mboost-dp1

PBS A/S

NemID har for meget nedetid

- Via Version2 - , redigeret af Avenger- , indsendt af Hubert

NemID har nu været online i fem måneder, men i den periode har der været flere problemer med tjenesten, hvor det f.eks. ikke har været muligt at logge på.

Hos Version2 har man kigget nærmere på, hvor lang tid NemID har været offline, hvor det burde have været online. Ved at bede om aktindsigt er det nu kommet frem, at NemID i perioden juni til oktober har været nede i alt 19 timer og 2 minutter.

En del af denne nedetid er ifølge dokumentationen dog planlagt nedetid og omfatter 12 timer og 43 minutter. Det efterlader 6 timer og 19 minutters nedetid, der ikke var planlagt.

Set i forhold til målet om nedetid, så er “budgettet” overskredet med 1,7 gange, idet målet om 99,9 % oppetid kun tillader 3 timer og 40 minutters nedetid i tidsperioden.

Det var især i oktober, brugerne mærkede meget ustabil drift, idet over 5 timer af den samlede uplanlagte nedetid fandt sted her.





Gå til bund
Gravatar #1 - Nerq
21. dec. 2010 08:28
Undskyld, men er planlagt nedetid tilladt nedetid? :s

Jeg ville da blive ret sur, hvis jeg blev lovet 99.9% oppetid og hosten valgte at holde lukket mellem jul og nytår med begrundelsen at det er "planlagt".
Gravatar #2 - Nerq
21. dec. 2010 08:31
Hvis man anskuer det på den måde at alt deres nedetid er ved siden af målet, så ligger de 5,19 gang over "budget" eller en oppetid på ca. 99,5%
Gravatar #3 - HenrikH
21. dec. 2010 08:32
Ja, jeg synes også at den der med at planlagt nedetid kan ses bort fra er noget underlig.

Ved at flytte ALT over på det her system, er det efterhånden et ret så kritisk system. 99,9% oppetid er da det mindste der kan forlanges af et system der skal bruges til så essentielle ting som alt hvad der har med banker og det offentlige at gøre.

Planlagt nedetid skal da være lavet sådan at systemet stadig fungerer for folk. Ja, det vil være noget dyrere, men hvis man vil samle alting på et sted, så skal det ene sted også bare være tilgængeligt.
Gravatar #4 - Woller
21. dec. 2010 08:32
hvis de bare kunne fikse deres lort så jeg kunne logge på ville jeg ikke have noget imod 0,5% nedetid
Gravatar #5 - afogh
21. dec. 2010 08:35
Planlagt nedetid er eksempelvis installation af sikkerhedspatches og udskiftning af defekt hardware...
Gravatar #6 - Nerq
21. dec. 2010 08:37
#5 - Ja tak, I know.

MEN - det gør det stadig ikke ok?
Gravatar #7 - Wispher
21. dec. 2010 08:47
afogh (5) skrev:
Planlagt nedetid er eksempelvis installation af sikkerhedspatches og udskiftning af defekt hardware...


Det er vel ikke umuligt at klare den slags uden "nedetid" med redundans?
Gravatar #8 - p1x3l
21. dec. 2010 08:53
#1 ha ja ville jeg sq også ... meget sjovt hosting ubydere tilbyder %5 refund per hr downtime på hardware så det vil sige 20 timers nedetid = gratis server i en måned ...

#5 ^^ gælder sjovt nok for defect hardware :)

kunne være de skulle overveje noget lignede på software løsninger så man er sikker på dem der tilbyder lave det kan finde ud af det da de ik kommer til at tjene på det ellers

og vis der så ikke er nogle der tør tilbyde kunne det måske tænkes at det kunne vente et år mens man laver det ordenligt

og ja som #7 siger de kan da ik være så svært vis man køre så stort system at lave ændringer uden at skulle tage det offline i mere end max 5 mins for en reboot
Gravatar #9 - HenrikH
21. dec. 2010 08:57
#5: Ja, og? Planlagt udskiftning af hardware i elnettet kan du ikke bare varsle, og så slukke for folks strøm i nogle dage. Der klargører man til at forsyne alle med nødstrøm under udskiftningen.

Hvorfor har DanID ikke mulighed for at indsætte noget midlertidigt, imens de opgraderer det primære system? Det er da det mindste man kan forlange når det netop skal være så centralt og kritisk?
Gravatar #10 - Magten
21. dec. 2010 09:03
Nerq (6) skrev:
#5 - Ja tak, I know.

