mboost-dp1

Microsoft Corporation

Open source driver til Kinect frigivet

- Via Adafruit - , redigeret af Pernicious

Inden Microsoft udgav deres Kinect-kamera til Xbox 360, startede firmaet Adafruit en konkurrence, som udlovede $3000 til den første, der fik hacket kameraet og lavet deres egen driver.

Allerede nu, meget kort tid efter Kinects udgivelse, kan Adafruit præsentere en vinder af konkurrencen, som har formået at få Kinect til at virke på en Linux laptop med både RGB og dybde-syn. Driveren er blevet frigivet som open source og anvender OpenGL.

Vinderen, som ikke engang ejer en Xbox, udtaler, at han vil investere pengene i flere værktøjer, som kan hjælpe med at hacke andre systemer.

Du kan se en demonstration af driveren nedenunder.





Gå til bund
Gravatar #1 - eviro
11. nov. 2010 12:03
Hvad kan man praktisk bruge det her til?
Gravatar #2 - Adagio
11. nov. 2010 12:04
Vil det her betyde at alle teoretisk set kan begynde at lave spil til PC der bruger Kinect?
Gravatar #3 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. nov. 2010 12:07
#2 Ja, det gad jeg også godt vide!

- Læste engang noget om en der havde fået Wii-dimsen til at fungere på en bærbar også - hvor du kunne bevæge dig i en 3D verden, kan lige prøve at bruge min mojo til at finde et link :)

Tadaaa!
[url= til 3D halløj[/url]
Gravatar #4 - Anders Fedеr
11. nov. 2010 12:11
Fascinerende. Hvad mon Microsoft's advokater ville sige til at man brugte det til et Linux-baseret spil?
#5 - 11. nov. 2010 12:11
Tror man får MS på nakken hvis man laver spil til Kinect....

Men det er stadig skide sjovt at lege med.... Ligesom det var med Wii'en(multitouch, headtracking etc.).... Har jeg godt nok brugt mange timer på.



Lidt sjovt når man ser på MS's udtalelse:

“With Kinect, Microsoft built in numerous hardware and software safeguards designed to reduce the chances of product tampering. Microsoft will continue to make advances in these types of safeguards and work closely with law enforcement and product safety groups to keep Kinect tamper-resistant.”
Gravatar #6 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. nov. 2010 12:14
Scorp-D (5) skrev:
Ligesom det var med Wii'en(multitouch, headtracking etc.)


Ih altså! Lidt hurtigere end mig :P
Gravatar #7 - OxxY
11. nov. 2010 12:15
Anders Feder (4) skrev:
Fascinerende. Hvad mon Microsoft's advokater ville sige til at man brugte det til et Linux-baseret spil?


Erm, det kan de vel ikke gøre noget ved? Folk må da selv om de vil smide den i en pc og køre noget obskur software. De kan gøre hvad de vil med software updates etc. (som sony og deres ps3) for at prøve at forhindre det, men rent lovmæssigt kan jeg ikke se de kan gøre en skid.
#8 - 11. nov. 2010 12:15
Thoroughbreed (6) skrev:
Ih altså! Lidt hurtigere end mig :P


Ahh så skal du da linke til Johnny Lee's site:

http://johnnylee.net/projects/wii/
Gravatar #9 - Medallish
11. nov. 2010 12:16
eviro (1) skrev:
Hvad kan man praktisk bruge det her til?
Kameraet kan måle dybde, det har mange praktiske applikationer :D.

Syns det er fedt, Microsoft har jo lige fået at vide af retten at folk gerne må hacke deres Xbox's da det høre under "fair use"
link
Så mon ikke det her får lov at fortsætte.
Gravatar #10 - XorpiZ
11. nov. 2010 12:16
Adagio (2) skrev:
Vil det her betyde at alle teoretisk set kan begynde at lave spil til PC der bruger Kinect?


Det er vist meget teoretisk. Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, så har de fået Kinect til at spytte data ud, men det er jo den nemme del.

