mboost-dp1

unknown

Skolepraktik-ordningen trues

- Via TV 2 Nyhederne - , redigeret af Zero

Mange elever på tekniske uddannelser rundt om i Danmark, er afhængige af at kunne gennemføre uddannelsen, ved at benytte skolepraktik-ordningen, SKP.

Det er ikke nemt at få en læreplads for de studerende, derfor er SKP det eneste alternativ, og nu er regeringen ved at overveje at skære kraftigt ned på denne ordning.

Nedskæringen omfatter bl.a. en reduktion af den løn som SKP’erne får, så den kommer ned på niveau med SU’en.

Flere skoler har de sidste par dage droppet undervisningen for at kunne demonstrere, og andre er i gang med at indsamle underskrifter imod nedskæringerne.





Gå til bund
Gravatar #101 - Redhack
23. okt. 2003 11:57
#100 Ja!!! Men var det ikke en ide at få lærerne til at stramme lidt op på tingene? De kan vel hurtigt lærer folk at de ikke skal sidde og spille cs i skoletiden?
Gravatar #102 - BloodShed
23. okt. 2003 12:03
hvis min løn ryger ned på niveau med SU, så bliver jeg nødt til at standse min uddannelse som datafagtekniker, da jeg bor i lemvig og på SKP i Bjerringbro & skole i Viborg. og en månedskort for sådan en tur koster 1848 kr.
jeg kan ikke leve på sådan en løn!!!!!!
Gravatar #103 - mcpeterc
23. okt. 2003 12:07
#68 Du er da syg
Gravatar #104 - Specialty
23. okt. 2003 12:12
Sejt... De vil skære ned ... Jeg vil personligt ikke kunne leve af en SU... Og jeg har både SKP løn og fritidsjob ved siden af... Sammenlagt ca. 50/60 timer om ugen... Hvis jeg lige pludselig havde f.eks 2000 kr mindre om måneden.. Ja så måtte jeg sq flytte hjem igen og sælge bilen... Rimelig ufed... Og iså fald... Ja så ville jeg klart hellere vælge bilen og lejligheden og finde mig en anden uddannelse...! Og jeg tror rimelig mange ville være i den situation hvis de får det lort igennem...

Jeg vil meget gerne ud i lære... Sender ansøgninger ud hver uge men hva hjælper det når firmaerne ikke er interesseret i at tage os pga. vi iforevejen koster for meget... Svaret er vel rimelig enkelt... Masse-selvmord... Vi stiller os op på rådhuspladsen med hver vores "drink"... 3...2...1... I andre drikker og jeg napper jeres læreplads!

/Specialty


Jaah atter en gang slår den fine fine venstre regering til. Lad os spare der hvor vi investerer. Lad os bombe det kanon store og vildt kendte Danmark tilbage til noget som i så fald ville komme til at ligne Rusland! Lad os få alle de unge til at stoppe deres uddannelse, gå på bistand og sådan fordi regeringen skal spare penge på vores UDDANNELSE. Det er jo helt hen i vejret og det er at spare penge nu, men hvad med om 10 år ? Om 10 år ville vi i den nuværende situation have en masse folk som har en uddannelse som giver pæn løn, og dermed ville vi betale kæmpe skat. Altså, vi ville betale vores løn tilbage.

Det er utroligt så fedt at landet var før vi fik VK regering, Suck them var gode nok alligevel. De havde dog en anelse forståelse for fremtid hvorimod venstre sparer og sparer... Det eneste de ikke sparer på er Anders Foghs mandsopdækning 24/7! Havde Poul Nyrup brug for det ? Og hvorfor havde han ikke det ? Måske fordi der ikke var nogen som var særligt sure på nyrup! Hvilket leder os tilbage på hvorfor Anders Fogh skal beskyttes. Det er da utroligt at man ikke kan se resultatet af ens egen politik!

Det eneste VK har givet Danmark af positive ting er en bedre udenrigspolitik!

Mor er ikke sur, mor er skuffet, irriteret og på vej på bistand hvis der ikke bliver løn til lærlinge.

Det er jo trods alt et fuldtidsarbejde. I stedet for at vi skulle have skattekroner kunne man jo leje folk ud til virksomheder så små virksomheder ville kunne få IT-support osv. for en billig penge. Det ville give os andre en bedre uddannelse og det ville fremme firmaerne, og vi ville ikke koste samfundet nær så meget.

Alt for nu :)

/Sikots

Tilbage til hvorfor Anders Fogh skal bruge mandsopdækning måske er det fordi han er bange for de ungemennesker hvis han nu engang får dette forslag igennem. Jeg tror da ivertifald ikke at de ungemennesker vil gå stille med dørene. Det er ivertfald ikke nøglen til at blive genvalgt som statsminister ligesom Poul Schlytter i sin tid...

Danmark straffer sig selv... Om 10 år har vi underuddannede mennesker som ikke kan måle sig med udlandet. Danmark er sårbar i forevejen på Internationalt plan men alligevel bliver de ved med at gøre vores fremtidige muligheder sværere og sværere...

Og bare vent efter de har fået loven igennem med SKP så bliver det næste at Lærlinge i firmaer får lavere indtægter og dårligere undervisning miljøer... Gyminasierne bliver oversvømmet med folkeskolelærere og lærerne får så lidt i løn at de aldrig møder op forberedte eller med noget brugbart. I kommer til at gå til eksammen med jeres svømmelærer i jeres egen klasselokale samtidig med Anders Fogh nyder gode franske vine til vores Kronprins bryllup...

