mboost-dp1

TDC A/S

Leverandørskifte har ført til massive it-fejl hos TDC

- Via Computerworld DK - , indsendt af arne_v

I februar kom det frem, at TDC havde valgt at sætte deres primære it-leverandør, CSC, på porten og i stedet lave en aftale med det indiske firma Tata Consultancy Services (TCS). Aftalen trådte i kraft den 1. april og omfattede over 400 it-systemer og har en værdi i milliard-klassen.

Læs også: TDC skifter CSC ud med TCS

Her fire måneder efter TCS har overtaget systemerne, må ledelsen erkende, at skiftet er gået værre end forventet. Det var forudset, at der ville opstå problemer, men omfanget har vist sig langt større end forventet. Det skriver Computerworld.

I en intern artikel, som er offentliggjort på firmaets intranet, beklager it-direktør Morten Bangsgaard, at brugerne gennem de seneste måneder har oplevet store problemer, der har ført til spildtid og frustrationer.

Problemerne har også berørt kunderne, hvor der har været problemer med at levere de samme ydelser, som før skiftet.

Bangsgaard skriver yderligere i artiklen, at da TCS fortsat er ved at lære de mange systemer at kende, så sker fejlretningen ikke så hurtigt. Han kan derfor heller ikke komme med et gæt på, hvornår fejlene er rettet, men blot at det forhåbentligt sker snart.





Gå til bund
Gravatar #1 - marindoom
11. jul. 2012 06:42
Ja, vores telefonanlæg var nede det meste af dagen igår pga. tdc.
Efter mange timers fejlfinding finder vi ud af der er en layer3 fejl mellem tdc og vores gateway til anlæget..
Gravatar #2 - Hubert
11. jul. 2012 06:47
marindoom (1) skrev:
Ja, vores telefonanlæg var nede det meste af dagen igår pga. tdc.
Efter mange timers fejlfinding finder vi ud af der er en layer3 fejl mellem tdc og vores gateway til anlæget..


Det har næppe noget med TCS at gøre. TCS står for drift af de interne systemer altså serveropark og netværk. De har så vidt jeg ved intet med driften af kundenetværket at gøre.
Gravatar #3 - Casstor
11. jul. 2012 07:05
Er da bare en lidt grov Aprilsnar fra Tata TCS side :P
Gravatar #4 - lorric
11. jul. 2012 07:09
Der er intet som it-systemer, som kun kører fordi driftsfolkene kender alle særhederne og tricksene. Når man så skifter personalet...
Gravatar #5 - RonnieJespersen
11. jul. 2012 07:15
Fucked if you do... fucked if you don't
Gravatar #6 - Sofus99
11. jul. 2012 07:47
Outsourcing til Indien...sjovt nok ser det altid enormt tiltrækkende ud når direktionen sidder og kigger på tal til lønninger og drift i et regneark, men da de fleste af dem der sidder der intet begreb har omkring koordination af praktisk arbejde og den generelle (in)kompetence af disse folk som generelt yder mindre pr krone end de får i løn, i forhold til de oprindelige medarbejdere, så kommer der sjældent noget godt ud af det...
Gravatar #7 - kasperd
11. jul. 2012 07:48
lorric (4) skrev:
Der er intet som it-systemer, som kun kører fordi driftsfolkene kender alle særhederne og tricksene. Når man så skifter personalet...
En del af aftalen var at medarbejderne fulgte med. Det kan godt være at medarbejderne ved TDC er frustrerede, som Computerworld skriver. Men der kan vist ikke være nogen tvivl om at de medarbejdere som TDC først outsourcede til CSC og så senere til TCS er endnu mere frustrerede.

Selvom TCS altså har haft medarbejdere med den nødvendige viden lige siden overtagelsen, så har de ikke formået at få opbygget en organisation, så de medarbejdere kan være produktive.

