mboost-dp1

unknown

SMS-advarsler om fartkontrol en succes

- Via Politiken - , redigeret af peter_m

Firmaet fartkontrol, der står bag razzia.dk, har så stor succes med at sende SMS’er til abbonenter for at advare om politiets trafikkontroller, at de nu snarligt udvider deres service til England og Tyskland.

Systemet fungerer ved at meddelere (ofte abbonenter, taxa-chauffører, etc) fortæller, når de ser en fartkontrol. Denne meddelelse bliver derefter sendt videre ud til de abbonenter, der ønsker oplysninger i det område.

Forskningschef Kurt Petersen fra Danmarks Transportforskning er bekymret for systemet, og mener at det er moralsk angribeligt, når det indirekte opfordrer folk til at køre for stærkt på de strækninger, hvor der ikke er politi.

Razzia.dk er derimod af den mening, at deres service hjælper uopmærksomhedsfartsyndere med at lette foden fra speederen generelt.

Razzia.dk har i øjeblikket 26.300 kunder som hver betaler mellem 199-300 kroner om året.





Gå til bund
Gravatar #1 - xarrow
21. aug. 2005 11:36
Jeg må sætte mig enig med Kurt Petersen, folk bliver mere tilbøjelige til at køre for stærkt i stedet, hvis de er kunder hos sådan en service.

Om services skal lukkes ved lov eller ej, bekymrer jeg mig dog ikke om. Folk har jo en vis frihed, og at komme med en fogedkendelse for lukning er jo at lægge belæg på noget af det som jeg betegner som elementær frihed for indiviet.

Long story short, jeg er imod ideen med systemet, men at lægge det ned med magt er en dum ide. Vi bør højest opfordre til at folk tænker over farten, også selvom de er medlemmer af denne service.
Gravatar #2 - smakos
21. aug. 2005 11:38
det er jo at snyde i skat !
Gravatar #3 - m_abs
21. aug. 2005 11:42
#2
Hvordan det?
Gravatar #4 - pizzamandk
21. aug. 2005 11:43
Bah..i Rumænien har man den tradition at blinke med lygterne til hinanden i området. Gratis.

Bortset fra det er det noget svineri.
Gravatar #5 - rackbox
21. aug. 2005 11:44
Servicen er diskuttabel, om ikke andet. Men det skal på INGEN MÅDE endsige overvejes om denne service skal lukkes. Det er nemlig kun et spørgsmål om hvorvidt lovlige observationer må videreformidles til andre.

Jeg gider ikke at smide flygtige paralleler til linkning på nettet eller andre steder hvor det samme bruges uden moralske anfægelser. Det lader jeg andre om. Men det handler altså om, at hvis jeg ser en politibil holde i vejsiden, så har jeg ret til at fortælle alle andre om det. Period!
Gravatar #6 - Silentkill
21. aug. 2005 11:51
Det kan da aldrig blive ulovligt at sige til andre hvor der er fartkontrol - det er jo direkte at begrænse ytringsfriheden.

Dermed ikke sagt, at det at abonnere på denne service er helt etisk forsvarligt, men det er der jo mange andre ting der heller ikke er. Hvis man uheldigvis kører lidt for hurtigt (man gør det jo ikke med vilje vel) og man ser en af politiets fotofælder, så sænker man da også farten hvis man kan nå det, for på den måde at undgå en bøde. Det er vel også moralsk angribeligt at gøre så, for du burde jo bibeholde din hastighed, så politiet kan give dig din fortjente bøde, men helt ærligt - det er det vist ikke realistisk at forlange at folk gør.
Gravatar #7 - k_s_o
21. aug. 2005 11:53
Verden blir da smukkere og smukkere for hver dag der går. ( Ironisk ment)

hvad er det næste ? ..at den lokale Pusher, får en sms. 5 minutter inden at Politiet kommer og laver narko razzia. For kun 199-300 ,- kr. om året.
Gravatar #8 - BurningShadow
21. aug. 2005 12:00
Jeg kan da godt se det fra politiets side, de får jo procenter til stationen, når de udskriver fartbøder (har jeg hørt, men jeg kan ikke finde et link der understøtter påstanden), så det går jo ud over stationens økonomi, når folk advare hinanden. På den anden side står bilisterne, der ikke har råd til at betale ret mange fartbøder, hvert år. Problemet er ikke den service, men at hastighedsgrænserne er for lave.
Gravatar #9 - Kadann
21. aug. 2005 12:03
#8

"På den anden side står bilisterne, der ikke har råd til at betale ret mange fartbøder, hvert år."

Hvis de ikke har råd til at betale fartbøderne, er det jo blot at lade være med at køre for stærkt.

"Problemet er ikke den service, men at hastighedsgrænserne er for lave."

