mboost-dp1

Microsoft Corporation

Bill Gates har givet for mange penge væk til at være verdens rigeste

- Via Reuters - , indsendt af kastrup

Microsofts medstifter Bill Gates er blandt de tre rigeste i verden, men gennem de senere år har førstepladsen, som han indtog i lang tid, vaklet et par gange. I den seneste opgørelse fra Forbes, som udkom i går, er han heller ikke nummer et.

Årsagen er ikke, at det går dårligere for Microsoft, men at Gates har valgt at give mange af sine penge væk til velgørenhed. Sammen med konen har han The Bill and Melinda Gates Foundation, der gennem sin levetid har modtaget ikke mindre end 28 milliarder dollars fra Gates.

Havde Gates aldrig givet de mange penge væk, ville formuen være markant større og førstepladsen være sikret, idet henholdsvis Carlos Slim og Warren Buffett ikke ville være i nærheden.

Sammen med netop Buffett har Gates startet organisationen The Pledge, hvor de to rigmænd, sammen med en række andre amerikanske milliardærer, lover, at de senest i forbindelse med deres død vil donere mindst halvdelen af deres formue til velgørenhed.

Læs også: Gates og Buffett vil indsamle 3.600 mia. kroner til velgørenhed





Gå til bund
Gravatar #1 - f-style
10. mar. 2011 07:03
Det er rart at se at nogle rige virkelig mener det når de donerer penge for at hjælpe andre. Det er flot og ædelt. Man kan have en blandet mening om manden og hvordan penge kom ind, men uanset så er det flot at han donerer så stor en del af sin formue for at redde og hjælpe andre i nød
Han kunne jo bare være en egoist og beholde pengene for ham selv og bygge nye og gigantiske boliger i guld og diamanter. Bare se på olie sheikerne og diktatoerne, de tænker virkelig kun på dem selv og skid på resten.
Gravatar #2 - AlienDarkmind
10. mar. 2011 07:09
Det er utroligt, han må være en af de meget få som giver for at hjælpe og ikke for at promovere sit eget ego.. Har utrolig stor respekt for den mand..
Gravatar #3 - zymes
10. mar. 2011 07:13
Jeg synes det er et fedt projekt det med at donere mindst 50% når de dør. Så er der stadig en god slat tilbage til evt. børn osv (selvom jeg kan forestille mig de nok ikk mangler i forvejen), og samtidig kommer der noget ud af alle deres penge, istedet for de bare står og trækker flere renter :)
Gravatar #4 - mireigi
10. mar. 2011 07:13
Med de mængder af penge som Bill Gates har, skal han købe et mindre land for at nå at bruge dem inden han dør.

Så er det godt at han bruger pengene på velgørenhed i stedet for, hvilket er en del mere fornuftigt.
Gravatar #5 - Fizk
10. mar. 2011 07:15
Hvis jeg mistede min titel som verdens rigeste fordi jeg havde "givet for mange penge væk", så ville jeg alligevel have det godt med det!
Gravatar #6 - Kuglepen
10. mar. 2011 07:15
stor respekt til ham.

kan ikke se hvad det skal betyde om man er den rigeste eller 3 rigeste mand i verden. Den mand mangler jo intet i sit liv som han ikke kan købe. At han så vælger at bruge mange af sine penge på at gøre verden til et bedre sted for 3 verdens lande er sku flot.
Gravatar #7 - noramskull
10. mar. 2011 07:24
#3

Bare fordi at pengene står i banken og trækker renter, så betyder det ikke, at de er gået tabt, tværtimod.

Grunden til at man får renter af banken, er at den låner ens penge ud, til mennesker som gerne vil starte virksomheder og lignende.

Det er blandt andet sådan at man får arbejdspladser :)
Gravatar #8 - grok
10. mar. 2011 07:24
Så er han vidst heller ikke stører helt. Ikke at jeg mener det er en dårlig ting at han giver penge til velgørenhed, tværtimod, men man skal ikke overse den goodwill han får igen. Bare se på kommentarerne i den her tråd.
Og som flere er inde på, han her så rigeligt at han alligevel vil have svært ved at finde noget at bruge pengene til.
Gravatar #9 - terracide
10. mar. 2011 07:32
#8:
Han yder mere end flere mange lande gør...så pak lige janteloven sammen og flet næbbet, tak.
Gravatar #10 - nitan
10. mar. 2011 07:38
#8
Tjah undskyld mig men... Hvad fanden skal man ellers bruge sine penge til ??

