mboost-dp1

Better Place

Europas første batteriskiftestation klar i Danmark

- Via Better Place DK - , redigeret af Net_Srak , indsendt af ktg

Til trods for, at Organisationen Better Place i efteråret indgik en aftale med Herning kommune om opsætning af lade- og batteriskiftestationer rundt omkring i kommunen, så bliver det i Gladsaxe, det først er muligt at få skiftet batterier på sin bil.

Skiftestationen kan blandt andet håndtere el-bilen Renault Fluence Z.E., der kan køre op til 180 kilometer på friske batterier. Ifølge en undersøgelse foretaget af organisationen, kører langt de fleste danskere mindre i gennemsnit.

Vil man køre længere vil det i løbet af det næste års tid blive muligt, idet der planlægges yderligere 19 ladestationer, hvoraf de fire allerede er ved at blive bygget, med yderligere otte på vej inden årets udgang. Målet er at opnå et netværk, så der aldrig er mere end 65 kilometer til nærmeste udskiftningsstation.

Det tager cirka fem minutter at få udskiftet batterierne, i en proces som sker imens man kan blive siddende i bilen. Én station vil dermed kunne klare op til 12 batteriskift i timen.





Gå til bund
Gravatar #101 - drbravo
1. jul. 2011 08:23
Saxov (99) skrev:
internt forbrug ifølge producenten: renault fluence: 62g/km (se #65)


Hvad mener du med internt forbrug? Det er vel udledningen som følge af elproduktion de taler om her?
Gravatar #102 - Saxov
1. jul. 2011 08:54
drbravo (101) skrev:
Hvad mener du med internt forbrug? Det er vel udledningen som følge af elproduktion de taler om her?

Renault kan ikke udtale sig om hvad CO2 forbruget er på at producere strømmen.
Vi kan vel hurtigt blive enig om at der er forskel på om strømmen kommer fra kul, vind, eller a-kraft.

De kan dog udtale sig om hvad der er af CO2 udgifter per km, til udskiftning af alm. slid dele, mm.
Det er det jeg læser det som om de 62g/km dækker over.
Gravatar #103 - aben
1. jul. 2011 10:03
well... det kan de vel godt, men så er det nok sådan noget EU-normerings crap hvor man siger at produktion af så og så mange kilowatt udleder så og så meget i gennemsnit.
Gravatar #104 - fidomuh
1. jul. 2011 10:39
#86

Well, hvor mange tankpladser ser du i dag?
Med det argument, saa vil det jo tage *meget* mere end 4 minutter at tanke sin normale bil i dag.

Logisk set saa vil der selvfoelgelig kommer flere tankpladser, som behovet stiger.
Gravatar #105 - aben
1. jul. 2011 10:45
det er rart at quote det man reagerer på når det er så langt tilbage :)

men ja, du har ret.. logistikken vil udvikle sig efterhånden som behovet opstår. For first movers vil det stadig være besværligt.
Gravatar #106 - fidomuh
1. jul. 2011 11:08
#85

Og i bilen skal du køre 400 km. før det bliver et problem.


Saa en faktor 4 i forringelse.
Bortset fra at bilen ikke kan tanke benzin paa parkeringspladsen.

I realiteten er det sjaeldent der er 400km tilbage i tanken, saa spoergsmaalet ligger 100% i dit koerselsmoenster.

Er der maks det? I brochuren? Der bliver jo ikke lagt et grid ud over hele landet med 65 km.


Har du overhovedet laest nyheden?

Det er best case scenario.


Det er hvad Better Place har sat sig som maal ved udgangen af 2011?

Men det tager tid at komme ind på tanken og ud igen og så meget andet, så det bliver min. 10 minutter.


Saa din benzin bil kan altsaa tanke benzin uden at stoppe paa tanken, eller hvad?
Eller er det fordi den har 800 hestekraefter og du bare hamrer speederen i bund saa snart den sidste draabe er faldet i?

Det maa antages at vaere det samme med frakoersel og tilkoersel,
Tilgengaeld saa betyder det jo at man skal tanke oftere end med benzin :)

Du skal ikke køre nær 500 km, før det bliver irriterende. Hvis ikke der er en el-tank placeret særdeles belejligt, bliver en 100 km pendling snart et problem.