Lave i forhold til hvad? At der ikke blive slået nok folk ihjel i trafikken hvert år?
Gravatar #10 - Silentkill
21. aug. 2005 12:05
#7
Det har da eksisteret længe på Christiania.. det såkaldte vagtkorps, der advarede folkene på pusherstreet når de observerede politifolk omkring Christiania og de blev jo dømt for det. Men det er langt fra direkte sammenligneligt med dette her. En ting er jo at være i direkte samarbejde med kriminelle og modtage penge fra dem - en anden ting at vidererapportere observationer til andre borgere, hvor hverken den der afgiver eller modtager informationer som udgangspunkt foretager sig noget kriminelt på baggrund af disse.
Gravatar #11 - Disky
21. aug. 2005 12:10
Heldigvis får vi klippekortssystemmet per 1/9. Selv med sådanne en service bliver folk der kører for stærkt bustet.
Gravatar #12 - k_s_o
21. aug. 2005 12:14
#10
ok.
En ting er jo at være i direkte samarbejde med kriminelle og modtage penge fra dem - en anden ting at vidererapportere observationer til andre borgere, hvor hverken den der afgiver eller modtager informationer som udgangspunkt foretager sig noget kriminelt på baggrund af disse.


Jeg er ikke enig ! Men jeg vil give dig ret i, at der er forskel på graden af kriminaliteten. (hvor slemt det er)
Spritbilister kan jo også udnytte denne tjeneste, hvis de ikke er alt for fulde.
edit : at videregive oplysninger til kriminelle, gør man sig selv til "medvirkende kriminel"
Gravatar #13 - Kibbers
21. aug. 2005 12:15
Jeg har hørt i fjernsynet engang da razzia.dk lige var kommet frem, at en politi mand sagde at han synes det var en god ide. for det fik folk til at køre langsommere. hvis de fik at vide at der var politikontrol. og at det var det der var meningen med kontroller. han var ligeglad med om det var den ene eller anden metode der fik folk til at sænkne farten.
Gravatar #14 - rackbox
21. aug. 2005 12:15
#11 hvordan det? Hvis folk når at sætte farten ned på grund af en advarsel, så kan jeg da ikke se at et klippekort ændrer noget?
Gravatar #15 - Disky
21. aug. 2005 12:21
#14
Korrekt, men nogle bliver altid bustet alligevel, og folk der kører for stærkt gør det oftest hele tiden. Husk en eller anden skal jo opdage der er kontrol :)

Og efter 3 klip, farvel kørekort.
Gravatar #16 - BurningShadow
21. aug. 2005 12:21
#9

Når folk bliver slået ihjel i trafikken, så er det fordi (mindst) en af parterne ikke kører ordenligt. Du kan godt køre ordenligt med 130km/t, men du kan også køre uforsvarligt med 30km/t.
Gravatar #17 - lorric
21. aug. 2005 12:21
Sjovt med ytringsfrihed og information.

Tidligere var det sådan, at hvis man så en fart-razzia, så kørte man hjem og ringede til et par venner.

Så kom mobil telefonerne, det betød at man kunne ringe til folk inden man kom hjem og selv hvis de ikke var hjemme.

Nu er det så mobiltelefon i samarbejde med internettet, og nu er informationen blevet næsten øjeblikkelig, og til rigtig mange mennesker - og nu er det blevet et problem fordi det formindsker politiets chancer for at tage folk på fersk gerning.

Løsning - find en anden måde at lave fart razziaer på, fordi det er ikke muligt at gøre noget ved razzia.dk uden at komme i konflikt med ytringsfriheden.
Gravatar #18 - Spurn
21. aug. 2005 12:23
Servicen er et godt værktøj til at sænke farten.

Det kræver bare at systemet også bliver fodbret fra polities side med lidt ekstra fartkontroller i forhold til virkeligheden, så skal det nok hjælpe :)

Man er godt naiv hvis man tror at al ting kan ske ved skræmmekampagner og appelering til folks sunde fornuft, for det er bevist gang på gang, at lortet ikke virker.
Gravatar #19 - futski
21. aug. 2005 12:30
#5 Jeps, du kan videreformidle alt det du vil ... De her folk sælger. (efter hvad jeg har forstået ?)


Jeg er ikke bilist så det er let nok for mig at sige det er forkasteligt, at man prøver at omgå et system som blot er ude på at redde liv, ligemeget hvad man mener betjentene tager eller ikke tager.

Det er lige så grimt som når uheldet er ude, og alle styling-modding-gangsta'erne bruger det som påskud for at "vi skal have vores egen bane og køre rundt på."

Jeg har nok bare en gammel Falck-redder far som har skrabet alt for mange af mine barndomskammerater op fra asfalten, I guess.


#11 Nemmerlig ... men klippene "nulstilles" efter tolv måneder. Det ved jeg så ikke helt hvad jeg mener om ...
Gravatar #20 - Kadann
21. aug. 2005 12:37
#16 -

Ja, men nu er det jo langtfra alle uheld som bare drejer sig om to biler. Vejret, cykelister, fodgængere o.s.v. kan spille en rolle og man har jo mere tid til at reagerer jo lavere hastigheden er.

