mboost-dp1

News.dk taber ansigt grundet Freeway?


Gå til bund
Gravatar #1 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
26. nov. 2007 14:18
Jeg har ikke kunnet undgå at bemærke at der har været en stigning af antallet af ikke nørdede piger her på det sidste, så kunne ikke lade være med at skrive dette debatoplæg.

Her på det seneste har der været en uforklarlig kæde af dårlige ting her på newz.dk, først kom design v4.0 hvilket var første skridt mod et dårligere newz.dk, da de fjernede vores dejlige (og meget brugte) edit-funktion.

Dog blev siden pænere, men det betyder ingenting da vi nørder alligevel aldrig har gået synderligt op i design, men mere indhold af de sider vi besøger
(siger min erfaring mig i hvert fald).

Så blev brugerne ført bag lyset af ejerne og crewmedlemmerne, da newz.dk prøvede at forære 50% af newz.dk væk til selskabet Freeway. Da dette blev opdaget af newz.dk’s brugere måtte teamet melde ud at det ikke havde noget økonomisk motiv, men ville give dem mere tid til at arbejde med siden, og at brugerene ikke ville komme til at betale noget pris.

Nu spørger jeg bare:

-Hvis Freeway ikke vil spinde guld på Newz.dk’s brugere, hvorfor vil de så overhovedet indgå et amarbejde med ejerne af newz.dk?

-Acro har tidligere benægtet at ejerne tjente nogen som helst penge på news.dk, da jeg spurte ham om dette i en debat om emnet (se kildefortegnelser). Hvorfor vil Freeway så alligevel eje 50% af et koncept der ikke giver overskud?

Ydermere har jeg en tildens til at mistro Freeway til at begynde at henvise folk til newz.dk igennem arto.dk, deres særdeles poppede ungdomsportal. Da det tilsyneladende er kommet flere piger herind der overhovedet ikke aner at siden er for nørder, seneste eksempel er denne tøzzz der poster en post på forumet om at ”huuun har lav3t siiiin arto profiiil om såh d3n r3klam3r3r maxx for newz.dk”
(og ja, det kunne hun ligesågodt have skrevet) .

Skal vi finde et nyt sted at nørde videre, når freeway bruger sin indflydelse til at overklistre siden med reklamer, og indfører særlige VIP profiler til alle de artobørn der vil have adgang til ekstraa billed-upload, live webcam chat med stjernerne fra den fantastiske serie 2900 happiness og ubegrædsede nyhedsupload, uden godkendelse?

Kilder:

Mig (#50) vs Acro(#57):
http://newz.dk/forum/newz-dk/foreningen-af-newz-br...

Arto-pige på newz.dk:
http://newz.dk/forum/tagwall/mob-mig-bare-74379#

Afsløringen af opkøbet af 50% af newz.dk:
http://newz.dk/forum/newz-dk/koebt-af-freeway-inge...

Indslag fra comon-tv ca en måned gammel hvor ejeren af Freeway siger at de allerede har underskrevet kontrakten med newz.dk på daværdende tidspunkt:
http://media.ncom.dk/index.php/video/id=558
(se hele indslaget)
Gravatar #2 - arne_v
26. nov. 2007 14:33
Det er altså en lidt blandet samling af problem stillinger du har fundet frem.

Den nye version af Newz: Den virkede ikke for godt i starten, men de fleste fejl er vel rettet nu. Om det er en ændring til det bedre eller ej kan man jo diskutere længe - der er en stor portion smag og behag i det. Ja - edit kunne være praktisk, men det er dog en lille ting i det store billede.

Mette: Kan jeg godt nok ikke se noget problem ved. Vi kan leve med ungdomshus tilhængere, DF'ere, AMD fanboys, Linux fanatikere o.s.v. - så kan vil vel for f..... også leve med en der har en Arto konto.

Freeway salg: Her er der lidt kød på sagen. Meget ukonkrete udmeldinger er alt hvad der er kommet. Og det kan godt være lidt bekymrende. Men hvis vi nu er lidt kyniske, så er det vel primært ejernes problem. Værdien af et web site er en ret flygtig størrelse. Brugerne kan være væk i løbet af få uger, hvis man gør det forkerte.
Gravatar #3 - myplacedk
26. nov. 2007 14:48
#2
Om det er en ændring til det bedre eller ej kan man jo diskutere længe

Mjoh. Men kan vi ikke blive enige om at det nye design er mere moderne og fancy?
Kan vi ikke også blive enige om at det ikke er nørder man tiltrækker på den måde?

Ikke at AJAX er u-nørdet, bare det har et formål. Og ja, det er svært at definere. :)
Gravatar #4 - Spiderboy
26. nov. 2007 14:59
#2
Helt og aldeles enig.

#3
Det er stadig sagen uvedkommende, når det til syvende og sidst er et spørgsmål om smag og behag.

Jeg hæfter mig også mest ved Newz.dk's udmeldinger (og mangel på samme) angående Freeway-samarbejdet.
Gravatar #5 - RedCalf
26. nov. 2007 15:04
Er newz ikke nørdet nok eller er det blevet for poppet - skift til nogent andet.

Tjener newz.dk penge - selvfølgelig gør de det. Kan de tjene flere penge selvfølgelig gør de det - og freeway vil sikkert mene der er flere penge at hente.

Newz har udviklet sig en del siden jeg kom til, og har (bevidst eller ubevidst) bevæget sig fra det super nørdede publikum til det lidt bredere. Det er derfor de er blevet intressante for firmaer som freeway.

Alt dette kan man dels tilskrive newz.dk selv og til dels de brugere som sender nyheder ind. Selve layoutet er lidt mere poppet og stilrent. De nyheder som de godkender er knap så nørdede som de var før. Men det er nok resultatet af at der er en større efterspørsel efter nyheder og det matriale som kommer ind måske ikke længre er så nørdet.
Gravatar #6 - Acro
26. nov. 2007 15:34
BananTuken (#1) skrev:
Acro har tidligere benægtet at ejerne tjente nogen som helst penge på news.dk, da jeg spurte ham om dette i en debat om emnet (se kildefortegnelser).

Når du nu mener, jeg giver udtryk for, at der ikke tjenes penge overhovedet, så synes jeg, du skal læse mit indlæg igen. Det nytter ikke noget at bruge kildehenvisninger, hvis man ikke selv forstår det, man peger på. newz.dk er i dag et anpartsselskab, og det betyder, at der efter afslutningen af indeværende regnskabsår kan bestilles et eksemplar af årsrapporten. Så kan man ved selvsyn konstatere, hvor alle milliarderne kanaliseres hen...

Jeg vil ikke udtale mig nærmere om Freeway-sagen. Der kan læses med i den anden tråd, og der skal, som der også er understreges, nok komme yderligere informationer. Til gengæld vil jeg godt tillade mig at ræsonnere over, hvorfor i alverden newz.dk skulle laves til et nyt Arto. Freeway ejer allerede et sådan site, så det giver da ingen mening, at man skal ændre konceptet bag newz.dk for at konkurrere imod sig selv.

Konspirationer kommer man ikke langt med. Det fordrer alt andet end en saglig debat.
Gravatar #7 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
26. nov. 2007 15:34
#5

Ja selvfølgeligt tjener de penge?
Men problemet er jo bare at de selv nægter at tjene noget på hjemmesiden. OG så skulle der ovenforvære et oplæg til debatten om hvorfor de benægter det..?

De har jo også sagt at Freeway ikke har betalt noget for de 50%..

Jeg synes hele erfæren med Freeway og Newz er meget mærkelig.

Acro sagde at de ikke havde meldt noget ud fordi kontrakten ikke var underskrevet, men på det nederste link i mit første indlæg (#1) står ham der den selvglade ejer af Freeway og siger at de allerede skrev under for en måned siden.
HVordan hænger det dog sammen? :S
Gravatar #8 - MiniatureZeus
26. nov. 2007 15:34
Design
Designet kan vi jo diskutere, nogen synes det er pænt og flot, andre at det er grimt og forfærdeligt. En ting er dog sikkert, inden længe vil der komme en større opdatering af siden. Desuden bliver der i det skjulte lavet en masse ændringer konstant, som er med til at gøre newz.dk endnu bedre.

