mboost-dp1

Rejsekort-skandale skal betales af kunderne

- Via Ingeniøren - , redigeret af Emil , indsendt af arne_v

Det stærkt omdiskuterede og kritiserede Rejsekort-system, der skulle have været introduceret for længe siden, men som stadig ikke er færdiglavet, kan blive en dyr fornøjelse for kunderne.

Ifølge Ingeniøren, som har kigget nærmere på et notat lavet til Danske Regioner i foråret, så kommer Rejsekortet til at koste trafikselskaberne 150 millioner ekstra om året sammenlignet med det nuværende system. Det er tilmed en ekstraudgift, som vurderes vil holde ved i 15 år, hvilket giver en samlet merudgift på 2,25 milliarder kroner.

De mange penge skal hentes et sted fra, og det bliver sandsynligvis på billeterne, der formodes at stige med op til 5 %, helt imod formålet med Rejsekortet, hvor politikerne netop lovede, der ikke ville ske stigninger.

En anden mulighed bliver, at kommuner og regioner tager regningen, men den løsning er man ikke glade for i flere kommuner, der har meldt ud, at de ikke vil betale mere til løsningen.

Rejsekortet forventes at kunne tages i brug i 2012, hvilket er 3 år efter planen, idet det allerede er blevet udskudt flere gange.

Læs også: Nyt offentlig it-projekt i vanskeligheder





Gå til bund
Gravatar #1 - Deldy
11. okt. 2010 13:04
Ahhh. Big Bang løsninger - de slår aldrig fejl.
Lad os starte over hele landet, så alt bliver meget dyrere at rette.
Gravatar #2 - webwarp
11. okt. 2010 13:05
Er vel forældet når det kommer ud.. ? Mangler bare at blive koblet sammen med glemid for at være 100% sikker på fiasko..
Gravatar #3 - Skovsneglen
11. okt. 2010 13:10
Jeg er efterhånden træt at landets store projekter.. når det bliver så stort så bukker lortet under..

Om jeg gider at hæfte for deres 2.25 milliarder.. haha.. hva tror de selv og så stiger priserne med 5% som i forvejen er hammerdyrt for transport med det offentlige..

jeg forstår ikke deres lille små hoveder at de kan tro de kan sætte sådan et system op på så kort tid.. så vent dog til teknologien er der..
Gravatar #4 - f-style
11. okt. 2010 13:14
hvad skal dette "rejsekort" gøre godt for? hvilken fordel har det som man ikke har i dag?
Synes ærligt talt det er noget svineri at prsierne skal stige så meget IGEN! Politikkere vil have man bruger mere offentligt transport men det nytter ikke noget at hæve prisen voldsomt år efter år for derved rent faktisk at gøre denne transportform dårligere i forhold til biler, scootere, cykler. Jeg er godt klar over alle priser stiger år for år alene pga. inflationen og stigende lønniveau. Men synes det er meget dyrt at tage bussen. I Odense koster det 18/20 kr. per tur hvor man får en omstigning som varer 1 time, dvs. den kan kun benyttes til at skifte bus og køre et sted hen mere eller mindre. Så tur retur uden buskort det er 40 kr.
I en scooter hvis vi alene regner benzin+olie så er det altså til kørsel flere dage tur retur. Så kan ikke se hvorfor man skulle tage offentligt transport med disse høje priser.
Hvis der så kommer en 5% stigning oven i over de næste par år så kommer vi hurtigt op på en pris på 22-25 kr. per vej.

