mboost-dp1

Apple Inc.

Næste Apple OS X lanceret

- Via Apple.com - , redigeret af klh

I dag udkom så Apples seneste styresystem, nemlig OS X 10.5 med efternavnet Leopard.

Det nye OS X har været længe undervejs, og der er allerede blevet lavet anmeldeser af det nye system; blandt andet engadget.com, som giver en kort introduktion til de tiltag, der ikke har været beskrevet i de 300+ funktioner, som Apple har givet på deres hjemmeside.

Udover de nye funktioner, så har Apple ikke helt glemt humoren, selvom der er sket mange ændringer.

Det nye OS X kan bestilles direkte på Apples egen hjemmeside og koster 999 kr.





Gå til bund
Gravatar #1 - Ronson ⅍
26. okt. 2007 21:06
Mht. easter egg'et - tænk hvis Microsoft lavede sådan et nummer. Så ville alverdens artikler poppe frem om at de var useriøse og ikke var alt for gode selv.

Men når Apple gør det... Så er det bare lidt let humor som vi alle skal småhyggegrine lidt af, fordi han Steve Jobs er sådan en hyggelig lille fætter og hans operativsystem en flot taske man kan vise vennerne.

Eller.. Ved nærmere eftertanke, bare glem det.
Gravatar #2 - smiley
26. okt. 2007 21:16
#1

Apple er jo de små i forhold til. Så det passer fint.
Men det er smukt fokuseret ellers. Nå nej.

Jeg kunne ikke lade være med at tænke på hvordan der er *en* version, og den synes at have en fair pris.
Det første i modsætning til vista, og det andet i sammenligning med.

Og jeg er helt 100% sikkert ikke den eneste, og den falder nok rent ind på folk der skal til at bestemme sig.

Når det så er sagt, holder jeg mig stadig til min PC, også selv om den er utilregnlig, irriterende og dyr.
Gravatar #3 - Fabbe
26. okt. 2007 21:25
#2
mht til prisen så tjek da steve fremlagde hvad det ville koste:




Men jeg ved ikke hvorfor vista skal være i så mange versoiner, og koste så meget, og mac os ikke gør. jeg ved bare at då får ultimate versionen :)
Gravatar #4 - Mr.Weasel
26. okt. 2007 21:34
Fik min kopi her kl. 18. Der er minus point til opdateringen, jeg måtte formatere min disk for at installere, eller det er ikke rigtigt, min første installation gik godt, men den bootede ikke.... Alternativt.

Ellers er jeg indtil videre glad for Leopard, Time Machine er i gang, Spaces er helt perfekt, og er i øvrigt den feature jeg har glædet mig til, resten var mere en bonus. Cover Flow i Finder, nice, og tiltrængt. Quick Look, mere imponerende og mere anvendeligt end jeg lige havde gættet.

Ellers pænt og nydeligt, de nye folder ikoner er lidt kedelige, men ellers okay.

I øvrigt, tak til Humac, iWorks til halv pris, nice.
Gravatar #5 - Mr.Weasel
26. okt. 2007 21:35
Uh, to mindre og dejlige detaljer, dansk stavekontrol, uden aSpell, og tadaaaa, jeg kunne bytte knapperne på min trackball uden ekstra software... Underligt at det skulle tage så lang tid at få indbygget.
Gravatar #6 - Lobais
26. okt. 2007 22:07
Her er 4 af apples nyheder fra kategorien terminal:


# Merge All Windows
Combine all your open Terminal windows into a single window with multiple tabs.

# Movable Tabs
Rearrange your tabs with just a drag and drop. Change the order in which they appear or separate them out by pulling them into a separate window.

# Pull Tab into New Window
Separate a tab into its own window with a simple drag and drop.

#Tabbed Windows
Keep multiple Terminal sessions going in a single, tabbed window


Men ellers ser den jo dejlig ud.
Ikke mindst Core Animation.
Gravatar #7 - dasbutt
26. okt. 2007 22:10
Jeg fik også min i dag, selvom at jeg var i tvivl om det efter jeg så leveringsdatoen på min ordre. Jeg fik den også omkring 5 tiden(kunne se den var checket ud til levering kl 11 hos TNT). Ham der kom med det havde stadig 25 han skulle ud med i dag.

