mboost-dp1

Linux
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Tjah. Det fungerer godt til at jeg har begivet mig ud i at købe bærbar computer helt uden at spekulere på Linux-kompatibilitet.
Jeg foretrækker dog at smække en eller ande bootable CD i, og tjekke at der kommer lyd, at WLAN kan lede efter et accesspoint og sådan lidt, uden at jeg skal konfigurere noget som helst.
Men alle 4 bærbare jeg har haft har fungeret uden driverproblemer, og uden at jeg har valgt computer efter det.
Jeg foretrækker dog at smække en eller ande bootable CD i, og tjekke at der kommer lyd, at WLAN kan lede efter et accesspoint og sådan lidt, uden at jeg skal konfigurere noget som helst.
Men alle 4 bærbare jeg har haft har fungeret uden driverproblemer, og uden at jeg har valgt computer efter det.
Det er godt at se at Linux er ved at blive interessant for virksomheder... Nu glæder jeg mig bare til at de også begynder at levere lidt tilbage også. Men den slags omvending tager også tid.
@1 Ja, eller at man kan vælge at se film i et ordenligt format på youtube. :P
Hvis det er et reelt problem du har, så kan jeg anbefale at downloade først. (evt. med clive, så får du det endda i mp4 format)
@1 Ja, eller at man kan vælge at se film i et ordenligt format på youtube. :P
Hvis det er et reelt problem du har, så kan jeg anbefale at downloade først. (evt. med clive, så får du det endda i mp4 format)
Hvis man ser bort fra nogle tåbelige hardware firmaer som Seagate der er har formået at lave noget så simpel som en ekstern USB harddisk der ikke viker under andet end windows, så har alt det HW jeg bruger virket, selv min notebooks har virket de seneste 3-4 år uden at jeg skulle installere drivere for noget som helst, hverken WiFi eller lydkort.(ulig vista)
På servere kan jeg kun huske at Broadcom for nogle år siden var nogle idioter der ikke ville lave drivere til Linux eller frigive specifikationer så folk kunne skrive drivere til deres ethernet chips. Så driverne var lidt ustabile et stykke tid fordi dem der skev dem, måtte lave reverse engineering for at kunne skrive dem.
På servere kan jeg kun huske at Broadcom for nogle år siden var nogle idioter der ikke ville lave drivere til Linux eller frigive specifikationer så folk kunne skrive drivere til deres ethernet chips. Så driverne var lidt ustabile et stykke tid fordi dem der skev dem, måtte lave reverse engineering for at kunne skrive dem.
#1
Vi skal af med flash, silverlight og al det andet ondskab, der findes af den slags.
Og youtube og andre er skam i gang:
http://www.youtube.com/html5
Vi skal af med flash, silverlight og al det andet ondskab, der findes af den slags.
Og youtube og andre er skam i gang:
http://www.youtube.com/html5
Casperin (7) skrev:@1 Ja, eller at man kan vælge at se film i et ordenligt format på youtube. :P
Hvis det er et reelt problem du har, så kan jeg anbefale at downloade først. (evt. med clive, så får du det endda i mp4 format)
Jo, selvfølgelig kan man downloade først, men fx til fester og lign. er det fedt at kunne spille musikvideoer osv. i fullscreen fra YouTube og andre flash-baserede steder.
Desværre resulterer den slags i, at video og lyd hakker horribelt, men det er jo de færreste fest-deltagere der har forståelse for den slags.
Grunden til det irriterer mig, er nok at jeg har svært ved at forstå det kan være så svært - når nu så mange andre OS'er kan uden problemer?
Jeg forstår ikke at det ikke har højere prioritet, at løse det problem.
Hvis Linux gerne vil have flere brugere, er en god brugeroplevelse et must, og lige nu er fullscreen flash en del af dét.
Specielt i takt med at flere og flere ting flytter sig fra desktoppen og ud i skyen.
