mboost-dp1

Blizzard Entertainment

World of Warcraft vokser stadig

- Via Blizzard - , redigeret af Acro

Det mest populære MMORPG-spil i øjeblikket, World of Warcraft (WoW) fortsætter sin fremgang verden over. Blizzard har annonceret, at man nu har over 9 mio. abonnenter.

Selvom WoW har et par år på bagen, er det ikke noget der har mindsket populariteten for spillet, godt hjulpet af udvidelsen The Burning Crusade, der blev frigivet tidligere på året. Blizzard er i færd med at oversætte udvidelsen til kinesisk og forventer derfor yderligere vækst i antallet af abonnenter, når denne frigives i Kina.





Gå til bund
Gravatar #1 - MEichner
25. jul. 2007 12:47
øj... jeg vil da næsten spille på en kinesisk server... billigste sted overhovedet... goldfarmer bots der underbyder hinanden hele tiden og ingen faktiske spillere...

mere seriøst er det sikkert et godt træk, hvis ikke den kinesiske regering forbyder wow fordi det går imod deres politik på en eller anden måde.
Gravatar #2 - protoz
25. jul. 2007 12:51
hmm...hører ellers kun om folk der stopper hele tiden
Gravatar #3 - Space Hopper
25. jul. 2007 12:52
Fik nok efter 1½ måned. Var ved at kede mig ihjel.

Personligt burde Blizzard overføre 15$ til mig hver måned for at holde mig bare lidt interesseret.
Gravatar #4 - MEichner
25. jul. 2007 12:52
Jeg stoppede tilbage i april, efter at have spillet siden starten af den europæiske closed beta. Det fanger ligesom ikke rigtig mere. Spiller ind i mellem når jeg virkelig ikke kan finde andet at lave.
Gravatar #5 - -N-
25. jul. 2007 13:06
#2 Rigtigt, men hvis du har spillet alle karaktere op osv, så er der jo heller ikke så meget mere at give sig til. Kommer du som ny spiller er det stadig en super underholdende verden. Tror dem der stopper har en spilletid der lægger væsentligt over min f.eks. De har ikke kun spillet et par gange i ugen :-D
Gravatar #6 - Cloud02
25. jul. 2007 13:12
#1
Den kinesiske regering har bedt Blizzard om at lave visse ændringer før release.
Skeletter er ikke skeletter, men har kød på og så nogle andre ting.
Gravatar #7 - Windcape
25. jul. 2007 13:21
#5

Nemlig, de eneste jeg kender som er stoppet havde spillet i over 2 år, og typisk 4-5 timer om dagen :-)
ca. det samme med mig ;-) Men jeg er ikke stoppet endnu.

Blizzard har virkelig sat en ny høj standard for mmorpg udvikling, og de mange spillere er simplehen fordi det er det bedst nuværende mmorpg i den genre.

Folk der vælger WoW er ikke dem som ville spille GuildWars eller EVE. De ville måske spille Vanguard eller Everquest, men de sucks!-)

Age of Conan lyder lovende, men desværre har de stadigvæk ikke givet detaljer nok omkring styring (meget vigtig for et spil du spiller 5-10 timer om dagen), og interface customization (hvilket jeg næsten vil sige er påkrævet nu!)
Gravatar #8 - protoz
25. jul. 2007 13:22
#5
Tror jeg havde omkring 117dages online tid på min main char. da jeg stoppede efter næsten 2år...fandme scary.
Gravatar #9 - Hamsteren
25. jul. 2007 13:30
#8
Damn, tror max jeg kan skrabe 25dages online tid sammen på alle mine chars efter 2 år, men spiller også mest for at bruge lidt tid engang imellem.
Gravatar #10 - fennec
25. jul. 2007 13:44
?'et er om det er 9 mill AKTIVE kontoer eller bare kontoer.

Blizzard sletter jo ikke en konto, så folk der er stoppet, kan bare aktivere deres konto, også kan de fortsætte, hvor de kom til.