Da TCS så havde fået lidt styr på organiseringen, så vælger de at afskedige halvdelen af de medarbejdere, de har overtaget fra CSC. Nu forventer de så at de netop afskedigede medarbejdere i løbet af deres opsigelsesperiode kan overdrage deres viden til de indere som skal varetage opgaverne bagefter.
Gravatar #8 - Gnug315
11. jul. 2012 08:10
Sofus99 (6) skrev:
Outsourcing til Indien...sjovt nok ser det altid enormt tiltrækkende ud når direktionen sidder og kigger på tal til lønninger og drift i et regneark, men da de fleste af dem der sidder der intet begreb har omkring koordination af praktisk arbejde og den generelle (in)kompetence af disse folk som generelt yder mindre pr krone end de får i løn, i forhold til de oprindelige medarbejdere, så kommer der sjældent noget godt ud af det...

This.
Gravatar #9 - RpR
11. jul. 2012 08:15
#7, håber nævnte medarbejdere spiller dumme, hvad vil TSC gøre? Fyre dem igen?
Gravatar #10 - Magten
11. jul. 2012 08:28
RpR (9) skrev:
#7, håber nævnte medarbejdere spiller dumme, hvad vil TSC gøre? Fyre dem igen?
De er blevet tilbudt at blive så længe der kunne foregå overdragelse af viden, så de er jo ikke tvunget til det.
Gravatar #11 - nyx
11. jul. 2012 08:56
Magten (10) skrev:
De er blevet tilbudt at blive så længe der kunne foregå overdragelse af viden, så de er jo ikke tvunget til det.

ROFL - så Fakta-reklamen gælder også hos TCS' HR afdeling? "Det ta'r kun 5 minutter at være ansat i TCS, men vi vil så gerne ha' du bli'r lidt længere"? :)

Jeg ville da blive stjerne-tosset hvis jeg blev fyret og sidenhen fik et sådant "tilbud"...
Gravatar #12 - Magten
11. jul. 2012 08:59
#11
Tja.. For nogen af dem er det måske e god ting imens de søger et nyt arbejde :)

Jeg ville ihvertfald meget hellere arbejde videre og søge nyt job end stå uden job og søge.
Gravatar #13 - nyx
11. jul. 2012 09:55
Magten (12) skrev:
#11
Tja.. For nogen af dem er det måske e god ting imens de søger et nyt arbejde :)

Jeg ville ihvertfald meget hellere arbejde videre og søge nyt job end stå uden job og søge.

Jeg ville ikke arbejde mere end jeg kontraktligt var forpligtet til hos den pågældende arbejdsgiver. Ellers må han komme til mig, og så må vi lave et stykke papir på hvordan og hvorledes. Bare lige blive forlænget fordi det passer min arbejdsgiver at jeg skal arbejde mere end han lige havde gennemskuet til at begynde med? Mest nej, og formentlig slet ikke... Det har jeg min selvrespekt for kær til...
Gravatar #14 - Magten
11. jul. 2012 09:57
nyx (13) skrev:
Jeg ville ikke arbejde mere end jeg kontraktligt var forpligtet til hos den pågældende arbejdsgiver.
Så siger du bare nej, så simpelt er det.
Gravatar #15 - El_Coyote
11. jul. 2012 12:27
Sofus99 (6) skrev:
Outsourcing til Indien...sjovt nok ser det altid enormt tiltrækkende ud når direktionen sidder og kigger på tal til lønninger og drift i et regneark, men da de fleste af dem der sidder der intet begreb har omkring koordination af praktisk arbejde og den generelle (in)kompetence af disse folk som generelt yder mindre pr krone end de får i løn, i forhold til de oprindelige medarbejdere, så kommer der sjældent noget godt ud af det...


FYI så var CSC også baseret i Indien.
Gravatar #16 - Magten
11. jul. 2012 13:06
El_Coyote (15) skrev:
FYI så var CSC også baseret i Indien.
Der var indere ja, men langt fra i lige så stor stil som TCS.
Gravatar #17 - kasperd
11. jul. 2012 13:12
El_Coyote (15) skrev:
FYI så var CSC også baseret i Indien.
Nej, de opgaver CSC overtog fra TDC var baseret i Danmark. CSC er et amerikansk firma, TCS er et indisk firma. Efter TCS overtog opgaverne er halvdelen af de tidligere TDC medarbejdere blevet afskediget. Mig bekendt har CSC ikke afskediget nogen af de tidligere TDC medarbejdere.
Gravatar #18 - nyx
12. jul. 2012 09:50
Magten (14) skrev:
Så siger du bare nej, så simpelt er det.

