mboost-dp1

unknown

DR ønsker at øge licensen

- Via TV 2 Nyhederne - , redigeret af Net_Srak

DR vil bede politikerne om lov til at kræve mere i licens.

Ud over at de i de næste 4 år, gerne vil øge licensen med 1,5% om året, så ønsker de også at kunne opkræve licens for alle apparater, som kan modtage DRs kanaler. Dette gælder f.eks. computere og mobiltelefoner.

Til gengæld for disse ekstra penge, vil DR gerne oprette nogle flere kanaler. De overvejer f.eks. børne-, ungdoms- og historiekanaler.





Gå til bund
Gravatar #151 - bugger
15. nov. 2005 16:35
National Geography og History Channel.. det er da direkte fordummende kun at se dokumentarer fra de kanaler. Vil i slet ikke vide noget om det samfund i er en del af? Danmark - dansk TV.

#139 Ja, hah jeg kom til at tænke på dengang hvor TV3 sendte nyheder. Se dét var underholdning!

Jeg kan kun være enig i at pengene skal koncentreres om at producere oplysende programmer (hvilket jeg også mener at de er). Man kunne evt. splitte DR1 op i 2 TV stationer en brugerbetalt underholdningskanal og en oplysningskanal betalt over skatten. Jeg har kigget lidt ned over DR1's program for i dag og helt ærligt så var de eneste programmer der ikke kunne betegnes som oplysende: Showtime, Dawsons Creek, Blokken (x2) og Lucky Luke.

Jeg er helt tilfreds med hvordån DR håndterer deres status, men jeg synes godt man kunne tvinge alle til at betale ved at hælde det over på skatten.

TV2 skal ikke have noget licens, de overholder alligevel ikke deres aftaler. Jeg kan ikke huske hvor mange mia. det er de skylder staten i dokumentarprogrammer.
Gravatar #152 - Dica
15. nov. 2005 16:36
Til alle dem der brokker sig over at de vil bruge deres TV til andet end at se fjernsyn, og derfor ikke vil betale licens: Få fjernet tuneren, og få en fin lille seddel i kan vise til licensmanden hvis han dukker op, og bed ham om at forsvinde igen. Det har en af mine kammerater gjort og det virker fremragende.
Gravatar #153 - m_abs
15. nov. 2005 16:58
#152
Desværre betyder det også at de kanaler som er noget værd, heller ikke kan tages.
Gravatar #154 - moestrup
15. nov. 2005 17:00
#149
Ja, men er det rimeligt?

jeg tror ikke at du på nogenmåde kan få folk der betaler topskat (2/3 af din løn) til at betale mere med den argumentation at det er for dyrt for studerende at se tv :)
Gravatar #155 - chok
15. nov. 2005 17:29
#154
Nej, det er ikke nødvendigvis rimeligt. Jeg kunne også godt tænke mig et bedre alternativ. Men pointen er at en single i dag betaler det samme i licens som i en husstand hvor der bor fem mennesker. Det ville man til en hvis grad løse ved at gøre det personafhængigt over skatten. Samtidig ville den gennemsnitlige licens falde, da det ikke længere vil være muligt at være sortseer.

Måske en god løsning kunne være at man betaler et grundbeløb pr. husstand, og så et tillæg pr. person i husstanden. Alle husstande skal som udgangspunkt betale, men man kan ved at udfylde en tro & love erklæring slippe for licensen hvis man ikke har nogle modtager apparater. Dette skal følges op med en pæn bøde hvis folk afsløres for snyd.
Gravatar #156 - Unbound
15. nov. 2005 20:46
hmm en ting jeg ikke helt forstår, hvis man ingen penge har, så er staten forpligtet til at finde huslys, mad osv til en... og deriblandt også tv... det er rent faktisk en ret man har... fordi alle advarsler osv kommer på tv, og dem skal man kunne høre...

men betaler staten så også licensen?? eller?? eller kommer de og smider en i gældsfængsel fordi man ikke har nogen penge og derfor har fået en tv af staten?? er selvfølgeligt også en nem måde at få alle bumserne af vejen på... (var vidst en der sagde noget om vi havde færest hjemløse, det er måske fordi de bor i hotel gitterly??)

bare en tanke :)
Gravatar #157 - Elephant
15. nov. 2005 22:30
hmmm.. det tager jo en krig at læse alle de indlæg.