De mangler stadig alle algoritmerne der laver selve motion-detection-delen. Og dem der genkender folk. Og dem der reagerer på voice-input. Osv.
Gravatar #11 - PHP-Ekspert Thoroughbreed
11. nov. 2010 12:18
Scorp-D (8) skrev:
Ahh så skal du da linke til Johnny Lee's site:


Arrrh, min søge-mojo er ikke god i dag, kunne ikke huske hans navn - tak for linket ;)
#12 - 11. nov. 2010 12:18
XorpiZ (10) skrev:
Det er vist meget teoretisk. Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, så har de fået Kinect til at spytte data ud, men det er jo den nemme del.

De mangler stadig alle algoritmerne der laver selve motion-detection-delen. Og dem der genkender folk. Og dem der reagerer på voice-input. Osv.


Ja, sidst jeg hørte brugte Kinect 10% af Xboxens ressourcer... det vil altså sige at der er nogle voldsomme algoritmer som skal findes/laves.
Gravatar #13 - OxxY
11. nov. 2010 12:19
XorpiZ (10) skrev:
Det er vist meget teoretisk. Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, så har de fået Kinect til at spytte data ud, men det er jo den nemme del.

De mangler stadig alle algoritmerne der laver selve motion-detection-delen. Og dem der genkender folk. Og dem der reagerer på voice-input. Osv.


Præcis. Men det er første skridt på vejen, når først man ved hvilken form den tilgængelige data har, så er det nemmere at lave de bagvedliggende algoritmer.
Gravatar #14 - GoBBLeS666
11. nov. 2010 12:23
Heh, meget fedt. Det kan være det var en ekstra grund til at de gjorde algoritmerne softwarebaseret, altså så man ikke stod i denne situation hvor den er hacket efter 3 timer men så i stedet havde alt det specielle ved det fulde system(headtracking og alt det der.)
Gravatar #15 - Anders Fedеr
11. nov. 2010 12:27
OxxY (7) skrev:
Erm, det kan de vel ikke gøre noget ved?

Erm, det er før set at Microsoft's advokater har gjort noget ved noget de "ikke kan gøre noget ved".
Gravatar #16 - OxxY
11. nov. 2010 12:28
GoBBLeS666 (14) skrev:
Heh, meget fedt. Det kan være det var en ekstra grund til at de gjorde algoritmerne softwarebaseret, altså så man ikke stod i denne situation hvor den er hacket efter 3 timer men så i stedet havde alt det specielle ved det fulde system(headtracking og alt det der.)


At smide algoritmerne i hardwaren ville edderdylme også være retarderet, så har de ingen muligheder for at lave opdateringer. Ok de kunne vel smide reprogrammerbare processorer i kinect, men så havde prisen nok set lidt anderledes ud :D
Gravatar #17 - h8x0r
11. nov. 2010 12:28
Det er vel ret beset "bare" at kigge på reference design fra PrimeSense? Ikke fordi jeg vil underkende indsatsen. :) Men det er vel også det Microsoft har brugt?
http://www.primesense.com/?p=514
Gravatar #18 - OxxY
11. nov. 2010 12:29
Anders Feder (15) skrev:
Erm, det er før set at Microsoft's advokater har gjort noget ved noget de "ikke kan gøre noget ved".

Som i at fratage brugeren retten til at bruge det han har købt som han vil? Godt nok har de et dygtigt legal team, men still...
#19 - 11. nov. 2010 12:31
Tror først man får problemer hvis man vil lave kommercielle programmer/spil som gør brug af Kinect på en utilsigtede måde....

Men så står man tilgengæld også i lort op til halsen....
Gravatar #20 - Anders Fedеr
11. nov. 2010 12:36
OxxY (18) skrev:
Som i at fratage brugeren retten til at bruge det han har købt som han vil? Godt nok har de et dygtigt legal team, men still...