De fartgrænser vi har er jo nogle der er baseret på erfaring og danske forhold, så det er forholdsvis sikkert for alle parter der er i trafikken, og hvis folk har så travlt at de ikke kan overholde disse begrænsninger, så må de jo køre hjemmefra lidt tidligere eller risikere at hoste op med nogle penge.

Personligt så jeg da gerne at man så lidt strengere på folks adfærd i trafikken i det hele taget, da folk er ret dygtige til at opføre sig som aber, uanset som de sidder bag et rat, sidder på en cykel eller går.. forskellen er jo bare at når man sidder bag et rat, så ligger der altså rigtigt mange kilo bag og en maskine som kan gøre meget mere skade end en cykel eller en fodgænger kan, hvis man rammer ind i et andet objekt.
Gravatar #21 - rabonzo
21. aug. 2005 12:41
Personligt syntes jeg ikke der er noget i vejen med tjenesten som sådan. Hvor mange sidder og overholder reglerne for færdselssikkerhed i bil 100%?

Man tjekker lige radioen, skifter måske CD, har glemt selen eller lign.
Det er jo ikke KUN fartbøller der får en over snuden.
Gravatar #22 - Pingu
21. aug. 2005 12:52
#21 Jeg overholder dem 100%. Men jeg er også ved at tage kørekort, så min lærer siger hele tiden "husk 2 sekunders afstand" :p

Løsningen kunne være at indbygge en chip i alle biler, der sendte en sms til polisen, hvis de kom 3% over den tilladte hastighed.. Men det ville folk jo også brokke sig over.. Vi kan aldrig blive tilfredse..
Gravatar #23 - xantor
21. aug. 2005 12:52
Ok, nu har jeg lige siddet og tænkt lidt over det her. Jeg syntes at problemet ligger i at politiet ikke selv overholder spillereglerne i trafikken. Jeg så Operation X - Tak for sidst hvor de fartmåler politifolk der mildest talt pisser på loven.

Og så længe at ordensmagten pisser på reglerne så har de ingen moralsk ret til at forpeste os andre med bøder.

Jeg siger ikke det er i orden at køre for stærkt!!

Men jeg bliver mildest talt sur over at få en bøde for at køre 81 hvor man må køre 70. Fuck dog af med jer... hvad fanden sker der ved det på en vej uden cyklister og fodgængere.

Jeg er også af den overbevisning at hastigheden i sig selv er den mindste faktor i at skabe uheld. Hastigheden gør dog ondt værre... men selve årsagen til uheldet er oftere dumme og uansvarlige beslutninger som at køre beruset, i den forkerte vejbane(køreretning) og køre venstre om en chikane osv.

Folk der tror at hastighedsbegrænsninger hjælper på den slags ting er i bedste fald meget naive.

EDIT: Beklager den lidt aggressive tone i mit indlæg men jeg blev sq sur over nogen menneskers holdning til det her
Gravatar #24 - k_s_o
21. aug. 2005 13:08
If u cant do the time/pay the ticket, Dont do the crime! lol

Undskyldningen, der forkommer oftest (tror jeg) : "Jamen jeg er sgu sent på den, derfor...."
Næste gang du kommer for sent afsted, så tag din tid - du kommer jo alligevel for sent. Ellers kan det pludselig koste 500 ,- kr. + at du kommer endnu mere for sent. (så var det billigere at melde sig syg!!)
Man SKAL jo ikke betragte Politiet som fjender. De er her jo for at holde så nogenlunde orden i sagerne. Så vi alle kan være her.
Gravatar #25 - franke1
21. aug. 2005 13:10
Når folk flere gange om dagen modtager en sms besked om at der er fartkontrol i deres lokal område (der hvor de har meldt sig til) så bliver de mere opmærksomme på farten og sænker den dermed også. Det er som når man ser en fartkontrol så sætter man farten ned, men når man er kommet forbi den så er går der jo alligevel noget tid før speederen bliver trykket i bund igen.
Gravatar #26 - cjoey
21. aug. 2005 13:15
#23 Jeg bliver nu også sur over din holdning til at overholde hastighederne, du kan sgu da ikke forsvare at køre for stærkt bare fordi der ingen cyklister er. Hvad med de andre biler på vejen?

Når jeg kører i norge fra Larvik til Sandefjord, møder jeg en masse af de her permanente fartcameraer, alle ved at de er der og folk sætter farten ned når de kører forbi én, bare for at sætte farten op igen bagefter. Men de har deres virkning, fordi de er placeret på de farligste steder hvor de effektivt sænker bilernes hastighed - dem kunne vi bruge nogen flere af i dk.