Barnabas (9) skrev:#1
Vi skal af med flash, silverlight og al det andet ondskab, der findes af den slags.
Og youtube og andre er skam i gang:
http://www.youtube.com/html5
100 % enig!
Det har dog desværre lidt lang udsigter.
Angelenglen (1) skrev:Så mangler vi bare at flash kan køre flydende i fullscreen :-)
Det kører nu ganske udemærket hos mig :)
At flash bare er noget skidt er noget helt andet. Det kører flydende fullcsreen (Men der skal laves meget ved grafisk performance, deriblandt bedre grafik-drivere).
Angelenglen (10) skrev:Grunden til det irriterer mig, er nok at jeg har svært ved at forstå det kan være så svært - når nu så mange andre OS'er kan uden problemer?
Jeg forstår ikke at det ikke har højere prioritet, at løse det problem.
Hvis Linux gerne vil have flere brugere, er en god brugeroplevelse et must, og lige nu er fullscreen flash en del af dét.
Specielt i takt med at flere og flere ting flytter sig fra desktoppen og ud i skyen.
Det er vel et spørgsmål om at Adobe har lavet et dårligt stykke arbejde med afspilleren. Synes dog aldrig jeg har lagt mærke til at det skulle køre dårligt.
Angelenglen (10) skrev:Grunden til det irriterer mig, er nok at jeg har svært ved at forstå det kan være så svært - når nu så mange andre OS'er kan uden problemer?
Jeg forstår ikke at det ikke har højere prioritet, at løse det problem.
Hvis Linux gerne vil have flere brugere, er en god brugeroplevelse et must, og lige nu er fullscreen flash en del af dét.
Specielt i takt med at flere og flere ting flytter sig fra desktoppen og ud i skyen.
Tror helt du har misforstået det.
Det er dårlig programmering fra flash(Adobe) der er problemet.
Det er OSS udgave af flash, men da flash er et lukket system uden for meget dokumentation kan de ikke håbe på at komme op på samme niveau som flash.
(Som det skal siges kører udemærket på min maskine med Gentoo)
Angelenglen (10) skrev:Casperin (7) skrev:@1 Ja, eller at man kan vælge at se film i et ordenligt format på youtube. :P
Hvis det er et reelt problem du har, så kan jeg anbefale at downloade først. (evt. med clive, så får du det endda i mp4 format)
Jo, selvfølgelig kan man downloade først, men fx til fester og lign. er det fedt at kunne spille musikvideoer osv. i fullscreen fra YouTube og andre flash-baserede steder.
Desværre resulterer den slags i, at video og lyd hakker horribelt, men det er jo de færreste fest-deltagere der har forståelse for den slags.
Grunden til det irriterer mig, er nok at jeg har svært ved at forstå det kan være så svært - når nu så mange andre OS'er kan uden problemer?
Jeg forstår ikke at det ikke har højere prioritet, at løse det problem.
Hvis Linux gerne vil have flere brugere, er en god brugeroplevelse et must, og lige nu er fullscreen flash en del af dét.
Specielt i takt med at flere og flere ting flytter sig fra desktoppen og ud i skyen.
Nu er HTML5 forhåbentlig lige om hjørnet, bortset fra i IE måske, og så behøver vi ikke alt det pjat. Hvis folk så snart vil forstå at opdatere deres browsere, så udviklerne kan få gavn af det, og ikke mere bøvl. FF understøtter jo allerede videoafspilning uden flash direkte i HTML i deres nyeste browser.
Fordi at embedde tunge interaktive elementer, når vores forbindelser og computere fint kan klare det, er en dårlig ting... Du mener vel også at vi burde afskaffe grafik helt?Barnabas (9) skrev:Vi skal af med flash, silverlight og al det andet ondskab, der findes af den slags.
At der er direkte videoafspilning er jo ikke en erstatning for alt det andet man benytter Silverlight og Flash til.