o.0 - Obvious captain is captain...
Gravatar #19 - rmariboe
13. jul. 2012 17:08
Det ville være rart med en nyhed om (indisk) outsourcing, som rent faktisk fungerer. Men det sker næppe. Jeg er heller ikke videre imponeret over de importindere, jeg har oplevet; kulturerne hænger li'som ikke rigtigt sammen, tænker jeg...
Gravatar #20 - arne_v
15. jul. 2012 22:30
Sofus99 (6) skrev:
Outsourcing til Indien...sjovt nok ser det altid enormt tiltrækkende ud når direktionen sidder og kigger på tal til lønninger og drift i et regneark, men da de fleste af dem der sidder der intet begreb har omkring koordination af praktisk arbejde og den generelle (in)kompetence af disse folk som generelt yder mindre pr krone end de får i løn, i forhold til de oprindelige medarbejdere, så kommer der sjældent noget godt ud af det...


rmariboe (19) skrev:
Det ville være rart med en nyhed om (indisk) outsourcing, som rent faktisk fungerer. Men det sker næppe. Jeg er heller ikke videre imponeret over de importindere, jeg har oplevet; kulturerne hænger li'som ikke rigtigt sammen, tænker jeg...


Forbløffende som kritisk sans forsvinder når ens fordomme bliver bekræftiget.

Først i februar indgår TDC en aftale med TCS.

Aftalen træder i kraft 1. april - altså lidt under 2 måneder efter aftalens indgåelse.

Aftalen dækker drift af 400 systemer.

Det er nu konstateret at der er en del problemer efter overdragelsen.

Så kan man jo antage at årsagen til problemerne er at der er outsourcet til et indisk firma.

Eller man kan antage at kun 2 måneder til at forberede overdragelse af driften af 400 systemer er så stor en udfordring at problemer kan forventes.
Gravatar #21 - arne_v
15. jul. 2012 22:38
Sofus99 (6) skrev:
den generelle (in)kompetence af disse folk som generelt yder mindre pr krone end de får i løn, i forhold til de oprindelige medarbejdere


Der er ikke nogen som forhindrer dig i at stifte Sofus IT A/S og levere billigere IT end TCS, hvis du mener at du kan det.
Gravatar #22 - arne_v
15. jul. 2012 22:43
arne_v (20) skrev:
Det ville være rart med en nyhed om (indisk) outsourcing, som rent faktisk fungerer. Men det sker næppe.


Der er heller ikke mange nyheder om biler som starter hver morgen når ejeren skal afsted. Det er ligesom ikke en nyhed.

Der leveres masser af successfulde IT projekter ud af Indien hver dag.

Langt størstedelen af større civile IT udviklings-projekter og en ganske pæn del af større civile IT drifts-projekter har dele der leveres fra Indien.

Og det sker trods alt at IT projekter lykkes.
Gravatar #23 - kasperd
15. jul. 2012 22:46
arne_v (20) skrev:
Eller man kan antage at kun 2 måneder til at forberede overdragelse af driften af 400 systemer er så stor en udfordring at problemer kan forventes.
TCS har nok forestillet sig at når de nu også overtog medarbejdere som har stået for driften, så kan de blive ved med at stå for driften som de har gjort hidtil.

arne_v (21) skrev:
Der er ikke nogen som forhindrer dig i at stifte Sofus IT A/S og levere billigere IT end TCS, hvis du mener at du kan det.
At et firma vil skrive under på at de kan udføre opgaven til en given pris burde ikke være nok for TDC. Specielt ikke når prisen er langt under hvad opgaven hidtil har kostet. TDC bør da undersøge om det nu også er realistisk. Selv hvis kontrakten beskriver erstatning i tilfælde virksomheden ikke kan løfte opgaven kan TDC jo nemt komme til at stå med et problem. Erstatningen er ikke nødvendigvis stor nok til at dække tabet ved manglende drift af de pågældende systemer, og der er heller ingen garanti for at virksomheden kan betale.
Gravatar #24 - kblood
15. jul. 2012 22:48
arne_v (22) skrev:
Der er heller ikke mange nyheder om biler som starter hver morgen når ejeren skal afsted. Det er ligesom ikke en nyhed.