Det samme med politiets fartfælder i dk. Netop fordi folk ved hvor de er, så bliver farten sat ned.
Gravatar #27 - Bjørn
21. aug. 2005 13:30
Det kan tilføjes at politiet syntes det er fint
Gravatar #28 - hgul
21. aug. 2005 13:40
#19 .. Eftersom man mister kortet efter 3 klip på 3 år efter d. 1/9, så bliver klippene ikke nulstillet efter et år .. Har man haft kortet i under 3 år mener jeg det er, så er det dog 2 klip ..

#23 .. Morten fra Operation X kørte uden sikkerhedssele i det program .. Dobbeltmoralen længe leve .. ;o)
Gravatar #29 - dasbutt
21. aug. 2005 13:50
Jeg syntes at fotofælderne er latterlige, sådan nogle kratluskere.
Det eneste sted jeg syntes de er fornuftige er hvor der er vejarbejde og mange kører for hurtigt og der ikke er plads til at stoppe folk. Men ellers syntes jeg det er en taber løsning.
Så tror jeg mere det hjælper hvis folk bliver stoppet af en person og lige kan få en snak med dem samtidigt.
Nu kører jeg selv ca 40000-50000 km året og har gjort det i 10 år og jeg har kun fået en bøde i den tid. Så jeg kan ikke sige at jeg er i faregruppen for at få flere bøder. Men derfor syntes jeg stadig at fotovogne er latterlige. Og i de første par år var de også rigtig gode til at stille dem på steder hvor de vidste at det var nemt at fange folk. F.eks ved en motorvej hvor hastigheden gik fra 110 til 70, så var de lige efter skiltet eller ved bunden af en bakke hvor hastigheden måske var blevet lidt for høj på vejen ned. og i begge tilfælde var det veje med 2 spor, autoværn i midten og uden blandet trafik.
Men det ser jeg heldivis ikke så rigtigt mere.
Gravatar #30 - Disky
21. aug. 2005 14:50
#29
Fotofælder er en rigtig god ting, ligesom automatisk overvågning af indfaldsveje osv også er det.
Netop fordi bøde og nu også klip er den eneste måde folk lærer det på.

At du kun er bustet et gang er jo enten et tegn på du er meget heldig, eller kører pænt.

Gode steder at sætte sådanne nogle op er:
1. vejrarbejde
2. skoler
3. ulykkessteder
4. steder folk altid kører for stærkt.
osv.
Gravatar #31 - poe_fck
21. aug. 2005 14:55
#29
At du kan acceptere den form for livsfarlige lovovertrædelser er forkasteligt. Der er altså også en grund til at der ikke er et stort fedt skilt, hvor der står "FARTKONTROL FORUDE" foran fotofælderne.
Gravatar #32 - Silentkill
21. aug. 2005 15:01
Haha... selvfølgelig er DF allerede på banen i denne sag og forlanger bål og brand. Men det var jo også kun et spørgsmål om tid - det var ved at blive lidt kedeligt med alt det der efterlønshalløj.
Gravatar #33 - BeLLe
21. aug. 2005 15:06
#29
Men det ser jeg heldivis ikke så rigtigt mere.


Nej men det gjorde jeg i påsken og det koster mig 3000 + en ny køreprøve eller intet kort i 3 år.
Jeg synes det er noget svineri at politiet sætter deres fælder op hvor der reelt ikke er nogen fare ved at køre lidt over det tilladte. Det er tit og ofte bare en pengemaskine og det har jeg hørt udtalt fra betjentene selv mens de skrev mig og jeg skældte ud. De syntes osse det var fjollet at de skulle stå på en vej der ikke skiftede udseende men 100 meter tidligere var en motorvej, i stedet for andre steder hvor de kunne skabe større sikkerhed. 110-70 på 100 meter. Hvis man bremsede på den måde ville det først blive farligt. Men det var helt op til politimesteren hvor de skulle stå og der manglede åbenbart penge i kaffekassen.
Jeg sendte en klage til politimesteren. Jeg har ikke fået noget svar og forventer det heller ikke.
Men alt i alt synes jeg det er helt fint med services som razzia.dk. Ikke fordi jeg absolut skal køre stærkt men fordi jeg ikke vil være med til at betale deres julefrokoster og lign ved at ramme en kameravogn der står i nødsporet på en mørk og tom motorvej.
Lav fartkontrol hvor der er behov for det. Ved skoler og sådanne steder. Ikke hvor det er ligemeget om man kører 110 eller 130.