Det er igen flot at dem som støtter offentlig transport kommer til at mærke disse prisstigninger fordi andre "fuckede up i det". Endnu et project som MASIVT overskrider både budget og deadline. Det er en fiasko uden lige. Var dette sket i det private var der røget hoveder (fyringer/afskedigelser). Men fordi det er det offentlige så dækker de over hinanden og ingen har ansvaret så showet kører videre uden konsekvenser bortset fra højere priser. Det er jo ligemeget når politikkerne har egen bil eller chauffør.
Det er da at pisse på skatte borgenes penge og sløse voldsomt med pengene. Måske skulle politikkerne begynde at se deres IT projekter og andre projekter igennem for hvor der kan spares. For jeg er sikker på at der de sidste 3-5 år ihvertfald kunne have sparet adskillige milliarder kr. hvis projekterne kunne overholde deres budgetter uden at bliver 2x og opefter dyere end da kontrakten blev indgået. Det er utroligt at sådan en kontrakt ikke kan sikres bedre end de er. Hvis du vil få lavet er hus til 1 million så kommer kommer du heller ikke til at betale 2 eller 3 millioner men i omegn af 1 million + 20% evt.. Det er ikke + 100% som det er ved de offentlige projekter. Det er til at brække sig over. Især når der derimod skal spares så voldsomt på mange andre områder hvor det ofte går ud over de svageste i samfundet som ikke kan klare sig selv eller gøre for deres situation. De magtesløse er jo nemme at tage penge fra, de ligger jo allerede nede på jorden.
Gravatar #5 - mvoigt27
11. okt. 2010 13:22
Må slutte mig til stemmerne her der syntes det er absurdt, bor på lolland, skal have bussen hver morgen i syv minutter (7)!!!!!!!!! det kan jeg få lov at give den fyrstlige sum af 30kr for... Altså jeg betaler 4,25 kr i minuttet for at sidde i bussen... Så syntes det er slemt nok i forvejen, bilen er anskaffet og fuck efterhånden offentlig transport.,
Gravatar #6 - Odyssey
11. okt. 2010 13:23
Privatisér DSB. Problem solved.

Staten KAN ALDRIG finde ud af at forhandle sig til gode priser. Alt bliver indkøbt til overpris. Derfor har vi verdens højeste skattetryk - Ineffektive offentlige instanser.

Og menneskerne der skal løse disse problemer virker alle komplet inkompetente. Kan rød blok løse dette helvede? Nææh, men de kan stjæle lidt flere penge fra borgerne så det ikke er pendlerne, men skatteyderne der betaler. Kan blå blok løse det? Næppe bedre end rød blok.

Eet parti har endnu at bevise om de kan få vendt skuden - Derfor stemmer jeg på LA.
Gravatar #7 - webwarp
11. okt. 2010 13:24
#4 synes faktisk det er stærkt tiltrængt, er for besværligt idag.

Fordelen skal være at du ikke skal tænke over hvilket selskab du skal rejse med, at du bare kan bruge samme kort alle steder og slippe for at skulle ind nye betalingssytemer hver gang og stå i bussen og så skal til at lede efter kontanter, bør bare kunne hæve fra det kort af.
Så skal det jo så også gøre billetpriserne mere fair, så man betaler efter afstand og ikke efter alt muligt andet sært.

Nu rejser jeg personligt selv kun med tog, og synes at prisen her er fair nok, men gider så ikke bøvle med at skifte til bus.. For besværligt, kræver jo tilmed kontanter som jeg ALDRIG har :p .. (men nu kører de også så usandsynlig sjælden, og koster nærmest det samme som en togrejse der er langt længere)...
Gravatar #8 - peterlinddk
11. okt. 2010 13:31
f-style (4) skrev:
hvad skal dette "rejsekort" gøre godt for? hvilken fordel har det som man ikke har i dag?


Fordelen ved Rejsekortet er dels at tog og bus-selskaberne får en komplet detaljeret log over alle der rejser, hvor de skal hen, og hvornår på dagen det foregår. Det vil gøre det lettere at justere ruter og beslutte hvor mange afgange der skal være i løbet af dagen.
Dernæst er fordelen at man betaler for rejsen, og ikke for et antal zoner - det vil sige at hvor man før, med klippekort, havde et tidsrum hvor man kunne rejse så tosset man ville, og man kunne springe på en bus et sekund før klippet udløb - så skal man med rejsekortet betale for hver eneste rejse man foretager, så der kommer flere penge i kassen.

