mboost-dp1

unknown

SMS-advarsler om fartkontrol en succes

- Via Politiken - , redigeret af peter_m

Firmaet fartkontrol, der står bag razzia.dk, har så stor succes med at sende SMS’er til abbonenter for at advare om politiets trafikkontroller, at de nu snarligt udvider deres service til England og Tyskland.

Systemet fungerer ved at meddelere (ofte abbonenter, taxa-chauffører, etc) fortæller, når de ser en fartkontrol. Denne meddelelse bliver derefter sendt videre ud til de abbonenter, der ønsker oplysninger i det område.

Forskningschef Kurt Petersen fra Danmarks Transportforskning er bekymret for systemet, og mener at det er moralsk angribeligt, når det indirekte opfordrer folk til at køre for stærkt på de strækninger, hvor der ikke er politi.

Razzia.dk er derimod af den mening, at deres service hjælper uopmærksomhedsfartsyndere med at lette foden fra speederen generelt.

Razzia.dk har i øjeblikket 26.300 kunder som hver betaler mellem 199-300 kroner om året.





Gå til bund
Gravatar #101 - casual
23. aug. 2005 13:38
Jeg siger bare rend mig røven og gid du må være den jeg kører ind i når det åh så uundgåelige sker og mine ugudelige veje fører til min guddommeligt retfærdige straf for at være så ond og amoralsk at jeg ikke engang vil overholde den evigtgyldige og fantastisk velovervejede fartgrænse.


Hrm. Du syntes ikke selv du træder over stregen nu? Er det ikke lidt voldsomt at komme med sådanne udtalelser p.gr. af en debat på et nyhedssite. Hvad skete der med "seriøse og saglige argumenter"?
Gravatar #102 - Regus
23. aug. 2005 13:42
#101
Jo men jeg er nået et punkt hvor jeg reelt set er ligeglad - nu ville jeg bare have lov til at fortælle disky at han er en idiot og det føltes og føles godt, hvis der er nogen der bliver stødt over det så er jeg da ked af det...
Gravatar #103 - XorpiZ
23. aug. 2005 13:56
#100

Ja, det farlige kommer først når man skal overhale. Men grunden til at man skal overhale, er jo at der ligger idioter og kører 70 km/t, fordi det er gråvejr.

Da jeg kørte til sønderborg hver dag (ca 60 km hver vej), var der ikke noget værre end når en enkelt person der lå og kørte 70 havde 10-15-20 biler bag sig, fordi vedkommende ikke fattede at han var til gene for alt og alle
Gravatar #104 - Disky
23. aug. 2005 14:48
#103
Ahh en fra sønderborg :) Velkommen i klubben.

Det er korrekt det er skide irriterende at havde sådanne en foran, men groft set opstår faren først når folk vil overhale. Men hvorfor skal folk til gengæld tvinges til at køre f.eks. 90 ? Når begrænsningen nu er 80 ?

Selv hvis man kører 80 er der alligevel fyldt med motorbøller der vil overhale osv. Så problemmet bliver jo ikke løst alligevel.

Min vi kan roligt blive enige om en traktor på vejen kl 07.30 om morgenen er dælme irriteren. Dejligt der var en egernsund bro (ja jeg har kørt sønderborg->padborg hver morgen i et år)
Gravatar #105 - Silentkill
23. aug. 2005 16:46
#104
I mit sommerjob (som kurer for DHL) har jeg sku ikke tid til at ligge og rode rundt ved 65-70 kilometer i timen - forskellen på en det og så at køre 80 kan let blive over en time på en dag (min pause). Det er faktisk ufatteligt så mange der ligger og roder på 70 km/t på store øde landeveje i det nordjyske, og det er sku sjældent det er turister. En anden ting der er træls ved den type billister er, at de ofte er meget inkonsekvente i valget af hastighed - skifter ofte hastighed mellem 60 og 80 km/t uden nogen synlig grund andet end de måske lige så et eller andet ud af vinduet der var interessant. Selvfølgelig sætter de så oftest farten op igen i samme øjeblik man prøver at overhale.
Gravatar #106 - XorpiZ
24. aug. 2005 06:22
#104

Hehe, jo tak :D

Jamen vi er sådan set enige i, at det farlige først opstår når man vil overhale. Og ja, er også enige i, at der er idioter der overhaler, uanset om man kører 70, 80 eller 90. Men min pointe var såmænd bare, at folk der ligger og spærrer for en hel række biler er ganske medvirkende til at skabe farlige situationer.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login