Hvorfor dog det?
Hvis du arbejder i en storby er der stor sandsynlighed for at du kan tanke paa/naer din arbejdsplads.

Og paa sigt ogsaa i dit hjem.

(Jeg ville heller ikke koebe en elbil i morgen, btw, men om 2 aar? Jeg kan ikke se nogen grund til ikke at koebe elbil.

Nej, du skal bekymre dig efter 100 km. Forestil dig at det er koldt og batteriet ikke holder ret meget strøm?


Forestil dig at det er koldt og din karburator skal sproejte mere benzin ind.
Batterier og kulde er ikke et specielt stort problem i dag.

Drivmiddel-måleren bliver særdeles relevant - hver dag - for kører af elbiler, som de er i dag.


Ja, men du har altsaa ikke noget i mod at koere toer i en benzin bil, eller hvad? :)

Se ovenfor.


Se ovenfor og taenk selv.

Hver tredje dag. Dvs. to gange om ugen, i modsætning til dagligt.


I modsaetning til aldrig? :)
Hvor langt er det du vil pendle?
Parkerer du mere end 2-3 timer der?

Men der er heller ingen der tænker på vinduer i bilerne eller bagagerumsklappen.


Naa for satan, Peugeot siger ellers at elvinduer er meget eftertragtede og at folk er saerdeles interesserede i at vide om deres bil er en hatchback eller sedan, men det ved de nok intet om.

De må altså være uden betydning - ifølge din logik og kan derfor undværes.


Ifoelge din logik er din mor en ludeR?
Men for lige at svare paa din fejltolkning, saa nej, det er ikke ligegyldigt.

IMO er det ligegyldigt om vinduerne koerer op med 100km/t eller 5km/t.
Jeg kan godt leve med at de ikke lukker *INSTANT*.

Det er ikke fordi elbilen bare magisk ikke har noget batteri, vel?

Men hvorfor give benzinselskabet alle de penge?


Hvorfor give benzinselskabet praecis samme maengde penge?
Fordi jeg godt kan regne.

Hvorfor ikke tanke op to gange om dagen - er du doven eller hvad? Det er da billigere kun at fylde nøjagtig den mængde benzin på, du skal bruge - dit behov, ikke?


Ja, for 100 liter benzin koster magisk mindre hvis jeg koeber det i rater af 20 liter.

Tillykke, du passer i segmentet.


Ja, ligesom stoerstedelen af danskerne med bil goer.

Så må alle jo passe i segmentet - planen kan helt klart lykkes og 180 km. er overdådig rækkevidde.


Det har jeg skam aldrig sagt.
Jeg har bare sagt at du tager fejl i din antagelse af, at alle har et krav om at bilen skal kunne koere 10000000km per optankning.

Ingen grund til at fortsætte udviklingen af dét aspekt i batterier.


Der er ikke rigtigt saa meget at debattere med dig. Det er dig der opstiller raekkevidden som et ultimativt krav.
Det er dig der ikke vil fatte at du taler om et mindretal af bilkoeberne.

Ja, jeg hørte et program om en mand som kørte med sin datter til Bruxelles i en el-bil (Peugeot 306 IIRC). Det tog seks dage fordi opladningstiden var så lang (12 timer eller noget i den retning). Så de findes - elbilerne.


w00t, jamen han er jo idiot saa :D
Uden de her skiftestationer og et reelt lade-net, saa er der intet belaeg for at koebe bilen i dag.

Nej - Idéen er ikke "virkeligheden"


really? Jeg kan se mange ladepladser ud af vinduet.

og Kbh er ikke Jylland eller Fyn


Det er heller ikke din mor, men det er vel ikke saa relevant?

eller Bornholm.


Hvorfor have bil paa Bornholm? Du kan jo spytte fra ende til anden :)

Jeg tror ikke på at elbiler reelt kan erstatte benzinbiler, hvis de alene baseres på, hvad københavnerne ser som gennemsnitsbehovet.


Vi snakker ikke om at erstatte benzinbiler totalt. Det vil ikke ske foer det bliver ulovligt at koere i en benzinbil.
Vi snakker om at pendlere med 50-100km/dag har et reelt alternativ til benzinbiler.

