mboost-dp1

No Thumbnail

Ny PlayStation 3-model på vej

- Via DailyTech - , redigeret af Net_Srak

Opmærksomme læsere af Federal Communications Commissions (FCC) hjemmeside har fundet ud af, at Sony har bedt FCC om at godkende en ny PlayStation 3-model.

Der er ikke oplyst nogen detaljer om den nye model, der har navnet CECHG01, men der spekuleres i, om det kan være en billigere 40GB-version.

Efter at Sony introducerede 80GB-versionen af PS3 til $599 og satte prisen for 60GB-versionen ned til $499, er 60GB-versionen stille og roligt blevet faset ud af markedet, så den eneste reelle mulighed tilbage er $599-udgaven. En evt. 40GB-version forventer de fleste vil få en pris på $399, som vil være langt mere attraktiv for de fleste.





Gå til bund
Gravatar #51 - imago
29. sep. 2007 04:59
#41
Xbox har ikke HD-DVD, det skal købes ved siden af...
den kan ikke engang afspille DVDer
også er den grim

3 gode grunde til ikke af købe en
Gravatar #52 - imago
29. sep. 2007 05:01
#42
ja, jeg kan sagtens se forskellen

bruger vurdering
Xbox 360 : 0/6
PS3 : 5/6
Gravatar #53 - VIC
29. sep. 2007 06:05
#51
Xbox har ikke HD-DVD, det skal købes ved siden af...

Sandt nok, men som jeg har været inde på tidligere er dette et bevidst valg fra MS Gaming Division, for at holde prisen nede og undgå at brugeren kommer til at stå med en 'ubrugelig' HD-DVD maskine, hvis BluRay bliver det vindende format.
den kan ikke engang afspille DVDer

Dette er så en lodret løgn. Den afspiller DVDer ganske fortrinligt. Den nye X360 Elite kan endda upscale DVDer til HD (1080i så vidt jeg husker)
også er den grim

Dette er så en smagssag. Jeg synes eksempelvis min sorte X360 Elite er 110% porno, mens PS3-toasteren er modbydeligt grim. Hver mand sin smag....

#52
#42
ja, jeg kan sagtens se forskellen
bruger vurdering
Xbox 360 : 0/6
PS3 : 5/6

Hvad er det for en fjollet kommentar? Bare fordi der ingen brugervurdering er på den side er betyder det jo ikke at den er lig nul. Det betyder måske bare at der er flere PS3-ejere der læser det site end X360-ejere...
Gravatar #54 - LeChuck
29. sep. 2007 06:54
Som #18 siger bliver konsoller som regel bedømt på spillene, og her er vi vidst enige om at PS3 ikke ligefrem leverer varen. Så ja, den er da for dyr? Vi har ikke set spil der er længere, flottere og mere underholdende end konkurrenternes, på trods af et højere prisskilt. At det er en fin BD afspiller gør jo ikke spillene bedre, vel?

Mht. den påståede " hardware overlegenhed", hvornår ser vi den i virkeligheden? Blue Ray vil give længere spil, men Heavenly Sword kan spilles igennem på en aften? Men man kan selvfølgelig spille det på 11 forskellige sprog... Det spil der har længst levetid på PS3 lige pt er Warhawk, og det fylder 850mb....

Mht. Cell har Ubisoft lige snakket om at Conviction ikke kunne laves på PS3, da SPE'erne (grundet manglende "branch prediction") ikke er særlig gode til AI. Måske er det også derfor at Killzone 2 demoen fik prisen for dummeste AI, og at fjenderne i MGS4 heller ikke virker til at være for smarte? Sony's modsvar var at Heavenly Sword var et eksempel på god AI...

Kort sagt skal Sony få røven med sig og vise os at maskinen, rent faktisk kan give nogle enestående oplevelser rent spilmæssigt. Ratchet & Clank ser faktisk ganske interessant ud i den forbindelse.
Gravatar #55 - 2xmy
29. sep. 2007 09:39
Hvis GTA4 udkom som planlagt til PS3, ville det være en enorm fordel. Men mon ikke det er penge under bordet fra MS, der gør at de udsatte planen og venter med at udgive den færdige PS3 version til Xbox versionen er færdig?

Der er uden tvivl mere potentiale i PS3'en, Xbox'en viser sit max nu mens PS3'en kun har vist en smule af dens potentiale.
Gravatar #56 - fidomuh
29. sep. 2007 10:11
#49

Haha! Undskyldninger igen, utroligt hvor naive nogen er.. Det var da for vildt.


Undskyldninger?
....

Det er ikke mig der mener at en teknisk og featuremaessigt underlegen maskine er bedre..

Men du mener altsaa at det er en undskyldning at MS rent faktisk leverede en maskine der ikke virkede, eller hvad?

Desuden synes jeg at PS joypad er til tøser..


Det skal du jo sige, det er ikke min skyld at du ikke kan kontrollere dine fingre.

Man skal have nogle små japaner hænder for at håndtere det.[/quotet]

Nej, man skal have kontrol over sine fingre.. Til forskel fra Xbox'en, hvis joypad reelt er sygeligt daarligt at holde paa..

[quote]Hvad er det man siger, små hænder, små pikke, små fornøjelser. Det burde være PS3s nye slogan:D


Jeg bliver gladere og gladere for at have koebt en PS3, det er da sjovt som det typisk er kommentarer som denne der komme fra din side af ..

Og desuden så er det ikke Steven Spielberg der har noget som helst at skulle have sagt da han "kun" er executive producer.. Michael Bay har lavet den og har desuden også udtalt at han er glad for at den kun kommer på HD-DVD...
tech.blorge.com


Michael Bay = lorte instruktoer.
Steven Spielberg = EPIC instruktoer.

Hvem tror du, helt aerligt, selv har mest at skulle sige?
Tror du virkelig at Paramount oensker at undvaere Steven Spielberg paa alle fremtidige film?
Men udover det saa er Transformers ikke et naevnevaerdigt tab, ville bare have den paa Blu-Ray da den rent visuelt er sindsygt flot :)

#54

Det spil der har længst levetid på PS3 lige pt er Warhawk, og det fylder 850mb....


Warhawk er multiplayer jo, saa du kan ikke maale det paa den maade.. Alternativt saa er Motorstorm i samme bane da de ogsaa har online multiplayer..

Kort sagt skal Sony få røven med sig og vise os at maskinen, rent faktisk kan give nogle enestående oplevelser rent spilmæssigt. Ratchet & Clank ser faktisk ganske interessant ud i den forbindelse.


Helt enig :)
Gravatar #57 - AenimA
29. sep. 2007 10:21
Skægt at der er en 200$ forskel på 40 GB og 80 GB maskinerne, når priserne på harddiske er hvad de er. (Pt. vil jeg skyde på at prisforskellen på en 40 GB harddisk og en 80 GB er ca. maks. 150 kr. i butikkerne - hvis man ellers kan finde en 40 GB HDD)

Nærlæser man teksten kan man også se, at der muligvis mangler andre ting i den mindre PS3'er - nogle USB drev, kortlæser m.m. - men det er altsammen meget spekulativt indtil der er en officiel udmelding fra Sony.

Ang. hardware PS3/Xbox360

Det kan ikke siges nok gange - PS3'eren er ikke en teknisk overlegen maskine ifht. Xbox360.
Nok har PS3'eren 7 Cell processorer (1 er disabled) - men hver processor er langt fra så fleksibel som Xbox360'erens 3 x 3.2 Ghz processorer - og Cell er langt mere besværligt at programmere til... Flere udviklere har rost Xbox'ens udviklerværktøjer, hvilket absolut også er plus, hvis man skal programmere spil med lavere omkostninger og mere flydende grafik.

Xbox360'erens Xenos GPU vs. PS3'erens Geforce 7-serie GPU

Xenos er en mere fleksibel, stærkere GPU, PS3'erens eneste styrke ifht. Xbox360'eren er 1) Geforce 7 serien er kendt design 2) PS3'erens Cell processor kan via nogle tekniske finurligheder hjælpe med Vertex udregninger, det koster en lille smule på latency.
Men derudover kan Xenos, med dens meget stærke shaderenheder, fleksible shaderdesign og embedded Dram, nemt ses som vinder på grafikfronten, hardwaremæssigt.

Blu-ray vs. DVD

På filmsiden er det måske lidt tidligt at satse alt på Blu-Ray fra Sonys side af - men idéen om, at man kan købe et drev ved siden af Xboxen, hvis man skulle være interesseret i film, synes jeg er en bedre løsning. Langt de fleste køber en konsol til spil, så det er en god måde at reducere startomkostningerne til dem.

På langt sigt er jeg dog enig i, at Blu-rays større kapacitet kan være til nytte - film i HD tager meget plads på spildisks, og f.eks. Square Enix's meget flotte film kommer til at bruge meget plads.
4 DVD'er til det kommende Lost Odyssey til Xboxen, er efter min mening for meget. Blue Dragon har samme problem. Spil, der fortælller historien ud fra ingame motoren, som f.eks. The Darkness eller Halo3, har ikke samme problem - 3D grafik kræver langt fra den samme plads.

Spilsupport

Ikke decideret hardwarerelateret, men et vigtigt område.

Her vinder Xbox360'eren stort. Ikke nok med at at den har haft over et år til at bygge et spilkatalog op ifht. PS3'eren - MS har også haft succes til at 'snuppe' titler fra udviklere, der typisk kun udgiver til Playstation. Bioshock, Halo3, Gears of War, PGR3 & 4, Forza Motorsport er gode eksempler på titler, der er værd at have - og så har vi ikke engang regnet alle cross-konsol titlerne ud. Selv Square Enix arbejder på et projekt (Infinite Undiscovery, dårligt navn btw.) i samarbejde med MS.. Det så jeg ikke lige komme.

Indtil videre ser PS3 eksklusive titler ikke voldsomt imponerende ud - Heavenly Sword er for kort, MotorStom - ja, Xbox360'eren har rigeligt med kørespil der kan konkurrere og overgå den titel - Resistance: Fall of man blegner lidt ved siden af Gears of War, og tematisk leger de lidt med samme emner. Ninja Gaiden Sigma er fedt - Men Ninja Gaiden II kommer til Xbox360'eren og ser endnu bedre ud.

Jeg er sikker på at PS3'eren på sigt nok skal oparbejde et bedre spilkatalog med tiden, men at sige at man heller vil vente på 'exceptionelle' titler (jvf. Fidomuh), end at have et stort udbud, er et dårligt argument. Xbox360'eren har flere 'Exceptionelle' titler, og et langt større udbud (tjek evt. hér ) - og fremtiden ser absolut også fin ud spilmæssigt.

