29
Hvad med at man implementerede en lille teksten til hver artikkel i wiki format?
DVS alle kan ændre/tilføje til det.
Teksten kunne så komme med en opsummering af hvad folk var blevet enige om i forummet.
Ulempen er selvfølgelig at destruktive mennesker sletter/ødelægger teksten, men jeg har endnu ikke set nogen wiki sider hvor det er et problem.

Tjaa, jeg synes bare det kunne være en sjov idé.
Gravatar #314 - Onde Pik
20. okt. 2002 17:32
#311

Jeg tror ikke man behøver at være på universitets niveu for at vide det. Jeg var ikke i tvivl i indlæg #7 og kan ikke forstå hvordan folk kan være det efter #34.
Gravatar #315 - |TLF|Rayman
20. okt. 2002 17:33
Nu kan jeg altså ikke lade være med at blande mig længere.
Jeg kan sagtens forstå, at folk kan være i tvivl om, hvordan
-2^2
skal forstås, for da jeg spurgte mine forældre, var de heller ikke sikre.
Jeg vil dog gerne forsøge, at forklare hvorfor resultatet bliver -4.

Som det er beskrevet i tidligere indlæg, kan man få forskellige resultater (4 og -4) alt efter hvordan man fortolker skrivemåden -2^2, men den korrekte måde, at fortolke det på, er:
-2^2 = -(2^2) = -4

Dette skyldes som det er sagt tidligere, at man har fastlagt et hieraki blandt regnereglerne for at slippe for at sætte en hel masse paranteser.

Det mest brugte argument, for at resultatet skulle være 4, er tilsyneladende, at minus * minus giver plus. Det er fuldstændigt rigtigt, MEN det er bare ikke det der er problemet her. Når der står -2^2 betyder det IKKE (-2)^2, men derimod -(2^2), og der er derfor ikke tale om "minus * minus" men derimod "minus * plus" (som vi vel kan blive enige om giver minus).
Nemlig: -1 * (2 * 2)

Jeg synes efterhånden, at det er blevet så godt forklaret, at jeg ikke kan forstå, at der stadig er folk, der mener det giver 4. Det ligger helt basalt i måden, at fortolke det første minus på, og det er blevet fastlagt til at betyde -1 * tallet.

Der, hvor det går HELT galt, er når torsken (bettetorpen) begynder at snakke om komplekse tal. Basalt set omhandler det kun en fortolkning af det først minus, og det har ikke noget som helst med komplekse tal at gøre. Regnereglernes hieraki er de samme under såvel komplekse som reelle tal.
Jeg håber det var til at forstå.
Gravatar #316 - farmerbent
20. okt. 2002 17:39
#309 - Integral

Jeg kan ikke se hvordan din far kan få det til 32 vha. integral regning. Integral regning er det samme som "omvendt differentiering". Jeg får -(2/3)^3 ved integration.
Gravatar #317 - |buzz|
20. okt. 2002 17:43
<STRONG>#298 </STRONG>alså det med stave færdihederne er fordi jeg er ordblind...

men alså vis du har tjækket dokumentet ud er tallene regnet ud efter de 2 forskællige regler -(2^2) og (-2)^2 så der betyder xl måde at regne det på ikke noget :DDD
Gravatar #318 - ddc
20. okt. 2002 17:45
Jeg er af den mening, at det stadig burde give 4.

Af den simple grund at kvadratroden af 4 = +-2, mens kvadratroden af -4 giver 2i. Derfor giver -2² = 4 &shy;&shy;
Gravatar #319 - Mozez
20. okt. 2002 17:46
<STRONG>#300</STRONG>
<STRONG>Integralet af hvad fra hvad til hvad??????</STRONG>
<STRONG></STRONG>
<STRONG></STRONG>
<STRONG>'Minus * minus = plus'-argumentet kan ikke bruges. Spørgsmålet er om minusset er inde under potenstegnet og det er det ikke da -2^2 kan omskrives til -1*2^2</STRONG>
<STRONG></STRONG>
<STRONG>Resultatet er -4</STRONG>
Gravatar #320 - |TLF|Rayman
20. okt. 2002 17:46
#316
Jeg er rimeligt interesseret i, hvordan du kan få en konstant integreret til at blive en ny konstant.
Hvis du integrerer med hensyn til x, vil resultatet blive:
int(-2^2) = int(-4) = -4x + k
Gravatar #321 - aset0r
20. okt. 2002 17:50
<STRONG>#297 </STRONG>
Hvordan kan du konkludere noget som helst med det?
Gravatar #322 - Yasw
20. okt. 2002 17:51
Kan det ikke være pisse ligemeget ?! :P
Gravatar #323 - farmerbent
20. okt. 2002 17:54
#320

