mboost-dp1
unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
I giver ikke rigtigt nogen grund for at det er sådan? I siger bare, at sådan er det ?
<STRONG>// Ibleif</STRONG>
<STRONG>// Ibleif</STRONG>
Siden I skriver det uden parenteser skal det jo regnes som sådan. Dvs. uden parenteser og så må det jo give 4.
Ellers havde der jo stået (-2)^2 ?
Så er der noget med komplekse tal og så videre, men det kender jeg ikke noget til....
#2:
-2^2 = 2 opløftet i anden. Grunden til det skrives sådan er at man ikke kan sætte det sidste 2-tal i en opløftet position.
Ellers havde der jo stået (-2)^2 ?
Så er der noget med komplekse tal og så videre, men det kender jeg ikke noget til....
#2:
-2^2 = 2 opløftet i anden. Grunden til det skrives sådan er at man ikke kan sætte det sidste 2-tal i en opløftet position.
De er da vist ikke helt rigtige i hovedet de der matematik proffesorer, Jeg lærte da i folkeskolen at - * - giver + så -2 * -2 må jo give 4. Der er vist ikke den store grund til at gøre det til det helt store matematiske problem.
Hmm, jeg vil da mene at der må gælde det samme, som når man multiplicere ethvert andet negativt tal, med et negativt tal. Det må da blive positivt.
Min TI-89 svarer -4 på -2^2
Hvis der ikke står nogen parantes rundt om (-2)^2 så skal minuset vel ikke regnes som tilhørende totallet? Eller sagt på en anden måde, når der er parantes omkring totallet så sætter man -2 i anden, hvis der ikke er parantes så kan det jo kun være 2 man sætter i anden.
Hvis der ikke står nogen parantes rundt om (-2)^2 så skal minuset vel ikke regnes som tilhørende totallet? Eller sagt på en anden måde, når der er parantes omkring totallet så sætter man -2 i anden, hvis der ikke er parantes så kan det jo kun være 2 man sætter i anden.
Kan ikke lade være med at tænke på de regnestykker der hedder:
2+2*2 og 2*2+2
Det skal begge give 6, da addition og substraktion altid kommer til sidst.... eller ihvertfald efter multiplikation.
Spørgs er hvad der gælder ved potensregning.
2+2*2 og 2*2+2
Det skal begge give 6, da addition og substraktion altid kommer til sidst.... eller ihvertfald efter multiplikation.
Spørgs er hvad der gælder ved potensregning.
Jeg har taget fat i min trofaste TI-89 lommeregner (lomme er måske så meget sagt).
-2^2 = -4 altså siger TI-89erens logik at der i virkeligheden står -(2^2). Derfor må man antage at "^" skal evalueres før "-" såfremt intet andet er forudsat.
Længe leve ingeniørkunstens mangefoldighed.
-2^2 = -4 altså siger TI-89erens logik at der i virkeligheden står -(2^2). Derfor må man antage at "^" skal evalueres før "-" såfremt intet andet er forudsat.
Længe leve ingeniørkunstens mangefoldighed.
Selvfølgelig giver det 4. Skulel minuset fortolkes til sidste skulle alt det andet være omsluttet af en parantes.
Synd for DTU'erne! =)
Synd for DTU'erne! =)
Men forvirringen stopper ikke her - Så starter vi KCalc (den videnskabelige lommeregner i KDE) - og finder at -2^2 evalueres som (-2)^2.
Min lille lommeregner TI-30X siger også at det skal læses:
-(2^2)
Jeg kan ikke lige hitte min store ;-)
-(2^2)
Jeg kan ikke lige hitte min store ;-)
Simpel algebra -2^2 = -4
Potensen har højere prioritet eller hvad det er man kalder det. Hvis man skal have minuset til at "høre til" 2 tallet skal det skrives i parantes (-2)^2 = 4
Det ville jeg da mene og der er vel heller ikke nogen der kan give en god grund til at det ikke skulle være -4.
Potensen har højere prioritet eller hvad det er man kalder det. Hvis man skal have minuset til at "høre til" 2 tallet skal det skrives i parantes (-2)^2 = 4
Det ville jeg da mene og der er vel heller ikke nogen der kan give en god grund til at det ikke skulle være -4.
Hvis -2^2 skulle være lig med -(2^2) så skulle -2+2 også være lig med -(2+2).
