mboost-dp1

Købt af Freeway - ingen nyhed om det ?


Gå til bund
Gravatar #1 - myicq
5. nov. 2007 21:45
Måske er det helt forbigået nogen, men Freeway har købt newz.dk.

Newz er købt af Freeway, kendt for trafikproducerende netsteder som Dating, Arto, Trendsales, Bladkiosken.dk og Studienet. Newz skal nu udvikles til et regulært nyhedsmedie på nettet, fortæller Freeways ejer Morten Wagner til MediaWatch 25. oktober.


Se f.eks. her

Nu går der nok ikke så længe inden Newz (alligevel) bliver begrænset for dem som ikke betaler. Ganske som de mange andre sites fra Freeway.

Det undrer bare at newz.dk ikke selv har annonceret dette ? Skulle det holdes hemmeligt ?
Gravatar #2 - zin
5. nov. 2007 22:06
#1:
Det er sjovt, at du linker til en hjemmeside du ikke citerer.
Freeway ejer, i følge dit eget link 50% af newz.dk og, CITAT:
www.business.dk skrev:
»Nu kan vi lave sites som udelukkende serverer nyheder og ikke har brugerbetaling. Et site som har IT-nyheder, der kan Microsoft, HP og Dell reklamere inde.«


Klart ikke vil benytte brugerbetaling.
Gravatar #3 - buch
5. nov. 2007 22:30
Det har da været kendt siden den 25 okt. hvis du fulgte med :)
Gravatar #4 - T-Hawk
5. nov. 2007 22:45
#3 Jeg var da fx heller ikke klar over det,
erindrer ikke at have set en nyhed om et opkøb, som da forøvrigt ikke tegner godt.

Risikerer vi nu at newz.dk ender som et andet computerworld?
Med egne journalister og jeg ved ikke hvad *brrr*
Gravatar #5 - zin
5. nov. 2007 22:57
#4: Det er ikke et opkøb - der er tale om et partnerskab hvor newz.dk stadig ejer 50% (antageligvis - jeg har ikke set eller hørt snak om at de har solgt andet..), så newz.dk bliver sandsynligvis ikke ændret meget på grund af dette.
Jeg vil i øvrigt gerne bede deltagerne i denne tråd ratere #1 som flamebait eftersom dette ikke blot er løgn, men også stærkt idiotisk.. Jeg mener.. Linke til et site og bruge citat-funktionen uden at citere - det er jo ren opspind!
Gravatar #6 - Jace
5. nov. 2007 23:10
Det kunne nu være rart at få en udtalelse fra newz.dk om dette. Det skylder de vel deres brugere, at vi får det af vide som de første?

Nogen der ved hvad Freeway har måttet slippe for 50% af newz.dk?
Gravatar #7 - T-Hawk
5. nov. 2007 23:17
#6 Kunne ikke være mere enig, hvis dette er sandt uanset om #1 tager fejl i sit citat, så skylder i brugerne at offentligøre det.
Har søgt på Freeway på siden, og der optræder intet om noget partnerskab så hvordan
buch skrev:
Det har da været kendt siden den 25 okt.
det ved jeg virkelig ikke
Gravatar #8 - Spiderboy
5. nov. 2007 23:23
#5
#1 er interessant, fordi den bringer en nyhed om Newz.dk, som tilsyneladende ikke er bragt andre steder på sitet.

#3
Link, tak. Jeg er stamgæst på Newz, men jeg har ikke opdaget det.

#6
Helt enig.
Gravatar #9 - KaW
5. nov. 2007 23:31
Nej? NEEEEJ?! Kunne egentlig bedre lide tanken om et nyhedssite drevet af en relativ neutral part. 50% af ejerskabet betyder altså væsentligt mere end bare at kunne styre reklamekampagnerne.

Mon ikke filmz.dk og andre sites står for skud så?
Gravatar #10 - zin
6. nov. 2007 00:23
#8: Nyheden i sig selv er... relativt interessant. Men selve indlægget er pure opspind af ikke eksisterende citater, ubegrunede beskyldninger og spekulationer. Alt for langt fra realiteten til at være andet end "interessant".
Det er omtrent det samme som at sige at Michael Moores film er interessante på trods af den store mængde opspind der eksisterer i disse film.
Kan i huske Bowling for Columbine, hvor Michael får fat i et gevær uden større besvær?
Dette var arrangeret på forhånd af co-produceren til filmen.
Kan i huske hvor meget Michael presser formanden for NGA? Han var der også i over 3 timer.
Prøv at se "Manufacturing Dissent" - den er meget interessant, fordi den faktisk argumenterer at Michael Moore fabrikerer fakta - ved at gøre det på samme måde som han, som jo påpeger "Han kunne have...." argumentet.
IMHO har newz.dk ikke brug for højtråbende konspirationstrolls. Men det er vel kun mig der af denne holdning..
Gravatar #11 - arne_v
6. nov. 2007 02:55
#10

