mboost-dp1

Better Place

Europas første batteriskiftestation klar i Danmark

- Via Better Place DK - , redigeret af Net_Srak , indsendt af ktg

Til trods for, at Organisationen Better Place i efteråret indgik en aftale med Herning kommune om opsætning af lade- og batteriskiftestationer rundt omkring i kommunen, så bliver det i Gladsaxe, det først er muligt at få skiftet batterier på sin bil.

Skiftestationen kan blandt andet håndtere el-bilen Renault Fluence Z.E., der kan køre op til 180 kilometer på friske batterier. Ifølge en undersøgelse foretaget af organisationen, kører langt de fleste danskere mindre i gennemsnit.

Vil man køre længere vil det i løbet af det næste års tid blive muligt, idet der planlægges yderligere 19 ladestationer, hvoraf de fire allerede er ved at blive bygget, med yderligere otte på vej inden årets udgang. Målet er at opnå et netværk, så der aldrig er mere end 65 kilometer til nærmeste udskiftningsstation.

Det tager cirka fem minutter at få udskiftet batterierne, i en proces som sker imens man kan blive siddende i bilen. Én station vil dermed kunne klare op til 12 batteriskift i timen.





Gå til bund
Gravatar #51 - drbravo
29. jun. 2011 16:31
#49
Det er MEGET sjældent vi ligefrem betaler for at komme af med strømmen. Et par gange om året bliver strømprisen negativ, men det er kun et fåtal.
Gravatar #52 - Magten
29. jun. 2011 16:35
#48
Tja, kørte 478km her i søndags og det tog knap 4,5 time.. Jeg kan ikke se nogen grund til at holde pause for så kort en tur. Da jeg kørte på skiferie i vinter holdte vi ét stop (opfyldning+chaufførskift) på de 1200 km efter Puttgarden :)

PinHigh (50) skrev:
Tje, men med en undertone af athvis det ikke er godt for mig, så virker det ikke for nogen. ;-)
Jeg fristes til at sige jeg er enig med ham :P Jeg kender ikke særlig mange der vil købe en bil for kun at kunne køre 50 km (eller 180 for den sags skyld) :)

PinHigh (50) skrev:
Well, de gange jeg kører 100+ km, sa er det som regel på MC'en. Den kan max nappe 250km på en tank, hvilket jeg ikke ser som et problem.
En MC er også lidt noget andet tror jeg (har desværre ikke selv en ^^). Det er vel de færreste der gider køre 5 timer i træk på MC?
Gravatar #53 - tholar
29. jun. 2011 16:39
Kører 110 per dag, så kan godt leve med en elbil hvis de putter ladestationer op ved motervejen og da jeg bor i lejlighed har jeg desværre ikke mulighed for at lade op hvor jeg bor.
Gravatar #54 - PinHigh
29. jun. 2011 16:59
Magten (52) skrev:
Jeg fristes til at sige jeg er enig med ham :P Jeg kender ikke særlig mange der vil købe en bil for kun at kunne køre 50 km (eller 180 for den sags skyld) :)


Well, hvis de samlede driftsomkostningerne ellers er fornuftige, så ser jeg masser af muligheder i sådan en dyt. For folk som meget sjældent kører langt, så kan fordelene hurtigt opveje den times tid, man måske spilder på et år. Som bil nummer to f.eks.
Og omkring de ekstra 'optankninger' på de lange ture, så kommer man jo til at spare en masse tank-besøg i løbet af året, da den lades om natten.
Det er faktisk de jævnlige optankninger der irriterer mig mest. Det er altid når man har mest travlt, at bilen skal tankes. ;-)

Magten (52) skrev:

En MC er også lidt noget andet tror jeg (har desværre ikke selv en ^^). Det er vel de færreste der gider køre 5 timer i træk på MC?


Jepper. Det kan selvfølgelig ikke sammenlignes. Langt mere intenst at køre to-hjulet, end fire-hjulet. (pssst. men også langt sjovere ;-)
Gravatar #55 - MOA
29. jun. 2011 17:38
Det er sgu den rigtige vej vi går!

Lad os så antage at vi fik stillet vindmøller i ubegrænset mængder, så ville vinden drive al biltrafik fremover.

Og så skal vi bare udvikle og udvikle på de batterier og ladestationer således det gøres bedre og bedre...

Engang var benzinbiler jo ikke andet end en modificeret hestevogn der kunne nå op på et par km kørsel.
Gravatar #56 - RMJ
29. jun. 2011 18:14
Bliver bare skide nice den dag at rygere og benzin biler er en ting af fortiden. Sådan man kan gå ude uden at lugte uden at være ved at blive kvalt sådan en sommerdag hvor vinden står stille i byerne.

Vi skal så bare have atomkraft værker gerne uden jorden, sådan hvis der sker uheld. Eller så fusion, sådan vi kan levere strøm uden at forurene helt vildt, så er vi virkelig godt på vej.

Forsatan hvor meget renere ville luften blive i hele verden uden rygere og benzin biler :O
Gravatar #57 - aben
29. jun. 2011 20:52
Indtil man kan fylde en bil lige så hurtigt og bekvemt op som man kan med diesel / benzin, har det her efter min mening ingen fremtid. Jeg pendler godt 110 km om dagen (okay, så kan man jo sige at jeg ikke er målgruppen..) så 180km er jo lidt lidt..

og

man skal jo også lige huske på at elbiler ikke kører på fairy dust, strømmen skal komme fra et sted .. og FDM havde jo for nylig en test hvor de viste at elbiler faktisk udleder mere CO2 end de mest miljøvenlige biler (både diesel og benzin)
Gravatar #58 - drbravo
29. jun. 2011 20:58
#57

Elbiler udleder mindre CO2 end benzinbiler. Og især meget mindre NOx og partikelforurening. Desuden bliver forureningen flyttet væk fra byerne til centrale værker, og sidst men ikke mindst stiger produktionen af vedvarende energi hele tiden så elbilen bliver "renere og renere".
Gravatar #59 - aben
29. jun. 2011 21:10
well, der sker fremskridt også på det konventionelle område - f.eks. http://www.amminex.net/technology-1.aspx

artikel om FDM-undersøgelse - http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/20441... - det er ganske vist (som sagt) de mest miljøvenlige diesel/benzinbiler de tester imod, but still.

at forureningen bliver flyttet væk fra byerne er jo fint for dem der bor i byerne, men egentlig ligegyldigt på en større skala (?)
Gravatar #60 - drbravo
29. jun. 2011 21:23
for øvrigt kan jeg ikke se hvad bekvemt der er ved benzin /diesel. Da jeg var barn røg jeg på hospitalet fordi en tankpistol på en eller anden måde røg ud af benzindækslet og jeg fik benzin i øjnene osv.
For et par måneder siden tankede jeg et sted hvor nogen åbenbart havde spildt diesel. Det kostede et par nye måtter til forsæderne fordi stanken af diesel ikke ville forsvinde.

Vedr FDM's test anser jeg den ikke som andet end et partsindlæg for folk der satte pap i hjulet på cyklen da de var børn. Ifølge vw (side 44) udleder en Polo BlueMotion 128 g/km ved blandet kørsel. Ret flot at FDM får den ned på 80% af den værdi når de kører rundt i kolde februar. Med både varmeanlæg og kold motor der yder af helvede til..





Hvis du vidste hvor mange indlæggelser der skyldes luftforurening så kunne du nok også se en fordel i at flytte forureningen væk fra centrum af byerne. Forurening er meget andet end CO2 der opvarmer atmosfæren. Så nej, det er ikke en skid ligegyldigt på global skala.

http://www.frederiksberg.dk/Borgerservice/BoligOgM...
Alene i Danmark skønnes det at 3.400 mennesker hvert år dør for tidligt på grund af partikelforurening. I Frederiksberg Kommune skønnes det, at partikelforureningen årligt forårsager 15-42 for tidlige dødsfald, og medfører op mod 80 ekstra indlæggelser. I alt vurderes det, at trafikken står for op mod 90 % af al luftforurening på Frederiksberg.
Gravatar #61 - Cloud02
29. jun. 2011 21:48
aben (59) skrev:
artikel om FDM-undersøgelse - http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/20441... - det er ganske vist (som sagt) de mest miljøvenlige diesel/benzinbiler de tester imod, but still.

Den undersøgelse er virkeligt ikke meget værd. Årsagen til det, skal finde i, at de el-biler de tester med er konverterede fra en konventionel motor.
De eneste moderne el-biler der er fabriksproducerede er Nissan Leaf og Tesla Roadster og så med en Renault Fluence ZE lige på trapperne.
Når det er fabriksproducerede el-biler de tester op imod, så er der noget at komme efter.

aben (59) skrev:
at forureningen bliver flyttet væk fra byerne er jo fint for dem der bor i byerne, men egentlig ligegyldigt på en større skala (?)

Der er flere positive ting i skifte til el-biler. Fjernelsen af byforureningen er en af dem. En anden af frigørelse af olie. Der vil ikke længere være et "monopol" på, hvad der skal drive en bil rundt. Der er væsentlig flere måder at skabe elektricitet til at drive en el-bil, end der er af måder til at skabe benzin og drive en benzin-bil.
Gravatar #62 - Cloud02
29. jun. 2011 21:51
drbravo (60) skrev:
Vedr FDM's test anser jeg den ikke som andet end et partsindlæg for folk der satte pap i hjulet på cyklen da de var børn. Ifølge vw (side 44) udleder en Polo BlueMotion 128 g/km ved blandet kørsel. Ret flot at FDM får den ned på 80% af den værdi når de kører rundt i kolde februar. Med både varmeanlæg og kold motor der yder af helvede til..

