mboost-dp1

Manglende erfaring skyld i forsinkelse af digitalt rejsekort

- Via Version2 - , redigeret af Pernicious

På den netop afholdte konference Digitalisér Danmark 2012 har Gregers Mogensen, systemdirektør hos Rejsekort A/S, fortalt om årsagen til, at det digitale rejsekort er blevet fem år forsinket.

Ifølge Mogensen skyldes forsinkelsen, at leverandøren East-West Denmark ingen erfaring havde med ERP-software, men alligevel prøvede at bygge deres eget. Det skriver Version2.

Kæden knækkede et fuldstændig uventet sted. Der skal være styr på kroner og øre, men det var der nogen, som havde overset. Vi bestilte både billetsystem og en komplet suite af it-systemer hos East-West. Men det viste sig, at de var gode til billetsystemer, men overhovedet ikke havde kompetencer til at lave regnskabssystemer.

Dette opdagede Rejsekort A/S først sent i forløbet, og selvom de halvvejs gennem kontrakten fandt ud af, at de burde have gjort tingene anderledes, og overvejede at ændre kontrakten, blev det ved tankerne af frygt for, at det ville være kontraktbrud, hvilket ville have medført at projektet skulle sendes i udbud på ny.

Det regnskabssystem, som leverandøren har arbejdet på i fire år, er nu blevet skrottet, og ved den endelige levering i 2013 bliver det Microsoft Dynamics AX, der bliver brugt.

Gregers Mogens kunne godt ønske sig, at bruge den erfaring der er indsamlet ved udviklingen af det digitale rejsekort, til at udvikle et nyt rejsekort.

Det er en skam, at vi ikke skal lave et nyt rejsekort, for vi er blevet meget klogere.





Gå til bund
Gravatar #1 - tholar
26. mar. 2012 06:21
Hvorfor ikke SAP :) hehe
Gravatar #2 - Seeberg
26. mar. 2012 06:30
IT og det offentlige Danmark hænger bare ikke sammen
Gravatar #3 - Alrekr
26. mar. 2012 06:33
Det er en skam, at vi ikke skal lave et nyt rejsekort, for vi er blevet meget klogere.


Lav det da bare alligevel, og sælg det så som den absolut bedste løsning overhovedet!

... eller så god kunne det måske ikke blive alligevel?
Gravatar #4 - el_barto
26. mar. 2012 07:04
Og her ser vi alle fordelene ved at vælge at udvikle sit eget, i stedet for at købe et nøglefærdigt og gennemtestet system som f.eks. Oyster Card.

Men næh nej, vi er sgu så pissekloge her i Danmark.
Gravatar #5 - Mikkelpf
26. mar. 2012 07:19
el_barto (4) skrev:
Og her ser vi alle fordelene ved at vælge at udvikle sit eget, i stedet for at købe et nøglefærdigt og gennemtestet system som f.eks. Oyster Card.

Men næh nej, vi er sgu så pissekloge her i Danmark.


Ja, men til gengæld.. nej wait, I got nothing >.<
Gravatar #6 - Zeales
26. mar. 2012 07:19
Nogle gange er reglerne for udbud simpelthen for idiotiske. Give en opgave til et firma der ikke har kompetencerne til det? Okay!
Gravatar #7 - HenrikH
26. mar. 2012 07:45
#6: Ja, for de var jo det billigste bud :-D

Og billigt er godt, det er i hvert fald bedre end ligegyldige ting som kvalitet jo...

Eller, uhm >_<
Gravatar #8 - Justin
26. mar. 2012 07:46
Zeales (6) skrev:
Nogle gange er reglerne for udbud simpelthen for idiotiske. Give en opgave til et firma der ikke har kompetencerne til det? Okay!


Måske er det fordi af reglerne siger af man skal tage det billigste ligegyldigt hvad der står i tilbudet bare det er billigst
Gravatar #9 - HerrMansen
26. mar. 2012 08:06
Rejsekort systemet er til grin som det fungerer nu.