Hvis du nu prøvede at Google ...

http://www.djh.dk/ejour/69/69KortNyt.html

Den sjette nyhed siger:

Newz skal have nyheder
Newz er købt af Freeway, kendt for trafikproducerende netsteder som Dating, Arto, Trendsales, Bladkiosken.dk og Studienet. Newz skal nu udvikles til et regulært nyhedsmedie på nettet, fortæller Freeways ejer Morten Wagner til MediaWatch 25. oktober. Freeway vandt i øvrigt juryens ærespris for sit indsats over flere år på New Media Days 24. oktober. Newz har ry for at være et lidt indforstået sted for it-nørder med meget brugerskabt stof. Virksomheden har hjemme i Skodborg lige syd for Kongeåen.


Den originale nyhed skulle være på http://mediawatch.dk/article/?aid=227559
men der skal man være abonnent.

Citatet er korrekt og ikke opspind.
Gravatar #12 - Pernicious
6. nov. 2007 05:46
Som #2 korrekt påpeger, så er der tale om en partnerskabsaftale ikke noget opkøb. Det betyder at vi stadig har 50 % af newz.dk, og dermed også fuld indflydelse på hvad der skal ske.

Hvis man prøver at læse de andre cases som Freeway har i forbindelse med partnerskabsaftaler, under "Er det stadig dig, der bestemmer?", så vil man se, at de andre sites de har købt sig ind i, får frie hænder til at udvikle sig, men med Freeway som ny motor.

For vores vedkommende bevæger Freeway sig ind på et helt nyt område, der ikke omfatter brugerbetaling, men blot skaber sin indtjening på almindelig annoncering. Og nej, newz.dk vil ikke blive overklistret med reklamer, faktisk så vil den største ændring blive et forhåbentligt større flow af nyheder, da der bliver mere tid til newz.dk. Vi har ingen planer om journalister, om det kan blive interessant på et tidspunkt, for evt. at sætte gang i vores artikel-sektion, der jo ikke ligefrem kan prale med mange nye artikler, det ved jeg ikke - men det er helt sikkert kun noget vi vil gøre hvis vi mener det vil styrke siden.

Vi ved godt hvilke læsere vi har her på newz.dk, og hvor meget de betyder for os. I er en unik flok, især jer som deltager aktivt i vore fora, og jer vil vi sgu ikke skræmme væk ved at lave nogle helt hen i vejret ændringer.

Angående noget officielt, som en nyhed om det, så arbejdes der på det, forventer at det kommer inden længe - ind til da, så se dette som den officielle udmeldelse :)
Gravatar #13 - zin
6. nov. 2007 06:28
#11:
Tro mig, jeg havde prøvet google.
Jeg fik bare ingen resultater på søgninger al á "newz.dk"+opkøb eller lignende.
Men eftersom #12 allerede har pointeret at denne nyhed som du påpeger også er inkorrekt må det siges at brugeren må have været vildledt.
Gravatar #14 - myicq
6. nov. 2007 08:59
Jeg vil gerne personligt undskylde hvis jeg ikke har citeret / linket korrekt, det var ikke for bevidst at lave en fejl.

Ja, jeg skulle ikke have skrevet det med betalingssites, men erfaringen viser at Freeway normalt starter ting som gratis, for derefter langsomt at lukke for funktioner, alternativt udvide med funktioner som der - på den ene eller anden måde - skal betales for.