Ingen unge kan føle sig sikre hvis de får dette lovforslag igennem. Mulighederne for at spare penge er mange og de skal nok finde steder hvor de kan fjerne penge "uden" der sker noget... Hvorfor tror I at der stadig er huller på Gammelkøge Landevej... ffs. der har været huller i 10 år på den vej og de bliver aldrig rettet... De penge har han også fjernet... DSB priserne stiger (igen) og denne gang så de studerende rigtig kan mærke det på penge pungen... Det er jow kun pensionisterne der ikke mærker prisstigningerne hos DSB... Nææ de studerende får jow ikke sådanne goder som en Alle-Zoners månedskort til 3 måneder for 189 kr incl. moms... Ja vi andre skal jow snart ligge over 1000 kr om måneden for at kunne køre med et tog som alligevel nogle gange "glemmer" at bremse fordi skinnerne er glatte?!??!... Og hver eneste vinter kommer det som et shock at det sner?! Det har sne'et i Danmark i 700 mia. år og lige pludselig tror DSB at sidste år var det sidste!!!...

Jeg tror dette går galt en dag for Danmark... Jeg ved godt hvem jeg vil stemme på til næste valg og det bliver ikke i venstre side af skalaen... Bare se hvis Hitler havde været på magten i Danmark.. Så ville vi ikke have nogle sorte som lavede kriminalitet og der ville være den laveste arbejdsløshed nogensinde og samtidig ville det være muligt for studerende at få penge nok til at få en god uddannelse og til slut blive nogle gode borgere som betaler toppen af skatten og giver skattekassen mænger af penge til at få landet til at toppe...

Fuck Anders Fogh... Han suxxer...

/Specialty...

Ja, vi kan blive ved. Det er jo ímponerende lige netop med månedkort. Når man går i ksole i Ballerup og bor i Kastrup, så tager det pæn lang tid at komme frem og tilbage, og når busserne så IKKE er til at regne med, og det samme med togene - ja - så er man på det nærmeste tvunget til at købe bil! Det gjorde man, og det er en fast udgift sådan en sjover, så kan jeg kaldes luksusdyr, men når det er nødvendigt må man betale ved kasse 1!

Hvis vi nu alligevel skal sidde i SKP til SU betaling, hvorfor regner de så med at vi har tid til at være her 37 timer om ugen? Det er jo helt forrykt, hvis man kigger på gymnasier som der er overtal af, man kan stort set altid finde et gymnasium indenfor en radius af 10 km fra ens bopæl. Hvad med de forskellige uddannelser på teknisk skole, nu læser jeg til datafagtekniker, og det nærmeste sted jeg kan gå i skole er i Ballerup. Hvorfor skal jeg så straffes for at tage mit liv seriøst? Når jeg er herude 37 timer om ugen har jeg ikke engang tid til at tage vagter på en tankstation ! På trods af den nu en gang først lukker klokken 00:00 ! Hvis jeg skal tage bussen kan jeg for det første ikke nå til tanken inden jeg skal møde, og derudover kan jeg ikke komme med bussen hjem da det så hedder natbusser, og de er sparet væk, for dem er der jo ingen der har brug for !

Altså har jeg hele min week-end til mine venner, til interesser og arbejde. Og for at komme op og have omkring 8.000 udbetalt skal jeg arbejde 24 timer i løbet at week-enden. Det er jo ganske imponerende da jeg så har arbejde syv ud af syv dage. Det er så vidt jeg husker ikke tilladt men foregår i stor stil da det er den eneste mulighed. Jeg hyler ikke, men konkluderer hvad der er nødvendigt for at kunne tage sin uddannelse.
Og med 24 timer i week-enden, 37 timers arbejde i hverdagene bliver det til 61 timer om ugen. Så har vi jo også transporten, og fra Kastrup til Ballerup tager det MINIMUM 1,5 time hver vej. Tre timers transport alle hverdage, det er 15 timer ugenligt. Oven i de 61 timer man arbejder. For alle de matematisk ubegavede kan jeg oplyse jer om at det her handler om 76 timer om ugen hvis alle busser og toge kommer til tiden! Det er næsten to fuldtidsjob!

Kan det være rigtigt at os unge ikke skal have tid til lektier og forberedelse ? Eller bør Venstre gøre livet nemmere for os allesammen og så investere i vores liv vi alligevel betaler tilbage, med renter!

Jeg tror det er på tide at slutte nu :) Tak fordi du læste hele dette og vi håber at i kan se vores pointer :)

/Sikots
Gravatar #105 - jonasbc
23. okt. 2003 12:16
Til alle jer, der klager over en nedgang til en SU-lignende løn... Prøv lige at vågn op!! Det er mange tusind unge i Danmark, der - som mig selv - sagtens kan leve af en SU, så hvor skulle I ikke kunne det?? Det handler om at prioritere og måske ikke rende i byen hver weekend.

Til #88, der mener, at livet som studerende er en dans på roser, kan jeg kun ryste på hovedet. Er det fedt at gi' 5000 kr. for en rejse, hvor man ser på gamle kirker, når en tur til Cypern koster 2000? Er det fedt at få 5% rabat på bøger, når man til hvert semester alligevel skal bruge min. 2000? Er det helt vildt let af gennemføre en skoleuge på 30-40 timer + et par timers lektier hver dag for derefter at have tid til fritidsarbejde? (I øvrigt må man max. tjene 6000 før skat hver måned - ellers ryger SU'en)
Det synes jeg i hvert fald ikke det er, men det er vi faktisk en hel del, der er nødt til i en del år for at få den uddannelse, vi gerne vil ha'.

Jeg har ca. 3700 pr. måned efter skat, og min kæreste og jeg har både lejlighed og bil... Desuden kører jeg ca. 130 km. hver dag til og fra skole - km. som ikke kan trækkes fra i skat, da jeg er studerende!!