Brugere
Brugerne som MetteVoldum er jo ikke noget vi kan gøre ved! Jeg har da selv om overvejet, hvorfor hun er herinde (tror hun er forelsket i BlaaOejet!! :P), men det er hun altså.
Newz.dk er, ligemeget hvad folk siger, stadig Nyheder skrevet af nørder, til nørder
Og vi kan jo ikke bestemme hvem som har lov til at være på newz.dk, bare fordi at brugeren har en profil på arto... Vi kan jo kun håbe og opfordre til, at MetteVoldum og de andre Arto-brugere, at de begynder at skrive nogle nørdede nyheder :)


Økonomi
Nu har Acro været med i rigtig lang tid, og han har sådan set ret godt styr på, hvad og hvem der står bag newz.dk. Han har også en masse erfaring inden for virksomhed og økonomi.
Men det som BananTukan(#1) siger om newz.dk's økonomi, passer faktisk ret så godt!
Jeg har for kort tid siden også selv fået det bekræftede af Net_Srak og Pernicious, at newz.dk økonomi har absolut ikke været noget at råbe hurra for.
Som Acro siger i #1s kilde, så er der en god del udgifter bag newz.dk. Både hosting, som står bag den største udgift, men også det det koster at holde f.eks. julefrokost og redaktionsmøder.

Freeway
Mht. samarbejdet med Freeway, så er der stadig nogle spørgsmål som står ubesvaret.
Dog har Pernicious giver en officiel udmelding i tråden som #1 henviser til. Og indtil videre står den udmelding klar.
Men både Henrik, Peter og Karsten har valgt ikke at offentliggøre noget igennem en forsidenyhed, før alt er 110 pct. på plads og alle papirer er underskrevet.
Som de fleste sikkert ved, så er et Joint Venture (som samarbejdet godt kan betegnes som vil jeg sige) ikke noget man bare lige gør, men noget som tager lang tid og er en hård og krævende process.
Det er dog absolut ikke i newz.dks interesse, hverken ejerne eller os staff, at holde newz.dks brugere for nar. Det er i jo for dyrbare til :)

Brugerbetaling
En ting ved samarbejdet er dog sikker. Der vil hverken komme flere reklamer eller nogen form for brugerbetaling på siden!
Alt vil, ligesom det er nu, være gratis og kun financieret af reklamer. Det er meget vigtigt at understrege! :)
Gravatar #9 - Jace
26. nov. 2007 15:38
#1 skrev:
Hvorfor vil Freeway så alligevel eje 50% af et koncept der ikke giver overskud?

Jeg tror der er flere ting i det her. For det første så er det absolut muligt at tjene gode penge på internet reklamer. Se bare på Googles primære indtægtskilde.

Om newz.dk tjener gode penge i øjeblikket er svært at sige, da langt de fleste reklamer kommer fra google adsense og der er betydeligt flere penge at hente ved at sælge reklamepladsen til firmaer som får hele bannerpladsen stillet til rådighed i en afgrænset periode. Så det kan sagtens være at reklameindtægten ikke overstiger omkostningerne ved at drive sitet ret meget. Men lidt gør den nok :)

At et firma som Freeway alligevel vil investere penge i newz.dk hænger nok sammen med at de netop ser et meget stort ubenyttet indtjenings-potentiale i reklameindtægter på det nuværende site. Med deres ekspertise og erfaringer vil de derfor have en formodning om at der kan skabes et betydeligt større overskud til ejerne (bl.a. dem selv) ved at udnytte bannerpladsen bedre end det er tilfældet nu.
Gravatar #10 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
26. nov. 2007 15:39
#6 Acro:

Undskyld så misforstod jeg åbenbart:

"Som jeg flere gange har gentaget, så tjener jeg ingen penge. Mit problem er brugere, der forventer, at de kommer herind for at læse nyheder, at vi ikke har reklamer, og at vi i det hele taget bruger vores tid for at lave det, de helst vil have - uden at de har formået - endsige prøvet - at forklare os, hvorfor det skulle være sådan."
(indlæg #57)
Gravatar #11 - Acro
26. nov. 2007 15:48
#10 BananTukan:
Det behøver du ikke at have gjort. Jeg tjener ikke penge, men jeg ejer heller ikke newz.dk. Du skal nok få styr på dine fakta, inden du begynder at skabe dommedagsprofetier ud fra dem. Der er intet udtryk for, at newz.dk ikke genererer noget overskud; faktisk berører jeg netop det emne i et andet afsnit.
Gravatar #12 - RedCalf
26. nov. 2007 16:09
#10
Jeg tror du blander newz.dk økonomi sammen med de frivilliges økonomi.
Newz.dk skal tjene penge til servere, strøm, revisor og meget andet.
De frivillige får såvidt jeg er orienteret lov til at komme til en Julefrokost, hvilket så er deres betaling, for det daglige stykke arbejde de levere. (Kan dog også være der er andre goder, men timeprisen bliver nok ikke super god).
Gravatar #13 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
26. nov. 2007 16:48
I har ret. jeg troede faktisk at acro var en af ejerne. :S

Stadigt synes jeg ikke at det er rimligt at Freeway skal tjene penge på frivillige brugeres nyheder! :S
Gravatar #14 - rackbox
26. nov. 2007 17:12
#13 (+ alle de andre indlæg, du har skrevet...)

Det forekommer mig fantastisk, at du er så stor modstander af alt, hvad newz.dk står for og forsøger at stå for. Jeg ville egentlig ikke kommentere i denne tråd, da jeg som udgangspunkt fandt dine argumenter og påstande barnagtige og usaglige, men siden tråden er vokset i omfang, har jeg valgt alligevel at kommentere:

Alle dine spørgsmål omkring Freeway er allerede besvaret i en anden tråd. Der kommer IKKE MERE INFORMATION, før alle tråde i aftalen er på plads - uanset hvilken retning den ender med at tage. Der er ikke et eneste fornuftigt argument for at offentliggøre gæt og spekulationer om et så følsomt emne, når vi nu alligevel kan give konkrete fakta inden alt for længe.

Omkring newz.dks design vil jeg (som andre staffs) påpege at newz.dk FORTSAT er et frivilligt projekt, uanset hvad du end måtte konspirere ud fra den bagvedliggende konstellation. Folk forsøger efter bedste evne at skabe indhold og brugervenlighed for netop dig - og vi kræver INTET tilbage. Til gengæld får vi MASSER tilbage - desværre. Ukonstruktivt brok, hademails og tråde, hvis eneste formål er at bashe newz.dk og de frivillige kræfter, der trækker i trådene.

Designet ændrer sig. Det tager tid at få alle jeres gode forslag implementeret, og der skal også sorteres i dem. Som jeg har skrevet i en anden nylig tråd, så er den del af brugerskaren, der deltager i debatten faktisk forsvindende lille i forhold til de faste læsere, der blot skimmer forsiden.

Økonomien har Acro og andre allerede fortalt dig om.

Undskyld den lidt hadske tone i dette indlæg, men når jeg føler at nogen skider andre ned i halsen, så kan jeg ikke blot sidde og lege pladderpædagog.
Gravatar #15 - Jace
26. nov. 2007 17:12
Ejere

* hmn | Henrik Nicolaisen
* Pernicious | Peter Rechnagel
* Net_Srak | Karsten Rechnagel

Staff

* Acro | Troels Thomsen
* emilsj | Emil Jacobsen
* The-Lone-Gunman | Morten Nevado
* rackbox | Peter Boyford
* bonna | Jonas K. Sekamane
* MiniatureZeus | Daniel Bahn
* Derfor | Simon Agerholm Nielsen
* klh | Kenn L. Hansen


Sådan ser listen ud ifølge:
http://newz.dk/om-os/crew

Er der forresten ikke blevet renset grundigt ud i crewet? Synes der plejer at være næsten dobbelt så mange i staff.
Gravatar #16 - rackbox
26. nov. 2007 17:17
#15 jo, der er blevet "renset ud"...
Gravatar #17 - Jace
26. nov. 2007 17:27
Stadigt synes jeg ikke at det er rimligt at Freeway skal tjene penge på frivillige brugeres nyheder! :S

Faktum er jo bare at med Web 2.0 er det blevet muligt at lave nogle meget spændende og indholdsrige websites alene baseret på bruger-generet indhold (F.eks. Wikipedia).

Et andet faktum er som jeg tidligere har nævnt at det er muligt at tjene gode penge igennem bannerreklamer på websites og deriblandt web 2.0 sites.

Det eneste det kræver er en god original idé som lanceres på det rette tidspunkt (præcis som newz.dk i sin tid blev det).