MEN - det gør det stadig ikke ok?
Det kommer vel an på kontrakten.
Det er jo ikke ligefrem hostens skyld at der er defekt HW og patchopdateringer. Alternativet er at det kører på halv kraft og ikke er opdateret. Men så er det også bare galt..

HenrikH (3) skrev:
Planlagt nedetid skal da være lavet sådan at systemet stadig fungerer for folk. Ja, det vil være noget dyrere, men hvis man vil samle alting på et sted, så skal det ene sted også bare være tilgængeligt.
Det er jo en vurdering man tager. Kan det betale sig økonomisk? Er det SÅ kritisk at det er nødvendigt?
Gravatar #11 - moulder666
21. dec. 2010 09:04
Det var nu rart endelig at få nogle tal på tavlen - og interessant at se, hvad resultatet er.

Helt ærligt er jeg ret imponeret. En oppetid på 99,5% på hvad der nok er en af de største digitale lanceringer i Danmark nogensinde - det virker godt nok ikke så dårligt!

Ja, det er ekstremt vigtige services det drejer sig om, og derfor er oppetiden dobbelt så vigtig.

Men når man kobler over en million nye brugere på et nyt system over et halvt år synes jeg virkelig ikke, at det virker så slemt - vi taler i snit 7 minutters nedetid dagligt i opstartsfasen!

Nåja, og den der med "planlagt nedetid" - lur mig, om ikke den er placeret på de tidspunkter hvor der er mindst belastning? F.eks. midt om natten i weekenden, hvor de fleste netbanker alligevel er helt eller delvist nede for opdateringer? Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men det ville bare virke logisk...
Gravatar #12 - Cloud02
21. dec. 2010 09:05
Nerq (1) skrev:
Undskyld, men er planlagt nedetid tilladt nedetid? :s

Jeg ville da blive ret sur, hvis jeg blev lovet 99.9% oppetid og hosten valgte at holde lukket mellem jul og nytår med begrundelsen at det er "planlagt".
velkommen til IT kontrakternes verden.

Der er mange services der sætter en definition af hvad nedetid er. Det kan fx. være 5 minutters uafbrudt nedetid før det erklæres som nedetid. En sådan definition vil så betyde, at en service kan være ude af drift i 4 minutter, online i 1 minut og stadigvæk erklære fuld drift. De kan altså stykke det sammen at selvom de er nede 48 minutter ud af en time, så har de fuld drift og oppetid.
Gravatar #13 - dk_picard
21. dec. 2010 09:06
Hmm. Jeg kan ikke logge på danske netbank PT.
Men om det er nede igen, eller bare danske bank der har problemer, det kan jeg ikke se.
Gravatar #14 - HenrikH
21. dec. 2010 09:11
#12: Så lidt det samme som DSB... Hvis det er under 5 min. forsinket, er det ikke forsinket. Hvis det bliver over 5 min. forsinket, piller man det ud af drift eller overgår til en "alternativ køreplan", så toget stadig ikke tæller som forsinket >_<
Gravatar #15 - nielsbrinch
21. dec. 2010 09:11
Som supplement til #12: Det plejer at være struktureret nogenlunde sådan:

- Ugentligt servicevindue hver søndag fra 02 til 04
- Månedligt servicevindue en dag fra 22 til 06
- Årligt servicevindue på max 2 dage

Så kan leverandøren varsle nedetid i de perioder uden det tæller som nedetid.

(det er et fiktivt eksempel, bare for at vise hvordan den slags typisk er struktureret, så ingen grund til at kommentere på om 02 eller 03 mon er mest sandsynligt)
Gravatar #16 - Slettet Bruger [3747143850]
21. dec. 2010 09:14
Gravatar #17 - Zeales
21. dec. 2010 09:15
Elsker danske IT kontrakter. Som andre nævner har vi danskere så mærkelige definationer for nedetid. Ville ønske vi kunne lærer af Amerikansk IT engang imellem.
Gravatar #18 - nubus
21. dec. 2010 09:44
En alm. netbank har 6 timers nedetid hver dag - altså 50x mere end NemID (juni-oktober) - og NemID er et helt nyt system. Det de kan forbedre er kommunikationen og reducere uventet nedetid, men ellers må det siges at være bestået. At råbe "skandale" er vildt overdrevet.


Comicom (17) skrev:
Elsker danske IT kontrakter. Som andre nævner har vi danskere så mærkelige definationer for nedetid. Ville ønske vi kunne lærer af Amerikansk IT engang imellem.