Men rigtig billigt.


Saa betyder komfort altsaa ikke noget, hvis bare det er billigere?
Du er meget tvetydig i dine holdninger.

Der skal ikke trækkes kabler til 600.000 parkeringspladser eller mere, 600.000 standere som skal vedligeholdes osv.


Nu er der saa typisk stroem paa pladsen alligevel og da kablerne allerede er trukket, saa er det bare at hive dem op af jorden og koble en maaler paa.

Hvad gør du så, når du er løbet tør? Parkerer i timevis for at lade? Dét lyder ikke særlig komfortabelt.


Jeg ringer til Falck?
Men din hjerne virker maaske ikke, fordi du sidder i en elbil nu?
Hvad goer du naar din benzinbil ikke har mere benzin?

Ikke forstået.


As in, din bil er standardform, saa der vil kunne markeres standard p-pladser af.

Og jeg vil netop påstå, at folk køber bil, fordi de anvender f.eks. rækkevidden 1 gang årligt (de fleste meget oftere - faktisk hver dag).


Du tror altsaa at over 50% af Danmarks bilejere koerer mere end 180km hver dag?
Det kan jeg saa fortaelle dig er forkert.
Lidt googling fortaeller mig at en familie med 1 bil i snit havde et transport behov paa ~30km i 1996. Jeg googler loes efter nyere tal, men reelt set tvivler jeg paa du har ret.
Med 2 biler er det *samlede* snit paa 50km.

Hvor mange biler har ikke trækkrog monteret, selvom de kun kører med campingvogn én gang om året?


Jeg havde ikke traek paa min, men savnede det reelt, da jeg ofte skulle have trailer med.

Med trækkrogen køber man MULIGHEDEN for at spænde en trailer efter bilen. Det er ikke ensbetydende med, at folk gør det hver dag - eller månedligt. Men ikke desto mindre er det en væsentlig prioritet for rigtig mange.


Ja, ligesom det er en vaesentlig faktor at prisen er under x, eller at benzinoekonomien er god nok, etc.
Der er mange faktorer.

At man ikke kan faa X bil med traek, goer ikke at bilen magisk ikke bliver koebt af nogen.
Der er mange biler uden traek.

Betaler du for at slukke lyset? Det gør jeg ellers helt gratis.


Det sker simpelthen magisk?
Du skal ikke trykke paa knappen?

Med din logik her, saa vil alle jo have elbiler - det koster ikke ekstra og giver dem faktisk penge retur.

Ja, men hvorfor snakker du så om energibesparelse?


Fordi energibesparelse == penge?

Tak for eksemplet. Hvorfor har disse mennesker overhovedet en kummefryser?


Hele pointen er, at det har de ikke.

Hvad er det, de skal have frosset ned - eller opbevare? Folk køber kun efter behov (påstår du jo). Derfor burde der slet ikke være kummefrysere - folk spiser da samme aften!


Nej, det er ikke hvad jeg paastaar, men jeg kan godt se at du ikke forstaar noget saa simpelt som ordet "behov".

Mit behov kan sagtens vaere at koebe ind 1 gang om aaret og derfor skal jeg have en 100m^3 fryser.
Det er mig der definerer mit behov, hvilket jo netop er hvad jeg siger til dig.
Det er dig der siger at folk har et behov for at kunne koere 500km paa 1 optankning. Det passer bare ikke med virkeligheden :)

I virkeligheden har folk jo kummefryseren så de til dels kan købe stort ind, dels for at opbevare noget til en senere lejlighed - hvis behovet nu skulle opstå, ikke fordi de har et aktuelt behov.


Der er forskel paa et dagligt behov og saa det behov man opstiller for sig selv.

Good to know. Så vil jeg kunne købe en billig benzinbil om nogle år, fordi alle andre har købt biler som kun lige netop opfylder deres daglige behov


Du kan koebe en billig benzinbil idag, hvilket jo jeg netop illustrerede tidligere med Skoda Fabiaen.

(hvilket du underligt nok ikke selv gjorde med din 406'er!?!)


Jeg koebte efter mit eget behov, jow.
Forskellen er, at jeg godt ved at jeg ikke er en indikator for flertallet i Danmark.