Hvis du føler dig snydt over at andre personer tjener penge på det indhold som du (hvis du havde været med til at indsende nyheder) laver, så er det jo bare at starte en ligende hjemmeside baseret på en ligeså god og original idé som denne side og begynde at tjene penge på reklamer.
Gravatar #18 - Hubert
26. nov. 2007 17:37
Som tidligere medlem af staff kan jeg da sige at det er helt og aldeles ulønnet. Jeg kan også kun tilslutte mig rackbox her. Det er pisse irreterende at man som staff smider en hel del tid for så at blive haglet ned af brugere der ikke selv yder nogen indsats. Jeg måtte til sidst sande at jeg ikke havde den fornødne tid selvom jeg sikkert have kunne finde den hvis jeg havde haft lyst. Men tråde som den her hjælper ikke just på lysten til at droppe familietiden for at yde en service for andre. Langt de fleste brugere er heldigvis eller sådan virker det ihvertfald glade for den service man her på siden tilbyder dem. Men de der brokker sig burde måske lige overveje hvor meget tid der faktisk bliver lagt i det her projekt fra de frivillige. De mest aktive rammer formentlig 20+ timer i ugen.
Gravatar #19 - Jace
26. nov. 2007 17:41
De mest aktive rammer formentlig 20+ timer i ugen.

Jeg tror enda det er lavt sat for de mest aktive.
Gravatar #20 - MiniatureZeus
26. nov. 2007 19:01
Pt. er jeg lige på nedsat tid :) men normalt sidder jeg minimum 3-4* timer på newz.dk i hverdagene.. og 1-2 timer i weekenderne..
Og tror da f.eks. at Net_Srak og Pernicious sidder endnu længere tid på siden, så ja, der bliver postet en hel del tid i newz.dk, i sær fra staff, og ikke kun dem som skriver nyheder.

Men som Hubert også skriver, så hjælper det ikke ret meget på lysten, at man konstant skal forsvare sine nyheder og den tid man bruger på sitet, fordi en håndfuld brugere ikke lige synes, at newz.dk kører som de synes det skal køre...
Det er da blandt andet også en af grundene til, at jeg ikke har postet så meget tid i newz.dk som jeg kunne have gjort.
Nu skal det dog ikke tolkes sådan, at jeg ønsker at alle brugerene klapper i deres hænder, hver gang vi smider en nyhed på siden, og det er da OK at være kritisk, bare det ikke er hele tiden man er det :)



* Hvoraf halvdelen eller 75 pct. af tiden bliver brugt på staff-relateret opgaver, såsom at skrive nyheder.
Gravatar #21 - Deternal
26. nov. 2007 19:11
#20: Kritikken forstummer jo næppe, fordi "staff" jo har gjort en dyd ud af at afvise og/eller ignorere kritik selv når den er berettiget.
Jeres randomiseringsmekanisme til godkendelse af nyheder er et godt eksempel.

Manglen på inddragelse af brugerne ift. Newz v4 (det gør vi bagefter, og vi ignorerer alle de mange ting brugerne har været med til at få indført i v3....).

At man så pludselig sælger 50% til et firma, og endda uden at fortælle om at man er igang med det, til ens brugere sætter vel kun en tyk streg under hvor disconnected staff er iforhold til brugerne, og forklarer vel også udemærket hvorfor der er mange af de "gamle" brugere, som ikke bruger så meget tid på newz.dk mere.
Gravatar #22 - rackbox
26. nov. 2007 20:21
#21 selvom jeg nok kommer til at fortryde dette: Vil du være sød at forklare, hvad du mener "randomiseringsmekanisme" dækker over? Mener du seriøst, at staff vælger tilfældige nyheder til forsiden?

Jeg har ikke tålmodighed til at spørge ind til resten af dit indlæg.
Gravatar #23 - Deternal
26. nov. 2007 20:28
#22: Det er også kendt som "den redaktionelle linje", eller blandt kendere "flavour of the day" - mao. den samme nyhed kan blive afviste eller godkendt alt efter staff's humør, hvilken farve hotpants britney spears har på eller en trilliard andre random ting.
Case in point: aldrig har der været så få nyhed om FOSS, aldrig har der været så mange c&p af Microsoft's presse afdeling [sælger Freeway MS licenser?] - pointen er at der er en eklatant mangel på sammenhæng, så det for den ikke indforståede fremstår som komplet randomiseret hvad der bliver godkendt.

Det var vidst en feature introduceret i newz 3.5 [eller var det en backport af en newz v4 feature?].
Gravatar #24 - rackbox
26. nov. 2007 20:31
#23 Jeg er næsten bange for at spørge igen, men jeg synes ikke, at du på nogen måde uddybede, hvad du skrev i #21. I hvert fald ikke til min tilfredshed. Så:

Mener du, at staff BEVIDST godkender og afviser nyheder efter et fastlagt tilfældighedsprincip?
Gravatar #25 - Derfor
26. nov. 2007 20:52
Deternal, #21 skrev:
Manglen på inddragelse af brugerne ift. Newz v4 (det gør vi bagefter, og vi ignorerer alle de mange ting brugerne har været med til at få indført i v3....).

Hva fanden snakker du om???? Jeg synes netop at der er sket det stik modsatte og at brugerne har fået større del i at kan bidrage til newz.dk hvis det er det de vil. For eksempel kan de nu gå ind at rette i de nyheder som ligger i køen.

Er det kun mig der synes det?
Gravatar #26 - fidomuh
26. nov. 2007 21:06
#25

Han snakker om featurevalg og design af v4 ...
Gravatar #27 - Deternal
26. nov. 2007 21:43
#24: Jeg mener man helt bevidst er gået væk fra helt åbent at definere hvilke nyheder, hvorfor og hvordan.
Ligeledes begyndte man ganske hårdt at frasortere en lang række nyheder som tidligere ville være godkendt.
Godkendelsen af nyheder begyndte også at blive langt mere tilfældig.

Et rigtigt godt eksempel var AO hvor de på et tidspunkt gav 1 års gratis adgang til spillet. Nyheden blev afvist flere gange (bl.a. med begrundelse i 7 dages reglen, som nyhederne her den sidste måneds tid vel må være dokumentation for kun er en skin regel til tilfældigt at afvise...), det sjove her var at det var en langsom godkendelses proces som gjorde nyheden "for gammel" - det mest geniale opstod dog da nyheden blev lagt på forsiden 3 måneder efter første gang den blev sendt ind - sjovt nok var det så en "staff-ven" der her havde sendt den ind. Eksemplet er godt, fordi nyheden havde generel interesse for flere brugere, 5 forskellige brugere fik nyheden afvist og til sidst var der så tilfældigvis en staff som syntes den var interessant (og forhåbentligt, men kan ikke vides, ikke havde set den afvist de sidste 5 gange...).

Hvis jeg gad rode i det kunne jeg helt sikkert finde andre eksempler, summa summarum er bare at der ihvertfald set for alle andre end staff er en eklatant mangel på logik i godkendelses processen, de [få] officielle regler overholdes ikke altid, når de endelig bruges, bruges de til at afvise ellers fine nyheder, ligesom staff nyheder ofte er blevet godkendt hurtigere, og brugernes indsendelser dermed bliver "forældet" da nyheden "jo allerede er på".

Effekten af dette kan man også se idag.
Mange flere relativt ligegyldige nyheder. Alle nyheder om hvad MS måske vil gøre en gang i fremtiden kommer på. Ingen interessante nyheder om hvad andre spillere som Oracle, SUN, IBM etc. kan finde på. Alt om iPod og andet Apple.
Dertil rygter, direkte misvisende overskrifter, gentagelser af gamle nyheder og "live reporting" fra senest MS beta.

Der er altså en helt anden historie en newz v1, som jeg og andre ellers satte stor pris på.

Og jeg kan faktisk udtale mig om det da jeg var en af top nyheds posterne på v1, v2 og v3 (indtil randomiserings algoritmen blev indført - det var for lamt).
Gravatar #28 - Jace
26. nov. 2007 22:03
Kunne en løsning på dette ikke være at brugerne fik mulighed for at læse de slettede nyheder samt forklaringen på hvorfor de er blevet slettet?

Så kan det jo komme til åben debat om en nyhed burde være slettet eller ej?

Jeg ved ikke hvordan systemet er lavet i dag, men man kunne også lave det således at en nyhed ikke kan blive slettet bare fordi en fra staff afviser den, men at der skal mindst 3 forskellige staff til før en nyhed kan blive slettet?

