mboost-dp1

unknown

Norske folkeskoler indfører Linux

-

I Norge har en gruppe frivillige udviklet en Linux-distribution til skole-brug. Pakken indeholder en norsk version af operativsystemet + mere end 100 programmer. Formålet er at få eleverne til at bruge Linux operativsystemet, i stedet for det vante Windows.





Gå til bund
Gravatar #51 - BurningShadow
20. aug. 2002 11:09
#50
Ja...
BSD = Bøsse Sex Dagligt
Gravatar #52 - sKIDROw
20. aug. 2002 11:17
#48 SaD



"Okay - før var det "indlysende", og nu skal jeg bare ikke bekymre mig om det? Okay...."
'Hvis du er bange for at få olie på fingrene så hold dig fra motorrummet på en bil!.. ;)
Syntes bare du var lidt en bitch og høre på til sidst.. ;op
Logik er noget personligt.

"Nu synes jeg selv at den distro jeg forsøger mig udi er temmeligt "n00b" - nemlig Linux Mandrake, og det er altså X i den der volder mig kvaler."
En af de nemmeste, og mest dokumenterede distroer.
Prøv at gennemgå din X opsætning.
LUG'erne er meget behjælpelige.. :)

<STRONG>"Men jeg skulle prøve en anden distro måske? Allerhelst ville jeg egentligt hellere have FreeBSD, men jeg kan simpelthen ikke fatte at installere det på den server jeg har. </STRONG>
<STRONG>Så jeg må ty til Linux, for jeg VIL have en Apache/PostGreSQL/FTP maskine :)</STRONG>
<STRONG>Skulle jeg prøve RedFlag istedet? Jeg er GUI-mand."</STRONG>
Hvis du er GUI mand kan du ikke bruge FreeBSD til en skid.. ;)


<STRONG>"Apropos FreeBSD vs. Linux, så synes jeg logoet på denne side er ret griner :) </STRONG><STRONG>http://www.linuxisforbitches.com/</STRONG><STRONG>"</STRONG>
Det er lamere som ham der er med til, at holde denne lamme flamekrig i live.
Der er hverken flere eller færre Linux tabere end der findes xBSD tabere.
Kender godt de typer han referere til, men mener de bør feje for egen dør først... ;)
Gravatar #53 - SaD
20. aug. 2002 11:18

@ Annoia
Nu prøver jeg at svare dig nogenlunde pænt, selvom jeg synes du er socialt retarderet:

Bliver man folkeskolelærer af at arbejde som sysadmin på en folkeskole? Nej
Var det min pointe? Nej

Når jeg skriver "Det er SÅ meget nemmere at administrere IIS - for mig!" tror du så at jeg udtaler mig om folkeskolen generelt, eller kan du evne at gennemskue hvad "for mig!" betyder? Nej?

Og billedet af daemonen der puler Tux er bare sjov - men du reagerer som om jeg havde sagt noget enormt bagvaskende om din mor. Slap af, kammerat ....
Gravatar #54 - annoia
20. aug. 2002 11:23
SaD - "Bliver man folkeskolelærer af at arbejde som sysadmin på en folkeskole? Nej"

Min pointe er nu den samme... Man går ikke på universitetet for at blive sysadm. Min far er folkeskolelærer og sysadm... Sådan set det jeg gik ud fra...

"Når jeg skriver "Det er SÅ meget nemmere at administrere IIS - for mig!" tror du så at jeg udtaler mig om folkeskolen generelt, eller kan du evne at gennemskue hvad "for mig!" betyder? Nej?" -Det er diskussionen uvedkommende.

"Og billedet af daemonen der puler Tux er bare sjov - men du reagerer som om jeg havde sagt noget enormt bagvaskende om din mor." -At du refererer til det site er rent i joke. Det samme er min kommentar. Jeg kan da godt indsætte nogle :) ;) :D =) :))) ;))) hvis det får dig til at forstå det bedre... Skal jeg det?

"Nu prøver jeg at svare dig nogenlunde pænt, selvom jeg synes du er socialt retarderet:" -1 stk flame-point noteret.
Gravatar #55 - SaD
20. aug. 2002 11:23
@ sKIDROw,
Ja ja :)

Og folk som annoia der farer op og kalder BSD daemonen for en "homo djævel" og spørger om BSD er et "homo styresystem" - hvad er han med til at holde gang i?
Gravatar #56 - Hektor
20. aug. 2002 11:39
#49 annoia:
"Det har jeg så lært at undgå, især med mozilla, hvor følgende skridt er nødvændige:
Modtag en icq-besked med en web-addresse, marker adressen, skift til browser, midterklik midt i browservinduet, hvorefter mozilla selv skifter til den markerede adresse. Nemt og bekvemt :)"

Hvilken del af "hvorfor [...] skal mine browser-vaner ændres" havde du svært ved at forstå? Hvorfor skal det være nødvendigt for browser-fabrikanterne at lave den slags features, for at omgå problemet?

