mboost-dp1

Better Place
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#1 Den kan klare 12 batteriskift i time, med 100 biler i kø, så burde det vel være muligt, specielt hvis vi antager, at der kun er et "skiftehul".
SlettetBruger (1) skrev:Kan stationen følge med til at oplade batterierne hvis vi antager der holder en kø på 100 biler?
Næppe. Men det er jo et problem allerede i dag. Der er også kun så meget benzin i den store tank.
Jeg ser dette som et stort skridt i vejen mod elbiler og et effektivt system for infrastrukturen. Nu kræver det så, at bilproducenterne bliver enige om en batteristandard (størrelse mv.), så "tanken" kan servicere alle biler - samt at man kommer på mere end 180 km/"tankfuld".
Steve Jobs (2) skrev:#1 Den kan klare 12 batteriskift i time, med 100 biler i kø, så burde det vel være muligt, specielt hvis vi antager, at der kun er et "skiftehul".
Vil hellere høre hvad den kan klare om dagen... for med 12 i timen siger de ikke noget om hvad den kan den efterfølgene time
På trods af at jeg bor i jylland har min bil sjældent haft ture på sådanne distancer. 180km kan fint bruges.
Gad vide hvad co2 regnestykket er for produktion af bil, batterier samt ladestation, effektivitet af op og afladning af batterier og produktion af den strøm der bruges sandsynligvis via kul/olie vs. simpelthen at tanke benzin.
Sikkert ikke specielt opmuntrende lige pt. men godt at der i det mindste skabes et incitament for at udbrede en standard for batteriskift samt effektivisere batterier, biler osv. Så må vi bare håbe strømmen også bliver produceret mere "grønt" i fremtiden.
Sikkert ikke specielt opmuntrende lige pt. men godt at der i det mindste skabes et incitament for at udbrede en standard for batteriskift samt effektivisere batterier, biler osv. Så må vi bare håbe strømmen også bliver produceret mere "grønt" i fremtiden.
#1: Det er vel bare et spørgsmål om at have batterier nok liggende?
Umiddlebart lyder 12 skift/timen ikke af meget, men omvent kører der jo heller ikke 5 millioner elbiler rundt på gaderne endnu, så mon ikke de når at udvide kapaciteten i takt med udbredelsen.
#6, #7: Det er fint nok, men hvor effektivt er det lige at man skal lave en detour på 2*65km for at tanke op? Så har man effektivt 50 km tilbage til at køre sin egentlige kørsel inden man i værste fald skal ud i samme omvej igen. Det er selvfølgelig sat på spidsen, men jeg synes det er lidt uovervejet bare at sige dette aldrig vil være et problem. Jeg ville i hvert fald ikek overveje en sådan bil uden at sætte mig godt ind i placeringen af nuværende og (inden for nærmeste) fremtdige placeringer, i forhold til hvilke ture jeg kan forventes at køre.
Men alt andet lige er det da fedt at der endelig sker noget. Om det i sidste ende er "Løsningen" skal jeg ikke kunne sige, men hvis det kan sætte skub i udvikling der kan føre os et skridt nærmere er det kun positivt.
Umiddlebart lyder 12 skift/timen ikke af meget, men omvent kører der jo heller ikke 5 millioner elbiler rundt på gaderne endnu, så mon ikke de når at udvide kapaciteten i takt med udbredelsen.
#6, #7: Det er fint nok, men hvor effektivt er det lige at man skal lave en detour på 2*65km for at tanke op? Så har man effektivt 50 km tilbage til at køre sin egentlige kørsel inden man i værste fald skal ud i samme omvej igen. Det er selvfølgelig sat på spidsen, men jeg synes det er lidt uovervejet bare at sige dette aldrig vil være et problem. Jeg ville i hvert fald ikek overveje en sådan bil uden at sætte mig godt ind i placeringen af nuværende og (inden for nærmeste) fremtdige placeringer, i forhold til hvilke ture jeg kan forventes at køre.