Bare for at undgå at en nyhed bliver afvist fordi en enkelt person har taget en lidt forkert beslutning.
Gravatar #29 - rackbox
27. nov. 2007 06:44
#28 for at finde en løsning, er man først nødt til at erkende, at der er et problem, hvilket leder mig til...

#27 Jeg har nu gennemsøgt alle slettede nyheder indtil marts i år. Der er ikke en eneste slettet nyhed med "AO" i overskriften, andet end 1 med "AOL" fra den 23. august, indsendt af en staff.

Hvis du kan finde et par nylige eksempler, så vil det hjælpe utroligt meget på "efterforskningsarbejdet". Jeg indrømmer, at der har været en periode med meget turbulens i staff-sammensætningen, der har gjort at mange mennesker med forskellige holdninger har været inde over nyheder. Men det er altså kun i en kort periode.
Gravatar #30 - Acro
27. nov. 2007 11:38
rackbox (#29) skrev:
Jeg har nu gennemsøgt alle slettede nyheder indtil marts i år. Der er ikke en eneste slettet nyhed med "AO" i overskriften, andet end 1 med "AOL" fra den 23. august, indsendt af en staff.


Der er tale om nyheden Spil Anarchy Online gratis, der er 2½ år gammel. Det pudsige er, at i tråden nævnes kun to personer, der har forsøgt at indsende den - BlackAutt og Deternal selv (altså færre end de fem personer, Deternal påpeger skulle have indsendt forgæves).

Det er så ufatteligt let at brokke sig, og i mine øjne virker det ærlig talt lidt letkøbt, hvis man kun kan hoste op med et eksempel, der er 2½ år gammelt. Det virker nærmere som en undskyldning for ikke at yde en indsats, end en kritik rettet imod et aktuelt problem.
Gravatar #31 - MiniatureZeus
27. nov. 2007 11:56
Må da godt nok indrømme at de beskyldninger som Deternal kommer med, er absurde.

Jeg kan, ligesom Peter B, slet slet ikke forstå hvorfra du har fået de tanker fra, de jeg slet slet ikke kan relatere til dem.

Hvorfor skulle vi favorisere vores egne indsendelser, i forhold til andre brugere? Det er jo ikke sådan, at vi får en bonus, hver gang vi selv skriver en nyhed til forsiden.
Gravatar #32 - T-Hawk
27. nov. 2007 12:18
Denne tråd er tilsyneladende blevet til en gang mudderkastning mellem staff, og nogle få brugere. Derfor har debatten også taget et noget barnligt præg, og jeg gider helt ærligt ikke kommentere på de foregående indlæg.

Dog vil jeg gerne tilslutte mig dele af kritikken af newz.dk v4, jeg er udemærket klar over at der er fordele ved den nye AJAX baserede kode, fx. kortere loadtider af lange tråde, og live opdatering af forummet. På den anden side så var der bestemt mere charme over det gamle design, og ja jeg forstår godt at staff ikke vil vedligeholde flere designs, men kunne man så ikke gøre det muligt for brugerne at uploade nogle designs, så man kan få lidt af det gamle look og feel. Dette nye design er lidt for mainstream, og lugter lidt for meget af en CMS løsninger fra Whatever-Co.

Noget andet er at tilsyneladende i lange tråde (jf. ordleg, og ordkæde trådene) tager det meget lang tid at loade færdig, samt at grundet alt er blevet javascript baseret, tager det meget lang tid at poste i lange tråde. Dette var ikke et problem i det gamle system da det var en simpel HTTP request.

Altså, der er mange gode ting ved det nye system, dog også kritikpunkter, og jeg finder det ret useriøst at staff ikke vil / kan / gider forholde sig konstruktivt til den kritik der kommer fra brugere igennem mange år.
Jeg har selv forsøgt ikke at udtale mig, men nok må være nok. Jeg har været på newz.dk siden engang i 2004, og besøgt newz.dk siden 2002, og mener at en del af den hyggelige stemning, og noget nørdede indstilling er forsvundet, hvilket er lidt ærgeligt.
Og nej /. er ikke en option, har været der, finder siden rodet, uden reelt indhold, og med et elendigt forum. Samt for stort.

Tror egentlig det er en del af problemt med det nye newz, det bliver for stort. Det var mere hyggeligt da vi var få.

P.S. undskyld det lange indlæg, var lige nogle ting der skulle ud... AAH det lettede
Gravatar #33 - rackbox
27. nov. 2007 13:50
#32
Denne tråd er tilsyneladende blevet til en gang mudderkastning mellem staff, og nogle få brugere.


For mit vedkommende er der nu tale om oprigtigt at forstå, hvad Deternal forsøger at sige. Der er muligvis anelser af beskidte hænder i enkelte andre indlæg, men som jeg ser det, er der ikke et eneste gram mudder kastet af en staff. Mudderkastning kræver som udgangspunkt en beskyldning.

Noget andet er at tilsyneladende i lange tråde (jf. ordleg, og ordkæde trådene) tager det meget lang tid at loade færdig, samt at grundet alt er blevet javascript baseret, tager det meget lang tid at poste i lange tråde. Dette var ikke et problem i det gamle system da det var en simpel HTTP request.


Jeg skal ikke tage din oplevelse fra dig, men vil da stærkt mene, at det nye system understøtter meget hurtigere loadtider på lange tråde, simpelthen fordi trådene nu deles op i sider. Prøv at huske tilbage på "ordlegen", eller læs et par af de indlæg, der er i tråden. De vidner om loadtider på op til 5-10 minutter.

Hvad du ellers nævner i ovenstående quote er jeg ikke kvalificeret til at kommentere på, da jeg ikke har indgående kendskab til den kode, der ligger bag sitet.

Altså, der er mange gode ting ved det nye system, dog også kritikpunkter, og jeg finder det ret useriøst at staff ikke vil / kan / gider forholde sig konstruktivt til den kritik der kommer fra brugere igennem mange år.


Tak fordi du anerkender, at der er gode ting ved det nye system :) MEN: Jeg kan ikke genkende, at staff ikke forholder sig til konstruktiv kritik fra brugerne. Min egen oplevelse er, at når kritikken er *konstruktiv*, så bliver det debatteret både offentligt og internt blandt admins. Hvis jeg skal finde et punkt, hvor jeg ville kunne forstå din oplevelse, så må det være, at det ikke altid er tydeligt, når vi "lytter".

Som eksempel kan det siges, at der bagved newz.dk v.4 er lagt mange forskellige features og requests ind på baggrund af brugerhenvendelser. Det er ikke noget, vi har offentliggjort (såsom: "Nyhed: nu er det interne postsystem lavet, så man også kan se sendt post" eller: "Nyhed: off-by-one-fejlen i afstemninger rettet"). Det burde vi måske gøre.

I v. 4.1 vil der, blandt andre ting, derudover komme endnu et feature-fix på baggrund af brugerhenvendelser: Indsend Nyhed-knappen bliver gjort tydeligere.

Dertil skal dog siges, at man ikke får sin vilje alene på baggrund af at råbe højt, længe og mange gange. Der skal være noget fornuft og årsag til at sætte frivillige kræfter i gang med at udvikle bruger-funktionalitet. Og, hvis du tæller alle de forslag og kritikpunkter med, der hverken er velargumenterede eller bred opbakning bag, så kan jeg godt forstå, at du mener, at vi ikke lytter til brugerne. Og hvis du tæller EDIT-funktionsdebatten for mere end 1 request på grund af den omfangsrige debat, så forstår jeg det endnu mere.

Summa sumarum er, at jeg personligt oplever, at der bliver lyttet. Og at jeg forstår, hvordan det kan være svært at få den opfattelse blandt den høje grad af forurening, der også finder sted i forummerne.

Gav det mening uden at virke for mudderkastende?
Gravatar #34 - fidomuh
27. nov. 2007 13:56
#34

(såsom: "Nyhed: nu er det interne postsystem lavet, så man også kan se sendt post" eller: "Nyhed: off-by-one-fejlen i afstemninger rettet"). Det burde vi måske gøre.


Nej, det burde i ikke, MEN!
I kunne evt. lave en "development-status" knap ting, hvor man saa kan se en loebende opdateret changelist ?

