mboost-dp1

Colourpress

Steve Jobs: Flash er gammeldags

- Via Ars Technica - , redigeret af Net_Srak

Med annonceringen af iPaden er Apple blevet kritiseret for ikke at have medtaget understøttelse af Adobe Flash, ligesom de heller ikke understøtter det på iPhone eller iPod Touch.

For nyligt var Steve Jobs på besøg hos en række aviser i New York for at promovere iPaden, og i den forbindelse kom han ind på hvorfor der ikke er Flash-understøttelse.

Han mener at Flash er fuld af fejl, for ressourcekrævende og medfører for mange sikkerhedsrisici, men mest af alt mener han det er en døende teknologi.

Direkte adspurgt om de ikke vil benytte Flash svarede Jobs:

Steve Jobs skrev:
We don’t spend a lot of energy on old technology.

Dermed ser det ikke ud til der nogensinde kommer understøttelse for Flash i hverken iPad, iPhone eller iPod Touch.





Gå til bund
Gravatar #151 - gnаrfsan
21. feb. 2010 23:57
aben (149) skrev:
Det her med engangsnøgler .. ville det ikke betyde at man kun kan tilgå sin netbank på et enkelt device?

Der er to forskellige slags, jeg kender til.
En, hvor du bliver spurgt bedt om at finde den på et stykke papir, og en hvor du har en elektrisk brik i din nøglering, der genererer et id, når du trykker på en knap, udfra tidspunktet.
I begge situationer ligger informationerne om rigtigheden af nøglen i bankens ende.

Eksempel på den elektroniske udgave:
http://us.blizzard.com/store/search.xml?rhtml=y&am...
Gravatar #152 - arne_v
22. feb. 2010 00:40
Oculus (137) skrev:
Er der seriøst nogen herinde der benytter Flash-apps til noget seriøst? Altså andet end spil-gimmicks og lign.?


Se #115.

Oculus (137) skrev:
( ikke noget web-baseret der fint kan løses uden Flash, tak ;) ).


Kan du nævne noget som ikke fint kan løses uden computer?

At en opgave kan løses uden X udlukker ikke at X er det bedste tool til opgaven.
Gravatar #153 - Newt
22. feb. 2010 09:08
Et andet og anderledes syn på hele sagen -og måske endda af en der ved hvad han snakker om! ;-)
http://www.cultofmac.com/the-real-reasons-iphoneipad-wont-ever-support-flash-they-cant/31097
Gravatar #154 - aben
22. feb. 2010 09:26
gnarfsan (151) skrev:
Der er to forskellige slags, jeg kender til.
En, hvor du bliver spurgt bedt om at finde den på et stykke papir, og en hvor du har en elektrisk brik i din nøglering, der genererer et id, når du trykker på en knap, udfra tidspunktet.
I begge situationer ligger informationerne om rigtigheden af nøglen i bankens ende.

Eksempel på den elektroniske udgave:
http://us.blizzard.com/store/search.xml?rhtml=y&am...


ah ja - fair nok. I min egen netbank skal man ha' en kodefil liggende - samme for kærestens og familiens så vidt jeg ved. Men hva ... kan man diktere at der ikke længere må bruges Flash, kan der vel også dikteres at man skal gå over til en anden sikkerhedsløsning på netbanken.

eller hvad?
Gravatar #155 - gnаrfsan
22. feb. 2010 09:27
#153:
Har set den. Men alle de argumenter han kommer med bliver lidt ligegyldige, når Flash fungerer på andre telefoner. Samtidig mener han at når det ikke er nødvendigt på iPhonen, så er det ikke nødvendigt på iPad'en.
Han glemmer bare helt at iPad'en egner sig til at se film/serier med Flash i modsætning til iPhonen, pga. størrelsen.

Endnu en fanboy, der taler ud, IMO.
Gravatar #156 - Newt
22. feb. 2010 09:32
gnarfsan (155) skrev:
Men alle de argumenter han kommer med bliver lidt ligegyldige, når Flash fungerer på andre telefoner.