Der kan gå op til "flere dage" før at du kan se om de penge du har sat ind på din konto faktisk er på dit kort (virkelig fed chance at tage om morgenen når man skal afsted til noget vigtigt)

De (NT) kan ikke se hvilken specific bus/rejsekortsterminal du har brugt, så hvis systemet fucker op og bonner dig for en "uafsluttet" tur (som man kan blive bannet for) så skal du faktisk selv stå og notere busnumre hver gang du rejse for at have noget "modbevis"

Ah ja - og så kan du ikke rejse hvis du har under 50kr på kortet - så at du altid lige kan få en "uafsluttet" tur regning. Altså hvad helvede blev der af konceptet minus på kontoen? I kan sgu da bare sende en regning hvis kortet løber under nul en måned i træk.

Dumpekarakter herfra.
Gravatar #10 - Mnc
26. mar. 2012 08:19
HerrMansen (9) skrev:
Der kan gå op til "flere dage"


Busserne er jo offline - de hopper på eks. wifi når de kommer tilbage til garagen om aftenen og opdaterer derfor oftest fra dag til dag.
Derfor er du nødt til at sikre dig at du tanker op "i tide".

Det er vel ikke meget anderledes end at man skal huske at have kontanter med sig, hvis man vil med bussen?
Jow jow, man kan svinge med dankortet i den lokale biks og få kontanter, men du havde vel ikke regnet med at et nyt system ville betyde "nul tilvænning"?

Alternativt kan man bruge en Rejsekort automat til at tanke op - de skulle være at finde på "mange" stationer. Så vil kortet være up-to-date med det samme.
I stil med at fodre en billetautomat med sit dankort, for at købe en togbillet.
Gravatar #11 - HerrMansen
26. mar. 2012 08:41
#10: Nej du misforstår. Deres hjemmeside kan ikke se din kontostatus. Busser kan sgu fint se hvor mange penge du har. Men det er sgu mildest talt besværligt at skulle preje en bus og bede ham om at holde i 10sek for lige at checke ens konto så man er sikker på at man er over de 50kr - så man er helt sikker på at man kan komme afsted på mandag uden at skulle have pungen med.
Gravatar #12 - martin73
26. mar. 2012 08:44
hmm alt det her lyder som om det kunne have været klaret med en app.
telefonselvskaberne har allerede et fakturerings system. (det kunne vel bruges til )..

så det eneste der mangler er vel at identificere smartphonen i bussen ( NFC, wifi, eller et QR tag ) det er da hvis kun deres fantasi / politik der har sat grænserne...

ommidel bart ville jeg ad bare have en skærm i bussen med en QR tag der viste Hvilken bus Hvilken zone.

og så en App der så QR koden. og spørger hvormande Zoner du skal. og vupty så sender man date til serverene :

tur påbegyndt i zone 1
antal zoner købt 3
voksen

OG EN QR code der en kontrol cond som kontrolløren kan skannne
Gravatar #13 - Justin
26. mar. 2012 08:55
martin73 (12) skrev:
hmm alt det her lyder som om det kunne have været klaret med en app.
telefonselvskaberne har allerede et fakturerings system. (det kunne vel bruges til )..


Det har man allerede, det hedder SMS biletter :)
et genialt koncept, i sammenlgning med rejsekortet
Gravatar #14 - Alrekr
26. mar. 2012 08:58
#13
Lige bortset fra at SMS-billetter ikke kan bruges overalt. Jo, 1415 virker i HT, FynBus har tilbudt SMS-billetter længere end HT har, og der er en DSB MobilBillet-app - men der er ikke mange selskaber i Jylland hvor du kan smse dig til en billet.
Gravatar #15 - Windcape
26. mar. 2012 09:05
Det regnskabssystem, som leverandøren har arbejdet på i fire år, er nu blevet skrottet, og ved den endelige levering i 2013 bliver det Microsoft Dynamics AX, der bliver brugt.
Det er faktisk super positivt, at de vælger at skrotte et system der ikke fungere, til trods for at have brugt tid og penge på det.