Nej, hvis det var tilfældet kørte der tilnærmelsesvis kun køre motorcykler eller Citroen C1'ere.


Har du overhovedet fulgt med i udviklingen for salg af biler?
Hvilke biler tror du der saelges flest af?
Derudover er motorcykler noget *helt* andet.

Hvem har "behov" for en kæmpe Mercer? Hvem har "behov" for en 4WD?


Hvor stor en %-sats udgoer 4WD og "stor dyr mercedes" af den danske, private, bilpark?
Jeg vil skyde paa 5%. Kom med et gaet.

Du skal jo saa nu sige >50% for at din argumentation er brugbar.

Der er RIGTIG mange andre grunde end "behovet" som afgør, hvorfor folk køber en bil.


Nej da. Der er kun 1 faktor ifoelge dig:
Hvor langt den kan koere paa 1 optankning.

At det saa koster 40% mere end en elbil er ligegyldigt, ikke? :)

Jeg kender en pige, hun købte sin bil på grund af farven!


Jow, min kaereste vil gerne have en Fiat500, fordi hun har set at man kan faa den i Pink.
Jeg kender ogsaa en der har koebt en Porsche. Ikke fordi han koerer i den, men fordi han kan lide at arbejde paa den.
Han koerer ioevrigt rundt i en Picanto.
Gravatar #107 - aben
1. jul. 2011 11:19
nice rant, dude :) TLDR..

Jeg har ingen ladepladser set i Danmark. Nogensinde.
Gravatar #108 - fidomuh
1. jul. 2011 11:23
#107

You should get out more, then :D
Men dunno hvordan det er ovre paa den anden side af graensebroen til Danmark, men her i hovedstaden er der masser :P
Gravatar #109 - Cloud02
1. jul. 2011 12:25
Saxov (99) skrev:
Så hvis man trækker produktionen af den "oprindelige bil" fra, så er de løbende CO2 udgifter sådan her:
Benzin: 180 g/km
Diesel: 150 g/km

Batteri: (internt forbrug listet af producenten) + (CO2 udledning fra Kulkraft værk til strøm) + (Batteri type)
Her kender vi:
internt forbrug ifølge producenten: renault fluence: 62g/km (se #65)
batteri: 7-35 g/km
strømproduktion: ??
End result: 69-97 g/km + produktionen af el.

altså hvis alt strøm kom magisk uden CO2 udledning, så var det ca 50% footprint sammenlignt med en alm. bil.

De 62g/km et tal som de baserer på "elproduktion iht. blandet energi Den Europæiske Unions 27 lande)." mens tallet er 12 g/km for "elproduktion iht. blandet energi Frankrig "
Det tal baserer sig så på el-mortorens ydeevne.
http://www.renault-ze.com/da-dk/z.e.-serien/fluenc...

Men det er så ganske korrekt at batteriet jo også har et footprint, men det har benzin og diesel jo også. Og så skal vi til at kigge på energi-produktionens supply chain vs. oliens supply chain.

Nu er det også vigtigt ikke at nøjes med at se sig blinde på CO2-regnskabet alene. Biler udleder meget andet end CO2 og alt andet lige vil det være bedre hvis denne forurening kan komme ud af byerne.
Gravatar #110 - aben
1. jul. 2011 15:53
fidomuh (108) skrev:
#107

You should get out more, then :D
Men dunno hvordan det er ovre paa den anden side af graensebroen til Danmark, men her i hovedstaden er der masser :P


Ja herovre i Danmark har vi i hvert fald ikke nogen, Sverige ved jeg ikke noget om.

og

det er sjovt som dine egne erfaringer åbenbart er gode nok til at du kan generalisere ud fra dem, mens alle andres kan ignoreres eller afskrives som jydetamperi. Bare lige husk at halvdelen af alle københavnere har været jyder engang, din elendige fløs ;)
Gravatar #111 - Saxov
1. jul. 2011 18:08
Cloud02 (109) skrev:
De 62g/km et tal som de baserer på "elproduktion iht. blandet energi Den Europæiske Unions 27 lande)." mens tallet er 12 g/km for "elproduktion iht. blandet energi Frankrig "
fair nok

men ja, de 160/180 g/km er jo alt incl for bezin..
altså drift af olie platform, transport til repinaderi, transport til tankstation mm.
Gravatar #112 - fidomuh
1. jul. 2011 19:04
#110

Ja herovre i Danmark har vi i hvert fald ikke nogen, Sverige ved jeg ikke noget om.