Hvorfor skal BRUGERNE lave alle mulige krumspring for at komme til at arbejde nemt og effektivt? Hvorfor skal jeg tvinges til at søge rundt i 15 timer, bare for at få mit clipboard af alle ting til at fungere nemt og behageligt? Bare så jeg kan flytte billeder rundt mellem programmer? Jeg tjener ~150 kroner i timen. Hvis jeg skal bruge bare 10 timer på at løse mit clipboard-problem, kan jeg lige så godt bruge de 1.500 kroner på Windows XP Pro og slippe for problemerne. Sådan er der satme mange, der tænker.

Nu har jeg så taget springet til Linux af andre årsager end penge, og derfor er jeg villig til at acceptere nogle problemer, men det ændrer ikke på det faktum, at der ER problemer. Problemer som du jo tydeligvis selv har oplevet, men som du alligevel vil affærdige med "det er ligemeget". Man ville ikke finde sig i de problemer i et købe-produkt, så hvorfor skulle man det i et gratis produkt? Jeg er mere end villig til at skyde min tid i at hjælpe med at forbedre produktet, men når holdningen der ALTID bliver sat for dagen er "DET ER FANDME DIN EGEN SKYLD FOR DU ER DUMMERE END SNOT. 0//N3D F00! RTFM!" så forsvinder der altså ret meget velvilje. Det er ikke HELT den respons, jeg har fået fra XFree-folkene, men det er satme tæt på.
Gravatar #57 - annoia
20. aug. 2002 11:50
Hektor - Friheden til at vælge betyder jo netop at du selv skal vælge. Jeg tror ikke at du kan slå Xs "clipboard" fra, og det er da også dumt, men du kan da installere et andet. Det tager ikke 5 minutter at hoppe ind på freshmeat og søge efter clipboard: http://freshmeat.net/search/?q=clipboard&secti...
Og man får indtil flere at vælge imellem.

Jeg siger ikke at XFree er godt. Har selv bandet rigeligt over det. Har også sagt at det er noget ustabilt lort.

"Hvorfor skal det være nødvendigt for browser-fabrikanterne at lave den slags features, for at omgå problemet?"
Fordi det jo tydeligvis er et problem. Jeg har så indfundet mig med det, og arbejder hurtigere i linux end i windows.

"Man ville ikke finde sig i de problemer i et købe-produkt" -Det tror jeg ikke du skal regne med Thorleif. Kan du huske windows 95? Eller måske endda 3.11? Der var rigeligt af problemer der, og de solgte alligevel godt.
Gravatar #58 - Disky
20. aug. 2002 13:22
Annoia:
du siger 'Fordi det jo tydeligvis er et problem' du har indfundet dig med det, og det vil vi andre ikke, derfor bruger vi ikke linux som arbejdssystem.

Som server ja, men ikke til at arbejde på.

Problemmet er at der ikke er en central styring der sørger for alle programmer anvender samme clipboard osv.

bare den detalje at linux tror man vil kopiere noget text fordi det er markeret, er skide irriterende, og genere virkeligt ens arbejde til tider.

En computer skal gøre hvad man siger til den, og ikke hvad den selv tror der skal gøres.
Gravatar #59 - annoia
20. aug. 2002 16:14
Disky - Det du beder om er en kopi af windows, og det er linux jo ikke. Det vil være præcis lige så irriterende at skulle gå den anden vej. Men det er jo ikke et tilfredsstillende svar, så hvad med dette: har I set om der er programmer der kan kan opfylde jeres behov? Der findes adskillige clipboards til linux, har I set på dem?
Gravatar #60 - Hektor
20. aug. 2002 16:36
#59 annoia:
Problemet med de clipboards er, at de ikke erstatter alle de andre; de bliver hængende i systemet og forpester, fordi der er nogle programmer der ABSOLUT lige skal bruge et af programmøren fortrukket clipboard, som man ikke kan slippe af med.
Gravatar #61 - annoia
20. aug. 2002 16:46
Hektor - Skal jeg minde dig om at man stort set aldrig bruger midterste museknap i windows? Kan du jo også bare lade være med i linux. Men som sagt, så er det dumt... Hvorfor bliver du ved med at prøve at overbevise mig om det?
Gravatar #62 - Hektor
20. aug. 2002 17:35
#61 annoia:
Af samme grund som dig, når du bliver ved med at overbevise mig om, at det ikke er så slemt endda, og at jeg bare kan fikse problemet med en halv løsning ...
Gravatar #63 - annoia
20. aug. 2002 17:39
Hektor - Du brokker dig jo over problemer der garanteret kan løses (bortset fra billedkopiering) allerede nu. Jeg ser intet der kan tyde på at du har prøvet at finde programmer der kan tilfredsstille dine behov.
Gravatar #64 - Disky
20. aug. 2002 17:49
annoia:

Jeg gider ikke gennemsøge internettet og prøve 87 forskellige clipboards, jeg vil have et der virker fra starten og kan håndtere text, billeder, objekter osv.
Og ikke mindst skal det IKKE kopiere før jeg specifikt beder om det.

Måske findes det, men det er ikke default, og derfor spild af min tid at lede efter det.

At windows så har det smarteste clipboard system er jo bare deres fordel.
Gravatar #65 - annoia
20. aug. 2002 18:18
Disky - Så er linux tydeligvis ikke noget for dig. Friheden til at vælge betyder jo at du kan vælge noget andet hvis du ikke er tilfreds. Ikke at du skal genere udviklerne til de laver deres program om til det passer til _dine_ vaner.
Gravatar #66 - SaD
20. aug. 2002 18:34
Nej, brugere skal da endelig ikke genere udviklere med deres behov - absurd tanke!
Gravatar #67 - BurningShadow
20. aug. 2002 18:37
#66
Hva’ så med for fanden at sende en af udviklerene en mail, i stedet for at belemre os med jeres latterlige problemer.
Det virker fint for os andre, så brok jer til nogle andre.
Eller endnu bedre. Skriv selv et fusking clipboard. Det hele er Åben Sovs, så i skulle nok kunne finde noget i kan bygge videre på, så i ikke behøver opfinde den dybe tallerken alt for mange gange.
Gravatar #68 - SaD
20. aug. 2002 18:45
LOL!!
Du mener ikke det er at opfinde den den dybe tallerken igen og igen, hvis den eneste måde man kan få noget så pisse essentielt som et clipboard til at fungere, er at programmere det selv?

Får man samme diplomatiske hjælp hvis man henvender sig til disse forherligede LUG´s eksperter?
SÅ PROGRAMMÈR DET DA FUSKING (?) SELV!! MIT VIRKER FINT!!

Skulle Folkeskolen have samme hjertelige behandling når de får problemer? "LAD VÆRE MED AT BELEMRE OS MED JERES LATTERLIGE PROBLEMER! DET ER ÅBEN SOVS; SÅ BARE PROGRAMMER DET SOM I SELV VIL HAVE DET!!"
Gravatar #69 - sKIDROw
20. aug. 2002 18:45
=>Disky & Hektor

Gør den øvelse at HVER gang i bliver sindsyg over dette clipboard problem, skriver i en mail til Gnome & KDE udviklerne.
En udvikler har ALTID brug for feedback for at kunne gøre sit produkt endnu bedre.
Og hvis i formullere jer sobert og høfligt, og tydelige definere jeres problem.
Samt jeres forslag til en løsning, vil jeres henvendelse være til stor hjælp for dem.
Så jeg vil til enhver tid opmuntre jer til at skrive til dem.
Gravatar #70 - sKIDROw
20. aug. 2002 18:48
#68 SaD

Nej de er normalt ret høflige og diplomatiske, men alle har jo selvfølgelig sine grænser.
Så spørg endelig både i din lokale lug, eller på IRC.. :)
Gravatar #71 - annoia
20. aug. 2002 19:26
SaD - Hektor vil hellere bruge flere timer på at brokke sig over at clipboardet ikke fungerer PRÆCIS som HAN vil have det per default i stedet for at bruge 5 minutter på at finde et program der kan gøre det på hans måde på freshmeat. Folk der er så dovne gider man ganske enkelt ikke hjælpe.

