mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#49
Hvis det rigtige sprog til jobbet fx. er COBOL, så kan jeg nu godt forstå dem, som tænker på om det er det rigtige job. ;-)
Men hvis jeg var arbejdsløs ville jeg nu heller ikke være så kræsen. I hvert fald ved de større firmaer, så er det vigtigere at blive ansat, end at få den rigtige stilling.
En rigtig programmør tænker da om det er det rigtige sprog til jobbet, og ikke på hvor nice sproget er at kode i :-)
Hvis det rigtige sprog til jobbet fx. er COBOL, så kan jeg nu godt forstå dem, som tænker på om det er det rigtige job. ;-)
Men hvis jeg var arbejdsløs ville jeg nu heller ikke være så kræsen. I hvert fald ved de større firmaer, så er det vigtigere at blive ansat, end at få den rigtige stilling.
#25: du kan ikke sammenligne en slåfejl med stavefejl.
Jeg mener stadig, at det er mangel på respekt for andre, at man, i det minste, ikke forsøger at stave korrekt.
Jeg ved der findes ordblinde osv, men udtalelser som "Jeg gidder ikke checke mine indlæg" viser da (for mig) at man ikke engang prøver.
#26: Sidst jeg hørte noget hed den iSeries :-) ikke at det gør det meget bedre....
Jeg mener stadig, at det er mangel på respekt for andre, at man, i det minste, ikke forsøger at stave korrekt.
Jeg ved der findes ordblinde osv, men udtalelser som "Jeg gidder ikke checke mine indlæg" viser da (for mig) at man ikke engang prøver.
#26: Sidst jeg hørte noget hed den iSeries :-) ikke at det gør det meget bedre....
#53
Mit gaet er at mange "Stavefejl" herinde er slaa fejl..
Men udover det, ja, de fleste staver vel efter bedste formaaen..
Det er ikke alle der staver lige godt, men rent ud sagt, saa har det altsaa ikke den store betydning for et IT-job. Hverken netvaerksopsaetning eller programmering kraever at man kan stave perfekt...
HVis man sidder og laver dokumentation, saa er det nok en fordel :P
#37
;'[ <-- Der har jeg skrevet æøå :P
#27
Helt enig, men jeg tror nu ogsaa at de fleste tage imod de kurser og "efter uddannelser" de kan faa, ogsaa selvom de ikke har den forudgaaende uddannelse :P
Mjah, altsaa, det kommer jo an paa hvilke kompetancer vi snakker om..
IT-support ( den gamle :P ) giver jo rent faktisk et kort overblik over Cisco crap og linux firewall / webserver / dns / mail server... Men ikke noget vildt dybdegaaende :D
( Ud fra at jeg kunne alle de ting vi "laerte" saa maa den siges at vaere ret overfladisk :P )
.... Skraemmende nok saa var der rent faktisk en del derude som ikke vidste man kunne faa forskellige keymaps .....
Eks. Der var en som troede jeg havde koebt min computer i england fordi jeg ikke "kunne" skrive æøå ...... Jeg undgik ham bare resten af skoleforloebet :D
Mit gaet er at mange "Stavefejl" herinde er slaa fejl..
Men udover det, ja, de fleste staver vel efter bedste formaaen..
Det er ikke alle der staver lige godt, men rent ud sagt, saa har det altsaa ikke den store betydning for et IT-job. Hverken netvaerksopsaetning eller programmering kraever at man kan stave perfekt...
HVis man sidder og laver dokumentation, saa er det nok en fordel :P
#37
LOL! Og det kommer fra dig? du kan jo ikke engang finde ud af at skrive ÆØÅ.
:P
;'[ <-- Der har jeg skrevet æøå :P
#27
Du kan aldrig se alene på uddannelse - og det ved man godt mange steder - men kombinationen af en tung videregående uddannelse og erhvervserfaring fører dig nu engang til den gruppe af folk der er ombejlede.
Helt enig, men jeg tror nu ogsaa at de fleste tage imod de kurser og "efter uddannelser" de kan faa, ogsaa selvom de ikke har den forudgaaende uddannelse :P
Jeg har selv været på den fantastiske uddannelse du skriver om, hvilket er grunden til jeg fniser lidt i skægget når folk forklarer hvorfor uddannelsen er bedre end både datamatiker og datalogi. I mine øjne er de uddannelse meget enkelt ikke kompetancegivende overhovedet.