At Bill Gates har været på toppen i så langtid og STADIGT doneret en kæmpe del af sin formue væk..

Selvfølgelig får han da mere goodwill af den grund, og ikke bare kigger på kontoen og siger, "Jeg er ikke rig nok, jeg vil have flere penge".. Som Carlos Slim reélt siger..

Og hurra for ham, det er lige lykkes ham efter mange mange år at få førstepladsen...

What a hero....
Gravatar #11 - f-style
10. mar. 2011 07:43
#8

Han er netop en helt fordi han donerer så meget af sin formue, tænk på hvad gør stifterne af google, apple, facebook, de gør nærmest ingenting i forhold til Bill Gates og Warren Buffet. Så klap lige i. Jeg er overbevist om at han har doneret flere penge end hele Danmark har tilsammen i løbet af et år. Det er kun én person!
Men du må da gerne vise hvor meget du donerer til godgørende formål! Inden du angriber andre for... Har du drukket af natpotten eller hvorfor er du så surmulet over at andre rent faktisk tænker på andre end dem selv, og prøver at gøre verden bare en smule bedre at leve i for de fattige? Er det DF som har bildt dig ind at dele med udlændinge og hjælpe de fattige er noget farligt noget? Jeg er godt nok kun på SU men jeg har doneret penge ved flere lejligheder. Det ene år støttede jeg Dansk Røde Kors, senere Naturfrednings fonden og lige pt. støtter jeg Amnesty pga. de tilstande der er i mellemøsten lige nu. Jeg støtter kun en af gangen da mit rådighedsbeløb er ret lavt og der skal være til mad, drikke, bøger og andre udgifter.
28 milliarder dollars det er knap 150.000.000.000 kr. for at sætte det i perspektiv, altså 150 milliarder kroner han har doneret så fis af med dit "det er for at få goodwill". Han er meget engageret i sin fond, samt at skaffe andre velhavende til at støtte op om at hjælpe andre i nød.

Du kan bare ikke lide Bill Gates er jeg overbevist om fordi du er en microsoft hater, det er jo så "in" for tiden. Men det sjove er at størstedelen af alle computere kører microsoft software, selvom der er alternativer, men de er åbenbart ikke gode nok endnu.
Gravatar #12 - Slettet Bruger [3171220285]
10. mar. 2011 07:52
kommer da an på hvordan man definere 'rigeste' :)

/Hippie
Gravatar #13 - gnаrfsan
10. mar. 2011 07:52
Bill Gates har snakket om at det var svært at komme af med mange penge uden at blive upopulær, men det lykkedes da.
Gravatar #14 - NerdDeveloper
10. mar. 2011 07:54
Her er en tanke, hvis Microsoft så lige satte priserne ned på deres licenser, så ville resten af befolkningen også have mulighed for at donere lidt.
Gravatar #15 - grok
10. mar. 2011 08:01
f-style (11) skrev:
Jeg er godt nok kun på SU men jeg har doneret penge ved flere lejligheder

Præcist min pointe. Selv om det beløb du har doneret naturligvis er langt mindre end Bill Gates har det kostet dig langt mere. Det er offervilje, og giver respekt.
Jeg donere selv til udvalgte organisationer, og har et par gange hjulpet ved indsamlinger, men det bliver selvfølgelig stadig til småpenge i Bill Gates sammenligning. Det drejer sig om at yde som man kan, uden at forvente at få noget igen.

Desuden siger jeg ikke der er noget galt i det Bill Gates gør. Jeg kan bare ikke lide den helte dyrkelse for noget som ikke koster ham noget reelt.
Gravatar #16 - BrianB
10. mar. 2011 08:05
Med alle de windows licenser jeg har købt gennem tiden (ca. 10), så har jeg da været med til at putte godt i Bill's lomme og hans Foundation.
Gravatar #17 - TuxDK
10. mar. 2011 08:07
#15

Hold da op noget brok.
Det handler da om at hjælpe, ikke om "hvad det reelt koster nogen".