Og ja, det var fjollet at bestille begge dele hos samme leverandør. Og pinligt at East-West Denmark ikke indrømmede det.

Igen der vi problemet ved offentlige udbud -- man tvinges til at vælge én leverandør til *alting*.
Gravatar #16 - HerrMansen
26. mar. 2012 09:15
#14: Hele nordjylland (NT) tilbyder faktisk SMS billetter, så helt bagud er vi heller ikke. Det har dog været en blandet oplevelse hér personligt.

Der har været et par gange hvor systemet har været nede (eller delvist) så man må stå oppe hos chaufføren og undskylde den halve tur imens at man bander af sin telefon der ikke har modtaget den endelige billet.
Gravatar #17 - mathiass
26. mar. 2012 09:15
Mnc (10) skrev:
Busserne er jo offline - de hopper på eks. wifi når de kommer tilbage til garagen om aftenen og opdaterer derfor oftest fra dag til dag.
Derfor er du nødt til at sikre dig at du tanker op "i tide".
Hvor svært kan det lige være at få de busser på mobilnetværket, når man har 500 mio. at arbejde med?
Gravatar #18 - Justin
26. mar. 2012 09:19
Alrekr (14) skrev:
#13
Lige bortset fra at SMS-billetter ikke kan bruges overalt. Jo, 1415 virker i HT, FynBus har tilbudt SMS-billetter længere end HT har, og der er en DSB MobilBillet-app - men der er ikke mange selskaber i Jylland hvor du kan smse dig til en billet.


bor i HT området og her virker SMS fint,


Gravatar #19 - Justin
26. mar. 2012 09:22
mathiass (17) skrev:
Mnc (10) skrev:
Busserne er jo offline - de hopper på eks. wifi når de kommer tilbage til garagen om aftenen og opdaterer derfor oftest fra dag til dag.
Derfor er du nødt til at sikre dig at du tanker op "i tide".
Hvor svært kan det lige være at få de busser på mobilnetværket, når man har 500 mio. at arbejde med?


kan da komme på 3 grunde
1. udbudet er lave et folk der intet kender til teknik
2. da udbudet blev lavet var 2G data meget dyrt
3. der er nogle steder på nogle busruter hvor der ikke er mobildækning
Gravatar #20 - el_barto
26. mar. 2012 10:03
Justin (19) skrev:
mathiass (17) skrev:
Mnc (10) skrev:
Busserne er jo offline - de hopper på eks. wifi når de kommer tilbage til garagen om aftenen og opdaterer derfor oftest fra dag til dag.
Derfor er du nødt til at sikre dig at du tanker op "i tide".
Hvor svært kan det lige være at få de busser på mobilnetværket, når man har 500 mio. at arbejde med?


kan da komme på 3 grunde
1. udbudet er lave et folk der intet kender til teknik
2. da udbudet blev lavet var 2G data meget dyrt
3. der er nogle steder på nogle busruter hvor der ikke er mobildækning

Punkt 2 kunne være klaret med SMS som datatjeneste. Punkt 3 er da trods alt bedre end en samlet dataoverførsel der først sker om aftenen.

Tiden er løbet fra den udformning rejsekortet pt. har.
Gravatar #21 - Alrekr
26. mar. 2012 10:06
Justin (18) skrev:
bor i HT området og her virker SMS fint,


Det siger jeg netop også at det gør. Men der er ikke SMS-billetter overalt.
Gravatar #22 - Mnc
26. mar. 2012 11:23
HerrMansen (11) skrev:
#10: Nej du misforstår. Deres hjemmeside kan ikke se din kontostatus. Busser kan sgu fint se hvor mange penge du har. Men det er sgu mildest talt besværligt at skulle preje en bus og bede ham om at holde i 10sek for lige at checke ens konto så man er sikker på at man er over de 50kr - så man er helt sikker på at man kan komme afsted på mandag uden at skulle have pungen med.