Er du så sikker på at du rent faktisk har set den, når du siger sådan noget?

Han siger jo netop at den flash der kører på andre mobile platforme ikke er den "rigtige" flash, men flash "lite" der i virkeligheden er en ældre version af flash der alligevel ikke understøtter den nye version af flash, som er standarden på Windows og Mac OS.

Jeg ved ikke om dette er rigtigt -er der nogen der kan be -eller afkræfte dette?
Gravatar #157 - gnаrfsan
22. feb. 2010 09:33
Newt (156) skrev:
Jeg ved ikke om dette er rigtigt -er der nogen der kan be -eller afkræfte dette?

Det er sikkert rigtigt nok, men at sammenligne behovet og brugen af de to devices er forkert. Han belyser det ret ensidigt.
Gravatar #158 - Newt
22. feb. 2010 09:38
gnarfsan (157) skrev:
Det er sikkert rigtigt nok, men at sammenligne behovet og brugen af de to devices er forkert. Han belyser det ret ensidigt.

Så du mener at det ville være lige så tilfredsstillende for brugerne at få flash på deres iPhone, også selvom det rent faktisk ikke virker??
F.eks vil videoer på Facebook alligevel ikke virke, da det kræver den nyeste version af Flash!

Derudover synes jeg at han har en pointe med at iPhone og iPad ikke understøtter "Mouseover" -da UI'et fungerer på en helt anden måde end de sædvanlige måder man bruger med en Mus.

Dvs. at selvom der kom en version af flash der fungerede på iPhone og iPad, så ville man alligevel ikke kunne bruge alle de der web-baserede spil, da man ikke ville kunne understøtte mouseover. Så meget for at Apple ikke vil ha' flash på iPhonen og iPad'en fordi de er gridske og bare vil tjene penge på deres App Store!
Gravatar #159 - gnаrfsan
22. feb. 2010 09:40
Newt (158) skrev:
Så du mener at det ville være lige så tilfredsstillende for brugerne at få flash på deres iPhone, også selvom det rent faktisk ikke virker??

Man faktum er at det rent faktisk virker ;)

Fordi bytecoden er en ældre version er det ikke ens betydende med at der ikker er noget, der virker. [url= kan man spille Bloons på HTC Desire.[/url]
Gravatar #160 - myplacedk
22. feb. 2010 09:46
aben (154) skrev:
I min egen netbank skal man ha' en kodefil liggende - samme for kærestens og familiens så vidt jeg ved.

Hvilke banker er det?
Gravatar #161 - Newt
22. feb. 2010 09:49
gnarfsan (159) skrev:
Fordi bytecoden er en ældre version er det ikke ens betydende med at der ikker er noget, der virker

Ja well, jeg ved at alle mine kollegaer kom til mig for nogle måneder siden og skulle ha' opdateret til flash til nyeste version for at kunne se videoer på Facebook -så noget er der er i hvert fald der ikke virker med mindre man har den nyeste flash installeret.

Og fordi 1 spil virker på 1 platform betyder det ikke at alt virker, vel?
Gravatar #162 - gnаrfsan
22. feb. 2010 09:51
Newt (161) skrev:
Og fordi 1 spil virker på 1 platform betyder det ikke at alt virker, vel?

Det er jo bedre at noget virker, end at intet virker.
Jeg er f.eks. møg irriteret over at jeg ikke kan se videoer på nyhedssites fra min iPhone. Navnligt engadget.
Gravatar #163 - Newt
22. feb. 2010 10:00
gnarfsan (162) skrev:
Det er jo bedre at noget virker, end at intet virker.