Han har hjulpet med nogle penge, du har hjulpet med nogle penge.
Hver glad for at nogen hjælper og stop med at brokke dig over at han sikkert ikke mærker han donere penge, hvoraf det gør du.
Gravatar #18 - knekker
10. mar. 2011 08:14
#15

Som #17 pointere handler dette ikke en skid om hvor meget det kan maerkes, naar man donere penge. faktum er at han donere langt langt flere penge end saa mange andre rige folk, for slet ikke at glemme organisationer eller lande. Saa lige meget hvordan du ihaerdigt forsoeger at vende og drege den, saa goer han noget rigtig godt, og hvis det betyder at han faar helte status (ja blot en titel), jamen saa er det da helt fint med mig.

Den store byld du har paa roeven, som nager dig helt vild, synes jeg du skal faa prikket ud, inden du skriver flere kommentare til denne nyhed.
Gravatar #19 - DStruct
10. mar. 2011 08:20
SlettetBruger (12) skrev:
kommer da an på hvordan man definere 'rigeste' :)

/Hippie


Superlative form of rich: most rich. The one who has the most money.

Sådan ;)
Gravatar #20 - f-style
10. mar. 2011 08:25
Det "sjove" er jo netop at han ikke kan gøre noget rigtigt hvis han skal tilfredsstille alle. Nogle steder er han faktisk upopulær netop fordi han donerer for meget efter deres mening (f.eks. siger pt. verdens rigeste - Carlos Slim Helu) at man ikke skal lege "julemand" og ikke donerer da det sender et forkert signal. Nogen som grok mener han donere for lidt (selvom han stadig er ekstrem velhavende) så donerer han % mere end vi andre af vores "formue".
Hvis vi tager fobes listen (fandt den på wikipedia) der har han senest haft en formue på 53 milliarder. Lad os sige det er efter han donerede pengene.

Så hans formue (53 milliarder) + donation (på 28 milliarder) = 81 milliarder.
Så har han doneret 35% af hans formue til godgørende formål. Så proportionalt har ha sandsynligvis doneret mere end dig #grok. Det er underordnet at han stadig lever godt, meningen med at donere penge er at hjælpe andre så godt som muligt. Meningen er ikke at man selv kommer under sultegrænsen. Desuden er det klogt at have en reserve som man kan brugere senere hen på andre hjælpe projekter og trække renter, så donationen senere kan blive større.

For noget helt andet så er det HANS PENGE og HANS TID han bruger på det. Han kunne jo også lade være, men han vælger at gøre noget godt med sine penge, det kan der ikke være noget forkert i. Mener man det er man sandsynligvis meget egoistisk eller meget narcisitisk anlagt.
Gravatar #21 - HenrikAppel
10. mar. 2011 08:26
Jeg er sikker på at han ikke lider nogen nød hvad angår penge. Når det er sagt så tager jeg hatten af for det Bill Gates og nogle få andre gør. Bill gates familie kommer jo aldrig til at kunne bruge så mange penge de har, så hvorfor ikke hjælpe andre. Dejlig indstilling at have, det var der sku mange andre der kunne lære noget af.
Gravatar #22 - nielsbrinch
10. mar. 2011 08:30
#14 Mange bække små gør en stor år - ja, men hvis man skal skylle ud efter sig er det nu meget smart at hele bækken kommer på én gang, ellers virker det ikke rigtigt.

Bill Gates kan dedikere rigtig mange penge til ét mål og med tilfredshed se resultatet. Han er ved at kurere polio!
Gravatar #23 - mfriis
10. mar. 2011 08:31
#15 Hvis man donerer penge for at ha' det godt med sig selv og føle sig sej så ja. Jeg er dog ret sikker på at de sultne og syge vil skide på om du er på SU eller ej.

Hvor mange penge den der donerer har ud over sin donation er fuldstændig lige meget for modtageren. Jeg tror næppe de får det bedre af en donation på 100kr fra en SU modtager end 100.000 fra verdens forhændværende rigeste mand.

