mboost-dp1

Windows "sander til"

Gå til bund
Gravatar #101 - røvskæg
14. jun. 2010 17:32
Du kan jo også skifte kernel med apt-get server/generic. Ved ikke hvad forskellen er.

røvskæg (95) skrev:
Jeg kunne da godt forestille mig at jeg en eller anden dag kunne finde på at lave en eller anden slags mini server, hvor man ikke skulle kunne logge ind. Serveren kan jo godt fungere uden.
Så jeg synes da det er helt fint man kan gørre det.

Fx. hvis jeg ville bygge min egen iPhone ;-)
Gravatar #102 - Windcape
14. jun. 2010 18:58
røvskæg (94) skrev:
Det er jo ikke anderledes end at Outlook Express deler et bibliotek(der kunne hedde outlook-et-eller-andet) med explorer i Windows, der får du bare ikke lov til at se det og fjerne afinstallere det.
Netop!

Userland software skal ALDRIG ALDRIG ALDRIG NOGEN SINDE spørge om man vil fjerne systemkomponenter!
Gravatar #103 - onetreehell
14. jun. 2010 19:17
Evolution og co. er bare ikke systemkomponenter... Jeg ved ikke hvorfor du insisterer på at Gnome har noget med styresystemet at gøre.
Gravatar #104 - Windcape
14. jun. 2010 19:45

Fordi Ubuntu er styresystemet, så det inkludere brugerfladen (som tilfældigvis er GNOME).

Linux er kernen. Det er ligesom Windows NT er kernen til Windows systemerne, og Aero er brugerfladen på Vista og Windows 7.

Styresystemet er ikke BARE kernen. Det er den samlede pakke, inklusiv brugerfladen, hvis der er en med.

Men det er jo typisk Linux brugerne, de forsøger at undskylde fejl med at intet kan være en samlet pakke i deres regi.
Gravatar #105 - arne_v
14. jun. 2010 19:53

Det gætter på at det er en lille smule nemmere på Ubuntu at skifte fra Gnome til KDE end det er at skifte grafisk brugerflade på Windows ...
Gravatar #106 - onetreehell
14. jun. 2010 20:00
Skift gnome ud med Awesome, og det er stadig ubuntu. Skift gnome ud med matchbox og det er stadig ubuntu. Fjern gnome fuldstændigt og det er stadig ubuntu. Fjern alle DEs/WMs og det er stadig ubuntu.

Jeg har ikke sagt at styresystemet er kernen. Jeg prøver bare at sige at DE/WM ikke har noget med operativsystemet at gøre.

Du kan sagtens få ubuntu som en samlet pakke der kun indeholder nogle bare bones pakker uden selv X-server.

Jeg undskylder ikke for noget som helst. Og jeg bruger ikke linux lige pt. (, som du allerede ved fra en anden tråd :). Jeg prøver bare at sige at DE ikke er en del af systemkomponenterne i linux, og at man sagtens kan bruge computeren/OSet uden. Læs denne artikel. Den er meget interessant, og jeg tror måske du lærer lidt af den.

Jeg har hørt rygter om at man kan bruge KDE i Windows, men det er ikke noget jeg har undersøgt.
Gravatar #107 - Windcape
14. jun. 2010 20:00

Ikke enig. Jeg kender mange som ikke bruger standard-shell på Windows XP.

Og det er bestemt ikke simpelt at installere KDE på en Ubuntu der allerede kører med GNOME!
Gravatar #108 - Windcape
14. jun. 2010 20:04
onetreehell (106) skrev:
eg prøver bare at sige at DE/WM ikke har noget med operativsystemet at gøre.
Jo, det har det.

Et OS er hele pakken. Ubuntu uden GNOME desktop er ikke Ubuntu.

KUbuntu er heller ikke Ubuntu. (De har sågar forskellige supportkanaler!)
Gravatar #109 - Windcape
14. jun. 2010 20:07
onetreehell (106) skrev:
Læs denne artikel. Den er meget interessant, og jeg tror måske du lærer lidt af den.
Den er en gammel artikel, og jeg læste den da den var aktuel. Udover det er utrolig dårlig journalistik, så giver jeg ikke meget for forsøget på at rakke ned på Windows i artiklen. Det er ligesom når Journalister forsøger at skrive dårligt om iPhone, fordi de ikke kan lide hyped produkter.
Gravatar #110 - onetreehell
14. jun. 2010 20:15
Så dengang jeg installerede ubuntu uden selv X server, var det i virkeligheden en helt anden distribution jeg installerede? Og hvad med min anden computer? Den har gnome, matchbox, awesome, kde (...?). Er det så heller ikke ubuntu?? Hvad med min trejde computer der slet ikke har noget DE installeret, er det så heller ikke ubuntu?? Hvad er det så? u^Hbuntu?