som sagt - ved omvendt differentiering. f '(x) = -2^2 -> potensen skal være 1 større = 3, og da roden er ganget med potensen fra f(x) - -som vi lige har fundet = 3 - må vi jo dividere. Derfor -(2/3)^3
Gravatar #324 - Shiyee
20. okt. 2002 17:55
#318 ddc:
Hvis du vil se det som (-2)^2, giver det godt nok 4...
Men igen vil jeg citere min mat. lærer:Quote "Kvadratroden af x, er det POSITIVE tal som gange med sig selv giver x".

Det du tænker på, er når du tager kvadrat-roden på begge sider i en ligning:x^2 = 4 => x = 2 eller -2

I må ikke spørge mig hvorfor det er sådan, for jeg ved det ikke. Det er nok bare noget man har vedtaget, ligesom alle de andre regler.
Gravatar #325 - andersj
20. okt. 2002 17:57
Jeg mener også helt bestemt at det giver 4. Det er da simpel matematik at et negativt tal gange med et andet negativt tal giver et positivt resultat.
Parantesen er der jo ikke, så det skal jo bare læses som det står...
Gravatar #326 - |GHOST|
20. okt. 2002 18:00
Man skal se det som en andengradsligning.
ax^2, hvor a=-1 og x^2 = 2
Så for man:
-1 * 2^2 = -4
Gravatar #327 - Krupp
20. okt. 2002 18:00
Jeg kan ikke blære mig med en ingenør uddannelse, men så vidt jeg husker har "^" højere prioritet end "-". Det betyder at regnestykker kommer til at hedde -(2^2) Men skal altid bruge eksponenten først, og derefter lægger man minuset til. Så svaret er -4 når det er skrevet uden parentes.

Krupp B.
Gravatar #328 - annoia
20. okt. 2002 18:00
andersj - Og du bruger +/- før du opløfter i potenser? ;)
Gravatar #329 - Sekhmet_DS
20. okt. 2002 18:01
Alle er vel enige om at -(2^2) = -4. Og alle er vel også enige om at man kan hæve en minus parentes uden at ændre resultatet ved at ændre fortegn på alle led i parentesen?

Altså har vi, da der kun er et led:
-(2^2) = -2^2

Hvorfor resultatet ikke kan være 4, men altid vil være -4.

Nu vil nogen så måske sige at hvis stykket var (-2)^2 kunne man også bare hæve parentesen og få -2^2 (som per det argument skulle være 4), men det kan man ikke da man i dette tilfælde er tvunget til at udregne (-2)^2 før man kan hæve parentesen.
Gravatar #330 - |TLF|Rayman
20. okt. 2002 18:01
#323
Nu tænk dig om.
Der er tale om at integrere en konstant, og det gør man som jeg har sagt.
Du tænker på at integrere en funktion der hedder y = -2 * x^2, men der er en stor forskel.
Gravatar #331 - NarzertH
20. okt. 2002 18:03
Jow jow, min gymnasie lommeregner (stor satan) siger -4

D:<STRONG> </STRONG>
Gravatar #332 - |buzz|
20. okt. 2002 18:04
#321

det er sq da logisk at vis det giver -4 kan en parabel ikke se ud som det, den i følge min lære og forhåbentlig også din siger, der ud af kan det da kun passe med at det giver 4
Gravatar #333 - |buzz|
20. okt. 2002 18:05
Gravatar #334 - s1h
20. okt. 2002 18:05
Jo ser I