Btw: To urls jeg fik smidt i nakken på #xfree86:
http://www.tenon.com/products/xten/manpages/mann/x...
http://www.jwz.org/doc/x-cut-and-paste.html
Gravatar #72 - Hektor
20. aug. 2002 19:47
#71 annoia:
"[Brugere] vil hellere bruge flere timer på at brokke sig over at clipboardet ikke fungerer PRÆCIS som [brugeren] vil have det per default i stedet for at bruge 5 minutter på at finde et program der kan gøre det på [brugerens] måde på freshmeat."

Jeg HAR brugt tid på at søge efter det. Ikke på FreshMeat men på Google (der i øvrigt returnerer ~370 resultater). Derefter skal jeg så bruge tid på at finde ud af, om de enkelt clipboards nu også virker med min XFree-version (hvilket lidt under halvdelen gør, da resten ikke virker med 4.x). Det kan _JEG_ godt finde ud af, men kan din mor det? Kan Hr. Hansen det?

Når jeg så tager mig tid til at beskrive problemet grundigt, og en potentiel løsning som godt nok er "stor) (læs evt her: http://groups.google.com/groups?dq=&hl=en&... finder ud af, hvor jeg evt. skal henvende mig hos XFree-teamet, sender ovennævnte forslag dertil og bliver SVINET til ind fra en ende af - for XFree IS TEH ROKC!!!

Nu ved _JEG_ godt, at unix-tåberne er nogle forbandede idioter, men ved din mor det? Ved Hr. Jensen det? Hvordan vil de reagere, når de får den behandling, når det prøver at HJÆLPE? Når de gør opmærksom på, at der er noget, der er uhensigtsmæssigt set fra deres synspunkt?

Der er så nogle, der fatter en smule; der prøver at være hjælpsomme, men som ikke fatter, hvad det er, jeg prøver at forklare. Som tror, at ovennævnte forslag kan løses, blot ved at lave nogle få simple perl-scripts "for det kan man jo sagtens gøre".

Der er nogle, der er villige til at lytte og tage imod konstruktiv kritik og bruge det til noget; nogle vil godt lytte til kritikken, men formår at være betydeligt mere arrogante end jeg (hvilket er ret imponerende), når de svarer på kritikken; og så er der zealots ...

Hvem tror du, din mor kommer til at møde flest af? Hvad med Hr. Jensen? Tror du, de gider prøve at være behjælpelige mere end to gange i deres linux-tid?
Gravatar #73 - annoia
20. aug. 2002 20:28
Det var satme meget at tygge sig igennem, men det var også ret godt. Den slags vil jeg velkomme med åbne arme. Det du siger med keyboard-shortcuts har jeg dog klaret med bbkeys. Jeg ville have det LANGT bedre med at man kunne konfigurere X nok til at man kunne få det ind system-wide, så folk kunne lave det i plugins, frem for at man skal have hele svineriet installeret altid. Men det er da mange fremragende idéer :)

Men! Hr. Jensen vil nok også blive skræmt af en X-configuration der tager 1&frac12; time, fordi han skal konfigurere alt det du har foreslået (derfor plugins).

Der er idioter alle steder. Jeg har da også haft store problemer med TDC (det tog mig ~1 år at får DSL), men jeg har det da alligevel. Den eneste forskel er bare at man ikke kan kræve nær så meget når man har fået softwaren gratis (har man købt den fra redhat har de jo helplines)... Man kan forslå noget, men man skal ikke automatisk forvente at ens forslag bliver taget imod med åbne arme.. Især ikke når de er så grundlæggende som dine er.
Gravatar #74 - annoia
20. aug. 2002 20:35
Hektor - Nåja... XFree core team: http://xfree.org/coreteam.html

Skulle det ikke være sådan nogen man ville kontakte? Og vær nu lidt venlig :)
Gravatar #75 - Hektor
20. aug. 2002 20:35
#73 annoia:
Jeg har ikke så store tanke om mig selv, at jeg forventer, at den idé, jeg beskriver, skal tages i mod med åbne arme, men jeg har dog en forventning om, at når man modtager ~100 mails som respons på det indlæg (sært nok ikke nogle af dem på google-groups), at så er over 80% af dem saglige, og ikke at kun 1 (&Eacute;N) mail er saglig (og dertil kun er interesseret i at fortælle, at man kan fikse det hele i forvejen i X, som slet ikke er pointen), så kan man altså ikke blive ret meget andet end skuffet.
Gravatar #76 - annoia
20. aug. 2002 23:35



Hektor: Ah
Gravatar #77 - Disky
21. aug. 2002 07:15
annoia:
Du har helt ret Linux som workstation OS er bestemt ikke noget for mig.
Jeg har andre vigtigere ting at lave, end konstant at skulle bøvle med at finde diverse ting og sager som f.eks. clipboard, hele tiden

Som server OS er linux upåklageligt, men som arbejdsstation er det langt bagefter Windows.
Som netop er den komplette brugervenlige (alm. brugere ikke nørder) løsning, som man installerer og opfører sig som forventet.