Det er lidt skræmmende hvis ingeniør studerende kan finde på at blande rundt på regne operatorerne i et meget simpelt regnestykke. Kan i for eksempel forestille jer hvad der ville ske med beregningerne hastigheden på en raket med konstant acceleration ? Hvis beregningerne viste at hastigheden ville være negativ, så kunne man forestille sig raketten pludselig vende sig på hovedet :)
Det er lidt skræmmende hvis ingeniør studerende kan finde på at blande rundt på regne operatorerne i et meget simpelt regnestykke. Kan i for eksempel forestille jer hvad der ville ske med beregningerne hastigheden på en raket med konstant acceleration ? Hvis beregningerne viste at hastigheden ville være negativ, så kunne man forestille sig raketten pludselig vende sig på hovedet :)
- 2 i anden. det er det vi snakker ikke ?
dvs. 2 X -2
og jeg lærte da i allerede i folkeskolen at hvis man ganger 2 negative tal giver det et positivt tal.
der er ingen paranteser omkring den udregning vi skal lave, derfor må vi gå ud fra at der ikke skal være en.
-Duck-1-
dvs. 2 X -2
og jeg lærte da i allerede i folkeskolen at hvis man ganger 2 negative tal giver det et positivt tal.
der er ingen paranteser omkring den udregning vi skal lave, derfor må vi gå ud fra at der ikke skal være en.
-Duck-1-
Det er jo næmt.
Som der står i indlæget, -2^2 = ?
så taster man det bare ind på sin lommeregner og det bliver 4.
Hvis der stod noget andet så var det til at diskurtere.
Som der står i indlæget, -2^2 = ?
så taster man det bare ind på sin lommeregner og det bliver 4.
Hvis der stod noget andet så var det til at diskurtere.
Jeg syntes ikke i denne diskusion at man kan bruge sin lommeregner som en begryndelse, jeg ser opgaven som (-2)*(-2)=4
Diverse maskiner skal have opgaverne skrevet op på en speciel måde, så brug jeres sunde fornuft.
Diverse maskiner skal have opgaverne skrevet op på en speciel måde, så brug jeres sunde fornuft.
Hvad er 5-2^2 ???
De fleste vil nok mene, at det giver 1. Men dermed siger men vel indirekte, at -2^2 = -4
Spørgsmålet er, om minusset ses som hørende til 2-tallet eller ikke. Min lommeregner har, som flere andre jeg har set, to forskellige taster for -. Den almindelige, og en, hvor det hører til tallet (+/- tasten)
(det samme har Windows Xp's Calc, som faktisk giver 2 forskellige resultater afhængig af, hvad man bruger, og hvis man husker at trykke '=')
Jeg vil mene det er mest matematisk korrekt at -2^2=-4,
Ellers skulle man bruge -(2)^2 = -4, hvilket jeg ser som helt overflødige parenteser.
/wizards_eye
De fleste vil nok mene, at det giver 1. Men dermed siger men vel indirekte, at -2^2 = -4
Spørgsmålet er, om minusset ses som hørende til 2-tallet eller ikke. Min lommeregner har, som flere andre jeg har set, to forskellige taster for -. Den almindelige, og en, hvor det hører til tallet (+/- tasten)
(det samme har Windows Xp's Calc, som faktisk giver 2 forskellige resultater afhængig af, hvad man bruger, og hvis man husker at trykke '=')
Jeg vil mene det er mest matematisk korrekt at -2^2=-4,
Ellers skulle man bruge -(2)^2 = -4, hvilket jeg ser som helt overflødige parenteser.
/wizards_eye
Resultatet er for mig: -4
Alene af den grund at potensen har 1. præcedens i forhold til minusset, og man skal derfor udregne potensen først og derefter knytte minusset til hele det udregnede tal.
Desuden er det lidt skræmmende at folk uden viden om emnet sviner ingeniør-studerende til, fordi de mener de har ret.
Alene af den grund at potensen har 1. præcedens i forhold til minusset, og man skal derfor udregne potensen først og derefter knytte minusset til hele det udregnede tal.
Desuden er det lidt skræmmende at folk uden viden om emnet sviner ingeniør-studerende til, fordi de mener de har ret.
I søgen efter backup til DTU folkenes og min egen overbevisning, gloede jeg lige på gode gamle mathforum.org og fandt.
http://mathforum.org/library/drmath/view/53194.htm...
http://mathforum.org/library/drmath/view/53194.htm...
Jeg er helt med #21 her. Regnearternes hieraki siger at man ganger før man adderer. Det må derfor give -4.
Hvis man opstiller en række faktorer vil man også altid sætte parentes omkring det negative tal, hvis det skal læses som sådan. Det samme må gælde i det her tilfælde.
Hvis man opstiller en række faktorer vil man også altid sætte parentes omkring det negative tal, hvis det skal læses som sådan. Det samme må gælde i det her tilfælde.
Det er faktisk ganske simpelt:
Når der står -2^2 uden paranteser, skal man bruge reglerne for, hvad der skal regnes ud først. Potenser har højere prioritet end en substraktion. Dermed bliver det -(2^2), som er -4.
Jeg holder mig her til min matematiske studentereksamen, samt min videre uddannelse på Syddansk Universitet i matematik.