Bare lidt at tænke over mens jeg holder pause fra bøgerne...
Gravatar #106 - Ramses II
23. okt. 2003 12:18
#103

McPeterC - "Klarer smerten når det virkeligt gør ondt" ;)
Gravatar #107 - Sunrise
23. okt. 2003 12:20
#105 ja men du får alle de der tilbud på bøger rejser osv.. VI andre får KUN lønnen og det er uden mulig hed for SU-lån.. ergo der er ikke engang garanti for at vi får noget overhovedet.. men det tror jeg nu vi gør.
Gravatar #108 - jonasbc
23. okt. 2003 12:24
#107 Ingen tilbud på rejser her du... Som jeg skrev er studieturene tværtimod dyrere end hvad man ellers kan finde. Og tilbud på bøgerne er da fair nok, når man nu er tvunget til at købe dem!?
Det er da rigtigt, at jeg kan få studielån, men de penge skal altså også betales tilbage en dag...
Gravatar #109 - Sunrise
23. okt. 2003 12:27
#108 ja det ved jeg .. men det er mere det at du har rettighederne det får vi ikke.. we got shit
Gravatar #110 - RainMaan
23. okt. 2003 12:28
Nu i alle snakker om at i SKAL købe bøger, så tænk på at hvis vi IT folk skal kunne følge med i vores uddannelse skal vi faktisk også kunne have råd til at købe software og dem der har været ude og købe software ved nok at det er noget dyrere end alle de bøger i på SU skal have
Gravatar #111 - Redhack
23. okt. 2003 12:30
#104 Helt enig.
#105 Hvis man gør regnestykket op, så vil de fleste Skp'er ikke have penge nok til at leve for hvis de kun får SU. Se bare nogle af de andre kommentare.
Hvad ville du gøre hvis du fik 1400 pr. måned og ikke 3700 kr. som du gør nu?
Gravatar #112 - jonasbc
23. okt. 2003 12:32
#110 Nu siger du nok "vi IT folk"... Jeg er faktisk i gang med en IT-relateret uddannelse og har nøjagtig samme behov som dig - men kun den halve indkomst!
Gravatar #113 - jonasbc
23. okt. 2003 12:35
#111 Jeg kan ikke se, hvos du får de 1400 fra... En udeboende SU er på 4200 før skat. Hvis man bor hjemme og stadig har et forbrug på over 5000 pr måned, så vil jeg mene, at der er et eller andet galt. Den dag man så skal ha' hus, bil osv. oven i skal der godt nok indkasseres nogle knaster, før det løber rundt...
Gravatar #114 - RainMaan
23. okt. 2003 12:36
#112
Der kan du bare se, det som du skriver giver os mere støtte idet vi så heller ikke ville kunne klare os på SU lignende tilstande
Gravatar #115 - jonasbc
23. okt. 2003 12:41
#114 Jamen hvordan fanden kan jeg så klare mig?? Jeg har da mindst lige så meget behov for hardware og diverse programmer som du/I har, men så må man som nævnt prioritere... Og man behøver altså ikke en 3 gHz pc og en 2 mbit internet-forbindelse for at se newz.dk! Men det er der åbenbart nogle, der ikke helt har fattet
Gravatar #116 - Specialty
23. okt. 2003 12:41
jonasbc: Jeg ved ikke hvor du bor men kom lige op fra kloakken... Hvis du som jeg gerne vil have en fin lejlighed og tilfældigvis ikke har en kæreste som har fuldtidsjob kan det ikke hænge sammen med en SU løn... Når man er under 20 og udeboende får man samme SU som en hjemmeboende... Hvor ligger logikken i den politik?!?!.. Du har også bil... Ja det er en nødvendighed for dig som for mange andre... Men når du også er alene om at betalle alle udgifter til den samtidig med forsikringsselskaberne vil have en formue for at give en, en simpel ansvars forsikring er det umuligt at leve på en SU uddannelse... Jeg gir' det samme for min bilforsikring og indbo forsikring som jeg ville få i SU?... Er det mig som ikke kender nogle hemmelige snyde tricks eller er dagens Danmark bare bygget fuldstændig skævt op? Jeg tror mere det er dig som skal vågne op... Ikke alle kommer fra en rigmands familie hvor farmand lige kan hjælpe med benzinen og forsikringen... Der er ikke mange som hjælper mig med mine udgifter dårligt nok banken da de I forevejen har dårlige oplevelser med at låne penge ud til studerende FORDI STATEN LIGEPLUDSELIG ÆNDRE PÅ DE UNGES INDTÆGTER!..

/Specialty...


Lige til dig #105 - jonsabc. Hvad har du gang i ? Har du generelt en familie med den bagerste fyldt med penge ? Specialty og jeg har ikke. Det er ikke fordi mine forældre har røven fuld af penge. Og dem som de nu tjener skal jeg sq da ikke nasse på ! Jeg bor i forvejen billigt hos dem, og betaler intet for mad. Men BYTURE ?!?! Jeg har gennemsnitligt en bytur i kvartalet ! Det sker der er hygge hos gutterne hvor det koster et par øl eller sådan, men det skal der også være både tid og råd til ! Når vi alligevel ikke overskrider en regning på 100 kroner mener jeg det er marginaler og det gør ikke noget at det koster en smule, hvor mange andre drikker ikke en flaske rødvin, en øl, sodavand eller sådan, hvorfor skal vi unge når vi ser film fredeligt sammen drikke vand ? Kan man ikke nyde noget godt ? Og kan man ikke få lov til at tjene de penge man på et eller andet plan har fortjent!?

Derudover har jeg en lille "kommentar" til # 110 - RainMaan - Lad os stille et hurtigt regnestykke op:

Os som læser til IT folk skal have:

Windows 2000 server over 2.500
og Windows XP 1.300
Office pakken 1.000

Det er jo kun grundlæggende programmer og selve computeren skal man også have til rådighed

Så er der andre ting som:

Novell Server 10.000
Unix 5.000

Så er der selvfølgelig også Magasiner for man kan følge med i udviklingen! Det koster mellem 50-75 kroner for et enkelt magasin!