I har vel et slags system til oprettelse og haandtering af bugs, dette kan vel fixes til at outputte til en fil eller maaske direkte i jeres CMS? :)

Det kunne lukke munden paa mange som mener at koderne bag ikke laver noget ;)
Gravatar #35 - Cyrack
27. nov. 2007 15:32
rackbox:

Et af de steder hvor staff har være fuldstændigt ubøjelige og crew usynligt var lige efter v. 4.0 gik i luften:
En del var utilfredse med det nye design. I stedet for at crew melder ud at designet vil blive overvejet igen, får folk bare at vide at det ikke kan ændres.
Andre, lignende, udmeldinger er også kommet fra, og generelt har reaktionerne på brugernes umeldinger været meget afvisende (imho). Det er også fair nok, men lig mærke til trådende: de fleste af dem der kommer med kritik er brugere gennem mange år, og må derfor anses for at være meget trofaste, men alligevel kommer de med kritik; synes I ikke selv det er et alarmsignal?

Og så må jeg give fidomuh ret: oftes kommer udmeldingen "jeg smider det i tracken" og så hører vi ikke mere. Hvorfor ikke? Vi er nørder ffs, vi er vilde med teknik, giv os lidt info om hvad der får newz til fungere og de fleste af os vil synes det er cool, evt.
Gravatar #36 - chris
27. nov. 2007 15:47

Brugerne som MetteVoldum er jo ikke noget vi kan gøre ved! Jeg har da selv om overvejet, hvorfor hun er herinde (tror hun er forelsket i BlaaOejet!!



well
det skal du ikke være bange for
tror at jeg fik skræmt hende væk ved at synge fødselsdagssang for hende forleden :P
-------------------------------------------------------------------------


men ja..
freeway har en ulækker tendens til at sætte deres klamme fodspor over alt...
se bare en fed side som just-eat er nu blevet forpestet med ting som "vip" og shiit
det samme skete med uARTo..
jeg ved ikke hvorfor freeway drengene har en ide om hvorfor der skal tjenes penge på ALT...
men det er ihvertfald ikke altid en fantastisk idé

.o0(ja jeg ved godt at jeg selv har en VIP profil på arto... men den findes kun fordi jeg engang var admin derinde)0o.
Gravatar #37 - T-Hawk
27. nov. 2007 15:55
rackbox skrev:
For mit vedkommende er der nu tale om oprigtigt at forstå, hvad Deternal forsøger at sige. Der er muligvis anelser af beskidte hænder i enkelte andre indlæg, men som jeg ser det, er der ikke et eneste gram mudder kastet af en staff. Mudderkastning kræver som udgangspunkt en beskyldning.

Okay, jeg medgiver at min konklusion om mudderkastning måske var forhastet, det beklager jeg.

rackbox skrev:
(såsom: "Nyhed: nu er det interne postsystem lavet, så man også kan se sendt post" eller: "Nyhed: off-by-one-fejlen i afstemninger rettet"). Det burde vi måske gøre.

Ligesom fidomuh mener jeg ikke i skal lave en nyhed om alle ændringer, men en tracker ville være top nice, evt. noget bugzilla eller lignende.
Så vi, brugerne, kan få lov at følge med i at der sker noget når vi henvender os. Tror meget af det er frustrationer over ikke at få respons.

rackbox skrev:
Og hvis du tæller EDIT-funktionsdebatten for mere end 1 request på grund af den omfangsrige debat, så forstår jeg det endnu mere.

nej, jeg tæller ikke EDIT-debatten som mere end en request, har faktisk ikke talt requests må jeg indrømme. Dog mener jeg at den massive debat der har været, inkl. at i har mistet flere af de helt gamle brugere (hvor mange kan efterhånden huske hektor ;)) må og skal bringe nogle ting til overvejelse i staff, bl.a. om man ikke før man så radikalt ændrer designet på en side som newz.dk vejrer stemningen bare lidt blandt brugerne.

Håber du / i vil modtage mit indlæg konstruktivt, og ikke som et udtryk højlydt brok
Gravatar #38 - T-Hawk
27. nov. 2007 15:55
rackbox skrev:
For mit vedkommende er der nu tale om oprigtigt at forstå, hvad Deternal forsøger at sige. Der er muligvis anelser af beskidte hænder i enkelte andre indlæg, men som jeg ser det, er der ikke et eneste gram mudder kastet af en staff. Mudderkastning kræver som udgangspunkt en beskyldning.

Okay, jeg medgiver at min konklusion om mudderkastning måske var forhastet, det beklager jeg.

rackbox skrev:
(såsom: "Nyhed: nu er det interne postsystem lavet, så man også kan se sendt post" eller: "Nyhed: off-by-one-fejlen i afstemninger rettet"). Det burde vi måske gøre.

Ligesom fidomuh mener jeg ikke i skal lave en nyhed om alle ændringer, men en tracker ville være top nice, evt. noget bugzilla eller lignende.
Så vi, brugerne, kan få lov at følge med i at der sker noget når vi henvender os. Tror meget af det er frustrationer over ikke at få respons.

rackbox skrev:
Og hvis du tæller EDIT-funktionsdebatten for mere end 1 request på grund af den omfangsrige debat, så forstår jeg det endnu mere.

nej, jeg tæller ikke EDIT-debatten som mere end en request, har faktisk ikke talt requests må jeg indrømme. Dog mener jeg at den massive debat der har været, inkl. at i har mistet flere af de helt gamle brugere (hvor mange kan efterhånden huske hektor ;)) må og skal bringe nogle ting til overvejelse i staff, bl.a. om man ikke før man så radikalt ændrer designet på en side som newz.dk vejrer stemningen bare lidt blandt brugerne.

Håber du / i vil modtage mit indlæg konstruktivt, og ikke som et udtryk højlydt brok
Gravatar #39 - T-Hawk
27. nov. 2007 15:55
sorry for dobbelt post
Gravatar #40 - trylleklovn
27. nov. 2007 16:08
#35
En del var utilfredse med det nye design. I stedet for at crew melder ud at designet vil blive overvejet igen, får folk bare at vide at det ikke kan ændres.

Sludder! Folk fik afvide at konstruktiv kritik var velkommen. Men der kom ingen. I stedet kom der en masse fuldstændig ubegrundet whine. Hvad forventer du at staff skal gøre i sådan en situation?
Gravatar #41 - Cyrack
27. nov. 2007 16:50
trylleklovn:

Der kom massere af forslag, blandt andet at der skulle være mere kontrast, knap så meget hvidt, menuen i venstre siden skulle være mindre, indlægene skal være centreret. Det blev nævnt flere gange, og på trods af det er der intet sket, og der kom ingen positiv tilbagemelding.
Konstruktiv kritik behøver ikke blive leveret i et positivt tonefald, omend det er en fordel.


@Staff
For at være helt ærlig, så virker det som om at både crew og staff er blevet for knyttet til dette projekt, og hver gang man kritiserer code-basen bliver staff/crew personligt fornærmet. Jeg kan godt forstå jer, har selv prøvet det, specielt hvis det er et større projekt.
Btw. hvem bestemmer at det er ubegrundet whine? Jer? Mig? Forhåbentligt ikke, da deltagerne umuligt kan have en objektiv holdning, da vi er involveret i debatten. Men det er selvfølgeligt lettere at afskriv kritik som "whine" og kun lytte til roserne.
Forstå mig ret, jeg synes newz er et fedt forum, men LYT! til hvad vi siger som brugere og følg op på det, i stedet for at være afvisende. Begrund hvorfor lav kontrast og hvid baggrund er det valgte design, fortæl os hvorfor vi må opgive det blå og brune design når de var så populære! Dem af os der skriver her gør det ikke fordi vi ikke kan lide ændringer, men fordi vi ikke er blevet taget med i processen og har fået noget presset ned over hovedet! Selv om I måske ejer/driver newz så er vi brugere en del af det, og hvis man pisser for meget på sin brugerbase forsvinder den. Uden brugerne ville newz ikke være noget, så pas på os, i stedet for at ignorer os, _specielt_ dem af os der gider fortælle jer hvad vi ikke synes er godt nok! Det kræver tid at skrive disse indlæg, så måske er der i virkeligheden flere der er utilfredse, men ikke gider bruge tiden på at fortælle det?

Prøv at se hvor mange af de gamle brugere der er aktive i disse tråde, de fleste føler at newz er blevet dårligere, og de fleste af os kan dårligt nok blive enige om andet end det!