Min konklusion:

Jeg ser en konsol som en spilmaskine, med evt. mulighed som multimediamaskine. I den rækkefølge.
Xbox360'eren er en fremragende spilmaskine - den slår ikke PC'eren, som er min foretrukne spilplatform, men den er et glimrende supplement til den.

Xbox360'eren mangler et næste-generations optisk drev til spil, det vil med tiden blive mere udtalt end det er nu - på den anden side laver man arbejde med procedurale teksturer, der kan modarbejde pladsmanglen, og ingame filmsekvenser er på at niveau, hvor de kan konkurrere med præ-renderede (jvf. Gears of War) - stadig, hvis XBox360'eren skulle have et svagt punkt, så er det dér.
Til film er det optiske drev ligegyldigt, da man købe det som ekstraudstyr (eller spare det væk, hvis man ikke har brug for det)

Xbox360'eren kan streame mediefiler fra PC'eren - også over trådløst netværk - hvilket gør den til en mere fleksible multimediamaskine end PS3'eren IMO - forudsat man har en Windows maskine i hjemmet.

...Det blev så et lidt længere indlæg end beregnet :)
Gravatar #58 - TonyMontana
29. sep. 2007 10:28
Aenima:

Stærkt;)
Gravatar #59 - Simm
29. sep. 2007 12:43
Aeinma: Fin objektiv vurdering, synes jeg - gid der var mere af det her, end det sædvanlige mudderkast

TonyMontana, et godt råd: hvis du skal bruge kilder til at underbygge dine i forvejen flamebait-ratede indlæg, så brug nogle officielle kilder. At linke til *random* blog gør det ikke just troværdigt.
Gravatar #60 - kimx
29. sep. 2007 13:06
#57
Bare en lille rettelse

PS3 har ikke 7 cell processorer, den har en cell processor der består af en multifunktions CPU med IBM's Power arkitetur, og 7 SPE'er.
Gravatar #61 - Trentors
29. sep. 2007 13:20
#36
Enig med dig. Hellere havde de få klassikere end de brede pøbelspil som f.eks. samtlige spil baseret på film-licenser (med så absurd få antagelse at jeg ikke gider nævne dem ;-) ).

Jeg forstår heller ikke problemet. Sony Computer Entertainment er en KÆMPE udgiver som har lavet masser af AAA-spil og deres konsoller har været proppet med klassikere. Der skal nok kommer masser af gode spil til PS3 - det er bare det at hardwaren er så nu og unik at udviklerne ikke har haft nok tid med den som EA også påpegede da de blev kritiseret for deres PS3-versioner af sports-spil.



God of War 1+2 er suveræne og Shadow Of The Colossus er simpelthen en unik spiloplevelse så det er bare med at komme igang.

Du må heller ikke snyde dig selv for Final Fantasy XII som er helt fantastisk og giv også lige Ico en chance - der appelerer ikke så bredt som SoTC men jeg var personligt vild med det :-)
Gravatar #62 - Trentors
29. sep. 2007 13:21
#57
Ang. hardware PS3/Xbox360
Drop det der med "den er svære at programmere til". PS2 var ifølge samtlige udviklere den sværeste maskine at kode til i den forrige generation og det gik ikke just dårligt for den.

Prøv at kigge på credits'ne til spil. De folk der koder game-enginen til maskinerne udgør ikke just størstedelen vel? Det er content der er dyrt at lave - ikke programmering og hvis det endelig er så svært at kode til et format kan man jo bare købe en engine som Unreal. Personligt er jeg ligeglad med om 10-20-30 programmerører i et udviklerhold på et par hundrede mand - jeg er end user.

Og ja Cell SPE'erne er ikke ligeså fleksible som en almindelig kerne men husk stadig at Cell har en almindelig kerne og 7 SPE'er til at matche de to ekstra kerner i Xboxens CPU. Desuden kan de SPE'erne ikke være helt ufleksible siden de både kan afvikle et OS, afvikle codecs, lave fysik og kan bruges til AI. Hvad er det lige de ikke kan?

Xbox360'erens Xenos GPU vs. PS3'erens Geforce 7-serie GPUWell ironisk nok kan man måske sige at Xbox 360 Xenon GPU er ret fleksibel men omvendt var PS2's EmotionEngine renderer meget mere fleksibel end den nVidia chip der sad i den gamle Xbox. Hvilken maskine havde den bedste grafik?

Embedded RAM er heller ikke nyt. Husker du Gamecube? Dens GPU var også lavet af ATI (indirekte....firmaet der lavede den blev overtaget af ATI). Var dens performance bedre end GPU'en i den gamle Xbox?

Jeg tror vi bliver nødt til at vente og se.


Blu-ray vs. DVD
Enig. Spil med ingame engine BURDE ikke havde helt det samme problem men det er da lamt at man allerede nu får spil på 4 DVD'er til Xbox'en. Personligt ville det irriterer mig meget at skulle skifte disk under et spil nu alt andet er blevet så bekvemmeligt (wireless controllere osv.) og jeg hadede at man f.eks. skulle gøre det på Gamecube spil som RE4 og Metal Gear Solid : Twin Snakes....og sidstnævnte brugte endda ingame engine...

Spilsupport
Tja det er smag og behag jo. Xbox er en shooter/sports konsol og det er for det meste absolut ikke min type spil da jeg ofte syntes de rettet lidt for meget mod pøblen og har et artistisk niveau på niveau med Michael Bays Transformers ;-)

Den klare undtagelse er selvfølgelig Bioshock som både er intelligent, smukt og underholdende.

Ligeså er jeg da enig med dig at Resistance og Motorstorm heller ikke er stor kunst og jeg ville nok ikke havde købt dem selv hvis spillende ikke fulgte med. Men Heavenly Sword er flot lavet, det er ambitiøst og der er gjort noget ud af handling og alt det som visse gamere bare ville zappe forbi så de kan komme til at skyde nogen flere baddies ;-)

Men der er ikke mange af den slags spil p.t. på PS3 men det kommer der. Folk må have hukommelse som en si men kan nogen huske de første spil til 360'eren? De suttede for at sige det mildt. Det samme gjaldt PS2 og sågar PS1.

SCE er en af verdens største spilproducenter og de har masser af gode franchises. Og spillene skal nok komme - det er jo ikke som at Sony har fyret hele sin talent-pulje overnight og spil som Uncharted + Ratchet og Clank er spil som udkommer i år fra udviklingsteams som endnu ikke har skuffet mig. De er begge ekslusive og anmelderne hos f.eks. IGN har allerede skamrost builds af begge spil.

Men er man kun til shootere og sportspil så er Xbox når mere den platform man skal satse på. Men så ville man heller ikke værdsætte spil som LittleBigPlanet eller en klassiker som Shadow of the Colossus. Faktisk er jeg endda lidt i tvivl om man ville værdsætte Bioshock...

MIN konklusion
PS3 er en teknisk bedre maskine. Den er dyrere ja - men med det i mængde er det vel ikke skide underligt. Et Geforce 8800GTX kort er også dyrere end et 8600GTX.

Desuden kan den teknisk set mere med sit indbyggede trådløse netværk, bluetooth, GIGAbit LAN, HDMI 1.3, lownoise design, kortlæser osv. osv.

Spillene er en anden sag. Hvis der ikke kommer flere nu så er det mildest talt en kedelig sag men historisk set er det jo utopi (Sony har stadig ikke bare lige skaffet sig af med alle deres udviklere). Om man kan lide spillene der kommer er en anden sag. Personligt bryder jeg mig ikke specielt om de genre der på Xbox 360 og hvorfor skulle det modsatte i så fald ikke være gældende?


For det første skal du lige sætte dig ind i PS3 ingen du kritiserer den. Den streamer UDEN problemer fra en PC med lyd (AAC, WMA, MP3 og WAV), billeder og video (desværre kun MPEG og MPEG4 so far) og den har trådløst netværk fra starten. Så ved mindre at Xbox 360 også kan afspille XviD og DivX ser jeg absolut ikke den har en fordel der.

Den understøtter selvfølgelig også playlister og mappe-browsning. Ydermere kan der snildt installeres Ubuntu på maskinen og modsat Xbox kan du tilslutte bluetooth mus, tastatur og headset uden problemer.
Gravatar #63 - Trentors
29. sep. 2007 13:22
#57
Ang. hardware PS3/Xbox360
Drop det der med "den er svære at programmere til". PS2 var ifølge samtlige udviklere den sværeste maskine at kode til i den forrige generation og det gik ikke just dårligt for den.

Prøv at kigge på credits'ne til spil. De folk der koder game-enginen til maskinerne udgør ikke just størstedelen vel? Det er content der er dyrt at lave - ikke programmering og hvis det endelig er så svært at kode til et format kan man jo bare købe en engine som Unreal. Personligt er jeg ligeglad med om 10-20-30 programmerører i et udviklerhold på et par hundrede mand - jeg er end user.

Og ja Cell SPE'erne er ikke ligeså fleksible som en almindelig kerne men husk stadig at Cell har en almindelig kerne og 7 SPE'er til at matche de to ekstra kerner i Xboxens CPU. Desuden kan de SPE'erne ikke være helt ufleksible siden de både kan afvikle et OS, afvikle codecs, lave fysik og kan bruges til AI. Hvad er det lige de ikke kan?

Xbox360'erens Xenos GPU vs. PS3'erens Geforce 7-serie GPUWell ironisk nok kan man måske sige at Xbox 360 Xenon GPU er ret fleksibel men omvendt var PS2's EmotionEngine renderer meget mere fleksibel end den nVidia chip der sad i den gamle Xbox. Hvilken maskine havde den bedste grafik?

Embedded RAM er heller ikke nyt. Husker du Gamecube? Dens GPU var også lavet af ATI (indirekte....firmaet der lavede den blev overtaget af ATI). Var dens performance bedre end GPU'en i den gamle Xbox?

Jeg tror vi bliver nødt til at vente og se.


Blu-ray vs. DVD
Enig. Spil med ingame engine BURDE ikke havde helt det samme problem men det er da lamt at man allerede nu får spil på 4 DVD'er til Xbox'en. Personligt ville det irriterer mig meget at skulle skifte disk under et spil nu alt andet er blevet så bekvemmeligt (wireless controllere osv.) og jeg hadede at man f.eks. skulle gøre det på Gamecube spil som RE4 og Metal Gear Solid : Twin Snakes....og sidstnævnte brugte endda ingame engine...

Spilsupport
Tja det er smag og behag jo. Xbox er en shooter/sports konsol og det er for det meste absolut ikke min type spil da jeg ofte syntes de rettet lidt for meget mod pøblen og har et artistisk niveau på niveau med Michael Bays Transformers ;-)

Den klare undtagelse er selvfølgelig Bioshock som både er intelligent, smukt og underholdende.