Er der så noget at sige til at vores konto er drænet for værdi?

Undrer det nogen at unge er blevet super ligeglade med piratsoftware ?

Jeg kan personligt ikke klare at betale for alt den software, og derfor kan INGEN på IT-studier sige sig fri for piratkopier...

Hvordan var det så lige med Gymnasier hvor man får udlånt alle bøger, computer behøver man ikke, man behøver intet udover at købe lidt papir og en kuglepen en gang i mellem. Hvis livet var så nemt og billigt ville jeg løbe glad rundt konstant.

Livet er ikke så nemt!

When life is a bitch - fuck her - nu er mit problem at min pede har været alt for aktiv, så den er blevet helt rynket og er ved at falde af pga alt den sex... Overophedning er ikke en god ting !

Til #113 - jonasbc - Nu er det sådan at når man er under 20 år gammel og er udeboende, har man som standard samme SU som en hjemmeboende... Så jeg ved ikke helt hvad du mener med 4200... Jeg kan ikke helt få dem til at ligne 2170 som er max SU for at være udeboende.

Nogen som har tænkt på at udover regninger er der ting som mad, tøj, brændstof og det løse ? Tænk over hvordan vores økonomi ser ud, og hvordan den ville komme til at se ud ved en lukning af SKP!

Stakkels Danmark og vores manglende fremtid, vi ville komme til at minde en smule om Tjernobyl, bare ikke så høj radioaktivitet (før Barsebäck går i luften - men det er en helt anden sag)

/Sikots
Gravatar #117 - RainMaan
23. okt. 2003 12:42
Det går jo ikke ud på at du/i ikke kan klare jer på det i er på nu, det går ud på at vi ville være meget dårligere stillet hvis vi kom på SU lignende tilstande
Gravatar #118 - thedemonhunter
23. okt. 2003 12:45
Nu skal folk lige tænke på at skp høre ind under "håndværkere" uddannelsen altså kan man ikk sammen ligne med folk på uni og alle de andre.

Selvfølgelig skal man sku da lave noget når man er i skp og det er så lige meget hvilken uddannelse og er jo ikke kun dm/it der bliver berørt er jo mange uddannelser der har skp når der ikke er nok lærepladser og ja noget skal man gøre vil jeg gerne give folk ret i men at tage noget fra dem der vil have deres uddannelse, det holder jo ikke og ja få folk væk der sidder og surfer og gamer sige igennem uddannelsen og ja vis folk kan komme igennem på den måde skulle man måske kigge på selve skoleperioderne for kan jo ikke passe at folk der sidder og gamer kan komme igennem det samme som nogen der har læreplads vel?.


altså enten laver skp folk noget og lære noget eller så er uddannelsen for let for tror næppe der er særlig mange der kan komme igennem en uddannelse ved at sidde og game og surfe hele tiden og vil da give mange rigtig meget ret i at det justeres men man burde så tage nogen instruktøre der kunne tage fat i folk og sige vis du skal sidde og game og surfe heledagen så er det altså ud herfra og skp sønderborg har sku en udemærket politik en mundtlig en skriftlig også er det altså ud af vagten så burde det jo være overalt for er ingen mening i at have folk til at sidde og lave ingenting.

Har os hørt nogen steder fra at de simpelhen ikke kan lave noget fordi at der ikke er værktøj eller matrialer eller computere nok til at lave noget fornuftigt og ja man skal jo TAGE sin uddannelse ikke få den men såen er det jo overalt.

Sig mig lige hvor fanden vil man finde bare 1 person der vil gå for 6 kr i timen, jeg kender ihvertfald ingen der vil og kan.
Gravatar #119 - Redhack
23. okt. 2003 12:50
#113 Jeg bor hjemme, og derved får jeg 1400 kr pr måned. Dvs. jeg har ikke råd til at købe bil osv. Jeg betaler rigeligt for at køre med bus, og derudover skal jeg betale for alle mine andre udgifter.
Jeg forstår ikke hvor du får 4200 kr fra?
Hvis jeg var udeboende ville jeg få omkring 1400 om måneden indtil jeg fylder 20 år.

"Når du er under 20 år og går på en ungdomsuddannelse, kan du normalt kun få SU med satsen for hjemmeboende. Også selvom du er flyttet hjemmefra." Se www.su.dk
Gravatar #120 - jonasbc
23. okt. 2003 12:52
#116 Til jeg kan jeg bare sige at nej, mine forældre har hverken lyst eller råd til at gi' mig en krone...

Speciality: Jeg vil da også gerne ha' en fin lejlighed selv om jeg er på SU... og en fin bil og noget fint tøj og nogle fede byture og... Men det er der sq ikke råd til så længe man læser - sådan er det!

Desuden kan man godt få dispensation som
Gravatar #121 - Specialty
23. okt. 2003 12:53
Nej jonasbc... Du kan få en lejlighed med betalt husleje hvis du går op og smadre borgmesterenskontor og bliver erkleret problembarn... Hvor er så logikken idet?