Der leveres masser af successfulde IT projekter ud af Indien hver dag.

Langt størstedelen af større civile IT udviklings-projekter og en ganske pæn del af større civile IT drifts-projekter har dele der leveres fra Indien.

Og det sker trods alt at IT projekter lykkes.


Men det er så også langt fra alle problemer med den slags outsourcing der rent faktisk kommer nyheder om.

Der er mange risici med den slags outsourcing som ikke altid kan forudses.
Gravatar #25 - arne_v
15. jul. 2012 23:03
kasperd (23) skrev:
TCS har nok forestillet sig at når de nu også overtog medarbejdere som har stået for driften, så kan de blive ved med at stå for driften som de har gjort hidtil.


TCS er et af verdens største IT firmaer.

Starte op på drift af nye små kunder som TDC er formentligt noget de gør ca. hver uge.

kasperd (23) skrev:
Selv hvis kontrakten beskriver erstatning i tilfælde virksomheden ikke kan løfte opgaven kan TDC jo nemt komme til at stå med et problem. Erstatningen er ikke nødvendigvis stor nok til at dække tabet ved manglende drift af de pågældende systemer, og der er heller ingen garanti for at virksomheden kan betale.


TCS har en egen kapital på ca. 6 B$.

Jeg tror at de har råd til at betaler erstatning.
Gravatar #26 - kblood
16. jul. 2012 00:58
#25

Det betyder ikke at de erstatninger de får rent faktisk matcher tabet. TCS er jo nok ikke blevet så store som de er ved at give penge væk for virksomheder der undervurdere hvor meget det ville kunne koste at outsource.

Jeg undrer mig så også hvilken drift det er som de outsourcer. Det vil da godt nok være fantastisk dumt hvis det er deres kundeservice. Men jeg formoder det er supporten på deres IT systemer.

Jeg har nogen erfaringer med Orange, og de erfaringer er godt nok at indisk IT support ikke giver meget mening, hvis det betyder at slutbrugeren ringer til sin IT afdeling, som så ringer til slutbrugerens ISP hvor de så ikke kan dansk og knap nok kan engelsk, og ikke kan forstå at man skal i kontakt med en på adressen for at kunne fejlsøge på Internet forbindelsen.

Der er sikkert ting som de kan hjælpe med, men jeg kan ikke forestille mig at det er en IT afdeling der formår at sætte folk ind i hvordan man opsætter sin e-mail eller for VPN til at virke med så stor en sprogbarriere.
Gravatar #27 - arne_v
16. jul. 2012 01:03
kblood (26) skrev:
Det betyder ikke at de erstatninger de får rent faktisk matcher tabet.


Nej - det afhænger naturligvis af kontrakten. Men det betyder at TDC nok ikke skal bekymre sig så meget om hvorvidt TCS har penge til at betale.

Gravatar #28 - arne_v
16. jul. 2012 01:08
kblood (26) skrev:
hvor de så ikke kan dansk og knap nok kan engelsk


Nu har jeg aldrig mødt en indisk IT person som ikke kunne snakke engelsk.
Gravatar #29 - arne_v
16. jul. 2012 01:10
#28

Og det er der praktiske grunde til.

Se:

http://en.wikipedia.org/wiki/Languages_in_India#Of...
Gravatar #30 - Mnc
16. jul. 2012 06:57
#29
9/10 som jeg har talt med, har dog haft en så tung accent at de har været svære at forstå.
Der er desværre en relativt stor del af dem jeg havde med at gøre, som har problemer med at læse og skrive engelsk også, og er nødt til at have tingene formuleret på meget simplificeret engelsk. Vil skyde på 2/10.
Gravatar #31 - Magten
16. jul. 2012 07:01
Jeg beder altid indere (og polakker, estlændere osv) om at skrive en mail hvis de er for svære at forstå. Jeg har endnu ikke oplevet at jeg ikke kunne kommunikere med dem på skrift.
Gravatar #32 - Hubert
16. jul. 2012 07:54
Magten (31) skrev:
Jeg beder altid indere (og polakker, estlændere osv) om at skrive en mail hvis de er for svære at forstå. Jeg har endnu ikke oplevet at jeg ikke kunne kommunikere med dem på skrift.