Og ja, det har været en nyhed siden 25 okt, jeg er ikke up på beatet åbenbart, men det burde have været annonceret her, eller ?
Gravatar #15 - KaW
7. nov. 2007 06:40
Jeg undrer mig over at der INTET officielt er kommet. Hvordan kan dette være?
Gravatar #16 - zin
7. nov. 2007 19:01
#14: På det punkt er vi enige. Men at linke til en kilde og citere en anden er jo ren hykleri - specielt når man ikke engang opgiver denne.
At nævne betalingssites er jeg helt enig i var en god ide at nævne - bare ikke når du så linker til en side der siger det modsatte. Det antyder jo at du ikke læser dine egne links! Altså; Jeg er enig i din teori - men din dokumentation er horribel! :/
Vi er også enige i at der burde have været en nyhed af newz.dk. Der deler jeg din skuffelse.
Gravatar #17 - Pernicious
8. nov. 2007 15:28
Angående en nyhed, det kommer der også. Der mangler blot en smule papirarbejde, så snart det er klart, så vil vi naturligvis skrive om det.
Gravatar #18 - Cutepuppy
17. nov. 2007 10:45
Så Freeway skal altså spinde guld på frivilligt arbejde fra dem som indsender nyheder ?...
Gravatar #19 - KaW
17. nov. 2007 12:55
Så Freeway skal altså spinde guld på frivilligt arbejde fra dem som indsender nyheder ?...


Ja det er deres nye forretningskoncept.
Gravatar #20 - zin
18. nov. 2007 23:03
#19: Omtrænt ligesom at investere i et firma? Om arbejderne tjener penge eller ej er vel ligegyldigt.
Gravatar #21 - vandfarve
18. nov. 2007 23:09
#20
Der mener jeg, at der en stor forskel, siden newz.dk er bygget op omkring frivillighedsprincippet, hvor vi deltager af lyst og ikke fordi vi "skal" arbejde. At investere er også et udtryk for at skabe en merværdi for firmaet ved at stille sin kapital til rådighed - og så siden få et udbytte, der modsvarer risikoen.

I dette tilfælde er det ikke den funktionelle investering, som jeg ser det. Godt nok har crewet forklaret, at de får mere tid til at udvikle siden, men jeg ser ikke dette som den større forbedring (læs: merværdi), for det er stadig brugerne (selvom crewet er overrepræsenteret, ja), der bringer nyhedsstrømmen.

Dog er jeg positiv og har tillid til, at det delte ejerskab kun vil have fordele for os. Jeg ville bare gerne have set en officielt nyhed lidt hurtigere - der havde ikke behøvet stå meget mere end 100 ord, hvor de bare redegjorte for forløbet.
Gravatar #22 - vandfarve
18. nov. 2007 23:09
#20
Der mener jeg, at der en stor forskel, siden newz.dk er bygget op omkring frivillighedsprincippet, hvor vi deltager af lyst og ikke fordi vi "skal" arbejde. At investere er også et udtryk for at skabe en merværdi for firmaet ved at stille sin kapital til rådighed - og så siden få et udbytte, der modsvarer risikoen.

I dette tilfælde er det ikke den funktionelle investering, som jeg ser det. Godt nok har crewet forklaret, at de får mere tid til at udvikle siden, men jeg ser ikke dette som den større forbedring (læs: merværdi), for det er stadig brugerne (selvom crewet er overrepræsenteret, ja), der bringer nyhedsstrømmen.

Dog er jeg positiv og har tillid til, at det delte ejerskab kun vil have fordele for os. Jeg ville bare gerne have set en officielt nyhed lidt hurtigere - der havde ikke behøvet stå meget mere end 100 ord, hvor de bare redegjorte for forløbet.
Gravatar #23 - zin
18. nov. 2007 23:17
#21:
Jeg kunne ikke være mere enig i din indstilling. Jeg ser det også blot som en investering, selvom jeg er enig i at en klassisk 49/51 løsning (51% hos Newz.dk crew) havde været bedre, i stedet for 50/50.
Selve "opkøbet" og lignende skulle også gerne have været meldt, der er vi også enige. Men det lader til at opkøbet skulle have været under dække. Dette er i midlertid ikke lykkedes - hvorfor de så ikke har lavet en nyhed endnu er langt forbi min forståelse.
Gravatar #24 - KaW
18. nov. 2007 23:58
Jeg undrer mig over måden Freeway arbejder på, deres nye koncept handler om reklame, hvorfor fik man så ikke en partner aftale igang?
50% forudsætter mere magt end bare reklame-magt.

#23: ZiN
Men det lader til at opkøbet skulle have været under dække. Dette er i midlertid ikke lykkedes - hvorfor de så ikke har lavet en nyhed endnu er langt forbi min forståelse.

Derfor har jeg lavet min signatur som jeg har. Jeg vil opfordre andre til at gøre det samme ;).
Gravatar #25 - arne_v
19. nov. 2007 02:58
Jeg er lidt skeptisk overfor den handel.