Eller - du mente måske fordele for forbrugeren? De rejsende? Der er vist ingen fordele - det bliver dyrere, der kommer til at være kø ved både ind og udstigning, og der kommer sikkert en masse tekniske problemer ...
Gravatar #9 - Loke76
11. okt. 2010 13:33
Tjah så tror jeg sku lige det blev afgjort at der skal købes bil... Det er sku en køn redelighed de klaphatte på borgen får os ud i ind i mellem..


Danmark skal være førende på IT området... Løsning?

Vi lader et kæmpe teleselskab bremse udviklingen.
Vi kommer 2200kr afgift pr år på at have internet.
Vi beskatter og begrænser danskernes mulighed for hjemmearbejde..

Vi skal have mere offentlig transport og renere miljø... Løsning??

Vi indfører et kort der gør offentlig transport dyrere
Vi beskærer den offentlige transport i yderområder
Vi beskatter og begrænser danskernes mulighed for hjemmearbejde..

Og sådan kan man jo blive ved
Gravatar #10 - Medallish
11. okt. 2010 13:38
Her i Norge har de et mega simpelt system, og det er det jeg tror de altid klokker med i DK, de har så mange gode ideer, og ja de er gode, men nogengange må man lige slå koldt vand i blodet og se om det ikke er nemmere at gøre det lidt mere simpelt?

Mit rejsekort fungere mega simpelt, jeg kan smide en enkelt billet på den hvis jeg vil, eller abbonere periodekort på den, hvis jeg skal rejse med tog, intet problem så køber jeg sådan en billet på den. Den her ide med at den skal kunne dit og dat, rolig nu, start simpelt, og se hvad der kan blive muligt derefter.
Gravatar #11 - f-style
11. okt. 2010 13:42
#9
Glem nu ikke at vi skal have en skole i verdensklasse.

Løsning:
Vi lader være med at renovere skolerne.
Vi bruger forædlede skole materialier og dårlige stole lave af træ nogle stæder.
Vi sparer på undervisningen og indfører en masse erstatnings timer med vikarer.
Vi vil spare på SU'en (ikke sket endnu) så endnu færre tager en uddannelse og dermed forringer en af de ting vi er rigtig gode til nemlig innovation, viden, nytænkning og knowhow.
Det samme med universiteterne der sparer vi også meget, det skal nok hjælpe på vores konkurrence evne om nogle år når vi netop mangler højt kvalificeret arbejdskraft.
Gravatar #12 - Pagh
11. okt. 2010 13:42
#5
Nu kender jeg ikke din situation eller vejsystemet på lolland.
Men hvis du kun skal sidde i bussen i 7 min, er det så muligt at tage cyklen istedet?
Det tror jeg at jeg vil gøre hvis det var muligt.

#8
Tak for forklaringen peterlinddk
Var ikke helt med på hvad rejsekortet var.
Ellers synes jeg sådan set at ideén er meget god. Det er bare ærgeligt at implementeringen er forfærdelig som sædvanlig. :(
Gravatar #13 - arne_v
11. okt. 2010 13:43
Odyssey (6) skrev:
Privatisér DSB. Problem solved.


Store dele af driften af den offentlige transport er allerede udliciteret og har været det i mange år.

Uden at (så vidt jeg ved) har set billigere og bedre drift.
Gravatar #14 - henrikmk
11. okt. 2010 13:45
#10

Problemet er vel også, at man ønsker millimeterretfærdighed med rejsekortet uden at spekulere i hvor kompliceret, det er at styre, samt hvad det vil koste. Tænk sig hvis din nabo i en anden kommune kan køre med din lokale busrute 10 øre for billigt. Nej, puha.

Gang på gang tager man udgangspunkt i at "IT-ificere" en i forvejen uduelig prismodel i stedet for at effektivisere enkelte processer, eller starte forfra med en model, som er enkel at bygge systemer ud fra i stor skala.

Stadig er jeg dog imponeret over, at man kan brænde 625 millioner kroner af, uden så meget som at fremvise et produkt.
Gravatar #15 - Zombie Steve Jobs
11. okt. 2010 13:48
Giver 23 kroner for en bustur. Det er pænt dyrt.