Jeg har altid gjort det samme med svenske kollegaer. Og til tider også norske. De har alle haft en ide om at det var nødvendigt at tale med 5 ord i sekundet.
Gravatar #33 - kblood
16. jul. 2012 09:02
arne_v (28) skrev:
Nu har jeg aldrig mødt en indisk IT person som ikke kunne snakke engelsk.


Du har aldrig fundet det nødvendigt at skulle lære dem fagudtryk? Så er det nok fordi du ikke har siddet med dem når de prøver at give support på et område de slet ikke burde prøve at give support. For så har deres engelsk kundskaber det med at slippe op ret hurtigt. Og som #30 skriver har de ofte en tung accent. Jeg har et rimeligt godt øre for accenter, og kan ofte forstå hvad de mener, men det betyder ikke at de altid kan forstå hvad jeg mener før jeg finder en formulering som de kan genkende.

#29
Ja, deres andet sprog er engelsk. Det er det så også i Tyskland, og det siger sådan set vidst det hele hvis du kender til Tyskland og deres engelsk kundskaber.
http://en.wikipedia.org/wiki/Languages_of_Germany

En ting er at kunne engelsk, en helt anden ting er fagsprog. Specielt når de arbejder i en branche hvor de måske skifter arbejdsplads en gang om året eller hvert andet år.

Jeg har heller ikke haft nogen indiske IT personer som var umulige at forstå, selvom nogle af mine kollegaer har fundet dem umulige at forstå pga deres accent. Men det har stadigt højest været halvdelen af dem hvor vi rent faktisk forstod hinandens sætninger i første omgang hele vejen igennem samtalen.

Der er ret sikkert også forskellige kvaliteter alt efter hvilken IT support man har konakt med. Dem som Orange bruger havde måske ikke haft en længere IT uddannelse, og den slags tror jeg egentlig generelt sker som en del af deres arbejde i Indien. Det går pænt hurtigt derovre og de må helt klart siges at være forandrings villige.
Gravatar #34 - Magten
16. jul. 2012 09:09
kblood (33) skrev:
Så er det nok fordi du ikke har siddet med dem når de prøver at give support på et område de slet ikke burde prøve at give support. For så har deres engelsk kundskaber det med at slippe op ret hurtigt.
Man kan vel ikke bebrejde dem at de ikke kender til områder de ikke er oplært i. Istedet burde man nok kigge på dem der har sat dem til at lave noget de ikke kender til.


Hubert (32) skrev:
Jeg har altid gjort det samme med svenske kollegaer. Og til tider også norske. De har alle haft en ide om at det var nødvendigt at tale med 5 ord i sekundet.
Også her, jeg kan forstå en del svensk men når vi kommer op omkring Stockholm så må jeg give op. De snakker alt for hurtigt til det :D
Gravatar #35 - kblood
16. jul. 2012 09:39
#34

Problemet var mest at de havde nogle procedure for dette som ikke hang sammen. Det er stort set løst det problem efterhånden, de har vidst forstået at man ikke skal ringe til ISPen, og når det gør, så er det ikke en samtale der nødvendigvis altid går i denne retning:

"Can I have a trouble ticket?" Som de åbenbart tror at det er et system som bruges alle steder. Så der har vi måtte sige nej over 50 gange.

"Why is *username* not online and how fast can you get the user online again?"

Og så kan man ellers bruge 10 til 20 minutter på at forklare at vi ikke har trouble tickets, de skal bare bruge det brugernavn som de allerede har, og at vi kan oplyse om de er på nettet, men vi skal have fat i slutbrugeren hvis vi skal have dem online igen. At sende en tekniker for at finde ud af at kunden var kommet til at slukke for modemet er spild af tid og penge.