Men alt andet lige er det da fedt at der endelig sker noget. Om det i sidste ende er "Løsningen" skal jeg ikke kunne sige, men hvis det kan sætte skub i udvikling der kan føre os et skridt nærmere er det kun positivt.
#8 Det har de vist nok regnet ud, det er stadig væsentligt lavere. Tror du kan finde det hos http://www.renault-ze.com/da-dk/startside-516.html
Det er jo også begrænset hvor mange der skal skifte batteri.
I da skal alle folk jo tanke på benzinstationer. Med elbiler vil man primært skulle tanke hjemme. Batteriskifte er kun til dem der skal køre lange ture. Og mon ikke folk som pendler 200+ kilometer om dagen i en bil vil beholde deres benzinhakker lidt endnu?
I da skal alle folk jo tanke på benzinstationer. Med elbiler vil man primært skulle tanke hjemme. Batteriskifte er kun til dem der skal køre lange ture. Og mon ikke folk som pendler 200+ kilometer om dagen i en bil vil beholde deres benzinhakker lidt endnu?
snesman (6) skrev:Hvorfor er 180 km ikke tilstrækkeligt, hvis der højest er 65 km til nærmeste station. Det vil jo række til langt de fleste...
Men hvorfor er der så plads til mere end 10 liter benzin i samtlige biler i dag? Faktisk er det tættere på 50 liter - med en rækkevidde på langt over 500 km. Hvis man kan nøjes med 10 liter brændstof (til 200 km. kørsel) så ville det give langt bedre placeringsmuligheder for benzintanken og andre designs på biler. Alligevel ses tankstørrelse som "jo mere jo bedre". Hvorfor mon?
180 km. er jo heller ikke 180 km - for det skal times med en tankstation, hvorfor rækkevidden nok snarer er 150 km. Og så er der mange som skal tanke HVER DAG.
Mit eget syn på den slags, hvadenten der er el eller brint, så skal fremtidens el-bil kunne det samme som benzinbiler i dag. Dvs. huse 4 mand + feriebagage, have en accellerationstid fra 0-100 km/t på 10 sekunder eller mindre, en topfart på 200 km/t eller mere samt en rækkevidde på 500 km. eller mere. Den skal kunne trække en trailer, have indbygget aircon+varme osv.
Det er håbløst at tro, at vi reelt kan erstatte alle eksisterende biler, med små 2-personers vogne uden bagageplads af værdi, som kun kan gøre 100-200 km. med en topfart af 80 km/t, hvor man fryser røven af om vinteren (og koger om sommeren)
For selvom alle disse ting mere end udgør gennemsnitsturen, så er det ikke dét folk køber bil efter. For hvad nu, når der skal 3 mand afsted? Eller der er tilbud på bajere i Bilka? Eller vi skal have campingvognen til Italien (og ikke gider ind og tanke 12-15 gange eller bruge tre dage på at nå frem).
Mon ikke der bliver ret travlt ved skiftestationerne fredag eftermiddag når folk skal til jylland eller ud på længere ture?
Jeg forstår ikke hvorfor de ikke er bygget i forbindelse med en "convenient store" - måske ved en eksisterende tankstation. 5 min er perfekt tid til lige at hente en frisk kop kaffe og lidt andet på tanken..
Jeg forstår ikke hvorfor de ikke er bygget i forbindelse med en "convenient store" - måske ved en eksisterende tankstation. 5 min er perfekt tid til lige at hente en frisk kop kaffe og lidt andet på tanken..
#9
Hvis der er 65 km mellem hver station er det jo højest en detour på 2*32,5 km. Men så ville man jo nok vælge at lade op derhjemme og/eller sørge for at koordinere optankningerne med ens daglige gøremål.