En Polo Bluemotion 1,2 Diesel udleder, på papiret, 87g/km for den der udleder mindst.
kilde: Polo Prisliste http://www.volkswagendanmark.dk/Modeller/Polo/Pris...
Gravatar #63 - aben
29. jun. 2011 21:55
#60: Du kan ikke se hvad der er bekvemt ved 1-2 minutter påfyldning af diesel / benzin i forhold til at sidde i længere tid og vente på at få skiftet batterier der giver 20% kørselskapacitet ifht. brændstof, fordi du engang fik noget i øjet, og fordi der engang blev spildt noget? Ja jeg kan personligt ikke følge dig, men det er der sikkert andre der kan.

fair nok med dødsfaldene og den statistisk, men rolig nu, du behøver ikke få lange nosser så stemmen går helt i falset, vi snakker bare.

det med papskiven i hjulet og partsindlægget: ja der har du jo ret til at have din mening, som jeg iøvrigt ikke anser for andet end et partsindlæg fra en der har en mening.

mht. energiforsyningen: well. Energibehovet er stigende, og det stiger hurtigere end den grønne del af forsyningen bliver udbygget. Der er et generelt problem der, som ikke forsvinder af at folk begynder at køre i elbiler. Det er godt nok en lidt længere diskussion, men på sigt tror jeg ikke vi kan forvente at vi kan køre rundt som vi gør nu - der må vi generelt omlægge vores transportkultur, når vi ikke længere bare kan brænde ting af for at få energi. Eller alternativt brænde noget andet af, men hverken bioethanol eller nogen af de andre muigheder er pt. særlig relevante.
Gravatar #64 - drbravo
29. jun. 2011 22:03
aben (63) skrev:
det med papskiven i hjulet og partsindlægget: ja der har du jo ret til at have din mening, som jeg iøvrigt ikke anser for andet end et partsindlæg fra en der har en mening.


Men så længe du ikke kommer dokumentation for DINE udtalelser er det ikke andet end hvid støj.


aben (63) skrev:
mht. energiforsyningen: well. Energibehovet er stigende


ORLY?
http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/16217/headwor...
Hvis du ser den nederste linje kan du se danmarks bruttoenergiforbrug. Hvad er det for en stigning du skingert kæfter op om?
Gravatar #65 - drbravo
29. jun. 2011 22:05
Cloud02 (62) skrev:
drbravo (60) skrev:
Vedr FDM's test anser jeg den ikke som andet end et partsindlæg for folk der satte pap i hjulet på cyklen da de var børn. Ifølge vw (side 44) udleder en Polo BlueMotion 128 g/km ved blandet kørsel. Ret flot at FDM får den ned på 80% af den værdi når de kører rundt i kolde februar. Med både varmeanlæg og kold motor der yder af helvede til..

En Polo Bluemotion 1,2 Diesel udleder, på papiret, 87g/km for den der udleder mindst.
kilde: Polo Prisliste http://www.volkswagendanmark.dk/Modeller/Polo/Pris...


Så kan jeg fandme lære at bladre et par sider videre i den PDF jeg kiggede i. Interessant nok ligger renault fluence, som trods alt er en ret stor sedan på kun 62g/km (ifølge dem selv).
Gravatar #66 - aben
29. jun. 2011 22:15
Sagde du skinger? Jesus sønnike, er du 14 år gammel? Du ryger lige på ignore =)
Gravatar #67 - drbravo
29. jun. 2011 22:21
#66
Rent terracide. Når man ikke kan argumentere mod manden kan man jo altid kaste med mudder.. Den slags er vi jo vant til efterhånden ;)

*host*
Gravatar #68 - mrtb
30. jun. 2011 05:06
#63 1-2 minutter er vidst også best-case scenario. Jeg tænker tilbage på alle de gange jeg har siddet og ventet på en eller anden der lige skulle 2-3 gange ind og ud af bilen fordi han/hun lige havde glemt at trykke på knappen til tankdækslet, eller havde glemt sin pung eller hvad ved jeg.
Dertil kommer eventuelle problemer med kortlæseren, eller (ældre) folk, der på ingen måder kan finde ud af at betjene betalingsanlægget, selvom det har fungeret på den samme måde de sidste 10+ år.

Hvis alt virkelig er så automatiseret som de beskriver det, og man absolut intet manuelt skal gøre, så er det lige før at jeg vil tro at et anlæg der tager 4 minutter Link,vil være med til at nedbringe den gennemsnitlige tid det tager for at "tanke".

Eneste forskel vil så være at folk skal tanke oftere, men så igen.. Mange folk tanker alligevel kun lige for 100-200kr., og dertil kommer at elbilen kan lades op hjemme fra - Hvis man da har mulighed for at få en ladestander, hvilket er et af de største problemer jeg kan se i det her.
Gravatar #69 - HenrikH
30. jun. 2011 07:22
mireigi (39) skrev:
Ligegyldigt hvad, vil en el-bil være dyrere end en benzin-bil, når de slår igennem herhjemme. For så bliver der solgt mindre benzin-biler (mindre afgift til staten) og solgt mindre benzin (mindre afgift til staten), hvilket betyder øget afgift på el-biler og den el de bliver ladet op med.

Nu er der betydelige afgifter på el, så mon ikke statskassen nok skal få sit provenue? Ellers stiger registreringsafgiften på elbiler jo nok engang....
aben (59) skrev:
artikel om FDM-undersøgelse - http://borsen.dk/nyheder/transport/artikel/1/20441... - det er ganske vist (som sagt) de mest miljøvenlige diesel/benzinbiler de tester imod, but still.

Nu skal man altid være varsom med undersøgelser lavet af enkelte interesseorganisationer. Som nævnt tidligere, har de taget konverterede elbiler, og miljøvenlige almindelige biler. Det er som at sammenligne en pære og et æble jo.
Jeg kan også fint komme frem til at en lille punto med miljøfiltrer forurener mindre end en stor BMW uden filtre....
aben (59) skrev:
at forureningen bliver flyttet væk fra byerne er jo fint for dem der bor i byerne, men egentlig ligegyldigt på en større skala (?)

Faktisk ikke, det er langt lettere/billigere at filtrere partikler på de store centrale anlæg. Ud over dette, er hele bilflåden drevet af fosile brændlser indirekte, så jo mindre forurenene elproduktionen er, jo mindre forurenene er bilflåden.
Gravatar #70 - Saxov
30. jun. 2011 07:36
drbravo (65) skrev:
Cloud02 (62) skrev:
drbravo (60) skrev:
Vedr FDM's test anser jeg den ikke som andet end et partsindlæg for folk der satte pap i hjulet på cyklen da de var børn. Ifølge vw (side 44) udleder en Polo BlueMotion 128 g/km ved blandet kørsel. Ret flot at FDM får den ned på 80% af den værdi når de kører rundt i kolde februar. Med både varmeanlæg og kold motor der yder af helvede til..

En Polo Bluemotion 1,2 Diesel udleder, på papiret, 87g/km for den der udleder mindst.
kilde: Polo Prisliste http://www.volkswagendanmark.dk/Modeller/Polo/Pris...


Så kan jeg fandme lære at bladre et par sider videre i den PDF jeg kiggede i. Interessant nok ligger renault fluence, som trods alt er en ret stor sedan på kun 62g/km (ifølge dem selv).


Meget impornerende at de er på 62 g/km når man tænker på at batteriet der i koster 35 g/km. kilde

Så måske de ikke har det med?
Gravatar #71 - fidomuh
30. jun. 2011 07:39
#41

Men det er jo baseret i fantasi.


Det er baseret paa undersoegelser af folks koerevaner?
Det er omtrent ligesaa meget fantasi som alle andre undersoegelser.

De fleste har heller ikke brug for mere end 20 m2 bolig.


Men stort set ingen vil svare at det er det de har brug for i dag.

De vil bare ikke købe en sådan, for det kan være, at de får brug for mere.


Det er ogsaa fint fint. Bilen kan koere naeste 4 gange saa meget og hvis du endelig vil koere 7 gange saa meget, skal du tanke 1 gang.

Nej, det er fint, hvis du ALDRIG kører mere end 50 km/dag.


Ja, for alle har jo en tankstation i baghaven og tanker derfor *ALDRIG* deres benzin bil.

Langt de fleste ønsker - og køber - muligheden for at køre meget længere, hvis de nu skulle få lyst eller behov.


"meget laengere" == 4-500km?
Altsaa, vi snakker om at du skal tanke 2,3 gange saa meget, ca?
Jamen det er da SKRAEKKELIGT! Taenk sig at spare penge bare ved at bruge 10 minutter mere paa en 500km lang koeretur!
SKRAEKKELIGT! siger jeg bare.
Taenk sig hvis der ogsaa er koe! Saa ligger der bare bmw'er med doede folk i over det hele! ....

Jeg tror lidt du kigger for meget paa folk der boer i hjoerring og arbejder i odense.
Folk i Kbh koerer sjaeldent mere end 50km om dagen.
Selv da jeg boede i Farum og arbejdede paa Christianshavn koerte jeg ikke mere end 50km om dagen.

Gennemsnittet eller flertallet er ikke interessant.


Hvis du sparer 20% i snit paa dine koerselsomkostninger, saa er det rimeligt interessant.

Det er derimod afvigelsen, komforten, muligheden.


Afvigelsen == "Jeg koerer mere end 50km 1 gang om maaneden", eller hvad?
Komforten == "Jeg kan ikke klare at skulle tanke i 3-5 minutter hver 180km" ?
Muligheden er den samme.

Hvorfor betale 5 mio. for en bolig i Kbh, når du kan få en tilsvarende til 200.000 på Mors?