/Specialty...
Gravatar #122 - jonasbc
23. okt. 2003 12:58
#119 Læs videre:
"Du kan dog søge på dit uddannelsessted om at få udeboende SU, hvis du er flyttet hjemmefra og opfylder en af følgende betingelser:
- der er 20 km eller mere mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl
- transporttiden mellem dit uddannelsessted og dine forældres bopæl med offentlige transportmidler er mere end 75 minutter
- du har været udeboende uafbrudt i mindst 12 måneder, inden du blev berettiget til SU i din nuværende uddannelse
- du pga. særlige omstændigheder i hjemmet ikke længere kan bo hjemme. Det kan fx være pga. pladsmangel eller sygdom i hjemmet"
Gravatar #123 - Redhack
23. okt. 2003 12:58
#120 Du er måske så heldig at du kan få dispensation, men jeg er tvunget til at bo hjemme indtil jeg fylder 20 år, og der er mange andre også nød til, hvis den nye lov bliver indført.
Gravatar #124 - Redhack
23. okt. 2003 13:00
#122 Jeg har da læst det. Jeg tror faktisk der var dig der ikke havde læst det. Du råbte da hurtigt op om at jeg i hvert fald ikke kun ville få 1400 kr...
Gravatar #125 - jonasbc
23. okt. 2003 13:00
#121 Nej, det handler om at overbevise sin studievejleder om, at det vil være smart at flytte hjemmefra... Se i øvrigt mit andet indlæg (#122)
Gravatar #126 - jonasbc
23. okt. 2003 13:04
#124 Det var ikke det, jeg skrev... Jeg skrev, at hvis du virkelig har brug for så mange penge som hjemmeboende, så er der noget galt...
Gravatar #127 - Redhack
23. okt. 2003 13:06
#126 DU SKREV: "#111 Jeg kan ikke se, hvos du får de 1400 fra... En udeboende SU er på 4200 før skat."

Har jeg ret?
Gravatar #128 - jonasbc
23. okt. 2003 13:12
#127 Ja, slap nu af... Jeg regnede ikke med at du boede hjemme siden du brokkede dig sådan over de evt. nedskæringer... Se #126

I øvrigt synes jeg, det hele kommer ud på et sidespor nu. Jeg ville bare gøre opmærksom på, at man altså godt kan leve for under 4000 kr om måneden...

Hele debatten drejer sig vel egentlig også om forringede vilkår generelt som også #117 skriver. Men det eneste du/I brokker over er det økonomiske. Det synes jeg, er lidt fladt, når jeg selv og en del andre ville være lykkelige for at være i samme økonomiske situtation.
Gravatar #129 - meemy
23. okt. 2003 13:14
Er tilknyttet skp-ordningen i odense og ville ikke have kunnet komme så langt i uddannelsen hvis der ikke havde været noget der hed SKP, og hvis lønnen kun havde været 4300,-. Har egen lejlighed og barn, tager afsted kl 7 hver morgen og kommer hjem kl 17-17.30 efter at have hentet min datter, har ikke mulighed for arbejde ved siden af, og kan absolut ikke leve for 4300 da vores husleje er på 4700 og derudover skal der betales dagpleje, telefon, el og vand har ikke taget maden med endnu.

Men helt klar der kunne gøres meget ved skp, som så mange andre har sagt: Ændre adgangskravene, sørge for at folk virkelig laver noget og ikke bare sidder og spiller, få dem der er igang med projekter til at aflevere en redegørelse hver uge over fremgangene i deres projekt, og give dem der ikke laver noget tvangsopgaver så de ikke bare sidder og hænger eller går ud og ryger 6 gange i timen.
Instruktørene skulle være mere opmærksomme, og komme med advarsler tidligere. På en virksomhed får man jo ikke bare lov til at sidde og dase eller gå ud og ryge så tit som nogen gør.
STRAM REGLERNE OP MEN BEVAR SKP.
Gravatar #130 - fuzzynoise
23. okt. 2003 13:19
Har selv været i ordning hos SKP i Slagelsem SELANDIA. Ordningen sucks, men det er ok, at de nye for det sværere. Lærerpladserne flyver ikke rundt på træerne. Det er der desværre lidt FOR MANGE LATTERLIGE SKP NASSERØVE der ikke forstår. Suk, i har det hårdt...:-)
Gravatar #131 - Target
23. okt. 2003 13:20
jonasbc: Jeg tror vi alle sammen er klar over, at man sagtens kan leve for 4000kr. om måneden, også selvom man bor ude.
Men folk som jeg selv der har været i gang med denne uddannelse i flere år, kan ikke bare uden videre hoppe ned på 4000kr. om måneden, da vi er mange der har lejlighed, IKKE ungdomsbolig, og bil osv. og måske endda lån i banken, som også skal betales.
Derfor vil jeg håbe, hvis denne lov bliver ført igennem, at det IKKE bliver med tilbagevirkende kraft, da det vil have mange negative følger.
Uanset hvad, så synes jeg ikke det er skide smart, at sætte lønnen ned til SU-stadie, men man kan så også diskutere om folk på videregående uddanelser skal have flere penge...
Men det er straks en anden diskution.
Gravatar #132 - Redhack
23. okt. 2003 13:23
#128. Ja det drejer sig mere om at vores vilkår bliver forringede, men det økonomiske betyder da også noget. Hvis loven bliver vedtages så bliver jeg nød til at bo hjemme til jeg er 20 år, og sådan er det.. :-(

#117 er da også inde på det økonomiske...

"vi" blev lovet flere lærerpladser, og en bedere uddannelse, men nu vil de skære med på længden af uddannelsen, og giver os mindre penge at leve for, og vil derved forhindre folk i at få den uddannelse de ønsker.
De lover og det ene, men giver os noget andet?

Det må da virkelig være surt for dem som har lejlighed, bil osv, og som pludselig ikke længere har råd til det.
Gravatar #133 - GertSterner
23. okt. 2003 13:26
Regeringen laver nedskæringen, fordi ingen virksomehder er interesserede i at have lærlinge. De vil have færdigt uddannet personale. Og i disse krisetider søger mennesker mod det sikre, universiteterne. Så det er nok ikke som meget en diskussion om man skal bevare SKP, men mere om man skal bevare de tekniske skoler. jeg tror snarere det er her der skal reduceres. Behovet er vel ikke større end een enkelt skole - i København selvfølgelig (som så meget andet). Så kan vi alle sammen sidde hjemme med vores Windows PC og få tiden og bistandshjælpen til at gå med at undgå nedbrud / virus / hackning og med at få spillet CS / hvad man nu spiller.
;-)
Gravatar #134 - jonasbc
23. okt. 2003 13:29
#131 Der er jeg helt enig. Jeg synes bare folk ser mere på den økonomiske fordel ved at tage en uddannelse fremfor uddannelsens kvalitet og måske endda deres egne interesser.