Hvis der er 65 km mellem hver station er det jo højest en detour på 2*32,5 km. Men så ville man jo nok vælge at lade op derhjemme og/eller sørge for at koordinere optankningerne med ens daglige gøremål.
#1 mfl. Det tager 1 time at lade 1 batteri ved spidsbelastning. De kan nøjes med et lager på 12 batterier. (Læs kilden.)
#8 Det typiske svar er at el-biler på nuværende tidspunkt er skyld i 50% co2 udledning i forhold til fossil brændstof.
Fordelen er åbenlyst at energien er centralt produceret, så der kan opnås større samlet co2 besparelse på sigt.
#9 De første tankstationer kommer til at ligge på samme måde som motorvejene. Så chancen for at du kommer forbi er ret god når du skal på en lang tur.
Det er i øvrigt også kun ved lange ture at det giver mening at skifte batteri undervejs, så du slipper for selv at oplade. Til daglig brug kan du nøjes med at lade op hjemmefra og dermed helt slippe for tankstationer.
#8 Det typiske svar er at el-biler på nuværende tidspunkt er skyld i 50% co2 udledning i forhold til fossil brændstof.
Fordelen er åbenlyst at energien er centralt produceret, så der kan opnås større samlet co2 besparelse på sigt.
#9 De første tankstationer kommer til at ligge på samme måde som motorvejene. Så chancen for at du kommer forbi er ret god når du skal på en lang tur.
Det er i øvrigt også kun ved lange ture at det giver mening at skifte batteri undervejs, så du slipper for selv at oplade. Til daglig brug kan du nøjes med at lade op hjemmefra og dermed helt slippe for tankstationer.
#12
En elbil bliver også tanket HVER DAG. Eller mere præcist HVER NAT.
Den sidder i opladeren derhjemme mens du snorker. Derfor er det lettere at overleve med en rækkevidde på kun 160 km.
En Fluence har rigeligt plads til fire inkl noget bagage. Vi var ihvertfald 4 i den dengang jeg prøvede den.. Men den er ikke så god til transport at store mængder bagage, hvis man f.eks har været i IKEA. Batteriet er i vejen så man kan ikke lægge bagsæderne ned og få et kæmpe bagagerum.
Mit syn på biler er at der findes mange forskellige modeller til folk med forskellige behov. Jeg kunne aldrig finde på at vælge en bil fordi den kan køre over 200km/t - det er der ingen grund til for det kommer jeg alligevel ikke til! I øjeblikket kører jeg ofte i en Sukki Alto, som godt kan snige sig op på 140 i medvind, ned ad bakke.. Og det er da rigeligt!
En elbil bliver også tanket HVER DAG. Eller mere præcist HVER NAT.
Den sidder i opladeren derhjemme mens du snorker. Derfor er det lettere at overleve med en rækkevidde på kun 160 km.
En Fluence har rigeligt plads til fire inkl noget bagage. Vi var ihvertfald 4 i den dengang jeg prøvede den.. Men den er ikke så god til transport at store mængder bagage, hvis man f.eks har været i IKEA. Batteriet er i vejen så man kan ikke lægge bagsæderne ned og få et kæmpe bagagerum.
Mit syn på biler er at der findes mange forskellige modeller til folk med forskellige behov. Jeg kunne aldrig finde på at vælge en bil fordi den kan køre over 200km/t - det er der ingen grund til for det kommer jeg alligevel ikke til! I øjeblikket kører jeg ofte i en Sukki Alto, som godt kan snige sig op på 140 i medvind, ned ad bakke.. Og det er da rigeligt!
Det eneste jeg kan se som et problem med den "korte" rækkevidde er hvis du skal på tur uden for "grid'en" af ladestationer. Så skal man lige pludselig til at regne på hvor langt man kan kører inden man skal vende tilbage til "grid'en".
Jeg kan da godt forestille mig at hvis man kører en tur i knuthenborg safari park eller andre steder udenfor motorvejsnettet så kan man ikke fortsætte sin køretur ud til stranden eller forbi en restaurant, nej man skal lige have skiftet batteri først.