Vi har så vidst efterhånden fået det support center til at forstå at det ikke hjælper dem at ringe til os med dette, men at henvise brugeren til os i stedet. De kan kontakte os med spørgsmålet om forbindelsen mangler ud til Telenors udstyr, hvis de ikke kan se om det er den som mangler, men så kan vi ikke hjælpe dem længere end det.

Det er endda sket det at denne indiske support ringer til os, og fungere som mellemled mellem os og slutbrugeren i en fejlsøgning på router og kabler. Hvor at vi hele tiden prøver at få dem til at give os brugeren direkte, men de forstår åbenbart ikke allesammen at lave det til et konference kald.
Gravatar #36 - XorpiZ
16. jul. 2012 09:48
kblood (33) skrev:
Ja, deres andet sprog er engelsk. Det er det så også i Tyskland, og det siger sådan set vidst det hele hvis du kender til Tyskland og deres engelsk kundskaber.


Nu har jeg en del tyske kolleger, og det er min erfaring, at danskere ofte overvurderer deres egne evner udi det engelske ifht. tyskerner evner i selvsamme.
Gravatar #37 - kasperd
16. jul. 2012 09:54
arne_v (25) skrev:
TCS er et af verdens største IT firmaer.
Hvad prøver du at sige med det? Det er jo åbenbart et faktum at TCS ikke har kunnet leve op til TDCs forventninger. Det kan da godt være at TCS er store og har prøvet det mange gange før, men hvad betydning har det?

Hvis TCS har erfaringer med hvad der kan gå galt, så kan de bruges til at undersøge forudsætningerne bedre eller at informere kunden bedre. De kan også udnyttes til at udforme kontrakten med passende smuthuller til at dække typiske problemer.

arne_v (25) skrev:
TCS har en egen kapital på ca. 6 B$.

Jeg tror at de har råd til at betaler erstatning.
Nu specificerede jeg med hvilke ikke hvilket af de to nævnte firmaer, jeg talte om. Overvejelserne skal man gøre uanset om det er det ene eller det andet.

Men er det nemmere at få en erstatning ud af et udenlandsk firma med mange penge end et lille dansk firma?
Gravatar #38 - kblood
16. jul. 2012 09:59
XorpiZ (36) skrev:
Nu har jeg en del tyske kolleger, og det er min erfaring, at danskere ofte overvurderer deres egne evner udi det engelske ifht. tyskerner evner i selvsamme.


Engelsk er stort set mit primære sprog. Det samme kan selvfølgelig ske for en tysker. Der er kæmpe forskel på om det er en højt uddannet internationalt arbejdende tysker, eller om det er en IT supporter som ikke nødvendigvis har nogen uddannelse overhovedet.

Så en ting er at arbejde sammen med tyskere der snakker fint Engelsk. Novo Nordisk har da også folk fra hele verden der snakker fint engelsk. Det er så stadigt et krav for at få jobbet. Det siger ikke noget om hvor mange i landet de kommer fra der rent faktisk er gode til engelsk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Languages_of_Germany

http://en.wikipedia.org/wiki/Languages_of_Denmark

Ifølge Wiki så har Tyskland omkring 51% engelsktalende i deres befolkning. Vi har 86% engelsktalende og 56% tysktalende.

Og jeg har oplevet at have en tysk klasse på besøg her i Danmark, og det var ikke engang 1 ud af 5 der kunne forstå engelsk på selv det mest basale niveau. Og så hjælper det ikke at skulle forklare dem hvad faculty betyder. Heldigvis havde vi flere elever som kunne tysk end de havde elever som kunne engelsk. Hvilket stemmer meget godt overens med de statistiker på wiki.
Gravatar #39 - XorpiZ
16. jul. 2012 10:01
kblood (38) skrev:
Ifølge Wiki så har Tyskland omkring 51% engelsktalende i deres befolkning. Vi har 86% engelsktalende og 56% tysktalende.


Det er vel ikke så underligt, når man tager i betragtning, at engelsk-undervisning er et krav i folkeskolen.

Af 86% kan tale engelsk er absolut ikke det samme som, at de 86% af gode til det.