Hvorfor betale 100.000.000 for en jumbojet? Fordi din mor har pengene.

Fordi det er tæt på en masse muligheder, fornøjelser osv.


Hvilket saa goer at du BARE SKAL have en bil der kan koere minimum 500km uden at tanke?

Men det er jo ikke fordi man går i zoo, café, biograf, cocktailbar, SMK osv. osv. hver dag. Man betaler for muligheden (en variant af "beliggenhed").


Det er korrekt. Jeg kunne ogsaa koebe en husbaad fordi jeg godt kan lide at sejle. Det er ikke pointen.
Elbilen er overlegen paa komfort og muligheder, det er kun raekkevidden der er daarligere.
Saa dit eneste argument for ikke at have en elbil (om 2-3 aar, naar de har snoevlet sig faerdige) er at du ikke gider tanke? Selvom du faktisk ikke skal ud af bilen eller goere noget som helst selv.

Nej, jeg tanker en gang om ugen/14. dag.


Saa du koerer altsaa selv under 50km om dagen?

Det betyder, at jeg kan stille min bil hvor jeg vil og ikke skal tænke på drivmiddel i dagevis.


Well, BetterPlace ideen er jo at alle parkeringspladser i Kbh skal udstyres med en ladestation.

Jeg bor et sted, hvor det vil være mere end almindeligt besværligt at opstille små ladestationer


OK? Hvorfor det?

og hvor ledig parkering ikke er en selvfølge.


At købe en bil, som kun kan køre 180 km/tank, svarer til at købe en vaskemaskine som kun kan rumme 5 liter. Du kan jo bare vaske dine skjorter enkeltvis eller parvis - hver dag.


Der kan vaere en hel del skjorter paa 5 liter, men lad os da sammenligne.

Hvor mange ville en 'mojo' vaskemaskine (eller toerretumbler) hvis de kunne spare 50% paa totalomkostningerne?
Hvor mange koeber ting der er energibesparende i dag, paa trods af smaa besvaerligheder?

Jeg foretrækker at vaske større vaske - jeg kan vælge at vaske mindre, men jeg vil gerne have muligheden for at hælde en kæmpe bunke tøj ind og så ikke skulle tænke på tøjvask mere i denne uge.


Det er ogsaa fint nok, saa kommer du bare til at betale en hulens masse penge for det og i loebet af de naeste 5-10 aar bliver benzin tariffen forhaabentligt sat meget hoejere op :)
Gravatar #72 - nwinther
30. jun. 2011 09:05
fidomuh (71) skrev:
#41


Nej, det er fint, hvis du ALDRIG kører mere end 50 km/dag.


Ja, for alle har jo en tankstation i baghaven og tanker derfor *ALDRIG* deres benzin bil.


Hov, nej. Du sagde, at 50 km var "smertegrænsen" for, hvor kort en elbil måtte kunne køre på en tankfuld.

fidomuh (71) skrev:

Langt de fleste ønsker - og køber - muligheden for at køre meget længere, hvis de nu skulle få lyst eller behov.


"meget laengere" == 4-500km?
Altsaa, vi snakker om at du skal tanke 2,3 gange saa meget, ca?
Jamen det er da SKRAEKKELIGT! Taenk sig at spare penge bare ved at bruge 10 minutter mere paa en 500km lang koeretur!
SKRAEKKELIGT! siger jeg bare.
Taenk sig hvis der ogsaa er koe! Saa ligger der bare bmw'er med doede folk i over det hele! ....


Men når du ligger på motorvejen og har en halv tank, så er det ikke et problem i en bil som kan køre 500 km (250 km) fordi man kommer forbi 2-3 stationer, inden det er nødvendigt, men hvis du kun har 90 km. tilbage skal du til at overveje hvad du gør - at du skal tanke næste gang. Og 150 km senere er problemet der igen. Det kan godt være, at minutterne ikke er så mange (men de er nu langt mere end de 10 minutter du beskriver), men det er den komfort der er i at kunne køre langt og ikke bekymre sig om drivmiddel-niveauet. Med 180 km skal du bekymre dig om det hele tiden.


fidomuh (71) skrev:
Jeg tror lidt du kigger for meget paa folk der boer i hjoerring og arbejder i odense.


Næh, jeg tænker på folk som bor i Herning og arbejder i Viborg, eller bor i Viborg og arbejder i Århus eller Aalborg, eller bor i Varde og arbejder i Vejle. De skal tanke HVER DAG "men det er jo kun 5 minutter (reelt 10)". Alt ting er kun 5 minutter. Det er det, at du skal huske det hele tiden.

fidomuh (71) skrev:
Folk i Kbh koerer sjaeldent mere end 50km om dagen.


Men hvorfor holder der så så godt som nul SMART-biler i KBH? Det er altsammen Audi, Opel, Fiat osv. osv. som alle sagtens kan køre meget længere end 180 km? Hvorfor vælger københavnerne konsekvent biler, som kan køre langt?

fidomuh (71) skrev:
Selv da jeg boede i Farum og arbejdede paa Christianshavn koerte jeg ikke mere end 50km om dagen.

Hvilken bil havde du, og hvorfor? Hvor mange liter brændstof fyldte du på tanken ad gangen og hvorfor? (Ikke mere end 5 liter går jeg ud fra - eller hvad?)

Det er derimod afvigelsen, komforten, muligheden.


fidomuh (71) skrev:
Afvigelsen == "Jeg koerer mere end 50km 1 gang om maaneden", eller hvad?


Ja

fidomuh (71) skrev:
Komforten == "Jeg kan ikke klare at skulle tanke i 3-5 minutter hver 180km" ?


Ja.

Hvorfor betale 5 mio. for en bolig i Kbh, når du kan få en tilsvarende til 200.000 på Mors? Fordi det er tæt på en masse muligheder, fornøjelser osv.


fidomuh (71) skrev:
Hvilket saa goer at du BARE SKAL have en bil der kan koere minimum 500km uden at tanke?


Nej, men når jeg køber en bil, skal den kunne rumme drivmiddel nok til at køre min. 500 km.

fidomuh (71) skrev:
Elbilen er overlegen paa komfort og muligheder, det er kun raekkevidden der er daarligere.


Jeg har endnu ikke set en elbil som havde de samme karakterisika som f.eks. en Opel Insignia Stationcar. Det kan være de findes, eller også kommer de snart. Men indtil da er elbiler undtagelsen eller et kuriosum - i bedste fald 2. bil.


fidomuh (71) skrev:
Saa dit eneste argument for ikke at have en elbil (om 2-3 aar, naar de har snoevlet sig faerdige) er at du ikke gider tanke? Selvom du faktisk ikke skal ud af bilen eller goere noget som helst selv.


Nej, mit argument for ikke at ville have en el-bil er, at den ikke er et reelt alternativ til min nuværende bil - og rækkevidden er ikke uvæsentlig for mig.

Nej, jeg tanker en gang om ugen/14. dag.


fidomuh (71) skrev:
Saa du koerer altsaa selv under 50km om dagen?


Jeg kører slet ikke bil hver dag. Men når jeg gør er det som regel længere ture (100-400+ km).

Det betyder, at jeg kan stille min bil hvor jeg vil og ikke skal tænke på drivmiddel i dagevis.


fidomuh (71) skrev:
Well, BetterPlace ideen er jo at alle parkeringspladser i Kbh skal udstyres med en ladestation.


To problemer - "Ideen" og "Kbh". Det ideelle (og logistisk mest logiske) er et tankstationssystem, hvor man skifter batteriet som så kan køre rigtig langt. Den ret omfattende infrastrukturudbygning mv. virker som en dum idé. Brug dog de benzinstationer som allerede findes. Desuden troede jeg, at man ville have bilerne ud af Kbh.

Jeg bor et sted, hvor det vil være mere end almindeligt besværligt at opstille små ladestationer


fidomuh (71) skrev:
OK? Hvorfor det?

Det har at gøre med indretningen af gaden at gøre, foruden beskaffenheden af vores parkeringsgård. Den er ikke "standard", så at sige.

og hvor ledig parkering ikke er en selvfølge.


fidomuh (71) skrev:
Hvor mange koeber ting der er energibesparende i dag, paa trods af smaa besvaerligheder?


Hov, hov, nu lægger du mig ord i munden. Jeg er ikke imod energibesparelse. Men umiddelbart kender jeg ingen, som køber energibesparende "på trods af små besværligheder". De køber det, der er som kan det, det plejer - og som er energibesparende. Jeg kender ingen som køber mindre køleskabe, end det de havde, fordi det er billigere i strøm. De køber et tilsvarende køleskab, som så er billigere i strøm - men det lave energiforbrug er i dén grad 2. violin. Køleskabet har en størrelse eller kan nogle ønskede ting, og det er dét, som er afgørende for valg af køleskab. Ikke den med det laveste energiforbrug.

Jeg foretrækker at vaske større vaske - jeg kan vælge at vaske mindre, men jeg vil gerne have muligheden for at hælde en kæmpe bunke tøj ind og så ikke skulle tænke på tøjvask mere i denne uge.


fidomuh (71) skrev:
Det er ogsaa fint nok, saa kommer du bare til at betale en hulens masse penge for det og i loebet af de naeste 5-10 aar bliver benzin tariffen forhaabentligt sat meget hoejere op :)


Igen skyder du mig holdninger i skoene, som jeg ikke har givet udtryk for. Jeg har ingen problemer med elbiler, og jeg vil hellere end gerne være fri af benzinen (nu kører jeg diesel, men hvad). Men så længe jeg ikke kan få noget, som er tilsvarende det, jeg har i dag, eller på anden vis gør min dagligdag mere besværlig, så er jeg ikke køber, og det tror jeg heller ikke der er ret mange andre der er.
Gravatar #73 - fidomuh
30. jun. 2011 10:02
#72

Hov, nej. Du sagde, at 50 km var "smertegrænsen" for, hvor kort en elbil måtte kunne køre på en tankfuld.