Jeg kan da godt forestille mig at hvis man kører en tur i knuthenborg safari park eller andre steder udenfor motorvejsnettet så kan man ikke fortsætte sin køretur ud til stranden eller forbi en restaurant, nej man skal lige have skiftet batteri først.
#12
Ja, og?
Du kan tanke hver nat og dag uden problemer.
Din bil staar jo i lader derhjemme og paa arbejdet, saa hvad er problemet?
Hvis du har mere end 180 km til arbejde hver dag, saa er situationen nok, helt generelt, en anden :)
Og så er der mange som skal tanke HVER DAG.
Ja, og?
Du kan tanke hver nat og dag uden problemer.
Din bil staar jo i lader derhjemme og paa arbejdet, saa hvad er problemet?
Hvis du har mere end 180 km til arbejde hver dag, saa er situationen nok, helt generelt, en anden :)
#14: der står faktisk at der maximalt bliver 65 km til nærmeste tank, så #9 har ret...
#19: Og angående det med at lade op derhjemme - det kræver jo at parkeringspladser i byerne (ved lejligheder osv) er udstyret med en stikkontakt, som fx er koblet på éns husleje - for JEG tror ikke det er en løsning, at alle som har elbil, skal trække en 130 meter forlængerledning.
Det giver vel kun mening, hvis man kan tage batteriet med op i sin lejlighed... Ihvertfald i mine øjne.
(dog kun for folk som bor i bolig-komplekser og lignende)
#19: Og angående det med at lade op derhjemme - det kræver jo at parkeringspladser i byerne (ved lejligheder osv) er udstyret med en stikkontakt, som fx er koblet på éns husleje - for JEG tror ikke det er en løsning, at alle som har elbil, skal trække en 130 meter forlængerledning.
Det giver vel kun mening, hvis man kan tage batteriet med op i sin lejlighed... Ihvertfald i mine øjne.
(dog kun for folk som bor i bolig-komplekser og lignende)
Hmm, synes det virker lidt optimistisk at bygge løs af ladestationer, når man trods alt ikke er "længere" i udviklingen... Og hvad sker der, hvis en ladestation "brækker ned", som kun har et enkelt "skiftehul"? Så holder der måske 10 biler, som ikke kan komme hjem eller videre, da der ikke er beregnet en tur på yderligere 65km. til en "backup tank". Gad godt se ham/hende der lige slæber en reservebatteripakke 30km. :-D
#21: Mon ikke et medlemsskab af fx Falck eller Dansk Autohjælp ville være smart? :P
#22 Tjo, men så får Falck da travlt i det område, hvis de skal hente 10 biler og køre dem 65km. til næste tank. Så kan de jo investere i en lastbil der kan tage alle 10 biler med og så have en følgebus med til bilernes ejere. Så kan de alle sammen rigtig hygge sig, og snakke om, hvor dejligt det er køre el-bil :-D
#25: Eller de kan have strøm med, ligesom de har benzin med, når biler som kører på fossile brændstoffer løber tør?
drbravo (16) skrev:#12
En elbil bliver også tanket HVER DAG. Eller mere præcist HVER NAT.
Den sidder i opladeren derhjemme mens du snorker. Derfor er det lettere at overleve med en rækkevidde på kun 160 km.
Men det forudsætter, at du parkerer din bil i nærheden af en oplader som du har brugsret over. Det er muligt, at det er let for folk med en garage i forlængelse af huset. Men for rigtig mange - især folk med lejlighed eller lign. - er denne mulighed ikke lige for.
drbravo (16) skrev:Mit syn på biler er at der findes mange forskellige modeller til folk med forskellige behov. Jeg kunne aldrig finde på at vælge en bil fordi den kan køre over 200km/t - det er der ingen grund til for det kommer jeg alligevel ikke til! I øjeblikket kører jeg ofte i en Sukki Alto, som godt kan snige sig op på 140 i medvind, ned ad bakke.. Og det er da rigeligt!