Han har tjent sine egne penge og er startet fra ingenting, at klantre ham for ikke at give nok er for småligt.
Gravatar #24 - Alrekr
10. mar. 2011 09:08
Foreslået rating af indlæg: Gentagelse.

Det er flot af ham at give så mange penge væk. Jeg ville hellere være kendt som ham, som ikke længere er verdens rigeste mand fordi han gav penge væk, fremfor at være kendt som ham, som har teleelskaber i fattige lande, og tjent styrtende på det.

Edit:
SlettetBruger (12) skrev:
kommer da an på hvordan man definere 'rigeste' :)


Hvad er der galt med dig, din hippie?!
Gravatar #25 - Tutu
10. mar. 2011 09:12
Respekt til Gates!

Og respekt til de andre der donere :)
$28.000.000.000 eller 100kr
Det er tanken der tæller, og ikke massen af pengene :)
jeg ville skide på om jeg var verdens rigeste eller anden rigeste ;)
Gravatar #26 - danovich
10. mar. 2011 10:11
#25 Tja.. nu tror jeg ikke at folk i et katastrofe område vil sige "$28.000.000.000 eller 100kr, det er tanken der tæller".
Bill Gates er en gavmild mand og de personer som synes at det er opreklameret, -opbyg lige jeres egne milliard forretninger først inden i kalder det "for nem måde at få sympati på".
Gravatar #27 - Panda.dk
10. mar. 2011 10:18
Jeg vil gerne se Steve Jobs gøre det samme.
Gravatar #28 - KaW
10. mar. 2011 10:19
Han har styret en virksomhed som med vilje har købt innovative firmaer for at lukke dem, de har leveret dårlige produkter ( Vista ) med sikkerhedsproblemer, opnået monopol lignende tilstande på computermarkedet ved hjælp af mafia metoder (Prøv at køb en PC uden Windows licens).

Det er dig og mig, der har betalt for hans bunke penge, ikke fordi vi nødvendigvis skulle bruge hans produkt, men fordi vi ikke havde mulighed for andet. Når han så efter at have snydt pengene ud af os, så vælger at donere dem, så er han gavmild.

Jeg er forvirret.
Gravatar #29 - BlackFalcon
10. mar. 2011 10:43
f-style (11) skrev:
Han er netop en helt fordi han donerer så meget af sin formue, tænk på hvad gør stifterne af google, apple, facebook de gør nærmest ingenting i forhold til Bill Gates og Warren Buffet.


Du tager fejl i den sidste halvdel af sætningen.

Google.org is the charitable arm of Internet search engine company Google

Mark Zuckerberg vil donere mindst det halve af sin formue til velgørenhed

Apple gør sikkert også noget, har dog ikke gidet researche det for dig også.
Gravatar #30 - Alrekr
10. mar. 2011 10:43
KaW (28) skrev:
(Prøv at køb en PC uden Windows licens)


Dem som har forsøgt at måttet sande, at der ikke er et marked for Linux.

Desuden er det også muligt at købe en PC med OS X. Jo, Mac er også en PC.
Gravatar #31 - andy123
10. mar. 2011 10:46
Respekt for at sætte egoet til side og gøre noget godt for andre.
Gravatar #32 - nitan
10. mar. 2011 10:50
KaW (28) skrev:
Han har styret en virksomhed som med vilje har købt innovative firmaer for at lukke dem, de har leveret dårlige produkter ( Vista ) med sikkerhedsproblemer, opnået monopol lignende tilstande på computermarkedet ved hjælp af mafia metoder (Prøv at køb en PC uden Windows licens).

Det er dig og mig, der har betalt for hans bunke penge, ikke fordi vi nødvendigvis skulle bruge hans produkt, men fordi vi ikke havde mulighed for andet. Når han så efter at have snydt pengene ud af os, så vælger at donere dem, så er han gavmild.

Jeg er forvirret.


Kan godt følge dig... Men er nu godt glad ved Microsofts produkter, Man kan jo vælge at lade vær med at købe en maskine en Windows licens, det er muligt...