Selvfølgelig er der forskel på unge og gamle tyskere, men i det store hele tror jeg sgu ikke, der er den helt store forskel på hvor gode unge tyskere og unge danskere er til engelsk.

Desværre findes der ingen målinger, der kan understøtte det, så jeg må nøjes med min anecdotal evidence.
Gravatar #40 - Magten
16. jul. 2012 10:19
kasperd (37) skrev:
Hvad prøver du at sige med det? Det er jo åbenbart et faktum at TCS ikke har kunnet leve op til TDCs forventninger. Det kan da godt være at TCS er store og har prøvet det mange gange før, men hvad betydning har det?
Så kan man jo diskutere om TDC's forventninger har været for høje. De har selv presset prisen hellt i bund og det går jo som bekendt udover kvaliteten.
Gravatar #41 - kasperd
16. jul. 2012 10:30
Magten (40) skrev:
De har selv presset prisen helt i bund og det går jo som bekendt udover kvaliteten.
Der kan jo godt være situationer hvor en anden leverandør bare er dygtigere og derfor kan levere en bedre service til en lavere pris. Men man er selvfølgelig nødt til at vurdere om et tilbud er realistisk. Jeg tror faktisk TCS har lovet at levere end bedre service end CSC gjorde, men måske er det naivt af TDC at tro på det.
Gravatar #42 - kblood
16. jul. 2012 15:15
XorpiZ (39) skrev:
Det er vel ikke så underligt, når man tager i betragtning, at engelsk-undervisning er et krav i folkeskolen.

Af 86% kan tale engelsk er absolut ikke det samme som, at de 86% af gode til det.

Selvfølgelig er der forskel på unge og gamle tyskere, men i det store hele tror jeg sgu ikke, der er den helt store forskel på hvor gode unge tyskere og unge danskere er til engelsk.

Desværre findes der ingen målinger, der kan understøtte det, så jeg må nøjes med min anecdotal evidence.


Tjaa, men at kun 51% i Tyskland kan engelsk overhovedet betyder jo gerne at man finder en del som slet ikke kan engelsk der.

Der hvor jeg arbejder er der ikke krav om at man skal kunne engelsk, og de fleste stillinger kræver ingen uddannelse overhovedet. Men det er stadigt 9 ud af 10 der kan snakke med engelsk talende kunder.

Det vil jeg mene der er en god chance for ikke at være tilfældet i Tyskland, og jeg har hørt mange underbygger den antagelse. Endda også tyskere, som ofte af samme grund er imod at så meget på tysk fjernsyn stadigt bliver lavet om til at have tysk tale. Åbenbart noget med at der er vedtaget en lov om det.

Men hvis dem du snakker med har et direkte krav om at kunne tale engelsk, og måske endda også et krav om b eller a niveau i engelsk, så giver det da nok et helt andet indtryk af hvor gode de er til engelsk.

Der er vidst ikke voldsomt med tal at finde på hvor mange der snakker engelsk i Indien. Men så vidt jeg ved, så sker det også ofte at en hel afdeling bliver oplært i et nyt sprog, for at blive til en IT support for en virksomhed i et land hvor engelsk måske er lige så dårlig udbredt som i Tyskland. Eller hvis der i det mindste er en stor mængde i virksomheden der ikke kan tale engelsk til arbejdsbrug.
Gravatar #43 - XorpiZ
16. jul. 2012 15:31
kblood (42) skrev:
Tjaa, men at kun 51% i Tyskland kan engelsk overhovedet betyder jo gerne at man finder en del som slet ikke kan engelsk der.


Skarpt observeret.. ;)

Vi har ingen krav om at folk skal kunne snakke engelsk for at blive ansat. De fleste af os i DK snakker tysk, og dem der ikke gør, snakker engelsk med de tyske kolleger.

Intet problem der.
Gravatar #44 - kblood
16. jul. 2012 17:06
XorpiZ (43) skrev:
Skarpt observeret.. ;)

Vi har ingen krav om at folk skal kunne snakke engelsk for at blive ansat. De fleste af os i DK snakker tysk, og dem der ikke gør, snakker engelsk med de tyske kolleger.

