Efter en rapport fra en bruger på Beyond3D forummet om at Samsung reserverede den hurtigste GPU-hastighed til specifikke benchmarkprogrammer i deres Samsung Galaxy S 4 internationale version, valgte man hos Anandtech at gå i dybden med denne påstand.
Anandtech fandt deres egen Samsung Galaxy S 4 international version frem, der bruger Exynos Octa 5410 processoren, hvor den mest gængse S 4 model bruger en Snapdragon S600 processor.
De første tests viste hurtigt, at alle spil og andre krævende programmer der bruger GPU’en, aldrig får presset GPU’en op i en højere hastighed end 480 MHz. Testede de derimod med benchmarkprogrammer som GLBenchmark 2.5.1, AnTuTu og Quadrant, så kører GPU’en ved sin maks. hastighed på 533 MHz.
En gennemgang af den fil der styrer disse ændringer viste, at der er specifikke henvisninger til flere benchmarkprogrammer i en streng kaldet BenchmarkBooster.
Hos Anandtech undrer man sig over, at Samsung ikke tillader alle programmer at bruge GPU’en ved den maksimale hastighed den officielt er angivet til at have.
Samsung har kommenteret på sagen og siger, at programmer har adgang til den fulde hastighed, når de er markeret som værende krævende, hvilket gælder flere fuldskærmsprogrammer som en browser, videoafspiller eller benchmarkprogram.