#132 Nu ved jeg ikke, hvor gammel du er, men det er vel ikke det værste at bo hjemme, til man er 20...
Gravatar #135 - GertSterner
23. okt. 2003 13:30
Og for pokker ..... der er ikke mange der kan stave her... synd og skam!
Gravatar #136 - XorpiZ
23. okt. 2003 13:31
#128

Ville du være lykkelig for at få en SU på 1400 kr? Jeg ved, at det ville jeg ikke.

Lad os se;

Jeg har ca 70 km frem og tilbage. Og da min gamle spand ikke kører mere end ca 1 km pr. liter, koster det mig altså 140 kr pr dag at komme på arbejde. Dvs jeg kan komme i skole 10 dage om ugen og så ellers sidde og kukkelure resten af tiden?
Nu er jeg så, så heldig, at jeg kan køre med de sidste 60 km, hvilket jeg betaler ~450 kr for om måneden. Men jeg skal stadig køre godt 20 km om dagen, hvilket svarer til 400 kr om måneden i benzin (godt og vel). Så er vi oppe på 850 kr og så er der 600 kr tilbage til forsikring, afgift og vedligeholdelse.

DERUDOVER, så er der tøj, bytur en sjælden gang og andre løse udgifter.

Nu siger du sikkert "Jamen så kan du la være med at ha bil eller du kan flytte på kollegie" ?

1. Uden bil skal jeg med bus, hvilket også koster omkring 400 kr om måneden.

2. Kollegie koster vel omkring ~1800 kr (Et slag på tasken). Hvis vi så siger jeg får SU på 4200, så er der 2400 kr tilbage til mad, varme, vand, el, tøj og andet.


Gik jeg på gymnasie, handelsskole eller lign, ville jeg også få 1400, MEN, så ville der ikke være udgifter til bil, kollegie osv. da der i 95% af tilfældende findes et uddannelsessted inden for den nærmeste omegn. De eneste udgifter man har, hvad jeg ved af, er bøger en sjælden gang.
Gravatar #137 - XorpiZ
23. okt. 2003 13:33
#134

"Nu ved jeg ikke, hvor gammel du er, men det er vel ikke det værste at bo hjemme, til man er 20... "

Det er bare ikke altid muligt grundet, at der er så få steder man kan blive det. Det er ikke som med handelsskoler og gymnasier, der ligger i de fleste halvstore provinsbyer.
Gravatar #138 - jambazz
23. okt. 2003 13:39
#66 Nådada, der blev åbnet op for lortesluserne der hvad?

Jeg er overhovedet ikke misundelig på den sats it-supporters får om måneden, jeg får løn. Dengang jeg tog datamatiker uddannelsen var jeg dog på SU, men det om det.
FYI bor jeg heller ikke hjemme, det har jeg ikke gjort siden 1999, men kom igen.

Min pointe er stort set som din når det kommer til administration af uddannelser; skaf bedre studievejledning så der ikke står 19 millioner danske drenge og vil være noget med computere hvert år, blot fordi studievejledere i folkeskolen og gymnasiet generelt set er 10 år bagud når det kommer til vejledning om uddannelser. Jeg var selv "offer" for den slags vejledning, og det er nok der jeg tror der skal ske den største ændring for at ændre det skæve forhold mellem uddannede it-folk og hvad der rent faktisk er brug for.

Jeg puster da til ilden i min provokerende kommentar, og det er kun for at få noget respons, men fordi jeg faktisk mener at der er alt for mange dagdrivere, hængerøve og nassere på uddannelser som it-supporter, datafagtekniker og datamatiker uddannelsen. DEN SLAGS FOLK kommer man ikke af med vha. bedre vejledning, de skal SMIDES ud vha. kontrolprøver og evt. højere adgangskrav til de respektive uddannelser imho.

PS: Lad være med at svine til personligt, det er der ingen der har respekt for. - og jo, måske lige de infantile 15-årige der stadig patter hos mor og far DU snakker om.
Gravatar #139 - Redhack
23. okt. 2003 13:41
#135 Tak for den meget brugbare info...
Gravatar #140 - DetvarMIG
23. okt. 2003 13:46
@jonasbc jeg ville godt vide hvordan du har råd til bil, lejlighed, mad med en indtægt på 3700kr/md.
De tips vil jeg godt have nogle af!
De 3700 kr. er forhåbentlig efter du har betalt skat, lejlighed og bil. Eller hvad?
Gravatar #141 - Redhack
23. okt. 2003 13:51
#138 Nå da.
"studievejledere i folkeskolen og gymnasiet generelt set er 10 år bagud når det kommer til vejledning om uddannelser. Jeg var selv "offer" for den slags vejledning".

Min studievejleder kunne bestemt ikke anbefale mig at tage denne uddannelse (datafagtekniker), og i brobygning fik jeg en masse negativt at vide om hvor dårlig en uddannelse jeg havde valgt. Jeg tror de gør alt hvad de kan for at der ikke skal blive for mange "it-nørder".

ps: Når du taler sådan om alt og alle så bliver det hurtigt personligt. Ingen mand på Jorden får lov at ændre din holdning?
Gravatar #142 - Yrcraw
23. okt. 2003 13:59
Jeg går selv ude på Aalborg tekniske gymnasium (vi har ikke noget med SKP af gøre). Der var det meningen, at vi skulle hjælpe med at strejke. Plakater og flyes over det hele, men vi kan da være fuldstændig ligeglad! Det er en da en fordel for dem der ikke har en læreplads, at de kan gå på skolen(dog skulle kvaliteten var dårlig!), men hvorfor FANDEN skal de have løn for det? (mere end os, der kommer til at leve på S.U).
Gravatar #143 - Redhack
23. okt. 2003 14:11
#142 nu stiller du de samme spørgsmål som så mange andre har gjort. Hvis du er fuldstændig ligeglad så er der jo ikke noget problem.