Jeg svarede paa raekkevidden, ikke paa en decideret tankfuld.
Undersoegelserne bygger paa folks daglige behov og hvilke raekkevidde der saa er paakraevet.

Vi kan ogsaa sige 5 meter, men da du kan se at de nye elbiler ligger omkring 180-200km, saa er det ogsaa det jeg skriver i resten af mine indlaeg.

Men når du ligger på motorvejen og har en halv tank, så er det ikke et problem i en bil som kan køre 500 km (250 km) fordi man kommer forbi 2-3 stationer, inden det er nødvendigt


Goer man da det?
I elbilen har du jo fuld "tank" naar du koerer hjemmefra, saa i princippet skal du koere ~100km foer dette er et problem.

men hvis du kun har 90 km. tilbage skal du til at overveje hvad du gør - at du skal tanke næste gang.


Der er maks 65km til naermeste tankstation, saa det kommer egentligt lidt an paa hvor du skal hen, praecis ligesom med en benzinbil.

Og 150 km senere er problemet der igen. Det kan godt være, at minutterne ikke er så mange (men de er nu langt mere end de 10 minutter du beskriver)


Nej, det er faktisk kun 8 minutter i det her scenarie.
Det tager 4 minutter at skifte hele batteriet.

men det er den komfort der er i at kunne køre langt og ikke bekymre sig om drivmiddel-niveauet.


Ja, hvis du pendler 500km om dagen er det en dum ide at koebe en elbil.
Det er korrekt.

Med 180 km skal du bekymre dig om det hele tiden.


Jeg skal bekymre mig om det ca 2.3 gange saa meget som dig?

Næh, jeg tænker på folk som bor i Herning og arbejder i Viborg, eller bor i Viborg og arbejder i Århus eller Aalborg, eller bor i Varde og arbejder i Vejle. De skal tanke HVER DAG "men det er jo kun 5 minutter (reelt 10)".


Reelt 4. At du fordrejer fakta aendrer ikke paa sandheden.
Derudover saa glemmer du lidt at disse mennesker skal tanke hver anden dag som det er idag anyway og at det ogsaa tager 5-50 minutter.

Men hvorfor holder der så så godt som nul SMART-biler i KBH?


Af samme aarsag som at der ikke er el-ladere oppe i din roev?
Eller rettere, hvorfor koebe en SMART til 150.000kr, naar du kan koebe en Skoda Fabia til 60.000kr, som er hurtigere, har bedre komfort og koerer billigere?

SMART er fail. Super fail.

Det er altsammen Audi, Opel, Fiat osv. osv. som alle sagtens kan køre meget længere end 180 km?


Og du tror simpelthen at det er aarsagen til at de koebte lige netop den bil?
Jeg vil gaette paa at ~60% af alle bilkoebere i DK ikke taenker paa 1-tanks-raekkevidde naar de koeber bilen, men benzin/diesel oekonomien, pris paa selve bilen og komfort paa bilen.

Hvorfor vælger københavnerne konsekvent biler, som kan køre langt?


Fordi det er et biprodukt og ikke en reel aarsag til at vaelge netop den bil.
Hvorfor vaelger folk med mange penge biler der skal tankes efter 200km ?
Eller biler der kan koere 300 km/t?

Hvilken bil havde du, og hvorfor?[/qote]

En Peugeot 406 TS6. Fordi den var laekker at koere i og passede tilpas godt til min smag :)

[quote]Hvor mange liter brændstof fyldte du på tanken ad gangen


Fyldte den helt op.

og hvorfor? (Ikke mere end 5 liter går jeg ud fra - eller hvad?)


5 liter gav ~40km, saa det har ikke saa meget med de 200km der er raekkevidden at goere.
Og fordi jeg pendlede ~50km/dagen, hvilket gjorde at jeg tankede ca hver anden dag.

Jeg ville, fx, slet ikke skulle tanke hvis jeg havde en elbil.
Overhovedet. Jeg ville ikke have behov for at naerme mig en tank.
Altsaa ville jeg spare ~2 timer om ugen.

Komfort .

Nej, men når jeg køber en bil, skal den kunne rumme drivmiddel nok til at køre min. 500 km.


Hvorfor?
Fordi du 1 gang om maaneden saa skal bruge 10-15 minutter paa at tanke?
Altsaa, minutter som du alligevel bruger i dag.

Jeg har endnu ikke set en elbil som havde de samme karakterisika som f.eks. en Opel Insignia Stationcar. Det kan være de findes, eller også kommer de snart. Men indtil da er elbiler undtagelsen eller et kuriosum - i bedste fald 2. bil.


Findes der elbiler i dag?
Saadan helt reelt. Ikke bare reklame-biler.

Du kan jo ikke lade dem op nogen steder, saa hvorfor skulle de vaere paa markedet nu?
Der er hybrider, ja, men det er ikke hvad vi snakker om, da dit argument saa er 100% tabt :)

Nej, mit argument for ikke at ville have en el-bil er, at den ikke er et reelt alternativ til min nuværende bil


Kan du komme med et argument der ikke er "Jeg er for doven til at tanke, selvom jeg alligevel goer det i samme omfang." ?

og rækkevidden er ikke uvæsentlig for mig.
Jeg kører slet ikke bil hver dag. Men når jeg gør er det som regel længere ture (100-400 km).


There you go.
Du er ikke markedet for elbiler.

Jeg er heller ikke markedet for helikoptere, men vi kan da godt tage en debat om hvorfor en cykel er bedre end en helikopter, hvis du vil?

To problemer - "Ideen" og "Kbh".


Ideen er realiseret mange steder i Kbh, saa ingen af dine problemer er relevante.

Det ideelle (og logistisk mest logiske) er et tankstationssystem, hvor man skifter batteriet som så kan køre rigtig langt.


Det er da direkte dumt og ubekvemt?
Men nu betyder komfort maaske ikke noget for dig?

Den ret omfattende infrastrukturudbygning mv. virker som en dum idé. Brug dog de benzinstationer som allerede findes.


Hvorfor?
Komfort er ligegyldigt nu, eller hvad?

Desuden troede jeg, at man ville have bilerne ud af Kbh.


Det skyldes saa i bredt omfang, bilosen.
Denne vil ryge helt ud af byen, men det kunne vaere fedt hvis der kom forbud mod forbraendingsbiler i midtbyen :D
Saa der kun var tilladt elbiler :D

Det har at gøre med indretningen af gaden at gøre, foruden beskaffenheden af vores parkeringsgård. Den er ikke "standard", så at sige.


Tjoh, din bil er vel "standard"?
Eller den er maaske trekantet?

Det vil, naturligvis, kraeve at der bliver markeret nogen parkeringsbaase op, men saadan helt generelt set, er det ogsaa en ret god ide anyway.

Hov, hov, nu lægger du mig ord i munden. Jeg er ikke imod energibesparelse.


Det er skam ikke for at laegge ord i munden paa dig, men det du sidder og paastaar, er at alle vil vaelge en benzinbil fordi de kan koere langt i den 1 gang om aaret.
Det er bare ikke korrekt :)

Men umiddelbart kender jeg ingen, som køber energibesparende "på trods af små besværligheder".


Du kender altsaa ingen der slukker lyset efter sig, fx?
Bare saadan for at saette det lidt paa spidsen.
Folk straekker sig hver dag for at spare. Det er ikke et spoergsmaal om de goer det, men hvor langt de vil straekke sig.

men det lave energiforbrug er i dén grad 2. violin.


Ja, selvfoelgelig. Prisen og behov er altid foerste violin.
Det samme gaelder vel elbiler?

Køleskabet har en størrelse eller kan nogle ønskede ting, og det er dét, som er afgørende for valg af køleskab. Ikke den med det laveste energiforbrug.


Korrekt. Det handler om behov.
Hvor mange kender du, der har en tom kummefryser staaende, bare fordi de 1 gang om aaret koeber en masse at fylde i den, for saa at toemme den paa 1 dag? :)

Men så længe jeg ikke kan få noget, som er tilsvarende det, jeg har i dag, eller på anden vis gør min dagligdag mere besværlig, så er jeg ikke køber, og det tror jeg heller ikke der er ret mange andre der er.


Well, saa tror du forkert :)
Problemet er, at du saetter et teoretisk maks som et ultimativt krav, hvor stort set alle andre end dig, vil saette det daglige behov som kravet.

Det er fint at du vil flyve til spanien en gang om aaret, men det er de faerreste der koeber deres eget fly for at goere det.
Saadan lidt groft sagt ;)

Langt de fleste koeber bil efter deres pendler behov og det er unaegteligt ogsaa her der bruges flest penge, mest tid og hvor komfort er vigtig :)
Gravatar #74 - aben
30. jun. 2011 11:29
#71: Jeg synes det er lidt grinagtigt når du udråber det som ligegyldigt at en bil kan køre 500km på en enkelt tank/charge, fordi sådan er det for dig selv. Ja det er fint, jeg har også boet i København og taget metro og cykel til alting. Sådan er det bare ikke længere, og jeg kender flere der pendler 200 km - hver dag.

Jaja, sådan er de jydetampe jo, ah haha.