Men du skal jo nødvendigvis forsøge at sætte dig ud over dit eget behov. Det er jo hele pointen med denne diskussion. Folk - især danskerne som har høje bilafgifter - køber bil efter "worst case scenario". Og der findes da folk som kører i f.eks. SMART-biler. Men det er fåtallet og de fleste af dem har den med garanti som 2.-bil.
Bilproducenterne skal kunne tilbyde nøjagtigt dét, de kan tilbyde i dag - eller bedre. Ellers har det ikke gang på jord. Og det betyder bl.a. at de skal kunne levere en elbil, med samme performance mv. som en Mercedes 500SL og en SMART - og alt derimellem.
fidomuh (19) skrev:#12
Ja, og?
Du kan tanke hver nat og dag uden problemer.
Din bil staar jo i lader derhjemme og paa arbejdet, saa hvad er problemet?
Hvis du har mere end 180 km til arbejde hver dag, saa er situationen nok, helt generelt, en anden :)
Det er en laboratorie-situation, det dér. Rigtig mange har ikke umiddelbar adgang til/brugsret over et bekvemt stik. Men det ser sikkert fint ud i brochuren.
Man kan også spørge anderledes - Hvor kort rækkevidde må en el-bil have, før det bliver et problem?
Grunden til, at jeg vælger 500 km. er, at det er dét bilerne i dag giver mulighed for, og en massigv indskrænkning af det eksisterende vil fordre betydelige adfærdsændringer, og det sælger ikke.
runeborgbjerg (26) skrev:#25: Eller de kan have strøm med, ligesom de har benzin med, når biler som kører på fossile brændstoffer løber tør?
Det forudsætter, at de har et aggregat som kan (af)lade rimeligt hurtigt eller at batteriet (som de kunne have et ekstra med af) er forholdsvis let at skifte manuelt. Så kan det sagtens lade sig gøre.
nwinther (27) skrev:#12Bilproducenterne skal kunne tilbyde nøjagtigt dét, de kan tilbyde i dag - eller bedre. Ellers har det ikke gang på jord. Og det betyder bl.a. at de skal kunne levere en elbil, med samme performance mv. som en Mercedes 500SL og en SMART - og alt derimellem.
Det kan de allerede. De tilbyder en bedre, mere behagelig køreoplevelse. De tilbyder et renere nærmiljø, uden støj og partikler. De tilbyder en billigere kilometerpris. Og de tilbyder alt mellem tesla roadster til kassevogne til minielbiler.
De største problemer som jeg ser det er den store pris på batteriet og problemet med en ladestander hvis man ikke bor i hus. Men hvis elbiler bliver mere udbredt vil der nok komme ladestandere rundt omkring på belejlige steder.
Folk glemmer at Renault ikke er de eneste, der laver el-biler.
Personligt ville jeg gerne "nøjes" med en Tesla Model S - rækkevidde på 260 til 480 km alt efter model, 0-97 km/t på 5,6 sekunder og en maks. hastighed på 210 (elektronisk begrænset).
Og så er det uden at skulle betale afgift.
Mon ikke vi får nogle flere biler på markedet når infrastrukturen er på plads.
Personligt ville jeg gerne "nøjes" med en Tesla Model S - rækkevidde på 260 til 480 km alt efter model, 0-97 km/t på 5,6 sekunder og en maks. hastighed på 210 (elektronisk begrænset).
Og så er det uden at skulle betale afgift.
Mon ikke vi får nogle flere biler på markedet når infrastrukturen er på plads.
#28
Baseret paa denne laboratorie-situation er det dog planen at der skal el-ladere op stort set alle steder.
Spoergsmaalet er nok naermere, hvordan det vil fungere i praksis.