Det er dog stadig en stor bedrift at have skaffet 9 mill kontoer. Viser også at WOW stadig kan lokke nye spillere, selv om nogle af dem sikker er bot kontoer. Der kan heller ikke gå lang tid til de når 10 mill.
Gravatar #11 - Pephers
25. jul. 2007 13:47
#10
Det er aktive kontoer (=abonnenter).
Gravatar #12 - Lurr
25. jul. 2007 13:53
Virker underligt at der kommer flere til.
Antallet af PvE guilds (på min server) er mindre end før, og de er mindre hver i sær.

Der må virkelig være mange der spiller PvP

#10
Hvis du trykker på nyheden ser du en paragraf kaldet "World of Warcraft's Subscriber Definition".
Den vigtige sætning er "The above definition excludes all players under free promotional subscriptions, expired or cancelled subscriptions, and expired prepaid cards"
Gravatar #13 - Disky
25. jul. 2007 13:54
Er der nogen der ved om man kan finde noget information om de server parker de kører det på ?

Jeg tænker har på hvad hardware de enkelte servere kører på osv.

Kunne være interessant at vide.
Gravatar #14 - nerdalmighty
25. jul. 2007 13:56
9 millioner abonnenter, det er ikke helt dårligt gået. Er personligt stoppet 2 gange, engang i 2005 og én gang efter af have spillet min gamle char til level 70 efter udvidelsen. Jeg kan sagtens se mig selv vende tilbare til spillet om et års tid når den næste udvidelse formodentligt udgives.


Lidt hurtigt hovedregning på 9 millioner abonnenter gange 75 kr. for månedlig spilletid giver ca. 700 millioner kr. Dertil kommer indtjening på salg af selve spillet og udgivelsen, character transfers mv.

Alt i alt nok en månedlig indtjening for Blizzard på WoW på næsten en milliard kr.. Så kan support, server maintenance og udvikling være nok så dyrt, de må stadig tjene kassen.
Gravatar #15 - Spand
25. jul. 2007 14:22
#14
Det koster vel ikke 75 kr i kina.. men de må stadigvæk ikke vide hvad de skal gøre af alle de penge :)
Gravatar #16 - TheUnknownSaint
25. jul. 2007 14:51
#15
Jeg ved godt hvad de bruger alle de penge på Blizzard ;)
Gravatar #17 - Wazkyr
25. jul. 2007 15:34
#7 har WoW sat standarten? Med mindre du betragter WoW som et PvE spil (hvilket jeg gør) så har WoW sat den absolutte bund for en MMORPG. Der er ingen meningsful endgame content
Gravatar #18 - Bundy
25. jul. 2007 15:37
#17: Jeg vil gerne høre din defination af meningsfuldt end game content. Det i WoW (grindraid, grindraid, grindraid.) tiltaler mig ikke mere, det gjorde jeg inden TBC, men hvad er der af alternativer i andre MMO's?
Gravatar #19 - lille hjælper
25. jul. 2007 15:42
Ud over at blizzard tjener kassen på dette spil, så har jeg ingen ide om hvilken konsekvenser det kan få på længere sigt... men jeg har på fornemmelsen at det kan gå hen og blive en negativ affære...

Det største problem den dag idag med at der er så mange der spiller WoW, er vel at hvis en finder et sikkerhedshul og udnytter det, så er der rigtig mange computere (eller bankkontoer) der bliver ramt.
Gravatar #20 - DEEF
25. jul. 2007 15:51
#2 Man stopper ikke med at spille WoW, man holder "Pause".
Gravatar #21 - apr3ntice
25. jul. 2007 16:48
Interesant ordvalg:
"Godt hjulpet af udvidelsen..."

Havde ellers hørt at det gik ned af bakke med de gamle medlemmer fordi spillet blev for kompliceret.
Gravatar #22 - Seekers-
25. jul. 2007 17:13
Jeg forstår nu heller ikke at WoW stadig vokser... Jeg er også selv stoppet for en måned siden pga. alt end-game stuff'et blev for kompliceret og tog for meget af mit RL + at jeg også var GM for en medium size PvE guild. Det havde ikke gjort mig noget hvis de havde lavet alle end-game instancerne 10mans istedet for 25... Og så haft muligheden for at sætte den til 25 med bedre drops og sværer (ligesom heoric dungeons)