Jeg har fået opgraderet, men ikke rigtig kigget på den endnu og er heller ikke rendt ind i nogle pro
Gravatar #8 - dasbutt
26. okt. 2007 22:15
Forresten, er der nogen der ved om der ligger nogle backup filer efter en opgradering man kan fjerne eller skal jeg bare leve med at have 5GB mindre? :)
Gravatar #9 - Louis
27. okt. 2007 01:19
Hvad er den store forskel egentlig på iWork og Microsoft Office til Mac?
Gravatar #10 - nemesis6
27. okt. 2007 02:38
Apple kan forvente at dette operativsystem tjener dem mange nye kunder og en masse penge!



....
Gravatar #11 - Louis
27. okt. 2007 03:29
#10

Nye styresystem? Det er da kun en opgradering af deres eksisterende styresystem.
Gravatar #12 - ninja666
27. okt. 2007 05:27
#11 Præcis.. Fra 10.4 til 10.5 er ikke i mine øjne et nyt styresystem..

Apple er bare meget gode til at hype en ny "minor" version.. Der er da helt sikkert en masse forbedringer, men det er der også hver gang der laves en ny Linux kernel..

Så i mine øjne, er dette blot et over hyped medie stunt som skal trække kunder til..

Én ting er sikkert.. Jeg skifter aldrig fra Linux (Debian) til noget andet, med mindre der er noget virkeligt nyskabende som kan forbedre og hjælpe min hverdag med computere..
Gravatar #13 - Geek.Lund
27. okt. 2007 05:39
#11

Ja det er nemlig kun en opgradering af deres styresystem, og det er det der gør det så genialt. Jeg er gået fra XP til Vista, og har måttet købe flere af mine programmer i nye versioner for at de skulle virke, (og så alligevel ikke, Nero 7 er nok den værste af dem, den fu**er min Video fils understøttelse totalt op, så rundll32.dll går ned hver gang den ser andre videofiler end WMV). Hvorimod alle dine programmer stadig virker på mac, så man er fri for at opgradere det halve af sine programmer.

#10

Jeg kan da også love for jeg er træt af Microsoft og deres narestreger, så da jeg så denne nye version af deres styresystem, så sagde jeg til mig selv "nu kan OS X ikke længere vente, nu skal det være". (Jeg startede egentlig med ikke at kende MAC, så så jeg det hist og her og prøvede, men i år har jeg kunnet arbejde seriøst med den Power PC G4 med OS X 10.3 Og jeg er blevet vild med MAC, men denne stenalder version har ikke sagt mig noget, og OS X 10.4 har ikke vagt min interesse, Men det har OS X 10.5
Så når jeg har råd, så hiver jeg en 20" iMac ind i stuen!
Gravatar #14 - Louis
27. okt. 2007 06:40
#12 Lige mine ord!

#13
Skal der kun lidt grafisk lir til at få dig til at skifte synspunkt?

Forresten når nu du snakker om en 20" iMac, så synes jeg lige, at du skulle se denne nyhed:
http://mediamac.comon.dk/index.php/news/show/id=17...
Gravatar #15 - flywheel
27. okt. 2007 06:42
#1 pladder - MS har lavet masser af påskeæg i tidernes løb, der har forårsaget mange latterudbrud. F.eks i Excel 4, hvor et 1-2-3 logo gik i stykker, omkranset af fluer.
Gravatar #16 - Geek.Lund
27. okt. 2007 07:18
#14

Nej der skal ikke kun grafisk lir til at få mig til at hoppe på limpinden. Men alle de funktioner der er i OS X 10.5 trækker naturligvis også en del.

Den der med 20" skærmen vidste jeg ikke. Jeg troede da erligtalt Apple havde styr på den slags ting :-)
Gravatar #17 - Mr.Weasel
27. okt. 2007 08:10
#9 iWorks er en meget mindre pakke, i hvorhold til MS Office. Den indeholder kun tre programmer, Pages, Numbers og Keynote. Det er også simplere/reduceret i features, MS Office har LANGT meree funktionalitet.

Ellers er det vel generelt bare en office pakke lavet på "Apple måde", hvis man kan sige det sådan.

#12 Hvad nu hvis de havde kaldt det Mac OS 11, fremfor 10.5, havde det så være bedre? Det svare meget godt til Windows XP til Vista sådan set. Vista er jo heller ikke et "helt nyt styresystem", det er også bare en opgraderet Windows, Windows 2003 server opgraderet og ændret hvis jeg ikke husker helt forkert. Der med ikke sagt at Apple noget ikke har over-hypet Leopard, det er ikke den kæmpe opgradering de gerne vil gøre det til.