Ja, jeg tror bare jeg ville blive endnu mere irriteret hvis jeg troede at jeg havde flash på min iPhone og fandt ud af at kun en procentdel af det virkede. Og indtil videre har jeg levet fint uden flash på min iPhone -jeg kan ikke husket at jeg har savnet det en eneste gang, men nu er jeg nok heller ikke den typiske bruger, som f.eks. en teenager der spiller flash spil på miniclip hele tiden ;-)
Gravatar #164 - gnаrfsan
22. feb. 2010 10:19
Newt (163) skrev:
Ja, jeg tror bare jeg ville blive endnu mere irriteret hvis jeg troede at jeg havde flash på min iPhone og fandt ud af at kun en procentdel af det virkede

Så det er alt eller intet? Det er jo svært at sige noget til. Jeg ville personlig være tilfreds, hvis jeg kunne høre netradioer og se film/serier/andre filmklip.

Desværre er min favorit netradio last.fm kun tilgængelig i den amerikanske app store. Men jeg kunne have hørt den med flash.
Gravatar #165 - rasmusv
22. feb. 2010 10:49
#160 alle de banker/sparekasser/pengeinstitutter/realkreditinstitutter som har købt en standard SDC eller BEC løsning. Det er stort set dem alle sammen. Hvis du havde spekuleret i høj renteforrentning (med god sikkerhed) for så var du overordentligt bekendt med BEC løsningen som blandt andet bruges af BRF, FIH (og hedengangne NorthernRock som startede ballet). Når man regner lidt på det, så er det edderkodyleme en rigtigt dyr løsning, at man kun vil have den "smarteste" netbank, hvis man har lidt flere penge end den gennemsnitslige ludfattige newz bruger på sin konto.
Gravatar #166 - myplacedk
22. feb. 2010 11:05
rasmusv (165) skrev:
SDC eller BEC

Okay. Men så tror jeg også at alle andre danske netbanker har en eller anden løsning med fysisk sikkerhed, i stedet for en fil og en java-applet.

rasmusv (165) skrev:
Hvis du havde spekuleret i høj renteforrentning

Der er selvfølgelig mange andre faktorer end netbankens login-procedure. Men det forretningsmæssige synes jeg ikke vi skal diskutere i denne tråd. ;-)
Gravatar #167 - rasmusv
22. feb. 2010 11:07
#87 "Jeg tror det kan gå i to retninger, enten følger andre mobilproducenter trop og Flash forsvinder fra den mobile platform, eller også kommer Android med Flash Player, og tvinger Apple til at gøre det samme"

Vi er allerede godt på vej i den første retning. Det er ikke alle virksomheder som tør stille sig op som midtpunktet i en god flamefest. Siden Apple facepalmede Adobe igen har to, ikke-ubetydelige, rygklappere allerede meldt ud. Først Mozilla der pænt skrev, at Flash sutter løgsovs og ikke kommer i nærheden af fennec før Abobes har ordnet performancen. Dernæst Microsoft som i en til Windows Mobile 7 launchen også lige fik indført i en bisætning, at flash babber gren. Smart, af dem, så skulle de ikke stå i skudlinjen, men gik fri fordi de færreste "nørder" egentligt følger med i hvad der sker. Så pt. er Abobes flash altså en ligegyldig bisætning i "mobile-space".
Gravatar #168 - rasmusv
22. feb. 2010 11:11
#166 Ja der er ingen grund til at diskutere det her, men hvem referer "at alle andre danske netbanker", til? Danske Bank, Nordea og Jyske Bank? Banker som man kun har hvis man er stor erhverskunde, eller er en privatkunde der overhovedet ikke kan gennemskue bankmarkedet og bare lader sig tage bagfra :).

#167 Der skulle så stå: Dernæst Microsoft som i en sidekommentar til Windows Mobile. Silly me.
Gravatar #169 - gnаrfsan
22. feb. 2010 11:17
rasmusv (167) skrev:
Vi er allerede godt på vej i den første retning.