Om man maaske faar et kundekort som tanker benzin for dig, praecis som med en p-billet.
Og stort set 0 har adgang til en batteriladestation i DK, men hey, det kan jo vaere at det her magisk planlaegningsarbejde udmunder i en ladestation :)
50km.
Det har der vaeret utallige undersoegelser om. De fleste mener at 50km er fint i snit, til byboere.
Mange biler produceret *i dag* giver mulighed for mere, med en smaa 30km/liter, fx.
Det saelger fint hvis 98,7% af alle kunderne ikke har behov for mere end 50km/dag.
Det er meget fint at du kan koere 800km paa en optankning, men tanker du hver dag?
Og hvis du tanker for 800km hver dag, saa er nok stadig ret saa interesseret i at spilde 20 minutter om dagen, paa at spare 20-40% af dit benzin-budget. :)
Det er en laboratorie-situation, det dér.
Baseret paa denne laboratorie-situation er det dog planen at der skal el-ladere op stort set alle steder.
Spoergsmaalet er nok naermere, hvordan det vil fungere i praksis.
Om man maaske faar et kundekort som tanker benzin for dig, praecis som med en p-billet.
Rigtig mange har ikke umiddelbar adgang til/brugsret over et bekvemt stik. Men det ser sikkert fint ud i brochuren.
Og stort set 0 har adgang til en batteriladestation i DK, men hey, det kan jo vaere at det her magisk planlaegningsarbejde udmunder i en ladestation :)
Man kan også spørge anderledes - Hvor kort rækkevidde må en el-bil have, før det bliver et problem?
50km.
Det har der vaeret utallige undersoegelser om. De fleste mener at 50km er fint i snit, til byboere.
Grunden til, at jeg vælger 500 km. er, at det er dét bilerne i dag giver mulighed for
Mange biler produceret *i dag* giver mulighed for mere, med en smaa 30km/liter, fx.
og en massigv indskrænkning af det eksisterende vil fordre betydelige adfærdsændringer, og det sælger ikke.
Det saelger fint hvis 98,7% af alle kunderne ikke har behov for mere end 50km/dag.
Det er meget fint at du kan koere 800km paa en optankning, men tanker du hver dag?
Og hvis du tanker for 800km hver dag, saa er nok stadig ret saa interesseret i at spilde 20 minutter om dagen, paa at spare 20-40% af dit benzin-budget. :)
Prøv et smutte ned til lystbådehavnen. Der har de som oftest en elstation til bådene, hvor sejlerne kan købe strøm. De nyeste tager gængse betalingskort. Dem skal der jo bare være en fortjeneste på at opsætte, så vil de hurtigt blive spredt over alle p pladser. I kbh ville det være oplagt at kombinere dem med parkeringsautomaterne. Så kan du betale for parkering og opladning i samme omgang. Bor du i hus er opsætning af ladestation vel bare ekstraudstyr på linje med metallak eller aircon.
trolcom (21) skrev:Hmm, synes det virker lidt optimistisk at bygge løs af ladestationer, når man trods alt ikke er "længere" i udviklingen... Og hvad sker der, hvis en ladestation "brækker ned", som kun har et enkelt "skiftehul"? Så holder der måske 10 biler, som ikke kan komme hjem eller videre, da der ikke er beregnet en tur på yderligere 65km. til en "backup tank". Gad godt se ham/hende der lige slæber en reservebatteripakke 30km. :-D
Hvis en skiftestation er gået ned, eller der ikke er batterier til rådighed er ideen, at den så ikke bliver vist på din info-skærm. Skiftestationen er simpelthen taget af kortet.
Evt. kunne det tænkes at der kom en status update ind, ligesom der gør med trafikken, altså FM-TMC.
Mnc (33) skrev:Jeg synes elbiler er skideirriterende.
Før kunne man bare gå over vejen når det lød rigtigt, nu skal man fandme også til at se sig for.
Hvad bliver det næste?