Vi kunne jo starte med at lave en erstatning for Javascript, hvis vi endelig vil have seriøst inaktivitet på hjemmesider. Men det er helt sikkert en for stor mundfuld.
Hvis der er mangel på dokumentation til Flash, og man ikke kan overkomme de religiøse problemer ved Silverlight, så burde folk jo bare definere en ny standard, måske baseret på OpenGL som jo er så fantastisk :p
Det er altid en glædelig overraskelse at komme Ubuntu i computeren og finde ud af at det hele virker.
Nu mangler jeg bare DirectX og .exe understøttelse :b .
Nu mangler jeg bare DirectX og .exe understøttelse :b .
#17
På samme måde som Windows mangler ELF understøttelse, og understøttelse af MacOS X's binære format?
På samme måde som Windows mangler ELF understøttelse, og understøttelse af MacOS X's binære format?
Der er generelt mangel på et ordenlig multimedia-API på alle platforme, så du kommer nok til at vente lidt med det.Jacksonist (17) skrev:Nu mangler jeg bare DirectX og .exe understøttelse :b .
De forskellige Linux distoer har også understøttelse for binære formatter, men det kræves at de er kompileret til en POSIX arkitektur.
Jacksonist (17) skrev:Det er altid en glædelig overraskelse at komme Ubuntu i computeren og finde ud af at det hele virker.
Nu mangler jeg bare DirectX og .exe understøttelse :b .
Dårlig idé.
Nej til crapware på Linux.
windcape (16) skrev:Hvis der er mangel på dokumentation til Flash, og man ikke kan overkomme de religiøse problemer ved Silverlight, så burde folk jo bare definere en ny standard, måske baseret på OpenGL som jo er så fantastisk :p
HTML5 har nogle ting, men der mangler noget.
Ifølge min mening er det bedre at browsere vil understøtte det end at man skal bruge et program udover sin browser til at køre noget kode.
Isæt når det er noget så essentielt (for mange mennesker) at der er grafik på en side.
Det holder bare ikke, da vi i så fald, ville få så komplekse, store og tunge browsere, at der reelt ikke var plads til konkurrence, pga. den sindsyge implementerings mængde.kse (20) skrev:Ifølge min mening er det bedre at browsere vil understøtte det
Hele ideen med det grundlæggede WWW, som nu skal defineres af HTML5, og ikke HTML4, er at det er simpelt, og at man så benytter plugins til resten.
I princippet er Firefox's videoafspilning også et "plugin", da det jo helt sikkert trækker på codecs from resten af systemet, og måske endda benytter et media lib på de platforme som har det (f.eks. DirectShow på Windows).
#19 skrev:Der er generelt mangel på et ordenlig multimedia-API på alle platforme, så du kommer nok til at vente lidt med det.
Windows mangler da ikke noget. på den front.
Jeg har aldrig fået noget grafisk krævende til at køre ordentligt på nogen anden platform end Windows. Hvorfor er det at udviklerne ikke prioriterer det højere end f.eks. en ny bootskærm?
Ubuntu kunne være et fint alternativ til Windows for mig, men jeg tror desværre at der går mange år før det sker.
DirectX kan være lidt af et mareridt at arbejde med :Dspectual (22) skrev:Windows mangler da ikke noget. på den front.
Personligt så jeg gerne et rigtigt API, i et mere tidsstemmened paradigme. DirectX og OpenGL er baseret på typisk C/C++ tankegang, meget procedual, og tager ikke brug af de mange nye ting som der er blevet standard i C++, og nyere sprog, de sidste 10 år.
XNA er rimeligt, men det er bygget på DirectX, så noget skrevet fra bunden, cross-platform, ville være herligt.
spectual (22) skrev:...
Jeg har aldrig fået noget grafisk krævende til at køre ordentligt på nogen anden platform end Windows. Hvorfor er det at udviklerne ikke prioriterer det højere end f.eks. en ny bootskærm?
...