Får man stillet en opgave som lyder:
-a^b skal opgaven <STRONG>ALTID</STRONG> læses som -(a^b).
Hvad forskellige programmer og lommeregnere her siger er irrelevant
Når der står -2^2 uden paranteser, skal man bruge reglerne for, hvad der skal regnes ud først. Potenser har højere prioritet end en substraktion. Dermed bliver det -(2^2), som er -4.
Jeg holder mig her til min matematiske studentereksamen, samt min videre uddannelse på Syddansk Universitet i matematik.
Får man stillet en opgave som lyder:
-a^b skal opgaven <STRONG>ALTID</STRONG> læses som -(a^b).
Hvad forskellige programmer og lommeregnere her siger er irrelevant
Hvad med at droppe jeres lommeregnere.
Regnestykket er meget lettere, hvis bare man regner det ud selv. Skriv det på et stykke papir, for så kan det skide minus kun være ET sted, og så er det jo minus to i anden, og der kan da ikke herske tvivl om at det er fire. Det er ganske almindelig skolelærdom, og kræver kun at man hørte efter i skolen.
Regnestykket er meget lettere, hvis bare man regner det ud selv. Skriv det på et stykke papir, for så kan det skide minus kun være ET sted, og så er det jo minus to i anden, og der kan da ikke herske tvivl om at det er fire. Det er ganske almindelig skolelærdom, og kræver kun at man hørte efter i skolen.
Jeg ville bare lige tilføje at Windows XP's Calculator (scientific) mener også at det skal give 4.
Men ja det er nok bare en fejl jo :p
Men ja det er nok bare en fejl jo :p
Yups, potens > substraktion så -2^2 = -4.
Når alle i der tester på jeres calc.exe får 4 er det fordi i tvinger den til at regne det som (-2) ved at sige 2, omvendt fortegn, opløftet i anden, facit.
Hvis man nu hamrede en masse parenteser ind for at illustrere præcedens'en ville det se således ud:
(-(2^2)).
Hvis man gerne vil have sit budskab igennem så brug parenteser. Ingen er i tvivl om at (-2)^2 giver 4. :)
Når alle i der tester på jeres calc.exe får 4 er det fordi i tvinger den til at regne det som (-2) ved at sige 2, omvendt fortegn, opløftet i anden, facit.
Hvis man nu hamrede en masse parenteser ind for at illustrere præcedens'en ville det se således ud:
(-(2^2)).
Hvis man gerne vil have sit budskab igennem så brug parenteser. Ingen er i tvivl om at (-2)^2 giver 4. :)
Jae.. her må jeg nok give Ravager ret, husk på regnereglerne.. potenserne skal regnes først.. så giver resultatet sig selv : -4
jeg vil nok sige at: hvis jeg skriver -2^2 på et papir, så er det for at jeg er for doven til at skrive (-2)^2=4, men ja det er jo bevist at man bør læse det som -(2*2)=-4
Er det ikke ganske enkelt? (kan være det er nævnt før, men jeg gad ikke lige læse 47 indlæg for at bringe en ussel og simpel betragtning)
Efter hvad jeg er blevet belært i gymnasiet, kan et tal opløftet i 2. potens aldrig give noget negativt. Det vil altid blive positivt....
Jeg slutter mig til Hektor og co.
[EDIT] På den anden side... Hvis man følger regnehirakiet får man faktisk -4 eftersom potens/rod skal eksekveres før multiplikation/division som igen skal eksekveres før addition/subtraktion [/EDIT]
//Geriphor
Efter hvad jeg er blevet belært i gymnasiet, kan et tal opløftet i 2. potens aldrig give noget negativt. Det vil altid blive positivt....
Jeg slutter mig til Hektor og co.
[EDIT] På den anden side... Hvis man følger regnehirakiet får man faktisk -4 eftersom potens/rod skal eksekveres før multiplikation/division som igen skal eksekveres før addition/subtraktion [/EDIT]
//Geriphor
#45
Buuuuh :P
--
Nåmen, jeg kan så lige knytte en kommentar mere. Octave, en MATLAB-klon til Linux, fortæller mig at resultatet giver -4. Og hvis jeg gad boote op i Windows og starte MATLAB er jeg sikker på at den også gav mig -4.
Og for andre som mener at -2^2 skal give 4, læs lige den URL som OndePik har postet.
Buuuuh :P
--
Nåmen, jeg kan så lige knytte en kommentar mere. Octave, en MATLAB-klon til Linux, fortæller mig at resultatet giver -4. Og hvis jeg gad boote op i Windows og starte MATLAB er jeg sikker på at den også gav mig -4.
Og for andre som mener at -2^2 skal give 4, læs lige den URL som OndePik har postet.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.