Intet problem der.


Jeg har også stort set kun erfaring med unge fra Tyskland, og jeg kan desværre ikke huske en eneste som jeg kunne snakke dansk eller engelsk med, så skulle det være på et meget basalt niveau i hvert fald.

Men det har forhåbentligt forbedret sig. De må næsten have opdaget hvor mange jobs der kræver at man kan engelsk. Og så kommer det formoder jeg, også lidt naturligt efterhånden som Internettet er blevet mere og mere udbredt og programmer man bruger har bedre dokumentation på engelsk end på tysk.

Jeg håber at det er ved at blevet bedre end det som jeg har haft erfaring med.
Gravatar #45 - arne_v
17. jul. 2012 00:16
Mnc (30) skrev:
9/10 som jeg har talt med, har dog haft en så tung accent at de har været svære at forstå.


De synes sikkert også at den danske accent kan være svær.

Mnc (30) skrev:
Der er desværre en relativt stor del af dem jeg havde med at gøre, som har problemer med at læse og skrive engelsk også, og er nødt til at have tingene formuleret på meget simplificeret engelsk. Vil skyde på 2/10.


Hvordan har de taget en IT uddannelse?
Gravatar #46 - arne_v
17. jul. 2012 00:16
Hubert (32) skrev:
Jeg har altid gjort det samme med svenske kollegaer.


+1
Gravatar #47 - arne_v
17. jul. 2012 00:20
kblood (33) skrev:
Ja, deres andet sprog er engelsk. Det er det så også i Tyskland,


Du missede vist pointen.

En holstener kan snakke med en bayrer uden at kunne engelsk, da de begge snakker tysk.

To indere kan være nødt til at snakke sammen på engelsk fordi de ikke forstår hinandens modersmål.
Gravatar #48 - arne_v
17. jul. 2012 00:22
XorpiZ (36) skrev:
Nu har jeg en del tyske kolleger, og det er min erfaring, at danskere ofte overvurderer deres egne evner udi det engelske ifht. tyskerner evner i selvsamme.


Jep.

Tyske IT folk er normalt meget veluddannede.

Kandidater og PhD'ere.
Gravatar #49 - arne_v
17. jul. 2012 00:26
kasperd (37) skrev:
Hvad prøver du at sige med det? Det er jo åbenbart et faktum at TCS ikke har kunnet leve op til TDCs forventninger. Det kan da godt være at TCS er store og har prøvet det mange gange før, men hvad betydning har det?


At TCS nok har en rimelig forståelse for kompleksiteten af at overdrage driften af så mange systemer på så kort tid.

I modsætning til TDC.

Og der forlyder ikke noget om at der er flere fejl end hvad TCS har lovet eller forventet.

Det forlyder kun at der efter TDC's mening er for mange fejl.


Vi var klar over, at man ikke kan overdrage mere end 400 it-systemer, uden at der ville opstå fejl. Men i øjeblikket oplever vi alt for mange," siger it-direktør Morten Bangsgaard i artiklen.


Og det siger vel ikke ret meget.
Gravatar #50 - arne_v
17. jul. 2012 00:39
kasperd (37) skrev:
Nu specificerede jeg med hvilke ikke hvilket af de to nævnte firmaer, jeg talte om. Overvejelserne skal man gøre uanset om det er det ene eller det andet.


????

kasperd (23) skrev:
Selv hvis kontrakten beskriver erstatning i tilfælde virksomheden ikke kan løfte opgaven kan TDC jo nemt komme til at stå med et problem. Erstatningen er ikke nødvendigvis stor nok til at dække tabet ved manglende drift af de pågældende systemer, og der er heller ingen garanti for at virksomheden kan betale.


kasperd (37) skrev:
Men er det nemmere at få en erstatning ud af et udenlandsk firma med mange penge end et lille dansk firma?


Man kan ikke klippe en skaldet så første betingelse for at man kan få erstatning er at dem man kræver den af kan betale.

Jeg tror ikke at nationaliteten af firmaet spiller den store rolle. Det er et internationalt markede. Og der vil være masser af muligheder for at hive et indisk firma i retten.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login