Grafisk krævende som hvad? Film kører fint på Linux/mac og så vidt jeg er orienteret sværger rigtig mange grafikere til mac.
Mht. bootskærmene, så tror du da vel ikke at det er de samme udviklere der arbejder på dem?
#23
Personligt tror jeg der går et år eller to før det ville give mening at udarbejde et sådant API.
Nu skal udviklerne have nogle erfaringer med at arbejde med openCL eller lignende, før vi starter et nyt API.
Med de chips der nu ellers er på vej ud på markedet kunne det jo være interessandt. I ønskeverdenen hvor jeg helt og holdent kan bestemme alt kunne jeg forestille mig at:
API'et to pænt hånd om problematikken med at skrive til CPU/multikernet
Ditto for GPU
Designet således at man er klar over at der muligvis skal inkluderes andre enheder om 6 år
Et portable subset!!!! Ifht. telefoner og andre bærbare enheder har de efterhånden så meget kraft at det kunne være lækkert hvis et subset af API'et ville være brugbart til bærbare enheder.
Personligt tror jeg der går et år eller to før det ville give mening at udarbejde et sådant API.
Nu skal udviklerne have nogle erfaringer med at arbejde med openCL eller lignende, før vi starter et nyt API.
Med de chips der nu ellers er på vej ud på markedet kunne det jo være interessandt. I ønskeverdenen hvor jeg helt og holdent kan bestemme alt kunne jeg forestille mig at:
API'et to pænt hånd om problematikken med at skrive til CPU/multikernet
Ditto for GPU
Designet således at man er klar over at der muligvis skal inkluderes andre enheder om 6 år
Et portable subset!!!! Ifht. telefoner og andre bærbare enheder har de efterhånden så meget kraft at det kunne være lækkert hvis et subset af API'et ville være brugbart til bærbare enheder.
#23 Jeg ville bygge et abstraktionslag ovenpå directx og opengl - og dermed ikke direkte arbejde med lowlevel api'er.
Det er sådan set det xna er, men det er vist mere møntet på være abstraktionslag mellem xbox og windows end directx og opengl.
#24 Med grafisk krævende mener jeg som udgangspunkt film og 3d rendering. Men selv helt alm. ting som rendering af en desktop kører sloppy i forhold til hvad jeg ser på Windows.
Det er sådan set det xna er, men det er vist mere møntet på være abstraktionslag mellem xbox og windows end directx og opengl.
#24 Med grafisk krævende mener jeg som udgangspunkt film og 3d rendering. Men selv helt alm. ting som rendering af en desktop kører sloppy i forhold til hvad jeg ser på Windows.
Ja, og Microsoft droppede deres eget abstraktionslag, Managed DirectX, pga. XNA.spectual (27) skrev:Det er sådan set det xna er, men det er vist mere møntet på være abstraktionslag mellem xbox og windows end directx og opengl.
Men det er stadigvæk ikke objekt-orienteret !Kunisch (26) skrev:Nu skal udviklerne have nogle erfaringer med at arbejde med openCL eller lignende, før vi starter et nyt API.
Man burde næste design et nyt sprog, udelukket møntet på 3D.
#28 Det var sådan også meget godt de droppede det noget useriøse projekt, som managed directx var. Stadig var managed directx heller ikke det, jeg er ude efter.
Vil en objekt orienteret tilgang koste for meget performance? C# er f.eks. temmelig sløvt til nogle opgaver i fht. c/c++.
Vil en objekt orienteret tilgang koste for meget performance? C# er f.eks. temmelig sløvt til nogle opgaver i fht. c/c++.
#22
Video kører flydende i fuldskærm hos mig, 3d rendering er ikke noget jeg bruger.
Jeg har aldrig fået noget grafisk krævende til at køre ordentligt på nogen anden platform end Windows. Hvorfor er det at udviklerne ikke prioriterer det højere end f.eks. en ny bootskærm?
Video kører flydende i fuldskærm hos mig, 3d rendering er ikke noget jeg bruger.