Problemet ligger bare i at der er ingen alternativer udover Mac OS som har samme brugervenlighed som Windows har...
Gravatar #33 - Nagelfar^^
10. mar. 2011 10:59
Puha Jeg ville godt nok være negativ hvis jeg var Gates' søn, og kunne se min arv smuldre væk for øjnene af mig :\
Man må da håbe at der stadig er en smule på kistebunden til familien (aner ikke om han har børn whatsoever)
Gravatar #34 - 1000tusind
10. mar. 2011 11:09
I den størrelsesorden er penge en enorm magt, og det er nemt nok at se indtil flere negative sider af sagen, men meget sværere at finde på et bedre alternativ end at give dem væk.
Det må siges at være et reelt luksusproblem at han ikke kan komme af med de penge. Det er uanset hvad han gør, så vil folk kunne hade ham for det.

Nagelfar^^ (33) skrev:
Puha Jeg ville godt nok være negativ hvis jeg var Gates' søn, og kunne se min arv smuldre væk for øjnene af mig :\
Man må da håbe at der stadig er en smule på kistebunden til familien (aner ikke om han har børn whatsoever)


De resterende 50% er stadigvæk mere end nok til at renterne alene kan finansiere børnenes (fuldstændigt ufortjente) heftige overforbrug.
Gravatar #35 - theflowmanager
10. mar. 2011 11:29
Bill Gates rules.

Al respekt til ham for det han gør for at skabe en bedre verden.

Som mange nævner donere han flere penge end hvad lande gør. Så han er nok en af de bedste på jorden lige nu når det kommer til vegørenhed.
Gravatar #36 - KaW
10. mar. 2011 11:40
Alrekr (30) skrev:
Dem som har forsøgt at måttet sande, at der ikke er et marked for Linux.

Desuden er det også muligt at købe en PC med OS X. Jo, Mac er også en PC.

Hvem har snakket noget om Linux? Nu har jeg selv købt Windows 7 Ultimate, så skal jeg satme ikke have bundlet en ny udgave med den næste maskine jeg køber.
Gravatar #37 - FeedMe
10. mar. 2011 11:45
Jeg synes at man hører meget sludder herinde.

Den med;
"hvad skal han bruge pengene til",
"man kan da ikke bruge så mange penge",
"det er en god ide og flot tanke at give en masse penge væk"

Det er ren idioti. Tanker barslet i hjernerne på folk, som ser penge som en ting der ikke repræsenterer noget.

Jeg har hård modstander af velgørenhed i den form det almindeligvis praktiseres. Vi kan ikke skabe en rigere verden ved at lade brødet gå en ekstra omgang rundt. Verden bliver rigere når netop folk som Gates og andre multimillardærer (som har talent for at drive virksomhed) gør det de er bedst til - at drive hardcore business.

Mange proletarer har den forjættede ide at man skal tage fra de rige og give til de fattige. (rigdom her ment som financiel rigdom).
På den måde ødelægger vi verden. Midlerne vil plante sig hos dem, som forstår at allokere dem korrekt. Kort sagt - de som ikke har penge fortjener dem som regel heller ikke.

Derfor er det selvfølgelig rigtig positivt at Gates selv er meget involveret i sin fond. På den måde føler jeg mig bedre forvisset om at midlerne gør det de skal. Det er jo ikke bare et arbejde for ham.
Gravatar #38 - FeedMe
10. mar. 2011 11:48
theflowmanager (35) skrev:
Bill Gates rules.

Al respekt til ham for det han gør for at skabe en bedre verden.

Som mange nævner donere han flere penge end hvad lande gør. Så han er nok en af de bedste på jorden lige nu når det kommer til vegørenhed.


Du kan ikke måle effekten af velgørenhed i hvor mange penge man har brændt af på det. Det er præcis den tankegang der ødelægger den verden vi lever i.
Gravatar #39 - FeedMe
10. mar. 2011 11:50
Alrekr (30) skrev:
Dem som har forsøgt at måttet sande, at der ikke er et marked for Linux.

Desuden er det også muligt at købe en PC med OS X. Jo, Mac er også en PC.