Satser på, at rejsekortet giver mulighed for at køre korte strejkninger til en pris, der ikke er helt latterlig, og at zoner bliver afskaffet som enhed for prissætning. Meen, det er jo ikke drømmeland, vi lever i.

Tror også privatbilisme er vejen frem. Men nå nej, man kan sgu da ikke bruge sin bil i byen, fordi alle ved jo, at bor man der, så arbejder man i netto eller butik eller på christiansborg, og så er der ingen grund til at have en bil, for ingen har nogensinde behov for at bevæge sig rundt, hvor det ikke er praktisk at cykle.

Fuck det her lorteland og de elendige hjernblødninger, der dag efter dag har den ene brainfart efter den anden, der må fanneme oprettes en eller anden fornufts- og ansvarlighedskomite, der sidder som filter mellem politikernes underudviklede fantasthjerner og siger ah, skal vi ikke lige se på den igen.
Gravatar #16 - mfriis
11. okt. 2010 13:50
gad vide hvor mange penge der kommer ind på Offentlig transport om året. Hvis vi gjorde det gratis at køre med lokal offentlig transport (ie ikke InterCity) så kunne man sikkert alligevel køre en helt del år for 2,25 milliarder + 160 millioner + 620 millioner.
Specielt når man ikke behøver servicere billetautomater, have kontrollør korps gående rundt, administrere bøder, planlægge zonekort osv osv.
Gravatar #17 - arne_v
11. okt. 2010 13:51
#0

Den her sag er faktisk dobbelt slem.

For det første er der (igen igen) et projekt som er forsinket og gået over budgettet.

Men for det andet så vil projektet selvom det bliver færdig og kommer til at virke give højere omkostninger og ikke lavere omkostninger.

Det sidste er trods alt usædvaneligt problematisk. Der må være nogen EA'ere med meget røde ører!
Gravatar #18 - CV
11. okt. 2010 13:59
Som daglig pendler nægter jeg at bruge det her lorte system. Der er jo INGEN fordele i det for en pendler.
Som det er nu, har man et månedskort som skal fornys en gang om måneden. Man skal ikke huske at stemple, klippe eller andet, hvilket er en kæmpe fordel når man som søvnig zombie om morgenen sætter sig ind i toget, og igen når man som søvnig zombie igen skal hjem fra job.

Med det her latterlige rejsekort skal man så huske at scanne ind og ud hver gang man stiger af og på. 99% af pendlerne vil hade at skulle tjekke ind og ud med det lort hver dag. Og hvad hvis man glemmer at tjekke ud? Så får man en regning for at have kørt herfra og til månen?

Jeg betaler i øjeblikket 1860,- om måneden for min pendlerkort. Hvis det stiger pga det rejsekort pis system, så bliver det bilen fremover. Det er ikke billigere med bilen. Men af rent princip gider jeg ikke betale for et hovedløst system som det her.


Lorte system der aldrig skulle have været brugt penge på.
Gravatar #19 - arne_v
11. okt. 2010 14:00
#0

Til perspektivering:

Rhode Island er vel næsten sammenlignelig med HT området.

60 x 80 km og 1 mio. mennesker.

Her han man løst zone problemet på en effetiv måde - man har ingen zoner - har man billet kan man rejse fra den ene ende til den anden ende. Punktum.

Og det er ikke vildt dyrt:

enkelt - 2 USD (plus 0.50 hvis man skal skifte)
24 timers fri rejse - 6 USD
klippekort med 15 klip (inkl. skift) - 26 USD
1 uges fri rejse - 23 USD
1 måneds fri rejse - 62 USD


Gravatar #20 - Jonas
11. okt. 2010 14:09
Jeg synes systemet er genialt. Men gi' os en chip i armen som kan opdateres, så kan vi bruge den til alt mulig andet i fremtiden uden at skifte ud i tegnedrengen...og implementer lige en GPS også, så kan vi holde øje med forbrydere og fartsyndere.....Kan jeg også få en flashram med usb 3.0. det ku' være pænt praktisk. og bluetooth for nemhedens skyld...