Jeg bryder mig heller ikke så meget om at artiklen har nogle gange en nedladende tone ifht. windows, men indeholdet er interessant. Microsoft har lavet en 'udgave' af windows der ikke er afhængig af GUI!
Gravatar #111 - Windcape
14. jun. 2010 20:18

Her i konteksten snakker vi om Ubuntu Desktop Edition, i daglige tale kendt som "Ubuntu".

Se http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download

Du snakker om Debian :p
Gravatar #112 - onetreehell
14. jun. 2010 20:21
Jeg snakker sgu ikke om debian.
Gravatar #113 - Windcape
14. jun. 2010 20:25

Ubuntu uden deres Desktop del er i princippet Debian!
Gravatar #114 - onetreehell
14. jun. 2010 20:26
Nej.
Gravatar #115 - Windcape
14. jun. 2010 20:28
Jo.

Men jeg vil stadig gerne vide hvordan du mener at http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download IKKE er Ubuntu.

Ubuntu = Ubuntu Desktop Edition = et Linux OS brand, der markedsføres som et desktop OS.

Og du mener åbenbart ikke det er ødelæggende for OSet at man skal fjerne brugerfladen for at fjerne et mail program.

Genialt... no fucking wonder at Linux aldrig har haft success hos forbrugerne :p
Gravatar #116 - XorpiZ
14. jun. 2010 20:36
Ubuntu er mig bekendt blot en debian, der er lettere customized.
Gravatar #117 - onetreehell
14. jun. 2010 20:39
Windcape (115) skrev:
Jo.

Men jeg vil stadig gerne vide hvordan du mener at http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download IKKE er Ubuntu.

Ubuntu = Ubuntu Desktop Edition = et Linux OS brand, der markedsføres som et desktop OS.

Og du mener åbenbart ikke det er ødelæggende for OSet at man skal fjerne brugerfladen for at fjerne et mail program.

Hvordan fanden har du udledt at jeg ikke mener at det her er ubuntu?!

Ubuntu er mere end ubuntu desktop edition (hint: "Desktop edition").

Nej, det er ikke ødelæggende for OSet at det Desktop Environment du har valgt binder sig så tæt med mail-programmet at du ikke kan fjerne mailprogrammet komplet uden at fjerne DE'en. Måske burde du tage og læse op på hvad et operativ system er.
btw, jeg er fuldstændig enig i at gnome virkelig har dummet sig med at binde evolution så tæt med gnome DE.

Er du ved at trolle?
Gravatar #118 - Windcape
14. jun. 2010 20:46

I så fald er Windows også mere end Windows Vista/7 (Desktop), og så kan i jo heller ikke sige at Windows sander til!

(F.eks. Server 2008 Core , som ikke har GUI)
Gravatar #119 - røvskæg
14. jun. 2010 20:50
Windcape (107) skrev:
Og det er bestemt ikke simpelt at installere KDE på en Ubuntu der allerede kører med GNOME!

Da snakker virkelig som du har forstand til.

apt-get install kubuntu-desktop

Jeg orker ikke mere. Du er for langt ude.i
Gravatar #120 - plazm
14. jun. 2010 20:51
onetreehell (117) skrev:
Er du ved at trolle?

røvskæg (119) skrev:
Jeg orker ikke mere. Du er for langt ude.i

Er det først nu det går op for jer? :D
Gravatar #121 - Windcape
14. jun. 2010 20:51
røvskæg (119) skrev:
Da snakker virkelig som du har forstand til.
Det er ikke at installere KDE, det er installere kubuntu-desktop, som er en prælavet pakke til formålet.