Ligeså er jeg da enig med dig at Resistance og Motorstorm heller ikke er stor kunst og jeg ville nok ikke havde købt dem selv hvis spillende ikke fulgte med. Men Heavenly Sword er flot lavet, det er ambitiøst og der er gjort noget ud af handling og alt det som visse gamere bare ville zappe forbi så de kan komme til at skyde nogen flere baddies ;-)

Men der er ikke mange af den slags spil p.t. på PS3 men det kommer der. Folk må have hukommelse som en si men kan nogen huske de første spil til 360'eren? De suttede for at sige det mildt. Det samme gjaldt PS2 og sågar PS1.

SCE er en af verdens største spilproducenter og de har masser af gode franchises. Og spillene skal nok komme - det er jo ikke som at Sony har fyret hele sin talent-pulje overnight og spil som Uncharted + Ratchet og Clank er spil som udkommer i år fra udviklingsteams som endnu ikke har skuffet mig. De er begge ekslusive og anmelderne hos f.eks. IGN har allerede skamrost builds af begge spil.

Men er man kun til shootere og sportspil så er Xbox når mere den platform man skal satse på. Men så ville man heller ikke værdsætte spil som LittleBigPlanet eller en klassiker som Shadow of the Colossus. Faktisk er jeg endda lidt i tvivl om man ville værdsætte Bioshock...

MIN konklusion
PS3 er en teknisk bedre maskine. Den er dyrere ja - men med det i mængde er det vel ikke skide underligt. Et Geforce 8800GTX kort er også dyrere end et 8600GTX.

Desuden kan den teknisk set mere med sit indbyggede trådløse netværk, bluetooth, GIGAbit LAN, HDMI 1.3, lownoise design, kortlæser osv. osv.

Spillene er en anden sag. Hvis der ikke kommer flere nu så er det mildest talt en kedelig sag men historisk set er det jo utopi (Sony har stadig ikke bare lige skaffet sig af med alle deres udviklere). Om man kan lide spillene der kommer er en anden sag. Personligt bryder jeg mig ikke specielt om de genre der på Xbox 360 og hvorfor skulle det modsatte i så fald ikke være gældende?


For det første skal du lige sætte dig ind i PS3 ingen du kritiserer den. Den streamer UDEN problemer fra en PC med lyd (AAC, WMA, MP3 og WAV), billeder og video (desværre kun MPEG og MPEG4 so far) og den har trådløst netværk fra starten. Så ved mindre at Xbox 360 også kan afspille XviD og DivX ser jeg absolut ikke den har en fordel der.

Den understøtter selvfølgelig også playlister og mappe-browsning. Ydermere kan der snildt installeres Ubuntu på maskinen og modsat Xbox kan du tilslutte bluetooth mus, tastatur og headset uden problemer.
Gravatar #64 - imago
29. sep. 2007 14:27
#53

Xbox har ikke HD-DVD, det skal købes ved siden af...


Sandt nok, men som jeg har været inde på tidligere er dette et bevidst valg fra MS Gaming Division, for at holde prisen nede og undgå at brugeren kommer til at stå med en 'ubrugelig' HD-DVD maskine, hvis BluRay bliver det vindende format.


det er det gode ved PS, det kommer man aldrig til af stå med en ubrugelig blueray afspiller :)
da den ekstra plads også kan bruges af til spil, så kan ikke skal skifte midt i et spil


den kan ikke engang afspille DVDer


Dette er så en lodret løgn. Den afspiller DVDer ganske fortrinligt. Den nye X360 Elite kan endda upscale DVDer til HD (1080i så vidt jeg husker)


jeg må have læst på nogle ikke opdateret sider

også er den grim


Dette er så en smagssag. Jeg synes eksempelvis min sorte X360 Elite er 110% porno, mens PS3-toasteren er modbydeligt grim. Hver mand sin smag....


se, selv MS syntes af den var så grim af de var nød til af lave den i en anden farve ;)
Gravatar #65 - VIC
29. sep. 2007 14:58
#62+63
Nu skriver du at X360 er en shooter/sports konsol, men det er ikke helt sandt. Her kan man se at FPS/TPS kun udgør 17%. Nu kan jeg ikke lige finde det rigtige link, men læste for et par måneder siden at X360 faktisk lå som en af de laveste konsoller hvad angår procentdelen af shooterspil.
Det er så rigtigt at der er mange sportsspil, men langt de fleste af disse er EAs årlige opdateringer (FIFA, NFL, Tiger Woods osv. som de plejer at release på alle platforme, så her skiller den sig jo heller ikke nævneværdigt ud.

#64
det er det gode ved PS, det kommer man aldrig til af stå med en ubrugelig blueray afspiller :)
da den ekstra plads også kan bruges af til spil, så kan ikke skal skifte midt i et spil

Du har sandsynligvis ret, men hvis Sony, pga. manglende salg, er nødt til at indstille produktionen af BluRay film er jeg ret sikker at de også indstiller produktionen af BluRay spil, da jeg tvivler på at de vil holde liv i et sådan format kun for at udgive spil, og så være tvunget til at udgive på DVDer
Nu ved jeg godt at dette er MEGET teoretisk og usandsynligt, men hvis det sker vil alle PS3 ejere have betalt det ekstra for en BD funtionalitet de ikke ville kunne bruge til noget.
Dette scenarie har MS helt fravalgt at ville udsætte deres kunder for.
Gravatar #66 - imago
29. sep. 2007 16:18
#65
hvis Sony, pga. manglende salg, er nødt til at indstille produktionen af BluRay film er jeg ret sikker at de også indstiller produktionen af BluRay spil, da jeg tvivler på at de vil holde liv i et sådan format kun for at udgive spil, og så være tvunget til at udgive på DVDer


det vil netop være genial, så vil det være tæt på umuligt af kopierer spillene

jeg kan ikke se hvordan de skulle være tvunget til udgive af DVDer ???
det gør de jo allerede i forvejen...
Gravatar #67 - LeChuck
29. sep. 2007 17:26
#Trentors nu havde PS2 også en så stor markedsandel at udviklerne ikke lige kunne ignorere den. Selvom maskinen ikke var sjov at programmere, havde de jo ikke ligefrem noget valg. Derudover kan det godt være at programmeringen ikke er den største udgifts post ved et spil, men det er stadig den der til syvende og sidst bestemmer hvordan spillet bliver.

Mht. Cell så kan SPE'erne sikkert køre alle opgaver, hvis man lægger nok arbejde i det. Men det betyder jo ikke at de vil være gode til det. Du nævner f.eks. selv OS'et. På PS3 reserverer det konstant en SPE (hvilket vil sige at spil reelt kun har PPE og 6 SPE'er til rådighed), til sammenligning bruger X360 3% CPU tid på kerne 1 og 2 til sit OS.... Pointen er at der vil være situtationer hvor 3 PPE'er (Xenon) vil være at foretrække fremfor 1 PPE og 7 SPE'er (Cell), som f.eks. hvis du har et spil der kræver mange AI udregninger. Så nej... Cell er IKKE Xenos teknisk overlegen, det er bare en anderledes arkitektur med andre fordele og ulemper.

Mht. RSX vs. Xenos forstår jeg ærlig talt ikke dine argumenter? Hvad er det du snakker om med fleksibilitet? Fokuserer du stadig på at det er en unified shader arkitektur? Det vi reelt snakker om er jo at RSX er en gammel GPU arkitektur, mens Xenos er noget mere "up to date". Hvad ville du helst have haft i PS3, G80 eller G70? Derudover var Flipper temmelig kraftig, hvilket var tydeligt når man så på 1'st party titler. Problemet var jo bare at spillene ikke blev udviklet til GC primært, og derved blev dens fordele ikke udnyttet. Det er korrekt at det samme kunne ske for Xenos. Men der er faktisk fordele ved EDrammen selv hvis tiling ikke bliver udnyttet, de ligger i en ufattelig høj båndbredde til ROP's samt at framebufferen optager mindre af den primære hukommelse. Xenos er faktisk en ret gennemtænkt arkitektur, specielt når man sammenligner med RSX.

Så hvad er egentlig dine argumenter for at kalde PS3 "teknisk bedre"? Den har bestemt ikke en bedre GPU, den har reelt mindre ram og CPU'en er ikke nødvendigvis bedre.
Gravatar #68 - fidomuh
29. sep. 2007 17:46
#57

Godt indlaeg :)

Meget underbygget og interessant..

Jeg er sikker på at PS3'eren på sigt nok skal oparbejde et bedre spilkatalog med tiden, men at sige at man heller vil vente på 'exceptionelle' titler (jvf. Fidomuh), end at have et stort udbud, er et dårligt argument.


Nej det er ej.
Du er velkommen til at underbygge hvorfor jeg skulle foretraekke middelmaadige spil, fremfor de exceptionelle.

Jeg valgte netop PS3'eren fordi jeg ikke finder udpraeget mange exceptionelle spil paa Xbox'en, fx Halo og Gears of War, fandt jeg ikke synderligt interessante.

GoW var da meget sjovt, men det lider af samme "FPS paa konsol sucks"-problem som Fall of Man, selvom GoW var meget bedre lavet her :)

PS har foer i tiden ikke skuffet mig, xbox'en har ikke gjort andet end at skuffe mig :)

Xbox360'eren har flere 'Exceptionelle' titler, og et langt større udbud (tjek evt. hér ) - og fremtiden ser absolut også fin ud spilmæssigt.


Synes du.
Det eneste spil jeg misunder Xbox'en lige pt, er Skate.
Men det kommer til PS3 og 2 uger, saa jeg overlever nok ;)

Udover det saa ville jeg ikke undvaere Motorstorm og Heavenly Sword.
Saa det handler, for mig, om at finde de faa exceptionelle titler jeg gider at spille.. Men okay, jeg har saa heller ikke 10 timer om dagen at spilde paa random lorte spil, som jeg mistaenker stoerstedelen af konsolkoeberne for at have :D

Til film er det optiske drev ligegyldigt, da man købe det som ekstraudstyr (eller spare det væk, hvis man ikke har brug for det)


Men jeg kan ikke koebe et blu-ray drev som ekstra udstyr, fx..
Saa jeg synes ikke det er ligegyldigt, fx :)

Xbox360'eren kan streame mediefiler fra PC'eren - også over trådløst netværk - hvilket gør den til en mere fleksible multimediamaskine end PS3'eren IMO


Ja, for det kan PS3'en jo netop ikke ... *host*
De "Search for MediaServer" ikoner i dashboardet er jo bare pynt :)
( Har rent faktisk ikke proevet det endnu, men jeg kan ikke forestille mig andet end at de har taet paa samme muligheder.. Omend de forhaabentligt nok ikke bruger WMV :) )

- forudsat man har en Windows maskine i hjemmet.