Ideen er at de skal udstyres med en tone der sætter igang ved hastigheder under 30 km/t, netop så man stadigvæk er opmærksomme på bilernes tilstedeværelse.
Over 30 km/t er lyden fra dækkene nok.
Ligegyldigt hvad, vil en el-bil være dyrere end en benzin-bil, når de slår igennem herhjemme. For så bliver der solgt mindre benzin-biler (mindre afgift til staten) og solgt mindre benzin (mindre afgift til staten), hvilket betyder øget afgift på el-biler og den el de bliver ladet op med.
fidomuh (32) skrev:Man kan også spørge anderledes - Hvor kort rækkevidde må en el-bil have, før det bliver et problem?
50km.
Det har der vaeret utallige undersoegelser om. De fleste mener at 50km er fint i snit, til byboere.
Men det er jo baseret i fantasi. De fleste har heller ikke brug for mere end 20 m2 bolig. De vil bare ikke købe en sådan, for det kan være, at de får brug for mere.
fidomuh (32) skrev:Det saelger fint hvis 98,7% af alle kunderne ikke har behov for mere end 50km/dag.
Nej, det er fint, hvis du ALDRIG kører mere end 50 km/dag. Langt de fleste ønsker - og køber - muligheden for at køre meget længere, hvis de nu skulle få lyst eller behov. Gennemsnittet eller flertallet er ikke interessant. Det er derimod afvigelsen, komforten, muligheden. Hvorfor betale 5 mio. for en bolig i Kbh, når du kan få en tilsvarende til 200.000 på Mors? Fordi det er tæt på en masse muligheder, fornøjelser osv. Men det er jo ikke fordi man går i zoo, café, biograf, cocktailbar, SMK osv. osv. hver dag. Man betaler for muligheden (en variant af "beliggenhed").
Nej, jeg tanker en gang om ugen/14. dag. Det betyder, at jeg kan stille min bil hvor jeg vil og ikke skal tænke på drivmiddel i dagevis. Jeg bor et sted, hvor det vil være mere end almindeligt besværligt at opstille små ladestationer, og hvor ledig parkering ikke er en selvfølge.fidomuh (32) skrev:Det er meget fint at du kan koere 800km paa en optankning, men tanker du hver dag?
At købe en bil, som kun kan køre 180 km/tank, svarer til at købe en vaskemaskine som kun kan rumme 5 liter. Du kan jo bare vaske dine skjorter enkeltvis eller parvis - hver dag. Jeg foretrækker at vaske større vaske - jeg kan vælge at vaske mindre, men jeg vil gerne have muligheden for at hælde en kæmpe bunke tøj ind og så ikke skulle tænke på tøjvask mere i denne uge.
PedeMeister (24) skrev:Solpaneler på taget, de er jo faldet i pris. Hvis bare du har tid så skal du nok komme videre...
Tjaa, solen giver svjv 120w/m^2 - når solen står i zenith. Fraregnet konverteringstab kan du nok forvente ca. 750w (1 hk) i det mest optimale tillfælde.
Jeg tror hellere jeg ville ringe til Falck end at tøffe afsted med 15 km/t. :)
nwinther (41) skrev:
Nej, det er fint, hvis du ALDRIG kører mere end 50 km/dag. Langt de fleste ønsker - og køber - muligheden for at køre meget længere, hvis de nu skulle få lyst eller behov. Gennemsnittet eller flertallet er ikke interessant. Det er derimod afvigelsen, komforten, muligheden.
Med den teknologi nævn i nyheden får du netop muligheden for at køre lange ture i en el-bil. Godt nok skal du "tanke" ca hver 200 km, men det er i det mindste en mulighed.
Umiddelbart har jeg selv svært ved at sidde i en bil i 5 timer, så det passer mig fint at skulle strække benene i ny og næ.