Prøv og se hvor meget du skal gøre for at få dette her til at virke optimalt

apt-get install kde4-core
Gravatar #122 - Windcape
14. jun. 2010 20:52
plazm (120) skrev:
Er det først nu det går op for jer? :D
Det er da Linux hippierne der troller, når de argumentere omkring Ubuntu Desktop ikke er et OS eller ej.
Gravatar #123 - plazm
14. jun. 2010 20:57
#122, så når folk pænt fortæller dig at Linux er Operativ systemet, Ubuntu er en distribution med en række præinstallarede programmer på toppen af Linux, så mener du de tager fejl?
Gravatar #124 - Windcape
14. jun. 2010 20:58

Linux er ikke et OS. Det er en kerne.
Gravatar #125 - onetreehell
14. jun. 2010 20:58
Korrekt, antaget at det er noget i GUIen der får det til at 'sande til'.
Gravatar #126 - Windcape
14. jun. 2010 20:59
Fordi det er jo super nemt at sige at alting virker perfekt, når man har et OS der ikke kan noget som helst!

I Linux brugere har en sjov måde at tænke på :p

I må absolut være de eneste der mener det er funktionelt ikke at kunne bruge systemet fordi man har slettet brugerfladen, eller root brugeren!
Gravatar #127 - røvskæg
14. jun. 2010 21:00
Windcape (121) skrev:
Prøv og se hvor meget du skal gøre for at få dette her til at virke optimalt

apt-get install kde4-core

Hvorfor skulle jeg dog det der når der er
Windcape (121) skrev:
kubuntu-desktop, som er en prælavet pakke til formålet.
Gravatar #128 - plazm
14. jun. 2010 21:01
#124, skrev jeg linux kernen, tror jeg ikke http://en.wikipedia.org/wiki/Linux
http://en.wikipedia.org/wiki/Operating_system

og kom nu for pokker ikke med at wikipedia er en ringe kilde...
Gravatar #129 - plazm
14. jun. 2010 21:04
Windcape (126) skrev:
I må absolut være de eneste der mener det er funktionelt ikke at kunne bruge systemet fordi man har slettet brugerfladen, eller root brugeren!

Nej, men vi vælger distribution ud fra hvad vores behov er. Jeg kører ikke Ubuntu men Gentoo fordi jeg kan lide det tager lang tid at installere ting, makke med at ting ikke fungerer og mange andre ting.

Men at sige at et system ikke er funktionelt fordi du selv har valgt en pakke for så at med vilje ødelægge pakken efterfølgende lyder som noget en windows bruger kunne finde på at sige
Gravatar #130 - onetreehell
14. jun. 2010 21:10
Jeg vil mene at det er en fordel at OSet ikke går i stykker bare fordi DE'et går i stykker.
Gravatar #131 - røvskæg
14. jun. 2010 21:11
Windcape har bare fået ind i knolden at Linux/Ubuntu er dårligt, og hvis du ikke kan forstå det, kan han ikke forstå det.

Det nytter ikke noget.
Gravatar #132 - Daniel-Dane
14. jun. 2010 21:15
onetreehell (114) skrev:
Nej.
Windcape (115) skrev:
Jo.
Når man løber tør for argumenter, så plejer man ellers at inddrage Hitler, men det her er meget sjovere.
Gravatar #133 - Windcape
14. jun. 2010 21:16

Nej, det er helt klart et elendig OS, når at brugerfladen går i stykker ved uninstall af et stykke userland software.

Det er altså grinagtigt at i forsvarer en oldnordiske tankegang, som tvinger folk ud i latterlige situationer som problemet med Evolution.

Men hey, det er ikke mig som bruger et dårlig supporteret minoritets OS, som ikke har lavet andet end at hykle i 10 år :p
Gravatar #134 - røvskæg
14. jun. 2010 21:17
#133 Det passer ikke. - Heil Hitler.
Gravatar #135 - Windcape
14. jun. 2010 21:18
plazm (129) skrev:
Men at sige at et system ikke er funktionelt fordi du selv har valgt en pakke for så at med vilje ødelægge pakken efterfølgende lyder som noget en windows bruger kunne finde på at sige
I Windows kan vi godt lide tanken om at at hvis jeg uninstaller Outlook, så sletter den ikke dwm.exe !
Gravatar #136 - Windcape
14. jun. 2010 21:18
røvskæg (134) skrev:
Det passer ikke.
Du forsvarer at systemet går i stykker hvis man uninstaller en email klient.