Nå men lige for at risse problemstilling lidt op sådan som jeg ser den.

Verden ændre sig, måden hvorpå vi bruger tv, informationer har ændret sig, og DR som har nogle public service forpligtigelser forsøger at følge med tiden. Problemet er at måden vi bruger DR går over mod at være mere og mere internetbaseret, mobiltelefon orrienteret etc. Det betyder at DR efterhånden levere en del ydelser til befolkningen, som de nødvendigvis ikke behøver at betale for.

For at tage udgangspunkt i mig selv, ja så har jeg ikke noget tv. Det betyder ikke at jeg ikke ser nogle af programmerne. Hver tirsdag ser jeg ugens afsnit af Ørnen på nettet og yderligere ser jeg tv-avisen som også bliver lagt på nettet.

DR vil derfor gerne finde en finiaseringsform for disse nye ydelser (Forude at de nok også gerne vil have inflationskorigeret deres licensintægter) således at de også i fremtiden hvor der formentlig bliver endnu færer "normale" tv serer også kan leve op til deres public service forpligtigelse.

Jeg synes også at vi skal betale for de nye tiltage, og en eller anden loginside med digital signatur der verificere at man betaler licens vil gøre servicen svært tilgængelig, hvilket ikke i mine øje er foreningeligt med public service.


Jeg synes derfor at vi for at sikre uafhængiheden burde gør DR fondsejet, hvor pengene er indskud af staten. Dermed bliver det folkets public service udbyder uden at politikerne skal blande sig.

Og så synes jeg desuden at de konservative skal til at stikke piben lidt ind. "Alle andre kan rasionalisere sig til en gevist." meget muligt, men hvor går kvalitet hen. Man kan IKKE blive ved med at rasionalisere i en uendlighed, og tro at der kommer samme kvalitet ud i den sidste ende. På et tidspunkt går det ud over kvaliteten.
Gravatar #158 - KaLiFfEn
16. nov. 2005 07:09
#139
"Jeg synes det er sjovt så mange der kender til "få dårlig samvittighed kampagnen" fra DR som hævder de rent faktisk ikke ser DR."

Jeg har faktisk kun set den reklame i biografen! Men tak for et super godt morgengrin, med den kommentar... men lad det nu ligge!

Jo længere jeg tænker over det, desto mere syntes jeg at DR skulle privatiseres... de har ikke produceret meget godt siden Nissebanden på grønland! Måske lige monkey-busines på P3, men at betale over 2k om året for at høre det?!? Næh... privatisering! DK4 klarer politiken fint, så farvel DR2, dokumentarer; hej Discovery (og hele den kæde af programmer!), farvel DR1. Klasisk musik, hej CD, farvel P4. Satire - hej zulu, farvel (endnu en gang) DR2 og P3. DAB - igen... hvorfor betale for noget som ingen bruger?!? Vi kan køre det over 3 eller TDC's 3G netværk hvis det er!! Jeg bruger tit streaming over 3's 3G netværk, og jeg bor i en bondeby, i det vestlige jylland! Og det betaler jeg med glæde de 19kr./måned som 3 kræver for det!
Gravatar #159 - hgul
16. nov. 2005 07:54
Det nytter jo absolut intet at licensen bliver sat op så længe licensloftet eksisterer .. Så skal de jo bare aflevere endnu flere penge til staten, er det måske dét DR ønsker?

Jeg er godt klar over, at DR vil have loftet fjernet, men det er der jo allerede blevet sagt nej til en gang ..


#156 Vi har så få hjemløse i DK fordi det mere eller mindre er et personligt valg at gøre det .. Udbuddet af sociale ydelser er så bredt, at det er meget få mennesker der direkte tabes på gulvet i forhold til andre mennesker .. Derudover er det simpelthen også for koldt at være hjemløs i DK :-P
Gravatar #160 - rmj
16. nov. 2005 12:02
Hvis de mener vi skal betale for deres lorte kanaler når vi ikke gider det. Så skal jeg gerne være den første som leverer min ip til dem som de kan banne. Fordi jeg gider hverken deres lorte tv program eller deres internet side.
Gravatar #161 - svappe
16. nov. 2005 12:31
#158
Ja og står det til TDC skal du også betale licens af det nu...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login