Hvis du ser bort fra relativt sjældne platforme, som Win mobile 7 og iPhone OS, så vinder det udbredelse. Senest på Maemo og Android.
Gravatar #170 - DanaKaZ
22. feb. 2010 11:23
#169 Øhm, er iPhone OS og Win Mo ikke begge mere udbredt end Maemo og Android?
Gravatar #171 - myplacedk
22. feb. 2010 11:24
rasmusv (168) skrev:
vem referer "at alle andre danske netbanker", til? Danske Bank, Nordea og Jyske Bank?

Jeg skulle mene at Danske Bank, Nordea og Jyske Bank har en løsning. Bankdata's bank har som sagt, og det er:

Alm. Brand Bank
Djurslands Bank
Aarhus Lokalbank
Kreditbanken
Nordfyns Bank
Nordjyske Bank
Nørresundby Bank
Ringkjøbing Landbobank
Skjern Bank
Sparekassen Sjælland
Sydbank
Tønder Bank
Vestfyns Bank
Østjydsk Bank

(Sydbank er danmark 4. største bank, og altså større end alle de banker SDC og BEC har.)

Så vidt jeg lige kan se, så er vi nok over 80% af markedet.
Gravatar #172 - Newt
22. feb. 2010 11:30
myplacedk og i andre, nu har jeg ikke fulgt med fra starten, men hva faen laver en diskussion om danske netbanker i en nyhed om flash på iPhone og iPad?
Gravatar #173 - myplacedk
22. feb. 2010 11:33
#172
Det var noget med at man ikke engang kan gå i netbanken på en iThingie, da det "altid" kræver plugin.
Jeg argumenterer for at der typisk er et alternativ, men blev gjort opmærksom på at SDC/BEC faktisk ikke har. Så mangler vi vist bare at blive enige om, at SDC/BEC er temmeligt langt fra at have monopol. ;-)
Gravatar #174 - aben
22. feb. 2010 11:35
myplacedk (160) skrev:
Hvilke banker er det?


Nordea, Eik Bank og Sydbank - men jeg ved godt nok ikke om de har en løsning hvor man kan tilgå netbanken på en anden måde, det kunne man selvfølgelig lige undersøge. Jeg havde ikke overvejet at der ville være mere end en løsning - men det ser da på din liste ud som om det er tilfældet!
Gravatar #175 - rasmusv
22. feb. 2010 11:41
#171 Volumenmæssigt har du nok helt ret, men det er stadigvæk af irrelevant karakter hvis man har andre (og langt vigtige) ønsker til sin bank end at kunne logge ind fra andet end sin primære computer. :)
Gravatar #176 - myplacedk
22. feb. 2010 11:46
#175
Ja, folk må selv finde ud af at prioritere sine krav, det burde da ikke vøre nødvendigt at gøre opmærksom på.

Men den volumen siger da en del om, at du stadig har et ganske okay udvalg, hvis du fravælger SDC og BEC.
Gravatar #177 - amaby
22. feb. 2010 13:44
#164
Tænk hvis apple havde inkluderet flash med iPhonen, og havde sagt at nu havde folk den fulde oplevelse af internettet, selvom halvdelen af flashindholdet ikke havde virket. Hvor meget negativ omtale tror du ikke folk ville have om at deres iPhone ikke virkede ordentligt. Så hellere tage valget og sige at flash ikke kan fungere ordentligt på en touch-baseret enhed.
Gravatar #178 - gnаrfsan
22. feb. 2010 14:31
amaby (177) skrev:
Hvor meget negativ omtale tror du ikke folk ville have om at deres iPhone ikke virkede ordentlig

De skulle holde kæft med deres fulde oplevelse, når de ikke kan leve op til det, færdig arbejde.
At de vælger at lyve overfor deres kunder er vil næppe noget, der gør flash light til et ringere produkt.
Gravatar #179 - aben
22. feb. 2010 15:28
#177: hvad nu hvis Flash virkede over al forventning, så ville der godt nok være megen positiv omtale hva?