Nej, som i at gå efter udbydere af "ikke-autoriseret indhold".
Gravatar #21 - XorpiZ
11. nov. 2010 12:37
OxxY (13) skrev:
XorpiZ (10) skrev:
Det er vist meget teoretisk. Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, så har de fået Kinect til at spytte data ud, men det er jo den nemme del.

De mangler stadig alle algoritmerne der laver selve motion-detection-delen. Og dem der genkender folk. Og dem der reagerer på voice-input. Osv.


Præcis. Men det er første skridt på vejen, når først man ved hvilken form den tilgængelige data har, så er det nemmere at lave de bagvedliggende algoritmer.


Det er sandt. Jeg forudser dog, at der kommer til at gå laaaang tid, inden det for alvor bliver brugbart.
Gravatar #22 - OxxY
11. nov. 2010 12:42
Anders Feder (20) skrev:
Nej, som i at gå efter udbydere af "ikke-autoriseret indhold".


Linux spil der bruger en opensource driver tror jeg også de vil få problemer med at gøre noget ved, så længe de ikke bruger microsofts trademarks til at promovere sig med. At skidtet så kun virker hvis brugeren smider sin Kinect i pc'en er vel brugerens sag og ikke udviklernes.

Hvis de direkte kopiere algoritmerne, eller på anden måde kopierede microsofts software, så kan jeg se der falder brænde ned! Men ellers ikke.
Gravatar #23 - Windcape
11. nov. 2010 12:44
XorpiZ (10) skrev:
De mangler stadig alle algoritmerne der laver selve motion-detection-delen. Og dem der genkender folk. Og dem der reagerer på voice-input. Osv.
Jeps.

Det er "bare" en driver til hardwaren. Selve genkendelsesdelen er jo hovedsageligt software, og det bliver aldrig open source :p
Gravatar #24 - OxxY
11. nov. 2010 12:53
Windcape (23) skrev:
Jeps.

Det er "bare" en driver til hardwaren. Selve genkendelsesdelen er jo hovedsageligt software, og det bliver aldrig open source :p


Ikke i mircosofts form, men det forhindre da ikke hobbyenthuisiaster i at udvikle deres egen.
Gravatar #25 - Windcape
11. nov. 2010 12:55
#24

Selvfølgelig ikke.
Gravatar #26 - HerrMansen
11. nov. 2010 12:59
Et fedt koncept men Microsoft skal nok få stoppet alle forsøg på at lave et kommercielle produkter ud af softwaren. Så ingen håb om Kinekt spil udenfor MS på PC.
Gravatar #27 - Anders Fedеr
11. nov. 2010 13:01
OxxY (22) skrev:
Linux spil der bruger en opensource driver tror jeg også de vil få problemer med at gøre noget ved, så længe de ikke bruger microsofts trademarks til at promovere sig med.

Du er tydeligvis ikke amerikaner! Jeg er sikker på at Microsoft har en milliard patenter i forbindelse med Kinect, og der er ingen garanti for at software der er designet til at interface med Kinect ikke vil være omfattet af disse.

Og så virker dumbo-logik som "det er ren og skær tilfælde at min software bruger nøjagtig samme koder og protokoller som Kinect!" altså ikke.
Gravatar #28 - Lowkey
11. nov. 2010 13:05
#26

Så længe de har eneret på hardwaren, kan de sikkert nok have glæde af at folk uden en xbox360 køber Kinect.
Gravatar #29 - Adagio
11. nov. 2010 13:07
Scorp-D (5) skrev:
Tror man får MS på nakken hvis man laver spil til Kinect....