Jeg saa da et par stykker i sidst jeg var i Aarhus, men det er ikke sikkert det var elladere.. De lignede i hvert fald dem vi har her i Danmark :)

det er sjovt som dine egne erfaringer åbenbart er gode nok til at du kan generalisere ud fra dem


"Egne erfaringer" == Dansk Statistik? :)
Det eneste jeg reelt argumenterer for er, at det ikke er noget ultimativt krav for flertallet, at bilen kan koere 500 km pr optankning :)

mens alle andres kan ignoreres eller afskrives som jydetamperi.


Jyder har jo ikke stemmeret... Eller hvordan ? :D

Bare lige husk at halvdelen af alle københavnere har været jyder engang, din elendige fløs ;)


Pigfucker :D
Gravatar #113 - ty
1. jul. 2011 19:41
Hvordan med problematikken omkring forringelsen af batterier? Man køber en ny bil og et ny batteri og vil primært oplade hjemme... men ved første byt på en ladestation får man måske et batteri, som har været op/afladet mange gange.
Gravatar #114 - aben
1. jul. 2011 20:15
#112: har du da givet mig noget fra Danmarks Statistik? :)

Anyways.. ift. det med rækkevidden. Det er fint du kan køre 180 km pr. opladning hvis du ikke skal bruge bilen til andet end at pendle, nogensinde, og du så husker at lade den op hver dag. Men jeg vil vove den påstand, at den slags bilister er der dælme ikke mange af. Du nævner 500km som om det er en lang distance, men det er altså MINIMUM i biler.. mange kan jo køre langt over 1000km på en tank. Ikke at det er et argument imod elbiler i sig selv, men din elbil duer jo altså kun til korte ture, og med mindre elbilen bare er sådan et ekstra nips du har råd til at købe ved siden af, er du jo pretty much nødt til at have en ekstra bil med mindre du lever hele dit liv i København... og hvorfor så overhovedet ha' en bil?

Jeg mødte engang nogen der ikke kunne forstå at de ikke kunne køre på deres HT-klippekort til Slagelse. "Hvor mange zoner er der derud?", spurgte de.

Det synes jeg var skægt.
Gravatar #115 - Jakob Jakobsen
1. jul. 2011 20:19
#113

Hvad jeg har læst mig til, er at man ikke kommer til at eje batterierne, men derimod har dem på lejebasis.
Dette giver også mest mening, da det så er firmaets ansvar at de bliver vedligeholdt rigtigt og genbrugt når det kommer dertil.
Gravatar #116 - Cloud02
1. jul. 2011 21:36
ty (113) skrev:
Hvordan med problematikken omkring forringelsen af batterier? Man køber en ny bil og et ny batteri og vil primært oplade hjemme... men ved første byt på en ladestation får man måske et batteri, som har været op/afladet mange gange.

Shai Agassi fra Better Place har sagt, at de batterier de vil anvende, vil kunne klare 2.000 cycler før de er på 80% kapacitet. De batterier der så før var 185km, vil nu kunne klare 148 km i 4.000 cycler. De vil så igen miste kapacitet og blive til et batteri der kan klare 118 km i 8.000 osv osv. indtil man vælger at genbruge det.

Hvis vi siger, at vi er lidt hardcore og bruger 2 cycler pr dag, så vil batteriet kunne holde i 2,7 år, og så kan vi lige være lidt large og så sige 3 hele år, før det med sikkerhed bør tages af markedet. Men at det tages af markedet i Danmark, betyder jo ikke, at det fx. ikke kan bruges i et andet land. Fx. Mauritius, som vel næppe har brug for mere end et batteri der kan klare 148 km som så kan holde i 6 år, før det så kan sendes som et 120km batteri til Singapore og være i brug i 12 år mere.
I alt 21 års anvendelse.
Gravatar #117 - aben
1. jul. 2011 21:52
helt til grin..
Gravatar #118 - Cloud02
2. jul. 2011 11:56
aben (117) skrev:
helt til grin..

hvad er?
Gravatar #119 - aben
2. jul. 2011 12:58
batteriers rækkevidde.
Gravatar #120 - Jakob Jakobsen
2. jul. 2011 13:18
aben (119) skrev:
batteriers rækkevidde.