Jeg glæder mig til år 2011 - det blir 100% future juhuuu
Gravatar #21 - Explomatic
11. okt. 2010 14:11
#19 >
Man kunne også perspektivere til London, hvor man kan gøre brug af et "oyster card". Det fungerer lidt på samme måde som dette rejsekort - man scanner det når man går ind i bussen/ned til The Tube og scanner ud når man stiger af/går op fra The Tube. Dernæst udregner systemet den korteste rute og trækker så dette beløb fra kortet. Rejser du derimod en masse og har ikke tid til at stå i kø for at købe et "Day Travelcard" ja så sørger systemet også for dette - derved overstiger dine daglige udgifter aldrig prisen for et Day Travelcard.
Som bonus kan kortet blive liggende i din pung og du vil stadig være i stand til at scanne det.

Ps. du skal dog selv fylde det op hvilket vidst både kan gøres hjemmefra og fra automater på stationerne.
Gravatar #22 - kg
11. okt. 2010 14:13
#21
de har det samme mange andre steder, fx i singapore hvor jeg var for nyligt.

det er let at holde styr på og kan bruges mange steder: metro, busser, taxaer etc
Gravatar #23 - Banko-Jim
11. okt. 2010 14:31
Rejsekortsystemet findes masser af steder i verden, og jo, det ER temmelig smart. Og prisen er tit helt i bund - få kroner pr. tur. Men hvor der i andre lande kun går få måneder fra beslutning til udførsel, skal det stendøde offentlige system herhjemme pinedød altid vælge de værste samarbejdspartnere.

#6 har helt ret i sine betragtninger. Det skriger til himlen, at politikere i et land med verdens højeste skattetryk kan finde på at foreslå højere skatter og bundløs forgældelse som farbare instrumenter. Hvornår lærer politikerne at kaste et blik på udenlandske erfaringer, inden de insisterer på at bygge deres eget dilitantsystem op fra bunden?

Svaret er, at politikerne ikke lærer det, før vælgerne lærer IKKE at stemme på de forkerte. Men som en anden nyhed afslørede i dag, stemmer vælgerne på deres faste parti, uanset hvor åndssvage forslag de finder på. Et konkurrencedygtigt land har således lange udsigter. :-(
Gravatar #24 - moisen
11. okt. 2010 14:40
det kan godt være jeg er jyde, men vi er nu længere fremme ind resten af danmark på nogen punkter, sydbus som det engang hed, har kørt med chip bus kort i snart 10 år nu, til at starte med kunne jeg ikke lide det da der var fejl i men nu kan jeg godt lide det når jeg en sældent gang i mellem sætter mig i en bus, da jeg har mit klippe kort liggende i min pung og selv om jeg ikke har brugt det i over et år så virker det stadigvæk, hvor parpirs klippe kort går i stykker så man sjældent kan bruge de to sidste klip, skrifter jeg bus ved kortet selv om jeg bør betale for turen eller ej

så ved ikke hvordan det kan være så svært for resten af danmark at følge tidsalderen
Gravatar #25 - knasknaz
11. okt. 2010 14:53
Forbrugerne betaler for industriens eller regeringens fejl?

Jeg er 3% overrasket.
Gravatar #26 - gwiz665
11. okt. 2010 15:34
Havde dette været udført af et privat firma, var det gået konkurs. Samme med IC4.

Det er en skandale.

Et system der kunne håndtere et "brugerkort" som der blev nævnt tidligere i tråden ville være fantastisk, men den danske stat er simpelthen for dosk til at lave noget der er smart. For shame.
Gravatar #27 - zymes
11. okt. 2010 15:57
Seneste nyt: Der kommer ingen stigninger, de er allerede kommet.

http://nyhederne.tv2.dk/article/34185607/
Gravatar #28 - arne_v
11. okt. 2010 16:05
#27

Naturligvis relevant for pendlerne at der ikke komemr nogen stigning.