Mjah, altsaa, det kommer jo an paa hvilke kompetancer vi snakker om..
IT-support ( den gamle :P ) giver jo rent faktisk et kort overblik over Cisco crap og linux firewall / webserver / dns / mail server... Men ikke noget vildt dybdegaaende :D
( Ud fra at jeg kunne alle de ting vi "laerte" saa maa den siges at vaere ret overfladisk :P )
Men fido - uddannelsebaggrund forklarer i det mindste hvorfor du aldrig har fundet ud af at slå ÆØÅ til i din installation... :-P
.... Skraemmende nok saa var der rent faktisk en del derude som ikke vidste man kunne faa forskellige keymaps .....
Eks. Der var en som troede jeg havde koebt min computer i england fordi jeg ikke "kunne" skrive æøå ...... Jeg undgik ham bare resten af skoleforloebet :D
IT-support ( den gamle :P ) giver jo rent faktisk et kort overblik over Cisco crap og linux firewall / webserver / dns / mail server... Men ikke noget vildt dybdegaaende :D
( Ud fra at jeg kunne alle de ting vi "laerte" saa maa den siges at vaere ret overfladisk :P )
Hvad? Det lyder som om de har proppet noget meningsfyldt ind i uddannelsen - det er da helt til grin.
Mine oplevelser var følgende:
1. Vi skulle lære Novell, hvilket betød vi fik en cd, og så gik læreren efter kaffe - ham så vi ikke mere til.
2. Vi skulle lære om sikkerhed, én af eleverne blev irriteret og syntes det var latterligt, at man ikke bare kunne share til alle, og droppe sikkerehden (han droppede ud, og lev fuldtids centervagt).
3. Vi skulle lære at programmere C++. Læreren brugte 6 uger på at forklare klassen hvordan man lavede et program der kunne skrive Hello World. Objekter - ikke noget man bruger!
4. Vi brugte 1 uge ved en drejebænk - argumentet var, at hvis man stod og manglede en skrue, så kunne ma selv lige dreje en.
5. Vi lærte at lodde dimser på et print, fordi hvis man har en stor dyr server, så købte man altså ikke bare en ny stump til serveren. Jeg spurgte efterfølgende min daværende chef, om ikke jeg lige skulle lodde lidt i vores serverfarm - han klappede ikke af begejstring.
Sidste og bedste skoleperiode var den sidste, hvor man skulle sætte en lille serverfarm op der udbød forskellige services.
Fair nok - jeg synes bare ikke det retfærdiggjorde 2½ års skolegang.
#stave / slåfejl
Det er et åbent forum, hvor alle kan melde sig til og diskutere.
Det betyder at der ikke sættes nogen minimumskrav til de indlæg der bliver smidt.
Sagt på en anden måde - hvis du ikke kan leve med meningsforstyrrende sætninger eller manglende/forkert tegnsætning og et væld af eksotiske former for stave- og udtrykformer, skal du måske til at genoverveje din kilde til nyheder og diskussionsfora.
Man kan måske forvente en rimelig standard af de nyheder der bliver bragt, men alle de indlæg der alene går på stave/udtryks-brok er i bund og grund folk der burde finde et andet sted at skrive, og så lade være med at spilde de andre newz-læseres tid med ligegyldigt brok.
#51: Altså du skrev:
"En nyudlært .NET programmør kan godt finde bøgerne frem og lærer nogle af de *gamle* sprog hvis han skal have en chance på arbejdsmarkedet."
I forbindelse med COBOL / PL/1 / C diskussionen, det er muligt det ikke var dem du hentydede til med *gamle* sprog, men det var sådan jeg opfattede det :) Og det var iøvrigt sådanne sprog jeg hentydede til som niche-sprog idag.
Er der iøvrigt nogen datamatikere der uddannes som .NET programmører idag? Jeg troede reelt stadig man benyttede java som hovedsprog på alle uddannelsesstederne. Ikke at der er den store forskel på at udvikle i de 2 teknologier, er bare nysgerrig efter om nogen ved om det har ændret sig :)
"En nyudlært .NET programmør kan godt finde bøgerne frem og lærer nogle af de *gamle* sprog hvis han skal have en chance på arbejdsmarkedet."