Hvilket jeg ikke har, btw :)
Men Xbox360 kan vel streame fra et linux share?
Eller var det PS3 der kunne det? :P
Gravatar #69 - AenimA
29. sep. 2007 18:14
Ang. hardware PS3/Xbox360
Drop det der med "den er svære at programmere til". PS2 var ifølge samtlige udviklere den sværeste maskine at kode til i den forrige generation og det gik ikke just dårligt for den.

Prøv at kigge på credits'ne til spil. De folk der koder game-enginen til maskinerne udgør ikke just størstedelen vel? Det er content der er dyrt at lave - ikke programmering og hvis det endelig er så svært at kode til et format kan man jo bare købe en engine som Unreal. Personligt er jeg ligeglad med om 10-20-30 programmerører i et udviklerhold på et par hundrede mand - jeg er end user.


Det er muligt du er ligeglad med hvordan det er at programmere til Playstation 3 - men når det potentielt kan udskyde et spil p.g.a. ekstra programmering, så har det en betydning for udgifterne - især hos de mindre udviklere. Min pointe er, at det er nemmere for programmørerne at sætte sig ind i Xbox360'eren end det er for dem at sætte sig ind i Playstation 3 - og det er, ligegyldig hvordan man vender det - en mindre fordel for Xbox360 konsollen. Når man tager den større kundebase i betragtning, virker Xbox360'eren på nuværende tidspunkt ganske mere tillokkende at udvikle til. Det kan ændre sig, men det er der ikke nogen garanti for. Og det kan man også se på antallet af udviklere der, nu, udvikler til begge konsoller, eller udvikler eksklusivt til Xbox360.

Og ja Cell SPE'erne er ikke ligeså fleksible som en almindelig kerne men husk stadig at Cell har en almindelig kerne og 7 SPE'er til at matche de to ekstra kerner i Xboxens CPU. Desuden kan de SPE'erne ikke være helt ufleksible siden de både kan afvikle et OS, afvikle codecs, lave fysik og kan bruges til AI. Hvad er det lige de ikke kan?


Jeg siger ikke, at Playstation 3'eren er ude i stand til noget - hvordan du ellers har misforstået det - men mange har misforstået PS3'erens regnekraft ifht. Xbox360 - den ene har, ganske rigtigt én central processor og 7 SPE'er, mens Xbox360'eren har 3 multifunktions CPU'er. Rigtigt udnyttet er der ikke meget forskel i reel regnekraft på de to konsoller, men PS3'eren er sværere at udnytte optimalt - og endnu tror jeg ikke vi ser nogle spil der gør det. Det plejer som regelt at komme i slutningen af konsollernes levetid.

Xbox360'erens Xenos GPU vs. PS3'erens Geforce 7-serie GPUWell ironisk nok kan man måske sige at Xbox 360 Xenon GPU er ret fleksibel men omvendt var PS2's EmotionEngine renderer meget mere fleksibel end den nVidia chip der sad i den gamle Xbox. Hvilken maskine havde den bedste grafik?


Først, jeg snakker om hardware i de nye konsoller.. Sekundært er det nytteløst at tale om Playstation 2s emotion engine - der er ingen, absolut ingen, sammenhæng mellem den og Playstation 3'eren mere standardiserede Geforce grafikkort.
Det som jeg pointerer i mit første indlæg er, at Xenos chippen har nogle hardwaremæssige fordele fremfor Geforce 7 arkitekturen i Playstation 3.

Embedded RAM er heller ikke nyt. Husker du Gamecube? Dens GPU var også lavet af ATI (indirekte....firmaet der lavede den blev overtaget af ATI). Var dens performance bedre end GPU'en i den gamle Xbox?

Jeg tror vi bliver nødt til at vente og se.


Jeg snakker heller ikke om at embedded ram er noget nyt. Det er blot en konstatering at Xenos GPU'en har det, og det har Geforce GPU'en i PS3 ikke.

Blu-ray vs. DVD
Enig. Spil med ingame engine BURDE ikke havde helt det samme problem men det er da lamt at man allerede nu får spil på 4 DVD'er til Xbox'en. Personligt ville det irriterer mig meget at skulle skifte disk under et spil nu alt andet er blevet så bekvemmeligt (wireless controllere osv.) og jeg hadede at man f.eks. skulle gøre det på Gamecube spil som RE4 og Metal Gear Solid : Twin Snakes....og sidstnævnte brugte endda ingame engine...


Ja, det bør man kunne udvikle sig ud af. Forhåbentligt. Som sagt, det er min eneste store kritik af Xbox360'eren.

Spilsupport
Tja det er smag og behag jo. Xbox er en shooter/sports konsol og det er for det meste absolut ikke min type spil da jeg ofte syntes de rettet lidt for meget mod pøblen og har et artistisk niveau på niveau med Michael Bays Transformers ;-)

Den klare undtagelse er selvfølgelig Bioshock som både er intelligent, smukt og underholdende.

Ligeså er jeg da enig med dig at Resistance og Motorstorm heller ikke er stor kunst og jeg ville nok ikke havde købt dem selv hvis spillende ikke fulgte med. Men Heavenly Sword er flot lavet, det er ambitiøst og der er gjort noget ud af handling og alt det som visse gamere bare ville zappe forbi så de kan komme til at skyde nogen flere baddies ;-)

Men der er ikke mange af den slags spil p.t. på PS3 men det kommer der. Folk må have hukommelse som en si men kan nogen huske de første spil til 360'eren? De suttede for at sige det mildt. Det samme gjaldt PS2 og sågar PS1.

SCE er en af verdens største spilproducenter og de har masser af gode franchises. Og spillene skal nok komme - det er jo ikke som at Sony har fyret hele sin talent-pulje overnight og spil som Uncharted + Ratchet og Clank er spil som udkommer i år fra udviklingsteams som endnu ikke har skuffet mig. De er begge ekslusive og anmelderne hos f.eks. IGN har allerede skamrost builds af begge spil.

Men er man kun til shootere og sportspil så er Xbox når mere den platform man skal satse på. Men så ville man heller ikke værdsætte spil som LittleBigPlanet eller en klassiker som Shadow of the Colossus. Faktisk er jeg endda lidt i tvivl om man ville værdsætte Bioshock...


Først siger du at Xbox360'eren har 'pøbelvenlige' spil, og derefter indrømmer du at der ikke er særlig mange flotte, historiedrevne spil til PS3'eren?
Det er vist baseret mere på din 'følelse' end på det reelle udbud. Shadow of the Colosssus er et PS2 spil, så den kan vi godt pakke ud af diskussionen, medmindre vi skal diskutere hele bagkataloget. Littlebigplanet er slet ikke ude endnu. Men ja, det ser spændende ud. Ligesåvel som Viva Pinata til Xbox360'eren er et virkeligt spændende, nyskabende spil, under den lidt barnlige overflade.

MIN konklusion
PS3 er en teknisk bedre maskine. Den er dyrere ja - men med det i mængde er det vel ikke skide underligt. Et Geforce 8800GTX kort er også dyrere end et 8600GTX.
Desuden kan den teknisk set mere med sit indbyggede trådløse netværk, bluetooth, GIGAbit LAN, HDMI 1.3, lownoise design, kortlæser osv. osv.


Jeg tror langtfra det er den ydelsesmæssige forskel der er mellem konsollerne, hvis der i det hele taget er nogen til PS3'erens fordel.
Udstyrspakken er iorden, men meget af det kan du også finde på Xbox360'eren. Jeg er dog enig at Xbox360'eren har en tendens til at larme - men PS3'eren er heller ikke ligefrem lydløs, når man spiller et spil (især efter der er gået et stykke tid).

Spillene er en anden sag. Hvis der ikke kommer flere nu så er det mildest talt en kedelig sag men historisk set er det jo utopi (Sony har stadig ikke bare lige skaffet sig af med alle deres udviklere). Om man kan lide spillene der kommer er en anden sag. Personligt bryder jeg mig ikke specielt om de genre der på Xbox 360 og hvorfor skulle det modsatte i så fald ikke være gældende?


Enig. Det er en smagssag. Jeg kan bare ikke se de indlysende forskelle i spiludvalg.

For det første skal du lige sætte dig ind i PS3 ingen du kritiserer den. Den streamer UDEN problemer fra en PC med lyd (AAC, WMA, MP3 og WAV), billeder og video (desværre kun MPEG og MPEG4 so far) og den har trådløst netværk fra starten. Så ved mindre at Xbox 360 også kan afspille XviD og DivX ser jeg absolut ikke den har en fordel der.


Der må jeg give dig ret - PS3'eren kan faktisk godt tale sammen med en windows PC. Min fejl.

Den understøtter selvfølgelig også playlister og mappe-browsning. Ydermere kan der snildt installeres Ubuntu på maskinen og modsat Xbox kan du tilslutte bluetooth mus, tastatur og headset uden problemer.


Hvilket er meget godt, men nok ikke så almindeligt brugt. Og giver under alle tilfælde ikke nogle mærkbare fordele på konsolmarkedet, taget i betragtning af hvor og hvordan en konsol almindeligvis bliver brugt.
Gravatar #70 - AenimA
29. sep. 2007 18:30
Glemte lige at skrive at mit indlæg i post #69 var svar til Trentors i #63 - beklager.

Og tak for de positive kommentarer og den - efter newz.dk standard - gode tone :)
Gravatar #71 - rocknalle
29. sep. 2007 19:13
#38

Vi jamre da ikke. Det er ikke os der starter med at svine Xbox'en men derimod at Xbox-fansne der starter i post #2 med at kritiserer PS3 for dens høje pris. Vi forsvarer dette.


LOL! Ja så har man hørt det med. Jeg er hverken det ene eller andet fan (begge maskiner tiltaler mig ikke, PS3'en fordi der ikke er nogen interssante titler og jeg synes den er for dyr, og xb360'eren fordi at jeg mest er til originale titler og ikke bare endnu en FPS/Bilspil/EA spil).

Men det er da morsomt at konstatere hvor hårdt at folk argumenterer for at PS3 ikke er et fejlkøb (men det er da klart, hvis man lige har smid 5k ud efter noget, så er det da klart at man vil forsvare ens køb).

Men faktum er, Sony har fucket det op BIG time for dem selv, både ved for høj pris, ved at havne i usikkerhed om BluRay er et godt køb eller ej (format wars) og ved at lyve åbenlyst ud i markedet (Hvis jeg havde købt en PS3 og nu hørte om at rumble kommer alligevel, og så først i 2008, så ville jeg da være PÆNT pissed).