Man vil helt sikkert få MS på nakken. Spørgsmålet er om de vil få noget ud af det. Håber så sandelig ikke at de vil vinde en sag, der vil gøre det ulovligt at lave spil der kan bruge en Kintect på andet end xbox

Jeg vil da meget gerne kunne spille spil, hvor man kan bruge kintect, men jeg vil ikke have en xbox
Jeg gad også helt vildt godt se at der blev lavet nogle spil til PC'en der kunne bruge wii-remoten. Folk har jo (som nævnt) fået Wii-remoten til at virke på PC'en
Gravatar #30 - XorpiZ
11. nov. 2010 13:09
Adagio (29) skrev:
Man vil helt sikkert få MS på nakken. Spørgsmålet er om de vil få noget ud af det. Håber så sandelig ikke at de vil vinde en sag, der vil gøre det ulovligt at lave spil der kan bruge en Kintect på andet end xbox


Måske ikke ulovligt.. men de kan nok tvinge folk til at betale licens for at benytte hardwaren.
Gravatar #31 - Adagio
11. nov. 2010 13:18
Hvilket sådan set også er fair nok :)
Gravatar #32 - Anders Fedеr
11. nov. 2010 13:22
Lowkey (28) skrev:
#26

Så længe de har eneret på hardwaren, kan de sikkert nok have glæde af at folk uden en xbox360 køber Kinect.

Det er ingen selvfølge. De har formentlig aftaler med spiludbydere omkring brugen af Kinect, og disse vil ikke se positivt på at andre kan bruge det uden aftale.
Gravatar #33 - Windcape
11. nov. 2010 13:40
HerrMansen (26) skrev:
Et fedt koncept men Microsoft skal nok få stoppet alle forsøg på at lave et kommercielle produkter ud af softwaren. Så ingen håb om Kinekt spil udenfor MS på PC.
Det er Microsoft som har brugt penge på at udvikle det, så det giver jo fint mening at de begrænser det til deres egen platform.

Der er jo intet som forhindre andre firmaer i at lave lign. produkter. Måske nogle hardware og software patenter, men udover det, nej.
Gravatar #34 - UltimateW
11. nov. 2010 14:03
Det giver jo helt nye muligheder til Spank the monkey!

http://www.addictinggames.com/monkey.html
Gravatar #35 - OxxY
11. nov. 2010 14:23
Anders Feder (27) skrev:
Du er tydeligvis ikke amerikaner! Jeg er sikker på at Microsoft har en milliard patenter i forbindelse med Kinect, og der er ingen garanti for at software der er designet til at interface med Kinect ikke vil være omfattet af disse.

Og så virker dumbo-logik som "det er ren og skær tilfælde at min software bruger nøjagtig samme koder og protokoller som Kinect!" altså ikke.


Selv i USA dækker patenter altså kun over kommerciel udnyttelse. Private hobbyprojecter kan altså ikke blive trukket i retten over patentbrud.
Når man som en kunde køber en vare, køber man samtidig retten til at bruge den, så brugeren kan sku heller aldrig komme i klemme.

Hvis der tilgengæld er firmaer der begynder at udnytte ting kommercielt, så kan vi snakke om hvilke ting de kan og ikke kan forbryde sig mod, men det er tilgengæld også helt fair.

Men MS kan altså ikke fraholde ikke fraholde private fra at skrive software eller bruge deres kinect hverken på deres PC, eller som skummel natlampe, dildo eller whatever.
Gravatar #36 - Anders Fedеr
11. nov. 2010 15:09
OxxY (35) skrev:
Selv i USA dækker patenter altså kun over kommerciel udnyttelse.

Helt og aldeles ukorrekt. Et patent er en stykke ejendom på lige fod med ophavsretten på et program eller en 4-værelses lejlighed. Og selvom ens brug ikke er kommerciel skal man jo stadig betale husleje, licens for Windows osv.

Hvis jeg laver et Kinect interface til open-source spillet Tux Racer kan jeg ikke distribuere det uden at have fået lov af Microsoft til at benytte de patenter det er omfattet af, uanset om jeg gør det for egen vinding eller ej.