Men for vurdering af projektet er det jo stadig dyrere end det ville have været uden det nye system.
Gravatar #29 - zymes
11. okt. 2010 16:10
Mon ikke også de finder en anden grund til at sætte prisen op alligevel..
Gravatar #30 - Odyssey
11. okt. 2010 16:28
#27: Pjat - Priserne på offentlig transport stiger absurd meget hvert ENESTE år.
Gravatar #31 - LordMike
11. okt. 2010 16:40
Får lyst til at blive politiker hver gang jeg ser dette.
Blot for at vende skuden ... -.-
Gravatar #32 - nbhansen
11. okt. 2010 16:54
Den putter vi lige i den store book of grudges, hvis man engang skulle få lyst til at stemme på de siddende partier.
Gravatar #33 - Odyssey
11. okt. 2010 17:44
#31: Måske kan man nøjes med at stille sin lid til LA.
Gravatar #34 - Taxwars
11. okt. 2010 20:31
Sådan er de jo her hjemme, inkompetent folk laver lort i det hele fordi befolkningen ikke følger med i hvad der sker, kun bliver sure når det er sket.
Gravatar #35 - arne_v
11. okt. 2010 20:50
Medallish (10) skrev:
Her i Norge har de et mega simpelt system, og det er det jeg tror de altid klokker med i DK, de har så mange gode ideer, og ja de er gode, men nogengange må man lige slå koldt vand i blodet og se om det ikke er nemmere at gøre det lidt mere simpelt?


kg (22) skrev:
#21
de har det samme mange andre steder, fx i singapore hvor jeg var for nyligt.

det er let at holde styr på og kan bruges mange steder: metro, busser, taxaer etc


Banko-Jim (23) skrev:
Rejsekortsystemet findes masser af steder i verden, og jo, det ER temmelig smart. Og prisen er tit helt i bund - få kroner pr. tur. Men hvor der i andre lande kun går få måneder fra beslutning til udførsel, skal det stendøde offentlige system herhjemme pinedød altid vælge de værste samarbejdspartnere.


Hmm.

I er godt klar over at systemerne i Oslo og Singapore er leveret af samme firma (Thales) som står bag det danske rejsekort??
Gravatar #36 - duppidat
12. okt. 2010 02:00
#35

Systemet i New York og Los Angeles virker upåklageligt... Magnet stribe billetter hvor man kan købe en engangs billet som kan variere fra 1 dags billet til 30 dages billet.

Ellers kan man købe et optankeligt et og smide penge på / trække penge fra per tur man tager.

Forstår ikke hvorfor det her skal være så besværligt... Og hvis det så bliver dyrere at implementere - hvorfor så gøre det?
Gravatar #37 - Justin
12. okt. 2010 07:30
[quote=duppidat (36)]#35

Systemet i New York og Los Angeles virker upåklageligt... Magnet stribe billetter hvor man kan købe en engangs billet som kan variere fra 1 dags billet til 30 dages billet.
[quote]

Det har de også i Paris
de har enda i forvejen et plastik kort på fyn, men det har man også valgt af ignorerer
Gravatar #38 - Thorun
12. okt. 2010 12:35
peterlinddk (8) skrev:
Fordelen ved Rejsekortet er dels at tog og bus-selskaberne får en komplet detaljeret log over alle der rejser, hvor de skal hen, og hvornår på dagen det foregår. Det vil gøre det lettere at justere ruter og beslutte hvor mange afgange der skal være i løbet af dagen.
Dernæst er fordelen at man betaler for rejsen, og ikke for et antal zoner - det vil sige at hvor man før, med klippekort, havde et tidsrum hvor man kunne rejse så tosset man ville, og man kunne springe på en bus et sekund før klippet udløb - så skal man med rejsekortet betale for hver eneste rejse man foretager, så der kommer flere penge i kassen.

Eller - du mente måske fordele for forbrugeren? De rejsende? Der er vist ingen fordele - det bliver dyrere, der kommer til at være kø ved både ind og udstigning, og der kommer sikkert en masse tekniske problemer ...

Denne kommentar gav mig den bedste griner i meget lang tid! Men hvor er det (desværre) sandt. Håber de vil benytte den data de opsamler til noget fornuftigt som forhåbentligt kommer os forbrugere til gode.


arne_v (17) skrev:
#0
Den her sag er faktisk dobbelt slem.