---
T-Hawk: hektor FTW :-)
Gravatar #42 - Jace
27. nov. 2007 16:51
Jeg er helt enig i at det ville være rigtig fedt for brugerne hvis trackeren blev gjort lidt mere offentlig.

Derudover tror jeg også, som det er sagt, at det vil spare staff for en helvedes masse brøk, hvis man kunne se hvad der var lavet planer om at skulle fixes og hvad der var blevet fixet. Mange af tingene som staff bruger en masse timer på at fixe er jo tit bugs i koden bagved sitet, så hvis man ikke direkte kan se at der sker noget kan det godt virke som om sitet bare er gået helt i stå, selvom det på ingen måde er tilfældet. Det er jo lidt synd og giver tilmed en masse unødig dårlig karma brugerne og staff imellem.
Gravatar #43 - Jace
27. nov. 2007 16:57
Vil dog også lige sige at jeg tror det er en dårlig idé at skrive nyheder om alle de mindre opdateringer der sker på sitet, da det er en forsvindende lille del af brugerne der bruger andet end forsiden på newz.

Og dem som rent faktisk er interesseret i at vide hvad der sker bag kulissen vil nok gerne gå lidt ind på siden for at finde en tracker og læse nærmere om diverse fixes.
Gravatar #44 - Acro
27. nov. 2007 17:49
fidomuh (#34) skrev:
I kunne evt. lave en "development-status" knap ting, hvor man saa kan se en loebende opdateret changelist ?

I har vel et slags system til oprettelse og haandtering af bugs, dette kan vel fixes til at outputte til en fil eller maaske direkte i jeres CMS? :)


Det er som udgangspunkt et godt forslag, men vi bruger ikke kun trac til at holde styr på fejl og forbedringer, men også til at tage alle vores interne diskussioner i forbindelse med udviklingen. Jeg vil ikke afvise, at vi kan lave noget, for jeg støtter selv forslaget, ligesom jeg har har gået ind for en mere åben udvikling, da jeg ikke selv var med i crewet.

Der er dog et problem med det, som jeg ser. Udover at vi skal organisere vores brug af trac bedre, så kræver det også mere tid at dokumentere ordentligt. Vores egne interne henvisninger og indforståede sprog er ikke godt nok, hvis vi skal offentliggøre det. Så skal det gøres professionelt, og det betyder, at vi skal bruge mere tid på det. Den tid er svær at skaffe, når arbejdet er frivilligt.

Cyrack (#35) skrev:
Et af de steder hvor staff har være fuldstændigt ubøjelige og crew usynligt var lige efter v. 4.0 gik i luften:
En del var utilfredse med det nye design. I stedet for at crew melder ud at designet vil blive overvejet igen, får folk bare at vide at det ikke kan ændres.


Jeg kan sagtens følge din pointe, men det nytter ærlig talt ikke noget at lytte til folk, der tilkendegiver deres mening de første 10 minutter efter, at et design af lanceres. Det gamle havde været der længe, og selvom det havde mange fejl og heller ikke var brugervenligt på mange områder, så havde folk vænnet sig til det og havde derfor også opbygget en præference for det. Det blev der i øvrigt også nævnt adskillige gange overfor de folk, der kom med kritik.

De fleste mennesker foretrækker altid det vante. Når vi taler om funktioner, er det en helt andet snak, fordi de kan begrundes med argumenter (det kan design også, men det er mere emotionelle parametre). Derfor vil jeg også godt understrege, at vi rent faktisk har implementeret mange af de ting, folk har forespurgt - både i den oprindelige version 4, men også igennem de rettelser, der er kommet til bagefter.

Cyrack (#41) skrev:
Konstruktiv kritik behøver ikke blive leveret i et positivt tonefald, omend det er en fordel.


Hvis man forventer, at folk, der arbejder frivilligt, sætter sig ned og tager en seriøst, så er det et ultimativt krav. Det er rigtigt, at kritikken godt kan være konstruktiv, selvom tonen ikke er sober, men så skal man - set med mine øjne - heller ikke forvente at blive lyttet til.

Og så vil jeg godt understrege, at vi ikke lytter til ros. Jeg gør ihvertfald ikke. Ros kan ikke bruges til spor; kritik kan bruges til forbedringer, men med ros kommer man ingen veje. Vi tror ikke, at version 4 er den ultimative og endelig version, men det mente vi heller ikke, at version 3 var. Derfor satte vi os for at arbejdede videre...

Cyrack (#41) skrev:
Forstå mig ret, jeg synes newz er et fedt forum, men LYT! til hvad vi siger som brugere og følg op på det, i stedet for at være afvisende. Begrund hvorfor lav kontrast og hvid baggrund er det valgte design, fortæl os hvorfor vi må opgive det blå og brune design når de var så populære! Dem af os der skriver her gør det ikke fordi vi ikke kan lide ændringer, men fordi vi ikke er blevet taget med i processen og har fået noget presset ned over hovedet! Selv om I måske ejer/driver newz så er vi brugere en del af det, og hvis man pisser for meget på sin brugerbase forsvinder den. Uden brugerne ville newz ikke være noget, så pas på os, i stedet for at ignorer os, _specielt_ dem af os der gider fortælle jer hvad vi ikke synes er godt nok! Det kræver tid at skrive disse indlæg, så måske er der i virkeligheden flere der er utilfredse, men ikke gider bruge tiden på at fortælle det?


Din præmisse er ikke helt rigtigt. newz.dk er ikke et forum; newz.dk er et nyhedssite med tilhørende forum, og der er i mine øjne en del forskel. De fleste af vores besøgende er ikke brugere, og langt størstedelen har derfor aldrig kunne skifte design. Når der så bliver sagt, at det blå design var populært, så er det altså kun i forhold til en relativt lille gruppe. Tro det eller lad være, men de fleste besøgende kommer pga. vores nyheder - ikke pga. forummet. Og når vi arbejder, tænker vi på størstedelen af brugerne. Vi tager også hensyn til resten, men nogle gange kræver det uforholdsmæssigt meget at gøre de få glade.

For mig at se udtrykker det blå design en del nostalgi, men nogle gange må man altså komme videre. Og at kritikken så primært kommer fra ældre brugere understreger for mig, at der er tale om følelser og ikke det faktum, at det blå design var pænt rent æstetisk eller havde en god brugervenlighed.

Og forstå mig ret - I, der har registreret en konto, er selvfølgelig særligt vigtige for os, men ikke vigtige nok til, at vi ikke skal kigge på det samlede billede. Vi ved godt, at der er brugere, der er meget aktive og sender nyheder ind, men det er altså et forsvindende lille antal brugere, der rent faktisk yder en masse, men de fleste lader til, at communitiet bærer det hele. Langt størstedelen af alt indhold produceres af crewet selv.
Gravatar #45 - Cyrack
27. nov. 2007 18:46
Acro:
Mht. design: Ja, nogen var tideligt ude, men det var jo ikke kun den første dag; personligt er jeg stadig træt af farverne, da de simpelthen er for lyse.

Kritik: ja, I er frivillige, men når I selv fortsætter den negative tone er I ikke bedre end den der startede. Og jeg snakker ikke kun om brugen af ord, men også holdningen i indlægene. Generelt fandt jeg det nærmest pinligt at læse indlæg fra folk, der officielt skulle repræsentere newz.dk, opføre sig på den måde.

Newz er nyhedssite: Fint, newz er et nyhedssite, men jeg går ud fra at mindst 25% (ud fra en af de nylige afstemninger) også er en brugerbase, og jeg ved at der er en del der følger med i foraene pga. de oplysninger der kommer der i, men den slags kan I vel se et statistikkerne.

Det samlede billede: Ja, vi (registrede bruger) er ikke alt, men slet ikke at spørge os om hvad vi gerne ville have (spørge direkte!) er da bare en anelse arrogant! Og nej, det blå design var ikke pænt, heller ikke det brune, efter nutidens standard, men det var ikke nær så hårdt ved øjnene! Vis mig tre andre newssites der kører med 0% saturation og > 80% hvide flader og jeg giver op.

Indhold: så crew producere det meste af indholdet... ja, crew har de fleste nyheder, men jeg er nogenlunde sikker på at det er brugerne der skriver mest i fora og hjælper andre med deres computerproblemer.

Btw. hvis jeg kom efter nyhederne, så tog jeg nok Digg & /. i stedet, men der mangler fungerende fora...
Gravatar #46 - RedCalf
27. nov. 2007 18:52
Nu er vi efterhånden ret langt fra topic: News.dk taber ansigt grundet Freeway? men fred være med det.

