Da KODA i efteråret 2011 bad musikbloggen ’Wonders Make Joy’ om at betale for den musik de delte via deres blog, skabte det en kraftig debat.
Læs mere newz: Dansk musik-blog får ‘Ja’ fra kunstnere, men ‘Nej’ fra KODA
Debatten handlede især om, at musikerne havde givet musikbloggen ’Wonders Make Joy’ lov til at dele deres musik på deres blog. Efterfølgende har KODA haft nogle dialogmøder med musikbloggerne, hvor KODA er kommet med et forslag til en betalingsmodel, der blandt andet indebar, at musikbloggen kunne komme til at betale op mod 4.000 kr. per år samt et krav om, at musikbloggen ikke måtte have en indtjening større end 5.000 kr per år.
Læs mere newz: KODA laver ny prismodel for brug af musik på blogs
Efter nogle flere dialogmøder mellem KODA og musikbloggerne har KODA nu valgt at droppe betalingen fra musikbloggene. Anders Lassen, direktør i KODA, erkender at man ikke havde en forståelse for den rolle musikbloggerne spiller i den danske musikbranche. Det skriver Politiken
Anders Lassen, KODA skrev:
Vi er også blevet klogere i forhold til, hvilken rolle bloggerne spiller og kommer til at spille som en del af musikkens tidlige økosystem. For vores medlemmers skyld er det vigtigt ikke at bygge en barriere op for det her system, der baserer sig på idealisme og frivilligt arbejde.
For at musikbloggene ikke skal betale til KODA, skal de have accept fra de kunstnere de promovere samt registrere sig med en webadresse hos KODA. Derudover skal musikbloggen skrive om musik, og musikken skal være et supplement til teksten, musikbloggen må ikke være kommerciel eller have kommercielle interesser i reklamer eller promoverede events.
Fra musikbloggen Regnsky.dk lyder der ikke overraskende glade toner. Eva Laksø, der er en af folkene bag Regnsky.dk mener, at KODA endeligt har lavet den prismodel hun mener bør gælde.
Eva Laksø, Regnsky.dk skrev:
Det er et rigtig godt tiltag fra Koda’s side. Deres tidligere udspil hæmmede både de etablerede bloggere og hele vækstlaget. Ved at gøre det gratis for musikbloggere at skrive om musik, laver man de regler jeg mener bør gælde – nemlig at man retter sig efter musikernes ønsker.
Musikbloggene er et sted, hvor ukendte kunstnere kan promovere deres musik overfor et større publikum. For eksempel har bandet ’Ulige Numre’ brugt musikbloggene som promovering, hvor de sendte deres musikvideo ’København’. Musikvideon er nu set 350.000 gange på Youtube, og ’Ulige Numre’ er nu brudt igennem. Bandets forsanger, Carl Emil Petersen mener, at musikbloggene har en vigtig funktion for at sprede ukendt musik.
Carl Emil Petersen, Ulige Numre skrev:
Vi henvendte os til bloggerne med en video, og vi var klar over, at den havde et viralt potentiale, og her var bloggerne ret essentielle for udbredelsen. De har stor betydning, og det er vigtigt ikke at slå dem ihjel ved at pålægge dem gebyrer.