For det første er der (igen igen) et projekt som er forsinket og gået over budgettet.

Men for det andet så vil projektet selvom det bliver færdig og kommer til at virke give højere omkostninger og ikke lavere omkostninger.

Dette er nærmest regelen efterhånden, nærmere end undtagelsen. Når du nu nævner, at det samme firma leverer ydelsen til fx. Norge og Singapore - så forstår jeg ikke, hvordan det kan blive dyrere end nu, at administrere dette system. Mig bekendt, koster billetter ikke en lille fadøl i andre lande. Eller - jo det gør det jo egentlig. Bare i deres valuta.
Gravatar #39 - HenrikH
12. okt. 2010 13:20
LordMike (31) skrev:
Får lyst til at blive politiker hver gang jeg ser dette.
Blot for at vende skuden ... -.-

Held og lykke til at overtale de resterende 178 idioter, i tilfælde af at du røg ind.
Odyssey (33) skrev:
#31: Måske kan man nøjes med at stille sin lid til LA.

Hvis du mener hjælpe med at privatisere det, så et privat firma kan flå dig endnu mere, så er der nok en chance for at du får dit ønske opfyldt.

Hvis du mener at få styr på landet, så held og lykke. Politikkere tænker ikke på landets fremtid, de tænker på genvalg, så de kan beholde deres løn, goder og få sig en MF-/ministerpension.

Læste en bog om forudseelsesteknik på et tidspunkt. Brugte matematiske formler, og logik, han ramte plet (eller tæt på) skræmmende ofte, og havde den grundlæggende forudsætning i systemet, at enhver person altid tænkte på hvordan de, personligt, fik mest ud af tingene, og kørte så derefter...

Den var yderst præcis på alle former for politiske forudsigelser, om det var en demokratisk forsamling eller en diktator.
Gravatar #40 - Chaser
12. okt. 2010 18:50
Her i Finland har vi allerede sådan et system.. intet zonepjat! en rejse inden for f.eks Espoo 1.75€ og skal man til Helsinki 2.5€ og så kan du selv vælge mellem bus, tog eller sporvogne (Helsinki)...

Synd Danmark ikke har spurgt deres nordiske naboer om de allerede havde en god løsning..
Gravatar #41 - terracide
12. okt. 2010 19:09
#40:
Mit svenske JoJo kort fungere fint i både busser og tog...så ja, de burde lære noget af den anden side af sundet...

Gravatar #42 - Justin
12. okt. 2010 19:13
Chaser (40) skrev:


Synd Danmark ikke har spurgt deres nordiske naboer om de allerede havde en god løsning..


Danske politikerer kan ikke lide af spørge, de vil heller bruge milliarder på af opfinde det fra bunden
Gravatar #43 - HenrikH
14. okt. 2010 12:04
#42: Nej, de vil bruge milliarder, på at betale firmaer (som de senere kan blive ansat i som "konsulenter") for at fejle i at opfinde det fra bunden ;-P
Gravatar #44 - Justin
14. okt. 2010 21:22
HenrikH (43) skrev:
#42: Nej, de vil bruge milliarder, på at betale firmaer (som de senere kan blive ansat i som "konsulenter") for at fejle i at opfinde det fra bunden ;-P


glemte lige det med "ansættelse kravet" ....
Gravatar #45 - arne_v
23. okt. 2010 02:21
#40,42,43

Kortet leveres af et firma som har leveret lignende løsninger over hele verden.

Så "fra bunden af" lyder meget slemt, men har ikke rigtigt noget med virkeligheden at gøre.
Gravatar #46 - Justin
23. okt. 2010 19:06
arne_v (45) skrev:
#40,42,43

Kortet leveres af et firma som har leveret lignende løsninger over hele verden.

Så "fra bunden af" lyder meget slemt, men har ikke rigtigt noget med virkeligheden at gøre.


spændende har du nogle links til artikler om hvordan det også koster flere milliarder ekstra der ??
Gravatar #47 - arne_v
23. okt. 2010 20:22
#46

Nej.

Det er sågar beretninger om at nogle af løsningerne virker fint.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login