Dertil kommer de kopibeskyttelses-foranstaltninger der måtte være i Kinect, som det er ulovligt at bryde under amerikansk lovgivning (DMCA).
Gravatar #37 - OxxY
11. nov. 2010 15:39
Anders Feder (36) skrev:
Helt og aldeles ukorrekt. Et patent er en stykke ejendom på lige fod med ophavsretten på et program eller en 4-værelses lejlighed. Og selvom ens brug ikke er kommerciel skal man jo stadig betale husleje, licens for Windows osv.

Hvis jeg laver et Kinect interface til open-source spillet Tux Racer kan jeg ikke distribuere det uden at have fået lov af Microsoft til at benytte de patenter det er omfattet af, uanset om jeg gør det for egen vinding eller ej.

Dertil kommer de kopibeskyttelses-foranstaltninger der måtte være i Kinect, som det er ulovligt at bryde under amerikansk lovgivning (DMCA).


DMCA havde jeg ikke lige overvejet, og det kan man helt sikkert komme i klemme med hvis opensourcedriverne ellers omgår den kopibeskyttelse der er (dette er jo ikke sikkert?).


Mhs. til patenter og brug tager du altså fejl :) Når man sælger et produkt (om det så er kinect eller windows) sælger man samtidig brugsretten. Og patenter beskytter altså kun mod kommerciel udnyttelse. Du må gerne bygge din egen Kinect selvom MS har patenter på noget af hardwaren, så længe det kun er til privat brug.
Gravatar #38 - Anders Fedеr
11. nov. 2010 15:55
OxxY (37) skrev:
Mhs. til patenter og brug tager du altså fejl :) Når man sælger et produkt (om det så er kinect eller windows) sælger man samtidig brugsretten. Og patenter beskytter altså kun mod kommerciel udnyttelse.

Hvad kan jeg sige? Det er ikke sandt. Hvis du har nogen kilder på at ikke-kommerciel brug er fritaget for patentbeskyttelse ser jeg dem meget gerne.
Gravatar #39 - OxxY
11. nov. 2010 17:05
http://www.iusmentis.com/patents/faq/infringement/

Det er åbenbart sådan at privatpersoner godt kan i USA(selvom der ikke er kotume for det), troede ellers det var ens, og well man blir klogere hver dag. I europa er privat-brug tilladt ihvertfald.

edit: jeg er for doven til at bladre The European Patent Convention igenne :P
Gravatar #40 - Anders Fedеr
11. nov. 2010 17:11
I Europa har vi slet ikke softwarepatenter.
Gravatar #41 - OxxY
11. nov. 2010 17:17
Anders Feder (40) skrev:
I Europa har vi slet ikke softwarepatenter.


Nejnej, men sådan rent generelt da! I europa har vi hverken DMCA(right?) eller Software patenter, så der faldgrupperne for at bruge kinect til andre ting langt mindre (eller MS har i hvertfald mindre sanktionsmuligheder).

Min eneste pointe var, at MS er ikke helt så bestemmene som i går og frygter (heldigvis da).
Gravatar #42 - Anders Fedеr
11. nov. 2010 17:23
OxxY (41) skrev:
Nejnej, men sådan rent generelt da! I europa har vi hverken DMCA(right?) eller Software patenter, så der faldgrupperne for at bruge kinect til andre ting langt mindre (eller MS har i hvertfald mindre sanktionsmuligheder).

Jeg kan risikere at blive straffet ved en amerikansk domstol hvis jeg bruger Kinect uden licens. Det er nok grund til ikke at gøre det. Så jo, de er nøjagtig ligeså bestemmende som jeg frygter.
Gravatar #43 - Windcape
11. nov. 2010 17:23
Anders Feder (40) skrev:
I Europa har vi slet ikke softwarepatenter.
Du mener i EU.

I United Kingdom har de.
Gravatar #44 - OxxY
11. nov. 2010 18:30
#42: Det kan godt være de fucked up i USA, men du kan altså ikke blive straffet for at bruge et produt du har købt. Når man kæber et produkt får man automatisk "licens" til at bruge det. Hvis du vil bruge din kinect som hammer kan de altså ikke forhindre dig i det.