Heldigvis kun i din lille verden. :)
Gravatar #121 - Saxov
2. jul. 2011 14:09
Jakob Jakobsen (120) skrev:
Heldigvis kun i din lille verden. :)
Hvis rækkeviden er for lille, er det nok ikke fordi han har en "lille" verden ;)
Gravatar #122 - Magten
2. jul. 2011 15:00
fidomuh (108) skrev:
#107

You should get out more, then :D
Men dunno hvordan det er ovre paa den anden side af graensebroen til Danmark, men her i hovedstaden er der masser :P
Og det er pisse irriterende! Der holder fanme aldrig nogen elbiler og lader op men alligevel er der lavet "Kun til elbiler" P-pladser... Nøj hvor har det irriteret mig mange gange når der ingen pladser er, og så er der 3-4 tomme til elbiler.. Grr! :D
Gravatar #123 - ty
2. jul. 2011 15:17
Magten (122) skrev:
Nøj hvor har det irriteret mig mange gange

Så tag dog cyklen. Er du klar over, hvor meget lort din bil lukker ud?
Gravatar #124 - Magten
2. jul. 2011 15:25
ty (123) skrev:
Så tag dog cyklen. Er du klar over, hvor meget lort din bil lukker ud?
Nu er cyklen sjældent et alternativ når jeg endelig tager bilen ind til byen. Jeg plejer at tage Metroen.

Men udover det, kunne du så skrive et mere ligegyldigt indlæg?
Gravatar #125 - aben
2. jul. 2011 15:48
han kunne have skrevet at 180km er nok til alle billister.

ja eller at 120 km kan bruges til noget som helst, for den sags skyld. Det er fint nok til onkel morfar der kører 800 meter ned til super brugsen, men det er ikke noget man kan få mass market support til.
Gravatar #126 - ty
2. jul. 2011 17:07
Magten (124) skrev:
Men udover det, kunne du så skrive et mere ligegyldigt indlæg?

Det var vel ikke mere ligegyldigt end dit.
Gravatar #127 - aben
2. jul. 2011 17:09
der er ingen lov mod at tænke selv, og med mindre du er retard ved du godt at man ikke altid kan tage cyklen.
Gravatar #128 - ty
2. jul. 2011 19:07
Det er ikke mig, der brokker sig over et par reserverede p-pladser.
Gravatar #129 - aben
2. jul. 2011 19:33
nej det er dig der spiller hellig over at en person du ikke kender har taget bilen frem for cyklen, til et ærinde du ikke aner noget som helst om.
Gravatar #130 - Clauzii
2. jul. 2011 20:41
Gravatar #131 - fidomuh
3. jul. 2011 18:47
#114

har du da givet mig noget fra Danmarks Statistik? :)


Gennemsnitskoerselsmoenstre i Danmark?

Anyways.. ift. det med rækkevidden. Det er fint du kan køre 180 km pr. opladning hvis du ikke skal bruge bilen til andet end at pendle, nogensinde, og du så husker at lade den op hver dag.


Saa hvis jeg, nogensinde, skal koere mere end 400km, saa kan jeg heller ikke koebe en Peugeot 406 TS6, eller hvad? :)

Men jeg vil vove den påstand, at den slags bilister er der dælme ikke mange af.


Jeg vil vove den paastand, at stort set alle der koeber bil i dag, koeber den ud fra deres daglige brug og ikke at de koerer paa ferie 1 gang om aaret.

Du nævner 500km som om det er en lang distance, men det er altså MINIMUM i biler.. mange kan jo køre langt over 1000km på en tank.