Jeg kan ikke se hvorfor der er den store forskel på at bussen ikke kan se din optankning på nettet med det samme, eller hjemmesiden ikke viser forbrug med det samme.
Det er i sidste ende stadig fordi at nogle transportmidler er offline.

Spekulation:
I teorien (ifølge en Rejsekort A/S præsentation for nogle år tilbage) så burde check-ud på en togstation opdatere på hjemmesiden med det samme. Netop fordi de har muligheden for at have link på stationært udstyr.
Der er så lager, således at hvis en station ryger offline, så har de et par dage til at fikse problemet, uden at data går tabt.

Anyway, nogen som bruger Rejsekort til togrejser, som kan be/afkræfte?
Gravatar #23 - Magten
26. mar. 2012 11:30
mathiass (17) skrev:
Mnc (10) skrev:
Busserne er jo offline - de hopper på eks. wifi når de kommer tilbage til garagen om aftenen og opdaterer derfor oftest fra dag til dag.
Derfor er du nødt til at sikre dig at du tanker op "i tide".
Hvor svært kan det lige være at få de busser på mobilnetværket, når man har 500 mio. at arbejde med?
Hvis det ikke har været et krav i udbudet så er det da ikke noget de skal bruge penge på.
Gravatar #24 - HerrMansen
26. mar. 2012 20:07
#22:

Eksempel : Hvis jeg tanker op på hjemmesiden så har jeg typisk allerede modtaget pengene på mit kort til brug i en bus. Dette er dog ikke altid tilfældet - i begge scenarier dukker ændringen dog ikke op på min hjemmeside kontostatus før en dags tid senere.

Man burde da for pokker kunne få sat ens IT system op sådan at den database man betaler penge til faktisk kan vise ændringen i realtid? Det svarer jo lidt til at jeg smækker penge i banken fysisk nede i min lokale afdeling, men først ser pengene to dage senere på min netbank, selvom pengene faktisk er til rådighed på kortet.

But I digress...as usual.
Gravatar #25 - Mnc
26. mar. 2012 20:33
HerrMansen (24) skrev:
Man burde da for pokker kunne få sat ens IT system op sådan at den database man betaler penge til faktisk kan vise ændringen i realtid?


Jo det skulle man mene. Det er jo absurd dårligt lavet.

HerrMansen (24) skrev:
Hvis jeg tanker op på hjemmesiden så har jeg typisk allerede modtaget pengene på mit kort til brug i en bus.

Hvornår tanker du så typisk op, i forhold til hvornår du forsøger at bruge kortet?

Som jeg fik forklaret deres setup (det er år siden, granted) så burde de ikke kunne se det samme dag, medmindre de har haft en eller anden grund til at være forbi garagen.
Gravatar #26 - arne_v
27. mar. 2012 00:42
Seeberg (2) skrev:
IT og det offentlige Danmark hænger bare ikke sammen


I det her tilfælde er det nogle offentlige virksomheder der ejer et selskab der har købt en ydelse af et andet selskab som ejes af og har købt ydelser af to udenlandske multinationale koncerner.

Gravatar #27 - arne_v
27. mar. 2012 00:43
el_barto (4) skrev:
Og her ser vi alle fordelene ved at vælge at udvikle sit eget, i stedet for at købe et nøglefærdigt og gennemtestet system som f.eks. Oyster Card.


Man har ikke udviklet et system fra bunden af. Det er baseret på det system som Thales har leveret til mange andre kunder.
Gravatar #28 - arne_v
27. mar. 2012 00:45
Justin (8) skrev:
Måske er det fordi af reglerne siger af man skal tage det billigste ligegyldigt hvad der står i tilbudet bare det er billigst


Det er ikke korrekt.

Der skal laves en vurdering udfra flere forskellige kriterier hvoraf prisen er en.