Spiller lidt Vangaurd nu, men er ikke kommet op i end game lvl endnu... så kan ikke rigtigt udtale mig om hvordan Vangaurd er. Men jeg kan rigtig godt li' Trade skill delen i spillet :)

Men kommer den en ordenlig udvidelse til WoW, så starter jeg helt sikkert igen :) Men, jeg er nok ikke den eneste om det ^^
Gravatar #23 - Narayane
25. jul. 2007 17:26
#7
Der er stor forskel på hvordan man ser på det.
Som sagt i #10, må jeg give personen ret, WoW har ikke sat nogle standarder.
Grunden til den stadig voksende intrasse for WoW, er at det er det nemmeste spil at spille af alle MMORPG's på market.
Faktisk så nemt, ja, at det desværrer er blevet overrumplet af folk med meget lav alder.

Som første MMORPG, er WoW et udemærket spil, men lang fra hvad et "rigtig" MMORPG vil være.

Interface customization, som du skriver "burde" være standard i dagens MMORPG's, her vil jeg være helt uenig.
Det har ødelagt alt der er ved at spille, dit interface gør alt for dig, du skal bare trykke på et par knapper her og der, og det kræver ikke den store fokus.
Det er det største flop inden for MMORPG verdenen, og er heldigvis ikke vidre ført af andre producenter endnu.

Generalt er Blizzard ret dårlige til at køre et mmorpg, men på andre måder gode.
De gør det så nemt, er den gode side.
Dårligt, ja se på udvidelsen, nok noget af det mest sørgelige jeg har set gennem tiderne.
Balance, hvordan gik det for dem at balance Shamans vs Paladins?, ja, i ved deres løsning, det kunne de ikke, så begge parter fik begge dele....

I mine øjne er WoW mere et action spil, end et mmorpg, man går ind, smadre sig igennem, og vigtigts af alt for en wow spiller, man looter, og slut.

En førstegangs mmorpg spiller der startede med WoW, er i mange af de "rigtige mmorpg'er" ikke en rigtig mmorpg spiller.

WoW bragte nyde ting til scenen, men bestemt ikke en standard, langt fra.

#18
Alternativer af MMORPG's.
Lord of the Rings Online
(min farvorit)
Vanguard
EQ2

Og der skal nok være flere derude, men alt efter smag og behag.
Gravatar #24 - froggiestone
25. jul. 2007 17:42
#14
Hmm så vidt jeg husker, er prisen da 14.95$ om måneden, hvilket i snit (for mig) har været ca 97kr om måneden. og ikke de 75kr du nævner :)

Har selv spillet i ca 2 års tid, men det bliver altså ret ensformigt i længden syns jeg :)

Men ingen tvivl om at det er det beste af sin slags, der er langt overlegent i forhold til sine konkurrenter, selv de nyeste af slagsen.

Blizzard har gjort meget ud af karakter animationerne, så selvom du spiller en ko, føler man stadig det er en del af en selv.

Personligt stoppede jeg efter udvidelsen, da det bare var samme plade om igen i nyt skin.

det er også et meget socialt spil, tror det er det sociale der piver mest i mange folk, og selvfølgelig nemheden, det er lige til at gå til for alle over 12+ år :)
Gravatar #25 - sjqlund
25. jul. 2007 18:07
Personligt synes jeg at WoW er blevet mange mange gange bedre efter TBC udkom. Selvom man nogle gange bliver nostalgisk omkring WoW i gamle dage, så var der så mange fuldstændigt elendige ting som ødelagde spillet.

I TBC er raiding delen imo. blevet meget mere interessant. Hvis man bruger tid på det, så er næsten alle classes i stand til at få rigtig godt gear, langt ind i karazhan, uden at raide.

Det der dog rigtig har fanget mig, er Arena. Jeg er lidt af et konkurrence menneske når det gælder online spil, så rating systemet hvor man udelukkende får point efter skills, passer mig fint.
Dog var det også på tide med et sådant system. PvP delen før TBC var simpelthen så eledig at det var pinligt.
Gravatar #26 - Bundy
25. jul. 2007 18:13
#23:
Det har ødelagt alt der er ved at spille, dit interface gør alt for dig, du skal bare trykke på et par knapper her og der, og det kræver ikke den store fokus.