Hvis PS3'en kom med en dual-format (HD-DVD, Bluray), Rumble controllere og de fik banket noget ordentligt online halløj sammen, så ville det være en attraktiv konsol, også til 4000 kr.

Men som det er nu er det en OM'er!
Gravatar #72 - fidomuh
29. sep. 2007 21:45
#71

Hvis PS3'en kom med en dual-format (HD-DVD, Bluray)


Blu-Ray er rigeligt.. Den ville blive jaevnt meget dyrere hvis de skulle supporte begge formater, for ikke at tale om at Sony kun backer Blu-Ray :)

Rumble controllere


FY! Vask din mund med saebe!
Rumble er noget bravt LORT der paa ingen maade er behageligt at spille med :)

og de fik banket noget ordentligt online halløj sammen


De er igang, det er lidt soergeligt at sige det men PSN har langt mere potentiale end "Live" ( imo ), men hvorfor fanden udnytter Sony det saa ikke?! ...

så ville det være en attraktiv konsol, også til 4000 kr.
Men som det er nu er det en OM'er!


Not really, maskinen i sig selv er fin nok, jeg tror faktisk mange ville vaelge PS3 hvis den kostede 3k fx..
Gravatar #73 - atke
30. sep. 2007 07:34
Jeg forstår ikke al denne pris-brok. Hvis man endelig skal have gavn af HDTV kvaliteten, skal skærmen jo også kunne vise det. Der er ikke meget HDTV fra kabel-TV, så det må være for NexGen spil man skal have HDTV for.

Plasma TV: 109.999 (Wupti, 71" LG, 1920x1080)
LCD-TV: 16.999 (Fona, 42" Philips, 1920x1080)
Projektor: 13.599 (edbpriser, Panasonic, 1920x1080)
LCD-TV: 12.999 (Fona, 40" Sony, 1920x1080)

Surround-anlæg skal vel op omkring 7.000 for forstærker, højtalere og kabler, for at stå mål med TV'et, så 20.000 kr udover konsollen.

PS3: 5.000 (Fona / Merlin)
X360: 3.200 (Fona) + ekstra controller 325 + to middelmådige spil 300 + 1 års online 500 + HD-DVD 1700. Salmet: 5.525.

Folk hyler op om en plovmand i et 25.000 kr setup. PS3 er endda den plovmand billigere end X360, for tilsvarende bundle.
Gravatar #74 - AenimA
30. sep. 2007 09:20
#73

Jeg gav nu 3200 kr. for min Xbox360 - inkl. 2 trådløse controllere og 2 gode spil, for 1 års tid siden.

Den samme pakke koster nu ca. 2799-2999,-

Så regnestykket er mere for Xbox360:

2999 + (500 kr. Live 1 år, valgfrit. Du kan sagtens spille uden. Jeg har kørt med det gratis sølv medlemskab i 6 mdr.) + (1500 HD DVD valgfrit) + (700 kr. trådløs netværkskort, igen valgfrit)

Så man har som forbruger flere muligheder for at skrue maskinen sammen efter éns behov.

Ang. HD TV er jeg enig, de fleste glemmer at regne dem med i prisen.

Personligt har jeg sat min Xbox360'er (men setup'et kunne sagtens bruges til en PS3'er ligeså) til min TFT skærm via VGA HD kabel (Samsung 226BW) - en 22" skærm - og den kan håndtere input fra både PC og Xbox360. Den koster ca. 2500 kr.
Så behøver jeg ikke slås med konen om tv'et i stuen.

Lyd klarer mit 5.1 sæt fra Creative, det har koster ca. 700 kr. Og det klarer det udemærket ifht. det er et kontor, det skal spille op.

Men mine krav er også lidt under dine, ser det ud til :)
Gravatar #75 - TonyMontana
30. sep. 2007 10:49
AenimA:

Præcis! man kan jo selv bestemme hvordam man vil have sin X360. mange af mine venner gider ikke spille online så de har fået cracket deres (DVD Firmware) og brænder derfor sine egne spil.. Billig billig. Den mulighed har man ikke med PS3.
Gravatar #76 - AenimA
30. sep. 2007 11:29
mange af mine venner gider ikke spille online så de har fået cracket deres (DVD Firmware) og brænder derfor sine egne spil.. Billig billig.


Ja det er billigt - og ikke særlig lovligt. Jeg går ikke ind for at man brænder/cracker spil - tværtimod. Det er egoistisk og skader spilbranchen, uanset hvad man ellers synes op det lidt opskruede prisniveau på spil til konsoller i DK. Så køb spillene brugt istedet, eller drop spil, hvis man alligevel bare vil nasse.

Desuden fraskriver man sig retten til at spille online fuldstændigt med den firmware - hvilket i mine øjne er at ødelægge en del af konsollen.
Gravatar #77 - TonyMontana
30. sep. 2007 20:52
Aenima:

Samme her:) Køber mine spil(og kun de fedeste) for at game Live.. Men det er stadig en mulighed;)
Gravatar #78 - Trentors
1. okt. 2007 10:24
#65
Nu ved jeg ikke hvor du har de tal fra men hvis man kigger på de største største succes'er på Xbox 360 må man da regne med Gears of War, Bioshock og Halo med. Så IMO er det en maskine for folk som er glade for shootere.

Hvis Sony alligevel skulle droppe Blu-ray (hvilket ikke er sandsyngligt da de dominerer salget) hvad skulle forhindre dem i at fortsætte med at lave spil på Bluray. De har jo allerede produktions-apparatet og det er ikke som om at UMD er droppet som spilformat bare fordi det stort set er dødt som filmformat.
Gravatar #79 - Trentors
1. okt. 2007 10:33
#65
Nu ved jeg ikke hvor du har de tal fra men hvis man kigger på de største største succes'er på Xbox 360 må man da regne med Gears of War, Bioshock og Halo med. Så IMO er det en maskine for folk som er glade for shootere.

Hvis Sony alligevel skulle droppe Blu-ray (hvilket ikke er sandsyngligt da de dominerer salget) hvad skulle forhindre dem i at fortsætte med at lave spil på Bluray. De har jo allerede produktions-apparatet og det er ikke som om at UMD er droppet som spilformat bare fordi det stort set er dødt som filmformat.
Gravatar #80 - Trentors
1. okt. 2007 10:37
/Off topic.
Elsker dette forum. Man poster et indlæg og lige meget hvor mange gange man opdaterer siden (og husker at trykke "Gå til bund" for at finde side-navigationen) så dukker ens indlæg ikke op. Det er sgu da smart.

Men okay alt man behøver er bare at dræbe sessionen og starte en ny for at være sikker på man har postet sit indlæg og det ER registreret. Undskyld mig at jeg ikke er imponeret!!!

Så derfor jeg dobbeltposter. Skal nok huske at logge af næste gang...
Gravatar #81 - fidomuh
1. okt. 2007 10:39
#80

OT:
Du skal bare vente paa session-timeout eller Javascript update :)

JS skulle gerne opdatere noget der ligner hvert 15. sekund, men ligesom dig oplever jeg ofte at den ikke opdaterer overhovedet.. Og har mistet en del indlaeg paa det efterhaanden :)
Gravatar #82 - Trentors
1. okt. 2007 11:02
#67
Muligt men det samme gælder de mange udviklere som er under SCE's label idag. De skal udvikle til PS3 om de vil eller ej.

Og det kan godt være at udviklerne blev tvunget til at kæmpe med PS2-hardwaren men det gjorde bestemt ikke spillene dårlige.


Du har ret. Cell er ikke Xenos overlegen i alle situationer men mange mener den er det i spil. Ligesom EmotionEngine var x86-arkitekturen overlegen når det galdt spil (den kom trods alt lang tid før Xboxen og var kun clocket til 300 Mhz - alligevel klarede den sig ret flot). Spil består ofte af 3D beregninger, fysik og AI. Det er de tunge ting og det er her en SIMD-beregning ville være på sin plads og her excellerer Cell. Ironisk nok burde den faktisk ikke være god til at afvikle et OS og det er måske grunden til at der reserveres en hel SPE til XMB. Eller også er det for at gøre maskinen mere stabil og det er i så fald lykkedes.

Men det er jo kun spekulationer: Vi må vente og se.


Xenos vs. RSX. Jeps jeg fokuserede stadig på Unified Shadere for det var det jeg troede du mente. Well hvis vi bare snakker up-to-date så ville jeg da hellere have et gammelt G7900GTX end et nyt G8600GT - altså er hvor ny arkitekturen er ikke kun alene udfaldsgivende.

OG Flipper var kraftig, men ironisk set var det ikke Big N som forstod at få noget ud af den. Tænk lige på RE4 og Rogue Squadron ;-) Disse spil blev primært udviklet til GC (RS udkom ikke på andre konsoller) og RE4 ser næsten ligeså pænt ud på den noget ældre PS2 som det gjorde på GC... (har lavet en side-by-side sammenligning med begge spil på begge konsoller).

Hvorfor jeg kalder PS3 teknisk bedre:
GPU : Time will tell. Har sagt det før og siger det igen og som sagt ser Oblivion bedre ud på PS3 end på Xbox.

CPU : Måske ikke bedre end Xbox 360i alle situationer... men til SPIL og multimedia vil jeg mene den er. Ved mindre at der lige pludseligt begyndes at lægge vægt på MISD (Multiple Instructions - Single Data) ... ;-)

RAM : (512+11) vs. (256 + 256) - ikke den store forskel IMO men okay du har teknisk set ret.

Media : Bluray til spil vs. DVD. PS3 klart overlegen.

Bluetooth : Findes ikke på Xbox 360.

Gigabit Lan : Xbox 360 har kun 100 mbit

Antal controller : Xbox 360 kan have 4. PS3 kan have 7 samtidig,

Trådløst netværk : Indbygget i PS3. Add-on til Xbox 360.

HDMI : PS3 har HDMI 1.3. De nyeste versioner af Xbox 360 har 1.2 og de gamle har ingenting.

Maskinens design og STØJ-niveau. PS3 har indbygget sin strømforsyning og fylder reelt set mindre end Xbox 360 når man tager dens klods af en PSU med i betragtning. Desuden er den mærkbart mere stabil og larmer slet ikke i samme grad.

Især stabilliteten syntes jeg er et problem (og jeg snakker ikke kun TROD). Ars Technica er enige :
http://arstechnica.com/journals/thumbs.ars/2007/09...

Subtotalen ud fra det regnestykker siger mig at PS3 er teknisk overlegen. Du kan være uenig men kigger du på hvad du faktisk får med i en PS3 kan der ikke være så meget tvivl - den er jo også dyrere så helt mærkeligt er det vel ikke.
Gravatar #83 - Trentors
1. okt. 2007 11:25
#69
Ja du har ret. Et spil kan blive udskudt imens de tweaker en engine men det skete altså også på PS2. Se evt. "The makin of Metal Gear Solid 2". Flere hundrede programmører var til sidst assignet på det spil for at få det parat i tide og det blev stadig en stor kommerciel succes og de færreste aner dette.