De største nye features, efter min mening:
Spaces
Time Machine
Fuld 64Bit
En opdateret Finder (Cover Flow og Quick Look)

Det er vel ca. lige så mange features som Microsoft puttede i Vista.
Gravatar #18 - DanaKaZ
27. okt. 2007 08:39
#11 Og hvad er det der skulle gøre fx Vista mere til et helt nyt OS end Leopard?

Jeg synes du skal læse #10 i denne Tråd, og så sætte dig bedre ind i tingene før du bestemmer dig for at være en lille trold næste gang.
Gravatar #19 - nielsbuus
27. okt. 2007 09:05
Argumentationen for at mindre versionsnummers skift ikke berettiger prædikat nyt operativ system holder ikke helt vand.
Uanset om Apple kalder Leopard for 10.5, 11.0 eller 2008, så er der kommet en horde af nye funktioner til.

Windows Vista er jo i bund og grund heller ikke mere end en stærkt videreudviklet version af Windows 95.

Jeg har det sådan at hvis man tilføjer nye funktioner, ændrer i den eksisterende brugerflade eller laver en betydelig renovering i det der ligger bag ved, så kan man godt argumentere for at det er et nyt operativsystem.

MacOS X kom i første "rigtige" version i september 2001 under navnet MacOs X 10.1 Puma. I året op til havde der været 2 halvfærdige udgivelser nemlig 10.0 Preview og 10.0 Cheetah.

Preview var gratis og tidsbegrænset og med Cheetah fulgte en gratis opgradering til 10.1 Puma.

Halvåndet år senere kommer så 10.2 Jaguar og i efteråret 2003 kommer 10.3 Panther. Godt halvandet år senere (foråret 2005) kommer så 10.4 Tiger og nu - to et halvt år senere har Apple lanceret Leopard.

Apple kunne i princippet have lavet ændringerne som

Mac OS X Cheetax
Mac OS 11.0 Puma
Mac OS 12.0 Jaguar
Mac OS 13.0 Panther
Mac OS 14.0 Tiger
Mac OS 15.0 Leopard

Men jeg tror Apple har kunnet se værdien af "OS X" navnet og derfor har de ændret versionsnummerne med decimaler i stedet for heltal.

Men ændringerne er jo de samme, unaset hvordan de navngives.

Det kunne også have heddet Mac OS 2001, MacOS 2002, MacOS 2003, MacOS 2005 og MacOS 2007.

Samtlige opdateringer er kendetegnet ved væsentlige forbedringer og tilføjelser.
Gravatar #20 - caffery
27. okt. 2007 09:12
Tja..nu kalder Apple det jo for 300+ nye features/funktioner. Det er eddermame små bugfixes indimellem der bliver kaldt for nye features. Og jeg tror endda de har opdelt enkelte nye features i "underfeatures" også og har talt dem med som overordnede features. Med andre ord...ekstrem hype igen-igen.

Er slet ikke i tvivl om at der er forbedringer men at mene der er sket ligeså meget som fra XP ti Vista er dæleme en mac-fanboy kommentar af dimensioner.

Jeg gider ikke engang kommentere #18s spørgsmål men nærmere henvise til at google forskellen på XP og Vista. Jeg er helt sikker på at hvis MS hopper med på Mac-hype-vognen...så kunne de finde 10 gange så mange nye "features" i Vista ift. XP.
Gravatar #21 - caffery
27. okt. 2007 09:16
Og mht easter-egg'et, så minder Apple mig mest om de autonome fra ungdomshusmiljøet der konstant skal prikke til, latterliggøre, provokere og irritere politiet og politikerne. Det virker ikke specielt sjovt men nærmere flovt at udstille sin umodenhed på denne måde i nutidens verden imho.
Gravatar #22 - fiskah
27. okt. 2007 10:32
#21
Tag nu en kiks og luk røven. Pointen er jo at de har prøvet at ramme et typisk windows skærmbillede - en ting de har gjort rigtig godt!

Flamebait me.
Gravatar #23 - fidomuh
27. okt. 2007 10:49
#20

Bare for at vaere pernitten, saa kan man snildt argumentere for at der er sket mere fra OS X Tiger til Leopard, end der er fra 2003 Server til Vista ..