Og inden folk flamer mig for at jeg kører stærkt. Jeg har kørt bil i 10 år og det er min første bøde ever. Så det er untagelsen frem for reglen. Jeg blev bare nakket sammen med rigtig mange andre der kører den vej hver dag.
[rant over]
Gravatar #34 - Simm
21. aug. 2005 15:13
Razzia.dk's service er udemærket, men det giver en falsk sikkerhed for fartsynderne. Nu er det lang tid siden, jeg har prøvet den, men oftest var informationerne lang tid om at komme ud. Den mere sikre metode er folk der lige blinker med lygterne inden der kommer en fartkontrol.

jeg er imod fartkameraer og automatisk fartkontrol, jeg synes det virker som en pengemaskine.. Man kan selvfølgelig bare køre ordentligt, men et øjebliks uopmærksomhed og nålen på speedometeret kan hurtigt stige. Så vil jeg hellere stoppes af en betjent og få bøden lige i ansigtet.. :D Det tror jeg også indgyder mere respekt. Så for min skyld måtte der godt ansættes mere politi.

Nogle har nævnt Operation X på TV2, hvor man ser hvordan nogle betjente bevist bryder loven og kører for stærkt endda med slukkede blå blink. Når politiet ikke engang selv overholder loven, hvorfor skal vi så? Jeg synes også det er sjældent man ser færdselsbetjente på motorvejen.. mon det er en erkendelse af at de ikke kan stoppe danskernes vilde kørsel? Man bliver nærmest anset for at være en søndagsbilist hvis man overholder hastighedsgrænsen på motorvejen
Gravatar #35 - cjoey
21. aug. 2005 15:20

Kære Politimester
For et par dage siden, i påsken, modtog jeg et brev om at jeg havde kørt for stærkt. I brevet stod at jeg mister mit kørekort i tre år og at I manglede 3000 kr. i julefrokostkassen.

Jeg vil lige gøre opmærksom på at der hvor jeg kørte for stærkt, kan man sagtens køre hurtigere end der står på skiltene, så jeg mener ikke at straffen er rimelig. Jeg mener også at det er feje hold at I holder der hvor man ikke kan se jer, jeg kunne jo have nået at bremse hvis I havde sat et skilt op om at I målte min hastighed.

Jeg håber at du vil komme til fornuft og slette min bøde med det samme.

Med venlig hilsen
BeLLe


Var det sådan du skrev til politimesteren?
Gravatar #36 - Disky
21. aug. 2005 15:31
Belle:
Hvad relevans har det at du har kørt bil i 10 år ?

Du mener altså du har mere styr på hvad der er sikkert end politimesteren ?

Dem som mener det er en penge maskine er sjovt nok også tit dem der kører for stærkt :-) Gad vide hvorfor ?

'Nej men det gjorde jeg i påsken og det koster mig 3000 + en ny køreprøve eller intet kort i 3 år.'
Så har du også kørt seriøst for stærkt. !



simm:
Fordi du skal overholde loven ligesom de skal, at de ikke gør det viser bare at de også er mennesker og kan fejle. At bruge deres fejl som undskyldning er direkte dumt.
Gravatar #37 - BeLLe
21. aug. 2005 15:58
Jeg brokker mig ikke over bøden som sådan. Jeg brokker mig over at det er at politiet stiller sig på steder hvor der lige er sket et skift i hastigheds begrænsningen uden at der er sket et skift i vejforholdene. Og læg mærke til at det ikke var mig men betjenten der skrev mig der sagde pengemaskine. Når de selv mener at de kunne gøre mere gavn andet sted men indtjeningen er større her, ja så er det noget der bringer mit pis i kog. Politiet skal ikke se på hvor de kan skrive flest bøder men hvor de kan skabe størst sikkerhed.

Ja jeg kørte 130. Ikke den store overskridelse hvor man må køre 110 men der hvor mortorvejen slutter står der et skilt med 70 og lige efter står fartkontrollen.

Hvis man skal bremse hårdt for at nå at få bilen ned fra bare 110 til 70 inden man bliver målt vil det skabe større fare end hvis man bare fortsætter med 110 og langsomt kommer ned i hastighed. Det var blandt andet en af de ting jeg påpejede i min klage.
Gravatar #38 - Zleep-Dogg
21. aug. 2005 16:00
tja... jeg er blevet nuppet i en fartkontrol en gang... på en vej med masser af plads, godt udsyn, på vej ud af byen og desværre en varevogn der holdt helt ude i kanten jeg ikke havde tænkt over... jeg blev bustet for 56 km/t! (dvs. 53 efter de havde trukket de +/-3 fra!) - helt ærligt, virker det fair? havde det ikke været bedre at sætte fælden de 1½ km derfra hvor der var en skole? eller i det mindste sætte vognen så den fangede dem der kørte ind i byen frem for dem der kørte ud?
Derimod synes jeg snarere der burde gøres et eller andet ved de idioter der overhaler fuldstændig hasarderet på landevejene! dem er der sgu mange af og det er da væsentligt farligere end at køre 10 km/t for stærk hvor forholdene tillader det! der er jo i øvrigt også en grund til at rådet for større trafiksikkerhed anbefaler øgede fartgrænser visse steder nu! på motorvejsstigningen viste det sig jo at forskellen på de hurtigste og de langsomste blev formindsket væsentligt...