Det er kun røv elendige copyright aftaler der kan afholde forbrugere fra at bruge deres lovlig købte produkter. Det skal patenter altså ikke have skylden for :)
Gravatar #45 - Anders Fedеr
11. nov. 2010 18:32
#44 Det er usandt. Men lad os bare blive enige om at være uenige.
Gravatar #46 - aterra
11. nov. 2010 20:51
Det Microsoft gør specielt med Kinect, er ikke i så stor grad de algoritmer der ligger i Xbox'en og håndterer Vision delen, Det er i langt højere grad imponerende at de har fået lavet et kamera med dybde syn i den pris klasse. Det skal dog siges at deres stemmegenkendelse også er imponerende, i det den kombinerer 2 ret store forskningsfelter, som begge er temmeligt avancerede, tror mere vi skal betvivle at kunne få en stemmegendelse i opensource verdenen der kan måle sig (altså en der både laver en lokal måling omkring brugeren, samtidig med en robust stemmegenkendelse, der ikke skal optrænes).

Indenfor forskningsverdenen, er der bunkevis af artikler der beskriver algoritmer omkring pose estimation på baggrund af dybdesynet, som i grove træk er hvad der foregår i Xbox'en (de har vidst lidt mere, men stadig ikke noget der er umuligt at eftergøre)
En hurtig søgning fra google og du har de første papers http://scholar.google.dk/scholar?hl=da&q=skele...
Gravatar #47 - rmariboe
11. nov. 2010 21:58
Scorp-D (12) skrev:
Ja, sidst jeg hørte brugte Kinect 10% af Xboxens ressourcer... det vil altså sige at der er nogle voldsomme algoritmer som skal findes/laves.

Xbox 360 er ikke så mægtig; du forveksler den måske med mere end dobbelt så mægtige PS3..? :)
Gravatar #48 - Tjampman
11. nov. 2010 22:14
Medallish (9) skrev:
Syns det er fedt, Microsoft har jo lige fået at vide af retten at folk gerne må hacke deres Xbox's da det høre under "fair use"
link
Så mon ikke det her får lov at fortsætte.


Scorp-D (5) skrev:
Tror man får MS på nakken hvis man laver spil til Kinect....


Jeg tror også man kan havne i problemer ligeesom Scorp siger... Fair use, handler om copyright, som ikke har nogen betydning her, med mindre han har kopieret MS kilde kode, som er ret usansynlig.

Tilgengæld har MS garanteret taget en 5-10 patenter som dog stadig afventer afgørelse, men hvis der er nogen der begynder at anvende det i større sammenhæng kan man nok se frem til en stævning.
Gravatar #49 - el_barto
12. nov. 2010 11:16
Tag jer nu sammen. Her i DK er det i hvert tilfælde lovligt at gøre med ens hardware som man vil. Om det så er at voldtage sin iPhone for at lægge Windows XP på den, er sagen ligegyldig.

Og nej, de der EULA'er og licenser du accepterer når du rykker plastikken af din Kinect-box giver jeg ikke fem potter pis for.
Gravatar #50 - Anders Fedеr
12. nov. 2010 13:18
el_barto (49) skrev:
Tag jer nu sammen. Her i DK er det i hvert tilfælde lovligt at gøre med ens hardware som man vil. Om det så er at voldtage sin iPhone for at lægge Windows XP på den, er sagen ligegyldig.

Og nej, de der EULA'er og licenser du accepterer når du rykker plastikken af din Kinect-box giver jeg ikke fem potter pis for.

Du lyder heller ikke som du har intelligenskvotient der vil bringe dig ret langt udover bygrænsen om Ydre Yllinge Røvhul (eller hvor du nu bor).

Os andre, der har en fremtid, og måske på et tidspunkt er nødsaget til at rejse til USA i f.eks. arbejdsøjemed, risikerer at blive nægtet indrejse eller tilbageholdt.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login