At sammenligne Vista med XP er lige lidt for langt ude, da der reelt set naesten intet af XP er tilbage i Vista :)

#21

Humor er ikke en ting man forventer fra en pc-bruger, bare se Get-A-Mac reklamerne ... :P
Gravatar #24 - scHACK
27. okt. 2007 11:10
#21

For mig at se er det konstant at prikke til, latterliggøre, provokere og irritere magten og systemet nærmest en samfundsopgave. En opgave som pressen har glemt eller ikke magtet og som derfor må løftes af borgerne selv.
Det er en ret interessant diskussion, men det er vel temmeligt meget off-topic medmindre du synes at folk der bruger OS X er at sammenligne med autonome.
Gravatar #25 - Laulund
27. okt. 2007 11:45
Tjaaa, Nu skal man huske ikke at kaste med sten hvis man selv har boet i et glashus.....

Jeg arbejdede meget i et professionelt MAC milijø for 8 år siden og vi hyggede os vældigt med denne dialog box: http://www.essentialmac.com/images/window_bomb.gif

Fint at denne dialog box er historie med OSX, men jeg har heller ikke set >blue screen of death< på min windows XP, de 6 år jeg har brugt den.

meeen man må godt drille, hvis man kan tåle at blive drillet selv ;)
Gravatar #26 - fidomuh
27. okt. 2007 11:48
#25

Jeg fik en BSOD for et par dage siden i WinXP..
Og jeg har oplevet flere "BSOD" i Vista paa de sidste 4 uger, end jeg har paa min iMac siden jeg fik den ( launch af 24" iMac ) :)

Saa det er stadig relevant, men uanset om det saa var et levn fra 6 aar siden, saa er det noget langt de fleste kender fra Windows - og netop derfor er det morsomt ;)
Gravatar #27 - BachFire26
27. okt. 2007 11:59
#4

Jeg frygtede også den slags små-problemer, som du netop havde oplevet. Har en 24" iMac (ikke den nye). Jeg havde ikke lyst til at formattere, da jeg så skulle lave backup af en milliad ting..

I started af installationen, kan man vælge noget i retning af "Archive and Install", i stedet for en almindelig "Upgrade/Update". Dette fjerner de gamle system filer HELT (nej, de kopieres til en seperat folder, som man kan slette senere), og erstatter dem med de nye, mens alt andet bibeholdes. For når man blander gamle systemfiler med nye, kan der godt gå "kage" i det.

Jeg valgte denne installations form, og installationen forløb helt perfekt. Få programmer skulle opdateres, for at fungere i 10.5, ellers en ren fornøjelse.
Gravatar #28 - DanaKaZ
27. okt. 2007 12:05
#26 Jeg fik faktisk en kernel panik her den anden dag, kan ikke huske i hvilken sammenhæng, for første gang imens jeg har haft min ibook.

Den er frygtelig høflig.
Gravatar #29 - Leonhard
27. okt. 2007 14:10
#1 Microsoft har ikke humor, de laver ikke eastereggs om Apple og Linux, de betaler milliarder for at folk kan udfører "objektive" studier, der konkludere at de er mindre sikre end windows, og koster mere at kører. Når enkelte programører hos microsoft laver sjove små eastereggs, så syntes folk det er ligeså sjovt som det her, men de bliver som oftest fjernet når de bliver opdaget, fordi de er privat personers værk.
Gravatar #30 - dasbutt
27. okt. 2007 14:25
#21 Tag det roligt og læs #15 det gør alle da.
Og når vi nu snakker om umodent, hvilket firma kommer følgende citater fra.
-----
"I'm going to f---ing bury that guy, I have done it before, and I will do it again. I'm going to f---ing kill Google."

"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."

"My children - in many dimensions they're as poorly behaved as many other children, but at least on this dimension I've got my kids brainwashed: You don't use Google, and you don't use an iPod."

"We've had DRM in Windows for years. The most common format of music on an iPod is "stolen"."


"Google's not a real company. It's a house of cards."
Gravatar #31 - Leonhard
27. okt. 2007 14:25
#11 Ja, og alverdens nye biler er bare opdateringer af de tidliger og ikke "Nye" biler. Hvad er din pointe?
SKAL man genopfinde hjulet hver gang, når det gamle virker?

Apple har naturligvis ikke lavet noget så banebrydende som en systembred søgefunktion, eller widgets eller et pænt gennemsigtig interface i denne version af osX, men det er fordi...... De allerede har det!?

Glæder mig til Microsoft kommer med deres Time Travel' (tm) teknologi om hvad 6? måske 8 år. Det vil helt sikkert minde meget mere om fysikkens syn på tidsrejse, med indbyggede sorte huller og singulariteter.
Gravatar #32 - Louis
27. okt. 2007 15:16
#29

Jeg synes de reklamer er direkte platte. De rækker andre systemer ned og få det til at lyde som om OS X er styresystemernes gudinde. De får det også til at se ud som om deres system er 100% fejlfrit, hvilket intet system er.