Måske er 'x' open source, og hvad så, igen gider jeg ikke konstant at skulle skrive mine egne programmer, jeg vælger derimod en komplet løsning som opfører sig som man forventer, og ikke hele tiden skal lede efter programmer.
Gravatar #78 - sKIDROw
21. aug. 2002 08:19
=>Disky

Når man snakker om friheden til at vælge, er Windows jo også et at valgene.. ;o)
Gravatar #79 - Disky
21. aug. 2002 08:36
skidrow:
Og klart den bedste løsning imho.
Gravatar #80 - sKIDROw
21. aug. 2002 08:46
#79 Disky

Når jeg tænker på Linux som desktop OS, tror jeg personligt heller ikke på det før om ca. 2-5 år.
Der er nogle torne der skal løses inden det er realistisk.
Dog mener jeg de er nået et godt stykke allerede.
Clipboardet er dog en af de største hæmsko pt.. :o/
Mangelende tiltro fra softwarehusene bag nichesoftware en anden.. ;o)
Sidstnævnte aner jeg dog ikke en løsning på, udover det sikker vil stikke dem lidt i øjet at bl.a. hollywood har skiftet.
Gravatar #81 - Disky
21. aug. 2002 08:50
Skidrow:
Dit indlæg #80 er jeg 100% enig med dig i.

Der er dog ingen tvivl om at udviklingen skrider fremad, og det bliver spændende at se hvordan fremtiden bliver.

På et tidspunkt får Microsoft vel også så meget konkurrence, at de får fingeren ud af et vist hul, og gør noget ved alle deres problemmer.
Gravatar #82 - SaD
21. aug. 2002 09:03
Hehe - "kiss and make up" :)

Jeg ville sgu også ønske at Microsoft havde en reel konkurrence - man kunne håbe at det ville give os endnu bedre produkter. Og jeg er bedøvende ligeglad med om det hedder Linux, MacOS, Windows, Unix, BSD - whatever. Jeg vil til enhver tid bruge det jeg synes er det bedste.

Som min kære Far siger om mad: "Jeg er ligeglad med hvad det hedder - jeg skal ikke snakke med det" :)
Gravatar #83 - Hektor
21. aug. 2002 09:11
#80 sKIDROw && 81 Disky:
Jeg skal ikke nævne nogle navne, men en af de software-producenter, vi handler hos, har luftet idéen om at lave java-implementationer af deres software, for visse af deres produkter er simpelthen så store, at det er upraktiskt at vedligeholde dem til mere end én softwareplatform, og da de får "en del" henvendelser om andre platforme (solaris og linux), var de lidt mere hooked på at bruge en all-round-platform.

Og jeg klappede af glæde i mine små hænder.
Gravatar #84 - Disky
21. aug. 2002 09:19
Hektor:
Det var da rart at høre :-)

Jeg klapper lige lidt med hvis det er ok.
Gravatar #85 - Hektor
21. aug. 2002 09:32
#84 Disky:
Det er helt i orden.

Forresten; har du læst mit abstract her:

http://groups.google.com/groups?dq=&hl=en&...

Har du lyst til at lege lidt med, og hjælpe med at lave en API til det?
Gravatar #86 - sKIDROw
21. aug. 2002 09:46
=>Hektor

Kan du så ikke sørge for at minde dem om, hvilken Java VM de skal optimere til for at deres idé giver mening.. ;o)
Gravatar #87 - Hektor
21. aug. 2002 10:00
#86 sKIDROw:
Jeg snakkede med en af udviklerne, der er med i "brain-storm-gruppen", og han fortalte at på dag ét, da java kom op som mulighed, sagde én af cheferne, at "det er jo smart, for det er allerede i windows", hvorefter firmaets chefudvikler truede med at sige op *her og nu*, hvis der skulle udvikles til MS' JVM ...
Gravatar #88 - SaD
21. aug. 2002 10:10
Well, det er jo alligevel formelt slut med MS´s JVM - så det ville der vel heller ikke være megen pointe i?
Gravatar #89 - Hektor
21. aug. 2002 10:40
#88 SaD:
Når den nu følger med som standard i win9x til og med Win2k, så har den altså en formidabel bruger-base ...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login