Jeg føler selv at jeg har været med en del år. Ikke så meget som yder men som nyder. Og jeg har det sidste år ikke brugt meget tid på newz.dk - primært fordi jeg ikke syntes der rigtigt kom informationer som ikke var at finde på comon/computerworld og andre danske tech news sider. Samtidigt begyndte de indkomne nyheders "nørdedhed" at falde drastisk. Syntes dog det er blevet lidt bedre... Man kan ikke kun klandre Crewet for denne udvikling men det er dem som ligger linien for de nydheder som bliver godkendt. Uden at kende proceduren kunne godkendelses proceduren måske nok laves om, så det krævede at flere Crew members sagde god for en nyhed før den gik vidre i systemmet.

Som man kan se af indlægene så køre newz.dk i stor grad pga. nogle enkelte frivillige ildsjæle og dette ændre Freeway's nok ikke på i første omgang. Ind til vidre har deres indkøb ikke ført til at newz.dk taber ansigt. Usikkerheden om Freeways motiver og fremtidsplaner for deres andel af News.dk giver nok mere uro brugerne end direkte mistro. Det har for mig at se endnu ikke haft noget redaktionel betydning haft endnu.

Mht. funktioner i den nye version af newz.dk savner jeg som andre også edit funktionen. Jeg savner ligeledes en stavekontrol ( den har vist nok været oppe at vende et par gange i løbet af årene), det burde være muligt nu hvor man skal previewe sine indlæg inden de bliver posted. Ranking systemmet har jeg heller aldrig helt forstået (havde nok forventet noget ala meget godt/godt/middel/dårligt/meget dårligt/spam).

Måske en lille rask ønske liste afsteming om nye feature ønsker kunne skabe en ide til crew om hvilke ønsker bruger har - og ikke kun dem som taler mest som havde noget skulle have sagt.

Hvilken newz.dk funktion så du helst implementeret.
1. Edit funktion
2. Stavekontrol
3. En ikke godkendte nyheder funktion.
4.... osv
x. newz.dk mangler intet.

Håber ikke jeg får brug for edit funktinen nu ;)
Gravatar #47 - Acro
27. nov. 2007 19:22
Cyrack (#45) skrev:
Mht. design: Ja, nogen var tideligt ude, men det var jo ikke kun den første dag; personligt er jeg stadig træt af farverne, da de simpelthen er for lyse.


Cyrack (#45) skrev:
Det samlede billede: Ja, vi (registrede bruger) er ikke alt, men slet ikke at spørge os om hvad vi gerne ville have (spørge direkte!) er da bare en anelse arrogant! Og nej, det blå design var ikke pænt, heller ikke det brune, efter nutidens standard, men det var ikke nær så hårdt ved øjnene! Vis mig tre andre newssites der kører med 0% saturation og > 80% hvide flader og jeg giver op.


Og nu ved jeg godt, at man kan argumentere for, at Google er en side, man ikke skal være længe på, men det er vel ikke noget argument for at lave en side, der ikke er læsevenlig, hvis den altså ikke er det. Facebook, information.dk og mange andre sider, hvor man læser og opholder sig længe på, er overvejende hvide. Jeg synes ikke, det gør noget, for der er så mange ting, der er hvidt, at hvis man har problemer med kontrasten, så bør man justere sin skærm. Det løser problemet på alle sider. Det samme gør sig jo gældende for normal tekstbehandling.

Jeg siger med ovenstående ikke, at vi ikke vil kigge på det nogensinde. Det er ikke mig, der laver det grafiske, men det, jeg lige har skrevet, er udtryk for min egen holdning til en hvid baggrund. Og jeg har altså endnu ikke fået svejseøjne, selvom jeg tilbringer meget tid herinde.

Desuden er det noget pjat at sige, vi ikke har spurgt brugerne. Langt de fleste ændringer er altså sket, fordi det er blevet efterspurgt tidligere. Folk var jo også interesseret i, at vi lavede den nye version, og at designet blev ændret - lige indtil, det rent faktisk skete.

Cyrack (#45) skrev:
Newz er nyhedssite: Fint, newz er et nyhedssite, men jeg går ud fra at mindst 25% (ud fra en af de nylige afstemninger) også er en brugerbase, og jeg ved at der er en del der følger med i foraene pga. de oplysninger der kommer der i, men den slags kan I vel se et statistikkerne.


Nu er det jo heller ikke alle, der stemmer i en afstemning. Vi må nok antage, at hvor mange registrerede brugere stemmer (ud af de, hvis konto er aktiv), så stemmer færre af de personer, der alene kommer for at læse nyhederne. Derudover vil min umiddelbare antagelse være, at omkring 90-95 % af alle de besøgende ser nyhederne på forsiden og intet andet. Der skal dog ikke herske nogen tvivl om, at de resterende genererer ca. lige så meget eller mere trafik.

Cyrack (#45) skrev:
Kritik: ja, I er frivillige, men når I selv fortsætter den negative tone er I ikke bedre end den der startede. Og jeg snakker ikke kun om brugen af ord, men også holdningen i indlægene. Generelt fandt jeg det nærmest pinligt at læse indlæg fra folk, der officielt skulle repræsentere newz.dk, opføre sig på den måde.


Du har ret. Men selvom vi ikke bør fortsætte, så er vi også kun mennesker, og de fleste gange udtaler vi os som brugere og ikke som crew. Det har de fleste dog lidt svært ved at skelne imellem, men medmindre der er angivet noget særligt, er vores udtalelser for egen regning. Og som Hubert allerede har nævnt, er der altså nogle brugere, der ikke forstår at værdsætte det engagement, vi bidrager med, på trods af, at de ikke laver spor selv.

RedCalf (#46) skrev:
Jeg føler selv at jeg har været med en del år. Ikke så meget som yder men som nyder. Og jeg har det sidste år ikke brugt meget tid på newz.dk - primært fordi jeg ikke syntes der rigtigt kom informationer som ikke var at finde på comon/computerworld og andre danske tech news sider. Samtidigt begyndte de indkomne nyheders "nørdedhed" at falde drastisk. Syntes dog det er blevet lidt bedre... Man kan ikke kun klandre Crewet for denne udvikling men det er dem som ligger linien for de nydheder som bliver godkendt. Uden at kende proceduren kunne godkendelses proceduren måske nok laves om, så det krævede at flere Crew members sagde god for en nyhed før den gik vidre i systemmet.


Om vi er blevet mere mainstream i crewet skal jeg ikke kunne sige. Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg indsender kun nyheder, jeg finder på anden måde. Jeg bruger ikke tid på at læse og indsende nyheder, der ikke interesserer mig, selvom andre ganske givet ville kunne få glæde af dem. Derimod vil jeg godt korrekturlæse og godkende nyheder, der er uden for min interesse, men det kræver selvsagt, at de indsendes. Vi er begyndt at tage bredere nyheder ind, fordi de også efterspørges (vi har jo rent faktisk noget statistik på, hvem der klikker, og hvad der skaber aktivitet). Hvis I gerne vil have mere nørdede nyheder på, så indsend dem - og så påpeg gerne, hvis vi konsekvent afviser dem; så må vi jo have en snak om årsagen.

RedColf (#46) skrev:
Håber ikke jeg får brug for edit funktinen nu ;)


Hvis det ikke havde været for den linje, så havde behovet ikke rigtigt været der. For at kommentere på den udvikling, synes jeg dog personligt, det er svært at se, at man ikke længere kan redigere. Folk har jo åbenbart vænnet sig til det, selvom de færreste troede, at det var muligt. Jeg vil ikke afvise, at man stadig kan have brug for den (det kan jeg også selv), men overordnet set mener jeg ikke, at indlæggene er blevet ringere end tidligere. Måske netop fordi man nu ved, at man kun har et forsøg, hvor man tidligere forfaldt på, at man bare kunne rette efterfølgende.
Gravatar #48 - Cyrack
27. nov. 2007 19:43
Acro:

Nu nævner du selv information: De har valgt en betydeligt større skrifttype, der bestemt afhjælper en del af problemet, men det ville ikke være en side jeg kunne finde på at bruge meget, da den lider af samme problem som newz: KISS har taget overhånd, der er utroligt få visual cues, om end information er mere simpel hvilket også hjælper.
Facebook: du mener ikke seriøst at du læser lige så meget på facebook som på newz.dk?
Google: nej, google er ikke et newssite, det er en søgemaskine. Igen, hvor tit bruger du 3+ timer på google om dagen?