mht. razzia.dk, har jeg det lidt dobbelt... hvis nu politiet var smarte, så lavede de selv en tilsvarende service og proppede de penge der kom ind den vej i kaffekasserne ;)
Gravatar #39 - henne
21. aug. 2005 16:03
#20: Nu er de 80 km/t på landevej jo ikke en grænse baseret på fornuft, men indført i forbindelse med oliekrisen for at spare brændstof. Men vi kan jo ikke sige at vi ikke har erfaring med den fartgrænse, jeg kan jo bare spørge om du selv synes vi overholder den ret godt?
Og om tyskerne slår flere ihjel nu da de jo har 100 som grænse på alle landeveje? Du får det jo til at lyde som en ligning: antal_dræbte = fart. Det er jo også meget nemmere at nøjes med at se på den ene faktor man kan måle på samlebånd og indkassere kr for.
Alle de andre faktorer ignorerer man åbenbart totalt, med det argument om at ved 0km/t er et sammenstød umuligt.
Hvis så der var en eneste af medieluderne som reelt mente at en dræbt i trafikken er en for meget, så skal fartgrænsen jo sættes til 0km/t, men det er så sjovt nok ikke sket.
Noget kunne jo tyde på at bilister generelt har et løst forhold til fartgrænser, da politiet jo foregår med det lysende gode eksempel. Eller kunne det være fordi de som sætter fartgrænserne godt ved at de ikke bliver overholdt og derfor bevidst sætter dem 10-20 lavere end nødvendigt?
I hvert fald kan jeg sige at alle små jyske byer (ja de er ikke ret store) indenfor de sidste 10 år har flyttet deres byskilte 500m ud på landet i forhold til det som hedder "tættere bebygget område".
Hvis nogen skulle være i tvivl om hvor langsomt 80km/t kan være, burde lige prøve at køre til Karup lufthavn. Der er ca. 10km uden et eneste sving. Men af princip så laver man ikke en anden fartgrænse end 80, da det jo erfaringsmæssigt ikke kan gå galt ved den hastighed.
Sjovt nok kan man jo spørge sig selv hvad den er givet ud fra, for man har jo ikke taget højde for regnvejr og sne, som jo generelt vil give 2-3x længere bremse-længder. Kører man så for vildt i dårligt vejr? eller for langsomt i tørt vejr?
Jeg ved godt verden er simplere med et stort 80-skilt over hele .dk, men anarki som nu med skattefar som eneste øverste myndighed på området, giver jo bare de værste bilister frit spil, da alting kun koster kr.
Hvordan det så stadig ikke koster pappet at køre over for rødt fatter jeg så ikke, det er jo en ret bevidst handling, og man får ikke sådan en bøde for en lidt mørkegul, man skal bevidst køre overfor livsfarligt rødt for at få sådan en bøde.
Gravatar #40 - drzeepra
21. aug. 2005 16:19
Damn hvor er I alle selvhøjtidelige, så det er til at blive syg af... uha uha..det er ulovligt, hvis det var software og musik så sad 90% af jer med en anden holdning til noget som var ligeså ulovligt, men bare en mere anerkendt form for lovovertrædelse og mindre dødeligt.

Jeg kan da godt lide der findes en sådan service, det gir da i det mindste en mulighed for at beskytte os imod politiet der kun er ude for at kradse mønter ind. De steder politiet nogengange sætter deres fotovogne op i Odense er direkte svinske, og kun beregnet til at kradse penge ind på folks uopmærksomhed eller evnen til at overse skilte placeret lidt lakrids....
Gravatar #41 - Onde Pik
21. aug. 2005 16:49
#33

Enhver der skal betale 3k i bøde, mangler kortet i 3 år og skal tage en ny køreprøve ville være pissed. Men det er bare forkert at være pissed på politiet. Vær pissed på dig selv fordi i sidte ende er det ene og alene din skyld at du står i den stituation. Du valgte at køre for stærkt.... _meget_ for stærkt, deal with it.

Hvis du har kørt så stærkt at du får taget kortet i 3 år har du formegentlig IKKE kørt efter forholdene alligevel. Så vidt jeg ved skal man køre ret hurtigt for at få så hård en straf.

De har taget dit kort og jeg siger "good riddance". Idioter der kører så meget for stærkt hører ikke hjemme bag rattet.
Gravatar #42 - futski
21. aug. 2005 16:53
#40 Erhm ... du mener at hvad gælder trafiksikkerhed, så kan det sammenlignes med ophavsret på software og musik ... og at man derfor burde have en rød tråd igennem sin indstilling ?


Der er åbenbart et generelt had overfor politiet, samt en stemning om at "jeg kan bedre vurdere hvor hurtigt der kan køres her", hos folk der kører for stærkt.