Det problem findes kun på det bærbare marked. For man laver jo selv sin stationære computer - ellers er man da en hut.
Gravatar #40 - FeedMe
10. mar. 2011 11:53
KaW (28) skrev:
Han har styret en virksomhed som med vilje har købt innovative firmaer for at lukke dem, de har leveret dårlige produkter ( Vista ) med sikkerhedsproblemer, opnået monopol lignende tilstande på computermarkedet ved hjælp af mafia metoder (Prøv at køb en PC uden Windows licens).

Det er dig og mig, der har betalt for hans bunke penge, ikke fordi vi nødvendigvis skulle bruge hans produkt, men fordi vi ikke havde mulighed for andet. Når han så efter at have snydt pengene ud af os, så vælger at donere dem, så er han gavmild.

Jeg er forvirret.


Det er dig som er skyldig - DIG.

Bill Gates har gjort det han skulle. Han har ført virksomhed efter alle kunstens regler.

Det er forbrugernes generelle blindfold-indkøb af produkter der ødelægger kvaliteten.

Du har ret i at man er nødt til at bruge Windows i en eller anden grad - pga. udbredelsen. Men du har ikke ret i at man er nødt til at betale for det. Kunne jeg aldrig drømme om at gøre.
Jeg betaler hvis jeg føler at jeg får en god service - og det gør jeg fra rigtig mange steder hvor jeg lægger i titusindevis af kroner om året - men de falder ikke til Microsoft.
Gravatar #41 - 1000tusind
10. mar. 2011 11:55
FeedMe (37) skrev:
... Verden bliver rigere når netop folk som Gates og andre multimillardærer (som har talent for at drive virksomhed) gør det de er bedst til - at drive hardcore business.

....
Derfor er det selvfølgelig rigtig positivt at Gates selv er meget involveret i sin fond. På den måde føler jeg mig bedre forvisset om at midlerne gør det de skal. Det er jo ikke bare et arbejde for ham.


Han betragter det netop som et seriøst arbejde, hvilket er positivt, ikke?

Ved at det er ham som formidler pengene i stedet for at vi hver især kaster (de potentielt sparede) penge efter tilfældige projekter, så giver det netop meget mere mening med velgørenhed.
Teoretisk set er der også et forretningsmæssigt perspektiv i at smide penge efter udviklingslandene. Inden længe så vil alle i Afrika have brug for MS Windows eller MS Office.
Gravatar #42 - Nagelfar^^
10. mar. 2011 12:04
#FeedMe
You have my axe.
Gravatar #43 - RMJ
10. mar. 2011 12:16
Når man tænker på hvor mange penge Bill Gates donere og hvor lidt man egenligt hører om ham, ikke lige frem fordi han står på forsiden hvergang han har doneret noget.

Mange andre rige kunne lærer noget.

Var det ikke også sådan at den dag han dør, er det 1-5% hans børn får? resten bliver hvis doneret væk af hans formue,
Gravatar #44 - KaW
10. mar. 2011 12:28
FeedMe (40) skrev:

Det er dig som er skyldig - DIG.

Bill Gates har gjort det han skulle. Han har ført virksomhed efter alle kunstens regler.

Det er forbrugernes generelle blindfold-indkøb af produkter der ødelægger kvaliteten.

Du har ret i at man er nødt til at bruge Windows i en eller anden grad - pga. udbredelsen. Men du har ikke ret i at man er nødt til at betale for det. Kunne jeg aldrig drømme om at gøre.
Jeg betaler hvis jeg føler at jeg får en god service - og det gør jeg fra rigtig mange steder hvor jeg lægger i titusindevis af kroner om året - men de falder ikke til Microsoft.


Muligvis også derfor Microsoft står med antitrust sager både i USA og i EU?

Find mig en lækker bærbar som kommer uden windows (og uden jeg betaler for det). Det er umuligt, medmindre du køber en bambus-computer, eller en entry-model.

Det er sådanne mafia-metoder der er dybt forkastelige.
Gravatar #45 - Brutsi
10. mar. 2011 12:33
Nej man, hvorfor giver han så mange penge til at støtte hulabula lande, ikke at der er noget galt i det. Problemet er bare at der forsvinder så mange støttepenge ud i den blå luft, eller rettere nej i de folk/organisationers lommer som laver disse velgørenheds operationer.
Hvis han var smart, så donerede han dem til diverse forskningsinstitutioner. Så bliver pengene brugt rigtigt.
Gravatar #46 - FeedMe
10. mar. 2011 12:33
1000tusind (41) skrev:


Han betragter det netop som et seriøst arbejde, hvilket er positivt, ikke?