*Et scenarie* hvor man skal køre til Holland. Turen er 800 kilometer. Vi skal ind og tanke/charge hver halvanden time, og turen tager nu 10 timer i stedet for 8 timer. Hvor meget er din tid værd? Hvor meget er bekvemmelighed værd? Er der overhovedet "tankstationer" til elbiler så tit?

dit *gæt* på at folk ikke ser på rækkevidde pr. tank - nej det gør folk nok ikke, men der vil jeg så gætte på at de ville begynde at gøre, hvis det blev et issue. I dag kan en bil jo altid *som minimum* køre ca. 4-500 km på en tank, og tit meget mere. Det er ikke et issue. Hvis den kun kunne køre (op til) 180 ville det blive det. Det er jo ikke ved 180 du skal ind og tanke, det er nærmere ved 160 eller før.. der skal jo være noget buffer, ikke?)

og

en elbil er ikke som udgangspunkt eller per definition ladet op når du køre hjemmefra. Hvorfor skulle den være det?

Det jeg siger nu er et faktum: Hvis ikke elbiler har tilnærmelsesvis samme ydelse, samme niveau af komfort og samme prisleje som traditionelle biler, vil de aldrig blive mere end en gimmick for et smalt publikum.
Gravatar #75 - Cloud02
30. jun. 2011 11:57
aben (74) skrev:
Er der overhovedet "tankstationer" til elbiler så tit?

Planen er at der skal være en skiftestation hver 65. km ved hovedtrafikårerne. Du kan så ikke rigtigt komme til Holland, da der ikke er nogen aftale med hverken Tyskland eller Holland.
aben (74) skrev:
en elbil er ikke som udgangspunkt eller per definition ladet op når du køre hjemmefra. Hvorfor skulle den være det?

fordi du vel sætter stikket i kontakten når du er kommet hjem og på arbejdet ...

aben (74) skrev:
Sådan er det bare ikke længere, og jeg kender flere der pendler 200 km - hver dag.
ja, og de er heller ikke i målgruppen. Men det er dem der fx. pendler fra Nordsjælland til københavn, eller fra Roskilde til København osv. Altså dem der har en pendler tur på 30-50 km hver vej.
Bil som er retrofittet så de kan køre på naturgas er jo ganske populære i udviklingslande og de har også en begrænset rækkevidde. Jeg vil skyde på at det ligger omkring en 200km.

Nu har jeg lige købt en ny bil, men jeg vil bestemt ikke lægge skjul på at jeg er lokket af en el-bil. Jeg tør, personligt, ikke lige at smide 205.000 kr efter en bil, hvor afskrivningen er usikker. Hvis de derimod solgte Renault Fluence ZE med en fast buyback pris om et år, så er det jo også med til at skabe en vis tryghed omkring ens villighed til at adoptere ny og relativt uprøvet teknologi.
Men når Renault Zoe ZE kommer til slutningen af næste år, som jeg forventer vil ligge omkring 120.000 kr i pris, så er det bestemt ikke utænkeligt, at min 1-1½ år gamle bil så skal udskiftes.
Gravatar #76 - aben
30. jun. 2011 13:14
Tja.. jeg tror ikke rigtig på det, men det fremgår vist :) I forhold til elbiler er teknologien imho stadig så umoden og ny, at der ikke er ret meget brugertillid til den. En af de få ting man kan være sikker på ved folk er, at de tager the path of least resistance .. lige pt. er det ikke noget der harmonerer ret godt med elbiler.

Hvis nu elbiler var væsentligt billigere end almindelige biler.. så måske. Så længe det er samme eller højere pris, vil komfort/convenience altid vinde over evt. miljøhensyn.

Altså jeg er godt klar over at det er fuldstændig subjektivt :) Min erfaring med mennesker er bare, at det er egeninteresse der driver værket .. og man går ikke lige ud og bruger 200k på noget man ikke er nogenlunde sikker på man kan sælge igen til en fornuftig pris, og som vil opfylde opgaven tilfredsstillende.

men måske jeg undervurderer hvor gode elbiler er / hvor god forsyningskæden er. Det siger vel mest om min forudindtagethed, men sådan er det så =)
Gravatar #77 - fidomuh
30. jun. 2011 13:24
#74

Jeg synes det er lidt grinagtigt når du udråber det som ligegyldigt at en bil kan køre 500km på en enkelt tank/charge, fordi sådan er det for dig selv.


Det er skam ikke det jeg siger.
Faktisk siger jeg direkte at du ikke er maalgruppen, hvis du ofte goer dette.

Men lad os antage at du nu skal tanke hver 200km.. Det er altsaa 2.5 gange oftere end med en benzinbil.
Det er ikke fordi det er *saa* meget vaerre.

Kig derimod paa pendlere som ligger paa de famoese 50km/dag. De skal ikke laengere tanke. Overhovedet.
Eller 150km/dag.
Det daekker nok langt de flestes behov i Danmark, tror du ikke ? :)

og jeg kender flere der pendler 200 km - hver dag.


Saa er de ikke maalgruppen for denne bil.
Mit spoergsmaal er dog:
"Hvorfor gider de pendle min. 2 timer hver dag?"

Jeg har selv 45 minutter hver vej og synes det er super fucking nederen.
Jeg kan slet ikke forestille mig at have 100 km til arbejde. Det vil jo tage 1.5-2 timer hver vej? :)

Medmindre der er nul koe, men saadan er det vel naeppe? :)

*Et scenarie* hvor man skal køre til Holland. Turen er 800 kilometer. Vi skal ind og tanke/charge hver halvanden time, og turen tager nu 10 timer i stedet for 8 timer.


800km/180km*4 minutter = 17.7 minutter laengere.
Dvs turen tager nu 8 timer og 17.7 minutter, men tilgengaeld har du sparet 20-40% af driftsomkostningen.

You do the math.

Hvor meget er din tid værd?


Sandsynligheden for at det tager 20 minutter mere pga koe, etc, paa en 8 timer lang tur, er nok til at min "tid" er meget lidt vaerd paa saadan en tur.
(Og jeg har ioevrigt pendlet fra Farum til Svendborg i 3 maaneder, bare lige for saette lidt perspektiv paa.)

Hvor meget er bekvemmelighed værd?


Well, 15 minutters mere tanketid, hvor jeg ikke skal ud af bilen overhovedet, kontra 5 minutter hvor jeg skal ud og tanke manuelt, vente 10 minutter i koe fordi idioten foran vil betale med 1-cents ... Tjah.. :D

Er der overhovedet "tankstationer" til elbiler så tit?


Hver 65km og BetterPlace har et kort med dem.

dit *gæt* på at folk ikke ser på rækkevidde pr. tank - nej det gør folk nok ikke, men der vil jeg så gætte på at de ville begynde at gøre, hvis det blev et issue.


Hvornaar bliver det et issue? Naar man kommer under 4 gange normen for hvad folk pendler i bil om dagen? :)

I dag kan en bil jo altid *som minimum* køre ca. 4-500 km på en tank, og tit meget mere.


Well, min mor, fx, saa det som en kaempe bonus at hun kunne noejes med at tanke hver 14. dag i hendes Yaris (koerer ~24km/liter).
Da jeg forklarede hende at elbilen ville lade i deres parkeringsplads, kunne hun slet ikke begribe at hun ikke skulle tanke mere overhovedet. :)

Hvis den kun kunne køre (op til) 180 ville det blive det. Det er jo ikke ved 180 du skal ind og tanke, det er nærmere ved 160 eller før.. der skal jo være noget buffer, ikke?)


Der skal vel helst vaere 65km i buffer.... Just in case :D

en elbil er ikke som udgangspunkt eller per definition ladet op når du køre hjemmefra. Hvorfor skulle den være det?


Fordi du kan lade den op derhjemme.
Det er jo hele ideen - at der kommer ladere paa *alle* parkeringspladser i DK :)

Det jeg siger nu er et faktum: Hvis ikke elbiler har tilnærmelsesvis samme ydelse, samme niveau af komfort og samme prisleje som traditionelle biler, vil de aldrig blive mere end en gimmick for et smalt publikum.


Men det har de allerede, saa hvad er din pointe?
Jeg kan sagtens koebe en elbil i dag som er bedre end en random lille 0.9 motors bil. Problemet er, at dit "faktum" kun er gaeldende for dig.

Principielt set er der intet i vejen for at skifte hele den eksisterende bilpark ud med elbiler som er tilsvarende i komfort og ydelse - hvis man ser bort fra de yderliggende som fx limousiner og "hurtige" biler.
(Hvilket ogsaa kan lade sig goere, hvis vi holder os indenfor lovens graenser) :)
Gravatar #78 - Cloud02
30. jun. 2011 13:46
aben (76) skrev:
I forhold til elbiler er teknologien imho stadig så umoden og ny, at der ikke er ret meget brugertillid til den.

Det er jo lidt svært med brugertillid til biler der ikke sælges endnu ;) - Her tænker jeg fabriksbyggede el-biler og ikke konverterede.

aben (76) skrev:
Hvis nu elbiler var væsentligt billigere end almindelige biler.. så måske. Så længe det er samme eller højere pris, vil komfort/convenience altid vinde over evt. miljøhensyn.
de er jo væsentlig billigere, i kraft af at der ikke er nogen registreringsafgift.
Renault Fluence ZE koster 205.000 kr, og er en mellemstor sedan og svarer størrelsesmæssigt til en Peugeot 508 (efterfølger til 407) eller Audi A6. Peugeot 508, som det nok giver bedst mening at sammenligne med starter altså fra 300.000 og ender nok omkring 400.000 med tilsvarende ekstraudstyr.
Du kan altså købe en bil der er 30-50% billigere.
Derudover er komforten altså ikke dårlig. Specielt, da du stort set ikke har nogen motorstøj. Ved max træk, er motorstøjen en lille hvinende symaskine-agtig lyd og ellers er den bumstille - Noget som du ellers kun kan finde med luksusbiler i 800.000 kr prisklassen.
Med hensyn til convenience, så er din bil altid klar, hvis du sætter den i lader på arbejde og hjemme. Ingen grund til at stå og skulle fifle med betaling ved en station eller lignende og dertilhørende mulige impulskøb. Så kommer den jo med "automatgear".
Better Place skal så have en abonnementspris, men en benzinbil ruller jo heller ikke af sig selv. Den kører jo på "taletid".

aben (76) skrev:
Min erfaring med mennesker er bare, at det er egeninteresse der driver værket .. og man går ikke lige ud og bruger 200k på noget man ikke er nogenlunde sikker på man kan sælge igen til en fornuftig pris, og som vil opfylde opgaven tilfredsstillende.