#32
Ja det er det for nogen producenter.
Min erfaring siger mig at følgende gælder ved grafik:
Intel, stor indsats på deres drivere, men crappy kort
ATI: Kan kun bruges til 2D, OpenGL understøttelse er så dårlig at det bedre kan betale sig at tegne i hånden
Nvidia: Hmm.. Ikke fantastisk, men jeg kan bruge alt den OpenGL jeg vil og der kommer resultater.
Ja det er det for nogen producenter.
Min erfaring siger mig at følgende gælder ved grafik:
Intel, stor indsats på deres drivere, men crappy kort
ATI: Kan kun bruges til 2D, OpenGL understøttelse er så dårlig at det bedre kan betale sig at tegne i hånden
Nvidia: Hmm.. Ikke fantastisk, men jeg kan bruge alt den OpenGL jeg vil og der kommer resultater.
windcape (16) skrev:Fordi at embedde tunge interaktive elementer, når vores forbindelser og computere fint kan klare det, er en dårlig ting... Du mener vel også at vi burde afskaffe grafik helt?
Ja da. ANSI gfx er nok til alle - jeg bruger aldrig andet.
Hvad tror du selv?
windcape (16) skrev:Vi kunne jo starte med at lave en erstatning for Javascript, hvis vi endelig vil have seriøst inaktivitet på hjemmesider. Men det er helt sikkert en for stor mundfuld.
Javasript er da i det mindste en standard igennem w3c. Nej, det er skam javascript vi skal fortsætte med.
Præcis derfor det virker lige dan på windows, linux, mac og i forskellige browsere herpå.
Jeg ved godt at du helst så det hele kodet direkte i activex...
Ingen, du gør samme fejl som OpenGL/CL udviklerne.spectual (30) skrev:Vil en objekt orienteret tilgang koste for meget performance? C# er f.eks. temmelig sløvt til nogle opgaver i fht. c/c++.
Lad være med at tænke på et sprog som værende afgørende for dets underliggende performance. Objekt-orienteret kode er også langsommere end procedural i C++, man man bruger det alligevel.
Det er fordi at hvis man lader compileren optimere koden, så er det ligemeget om du skrev lækker C# syntax, eller komplex C++ syntaks. Du kan foretaget dig rigtig meget, selv mht. 3D rendering, uden at benytte pointers som andet end performance-venlige referencer.
Hele paradigmet med at compileren ikke må bruge tid på at optimere og compile, så vi skal skrive besværlig kode, for at opnå noget brugbart, tilhører 80erne og 90erne.
I dag kan vi godt tillade os at lade compileren gør mere af arbejdet end før.
Hvis jeg skal vælge noget som findes, til erstatning for C++, ville det så være D, helt klart.
Den typiske overdrevne brug af preprocessor statements i C++ er simpelthen rasmus modsat af hvordan vi lærer om udvikling i dag.
Nej?Barnabas (34) skrev:Javasript er da i det mindste en standard igennem w3c. Nej, det er skam javascript vi skal fortsætte med.
Javascript er et sprog udviklet af Mozilla, bygget på ECMAscript, og bliver udviklet af Mozilla.
Det har aldrig haft noget med W3C at gøre.
Overhovedet ikke, men jeg ser langt størrere fordele ved Flash/Silverlight, til at producere animationer, eller komplexe intranet løsninger, eller systemer ala. homebanking.Barnabas (34) skrev:Jeg ved godt at du helst så det hele kodet direkte i activex...
SVG er rimeligt, men desværre er supporten elendig efter mange år, så jeg tvivler på det bliver et hit.
spectual (37) skrev:#35 Jeg er fuldstændig enig i din tankegang og jeg vil også til enhver tid foretrække at skrive i "et ordentligt sprog" som c# end c/c++.
Med mono skulle det også være muligt at lave det i c#
C# er et ordentligt sprog på samme måde som en Fleshlight er en ordentlig kvinde.
windcape (36) skrev:Nej?