jeg synes det er lidt søgt at det sku smitte så negativt af på iPad brandet hvis nogen flashting ikke kører så fedt. der findes jo også masser af dårlig software til OS X f.eks. - det gør jo ikke at man har en opfattelse af OS X som et dårligt styresystem.
Gravatar #180 - DanaKaZ
22. feb. 2010 15:31
#179 Men det gør det jo ikke.
Gravatar #181 - aben
22. feb. 2010 15:32
Det virker fint her da.
Men jeg ved godt hvad du mener. Det er bare naivt at tro at det er hovedgrunden til at Apple har lukket for Flash support.
Gravatar #182 - reefermadness  
22. feb. 2010 15:34
#181 - Hovedgrunden er vel som andre har nævnt 100 gange, at apple vil have større bid af casual gaming kagen..
Gravatar #183 - aben
22. feb. 2010 15:57
nej grunden er at Apple vil ha fuld kontrol over alle former for content: film, musik, spil og applikationer
Gravatar #184 - Newt
22. feb. 2010 15:58
reefermadness (182) skrev:
#181 - Hovedgrunden er vel som andre har nævnt 100 gange, at apple vil have større bid af casual gaming kagen..

Nej, hovedgrunden er som andre har sagt 100 gange før at flash kører af røv på et mobile device.
Gravatar #185 - reefermadness  
22. feb. 2010 16:42
Newt (184) skrev:
Nej, hovedgrunden er som andre har sagt 100 gange før at flash kører af røv på et mobile device.


Du er godt naiv hvis du tror at det er den eneste grund.. Apple er notorisk kendt for deres liderlighed efter content control..
Gravatar #186 - themuss
22. feb. 2010 17:10
reefermadness (185) skrev:
Apple er notorisk kendt for deres liderlighed efter kontrol..
fixed for you
Gravatar #187 - Newt
22. feb. 2010 17:48
reefermadness (185) skrev:
Du er godt naiv hvis du tror at det er den eneste grund.. Apple er notorisk kendt for deres liderlighed efter content control..

Efter at ha' opstøvet nogle mobiler og smartphones der kører Windows Mobile, Symbian, Android osv og efter at rent faktisk at ha' prøvet flash på dem, så ved jeg at det er den reelle grund. Apple ville aldrig lade sådan noget lort komme på deres produkter. Sheeesh.

Hvis Apple virkelig er så kontrollerende, hvorfor har de så ikke lukket af for andre teknologier, som f.eks. HTML5 der også kunne bruges til andet content end der er på deres App Store?

Måske er jeg naiv, men folk herinde er sgu også en flok paranoide konspirationsteoretikere.
Gravatar #188 - DanaKaZ
22. feb. 2010 18:20
#185 Det er nok ikke den eneste grund, men det gør det meget nemt for Apple bare at vælge det fra.
Gravatar #189 - aben
22. feb. 2010 18:45
Uanset hvad så er Flash allestedsnærværende, og det kommer jo til at være en begrænsning for dig som bruger. Så kan man sige at man er ligeglad med Flash, og det tror jeg da også det er for mange - f.eks. alle de der bruger Flash-blockere.

Men det varer jo så kun indtil det øjeblik hvor du har brug for at køre et eller andet Flash-content. Om nogen år er det sikkert ligemeget, men lige nu er det jo bare PITA.
Gravatar #190 - myplacedk
22. feb. 2010 19:26
Jeg håber da jeg får flash-understøttelse til min telefon inden næste gang jeg skal køre med Xbus.

Ja, jeg kan skælde dem ud for at lave en rådde hjemmeside. Men det er nemmere at få flash-understøttelse i en mobiltelefon, end at opdrage folk til at lade være med at bruge det til hjemmesider, med information der kan være vigtigt "på farten".

(Men det bliver nok flash lite jeg får, og deres flash kræver nok den fulde flash.)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login