Det er jo netop en af grundene til at jeg ikke er hoppet på denne her gang.

aben (76) skrev:
men måske jeg undervurderer hvor gode elbiler er / hvor god forsyningskæden er. Det siger vel mest om min forudindtagethed, men sådan er det så =)

Hvis du har mulighed for det, kan jeg kun anbefale at tage forbi Better Place's besøgscenter i Hellerup. De giver en god information omkring el-bilen, smart-grid, abonnement, prissætning, lokationer osv. hvis man ikke selv er inde i det.
Jeg var der blot for at prøve bilen. Når man så kører bilen er det mest mærkværdige, at man er vant til motorstøj, så når bilen ruller uden larm så føles det som om man har hovedet under vand, fordi der ikke kommer nogen lyd. Den manglende motorstøj er dog noget man vænner sig til på 2 minutter. Hvis du engang havde stationær og skiftede til bærbar+dock, så er det muligt at du kan huske den forskel.
Gravatar #79 - Cloud02
30. jun. 2011 14:07
fidomuh (77) skrev:
800km/180km*4 minutter = 17.7 minutter laengere.
Dvs turen tager nu 8 timer og 17.7 minutter, men tilgengaeld har du sparet 20-40% af driftsomkostningen.

Nu skal man altså dreje af motorvejen og køre lidt ud og så tilbage igen og op i fart. Det tager altså noget tid.
Det er jo ikke sådan at du kører med 130 km/t direkte ind i en hal og får batteriet skiftet og så kører med 130 km/t ud igen.
Gravatar #80 - aben
30. jun. 2011 14:25
Jamen måske er jeg bare offer for min egen nederen attitude overfor elbiler! Fuck it, jeg prøver at kigge lidt efter elbiler så!

#77: nej jeg gider heller ikke pendle så langt.. jeg har 55km hver vej, og det synes jeg er ok.. jeg ville nok ikke gide hvis det var 100km hver vej. Selvom det er træls at pendle (åh gud, lad mig dog cykle rundt i Århus ligesom jeg gjorde for et år siden :) Så kan et godt job jo være det værd.

Gravatar #81 - fidomuh
30. jun. 2011 14:31
#79

Nu skal man altså dreje af motorvejen og køre lidt ud og så tilbage igen og op i fart. Det tager altså noget tid.


Det er sandt, men kun fordi du sucks :P

Det er jo ikke sådan at du kører med 130 km/t direkte ind i en hal og får batteriet skiftet og så kører med 130 km/t ud igen.


HAX! :D
Gravatar #82 - Cloud02
30. jun. 2011 14:38
aben (80) skrev:
Jamen måske er jeg bare offer for min egen nederen attitude overfor elbiler! Fuck it, jeg prøver at kigge lidt efter elbiler så!

Her er en række foredrag som Shai Agassi (CEO af Better Place) har holdt som jeg synes har været ret interessamte-
Shai Agassi til TED: http://www.ted.com/talks/lang/eng/shai_agassi_on_e... (20min)
Shai Agassi til Wired konference:
Shai Agassi foredrag på MIT: http://mitworld.mit.edu/video/642 (1t30m)
Gravatar #83 - Cloud02
30. jun. 2011 14:41
Also see
Wired Q&A: Renault-Nissan CEO Pledges $5.6 Billion for EVs : http://www.wired.com/autopia/2011/06/qa-with-carlo...

portræt af Shai Agassi i Wired:
http://www.wired.com/cars/futuretransport/magazine...
Gravatar #84 - Saxov
30. jun. 2011 16:52
Cloud02 (78) skrev:
Med hensyn til convenience, så er din bil altid klar, hvis du sætter den i lader på arbejde og hjemme.
Kræver vel at man ikke bor i lejlighed, som de fleste i byen gør.

Med mindre man kan finde en plads lige neden for vinduet, og gider have en forlængerledning hængende ud af vinduet. :)
Gravatar #85 - nwinther
30. jun. 2011 17:33
fidomuh (73) skrev:
#72

Men når du ligger på motorvejen og har en halv tank, så er det ikke et problem i en bil som kan køre 500 km (250 km) fordi man kommer forbi 2-3 stationer, inden det er nødvendigt


Goer man da det?
I elbilen har du jo fuld "tank" naar du koerer hjemmefra, saa i princippet skal du koere ~100km foer dette er et problem.


Og i bilen skal du køre 400 km. før det bliver et problem.

men hvis du kun har 90 km. tilbage skal du til at overveje hvad du gør - at du skal tanke næste gang.


fidomuh (73) skrev:
Der er maks 65km til naermeste tankstation, saa det kommer egentligt lidt an paa hvor du skal hen, praecis ligesom med en benzinbil.


Er der maks det? I brochuren? Der bliver jo ikke lagt et grid ud over hele landet med 65 km. mellemrum. Det er best case scenario. Reelt betyder det, at du skal tænke rigtig godt over dine optankninger for dine reserver er meget få.

Og 150 km senere er problemet der igen. Det kan godt være, at minutterne ikke er så mange (men de er nu langt mere end de 10 minutter du beskriver)


fidomuh (73) skrev:
Nej, det er faktisk kun 8 minutter i det her scenarie.
Det tager 4 minutter at skifte hele batteriet.

Men det tager tid at komme ind på tanken og ud igen og så meget andet, så det bliver min. 10 minutter.

men det er den komfort der er i at kunne køre langt og ikke bekymre sig om drivmiddel-niveauet.


fidomuh (73) skrev:
Ja, hvis du pendler 500km om dagen er det en dum ide at koebe en elbil.
Det er korrekt.

Du skal ikke køre nær 500 km, før det bliver irriterende. Hvis ikke der er en el-tank placeret særdeles belejligt, bliver en 100 km pendling snart et problem.

Med 180 km skal du bekymre dig om det hele tiden.


fidomuh (73) skrev:
Jeg skal bekymre mig om det ca 2.3 gange saa meget som dig?

Nej, du skal bekymre dig efter 100 km. Forestil dig at det er koldt og batteriet ikke holder ret meget strøm? Heller ikke et problem i benzin-biler. Drivmiddel-måleren bliver særdeles relevant - hver dag - for kører af elbiler, som de er i dag.

Næh, jeg tænker på folk som bor i Herning og arbejder i Viborg, eller bor i Viborg og arbejder i Århus eller Aalborg, eller bor i Varde og arbejder i Vejle. De skal tanke HVER DAG "men det er jo kun 5 minutter (reelt 10)".


fidomuh (73) skrev:
Reelt 4. At du fordrejer fakta aendrer ikke paa sandheden.

Se ovenfor.

fidomuh (73) skrev:
Derudover saa glemmer du lidt at disse mennesker skal tanke hver anden dag som det er idag anyway og at det ogsaa tager 5-50 minutter.
Hver tredje dag. Dvs. to gange om ugen, i modsætning til dagligt.

Det er altsammen Audi, Opel, Fiat osv. osv. som alle sagtens kan køre meget længere end 180 km?


fidomuh (73) skrev:
Og du tror simpelthen at det er aarsagen til at de koebte lige netop den bil?
Jeg vil gaette paa at ~60% af alle bilkoebere i DK ikke taenker paa 1-tanks-raekkevidde naar de koeber bilen, men benzin/diesel oekonomien, pris paa selve bilen og komfort paa bilen.


Men der er heller ingen der tænker på vinduer i bilerne eller bagagerumsklappen. De må altså være uden betydning - ifølge din logik og kan derfor undværes.


Hvilken bil havde du, og hvorfor?


fidomuh (73) skrev:
En Peugeot 406 TS6. Fordi den var laekker at koere i og passede tilpas godt til min smag :)

Hvor mange liter brændstof fyldte du på tanken ad gangen


Fyldte den helt op.

og hvorfor? (Ikke mere end 5 liter går jeg ud fra - eller hvad?)


5 liter gav ~40km, saa det har ikke saa meget med de 200km der er raekkevidden at goere.


Men hvorfor give benzinselskabet alle de penge? Hvorfor ikke tanke op to gange om dagen - er du doven eller hvad? Det er da billigere kun at fylde nøjagtig den mængde benzin på, du skal bruge - dit behov, ikke?


fidomuh (73) skrev:
Jeg ville, fx, slet ikke skulle tanke hvis jeg havde en elbil.
Overhovedet. Jeg ville ikke have behov for at naerme mig en tank.
Altsaa ville jeg spare ~2 timer om ugen.

Tillykke, du passer i segmentet. Så må alle jo passe i segmentet - planen kan helt klart lykkes og 180 km. er overdådig rækkevidde. Ingen grund til at fortsætte udviklingen af dét aspekt i batterier.

Jeg har endnu ikke set en elbil som havde de samme karakterisika som f.eks. en Opel Insignia Stationcar. Det kan være de findes, eller også kommer de snart. Men indtil da er elbiler undtagelsen eller et kuriosum - i bedste fald 2. bil.


fidomuh (73) skrev:
Findes der elbiler i dag?
Saadan helt reelt. Ikke bare reklame-biler.