Prøv at læse nogle af de andre svar, så er jeg sikker på at du får svar på dit spørsmål.

...og vil ville også hjælpe jer hvis i engang skulle få brug for det. Det kaldes at støtte hinanden. Flertallet på din skole må da også have valgt at hjælpe ikke? Ellers gjorde i da ikke noget vel?
Gravatar #144 - snailwalker
23. okt. 2003 14:15
Jeg går selv på gymnasiet, og vi har altså også en del udgifter.

Grafregner 900 kr
Studitur ca. 3000 kr
Kopiafgift (indføres fra næste år af) ca. 160-500 kr om året.
Papir, introtur, transport og ekskursioner bliver også til en hel del.

Derudover går jeg 35 timer i skole om ugen. Har ca. 2-3 timers lektier om dagen. Det giver en arbejdsuge på 50 timer om ugen. Der er altså ikke meget tid til at tjene pegne udover de 1400 kr. man får i SU når man fylder 18.

Så når folk sidder og brokker sig over hvordan de ligepludselig skal leve på SU, så er jeg lidt uforstående. Så må det bliver på su lignende vilkår så I også kan få lov til at få kørselsfradrag.

Om Skolepraktik skal afskaffes kan jeg ikke helt tage stilling til da jeg ikke har prøvet det, jeg kan bare se at arbejdsløsheden for dem der har været i skolepraktik er langt højere end for dem der har været igennem en læreplads.

Men generelt er der også et problem inden for de tekniske skoler, fx bliver der uddannet ALT for mange tømrer og automekanikere og datamekanikere og alt for få vvs'ere og smede.

Så derfor burde der nok være optagelseskrav til fx tømrer og datamekaniker...
Gravatar #145 - Coma
23. okt. 2003 14:16
syntes det minder lidt om regeringen bare vli ha billig arbejdskraft.. lidt lige som når de udnytter kontakt hjælps modtager til at lave have arbejde til 50kr om dagen, mens ham ved siden af der er udlært får 120kr i timen for det samme arbejde.....

Ps. problemet er jo at regeringen bare fjerner det inden de har en løsning klar til hverdan de så vil klare problemet.. hvis de nu lige tog en pause og fandt en løsning inden de fjernede det!
Evt kunne de spare på Ulandsbistanden istedet!.. bare min mening...

og alle dem der nu ikke kan få deres uddandelse, vil jo ende på kontakt hjælp eller ligende.. virkelig ikek en gennemtænk plan.. fortryder efter hånden de sviner fik min stemme....
Gravatar #146 - Redhack
23. okt. 2003 14:33
He He lige en tanke.

Hvorfor skal folk med en lærerplads have mere i løn ind dem i SKP? Dem med lærerpladsen har det tilsydenladende bedst, så hvorfor skal de ikke have skåret ned på deres løn i stedet for, så SKP ordningen kan få nogle flere penge at undervise for?
Gravatar #147 - brislingf
23. okt. 2003 14:41
hmm må vist lige give min mening til kende.'
1. Jeg kan ikke se at elever i SKP ordningen skal have flere penge end f.eks elever på HTX. Su når de er på skolen må virke som et incitatement for at forsøge at skaffe en elev plads ude i virksomhederne. Herudover mener jeg osse at uddannelser som IT supporter, Multimedia designere og ligende skal begynde at stille højere krav til de elever der går der, og skære ned på den kvote af elever man lukker ind, så der for de elever der bliver lukket ud i det hele taget er en chance for at få et ordentligt job.

2. Jeg har selv gennemført HTX uddannelsen i Ålborg og været nede at kigge ved SKP flere gange. Efter at have været dernede vil jeg aldrig ansætte i IT supporter til at hjælpe med driften i en virksomhed. Deres kvalifiktationer halter simpelthen, dette skyldtes både dårlig undervisning, mangel på udfordringer som ligner dem de kan blive stillet over for i en virksomhed. Herudover bruger mange af dem der jeg har set der er på SKP forløbet mere tid i kantinen end i at dygtiggøre sig.
Jeg har også set elever på SKP forløbet der har præsteret at ødelægge SDRAM og DDR ram fordi den vendte dem forkert. Her kan jeg kun sige at jeg mener at der burde være en grænse for, hvilke der må slippe igennem et sådan forløb.

3. Mange af dem jeg kender som læser Datafagtekniker eller IT supporter, som faktisk kan finde ud at bruge et IT system, dropper meget hurtigt undervisningen fordi der går for langsomt. Er det virkeligt rigtigt at vi ikke engang kan lave en basal uddannelse der står mål med de krav som de bliver stillet overfor af erhvervslivet. Mange af dem kommer til at sidde alene ude i virksomhederne og så har den uddannelse så ikke rustet dem særligt godt til udfordringer og forhindringer de støder ind i. Lad da hellere den type uddannelse få et år mere koblet på og så send folk ud der er noget værd inden at konkurrenterne fra Østeuropa overtager vores stillinger.