En ting der let kunne afhjælpe problemet ville være flere visual cues der adskiller indholdssektioner, samt en lidt større skriftype (jeg kører i 1600x1200 på en 20" samsung 204b skærm, så det er hverken kontrast eller lysstyrke der er problemet).

Det med at spørge brugerne var ikke kun mht. design, og ja, vi er blevet hørt (er vild med det nye AJAX) men HMN har ofte sagt at det kommer i v4, uden at spørge om nogen ville være med til udviklingen. Ud fra hvad jeg kan forstå, så er der ikke blevet udført en brugertest af siden til et større puplikum.

Hvis 5% - 10% generere ca. 50% af trafikken ville jeg da netop give de 5% - 10% halvdelen af indflydelsen. Det er jo sådan set stadig reklamerne newz tjener på.

At det er svært at se om det var jeres egne holdninger eller newz kan jeg kun give dig ret i, da ingen meldte ud hvem de talt for. Her ville det være en fordel hvis I havde en mulighed for visuelt at tage en newz.dk kasket på, så vi brugere har noget at forholde os til.
Gravatar #49 - rackbox
27. nov. 2007 19:43
Wow!
..
...
....
Jeg starter bagfra: #46 Dit forslag om stavekontrol er IMO faktisk rigtig godt. There! I said it! Selv internt er vi altså ikke enige altid. Jeg har selv foreslået stavekontrol i vores interne forum, og fik ikke opbakning. Jeg mener dog ikke (ikke henvendt til dig, men til dem, der mener at vi ikke lytter), at de andre ikke lyttede til mit forslag.

Jeg er ved at give op med at forsøge at holde styr på #'erne for de indlæg, der har været i denne tråd, så frit fra hoften skyder jeg lige et par skud:

newz.dk består at en kodebase og en række frivillige kræfter, der administrerer denne. Under begrebet "frivillige kræfter" hører også brugere af sitet.

De frivillige kræfter har hver deres stærke og svage sider, og det er i flere omgange blevet forsøgt at få styrket de områder, som de frivillige i fællesskab er svage omkring.

Når vi ser en liste med 10 brugerindsendte nyheder, så vurderer vi ud fra nogle fastlagte kriterier, om de skal på forsiden. Dertil skal lægges et par "usynlige" kriterier, som gør at alting ikke altid glider som smurt:

* Ud af en liste på 10 nyheder, er 2 af dem velskrevet. Resten er enten blot links, mangler fakta, har forkerte fakta eller er direkte uforståelige.
* Ud af de resterende 8 nyheder er kun 4, som bevæger sig indenfor et område, som et crew-medlem har styr på, og føler sig kvalificeret til at færdigskrive.
* De resterende 4 nyheder ligger og venter på, at en bruger med tilstrækkelig viden på området gør nyheden læsbar og forståelig.

Staff, til gengæld, skriver næsten altid færdige nyheder, hvilket gør godkendelsesprocessen meget lettere.

Nu vil nogen så sikkert sige, at så må staff jo bare sætte sig ind i området for at skrive nyhederne færdige og godkende dem. Eller vi må hyre flere staffs til at dække disse områder.

Som modsvar til det første, vil jeg bede en tilfældig herinde om at finde en relevant nyhed om vådrumsmaling og skrive den på en måde, så vådrumsmalingsentusiaster vil finde den interessant. Den tilfældige skal naturligvis ikke vide noget om vådrumsmaling. (Jo! Det er sammenligneligt!)

Som modsvar til den anden hypotese kan jeg berette, at newz.dk for ganske nyligt inviterede brugere til at blive staff. Vi blev flere - og nu er vi igen ganske få.

Det ansvar, som øjensynligt lægges på det administrative personale i denne tråd, finder jeg derfor urimeligt i nogen grad. Jeg vil ikke kaste med mudder, men blot bede jer tænke over om de stillede krav er rimelige, taget i betragtning, at alle har haft muligheden for at vise, at de vil os noget mere - og fejlet i forsøget.

Jeg (og newz.dk officielt) ønsker ikke at træde nogen over tæerne. Vi ønsker ikke at udvikle sitet til et sted, som alle er utilfredse med. Vi ønsker ikke at lade begrundet og saglig kritik stå overhørt. Og vi ønsker ikke et bureaukratisk mesterværk med diktatorisk styring.

Det fungerer dog trods alt på den måde, at enhver staff ikke umotiveret kan stille sig ud i et offentligt forum og sprede rygter om, hvad der kommer til at foregå i fremtiden, hvis det endnu ikke er færdigdebatteret internt. Vi kan heller ikke tillade os at love folk ændringer, før det er debatteret internt. Sådan fungerer et administrativt samarbejde altså. Selvom jeg ikke bryder mig om ordet, så opererer vi altså efter et begreb, der hedder "koncensus". Alt andet ville skabe større forvirring end gavn.

Endelig vil jeg, ligesom Acro, påpege, understrege og fremhæve, at mine indlæg er udtryk for mine egne holdninger. Derfor har jeg heller ikke et problem med at udtrykke, at jeg føler mig personligt berørt, når jeg poster en nyhed i den gode sags tjeneste, og der i de første par indlæg står: "Fååårk, den nyhed er da gammel!" eller "Er det en nyhed? Det er da direkte ligegyldigt!" På samme måde føler jeg mig personligt berørt, når eksempelvis BananTukan i et snært af barnagtighed rater mit indlæg #24 som irrelevant, fordi han sikkert mener, at det giver ham for meget modspil i hans sag.

#37 skrev:
Dog mener jeg at den massive debat der har været, inkl. at i har mistet flere af de helt gamle brugere (hvor mange kan efterhånden huske hektor ;)) må og skal bringe nogle ting til overvejelse i staff, bl.a. om man ikke før man så radikalt ændrer designet på en side som newz.dk vejrer stemningen bare lidt blandt brugerne.


Dit indlæg falder fra hinanden i samme øjeblik, du nævner "Hektor". Jeg var overbevist om, at vi snakkede om de hændelser, der er sket på det seneste newz.dk. Hektor har ikke været aktiv siden 11. maj 2003 18:41. Hvordan det kan have noget som helst med newz.dk v. 4 at gøre, ved jeg ikke. Det er i hvert fald et godt eksempel på ukonstruktiv kritik.
Gravatar #50 - Pernicious
27. nov. 2007 20:31
For hunden det var en lang smøre at komme igennem :), dog vil jeg sige at jeg faktisk synes langt de fleste indlæg er skrevet sagligt og med gode argumenter.

Er på vej ud af døren så lige et par hurtige svar:

Freeway - som allerede nævnt i den anden tråd om Freeway, så vent nu lige med at drage alle mulige konklusioner. Jeg ved godt at der mangler en officiel udmeldelse, men den vil snart komme og jeg skal være den første til at beklage, at det tager så lang tid. I den forbindelse vil der naturligvis også komme flere detaljer om hvad aftalen indebærer.

Jeg kan fint forstå at folk er skeptiske, enddog meget skeptiske, jeg har selv haft tanker i den retning. Jeg er dog fuldstændig af den overbevisning at aftalen vil gavne newz.dk i længden, ellers var den ikke interessant for os. newz.dk skal stadig være et sted for nørder.

Hvis der er nogle der synes at vi mangler nyheder inden for en given kategori, så indrømmer jeg gerne at vi blandt staff kan være svage på nogle områder. Det var af samme årsag at vi sidste gang da vi søgte folk, spurgte efter nogle specifikke interesseområder. Vi fik også en del positive ansøgninger, hvoraf en del blev valgt ud - da vi følte at de ville supplere newz.dk rigtig godt. Desværre så var der åbenbart lidt for meget NATO (No Action Talk Only) over det, når det kom til stykket :(

Angående indtjening, så kan jeg da lige kommentere, at til dags dato, da er der ikke nogen, hverken ejere eller staff, der har kunne trække, eller har trukket, penge ud af siden!

Det er naturligvis ikke gået vores næse forbi at der kan tjenes penge på bannersalg, så vi håber da også at kunne øge vores indtjening ved at sælge pladsen vi har til firmaer, i stedet for Google addsense. Det skal gerne gøre det muligt at investere i tiltag, der vil gøre det muligt at forbedre siden yderligere.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login