Du kan jo ikke lade dem op nogen steder, saa hvorfor skulle de vaere paa markedet nu?
Der er hybrider, ja, men det er ikke hvad vi snakker om, da dit argument saa er 100% tabt :)


Ja, jeg hørte et program om en mand som kørte med sin datter til Bruxelles i en el-bil (Peugeot 306 IIRC). Det tog seks dage fordi opladningstiden var så lang (12 timer eller noget i den retning). Så de findes - elbilerne.

To problemer - "Ideen" og "Kbh".


fidomuh (73) skrev:
Ideen er realiseret mange steder i Kbh, saa ingen af dine problemer er relevante.

Nej - Idéen er ikke "virkeligheden", og Kbh er ikke Jylland eller Fyn eller Bornholm. Jeg tror ikke på at elbiler reelt kan erstatte benzinbiler, hvis de alene baseres på, hvad københavnerne ser som gennemsnitsbehovet.

Det ideelle (og logistisk mest logiske) er et tankstationssystem, hvor man skifter batteriet som så kan køre rigtig langt.


fidomuh (73) skrev:
Det er da direkte dumt og ubekvemt?
Men nu betyder komfort maaske ikke noget for dig?


Men rigtig billigt. Der skal ikke trækkes kabler til 600.000 parkeringspladser eller mere, 600.000 standere som skal vedligeholdes osv. Og da slet ikke, hvis afstanden er 180 km. Hvad gør du så, når du er løbet tør? Parkerer i timevis for at lade? Dét lyder ikke særlig komfortabelt.

Den ret omfattende infrastrukturudbygning mv. virker som en dum idé. Brug dog de benzinstationer som allerede findes.


fidomuh (73) skrev:
Hvorfor?
Komfort er ligegyldigt nu, eller hvad?

Se ovenfor.


Det har at gøre med indretningen af gaden at gøre, foruden beskaffenheden af vores parkeringsgård. Den er ikke "standard", så at sige.


fidomuh (73) skrev:
Tjoh, din bil er vel "standard"?
Eller den er maaske trekantet?


Ikke forstået.

Hov, hov, nu lægger du mig ord i munden. Jeg er ikke imod energibesparelse.


fidomuh (73) skrev:
Det er skam ikke for at laegge ord i munden paa dig, men det du sidder og paastaar, er at alle vil vaelge en benzinbil fordi de kan koere langt i den 1 gang om aaret.
Det er bare ikke korrekt :)


Jo, for jeg har ikke sagt noget om energibesparelse. Og jeg vil netop påstå, at folk køber bil, fordi de anvender f.eks. rækkevidden 1 gang årligt (de fleste meget oftere - faktisk hver dag). Hvor mange biler har ikke trækkrog monteret, selvom de kun kører med campingvogn én gang om året? Med trækkrogen køber man MULIGHEDEN for at spænde en trailer efter bilen. Det er ikke ensbetydende med, at folk gør det hver dag - eller månedligt. Men ikke desto mindre er det en væsentlig prioritet for rigtig mange.

Men umiddelbart kender jeg ingen, som køber energibesparende "på trods af små besværligheder".


fidomuh (73) skrev:
Du kender altsaa ingen der slukker lyset efter sig, fx?


Betaler du for at slukke lyset? Det gør jeg ellers helt gratis.


men det lave energiforbrug er i dén grad 2. violin.


fidomuh (73) skrev:
Ja, selvfoelgelig. Prisen og behov er altid foerste violin.
Det samme gaelder vel elbiler?

Ja, men hvorfor snakker du så om energibesparelse?
Desuden er behov ikke gennemsnitsbehov, men sandsynligt behov.

Køleskabet har en størrelse eller kan nogle ønskede ting, og det er dét, som er afgørende for valg af køleskab. Ikke den med det laveste energiforbrug.


fidomuh (73) skrev:
Korrekt. Det handler om behov.
Hvor mange kender du, der har en tom kummefryser staaende, bare fordi de 1 gang om aaret koeber en masse at fylde i den, for saa at toemme den paa 1 dag? :)


Tak for eksemplet. Hvorfor har disse mennesker overhovedet en kummefryser? Hvad er det, de skal have frosset ned - eller opbevare? Folk køber kun efter behov (påstår du jo). Derfor burde der slet ikke være kummefrysere - folk spiser da samme aften!
I virkeligheden har folk jo kummefryseren så de til dels kan købe stort ind, dels for at opbevare noget til en senere lejlighed - hvis behovet nu skulle opstå, ikke fordi de har et aktuelt behov.

Men så længe jeg ikke kan få noget, som er tilsvarende det, jeg har i dag, eller på anden vis gør min dagligdag mere besværlig, så er jeg ikke køber, og det tror jeg heller ikke der er ret mange andre der er.


fidomuh (73) skrev:
Well, saa tror du forkert :)
Problemet er, at du saetter et teoretisk maks som et ultimativt krav, hvor stort set alle andre end dig, vil saette det daglige behov som kravet.

Good to know. Så vil jeg kunne købe en billig benzinbil om nogle år, fordi alle andre har købt biler som kun lige netop opfylder deres daglige behov (hvilket du underligt nok ikke selv gjorde med din 406'er!?!)

fidomuh (73) skrev:
Langt de fleste koeber bil efter deres pendler behov og det er unaegteligt ogsaa her der bruges flest penge, mest tid og hvor komfort er vigtig :)

Nej, hvis det var tilfældet kørte der tilnærmelsesvis kun køre motorcykler eller Citroen C1'ere. Hvem har "behov" for en kæmpe Mercer? Hvem har "behov" for en 4WD? Der er RIGTIG mange andre grunde end "behovet" som afgør, hvorfor folk køber en bil. Jeg kender en pige, hun købte sin bil på grund af farven!
Gravatar #86 - aben
30. jun. 2011 18:59
en anden ting er kapaciteten. hvis det tager 5 minutter at skifte batterier i én bil, er der højst - med 100% effektivitet - plads til at fikse 12 biler på en time. En mere realistisk kapacitet var så nok 10 biler, der må påregnes noget ekstratid. Er det noget der skal mandskab til at gøre? Hvor mange "pits" kommer der til at være?

En stor tankstation kan jo sagtens servicere flere hundrede biler på en time... hvis du betaler med kreditkort tager det ikke meget mere end 2-3 minutter før du er kørt igen. Der er ikke så langt op til de 5 minutter for batteriskiftet, men igen... er der så 10 pits hvor man kan få det gjort, eller er der kun én? Kommer jeg til at holde og vente et kvarter fordi der er tre biler foran mig?
Gravatar #87 - drbravo
30. jun. 2011 19:02
nwinther, du ville godt kunne pendle 100km/dag med en elbil. Den sider i laderen om natten, du tager bilen til jobbet. Den sider i laderen mens du arbejder og er klar på ca 100 km hjemtur igen.

#86
De 5 minutter er lidt højt sat. I den første hal i gladsaxe tog det nærmere 4½ minut.
De første haller har et enkelt pit men der kommer formodentlig dobbeltbaner relativt tidligt. Det er fandme noget lort hvis en station bryder sammen og alle elbiler pludselig har 130 km til nærmeste tankstation!

Men husk på at det er meget sjældent du skal på tankstation sammenlignet med normalt. Derfor behøver de ikke 1:1 kapacitet i forhold til det nuværende.
Gravatar #88 - aben
30. jun. 2011 19:02
Lige en anden ting.. jeg hørte om en ny teknologi, hvor man har fundet ud af at lagre elektricitet i et flydende medie - det pumper du så bare i bilen ligesom benzin / diesel. SÅ kan jeg se noget fornuft i det .. selvom kapacitetsproblemet ikke nødvendigvis er løst. (Igen: 180km er ikke særlig langt. Jeg kan godt køre hjem til mine forældre på den ladning, men ikke køre forbi nogen venner for at aflevere et eller andet, f.eks.)
Gravatar #89 - aben
30. jun. 2011 19:06
#87: Well. Hvor vil du sætte din bil til nede på dit job? Min arbejdsplads har ikke stikkontakter ude ved p-pladsen, og de får det nok heller ikke :) Særligt ikke når de nu har .. tja, 200 pladser, vil jeg tro. Infrastrukturen er ikke beregnet til det her endnu.. og jeg tror heller ikke den kommer til at blive det. Jeg tror mere på det jeg snakker om i #88, eller alternativt en anden energikilde.

Der er bare ikke noget der slår enkeltheden og det praktiske i at du fylder noget fuel i hullet, og så kører bussen... det er jo i en vis forstand det samme som frihed, ikke? Du kan sætte dig ind i din benzin/diesel-bil og køre til Frankrig lige nu, hvis du ville. Det kan du ikke i en el-bil.
Gravatar #90 - drbravo
30. jun. 2011 19:43
Jeg kan ikke finde det på deres hjemmeside lige nu, men et eller andet sted står der at man kan betale for at få sat en ladestander op ved ens arbejdsplads. Hvis der er 200 pladser går det nok an at der er en ladestander der dækker 2-4 pladser.