4. Jeg kan ikke se hvorfor man skal have en bil på SKP forløbet, mange af dem der læser hele vejen op igennem UNI har ikke bil eller ihvertfald en billig bil. Jeg syntes at regeringen skulle til at belønne dem der vil længere med deres uddannelse og give en højere SU sats for den er godt nok for lav. Jeg var selv nød til at arbejde som freelance ved siden af studierne på HTX forløbet for at kunne dække udgifter som forsikring, internet og husleje for ikke at snakke alle de udforudsete udgifter der kommer.
Jeg var så heldig at få opbygget et klientel mens jeg gik på htx, så penge ikke blev noget problem, og jeg havde en masse udfordringer, hvor jeg også kunne bruge nogle af de erfaringer som jeg havde fået igennem HTX forløbet om blandt andet projekt udvikling, markedsføring og kunder. Jeg mener også at 1300 kr for dem som bor hjemme ikke skal sættes op i og med at forældrene betaler mange af de ting som de unge ikke tænker på. Mad, tøjvask, tvlicens og ligende.

5. Jeg håber at de mange IT supportere og datafagtekniker selv kan tage sig sammen til at få taget nogle af alle de certificater som giver dem en god mulighed for at få arbejde. SKP forløber giver blandt andet mulighed for at selvstudier til de forskellige certificater fra f.eks. cisco, novell, MS og ligende steder. Tag dem og i kommer nemmere til et job.

6. Til den person der råbte op om at de skulle have råd til at købe softwaren kan jeg kun sige at både ms og novell har evalutations udgaver ude at alle deres systemer. Desuden hvis man køber MCSA, MCSE og MCP bøgerne fra MS så følger der en evaluation version med. Den fra novel netware 5 fik jeg 10 cdér med fra et af deres gratis gå hjem møder. Ganske billigt og godt. Herudover er der mange frie og GRATIS unix distributioner som f.eks. netbsd og freebsd. Så det er bare at gå igang.

7. Det skal lige siges at jeg kender en del, der har taget multimedie designer uddannelsen og er gået ud med gode gennemsnit. Desværre for dem har de ikke kunnet få noget arbejde da industrien endnu ikke har fundet ud af hvad de kan bruge dem til og der er på nuværende tidspunkt blevet lukket for mange ud fra den uddannelse. De klagede også over at de ikke havde nok tid til at komme i dybden med programmerne og derved havde de kun lige været inde og se hvad programmerne kunne. Her mener jeg at man skal give dem et år mere og muligheden for specialiserer sig indenfor et område.

Dette var min mening i korte træk og jeg er klar til at diskuterer dem, men jeg syntes det er iorden at SKP eleverne kommer ned på en SU, så de selv kan finde på at søge en lærer plads der kan medfører at de bliver nødt til at flytte hjemmefra.

/brislingf
Gravatar #148 - lro
23. okt. 2003 14:42
#140: Jeg tror ikke der er nogen der er i tvivl om at man ikke lever som konge på en SU. Faktum er bare at der er tusindvis af studerende der alligevel klarer det. Hvad er det ved lærlinge eller SKPere der gør at de ikke kan. Hvis man har lagt sin økonomi an på at man har en fast indkomst på 6K+ er det sq da klart at det ikke ville løbe rundt med en SU, men så må man jo tilpasse sig. Det kan faktisk godt lade sig gøre.

Selvfølgelig vil det være meget problematisk hvis alle lærlinge og SKPere sættes på SU (på alle SUs vilkår) fra den ene dag til den anden, men hvis det sker med en betydelig overgangsperiode kan jeg ikke se noget galt i det. F.eks. kunne man sige at alle der fra nu af påbegynder en uddannelse skal på SU, og de der allerede er igang fortsætter som hidtil.

Alle de argumenter med at de arbejder så hårdt og har brug for en masse computerudstyr holder sq da ikke en meter. De arbejder sq ikke hårdere end den almindelige studerende på SU og mht. der er alskillelige SU støttede studerende der har de samme behov (Datalogi, Software ingeniør osv.). Og de piver ikke.

#81: Mht. om folk vil lade være med at søge ind på studierne hvis de sættes på SU kan jeg kun sige at studiet nok i det tilfælde var bedre tjent uden dem. Hvis det er lønnen under uddannelse der bestemmer om man søger ind, er man sq ikke seriøs. Personligt er jeg selv på SU og har en arbejdsuge på LANGT over 37 timer, men det har da ikke holdt mig fra at vælge den uddannelse jeg brænder for. Der var i slutningen af 90erne forslag fremme om at give ekstra SU til studerende på de videregående IT uddannelser (for at få flere til at søge ind). Det var et dårligt forslag dengang, og det er det stadigvæk. Om det så omhandler IT studerende eller SKPer eller lærlinge er sq ligemeget.
Gravatar #149 - Blue.
23. okt. 2003 14:43
Nu er der jo en hel del herinde der skriger op om at ordningen skal lukkes, men hvor er det lige de har det fra ?
I artiklen kan man kun læse at lønnen _måske_ bliver halveret. Jeg ved desværre ikke lige hvad man får i øjeblikket.. men hvis beløbet ikke kommer under standard SU ved en halvering så er det vel kun et spørgsmål om at priotere. Det er vel ikke fordi at man i sådanne praktik situationer har en stak ekstra udgifter der gør at man ikke, som andre studerende, kan leve af den smule staten kan undvære, eller hvad?
Gravatar #150 - Redhack
23. okt. 2003 14:53
#147 Helt ok du har en mening.

Men.... lige til det sidste...
SKP vil da aldrig være det første sted en elev ville vælge. Vi skal jo være aktiv søgende i 3 måneder inden vi kan komme i SKP. Det kræves simpelthen at man SKAL være villig til at flytte til en anden landsdel for at få en lærerplads. Men der er jo så stor en mangel på dem at det stadig ikke er nok.

Min pointe er: Alle der går i SKP har søgt efter lærerplads i flere måneder før de får lov til at starte i SKP. Så selvom SKP'erne kommer ned på su, og giver det dem ikke mulighed for at få en lærerplads.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login