Eh... USA har da også "planned downtime". Der er en hel Wikipedia-artikel om de forskellige typer.
Gravatar #19 - kg
21. dec. 2010 09:51
det er da det samme med dsb.

de aflyste afgange der er "planlagt", tæller ikke med i statistikken om hvorvidt togene går til tiden.

så hvis dsb siger "halvdelen af alle s-tog gange idag er aflyst pga sne", så tæller de ikke som værende forsinkede.

det ville i øvrigt gøre det umuligt for dsb at overholde deres 90+% forpligtelse
Gravatar #20 - webwarp
21. dec. 2010 10:20
Nedetiden er så absolut ikke det eneste problem,
nu var jeg en af dem, der fik de famøse breve samme dag, så de spærrede og sendte nye kort.. Her glemte jeg så at aktivere den nye kode som man åbenbart skal.. Men fejlen man får inde på deres side med det var noget med forkert kodeord.. Men det viste sig så ikke at passe jo..

Da jeg så endelig kommer igennem til dem forklarer de det så fint, fin service der.. Kræver blot de lige sender ny engangskode til mig tror jeg det var.. Skulle tage en uge til 10 dage "hold da op det var lang tid, tænkte jeg"..

Men her 1 mdr. senere har jeg fortsat ikke modtaget noget.. Forudser kæmpe problemer når vi kommer til næste skatteopgørelse hvor folk igen har glemt deres koder.. Det kan jo ikke passe man skal vente så længe.
Gravatar #21 - myplacedk
21. dec. 2010 10:21
Nerq (1) skrev:
Undskyld, men er planlagt nedetid tilladt nedetid? :s

Jeg ved ikke hvordan det fungerer med NemID, men normalt kan man ikke bare kalde hvad som helst for "planlagt nedetid".

Det er ikke nok at man kan nå at sige "oh fuck" lige inden det går ned. Og man kan ikke bare lukke i 14 dage og sige det er planlagt nedetid og dermed OK, uanset hvor meget varsel der er.

Når nedetiden er planlagt forventer jeg at det betyder at: Det er nødvendigt, arbejdet er tilrettelagt så nedetiden minimeres, og at det foregår på et tidspunkt hvor det generer mindst.

I øvrigt er nedetiden inkl. planlagt nedetid heller ikke helt uinteressant, det er bare ikke så væsentligt som nedetiden uden planlagt nedetid. Det er vigtigst at det virker, mens folk faktisk bruger det.
Gravatar #22 - myplacedk
21. dec. 2010 10:22
HenrikH (3) skrev:
Planlagt nedetid skal da være lavet sådan at systemet stadig fungerer for folk.

Hvis systemet stadig virker, så er det jo ikke nedetid, planlagt eller ej. ;-)

Men bortset fra det, så har du naturligvis ret i, at nedetid skal undgåes.
Gravatar #23 - myplacedk
21. dec. 2010 10:24
nubus (18) skrev:
En alm. netbank har 6 timers nedetid hver dag

Det tæller jo så ikke som nedetid, hvis den officielle åbningstid fx. er fra 6 til 24. ;-)

Men god pointe: Når systemet er åbent 24/7, så er det dælme svært at få fred til at arbejde med det.
Gravatar #24 - mora
21. dec. 2010 10:43
2 Load balancers med failover-ip
1 database master med x slaver
x web slaver

alle slaver, og begge load balancer(en af gangen) kan opgraderes/arbejdes på uden brugerne oplever nedetid

database master kan flyttes til en slave med en nedetid på nogle få sekunder.

nemid er jo ikke ligefrem de første der har et system der skal køre konstant...
Gravatar #25 - koehler
21. dec. 2010 10:58
nubus (18) skrev:
En alm. netbank har 6 timers nedetid hver dag..

Så håber jeg det er en netbank uden mulighed for selv at administrere sine investeringer.. Jeg ved ikke hvilke netbanker du mener er almindelige, men det lyder helt ud i skoven at banken skulle lukke netbanken 6 timer :P

NemID bør i min verden kunne holdes økonomisk ansvarlige, hvis man skal bruge deres login for at kunne handle værdipapirer, men NemID systemet er nede!
Gravatar #26 - nubus
21. dec. 2010 11:06
mora (24) skrev:
nemid er jo ikke ligefrem de første der har et system der skal køre konstant...


NemID er ikke et system der skal køre konstant. NemID er et system der skal køre sådan som det er aftalt. Kunden har valgt at spare på skattekronerne og derfor accepterer de en smule planlagt nedetid. For mig at se en fornuftig prioritering af statens penge. Igen... en web-bank er utilgængelig 30- 50x mere end det NemID har vist.