Du ved tydeligvis ikke hvad du snakker om. For det første kan man ikke rigtig automatisere ting mere. For det andet er det også det at kunne ændre interfacet og få det til at se ud som man har lyst til det.

Og jeg kender godt de alternativ MMO's du nævner, det jeg efterlyste var et end game content der er radikalt anderledes end det i wow. ( Raid, loot )
Gravatar #27 - Windcape
25. jul. 2007 18:20
#10

Jeg venter stadig på mere seriøse fantasy mmorpg's :-) WoW har nok den bedste endgame styring i forhold til f.eks. Everquest

Jamen det er da også VILDT sjovt at campe en instance i 10 timer mens du menter på de andre dør så dit eget raid kan joine.

Det er ignorant ikke at kigge på alle de mange positive ting WoW har tilført genren. Og nej, jeg er ikke første gangs mmorpg gamer.
Gravatar #28 - pelikanen
25. jul. 2007 18:37
Det største problem ved wow er nu at selv begyndelsen af spillet er meget præget af veteranspillere som spiller nye karakterer op. Det er bare ikke det samme som dengang alle var noobs :P
Gravatar #29 - Wazkyr
25. jul. 2007 19:39
Det som jeg synes WoW mangler i end game content er PvP delen. Den er intet mindre end elendig(også efter TBC). Ja jeg har spillet WoW, DAoC, Guild Wars og nogle andre i kortere tid.
Også hele deres ide med at lave 9 classes(DAoC har 45 forskellige classes) og bare give dem til begge side, er da total lam. Det er alt for få, og så slipper de for at skulle ballance det.

Der er vedvarende pvp i DAOC, folk spiller ofte på den ene class de har lavet 5 år siden(måske med et par alts), fordi der er andre der har gjort det samme, og det er fedt at prøve at være den bedste til det man nu gør, man bliver ved med at komme højere i "rang", hvorved man for nogle points man kan købe abillitys for, ikke items..
WoWs pvp er endless grind(av) eller bare arena, hvorimod de ikke har nogen mulighed for open roaming, og ordenlig group pvp(5vs5)uden at du bliver sat ind i en 10x10 meter bås,en arena:

1. ved hvornår modstanderen kommer
2. hvor han kommer fra
3. at de er i samme "klasse" som dig
Der er som sagt intet "element of supprise"


WoW er uden tvivl en enorm succes, men de har også stjålet med arme og ben, og så har de lavet et spil der henvender sig til en væsentlig yngre aldersgruppe end standarten from en MMO er/var.
Personligt har jeg altid godt kunne lide at være omgivet af folk af en hvis modenhed i et spil man bruger så meget tid på.

Alt deres tegne serie grafik og som #24 siger:
-------------------------
Men ingen tvivl om at det er det beste af sin slags, der er langt overlegent i forhold til sine konkurrenter, selv de nyeste af slagsen.

Blizzard har gjort meget ud af karakter animationerne, så selvom du spiller en ko, føler man stadig det er en del af en selv.
--------------------------

Nu er det et spil, men jeg vil gerne kunne tage det seriøst og leve mig ind i det, og det kan jeg ikke med jordens grimmeste køer der løber omkring.

/flame off
Gravatar #30 - kriss3d
25. jul. 2007 20:28
Blizzard har ellers gjort det godt. Men det er klart de har stillet sig på skuldrene af deres tidligere produkt nemlig Warcraft 1, 2 og 3.
Det er et kendt brand. Det og så at de ikke tager sig selv alt for alvorlige gør det sjovt.
Gravatar #31 - Coma
25. jul. 2007 20:36
Eneste MMO spil hvor PvP delen holder er sku Eve Online, men det er så også bygget op over PvP :)

fantastisk lækkert spil!

WoW er sku for trivielt i længeden... for få muligheder... alt er bare et stort grind....
Gravatar #32 - Disky
25. jul. 2007 20:47
#31
Det holder nu også rigtigt fint i DAoC
Gravatar #33 - massman
25. jul. 2007 22:17
http://www.gamasutra.com/features/20041103/bartle_...