Altså du forsvarer direkte idioti i systemet.

No fucking wonder!
Gravatar #137 - plazm
14. jun. 2010 21:19
#135, men er du sød at fjerne IE helt inkl. alle libs?
Gravatar #138 - plazm
14. jun. 2010 21:21
--- Game Over ---
Gravatar #139 - Windcape
14. jun. 2010 21:23

Man kan godt uninstall IE. Det fjerner ikke nogen systemkomponenter.
Gravatar #140 - plazm
14. jun. 2010 21:27
#139 så hvis jeg fjerner IE lover du mig så at alle de komponenter som kræver IE crasher? Hvis de ikke gør, så er IE ikke væk, er vi enige?
Gravatar #141 - røvskæg
14. jun. 2010 21:28
Windcape (136) skrev:
Du forsvarer at systemet går i stykker hvis man uninstaller en email klient.

Du har jo faksisk default pakke manageren : "Ubuntu Software Center". Her er der mange ting man ikke kan bla. afinstallere alle evolution libs. Man du kan godt fjerne selve evolution clienten. Det virker faktisk som Windows remove software bare langt bedere.

Hvis du så vil være mere advanceret kan du installere en advanced pakke manager eller bruge apt-get / aptitude og der er jo her de problemer du nævner opstår.

Så alt i alt har man jo bare flere mulighedder end i windows.

Du lydder som en gamel tante der en gang har prøver Windows i 5 min. og nu aldrig vil røre det igen, fordi en normal skrivemaskine og frimærker er langt bedere.

Gravatar #142 - Windcape
14. jun. 2010 21:30
plazm (140) skrev:
så hvis jeg fjerner IE lover du mig så at alle de komponenter som kræver IE crasher? Hvis de ikke gør, så er IE ikke væk, er vi enige?
IE og Trident er seperat software! (Trident kører stadigvæk IE7, IE er IE8)

Så ja, faktisk :)
Gravatar #143 - Windcape
14. jun. 2010 21:31
røvskæg (141) skrev:
Det virker faktisk som Windows remove software bare [b]meget ringere[/].
Fixed that for you!

Desuden er der kun inden for det sidste år at en eneste distro på markedet har givet en brugbar software manager :p

Så kan jeg jo bare sige at jeg vil bruge en Ubuntu fra før deres Software Center blev indført. (Fordi i vil jo så gerne argumentere med Windows XP, ikk?)
Gravatar #144 - Clauzii
14. jun. 2010 21:33
ON topic(!):

'Sander' linux til ved dagligt brug?
Gravatar #145 - røvskæg
14. jun. 2010 21:34
Windcape (143) skrev:
Så kan jeg jo bare sige at jeg vil bruge en Ubuntu fra før deres Software Center blev indført. (Fordi i vil jo så gerne argumentere med Windows XP, ikk?)

Nej det kan du ikke for i ubuntu kan man bare lave do-release-upgrade til sidste version. Så alle Ubuntu versioner er den sidste. BUM.
Gravatar #146 - røvskæg
14. jun. 2010 21:35
Clauzii (144) skrev:

NEJ NEJ OG ATTER NEJ !
Gravatar #147 - Windcape
14. jun. 2010 21:43
Clauzii (144) skrev:
Ligesom meget som Windows 7 :-)
Gravatar #148 - Windcape
14. jun. 2010 21:44
røvskæg (145) skrev:
Nej det kan du ikke for i ubuntu kan man bare lave do-release-upgrade til sidste version.
Du kan også bare opgradere Windows til Windows 7.

Hvis du ikke vil argumentere med det nyeste af det nyeste, mod det nyeste af det nyeste, så må du jo acceptere at vi bringer gammel lort ind i diskussionen.
Gravatar #149 - Skak2000
14. jun. 2010 21:53
Der er vist gået Pingvin i debatten...
Gravatar #150 - røvskæg
14. jun. 2010 21:54
Windcape (148) skrev:
Du kan også bare opgradere Windows til Windows 7.

Helt sikkert.

Først skal man ud og købe cd'er og dvd'er for en 4-7 kilo OS + andet software og så skal man bare.

do-release-upgrade

XP er selvfølgelig XP SP3 det må være tilsvarende.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login