"Mange" ?
Hvilke biler er det du taenker paa? De her super mini dieselbiler, med 5HK og ingen bagageplads? :)
Saa har du jo plads til at have 10 batterier bag i en Fluence ;)

Ikke at det er et argument imod elbiler i sig selv, men din elbil duer jo altså kun til korte ture


Jeg vil gerne se noget dokumentation for at "mange" biler kan koere mere end 1000km/tank. Jeg har engang koert en lupo ~900km foer jeg tankede, men saa blinkede den ogsaa som advarsel i en god 70km :D

og med mindre elbilen bare er sådan et ekstra nips du har råd til at købe ved siden af, er du jo pretty much nødt til at have en ekstra bil med mindre du lever hele dit liv i København... og hvorfor så overhovedet ha' en bil?


Koebenhavn er ikke 90km i radius, btw.
Vi snakker om at bo i Holbaek og arbejde i centrum Kbh.

Hell, naar jeg pendler til Aarhus koerer jeg ca 200km.

Jeg mødte engang nogen der ikke kunne forstå at de ikke kunne køre på deres HT-klippekort til Slagelse. "Hvor mange zoner er der derud?", spurgte de.
Det synes jeg var skægt.


Det er bare skraemmende ;)
Gravatar #132 - Cloud02
3. jul. 2011 19:30
fidomuh (131) skrev:
Gennemsnitskoerselsmoenstre i Danmark?

Hvor er dit link til kilden?
pt. har du bare disket nogle tal op. Et tal, som jeg heller ikke er særligt overbevist om er synderligt korrekt.

Alt andet lige, så vil jeg mene, at jo mindre du kører, jo mindre incitament vil man have for at købe en el-bil. Altså, hvis du kører 10km om dagen, skal du tanke én gang og så kan du være kørende de næste 3 måneder. Der skal i alt bruges 20-30 minutter på at tanke benzin om året! Ikke noget med at bruge et minut her og der på at hive et kabel frem og sætte det til og fjerne det igen.
En person der så derimod pendler 100 km om dagen sparer sine ugentlige besøg til benzintanken for at tanke op ved at vælge en el-bil, da el-bilen kan oplades mens man er på arbejde eller om natten og så altid vil være klar med 'fuld tank'.

fidomuh (131) skrev:
Jeg vil gerne se noget dokumentation for at "mange" biler kan koere mere end 1000km/tank

VW Polo kan.
Jaguar XJ6 kan.
;)
Gravatar #133 - Jakob Jakobsen
3. jul. 2011 19:40
fidomuh (131) skrev:
Jeg vil gerne se noget dokumentation for at "mange" biler kan koere mere end 1000km/tank.


Tjae... sidste gang jeg tankede, havde min Carisma kørt 1016km siden sidste opfyldning.
Gravatar #134 - fidomuh
3. jul. 2011 20:08
#132

Hvor er dit link til kilden?


dst.dk
Som jeg skrev, har jeg fundet nogle lettere gamle tal, men de viser en ret simpel tendens, hvor det gennemsnitlige tal var en del under 50.

pt. har du bare disket nogle tal op. Et tal, som jeg heller ikke er særligt overbevist om er synderligt korrekt.


Du er velkommen til at komme med noget mere velunderbygget.

Alt andet lige, så vil jeg mene, at jo mindre du kører, jo mindre incitament vil man have for at købe en el-bil.


Ja, selvfoelgelig. Saa koeber man jo slet ikke en bil.

Altså, hvis du kører 10km om dagen, skal du tanke én gang og så kan du være kørende de næste 3 måneder.


Bortset fra at din bil nok falder doed om laenge inden ? :)
Biler har generelt ikke godt af at staa stille saa meget :D

Der skal i alt bruges 20-30 minutter på at tanke benzin om året!


Hvis du koerer 10km om dagen, saa har du en cykel istedet.
Men var det ikke argumentet at flertallet (>50%) koerte mere end 50km om dagen ? :)

Ikke noget med at bruge et minut her og der på at hive et kabel frem og sætte det til og fjerne det igen.


Saadan lidt sat paa spidsen, saa skal du jo kun goere dette 4-5 gange i loebet af de 3 maaneder, saa reelt set sparer du tid ifht. at tanke :D

En person der så derimod pendler 100 km om dagen sparer sine ugentlige besøg til benzintanken for at tanke op ved at vælge en el-bil, da el-bilen kan oplades mens man er på arbejde eller om natten og så altid vil være klar med 'fuld tank'.