100% oppetid er kun noget man betaler for til atomkraftværker og respiratorer.


koehler (25) skrev:
Så håber jeg det er en netbank uden mulighed for selv at administrere sine investeringer..


Nordea: 4 timer nedetid hver dag
Jyske Bank: 6 timer nedetid hver dag
Sydbank: 2 timer nedetid hver dag
NemID: 7,6 min. nedetid hver dag (gennemsnit)
Gravatar #27 - scHACK
21. dec. 2010 11:36
Nedetid er sgu ikke nemids største problem! Jeg er indvolveret i to foskellige aps'er og deres tilknyttede bankkonti. Derfor er jeg nu på mit fjerde nemid med tilhørende ID, kodeord og kodekort. Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor et NEM-ID ikke er et ID. Jeg har jo for fanden heller ikke et kørekort til hver bil jeg kører i?!?!? Nem-ID er uden tvivl det mest amatøragtige projekt jeg nogensinde har oplevet. Pinligt!
Gravatar #28 - moulder666
21. dec. 2010 11:51
#27 Hvordan hænger det lige sammen? Der findes da ikke NEMid til erhverv endnu? Og du får da kun eet NEMid-kort,ID og kodeord pr. cpr-nummer?

Og ApSer oprettes da med CVR-nummer og ikke CPR?

Har du fået udleveret NEMid-kort for andre personer i ApSerne? For så er du egentlig midt i en fornuftig gang rod, som du bestemt ikke må.....

Lyder dog ganske spændende! :-)
Gravatar #29 - Anders Fedеr
21. dec. 2010 12:26
nubus (26) skrev:
Igen... en web-bank er utilgængelig 30- 50x mere end det NemID har vist.

Problemet er bare at du kan altid skifte webbank hvis du er utilfreds med nedetiden - men uanset hvilken du vælger bruger de sku' alle sammen NemID!

Ikke at jeg forventer 100% oppetid. Men hvis man skaber et monopol som der er gjort her så har man bare at holde det til de højeste standarder.
Gravatar #30 - Justin
21. dec. 2010 12:36
nubus (18) skrev:
En alm. netbank har 6 timers nedetid hver dag - altså 50x mere end NemID (juni-oktober) - og NemID er et helt nyt system. Det de kan forbedre er kommunikationen og reducere uventet nedetid, men ellers må det siges at være bestået. At råbe "skandale" er vildt overdrevet.


Eh... USA har da også "planned downtime". Der er en hel Wikipedia-artikel om de forskellige typer.


så ville det jo være dejligt hvis NemID kunne ligge planlagt nedetid i de 6 timer :)

så ville man ikke opdage det
Gravatar #31 - Justin
21. dec. 2010 12:39
kg (19) skrev:
det er da det samme med dsb.

de aflyste afgange der er "planlagt", tæller ikke med i statistikken om hvorvidt togene går til tiden.

så hvis dsb siger "halvdelen af alle s-tog gange idag er aflyst pga sne", så tæller de ikke som værende forsinkede.

det ville i øvrigt gøre det umuligt for dsb at overholde deres 90+% forpligtelse


hvordan kan et aflyst tog være forsinket ??
Gravatar #32 - myplacedk
21. dec. 2010 12:57
#31
Hvordan kan jeg undgå at blive forsinket, hvis mit tog er aflyst?

Det er det der tæller.

I en periode tog jeg toget på arbejde hver morgen. Det passede lige med at jeg kunne nå by-bussen, og stadig have 1 minut til overs. Men toget var næsten altid 2 minutter forsinket. Det er under 3, og dermed ingen forsinkelse. Alligevel tog min rejse en halv time længere.
(Og nej, jeg kunne ikke bare tage toget en halv time tidligere, der var samme problem.)
Gravatar #33 - TrolleRolle
21. dec. 2010 13:01
Jeg forstår ikke hvorfor nemid ikke bare ansætter #7 og # 24. De to har jo åbenbart helt styr på hvordan sådan et system skal skrues sammen, og er også begge sikre på at nemid ikke allerede benytter sig af redundans.


Hvornår fatter folk at nedetid ikke altid bare drejer sig om en harddisk som er stået af og kan skiftes på 5 minutter?

Nogle gange ved store it-systemer opdager man programfejl som først skal kodes om, og derefter testes grundigt.