En sådan handel giver kun mening, hvis Freeway kan øge indtægterne.

Hvordan vil de øge indtægterne ?

Flere reklamer ?

Flere brugere ?

Andre typer reklamer ?

Betaling fra brugere ?
Gravatar #26 - MiniatureZeus
19. nov. 2007 07:38
Grunden til at der ikke er kommet nogen nyhed om det, er ikke fordi det skulle være hemmelighedskræmmeri, men fordi at intet endnu er 100 % i orden mht. papirarbejde, underskrifter og så videre. (i hvert fald ikke så vidt jeg ved :)

#25
newz.dk primære mål er ikke at skabe indtægt til ejerne, men at levere et ordentligt nyhedsflow, gerne 10+ nyheder om dagen.
Og jo flere nyheder vi har, jo flere brugere vil der også komme.
Der bliver ikke sat nye eller større reklamer på siden, eller brugerbetaling!
Gravatar #27 - KaW
19. nov. 2007 09:37
newz.dk primære mål er ikke at skabe indtægt til ejerne, men at levere et ordentligt nyhedsflow, gerne 10+ nyheder om dagen.
Og jo flere nyheder vi har, jo flere brugere vil der også komme.
Der bliver ikke sat nye eller større reklamer på siden, eller brugerbetaling!

Måske, men hvorfor spiste man så ikke Freeway af som reklamepartner hvis de ikke ønsker andel i siden og dets informationer, og ikke kun vil bygge reklamenetværk.


Grunden til at der ikke er kommet nogen nyhed om det, er ikke fordi det skulle være hemmelighedskræmmeri, men fordi at intet endnu er 100 % i orden mht. papirarbejde, underskrifter og så videre. (i hvert fald ikke så vidt jeg ved :)

Iflg. kilden som #1 nævner, så mener Morten Wagner da at han allerede har købt 50 procent i i Newz.dk. Så han må jo allerede føle at alt er i hus.
Gravatar #28 - MiniatureZeus
19. nov. 2007 09:43
#27
#27 skrev:
Iflg. kilden som #1 nævner, så mener Morten Wagner da at han allerede har købt 50 procent i i Newz.dk. Så han må jo allerede føle at alt er i hus.

Altså ifølge Peter Rechnagel / Pernicious, så er det en fejl fra Freeways side af. Det er dog et stykke tid siden jeg sidst har fået en update, så skal da ikke sige om det har ændret sig, men sikkert er dog, at når alt er gået 112 % igennem, så vil der komme en relevant nyhed omkring det.
Gravatar #29 - Pernicious
19. nov. 2007 09:49
For lige at følge op, bliver nok lidt en gentagelse af #12....

- Nej, der bliver ikke tale om brugerbetaling på newz.dk eller andre sites vi vil lave.

- Der kommer en udmelding, kan kun beklage at det tager så lang tid, men som jyder :), så vil vi gerne have alt 100 % på plads inden vi melder noget ud - der mangler nogle småting.

- Der vil ikke komme mere reklame på newz.dk (mere bannerplads). Selvfølgelig vil vi prøve at sælge den plads vi allerede har, men vil her fokusere på, at vi ikke får underlige reklamer ind for Barbie, potenspiller og andet mystisk, som vi desværre har set før.

- Frivillige: Vi håber da at at folk stadig ønsker at indsende nyheder de finder interessante. Hvad angår de frivillige der er med som crew, der er vi i gang med at finde på løsninger, så alle gerne bliver tilfredse.

- Hvorfor indgå partnerskab? Som nævnt tidligere, vi ser mange muligheder, en styrkelse af newz.dk er kun en af dem - der er flere andre ting i støbeskeen.
Gravatar #30 - arne_v
19. nov. 2007 15:10
#26

Flere nyheder. Og det skulle samarbejdet med Freeway sikre ?

#29

"en styrkelse af newz.dk" er ikke en speciel klar formulering. Jeg gætter på at substansen gemmer sig i "er kun en af dem - der er flere andre ting i støbeskeen".