Praecis.
Gravatar #135 - Slettet Bruger [3588415083]
3. jul. 2011 20:14
Jakob Jakobsen (133) skrev:
Tjae... sidste gang jeg tankede, havde min Carisma kørt 1016km siden sidste opfyldning.


Min første golf fra 88 kunne køre km tælleren ud :) samme kunne min kollegas.
Gravatar #136 - Cloud02
3. jul. 2011 20:33
#134 fidomuh
fidomuh (134) skrev:
#132
dst.dk
Som jeg skrev, har jeg fundet nogle lettere gamle tal, men de viser en ret simpel tendens, hvor det gennemsnitlige tal var en del under 50.

Altså, jeg kan også bare finde på nogle tal og så sige at tallene er på dst.dk
Kom nu med en ordentlig kilde. Enten til rapporten, undersøgelsen, eller til tabellen.
Put up or shut up.

Alt andet lige, så vil jeg mene, at jo mindre du kører, jo mindre incitament vil man have for at købe en el-bil.


Ja, selvfoelgelig. Saa koeber man jo slet ikke en bil.
??
Jo mindre man kører, så har man slet ikke brug for en bil? Hvad snakker om?

Altså, hvis du kører 10km om dagen, skal du tanke én gang og så kan du være kørende de næste 3 måneder.


Bortset fra at din bil nok falder doed om laenge inden ? :)
Biler har generelt ikke godt af at staa stille saa meget :D

Hvad er det du misser, ved at den bruges dagligt?

Der skal i alt bruges 20-30 minutter på at tanke benzin om året!


Hvis du koerer 10km om dagen, saa har du en cykel istedet.

Hvorfor er det givet at man bruger en cykel, hvis man har 10 km daglig transport?
Men var det ikke argumentet at flertallet (>50%) koerte mere end 50km om dagen ? :)
Aner ikke hvad du snakker om. Jeg har ikke præsenteret noget argument, eller tal for det.
Gravatar #137 - aben
3. jul. 2011 21:01
fido: mht. 1000km rækkevidde: ja jeg tænker f.eks. på sådan noget som en renault clio diesel, jeg ved ikke helt om den kommer ind under din fiktive "5hk og ingen baggageplads" kategori? Og ja, lad os da bare sige 900km i stedet for 1000, det er fint med mig.

som andre siger: kom med konkrete tal, og brug dem til noget. Jeg kan også godt gå ind på dst.dk

Jeg har kigget lidt på renaults kommende el-bil. Hvis man køber el-bil nu bliver man taget SÅ hårdt i røven. Hvis vi kan få en rækkevidde a la tesla roadster på ca. 400 km så er der noget at snakke om, men så kommer vi til andet klagepunkt: 6-8 timers opladningstid.

Årsag nummer 1 til at det er fedt at ha' en bil: den giver dig frihed. Sm det ser ud pt. giver en elbil dig væsentligt mindre frihed, og mindre sikkerhed hvad angår din investering i kroner/øre.

men

jeg har ikke noget imod elbiler, forstås. Jeg synes det er en god ide. Men udførslen er ikke noget jeg mener man kan skyde penge i endnu .. det er lidt lissom at gå ud og købe noget ny og eksperimentel hardware før det virkelig bliver mainstream og udgifterne kommer ned. Det er bare dumt.
Gravatar #138 - XorpiZ
4. jul. 2011 20:08
I vil få mere ud af at slå i en pude end at få dokumentation på en påstand fra fidomuhs side.

Edit:

Ovenstående giver ingen mening, ser jeg nu. Point being, I får aldrig dokumentation fra fidomuh.

Jeg mindes stadig med glæde dengang han påstod, at 5 ud af de 10 mest populære apps på Android Market var malware. Han påstod hårdnakket, at han havde læst det i en nyhed her på newz.dk, og at hans kollega også havde læst det.. desværre kunne han ikke finde det.
Gravatar #139 - aben
4. jul. 2011 20:25
hvad nu hvis jeg slog en pude *ind I* fidomuh?
Gravatar #140 - XorpiZ
4. jul. 2011 20:43
Det ville nok ikke gøre den store forskel, men det ville være ufatteligt underholdende, så det synes jeg du skal gøre.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login