I forbindelse med COBOL / PL/1 / C diskussionen, det er muligt det ikke var dem du hentydede til med *gamle* sprog, men det var sådan jeg opfattede det :) Og det var iøvrigt sådanne sprog jeg hentydede til som niche-sprog idag.
Er der iøvrigt nogen datamatikere der uddannes som .NET programmører idag? Jeg troede reelt stadig man benyttede java som hovedsprog på alle uddannelsesstederne. Ikke at der er den store forskel på at udvikle i de 2 teknologier, er bare nysgerrig efter om nogen ved om det har ændret sig :)
Hvad? Det lyder som om de har proppet noget meningsfyldt ind i uddannelsen - det er da helt til grin.
Mine oplevelser var følgende:
1. Vi skulle lære Novell, hvilket betød vi fik en cd, og så gik læreren efter kaffe - ham så vi ikke mere til.
Novell havde vi vist ogsaa, men kan intet af det huske... Jeg var der nok ikke :)
De foerste 2 hovedforloeb kom jeg igennem uden at vaere der, mere eller mindre..
Gad ikke spilde min tid paa useless "hvad er en nordbro??" spoergsmaal .. :P
2. Vi skulle lære om sikkerhed, én af eleverne blev irriteret og syntes det var latterligt, at man ikke bare kunne share til alle, og droppe sikkerehden (han droppede ud, og lev fuldtids centervagt).
Vi havde ikke noget om sikkerhed... Overhovedet! :)
3. Vi skulle lære at programmere C++. Læreren brugte 6 uger på at forklare klassen hvordan man lavede et program der kunne skrive Hello World. Objekter - ikke noget man bruger!
Hah, jeg brugte foerste dag paa at lave et "gaet nummeret" spil, fik 11 og kom ikke til resten af timerne :D
4. Vi brugte 1 uge ved en drejebænk - argumentet var, at hvis man stod og manglede en skrue, så kunne ma selv lige dreje en.
Den var slem, vi skulle kun klippe print selv, men det var udelukkende fordi uddannelsen ( grundforloeb tingen ) gav adgang til fin-elektronik ting ting :)
5. Vi lærte at lodde dimser på et print, fordi hvis man har en stor dyr server, så købte man altså ikke bare en ny stump til serveren. Jeg spurgte efterfølgende min daværende chef, om ikke jeg lige skulle lodde lidt i vores serverfarm - han klappede ikke af begejstring.
Nice argument.. "Jamen chef, jeg har jo lige lavet den her led controller til vores Blade-server-farm, jeg smider den lige paa motherboardet", bare for at se chefen flyve hen og trampe en ihjel :D
Sidste og bedste skoleperiode var den sidste, hvor man skulle sætte en lille serverfarm op der udbød forskellige services.
Fair nok - jeg synes bare ikke det retfærdiggjorde 2½ års skolegang.
Jeps, det sidste forloeb med linux og windows stuff var det eneste jeg fik bare lidt ud af .. Og det var udelukkende AD serveren.. Og det jeg fik ud af det var et indtryk af at AD-servere nok er det stoerste lort man nogensinde kunne designe..
Saa det var jo godt nok :D
Ioevrigt foeler jeg ogsaa at jeg har spildt 2.5 aar derude, specielt naar en person som stadig ikke ved hvad en router er ( han har vaeret derude i ~4 aar ) kan gaa ud og faa 10 i gennemsnit ...
#56 Erhmm jeg tror selvom mange mener at COBOL/PL1 er på vej ud, så er det stadig de sprog der er bedst repræsenteret worldwide.
Du skal tænke på at alle rigtig store installationer, ofte har deres forretningskerne skrevet på mainframe - hvor det er COBOL/PL1.
For 10 år siden, mente man mainframe var død - og siden da har IBM haft en årlig vækst på 30% indenfor mainframe.
C bruges stadig til at programmere integrerede kredsløb (embedded software), UNIX er skrevet i C og rigtig mange spil/spiludviklings-værktøjer er også skrevet i C.
En del har naturligvis udvidet med C++, men der er stadig rigtig meget kode, skrevet i ren C.
Jeg vil ikke ligefrem kalde de 3 sprog for niche-sprog.