Bottom line : Det påvirker sjældent end-userne.

Og igen så er det måske slet ikke så svært at udvikle til PS3 som folk gerne vil havde det til at lyde som. Der er jo nogen som HAR prøvet det og GØR det : http://arstechnica.com/journals/thumbs.ars/2007/08...

Du har ret. Xbox 360 har en større kundebase og det er nok Sonys største problem. Men nu er det snart et år siden at PS3 udkom og historisk set ved vi at det nu at udviklerne begynder at få styr på hardwaren - det er jo også de næste par måneder der udkommer store ekslusive titler som Uncharted og Ratchet + Clank. Der skal den slags spil på banen før PS3 bliver en sælgert.

Rigtigt udnyttet er der ikke meget forskel i reel regnekraft på de to konsoller, men PS3'eren er sværere at udnytte optimalt - og endnu tror jeg ikke vi ser nogle spil der gør det.

Det sidste tror jeg du har ret. Det hentyder Blast Factor udvikleren også og det har Factor 5 også sagt. Men jeg tror stadig at når det gælder spil så har Cell en edge med sine DSP-lignende SPE'er over en almindelig generisk CPU. Emotion Engine kunne i hvert fald med sine sølle 300 mhz giver andre "kraftigere" konsollers CPU'er et skarp modstand til trods for den var meget ældre. Måske fordi parallelism ER bedre til spil - det er jo heller ikke for sjovt at SIMD-instruktionersæt som SSE og 3Dnow! er kommer oftere og oftere for tiden i forbindelse spil og multimedia bliver mere og mere et must.

...der er ingen, absolut ingen, sammenhæng mellem den og Playstation 3'eren mere standardiserede Geforce grafikkort.

Tjo det er der jo. Husk at EE også er en CPU med parallelism i højsædet blandet sammen med 2 VPU'er. Godt være et RSX er standardiseret men det er Cell i høj grad IKKE.

Først siger du at Xbox360'eren har 'pøbelvenlige' spil, og derefter indrømmer du at der ikke er særlig mange flotte, historiedrevne spil til PS3'eren?

Well du har ret. Men det er nok fordi der er ikke er mange spil til PS3 endnu. Men kigger man på SCE's historie som udgiver vs. MS så er stilen fastlagt. Derfor jeg drog SoTC ind i billedet.

Vi diskuterer jo ikke bare konsollerne men også de firmaer bag ellers var der jo aldrig nogen der ville købe hverken Wii eller PS3 - man har jo en hvis forventning om de spil der erfaringsmæssigt kommer til maskinerne.

Og Viva Pinata ser ret fedt ud. Men det er ikke et typisk Xbox spil IMO.
Gravatar #84 - fidomuh
1. okt. 2007 11:30
... Er helvedet frosset til is?

Jeg er jo enig med Trentors?! o.O

*loeber ud efter en kold skyller*
Gravatar #85 - Trentors
1. okt. 2007 11:42
#85
Hehe jeps det er. Og Bill Gates & Steve Jobs løber på skøjter hånd-i-hånd.
Gravatar #86 - LeChuck
1. okt. 2007 14:05
#Trentors tag nu bare og læs lidt om Xenos, før du argumenterer videre om forskellen på de to GPU'er.

Oblivion på X360 fik en grafik upgrade i forbindelse med udgivelsen af PS3 versionen. Så vidt jeg er infomeret ser de ens ud.

Cell's SPE'er skulle have et stort problem med branch intensiv kode, det inkluderer bla. AI, styring og scripting. Kort sagt er det langt fra alle opgaver der egner sig til parallel computing, og det vil de aldrig komme til. Så at Cell skulle være optimal til spil, er vidst en sandhed med modifikationer. Det er dog korrekt at den egner sig rigtig godt til ting som animationer, og andre relativt simple grafiske opgave
Gabe Newell har forresten sagt følgende om PS3 / Cell : "It's a hardware architectural problem. I don't think they thought through the Cell architecture. The hardware is only as good as the software it enables.". Så der er vidst ikke bred enighed om at Cell er god til spil?

Mht. ram har X360 reelt en del mere til rådighed. PS3's OS optager 96mb, mod 32mb på X360. PS3 skal ydermere bruge plads til frame back buffer (hvor X360 bruger EDram / tiling), 720p med bare 2x AA ligger på omkring 15mb. Hvis vi tager "udvikler venligheds faktoren med" er X360's ram ikke delt, og Xenos har mere cache, hvilket gør ting en del nemmere.

Blue Ray giver mere plads på bekostning af overførelses hastighed. Så vidt jeg husker er DVD drevet i X360 mere end dobbelt så hurtigt.

Udover det er mange af de punkter hvor de mener at PS3 er "teknisk overlegen", ikke noget der har med spil kvalitet at gøre. F.eks. HDMI og diverse netværks features. Personligt vil jeg hellere have en kraftigere GPU, en mere logisk CPU og mere ram, end diverse ekstra features. Så PS3 er feature mæssigt overlegent, men teknisk set er den bestemt ikke overlegen.

Mht. stabiliteten? Hvad er det for noget fis? X360 er da ikke kendt for at gå ned i tide og utide? Jeg har da ihvertfald hørt flere hvor deres maskine har kørt fejlfrit, indtil de pludselig har fået RROD. Personligt har jeg oplevet at Oblivion har frosset et par gange ved load skærme, men det er nok nærmere pga. Bethesda's programmering. Da den autosaver før den loader har det kun været mildt irriterende. Jeg har spillet 35 timers Blue Dragon indtil nu, og den er ikke gået ned en eneste gang.

Støjen giver jeg dig til en hvis grad ret i, hvilket er en af grundene til at jeg aldrig ville bruge min X360 til film. Dog er alle PS3'ere vidst ikke lige lydløse?


Mht. softwaren må vi jo bare vente og se. Jeg er enig i at SCEI har mange gode titler under bæltet, men de har sandelig også nogle mindre gode. At eksklusive titler generelt vil være bedre til PS3 er bestemt ikke umuligt, men at bruge det som et argument for at vælge en maskine er temmelig naivt.
Gravatar #87 - fidomuh
1. okt. 2007 14:30
#86

At eksklusive titler generelt vil være bedre til PS3 er bestemt ikke umuligt, men at bruge det som et argument for at vælge en maskine er temmelig naivt.


Jeg ville nu ikke mene det er naivt at vaelge sin konsol ud fra de spil man gerne vil spille.. Men okay :)
Gravatar #88 - LeChuck
1. okt. 2007 15:21
#Fidomuh du vælger konsol udfra spil der endnu ikke er udkommet. Reelt vælger du jo PS3 fordi du kunne lide spillene på PS2. Problemet er så bare at mange af de gode / specielle titler, ikke nødvendigvis er SCEI. Langt de fleste titler er fra uafhængige selskaber, som naturligt nok vil vælge den platform der bedst for dem. Tag f.eks. Namco der bla. udgiver Eternal Sonata, Beautiful Katamari og Ace Combat på X360 nu.
Gravatar #89 - fidomuh
1. okt. 2007 16:15
#88

Final Fantasy XIII ?
Og udover det saa valgte jeg PS3 pga blu-ray og en del spil som er crossplatform. ( Assasins Creed / Skate )

Yderligere valgte jeg PS3 fordi den er kompatibel med PS2 spil, som fx God of War, som jeg har koebt idag.

Og helt udover det saa valgte jeg PS3 fordi den generelt bare er en federe konsol.. Hint hint: Den larmer ikke ...
Gravatar #90 - LeChuck
1. okt. 2007 17:42
#89 Final Fantasy XIII bliver lavet af Sqaure Enix, som heller ikke er en del af SCEI. De er endda ved at lave Infinite Discovery, som er en X360 eksklusiv titel. Min pointe er at meget få franchises / firmaer reelt er "låst" til Sony, og de vil naturligvis ende med at lave spil til den platform hvor de får det største udbytte. Derfor mener jeg stadig at "PS3 får flere exceptionelle titler" argumentet er temmelig naivt, og ikke ligefrem velunderbygget.

Mht. larmen har jeg ingen problemer med at bruge den som konsol, eller som extender for at se lidt fansubs for den sags skyld. Langt de fleste spil har konstant baggrunds musik der nemt overdøver min X360, og drevet står stille når man bruger den som extender. Som nævnt ville jeg dog aldrig bruge den til DVD.
Gravatar #91 - fidomuh
1. okt. 2007 19:46
#90

Final Fantasy XIII bliver lavet af Sqaure Enix, som heller ikke er en del af SCEI.


Kein scheisse?

De er endda ved at lave Infinite Discovery, som er en X360 eksklusiv titel.


Infinite undiscovery/indiscovery ...?
Og ja, hvad er din pointe?

Min pointe er at meget få franchises / firmaer reelt er "låst" til Sony, og de vil naturligvis ende med at lave spil til den platform hvor de får det største udbytte.


Naturligvis, hvorfor skulle det negere at jeg gerne vil spille Final Fantasy XIII ?

Derfor mener jeg stadig at "PS3 får flere exceptionelle titler" argumentet er temmelig naivt, og ikke ligefrem velunderbygget.


Det er heller ikke mit argument.
Mit argument er at jeg pt ser flere exceptionelle titler "in the making" til PS3 end jeg goer til Xbox..
Saa kan du kalde Halo3 "exceptionelt" alt det du lyster, jeg bryder mig ikke om det.

Mht. larmen har jeg ingen problemer med at bruge den som konsol, eller som extender for at se lidt fansubs for den sags skyld.


Det ville jeg have, ALLE jeg kender med en Xbox360, har en der larmer.. Og den larmer alt for meget til at jeg overhovedet ville overveje at se film paa den.

Langt de fleste spil har konstant baggrunds musik der nemt overdøver min X360, og drevet står stille når man bruger den som extender. Som nævnt ville jeg dog aldrig bruge den til DVD.