Javascript er et sprog udviklet af Mozilla, bygget på ECMAscript, og bliver udviklet af Mozilla.
Det har aldrig haft noget med W3C at gøre.Overhovedet ikke, men jeg ser langt størrere fordele ved Flash/Silverlight, til at producere animationer, eller komplexe intranet løsninger, eller systemer ala. homebanking.Barnabas (34) skrev:Jeg ved godt at du helst så det hele kodet direkte i activex...
SVG er rimeligt, men desværre er supporten elendig efter mange år, så jeg tvivler på det bliver et hit.
Hvorfor er det godt at bruge flash/silverlight til komplekse systemer? Det giver da tusind gange mere mening at udarbejde standarder til komplekse systemer, frem for at det er proprietær software det hele skal laves i, med den dertilhørende mærkelige konkurrence (her tænker jeg på silverlight vs. flash)
EDIT: Det svarer jo til at der fandtes to forskellige slags "HTML", og så skulle man udvikle til begge, eller vælge - det bliver noget bøvl.
Standardisér, Standardisér, Standardisér!
Det er nemmere at få browser producenterne til at implementere et 3. parts plugin, en det er at få dem til at skrive native support af en ny standard.johanmw (40) skrev:Standardisér, Standardisér, Standardisér!
Som sagt, hvor meget SVG ser du rundt omkring, i forhold til Flash?
#41
Ja, for der var jo et standardiseret alternativ til flash, da det kom frem, yep...
Og når folk ikke efterspørger SVG-understøttelse, er det jo nok fordi de ikke kan se formålet. Folk har knapt nok fattet PNG endnu. Se bare hvor mange JPEGs man ser med kompressions-støj, som ville have fyld mindre med (lossless) PNG.
I øvrigt er det jo ikke browser-producenterne der laver plugins.
Ja, for der var jo et standardiseret alternativ til flash, da det kom frem, yep...
Og når folk ikke efterspørger SVG-understøttelse, er det jo nok fordi de ikke kan se formålet. Folk har knapt nok fattet PNG endnu. Se bare hvor mange JPEGs man ser med kompressions-støj, som ville have fyld mindre med (lossless) PNG.
I øvrigt er det jo ikke browser-producenterne der laver plugins.
Ja, det plejer ordet "3. parts" at indikere.myplacedk (42) skrev:I øvrigt er det jo ikke browser-producenterne der laver plugins.
Du mener at udviklerne ikke har fattet formålet endnu?myplacedk (42) skrev:Og når folk ikke efterspørger SVG-understøttelse, er det jo nok fordi de ikke kan se formålet.
SVG er jo netop det eneste standardiseret alternativ til Flash, når det handler om at lave animeret vektorgrafik.
myplacedk (45) skrev:#44
Jeg synes det er svært at argumentere for at Linux er et useriøst hobbyprojekt.
Man kan diskutere hvor grænsen går, men det er da ret nemt at se at den er overskredet for længst.
jeg har ikke udtalt mig om hvorvidt linux er et seriøst OS eller et hobby OS. Jeg stiller blot spørgsmål tegn ved hvorvidt den slags subjektive beskrivelser hører hjemme i en 'nyhed'
#48
JEg tror ikke han mener at det er subjektivt om Linux er et "serioest operativsystem".
Isaafald det skulle vaere subjektivt, saa vil jeg sige det samme om Windows :P
Derudover, Newz.dk har flere gange udtalt at de er ligeglade med om folk skriver deres egen mening i nyhederne, objektivitet er ikke et kriterie her :)
JEg tror ikke han mener at det er subjektivt om Linux er et "serioest operativsystem".
Isaafald det skulle vaere subjektivt, saa vil jeg sige det samme om Windows :P
Derudover, Newz.dk har flere gange udtalt at de er ligeglade med om folk skriver deres egen mening i nyhederne, objektivitet er ikke et kriterie her :)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.