Derefter skal man lige rette op på det fuckup som fejlen har skabt. Det kan f.eks. tage timer at rette millioner af records i en database, også selvom det er en triviel ting.

Til sidst skal man så sørge for at hele lortet står stille mens man sætter den nye ændring i produktion. Enhver som arbejder med kritiske systemer ved at "det er bare nemmere lige at holde pause mens man skifter"... og ingen tør tage ansvar for det kaos det kan give at deploye en ændring på et kørende system, når man nu har muligheden for at gøre det i en pause.


En programfejl?
"Jamen så skulle det have været testet bedre!" kan folk så whine videre... ja ja... men indse nu at programmer heldigvis stadig laves af mennesker. Og det er menneskeligt at fejle.

Gravatar #34 - grok
21. dec. 2010 13:04
Det er et spørgsmål om pris. Hvis du vil have en kontrakt der siger ingen planlagt nede tid koster den typisk 10gange prisen af hvad det ville koste hvis leverandøren havde mulighed for at planlægge nede tid en gang i mellem.
Jeg ser intet problem i at de har mulighed for at planlægge service som bare er nemmere hvis man kan tage systemerne offline mans man laver det.
Hellere det end at det offentlige skal udskrive ekstraskatter for at undgå et planlagt service nede tid 2 timer torsdag nat et par gange om året. Vi kunne jo også bare lukke et sygehus mere, eller? Jeg ser det som en fordel at det offentlige forsøger at spare på udgifterne.

Det her skal ikke forstås som at jeg er tilhænger af NemID, men min modstand skyltes ikke planlagt nede tid.
Gravatar #35 - cali3d
21. dec. 2010 13:38
Luk nu ned for MonopolID for pokker da..
Gravatar #36 - ReneSDK
21. dec. 2010 14:30
SlettetBruger (16) skrev:
https://www.nemid.nu/om_nemid/aktuelt/driftsstatistik_for_nemid/

Ser da ikke så slemt ud


Det kan godt være du synes det ikke ser så slemt ud, men tænk på at der stort set ingen brugere var de første måneder. Efterhånden som der er kommet flere brugere på NemI,D er oppetiden faldet og faldet. Det ser jeg som et slemt tegn.
Gravatar #37 - zymes
21. dec. 2010 16:10
dk_picard (13) skrev:
Hmm. Jeg kan ikke logge på danske netbank PT.
Men om det er nede igen, eller bare danske bank der har problemer, det kan jeg ikke se.

Er NemID nede igen?

Gravatar #38 - Magten
21. dec. 2010 16:13
zymes (37) skrev:
Er NemID nede igen?
Den passer så ikke altid den der :)
Gravatar #39 - moulder666
21. dec. 2010 16:33
Gravatar #40 - Magten
21. dec. 2010 16:36
moulder666 (39) skrev:
#38 Så check denne:
Er NemID nede igen nede igen
Som er nede? :P
Gravatar #41 - myplacedk
21. dec. 2010 18:21
ReneSDK (36) skrev:
Efterhånden som der er kommet flere brugere på NemI,D er oppetiden faldet og faldet.

Sådan kan man overhovedet ikke tolke så få målinger.

Lad os antage at aftalen er 99,9%. Jeg ved ikke om det er sandt, men det tal har jeg hørt så mange gang.
Der er 4 måneder. I de første tre blev målet på 99,9% overholdt. I oktober var der et problem. November har vi ikke tal for endnu.

Ud fra de tal kan man da godt konkludere at oppetiden falder som antallet af brugere stiger. Men man kan lige så godt konkludere at det er perfekt, bortset fra en enkelt smutter.

Hvis vi kigger bag om tallene, så var der flere problemer i oktober. Men hvad med november? Hvis november er bare nogenlunde OK (altså væsentligt mindre end 0,7% nedetid, så passer "min" fortolkning bedre end din, da der er kommet en del flere brugere på.
Gravatar #42 - myplacedk
21. dec. 2010 18:22
moulder666 (39) skrev:
#38 Så check denne:
Er NemID nede igen nede igen

Eksisterer "Er NemID nede igen nede igen"

EDIT: Crap, den er nede lige nu. Tror jeg...
Gravatar #43 - andy16
21. dec. 2010 18:25
moulder666 (11) skrev:
Det var nu rart endelig at få nogle tal på tavlen - og interessant at se, hvad resultatet er.

Helt ærligt er jeg ret imponeret. En oppetid på 99,5% på hvad der nok er en af de største digitale lanceringer i Danmark nogensinde - det virker godt nok ikke så dårligt!