#31

Jeg har ikke sagt at man skal genopfinde hjulet, man skal bare ikke kalde det et nyt styresystem, når det (kun) er en opdatering.

Der kommer også nye udgaver af forskellige Linux-distributioner og de kalder det en ny version i stedet for at kalde det et nyt styresystem som mange gør med Leopard'en
Gravatar #33 - trylleklovn
27. okt. 2007 15:48
#32 Tvivler på nogen kalder hverken Vista eller Leopard for et nyt styresystem. Derimod er de begge opgraderinger.. Ikke opdateringer. De tilfører begge en række nye features.

Og ang. reklamerne.. Så er det reklamer. Jeg basher jo heller ikke MS for udelukkende at reklamere med deres win+tab som er den meste ubrugbare funktion i hele Vista.
Gravatar #34 - Chucara
27. okt. 2007 15:53
Hehe, intet ondt om OS X, men det er let at komme op på "300+ funktioner", hvis man skriver nye skrifttyper på som en forbedring.
Gravatar #35 - Louis
27. okt. 2007 16:12
#33

Der er mange der kalder Leopard for "Apples nye operativsystem".
Ang det eksempel du giver:

Man kan da ikke samligne bashing med at reklamere for funktioner. Tror nok du ville fare op af stolen og kalde M$ useriøs og alt muligt hvis de bashede Apple/Mac.
Gravatar #36 - trylleklovn
27. okt. 2007 16:16
#35 Jeg kalder i forvejen MS for useriøse pga. deres reklamer.. Fremgik det ikke af min kommentar :)?
Gravatar #37 - henrikmk
27. okt. 2007 16:20
Feature listen på apple.com er én ting. Noget andet er de uanede mængder af fixes og optimeringer, som Leopard tilbyder. Det er ting, som Apple sjældent skriver om. Nu har jeg ikke Leopard selv, men jeg har spurgt rundt til mange af de irritationsmomenter, som findes i Tiger, f.eks. med Finder, netværk, multithreading, tungt Dashboard med lange ventetider, sløvt spotlight, osv.

De fleste fejl er stort set væk, og OS'et er langt mere threaded, hvilket skærer drastisk ned på applikationernes starttider (iCal starter efter sigende på under 1 sekund) og irriterende ventetider, der har plaget Tiger og tidligere versioner af OSX er meget mindre. Det ligner lidt den samme behandling som Ubuntu fik med opstartssekvensen, ved at gøre den mere parallel, men bare rundt i hele OSX. Jeg vil gætte på, at effekten er endnu større på quad core maskiner.
På mange måder virker OS'et derfor som undersolgt, fordi der er så mange behagelige overraskelser i det.

Det er rart at se, at Apple ikke hviler på laurbærrene, hvilket nok ellers ville være fristende.
Gravatar #38 - Zaffa
27. okt. 2007 16:57
#17 det er da rart at se du har sat dig ind i hvad windows vista bringer ud over eye-candy

for mig at se er windows vista den hidtil bedste windows og en kanon og tiltrængt opdatering. Folk der ikke tror der er sket en skid i vista ud over 3d effekter burde virke læse lidt om det i stedet for bare at bashe....

http://arstechnica.com/reviews/os/vista-under-the-...
Gravatar #39 - Zaffa
27. okt. 2007 17:02
ingen edit mere?

#31 hmm faktisk er der i vista indbygget backup program(ihvertfald i ultimate).

samtidig er det muligt at tage "billeder" af computeren så hvis noget går galt kan man sætte computeren et par uger/dage tilbage i tiden til før det gik galt... så selvom det ikke er lige så "smart" som time machine så var det faktisk først i windows ;)
Gravatar #40 - graynote
27. okt. 2007 18:57
999,- for Leopard.

Billigt?
Dyrt?

Meningerne om det er - som meninger jo af natur er - subjektive, så det er omsonst at diskutere .. men jeg synes, at det er værd at tage i betragtning, at software kun er den ene del af udgiften.

Når du langer 999,- over disken og modtager Leopard, så har du allerede én gang betalt til Apple - nemlig for hardwaren, der altså ikke hører til i den helt billige ende.


Det ærgrer mig, at jeg ikke kan smide en omgang junglekat på en almindelig bambus-pc, for så havde jeg været ganske villig til at give det en chance - jeg vil simpelthen bare ikke betale så meget for hardware, som Apple forlanger.