Jeg ved ikke med datamatikerne, men jeg ved at IHK's IT diplom udbyder C# på lige fod med Java. Det betyder både grundliggende programmering og den udvidede server-programmering kan tages i de to sprog.
Du skal tænke på at alle rigtig store installationer, ofte har deres forretningskerne skrevet på mainframe - hvor det er COBOL/PL1.
For 10 år siden, mente man mainframe var død - og siden da har IBM haft en årlig vækst på 30% indenfor mainframe.
C bruges stadig til at programmere integrerede kredsløb (embedded software), UNIX er skrevet i C og rigtig mange spil/spiludviklings-værktøjer er også skrevet i C.
En del har naturligvis udvidet med C++, men der er stadig rigtig meget kode, skrevet i ren C.
Jeg vil ikke ligefrem kalde de 3 sprog for niche-sprog.
Jeg ved ikke med datamatikerne, men jeg ved at IHK's IT diplom udbyder C# på lige fod med Java. Det betyder både grundliggende programmering og den udvidede server-programmering kan tages i de to sprog.
#58: Det er klart at sprogene har deres berettigelse indenfor diverse segmenter.
Men som Datamatiker uddannes man primært i forhold til udvikling af forretnings/applikations-software (i OOP-teknologier). Det er kerne-kompetencen i uddannelsen og meget af den udvikling foregår idag i Java, .NET og C++.
Det er mit indtryk at de færreste Datamatikere kommer til at beskæftige sig med Mainframe- eller OS-udvikling og derfor er disse sprog for rigtig mange datamatikeres vedkommende at betragte som niche-sprog indenfor deres segment.
Men som Datamatiker uddannes man primært i forhold til udvikling af forretnings/applikations-software (i OOP-teknologier). Det er kerne-kompetencen i uddannelsen og meget af den udvikling foregår idag i Java, .NET og C++.
Det er mit indtryk at de færreste Datamatikere kommer til at beskæftige sig med Mainframe- eller OS-udvikling og derfor er disse sprog for rigtig mange datamatikeres vedkommende at betragte som niche-sprog indenfor deres segment.
#60 Der er skam mange datamatikere der bliver sendt ud i den finansielle sektor, der den dag idag er voldsomt præget mainframes.
Som jeg sagde før, er forretningskerner ofte skrevet på mainframesk, og så udvikler man en eller anden form for grænseflade til data der skal tilgåes af sagsbehandlere i Java eller .NET.
Men helt ærlig - sådan en web-designer-uddannet mand, er sandsynligvis bedre til at skrive præsentationsgrænsefladen, end en datamatiker.
Jeg mener ikke at OOP er en kernekompetance i datamatiker.
Kernekompetancen for en datamatiker er en bred forståelse for forretningen og den logik den er bygget på, det er analyse-værktøjer og projekt-processer.
Om den endelige implementering sker i Java, C++, Lisp eller COBOL er i princippet sekundært. Det er jo 'blot' en syntaks, der skal manifistere den forudgående analyse.
At man bliver uddannet i OOP, er jo ikke ensbetydene med, at det er det man ender med at leve af, og det gør bestemt ikke sprogene til nichesprog.
Finans-sektoreren er trods alt en pæn stor blok, når man kigger på den danske industri idag.
Som jeg sagde før, er forretningskerner ofte skrevet på mainframesk, og så udvikler man en eller anden form for grænseflade til data der skal tilgåes af sagsbehandlere i Java eller .NET.
Men helt ærlig - sådan en web-designer-uddannet mand, er sandsynligvis bedre til at skrive præsentationsgrænsefladen, end en datamatiker.
Jeg mener ikke at OOP er en kernekompetance i datamatiker.
Kernekompetancen for en datamatiker er en bred forståelse for forretningen og den logik den er bygget på, det er analyse-værktøjer og projekt-processer.
Om den endelige implementering sker i Java, C++, Lisp eller COBOL er i princippet sekundært. Det er jo 'blot' en syntaks, der skal manifistere den forudgående analyse.
At man bliver uddannet i OOP, er jo ikke ensbetydene med, at det er det man ender med at leve af, og det gør bestemt ikke sprogene til nichesprog.
Finans-sektoreren er trods alt en pæn stor blok, når man kigger på den danske industri idag.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.