Interessant. Og det mener jeg. Jeg kommer som sagt fra et miljø som har oplevet en af de værste konsekvenser af at køre for stærkt, så jeg har aldrig hørt nogen fra "den anden side" af hastighedsgrænsen udtale sig. :-)
Gravatar #43 - Disky
21. aug. 2005 17:01
belle:
Normalt bliver der advaret i forvejen om motorvejen stopper, og så begynder man at sænke sin hastighed så den passer til den begrænsning der er bagefter.

Man begynder jo heller ikke først at sænke hastigheden når man kører ind i en by vel ?

At du ikke kører efter forholdene er ikke en undskyldning, med 10 års erfaring skulle du da netop kende reglerne.

p.s. Held og lykke med at få kortet igen, og tag så at kør ordentligt ikke ? :)
Gravatar #44 - drzeepra
21. aug. 2005 17:13
#42 .... well... min kusines mand blev smadret af en bil der kørte for hurtigt .... så ved jeg ikke om du vil betegne det som "den anden side".... men derfor er jeg da stadig imod de metoder de bruger til at få flere penge i kassen med..

og min pointe var nu at folk er lidt dobbeltmoralske hvad angår love osv...var nu mest det jeg ville frem til ...

Edit: Han overlevede dog, og ganske heldigt uden nogen varige mange andet end lidt ar fra div. operationer...
Gravatar #45 - wulff.
21. aug. 2005 17:33
Jeg syntes det er utroligt at man seriøst kan bruge argumentet med at politiet noglegange køre for hurtigt som en undskyldning for at man selv må. det minder mig seriøst om undskyldninger jeg selv brugte i folkeskolen. Det er utropi at tro at politiet aldrig vil bryde loven. Men det betyder ikke at loven lige plusseligt ikke gælder

#29 som 43 også siger. sæng hastigheden før motervejen stopper. Hvis jeg var politibetjent og der stod en og råbte af mig fordi jeg gav en bøde så ville jeg ikke gide stå og diskutere hvorvidt det var en pengemaskine. jeg ville stikke personen en plade om at det var. Det kunne være at den politibetjent gjorde det samme. Pengene går jo btw i statskassen, så der bliver ikke meget julefrokkorst for dem.

med hensyn til razzia.dk så er det eneste brugbare jeg kan se det kan gøre for sikkerheden, hvis man begynder at spamme det med falske anmeldelser at kontroller ved skoler osv. Det kunne måske give en god effekt. Det vil klart jeg undersøge om man kan komme til...

Jeg syntes personligt at straffen her i landet for at køre for hurtigt er for svag. jeg syntes at man burde vudere de danske veje, og lave mange flere zoner med forskellig hastighed, så det passede til vejene, og så burde kortet ryge MEGET hurtigt hvis man overtræder det. Med de straffe vi har nu, er det stadig nogen der ikke fatter at grænserne er en lov. Ikke en + - 20km ting
Gravatar #46 - Silentkill
21. aug. 2005 17:42
Nu har jeg kørt en del her i sommerferien som en del af mit sommerjob (omkring 350 kilometer om dagen) og langt langt de fleste billister kører 10-20 kilometer hurtigere end de må i timen. Jeg vil skyde på det er 1 ud af 20 som overholder hastighedsbegrænsningerne fuldstændigt (hvis så mange). Jeg må da også indrømme at jeg ofte gør det samme, nogen gange fordi jeg simpelthen ikke gider have en kø på 50 biler efter hvis jeg kun kører 80 km/t (og jeg er ligeglad med at de er irriteret på mig, men hvis jeg skal lave en katastrofeopbremsning så foretrækker jeg den bagvedkørende har en vis afstand til mig, og det er ikke min erfaring folk holder den fornødne afstand, når de kører efter en person som overholder loven).

Har også tit været ude for at jeg holder en passende afstand til den forankørende, for derefter at blive overhalet af en eller anden tosse som kun lige kan nå at overhale mig, hvorefter han så trækker ind foran mig og lægger sig 2 meter bagved ham jeg lå efter. Så skal jeg til at sænke farten for at opnå en sikker afstand igen og så skal ham bagved gøre det samme... etc. etc.