Mht. opladning ved parkeringspladser : ja, det er et problem, men ikke uløseligt:
Jeg forestiller mig at dele af større parkeringsarealer bliver reserveret til el-biler. Her opstilles der så standere med en ledning (der evt. kan låses til bilen, så naboen ikke kan stjæle din strøm) og en dankort-terminal (eller måske en nummerpladescanner + opladning fra "gulvet", så man bare skal registrere sin nummerplade og parkere).
#43
Med BetterPlace's system betaler du for f.eks 20.000 km/år og kan tanke gratis alle de steder de har standere. Når du har tilsluttet ladekablet og låser centrallåsen kan du ikke længere fjerne kablet fra hverken stander eller bil.
Du får et kort med en chip så du kan tilgå alle deres offentlige ladestandere, både dem ved parkeringspladser og de her skiftestationer. Hvis du har en hjemmelader i garagen kan du også lade gratis her.
Med BetterPlace's system betaler du for f.eks 20.000 km/år og kan tanke gratis alle de steder de har standere. Når du har tilsluttet ladekablet og låser centrallåsen kan du ikke længere fjerne kablet fra hverken stander eller bil.
Du får et kort med en chip så du kan tilgå alle deres offentlige ladestandere, både dem ved parkeringspladser og de her skiftestationer. Hvis du har en hjemmelader i garagen kan du også lade gratis her.
nwinther (41) skrev:Men det er jo baseret i fantasi. De fleste har heller ikke brug for mere end 20 m2 bolig. De vil bare ikke købe en sådan, for det kan være, at de får brug for mere.
Tror bare du skal acceptere at en el-bil (endnu) ikke er noget for dig, men at den sagtens kan være attraktiv for andre.....
Det tror jeg skam også han har. Han besvarer jo bare påstandene om at 50km er rigeligt til en byboer.. Jeg kører også kun 30-50km på en gennemsnitsdag, men 8-10 gange om året kører jeg mellem 200-500 km på en dag.. Så ville det godt nok være træls at skulle ind og skifte batteri 2-3 gange..PinHigh (46) skrev:Tror bare du skal acceptere at en el-bil (endnu) ikke er noget for dig, men at den sagtens kan være attraktiv for andre.....
Edit: Skrev jeg lige træls? Har været for meget i jylland på det sidste :(
trylleklovn (8) skrev:Gad vide hvad co2 regnestykket er for produktion af bil, batterier samt ladestation, effektivitet af op og afladning af batterier og produktion af den strøm der bruges sandsynligvis via kul/olie vs. simpelthen at tanke benzin.
Sikkert ikke specielt opmuntrende lige pt. men godt at der i det mindste skabes et incitament for at udbrede en standard for batteriskift samt effektivisere batterier, biler osv. Så må vi bare håbe strømmen også bliver produceret mere "grønt" i fremtiden.
Ideen bag de centrale ladestationer er at de hovedsageligt skal lade batterierne op om natten, og bruge den overskydende strøm vindmøllerne producere om natten.
Som det er nu betaler vi faktisk for at komme af med overproduktionen af strøm fra vindmøllerne om natten.
Magten (47) skrev:Det tror jeg skam også han har. Han besvarer jo bare påstandene om at 50km er rigeligt til en byboer..
Tje, men med en undertone af athvis det ikke er godt for mig, så virker det ikke for nogen. ;-)
Magten (47) skrev:
Jeg kører også kun 30-50km på en gennemsnitsdag, men 8-10 gange om året kører jeg mellem 200-500 km på en dag.. Så ville det godt nok være træls at skulle ind og skifte batteri 2-3 gange..
Well, de gange jeg kører 100+ km, sa er det som regel på MC'en. Den kan max nappe 250km på en tank, hvilket jeg ikke ser som et problem.
Magten (47) skrev:
Edit: Skrev jeg lige træls? Har været for meget i jylland på det sidste :(
"Træls" er et godt og dækkende ord for mange ting. ;-)
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.