Om prisen har vægtet 20%, 40%, 60% eller 80% aner jeg ikke. Men det har fremgået af udbudsmaterialet.
Gravatar #29 - arne_v
27. mar. 2012 00:48
Windcape (15) skrev:
Og ja, det var fjollet at bestille begge dele hos samme leverandør.


Det er særdeles risikabelt at bestille 2 store del systemer som skal arbejde tæt sammen fra 2 forskellige leverandører medmindre man selv har en stor integrations viden i sin interne IT afdeling.

Absolut ikke fjollet.

Windcape (15) skrev:
Igen der vi problemet ved offentlige udbud -- man tvinges til at vælge én leverandør til *alting*.


Slet ikke. De kan sagtens splitte et udbud op i flere del udbud.

Problemet er bare hvem der så har ansvaret for at det hele fungerer sammen.
Gravatar #30 - Alrekr
27. mar. 2012 08:56
arne_v (26) skrev:
Seeberg (2) skrev:
IT og det offentlige Danmark hænger bare ikke sammen


I det her tilfælde er det nogle offentlige virksomheder der ejer et selskab der har købt en ydelse af et andet selskab som ejes af og har købt ydelser af to udenlandske multinationale koncerner [selskabsinception]

Gravatar #31 - Justin
27. mar. 2012 10:59
arne_v (28) skrev:
Det er ikke korrekt.

Der skal laves en vurdering udfra flere forskellige kriterier hvoraf prisen er en.

Om prisen har vægtet 20%, 40%, 60% eller 80% aner jeg ikke. Men det har fremgået af udbudsmaterialet.


jeg vil gætte på 90+
Gravatar #32 - Trif
27. mar. 2012 11:22
Busserne er på mobilnetværket - i hvert fald dem i hovedstadsområdet.
Gravatar #33 - Justin
27. mar. 2012 18:38
Trif (32) skrev:
Busserne er på mobilnetværket - i hvert fald dem i hovedstadsområdet.


Det hjælper jo ikke så meget når rejsekort dimsen ikke er
Gravatar #34 - arne_v
27. mar. 2012 19:02
Justin (31) skrev:
jeg vil gætte på 90+


For en leverance som ikke er specielt standardiseret? Det lyder utroligt højt!
Gravatar #35 - Justin
27. mar. 2012 20:55
arne_v (34) skrev:
For en leverance som ikke er specielt standardiseret? Det lyder utroligt højt!


ja, højt dumt og dyrt ...
Gravatar #36 - el_barto
27. mar. 2012 21:06
Hvis der er en velbeskrevet snitflade mellem de to systemer kan jeg ikke se at det skulle være mere problematisk end at bestille en samlet løsning. Måske endda nemmere, da de så kun skal levere det de er eksperter i.

Der er masser af tunge systemer derude der snakker sammen uden at vide hvad der er i den anden ende.
Gravatar #37 - arne_v
27. mar. 2012 21:25
el_barto (36) skrev:
Hvis der er en velbeskrevet snitflade mellem de to systemer kan jeg ikke se at det skulle være mere problematisk end at bestille en samlet løsning. Måske endda nemmere, da de så kun skal levere det de er eksperter i.


To parter betyder altid ekstra omkostninger. Det tagr l;ngere tid at blive enige om specs. Test er besværligt fordi man skal have to hold på banen. Troubleshooting kræver i bedste fald kun to hold på banen - i værste fald forsinker det fejlløsningen med timer/dage, fordi de to parter ikke kan blive enige om hvis fejl det er.

el_barto (36) skrev:
Der er masser af tunge systemer derude der snakker sammen uden at vide hvad der er i den anden ende.


Ja. Men det er ikke helt det samme som at det var uproblematisk at få til at virke.
Gravatar #38 - arne_v
27. mar. 2012 21:29
#37

Formelle estimation modeller vil typisk øge time forbruget med 25-33% hvis det er en fler firma leverance.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login