Ved at det er ham som formidler pengene i stedet for at vi hver især kaster (de potentielt sparede) penge efter tilfældige projekter, så giver det netop meget mere mening med velgørenhed.
Teoretisk set er der også et forretningsmæssigt perspektiv i at smide penge efter udviklingslandene. Inden længe så vil alle i Afrika have brug for MS Windows eller MS Office.


Det er netop min pointe. Det meste velgørenhed mener jeg er mere skadelig end gavnlig.

Men han er jo dygtig. Og når han er inde over projekterne han er med til at starte - så tror jeg der er gode muligheder for at han kan gøre en forskel.

Og ja - kan da være han kan få samfund på fode, så de kan blive en del af vores informationssamfund.

Jagten på penge er - modsat socialisters opfattelse - den eneste vej til at skabe værdi for mennesker. For hvis noget kan kaste noget af sig - så er det fordi det gør gavn.

Og det er stillet lidt primitivt op - men sådan vil det normalt være.
Gravatar #47 - FeedMe
10. mar. 2011 12:35
KaW (44) skrev:


Muligvis også derfor Microsoft står med antitrust sager både i USA og i EU?

Find mig en lækker bærbar som kommer uden windows (og uden jeg betaler for det). Det er umuligt, medmindre du køber en bambus-computer, eller en entry-model.

Det er sådanne mafia-metoder der er dybt forkastelige.


Det er korrekt.

Men det er ikke Microsofts skyld. Microsofts største opgave er at drive forretning. Og det er et prisværdigt mål.

Det er vores konkurrencelovgivning - og forvaltningen af samme - som er spasseragtig - rent ud sagt.
Gravatar #48 - FeedMe
10. mar. 2011 12:36
Brutsi (45) skrev:
Nej man, hvorfor giver han så mange penge til at støtte hulabula lande, ikke at der er noget galt i det. Problemet er bare at der forsvinder så mange støttepenge ud i den blå luft, eller rettere nej i de folk/organisationers lommer som laver disse velgørenheds operationer.
Hvis han var smart, så donerede han dem til diverse forskningsinstitutioner. Så bliver pengene brugt rigtigt.


Så du tror ikke at han støtter forskning?
Gravatar #49 - FeedMe
10. mar. 2011 12:38
RMJ (43) skrev:
Når man tænker på hvor mange penge Bill Gates donere og hvor lidt man egenligt hører om ham, ikke lige frem fordi han står på forsiden hvergang han har doneret noget.

Mange andre rige kunne lærer noget.

Var det ikke også sådan at den dag han dør, er det 1-5% hans børn får? resten bliver hvis doneret væk af hans formue,


Hvorfor skal andre "rige" lære af ham? Kan vi ikke bare blande os udenom?

Lad dog dem støtte projekter, som gider at involvere sig i dem. Det værste der kan ske er at vi får en forventning til at folk skal give....og at de så giver - men at pengene bare postes stokastisk i alt muligt lort - bare for at vaske hænder.
Lad dem gøre det, som har den vigtigste ressource - engagement :)
Gravatar #50 - BlackFalcon
10. mar. 2011 12:59
Brutsi (45) skrev:
Nej man, hvorfor giver han så mange penge til at støtte hulabula lande, ikke at der er noget galt i det. Problemet er bare at der forsvinder så mange støttepenge ud i den blå luft, eller rettere nej i de folk/organisationers lommer som laver disse velgørenheds operationer.
Hvis han var smart, så donerede han dem til diverse forskningsinstitutioner. Så bliver pengene brugt rigtigt.


Hvad med at sætte dig bare lidt ind i tingene. :)

Bill & Melinda Gates Foundation er netop lavet for at øge effektiviteten pr. doneret dollar og ikke bare kanalisere penge til mere eller mindre lyssky organisationer.

Desuden støtter fonden forskning ufattelig meget som det ses i denne liste.

Desuden http://newz.dk/bill-og-melinda-gates-fonden-donere...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login