Men jeg bruger min PS3 til det hele.
Saa igen, Xbox360 larmer for meget til mig.
Udover det saa er det ikke alle spil der har random noise i baggrunden hele tiden.. Rent faktisk er mange spil gode til at skabe stemningsmusik.. Musik der snildt oedelaegges af en konstant "SSSHHHHHHH" lyd...
Men det er jo smag og behag, jeg foretraekker en konsol der ikke larmer..
Gravatar #92 - Deternal
1. okt. 2007 20:32
#74: Det var vidst næppe for udgaven med HDMI, for det er faktisk billigere end da jeg søgte på priser den anden dag.
Og hvis du ikke har HDMI så glem alt om HD-DVD drevet, da der kræves HDMI for at understøtte HDCP og der kræves HDCP for at afspille HD formaterne.
Gravatar #93 - Trentors
1. okt. 2007 21:42
#86
Jeg har læst Xenos-artiklen. OG jeg kender f.eks. udemærket til den effekt som embedded RAM har (er jo gammel Nintendo-fanboy så jeg har stået på barrikaderne for "Flipper"). Men jeg har også set at Sony har kunne sammensætte arkitekturer og designs som kunne holde vand mod langt nyere og på papiret kraftigere designs. Jeg siger stadig : Lad os vente og se...

Måske er Oblivion blevet pænere på Xbox 360 efter updaten men det har jeg ikke fundet noget konkret eksempel eller bevis på (bare fordi der står noget på Wikipedia behøver det ikke at være rigtigt og SLET ikke uden kilde).

Gabe Newells kommentar er vist taget lidt ude af kontekst. Vi aner jo ikke hvad han snakker om når det bare præsenteres på den måde. Men ærlig talt giver jeg ikke en skid for den mand når han kan komme med følgende slags udtalelser om PS3:
Just say, ‘This was a horrible disaster and we’re sorry and we’re going to stop selling this and stop trying to convince people to develop for it.’"

Kilde: http://news.teamxbox.com/xbox/12568/Gabe-Newell-Pl...

No offence: Men manden må jo være idiot hvis han mener dette. Klart at Sony smider alt væk for PS3 er jo virkelig så stor en katastrofe at det er den ENESTE mulighed.

Du har ret med RAM'en. Xbox 360 HAR mere RAM omend jeg ikke syntes det gør den store forskel.

Well det kan godt være Bluray har langsommere transfer men til gengæld VED udiklerne på PS3 at de kan forvente at der er en harddisk som kan bruges til buffer og det gør de også. Det er øvrig et af maniske Gabe Newells grudges imod 360'eren fordi Core versionen ikke har en HD og man derfor ikke kan forvente at alle 360'ere har det. Eller som han siger:
It's like, Xbox 360 doesn't make my life any better, and in fact, it makes it a lot worse...

Syntes du stadig det er en god ide at quote den pivende nisse? ;-)
Kilde: http://news.teamxbox.com/xbox/9103/Gabe-Newell-Xbo...

Du siger stadig den ikke er teknisk overlegen. Jeg er stadig ikke enig - måske er den ikke overlegen men de er i hvert fald "on par" men PS3 har som sagt flere features og et bedre teknisk design (larm og stabillitet - læs lige mit link til Ars Technica om Xbox 360 tendens til crashe). Ergo er den teknisk set bedre. Men vi BLIVER aldrig enige her og kun time will tell ;-)


Stabillitet? Læs nu det link jeg smed tidligere om Xbox 360'ere der crasher når man har spillet længe nok (den har endda en fejlkode for at skulle slukkes og køle ned - hvorfor er det nødvendigt??). Jeg har Oblivion til PS3 og det har endnu ikke crashet så måske er det ikke kun Bethesdas skyld. Faktisk har min PS3 været total stabil fra dag et og mystisk vis har ALLE spillene også været det...


Ja støjen er der altså LeChuck. Misforstå mig ikke - hvis MS løser det støjproblem og gerne gør maskinen mere stabil så køber jeg en Xbox 360 som supplement. Mange af spillene der kommer til PC kommer jo til den og den er billigere end et grafikkort der kan trække Bioshock ordentligt. Desuden har jeg brugt en formue på at gøre min PC absolut lydløs og et grafikkort i den klasse ville ødelægge dette ;-) Men MS skal løse det støj/stabillitet issue først og så har de nok en ekstra kunde - dog ville jeg stadig vælge PS3 hvis valget stod på en af de to.


Hvorfor er det naivt at vælge en Sony maskine baseret på deres tidligere historie. Det gør folk HELE tiden. Du ved selv hvor mange som forudbestilte Halo 3 UDEN at have prøvet det eller sågar læst en anmeldelse. Hvorfor? Fordi Bungie står for en kvalitet som de kan tillade sig at skuffe med.

Det er også forbandet sjældent at spil-sequels falder fuldstændig igennem jo (modsat film ;-) ).

Og personligt ser jeg frem til sequels til:
God of War
Ratchet og Clank
Jak og Daxter
Ico/SoTC
Gran Turismo

Og de er alle SCe franchises.
Gravatar #94 - AenimA
2. okt. 2007 01:23
#83

Tjo det er der jo. Husk at EE også er en CPU med parallelism i højsædet blandet sammen med 2 VPU'er. Godt være et RSX er standardiseret men det er Cell i høj grad IKKE.


Men hvad tror du får lov til at lave det største arbejde i forbindelse med 3D grafikken? At sammenligne Cell med EE er ved siden af, da Cell primært kommer (især her i starten af PS3'erens levetid) til at arbejde med CPU, AI lignende opgaver. Cell kan godt 'hjælpe' med 3D grafikken, i specifikke situationer, men den er langt fra EEs 'kast alt til skærmen med det samme før det hober sig op' design (for at udtrykke det firkantet og enkelt), der gik uden om en relativt standardiseret enhed som PS3'eren nu har.

Well du har ret. Men det er nok fordi der er ikke er mange spil til PS3 endnu. Men kigger man på SCE's historie som udgiver vs. MS så er stilen fastlagt. Derfor jeg drog SoTC ind i billedet.
Vi diskuterer jo ikke bare konsollerne men også de firmaer bag ellers var der jo aldrig nogen der ville købe hverken Wii eller PS3 - man har jo en hvis forventning om de spil der erfaringsmæssigt kommer til maskinerne.


Men billedet er jo ved at ændre sig, MS har flere udviklere - og dermed titler - bag sig end i Xbox 1 vs. PS2 tiderne. Var alt andet lige, ville jeg være enig med dig, men markedet har ændret sig, ikke alt er historie. Om et års tid ser vi nok et mere retvisende billede af markedssituationen, men pt. ser det ud til MS har 'bidt' sig mere fast. Mere fast end Sony nok bryder sig om, anyway.

Og Viva Pinata ser ret fedt ud. Men det er ikke et typisk Xbox spil IMO.


Eller også er Viva Pinata et symptom på den større opbakning fra spiludviklere og en større bid af next-gen konsolmarkedet som Xbox360 har fået. Det kan resultere i flere 'anderledes' titler. Flere kunder giver jo også bedre mulighed for en større bredde i spiltitler. Det nød/nyder netop PS2'eren meget godt af - et meget varieret udvalg af spiltitler.

Til #82

Well hvis vi bare snakker up-to-date så ville jeg da hellere have et gammelt G7900GTX end et nyt G8600GT - altså er hvor ny arkitekturen er ikke kun alene udfaldsgivende.


Nej, så derfor sammenligner du et high-end 7-serie kort med et mellemklasse 8 serie kort :) Så bliver hastigheden også en parameter. Hvis nu rent kigger arkitekturmæssigt på det, så Geforce 8 arkitekturen mere fleksibel og fremtidssikret end Geforce 7 arkitekturen - hvis alt andet ellers er lige. Nu har Xenos en noget anden arkitektur end Geforce 8 kortene, men minder dog mere om dem end f.eks. Geforce 7 serien (Unified Shaders, DirectX 9+/10 lign. features m.m.).
PS3'eren, derimod, er bundet til Geforce 7 seriens features, GPU mæssigt. Hvilket, i den sammenhæng, gør RSX mere prev-gen end next-gen sammenlignet med Xenos.

Men jeg har også set at Sony har kunne sammensætte arkitekturer og designs som kunne holde vand mod langt nyere og på papiret kraftigere designs. Jeg siger stadig : Lad os vente og se...


Men hvis du snakker om PS2'eren, så havde Sony også en større støtte fra spiludviklerne - PS2'eren havde reelt udkonkurreret MS på konsolmarkedet (set i salgstal), men pt. ser situationen ikke sådan ud i dag i PS3 vs. Xbox360 (vs. Wii, der dog taler til et andet segment) konsolmarkedet.
Kort sagt: PS2'erens design holdt måske i længere tid, og var mere konkurrencedygtig, pga. spiludviklernes opbakning (de havde jo et større markede med PS2'eren) end pga. PS2'erens reelle hardware
Men eftersom Xbox360'eren pt. har fået mere vind i sejlene. Og så kan "petitesser" som hardware og software (og herunder udviklerværktøjer) godt få en indflydelse på markedsudviklingen. Der er dog også mange andre faktorer, så vi venter og ser :)

til #89 (Trentors igen :)

Stabillitet? Læs nu det link jeg smed tidligere om Xbox 360'ere der crasher når man har spillet længe nok (den har endda en fejlkode for at skulle slukkes og køle ned - hvorfor er det nødvendigt??). Jeg har Oblivion til PS3 og det har endnu ikke crashet så måske er det ikke kun Bethesdas skyld. Faktisk har min PS3 været total stabil fra dag et og mystisk vis har ALLE spillene også været det...


Her er jeg, gosh, enig. Xbox360'erens samlekvalitet lader noget tilbage at ønske. Pt. er min til reparation pga. defekt dvd-drev, som jeg har kæmpet med i et stykke tid. Det er ikke godt nok.
Jeg passer endda godt på mit udstyr, jeg tør ikke tænke på at sætte maskinen ind i et miljø hvor der er børn tilstede. Der var MS's gamle Xbox bedre, den kunne holde til en krig. Eller min ven Bo, hvilket kommer ud på ét :)

Anyway, det er dog noget der trods alt kan forbedres vha. forbedrede produktionsmetoder (som vi også har set det for nyligt). Det er dog primært fremtidige kunder, der får glæde af det.
Man kan sige PS3'eren er startet med en noget lavere fejlrate i produktionen. Og props for det.
Gravatar #95 - LeChuck
2. okt. 2007 08:14
Mht. det tekniske bliver vi, som du selv siger, næppe enige. Gabe Newell citatet var fra Kotaku's Gc07 interview. Og ja, han er ikke ligefrem fan af konsoller. Dog er der ikke meget forskel på hans lidt for negative udtalelser om Cell, og Sony's egne udvikleres lidt for positive udtalelser.
Mht. PS2 skal du stadig huske at PS2 var de facto standarden i sidste generation, som AenimA også er inde på. Kort sagt har alverdens programmører siddet og knoklet med maskinen i de sidste 7 år, den slags kan udvirke mirakler på et closed box miljø. Bare se hvad man kunne lave på den gamle Amiga. Så det er ikke nødvendigvis fordi PS2's hardware var bedre, men nærmere fordi dens udnyttelses grad var lysår foran de andre konsoller.