Ja, det er ekstremt vigtige services det drejer sig om, og derfor er oppetiden dobbelt så vigtig.

Men når man kobler over en million nye brugere på et nyt system over et halvt år synes jeg virkelig ikke, at det virker så slemt - vi taler i snit 7 minutters nedetid dagligt i opstartsfasen!

Nåja, og den der med "planlagt nedetid" - lur mig, om ikke den er placeret på de tidspunkter hvor der er mindst belastning? F.eks. midt om natten i weekenden, hvor de fleste netbanker alligevel er helt eller delvist nede for opdateringer? Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men det ville bare virke logisk...


Helt enig. 0.5% nedetid - big deal. NemID har ikke haft den luksus at kunne tilpasse systemet til et langsomt stigende antal af brugere ligesom de fleste andre systemer har. Desuden bør mange folk bare tage whine hatten af; jeg er overbevist om, at 99.99% af de folk der sviner NemID til ikke selv kan gøre det en skid bedre (mig selv inklusive, men fordi jeg ikke kan gøre det bedre selv, så sviner jeg det heller ikke til). NemID er lidt mere avanceret end de fleste lige går og tror.
Gravatar #44 - XxX
21. dec. 2010 19:13
#43

Kender det godt. Det er ligesom når piloten crasher det fly du er med fordi han ikke lige gjorde sig umage og man dør.

Så står man også oppe hos sct. Peter og siger. "Jeg whiner ikke for jeg kunne ikke have gjort det bedre selv".

XxX
Gravatar #45 - Justin
21. dec. 2010 23:09
myplacedk (32) skrev:
#31
Hvordan kan jeg undgå at blive forsinket, hvis mit tog er aflyst?

Det er det der tæller.

I en periode tog jeg toget på arbejde hver morgen. Det passede lige med at jeg kunne nå by-bussen, og stadig have 1 minut til overs. Men toget var næsten altid 2 minutter forsinket. Det er under 3, og dermed ingen forsinkelse. Alligevel tog min rejse en halv time længere.
(Og nej, jeg kunne ikke bare tage toget en halv time tidligere, der var samme problem.)


nu snakker du om du er forsinket
og forsinkelses af tog der kører

spørgsmålet drejede sig om tog der ikke kører / er aflyst

Gravatar #46 - myplacedk
22. dec. 2010 05:43
#45
Det er korrekt observeret. Jeg kan også sige det igen, på en anden måde:

Godt nok er et aflyst tog ikke forsinket, men passageren når stadig ikke frem til tiden. Så hvad er den statistik værd?

Statistik kan ofte nemt være 100% korrekt, og stadig vise noget helt forkert.
Gravatar #47 - HenrikH
22. dec. 2010 08:40
#46: Den er det værd, at DSB, teknisk set, overholder sin kontrakt og kan få nogle penge, som staten så kan få tilbage gennem aktieudbytte.
Gravatar #48 - Justin
22. dec. 2010 08:51
myplacedk (46) skrev:
#45
Godt nok er et aflyst tog ikke forsinket


jeg er da glad for vi er enige

var det ikke Churchill der sagde
”Man skal ikke tro på en statistik, man ikke selv har forfalsket”.
Gravatar #49 - grok
22. dec. 2010 10:37
myplacedk (46) skrev:
Godt nok er et aflyst tog ikke forsinket, men passageren når stadig ikke frem til tiden. Så hvad er den statistik værd?

Den er da meget værd. Den tæller f.eks ikke et tog med to gange, både som aflyst og som forsinket.
Det er ganske almindelig statistik, og kan ikke gøres anderledes. Hvad ville der ske hvis de aflyste 60% af deres tog en dag. De samme 60% ville så være forsinkede, dermed ville 120% af togafgangene være berørte!

Gravatar #50 - myplacedk
22. dec. 2010 11:05
#49
Ja, statistik kan sagens være 100% korrekt og stadig give det forkerte billede.

Deler man det op i "forsinket" og "aflyst" skal man selvfølgelig ikke tælle den ene del med begge steder. Men det er pointen.

De praler med at ca. 100% af deres tog er ikke forsinkede. Det passer bare dårligt med at jeg ca. 100% af tilfældene ikke kan nå bybussen pga. tog-problemer. Jeg har aldrig set at de supplerer med hvor mange tog der er aflyst osv.

Hvor mange af passagererne er forsinkede? Det må da for pokker være det, der er pointen med det hele. Hvorfor laver de ikke statistik for det? Hvorfor bruger det de ikke i målsætningen?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login