Måske derfor der stadig er folk der spiller.
Gravatar #34 - smiley
25. jul. 2007 23:24
Jeg hører om flere og flere folk der basher wow-spillere.
Primært fordi de synes det er latterligt, uforståeligt kedeligt, hjernedødt, for dyrt, for tidskrævende, for fantasiløst og hvad der ellers er af utallige årsager.

Sjovt nok ligger den *rigtige* årsag, for de fleste jeg kender personligt, at de føler sig udenfor, og ikke kan se det nice i hvad end vi andre nu synes der er sjovt i wow.

Det følgende er ikke henrettet mod nogen bestemt, men nærmere til andre som skriver herinde.

Så min bøn til newz-brugere er, stop med at svine os andre til, for hvad end årsag I har.
Mangel på foreståelse synes at være den mest ubredte årsag, og det får kun jer selv til at fremstå som fjolser, frem for os andre som "spilder vores tid".

Og hvis I af en eller anden årsag har lyst til at svare igen, så spørg lige dig selv hvad der er mest ynkeligt, at spille et online spil for penge, eller at debatere om hvorvidt det er relevant at wow-spillere fortjener at blive svinet, eller i det hele taget bare at debatere over sådan et emne på internettet.
Gravatar #35 - Taxwars
25. jul. 2007 23:48
"#17 Med mindre du betragter WoW som et PvE spil (hvilket jeg gør) så har WoW sat den absolutte bund for en MMORPG"

Det er indirekte pointen, de "rigtige" MMORPG er for folk uden liv, taberne som syntes det er underholdende at kæmpe sig gennem mega grind en million gange fordi "sådan er rigtige spil" - wow har i høj grad skruet ned for det. wow er et SPIL før det er et MMOPRG - et spil for ALMINDLIGE mennesker. Dem der bitcher og quitter er nørderne. Menneskene kommer stadig til.
Gravatar #36 - bnm
26. jul. 2007 01:01
#1 Goldfarming -> inflation -> højere priser. Så det ville umiddelbart være et lorte trick at vælge en sådan server. (men nu er de fleste farmers vel også der hvor de pengestærke købere er, altså på EU og US realms).

Ting af værdi spawner med mobs i mmo'er. Det eneste der kan modvirke det er moneydrains som en integreret del af spillet, og dem bliver farmers stortset ikke påvirket af, det gør "almindelige" spillere til gengæld, hvilket skaber en win-win situation for farmere. Deres marked bliver aldrig mættet og deres forsyninger tørrer aldrig ud.
Gravatar #37 - l1z4rd
26. jul. 2007 03:41
Jeg spiller da World of warcraft i ny og næ, ikke for at "vinde" spillet eller stræbe efter bestemte genstande i spillet, men for at slappe af med nogle gode venner.

Om World of Warcraft er et MMOPRG?
Ja og nej. Det gode ved spillet er netop at det kan fange alle mennesker interesse, der er både noget for AD&D folket, som nyder fise rundt og "leve i deres karakter" og for "almindelige mennesker" der spiller spillet for at "vinde" eller tæve en eller drage eller dæmon. Det har Blizzard netop også taget høje for ved at lave fire forskellige slags servere.

Goldfarming?
Vil selvfølgelig altid være at finde i sådanne spil, hvor den tidsmængde du investerer i spillet afspjeler hvor meget du opnår. At købe valuta er, som i så mange andre spil af samme type, ulovlig og man bliver straffet hvis det bliver opdaget. Men nøjagtig som i den virkelige verden er der folk der tager en chance. Det er den chance kineserne lever af. Det er altså ikke ulovligt at farme gold, men at sælge og købe det.

At folk siger at World og Warcraft er trivielt, kan jeg godt forstå, men det er noget man helt selv vælger om det skal være, der vil altid være en quest man kan tage alene, og hvis man rent faktisk gider læse hvad der står i dem, får man også mere end et par monstre der skal fragges for noget gold eller en genstand :)
Gravatar #38 - smiley
26. jul. 2007 07:09
#37

apropos goldfarming, så har blizzard netop lavet deres mail system om, så alt guld der er sendt er 1 time om at komme frem.
De checker alle større transaktioner.

bare en fyi ^^
Gravatar #39 - fidomuh
26. jul. 2007 07:26
#32

Jep.