ArsTechnica linket er en enkelt persons blog entry, ikke en velunderbygget artikel. Som allerede nævnt virker det nærmere til at X360 kører problemfrit, indtil de bliver knockoutet af RROD. Selvom den generelle fejlrate, når man ser bort fra RROD, dog stadig virker højere end f.eks. PS3.
Mht, fejlkoder forstår jeg ikke helt hvor du vil hen? At lave en fejlkode for overophedning, er ikke ensbetydende med at det er et generelt problem.

Mht, samle kvalitet er jeg dog også enig. Selvom jeg har en launch maskine der indtil nu har kørt problemfrit, vil jeg ikke lige sætte penge på at den aldrig får RROD. Min gamle GC var derimod bygget som en kampvogn. Hvis kammeraterne bad mig tage den med, rev man bare strøm og video/lyd stikkene ud og smed det hele ned i en normal plastic pose. Selv overfladen var lavet så den var svær at ridse. Efter 6 års hårdt brug, er der ingen fejl på den overhovedet, og kun lidt enkelte ridser i det sorte "klare" område på toppen.

Der er tydeligvis stor forskel på hvad folk "finder sig i", når det kommer til hardware. Der er ingen tvivl om at jeg helst ville have en "GC kvalitet" X360 (lydløs og solid), men det er ikke fordi jeg dagligt irriteres over den nuværende version. MS har også anderkendt at maskinen ikke ligefrem er perfekt, og har endda udvidet garantien. Kort sagt har jeg ingen problemer med hardwaren i det daglige. Om støjen er uudholdelig eller noget der forsvinder i baggrunden, afhænger åbenbart en del af brugerens personlige præference.
Btw. i den forbindelse virker det til at støj niveauet svinger en del på PS3. Jeg ser en del tråde med folk der har købt maskinen til BD film, og som mener den larmer for meget til det.

I det mindste forstod du hvor jeg ville hen med mit "naivt at købe en konsol pga. uudgivne titler argument" ;-)
Jeg kan helt klart følge dig, og jeg gør det også selv. Den primære grund til at jeg har købt Wii, er at jeg elsker Nintendos serier. Mass Effect er også blevet forudbestilt pga. mine tidligere erfaringer med Bioware's titler. MEN at jeg forudbestiller en titel til 600.-, bare fordi jeg er fan af udviklerne, er da stadig en smule naivt.
Min pointe er at når dig og Fidomuh bliver enige om, at PS3 får titler der er sublime og exceptionelle. Ja, rene kunstværker! (overdrivelse fremmer forståelsen ;-) ) Så er det noget I personligt forventer, ikke et ufravigeligt faktum.
Gravatar #96 - fidomuh
2. okt. 2007 08:25
#95

Den primære grund til at jeg har købt Wii, er at jeg elsker Nintendos serier.


Skraemmende nok har jeg koebt en Wii kun for at spille Zelda :P
( Baade de gamle GC versioner og Twilight Princess.. :) )

Metroid Prime var saa det der eller trak i mig og super Smash Bros :)

Mass Effect er også blevet forudbestilt pga. mine tidligere erfaringer med Bioware's titler.


Mass Effect er faktisk et af de eneste spil til X360 som jeg savner paa min PS3 :) ( For lige at vaere lidt OT )

MEN at jeg forudbestiller en titel til 600.-, bare fordi jeg er fan af udviklerne, er da stadig en smule naivt.


Baade og.. Du ved jo reelt at Bioware leverer kvalitet.
Paa baggrund af hvad du har laest og set af Mass Effect, saa ved du jo at det er et spil der vil underholde dig..
Det kan godt vaere at det ikke faar "MASS WANKER"-effekt, men du vil stadig blive underholdt og vaere tilfreds med koebet.

Ikke naivt, imo :)

Min pointe er at når dig og Fidomuh bliver enige om, at PS3 får titler der er sublime og exceptionelle. Ja, rene kunstværker! (overdrivelse fremmer forståelsen ;-) ) Så er det noget I personligt forventer, ikke et ufravigeligt faktum.


Selvfoelgelig.
Naar vi snakker spil / film / kunst / random, saa er det _ALTID_ subjektivt.
Derfor snakker jeg selvfoelgelig altid om min egen opfattelse af de kommende spil.. Et godt eksempel er Halo3, som man jo netop sidder og forguder idag.. Jeg synes ikke det er interessant, paa trods af at mange sites giver det 10/10 og "EXCEPTIONAL TITLE OF THE YEAR!" awards ;)
Gravatar #97 - Trentors
2. okt. 2007 14:38
# AenimA, fidomuh og LeChuck.

Inden jeg går igang med respektløst at "at slutte af på en sejrerisk måde" som det er blevet nævnt tidligere (ironi - just in case) - vil jeg lige give kudos til Jer. Dette kunne være blevet til (og har været) en værre gang mudderkastning og det er rart at se et sobert, fornuftigt niveau hvor folk ikke bare står i et hjørne og lukker l... ud. God stil og desværre noget der sker alt for sjældent når et emne som dette er oppe og vende :-)
Gravatar #98 - Trentors
2. okt. 2007 15:01
#94
Jeg tror Cell vil bidrage med mere end vi forventer til hvad der fysisk vises på skærmen. Igen må jeg pointerer at vi bliver nødt til at vente og se. Vi skal nok ud i noget Killzone 2 sammenlignet med Gears of War når den tid kommer eller se hvordan begge maskiner klarer Unreal-enginen som GoW jo bruger.

Angående udviklere har billedet ganske rigtigt ændret sig lidt men det er ikke den stor omvæltning. F.eks. havde MS også Rare med i sidste omgang selvom de først laver en anmelder-darling i denne runde ;-)

Men Sony har fået en større etableret konkurrent i MS i denne omgang en de bryder sig om - men det har også kostet MS mange penge og Peter Moores job. 1 milliard dollars er altså noget af en udgift for ikke at sikre sig at det grundlæggende design var i orden. Og prisen stopper ikke der for de er også noget badwill som skal vendes...


Viva Pinata er et typisk Rare-spil. Men ligesom andre Rares 2 andre produktioner under MS vinger er jeg i tvivl om det bliver en stor sælgert. Som sagt: Ikke et typisk MS spil og de Xbox 360 folk jeg personligt kender ville ALDRIG drømme om at købe det. Men MS købte nok Rare fordi de mente de manglede den slags spil selvom det ville få større salgsmæssig opbakning på en Nintendo-konsol. Men MS betaler regningen så det behøver ikke at løbe rundt og det er en ret unik situation for en udvikler.

--------------------------------------------------------------

Hehe det kan godt være arkitekturen er bedre men det færdige produkt er bestemt ikke. Det er der jeg ville hen. Og som sagt er Xenos mere next-gen end RSX men Cell er mere next-gen end Xenon. OG samme regler gælder : Er next-gen overhovedet en fordel for Cell...ELLER Xenos? Argumentationen virker begge veje.


Jeg tror ikke på at software-opbakningen alene gjorde den store forskel for at PS2's hardware holdt. Se på God of War 2 - det er dælme et imponerende spil og flottere end de fleste Xbox spil. Det kan ikke kun være optimering det hele og denne artikel tyder på Emotion Engine var lidt af et unikum:
http://arstechnica.com/reviews/hardware/ee.ars


--------------------------------------------------------------

Seriøst. Det er sådan en KÆMPE skam med den samle-kvalitet og støj (ved godt det er 4000 gang jeg siger det). Jeg ville som sagt gerne supplerer med en Xbox 360 - i det mindste fordi den er billigere end et grafikkort der kan trække Bioshock ordentligt ;-)
Gravatar #99 - Trentors
2. okt. 2007 15:20
#95
Hehe men jeg syntes bare manden er gal fordi han seriøst kommer med den slags udtalelser. SCE ville jo aldrig bare skrotte PS3 og helt håbløs ser den jo heller ikke til at være...

Mht. til PS2's var de factor standarden: Enig. Og den var en lukket boks men det er Gamecube, Xbox, N64, C64 osv. osv. også. Og der er stadig blevet udført mirakler næsten til trods for hvor få spil der blev udgivet til en platform (prøv at se Conkers Bad Fur Day til N64 - det er jo direkte utopisk at man kunne forestille sig et spil af den teknologi på den platform). Og Amiga ja - men den HAVDE jo en overlegen og ANDERLEDES arkitektur med sine custom-chips. Hvorimod at den oprindelig Xbox bare var en PC-in-a-box. Så det beviser mere min pointe ;-)


Om Ars Technica linket : Du har ret. Det er bare en person. Men det er en som beskæftiger sig meget med spil og det er ikke første gang man hører den slags. Hehe jo nu er overophedning er generelt problem med Xbox 360 - det er jo ikke kun RROD men endda ned til de første PSU'er som døde. Og den type fejlkode ville ikke være nødvendig for en PS3 for den er slet ikke ligeså følsom:
http://www.ps3vault.com/how-to-kill-a-ps3-console-...


Folk har forskellig tolerance for hardware kvalitet. Jeg forventer meget. Jeg vil havde en high-end oplevelse og jeg mener at et for højt støjniveau ødelægger denne. Det betyder IKKE at det gør sig gældende for andre. Men jeg ville ønske at MS satsede mere på folk som vægtede den kvalitet højere.


Nej du har ret. Vi forventer. Men det kan jo også. Hvis man f.eks. kunne lide Halo 1+2 så elsker man også Halo 3. Hvis man kan lide Ratchet og Clank så vil man helt sikkert også kunne lide den nye version osv. Sådan er det. Ellers ville folk aldrig købe et spil... man har jo som regel ikke prøvet det først ;-)
Gravatar #100 - AenimA
2. okt. 2007 18:41
#98

Ja, EE var/er et unikum (jeg har læst Ars Technicas gennemgang af arktitekturen for lang tid siden :) - men ikke lige god til det hele. God of War er meget flot, men det er Ninja Gaiden såsandelig også til den første Xbox.
Pointen er, at Sony netop ikke har lavet en EE 2 i deres PS3'er, men mere en hybrid, der læner sig kraftigt op af nogle standardkomponenter, der virker lidt 'off', og i tilfældet med GPU'en virker lidt som en sen beslutning (som rygterne også går på)

ang. Spiludviklernes opbakning

Jo, jeg tror udvikler opbakningen har en del at sige, og det kan meget vel også være det springende punkt i denne omgang.
Det største segment køber trodsalt konsollen for spillene - og der står MS alt andet lige bedre end i sidste omgang.

Det er ikke ensbetydende med at Sony på forhånd er slået, men de får mere kamp til stregen, og som det ser ud nu bliver det nok mere 50/50 mellem MS/Sony.

Vi får se.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login