Det med flydende elektricitet rummer også en række problemer og ulemper. Dels skal de "elektriske" kemikalier være relativt ufarlige for mennesker og de skal have en energitæthed der mindst matcher batterier.
Gravatar #91 - Cloud02
30. jun. 2011 19:46
aben (86) skrev:
Er det noget der skal mandskab til at gøre?
Alt er automatisk. Ligesom en drive-in vaskehal.
aben (86) skrev:
Kommer jeg til at holde og vente et kvarter fordi der er tre biler foran mig?
Som det er lige nu, så ja. Men det er jo ikke tiltænkt at du skal en tur forbi en skiftestation hele tiden. Skiftestationen er nærmere tiltænkt til den tur du 1-2 gange om året skal fra Gedser til Skagen. Du kommer primært til at benytte laderen på arbejdet eller hjemme.

aben (89) skrev:
#87: Well. Hvor vil du sætte din bil til nede på dit job? Min arbejdsplads har ikke stikkontakter ude ved p-pladsen, og de får det nok heller ikke :) Særligt ikke når de nu har .. tja, 200 pladser, vil jeg tro.
Altså så længe der ikke er nogen der efterspørger det, så er det ikke sikkert at det kommer op. Men jeg vil tro at Better Place vil prøve at hive fat i de store danske virksomheder og så arbejde på at få etableret 5 dedikerede standere på p-pladsen.
Det koster 10.000 kr + tilslutningsgebyr (fastsat af den enkelte kommune) pr ladestander (listepris fra Better Place).

aben (89) skrev:
Der er bare ikke noget der slår enkeltheden og det praktiske i at du fylder noget fuel i hullet, og så kører bussen

Enkelt og praktisk.. tja tjo. Det afhænger vel af om man vælger at tage hele supply chain med i overvejelserne. Der er nu engang noget olie der skal op og transporteres, raffineres og transporteres, og så transporteres igen, og ígen og så ind i din bil. Der er jo en hel specifik infrastruktur dedikeret til benzin og diesel.
El-biler hægter sig jo blot op på eksisterende infrastruktur og er ligeglad hvor elektronerne kommer fra. Om det er en solcelle, vindmølle, a-kraft, kul eller en kartoffel.
Gravatar #92 - aben
30. jun. 2011 20:13
true, og fossile brændstoffer er ikke særlig energieffektive (er det noget med at 80+ % af energiindholdet i diesel/benzin bare forsvinder ud i luften, og kun 20% ryger i hjulene?)

men ... det er jo lidt ligemeget for forbrugeren. Den supply chain ER etableret, og det virker - på sigt vil vi uden tvivl blive nødt til at gå bort fra fossile brændstoffer, ganske enkelt fordi de er for bøvlede ifht. indsatsen at hive op, men når det bliver nødvendigt, så finder man sgu nok på noget andet. Indtil det bliver strengt nødvendigt, er min tiltro hhv. til folks dovenskab og til big business' evne til at holde liv i en - dybest set globalt skadelig - industri fordi der er udsigt til personlig vinding i det, er meget stor.

er der btw nogen der har tal på hvor meget det "koster" i materialer, CO2 osv. at fremstille batterier i større kvantiter?

(hov btw.. ja, det er sandt at der er en eksisterende infrastruktur til at distribuere elektricitet. Men vi snakker om et gammelt system, og vi snakker om at kapaciteten allerede bruges ret pænt på peak tidspunkter. Hvis vi så oven i det lægger at adskillige tusind biler skal lades op ... det er ikke sikkert den infrastruktur reelt set er brugbar på en større skala end promiller / ganske få procent af bilerne. *Måske* er den det her i Danmark, men i andre lande?)
Gravatar #93 - drbravo
30. jun. 2011 20:21
CO2 udslip fra en elbil med moderne LiFePO4 batterier er lavere end en tilsvarende bil med forbrændingsmotor, hvis man ser over livscyklus.

En normal bil er billigere at producere men producerer mere CO2 (og andet skadelig forurening) under brug

For 10 år siden da man brugte NiCd batterier var sagen en anden. Men de batterier var dårligere på godt og vel alle punkter..
Gravatar #94 - aben
30. jun. 2011 20:34
du mener inkl. selve produktionen af batterierne?
Gravatar #95 - drbravo
30. jun. 2011 20:38
Yes.
Gravatar #96 - aben
30. jun. 2011 20:40
drbravo (64) skrev:
Hvis du ser den nederste linje kan du se danmarks bruttoenergiforbrug. Hvad er det for en stigning du skingert kæfter op om?


lige for at vende tilbage til den - jeg gad ikke svare dig fordi du formulerer dig ret uheldigt. Jeg forstod ikke rigtig om du mente JEG var terra eller du selv var det, men anyways: jeg mente ikke Danmarks energiforsyning, jeg mente globalt set.

og re: #95: ok :) men der er flere parametre.
Gravatar #97 - drbravo
30. jun. 2011 21:57
aben (63) skrev:
fair nok med dødsfaldene og den statistisk, men rolig nu, du behøver ikke få lange nosser så stemmen går helt i falset, vi snakker bare.


Da jeg påstod at du var skinger troede jeg såmænd bare at det var den slags jargon du normalt brugte..

På verdensplan vil det da stadig være en fordel hvis vi er færre der skal slås om olien. Så kan negerne få det brune, forurenende stads og alle dødsfaldene mens vi fiser rundt i lækre, lydløse, forureningssvage biler.. ;)
Gravatar #98 - aben
1. jul. 2011 06:12
I refer you to #60 hvis du vil diskutere jargon, kammerat :)

Ja det vil det da helt klart .. men hvor skal strømmen komme fra, på globalt plan? Kul? Atom? Vind/Sol/Termisk/Vand? Der er problemer med dem alle ift. at dække et stigende energibehov.

Der er så også nyudviklinger. SFT/Thorium atomreaktoren, Bill Gates' nextgen atomreaktor, udvinding af energi fra havvand, større kapacitet på solceller osv. osv. - men vi kan under ingen omstændigheder regne med at vi i sidste halvdel af dette århundrede kan gøre tingene ligesom vi gør nu. Det er der sådan set heller ingen grund til at forvente, det har de jo aldrig gjort før :)
Gravatar #99 - Saxov
1. jul. 2011 06:50
aben (92) skrev:
er der btw nogen der har tal på hvor meget det "koster" i materialer, CO2 osv. at fremstille batterier i større kvantiter?


drbravo (93) skrev:
En normal bil er billigere at producere men producerer mere CO2 (og andet skadelig forurening) under brug


Se mit link i #70,

Gentaget her:
http://ing.dk/artikel/120004-batterier-oedelaegger-elbilers-co2-regnskab skrev:
Hvis man regner på, hvor meget CO2, batteriet "koster" at fremstille og skaffe af vejen igen, hvor meget energi, der går tabt i batteriet til opladning og afladning, samt hvor langt bilen kører, så svarer det til, at en elbil med et nikkelmetalhybridbatteri udleder 35 gram CO2 pr. kørt kilometer.

~snip~
Lithium-batterier er derimod mere miljøvenlige, viser den norske undersøgelse. Tab til opladning medregnet, så udleder en elbil med et jernfosfatbatteri 14 gram CO2 pr. kilometer, mens et nikkel-kobolt-mangan batteri udleder 7 gram CO2 pr. kilometer.


Og de snakker også om en alm. bil
http://ing.dk/artikel/120004-batterier-oedelaegger-elbilers-co2-regnskab skrev:
Beregningerne viste, at en gennemsnitsbenzinbil udleder omkring 180 gram CO2 pr. kørt kilometer. Det inkluderer både den CO2, der kommer ud af udstødningen på bilen, men også den CO2, som olieselskaberne har udledt i processen med at udvinde olien, raffinere den og bringe den til bilisten. For en ikke alt for stor dieselbil var tallet 150 gram pr. kilometer.


Så hvis man trækker produktionen af den "oprindelige bil" fra, så er de løbende CO2 udgifter sådan her:
Benzin: 180 g/km
Diesel: 150 g/km

Batteri: (internt forbrug listet af producenten) + (CO2 udledning fra Kulkraft værk til strøm) + (Batteri type)
Her kender vi:
internt forbrug ifølge producenten: renault fluence: 62g/km (se #65)
batteri: 7-35 g/km
strømproduktion: ??
End result: 69-97 g/km + produktionen af el.

altså hvis alt strøm kom magisk uden CO2 udledning, så var det ca 50% footprint sammenlignt med en alm. bil.
Gravatar #100 - Cloud02
1. jul. 2011 07:43
aben (92) skrev:
Den supply chain ER etableret, og det virker -
det er jo ikke til at løbe fra. det kan godt være at det er en besværlig process, men nu er infrastrukturen på plads så det er enkelt og praktisk.

Principielt set kunne du bruge mit argument og også sætte det op mod el-biler og argumentere at lithium og jern skal udvindes i miner og processeres og så laves til batterier.

aben (92) skrev:
det er sandt at der er en eksisterende infrastruktur til at distribuere elektricitet. Men vi snakker om et gammelt system, og vi snakker om at kapaciteten allerede bruges ret pænt på peak tidspunkter. Hvis vi så oven i det lægger at adskillige tusind biler skal lades op ... det er ikke sikkert den infrastruktur reelt set er brugbar på en større skala end promiller / ganske få procent af bilerne.

der er allerede planer for indførsel af smart-grids rundt omkring. Blandt årsagerne til det, findes bl.a. at folk selv er begyndt at sætte solceller op og levere tilbage griddet og netop fordi et smart-grid vil gøre en mere effektiv udnyttelse af strømmen ved peak. Så opgradering af el-nettet er allerede igang og det er såmænd kun en process der vil blive fremskyndet pga. el-biler og ikke noget nyt der sættes igang pga. dem.

Angående sitaution med tusinder af el-biler der skal lades op på samme tid, så vil det nok ikke være særligt sundt for el-nettet. Better Place har så valgt en løsning, hvor de går ind og prioriterer, hvem der skal have den tilgængelige strøm først. Så, hvis du har indprogrammeret, at du tager afsted kl 8 i morgen. Når du så kommer hjem dagen forinden og sætter din bil til kontakten, så kan det godt være at den først bliver ladet op fra kl 3 om natten.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login