Det er selvfølgelig små irritationer, men når man oplever dem tit nok, så prøver man at undgå dem og det er min påstand, at hvis man kører efter loven så er man nogen steder i større fare end hvis man ikke gør - netop pga. af 90 % ikke følger loven. Når det er så få der overholder fartbegrænsningerne og endvidere kører råddent (ligger alt for tæt på forankørende, overhaler hasaderet etc.) så udsætter man sig selv for mere fare ved at overholde fartbegrænsningerne. Det er selvfølgelig ingen undskyldning, bare en forklaring, og hvis jeg nogensinde får en bøde (er ikke sket endnu) så vil jeg da også acceptere den. Jeg syntes dog fotovogne hovedsageligt skulle placeres i byer og ved skoler - de steder kører jeg aldrig for hurtigt lige meget hvad.
Gravatar #47 - henne
21. aug. 2005 17:43
Personligt har jeg nu prøvet at få en bøde for at køre 120 på landevejen mellem Ilskov og Ikast, som ligesom mange andre jyske veje ikke indeholder nogen større mængde trafik eller andre farlige situationer, men ikke desto mindre skal jeg nok betale bøden for forseelsen en søndag middag.
Det sjove bestod i at en herre fra Rigspolitiet lagde ud med linien: "Goddag det er rigspolitiet (lidt overflødigt da han jo var i uniform), dette er landevejsrøveri ved højlys dag." Og derefter the usual om at han på 460meters afstand med laseren havde målt en hastighed af 117km/t og jeg kunne se frem til en hilsen fra politimesteren i Herning.
Der var ikke nok trafik til at folk kunne blinke til hinanden og advare om hans tilstedeværelse, så mit gæt er at kun traktorerne undgik bøder den dag. Og en betjent som har kedet sig bravt det meste af tiden.
Gravatar #48 - henne
21. aug. 2005 17:57
Umiddelbart er der ikke noget i vejen med den måde vi administrerer farten på i Danmark idag, det er jo i høj grad op til folk selv. I hvert fald hvis man sammenligner med Norge eller Sverige.
Hele problemet i den danske trafik-debat er antallet af kloge hoveder som kun har et argument: "farten dræber". Det er naturligvis sandt at den kinetiske energi er proportional med fartens 2. potens, men det ovennævnte argument slår til gengæld enhver debat ihjel.
Findes der slet ikke andre årsager til uheld end fart? Umiddelbart nej, for den var jo større end nul, ergo skyldig.
Men vi har jo også et formål med at køre på vejen, f.eks. at komme fra a til b, og det er ikke foreneligt med en fartgrænse på 0.
Hvorfor kommer ingen ind på hvor langsomt man skal køre på en vej før man falder i staver, kører ukoncentreret, begynder at lave andet end at køre bil fordi tingene netop sker meget langsomt.
Jeg ved godt at dette slet ikke er problem øst for fredericia, men nu ligger der trods alt et rimeligt stykke jord her vestfor, som også er underlagt de 80. (Ja motorvej har vi jo lissom ikke)
Enhver som har prøvet at køre bare 20km på en traktor eller et andet køretøj med hastigheden 30, vil ret hurtigt give mig ret i at det er et problem at holde koncentrationen, med mindre der er så meget slør eller andre ting som holder chaufføren beskæftiget.
Det samme sker jo i en bil, bare i en anden målestok da moderne biler jo ikke larmer som en traktor, og heldigvis har bedre køreegenskaber. Men de 80 er jo ikke hellige på nogen måde, ud over at de tilfældigvis er gældende idag.
Er Svenskerne måske mere sindssyge fordi de har 90 i stedet for? eller tyskerne med de 100?
Reelt kører vi jo sikkert 100 i Danmark alligevel, men vi nægter at tage konsekvensen og gøre noget ved det, for vi har jo en tradition for at skilte 20 under og køre 20 over.
Og lissom med motorvejene's hastigheder, så er der jo rigeligt med SF'ere som er helt overbevist om at folk straks vil køre tilsvarende mere for stærkt.
Lidt ret har de dog, for det er jo kun folk med penge nok, som konsekvent er ligeglade med bøder og klip, for man kan jo betale sig fra det hele, og politikere køber sig jo en chauffør.
Gravatar #49 - Mion
21. aug. 2005 18:41
Synes da også det er urespektabelt at folk kører 190 eller 160. dette er overdrevet farligt, men må sige jeg selv personligt er blevet træt af politiets penge kasse, fordi det netop er profit de jagter ikke sikkerhed. men jeg bliver også selv lidt.. argggh. har fået 1 sølle fartbøde, er 27 og har kørt meget, kører aldrig stærkt, men kører da 90-95 på lande veje i jylland, men altid lovligt i byerne, men fik en bøde på 57 (nedskrevet til 54) kl 4 om morgenen på vej ud af en lille by der hedder bur, midt i sommerferien, det er en by med en lige vej igennen lige ved byskiltet på vej ud. et sted hvor alle lige ser, nå nu er byen slut. så skal jeg lidt op i hastighed. KLIK.. ikke et sted hvor jeg er en skid til fare for nogle og så sådan en petitesse ting.. 500kr i statskassen. pisser mig nok lidt af. og hvergang jeg har set fartkontrol er det steder hvor det ikke er til fare for NOGET som helst, og 90% af bøderne er overskridelser på under 10kmt
Gravatar #50 - Hundestejle
21. aug. 2005 18:55
Jeg gider da ikke tilmelde mig sådan en "service". Hvorfor skulle man dog det hvis man kører ordentligt?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login