(-2)^2=4

-2^2=-4 .... fordi -(2^2)=4

Hvor svært kan det være.....
Gravatar #335 - |buzz|
20. okt. 2002 18:08
hvis det er sammenhængen så forklar parablensudsene
Gravatar #336 - ESKIMO
20. okt. 2002 18:08
Hvis man har en gymnasial lommeregner, i mit tilflæde en TI-85, skal man skrive det således:
(-2)^2
Dette er lig med <STRONG>4</STRONG>
Gravatar #337 - |buzz|
20. okt. 2002 18:08
sorry glæmte se #297
Gravatar #338 - farmerbent
20. okt. 2002 18:11
#330
Sorry - min fejl...! Har lige diskuteret med en af mine venner, der lige forklarede det hele...! :))
Gravatar #339 - annoia
20. okt. 2002 18:12
#336 - Hvorfor skal man omkrive udtrykket?

|buzz| - Hvad har du lavet den graf i? Paint?
Gravatar #340 - gladbjerg
20. okt. 2002 18:12
#333 det "bevis" beviser ikke en skid. Det eneste det gør, er at vise funktionerne (x^2) og (x)^2 for x=-2,-1,0,1,2. (men sådan ser de ikke ud)


Hvis du tror at det er et bevis, så har jeg en luksuslejlighed på månen, som jeg tror du er intresseret i.
Gravatar #341 - annoia
20. okt. 2002 18:14
|buzz| - Din graf er iøvrigt forkert. Eftersom x^2 altid er positiv (bortset fr a x=0) vil -x^2 altid være negativ (bortset fra x=0). Det er den samme graf spejlet i x-aksen.
Gravatar #342 - OsteManden
20. okt. 2002 18:15
2 - 2*2 = 6 ? næh vel, det er -2
derfor må
2 - 2^2 = -2
og
-2^2 = -4
Gravatar #343 - Honeymonster
20. okt. 2002 18:15
det er jo vildt simpelt. hvis man har 2+2^2 så ved alle da at man skal skrive(2+2)^2 for at få to tallet med.
dvs. -(+2)^2 eller også hedder det -2^2
Gravatar #344 - Antialize
20. okt. 2002 18:16
Nej nej nej..

Det her er bare for meget... Jeg mener hvor svær kan det være.. jeg lærte det i 8 klassse...

Alle mattematiske operatore har en hvis ancinitet.. man skal løse et udtryk ved at bereget udtrykkende med højeste ancinitet først og der efter arbejde sig ud efter...

ancinitets listen:
1: addition og substraktion
2: multiplikation og divition
3: exponenter og rødder

udtrykket -2^2 skal derfor regnes på følgende måde..
-2^2 = -2*2 = -4

hvis man vil have det til at give -4 skal man bruge paranteser for at arbejde sig uden om anciniteten
således at (-2)^2 = (-2)(-2) = 4

Det er faktisk meget enkelt...
Gravatar #345 - |buzz|
20. okt. 2002 18:17
den er stadig lavet i XL men udsenet ville jo ikke ændre sig vis man tejnede dem på et stykke papir.

det jeg siger har du udtrykket X^2 og man så lavet en tabel og såtter følgende x-vadier ind:








(x^2)

(x)^2


<STRONG>-2</STRONG>

<STRONG>4</STRONG>

<STRONG>-4</STRONG>


-1

1

-1


0

0

0


1

1

1


2

4

4

det der er makeret med fed er så det eks vi taler om alså: -2^2

http://www.webbyen.dk/hentfil.asp?hentfil=42100 se har får at få grafen at se
Gravatar #346 - Shiyee
20. okt. 2002 18:18
|buzz|:
Hvordan får du:
(-2)^2 = -4
?!?!?
Gravatar #347 - Honeymonster
20. okt. 2002 18:20
se nu her for helvede -(2^2) = -4
-2^2 = 4
Gravatar #348 - |buzz|
20. okt. 2002 18:20
pis det er omvendt har lavet en fejl :///
Gravatar #349 - annoia
20. okt. 2002 18:21
|buzz| - For det første giver (x)² og (x²) absolut ingen mening. Du skal have et minus med et sted. For det andet, så se hvad jeg har skrevet i #341. Jeg forstår ikke hvordan du får -(x²) til at blive positivt, på noget måde. Forklar venligst.
Gravatar #350 - Honeymonster
20. okt. 2002 18:23
mener du mig?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login