Bliver spaendende at se hvad Age of Conan og Warhammer Online kan byde paa :)

Warhammer Online lyder ret meget som WoW, med nyt skin og endnu flere features nappet fra DAoC :D
Gravatar #40 - ke
26. jul. 2007 08:18
14: Jeg studsede lige over din kommentar om en expansion-pack om et års tid, da der jo som bekendt gik en 5 års tid mellem WoW og TBC.

Men google er jo en ven, og jeg fandt lige et par links her, hvis andre tænkte det samme:

http://www.joystiq.com/2006/08/24/blizzard-plannin...
http://kotaku.com/gaming/pandaren/new-wow-expansio...
Gravatar #41 - Disky
26. jul. 2007 08:25
#40
da der jo som bekendt gik en 5 års tid mellem WoW og TBC.


Hvad for noget ?

Jævnfør http://en.wikipedia.org/wiki/World_of_warcraft udkom WoW den 23 November 2004.

Og ifølge dig kom TBC 5 år senere, altså i 2009, hmmm gad vide hvad det så er for en expansion jeg har der hjemme :-)

TBC kom forresten den 9 januar 2008 :-)
Gravatar #42 - fidomuh
26. jul. 2007 08:29
#41

Nej det gjorde ej... Det kom den 9. januar 2007 :P
Gravatar #43 - Kisbye
26. jul. 2007 08:40
Når det nu er ulovligt er det så ikke lidt umoralsk at newz.dk reklamere for firmaer der sælger guld?
Gravatar #44 - Disky
26. jul. 2007 08:46
#42
Lol taste fejl :)
Gravatar #45 - fidomuh
26. jul. 2007 09:03
#43

Det er ikke ulovligt.
Gravatar #46 - Cloud02
26. jul. 2007 09:04
#43
Der er skam intet ulovligt ved det.
At det strider imod Blizzards EULA, og de derved har mere ret til at banne dig, gør det ikke ulovligt.
Ulovligt er når noget strider imod en lov, og en EULA er ikke en lov :)
Derudover er det som sådan ikke Newz.dk der reklamerer for det, men Google.

Jeg ved at det er flueknepperi... men stadig.
Gravatar #47 - Driogan
26. jul. 2007 09:11
#39
Warhammer Online lyder ret meget som WoW, med nyt skin og endnu flere features nappet fra DAoC :D


Det er så ikke helt rigtig...
Hvis du har læst om Warhammer Online lyder ikke som WOW, fordi Warhammer Online Primært fokuser på PVP.. :D du kan lvl helt fra lvl 1 - max via af PVP..
Og selvfølig har de snuppet ting til PVP fra DAOC det er jo det bedste PVP system ever.. og det er ink. det PVP ranking system som er i DAOC. som de selvfølig bare gør endnu bedre...

Jeg syntes det er en skam at folk sammenligner Warhammer Online med WOW for det bliver så meget bedre...

Det bliver en WOW Killer... :D
Gravatar #48 - lorric
26. jul. 2007 09:11
#18 Bundy
Ang. end-game og grind, så kender jeg faktisk ikke rigtigt andet alternativ end PVP eller plotbaserede (som regel singleplayer) spil. Alle PVE spil (som jeg kender) skruer op for sværhedsgraden i endgame, og derfor koster det potions, repair, gems, etc af den dyre slags at raide. -> grind.

Hele idéen med rollespil er at du bliver stærkere jo flere experience-points du får. Problemet er bare at folk forventer at disse spil bliver ved for altid. Der er ikke nogen "her stopper spillet. Lav venligst en ny character ved skranke 4", for spiludbyderne vil jo gerne have at du bliver ved med at spille ;-)
Gravatar #49 - lorric
26. jul. 2007 09:14
#47 Hvis Warhammer Online er PVP-baseret, så bliver det jo nok ikke en WoW killer, når WoW primært fokuserer på PVE. ;-)
Gravatar #50 - smiley
26. jul. 2007 09:18
#47

What #49 says...

Men det virkelig sjove er, at så snart WoW får sin anden expansion, bliver det en WAR killer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login