Hvis Freeway reelt betaler for jeres viden omkring denne type web sites til brug på andre web sites, så er det da absolut muligt at der kan komme en fornuftig forretning uf af det uden at ødelægge dette site.
Gravatar #31 - arne_v
19. nov. 2007 15:15
#29

Med hensyn til penge og frivillige, så husk at tænk jer godt om - det kan godt være en meget meget vanskelig sag at håndtere til alles tilfredshed.
Gravatar #32 - MiniatureZeus
19. nov. 2007 15:34
#30 Jo større newz.dk er, jo flere brugere er der, jo flere vil der være til at indsende nyheder! :D
Gravatar #33 - Jace
19. nov. 2007 15:59
#29: Pernicious: Vil I fortsat holde fat i at newz skal kendes gennem mund-til-mund metoden, eller kan det tænkes at Freeway vil begynde at markedsføre side mere intensivt for derved at skabe en større brugerskare?

Eller skal den større brugerskare sikres gennem forbedringer af sitet generelt?
Gravatar #34 - arne_v
19. nov. 2007 16:33
#32

flere nyheder => flere brugere

og

flere brugere => flere nyheder

Et eller andet skal starte den gode spiral.

Hvad ?

En popup på Arto "Hæng ud på newz.dk det nye cool sted på nettet" ?
Gravatar #35 - Jace
19. nov. 2007 17:18
Hvad ?

En popup på Arto "Hæng ud på newz.dk det nye cool sted på nettet" ?

Nok ikke hvis jeg skulle vælge. Det behøver jo ikke være nogle af de andre Freeway sites der skal bruges til medie. Men de har jo knasterne til at bruge nogle penge på markedsføring, hvilket måske kunne være meget godt.

Jeg ved dog ikke hvor mange personer derude der allerede kender newz. Sitet har allerede over 30.000 unikke hits om dagen, så størstedelen af danmarks nørder kender nok allerede sitet.

Men det er jo sådan noget som en markedsanalyse kunne afsløre, hvilket der måske også kunne blive råd til...
Gravatar #36 - Cyrack
19. nov. 2007 18:37
#34 - arne_v:

Det er værre end en popup, det er allerede begyndt, bare se denne tråd: http://newz.dk/forum/tagwall/solarier-er-farlige-v...
Gravatar #37 - Jace
19. nov. 2007 19:15
#36 - Er du ikke sød og forklare lidt nærmere hvad man skal se i den tråd? Den er så puha lang :)
Gravatar #38 - Cyrack
19. nov. 2007 19:49
Det at samtlige nørder der har været aktive i tråden sværmer om Mette som en flok småliderlige teenagedrenge (hvilket de fleste sikkert også er)....

Hvor er Hektor og slacks (skal det 'k' være der?) når man har brug for dem...
Gravatar #39 - Kan.Du.Huske.Hvem.Jeg.Var
19. nov. 2007 21:56
Så længe Freeway bruger sin inflydelse til at tvinge acro til en edit-funktion så er jeg frisk.

Go for it freeway!
Gravatar #40 - zin
20. nov. 2007 15:30
Cyrack(#38) skrev:
Det at samtlige nørder der har været aktive i tråden sværmer om Mette som en flok småliderlige teenagedrenge (hvilket de fleste sikkert også er)....

Der er faktisk ikke så mange af os - og jeg tror roligt jeg kan sige at jeg startede det. Jeg er så 22. Og det er så absolut kun for sjov. At du ikke kan se dette element er blot sørgeligt fra din side.
Gravatar #41 - Cyrack
20. nov. 2007 15:41
ZiN:
Det er gas, du ka' ta' det :-) og jeg overvejede selv at bidrage med tråden, men eftersom min dame også er aktiv på newz er jeg ikke sikker på det er en god idé... ;-)
Gravatar #42 - zin
20. nov. 2007 15:45
#41:
Så er du ikke bare en hykler - du er også en kylling.
Gravatar #43 - Jace
20. nov. 2007 16:15
Det er nu sjovt som sådan nogle tråde her hurtigt kan flytte fokus 100% fra emnet, og blive til mudderkastning :)
Gravatar #44 - zin
20. nov. 2007 17:51
#43:
Feel my power! \o/
Gravatar #45 - carb
24. nov. 2007 14:49
#newz.dk

Kan vi snart få en officiel udmelding ???

Skal newz.dk til at køre som en forretning, med dertilhørende overskud til ejerne ???

kommer der (er der allerede) newz.dk-bannere på fx. arto.dk ???

Hvis det er den vej det går, så sig det dog bare som det er.

I mister nok nogle få stamgæster, men i får så til gengæld en masse købestærke teens ind på sitet. Fint nok.

Kom nu ud af busken og lad os vide hvor vi står !!!
Kom nu ud af busken og lad os vide hvor i gerne vil stå !!!
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login