Øv.


graynote
Gravatar #41 - Zombie Steve Jobs
27. okt. 2007 21:57
#40 hvad giver du da for dine computere normalt?
Gravatar #42 - banjodrengen
27. okt. 2007 22:13
Det er utroligt, hvordan Mac nogle Mac brugere bliver militante så snart de hører den mindste kritik af Apple og deres produkter. Det er ret interessant, hvordan denne mentalitet, som først så dagens lys under det først Macintosh dev team, i høj grad råder hos mange Mac brugere i dag. Denne mentalitet går igen i Mac reklamerne, hvor man går grin med PC'er. Disse reklamer var morsomme til, at starte med, men vitsen er begyndt, at blive gammel. Mange Mac bruge skulle lære, at være mere kritiske overfor Apple produkter. Mac OSX er ikke en skid bedre end Vista og diverse Linux systemer. Det er i bund og grund et spørgsmål om præferencer.

BTW, så er jeg selv bruger af både Windows, Linux og OS X, og jeg foretrækker personligt min MacBook med OS X, men jeg kan stadigvæk se kritisk på deres produkter.

Så tag, at blive voksne. Mac brugere har efterhånden fået et dårligt ry pga. af Zealots, som ikke kan se objektivt på noget produkt fra Apple.

Dette er ikke rettet til alle Mac brugere, kun den militante del, som alle normale Mac brugere ville ønske fandt et nyt OS, at tilbede.
Gravatar #43 - fidomuh
27. okt. 2007 22:48
#42

Hvad med at du selv bliver voksen foer du kritiserer andre?

JEg er ogsaa mac-bruger, fanatisk ifoelge mange herinde, og jeg ser helt fint objektivt paa deres produkter.

Det er typisk apple-basherne der laegger alt muligt i alle udtalelser fra Jobs / Apple, samt gaar helt amok over reklamer som de selv skal gaa ind paa Apples hjemmeside for at se .. JEbus fucking tudekiks :)

Men udover det saa ja, begge sider har zealots, MS-zealots er i hobetal ifht. mac-zealots, saa det tager jeg nu ikke saa tungt :P
Gravatar #44 - johanjohansen
28. okt. 2007 02:21
#38 Nu stoppede jeg selv med Windows efter Win98SE, så skal bestemt ikke gøre mig klog på noget.. Synes dog alligevel at det er underligt at mine erklærede Windows fans venner undgår Vista.. Efter deres udsagn er det "overraskende ubrugeligt i forhold til XP" .. Hmm..

Men det må i selv om.. Jeg er stor tilhænger af at folk ska bruge det bedste værktøj til en given opgave.. Hvis nogen mener at windows er den bedste løsning til opgaven som OS, skal de selvfølgelig have lov til at bruge det....

At jeg så selv ikke kan forstå det, er en helt anden sag.. :)
Gravatar #45 - Mumitrolden
28. okt. 2007 03:56
Lige med Apple er det vel ret nemt at se om det er en opgradering til et eksisterende OS eller et nyt OS:

http://tv.truenuff.com/mac/os.php
Gravatar #46 - caffery
28. okt. 2007 06:33
Nu må jeg vist hellere forsvare mig lidt.

#22,

stop nu med den skide tudekiks. Den er SÅ gammel og umoden at komme med efterhånden.

#23,

Bare for at vaere pernitten, saa kan man snildt argumentere for at der er sket mere fra OS X Tiger til Leopard, end der er fra 2003 Server til Vista ..


Ja det er godt nok pernitten. Du ved jo udmærket godt at Vista primært er efterfølgeren til XP og ikke 2003 server. Og du nævner jo fint selv at der næsten intet af XP er tilbage i Vista - ergo må det jo være mere et "nyt" system end Apple-opdateringen.

Humor er ikke en ting man forventer fra en pc-bruger, bare se Get-A-Mac reklamerne ... :P


Speak for yourself. At du stadig kan se humor i Apples gentagne "MS-håninger" er ikke det samme som at det er god humor. I manges øjne er det arrogante umodne ting.

#30,

citater kan jeg ikke bruge til noget. Jeg kan sikkert nemt finde lignende citater fra Mr. Jobs og andre fremtrædende chefer. Jeg mener såmænd bare det er umodent at blive ved med at komme med den slags provokationer der sviner ens konkurrenter til. Det er dårlig skik imho og hvis du også tyr til den klassiske, kedelige og outdatede tudekiks, kan jeg kun ryste på hovedet og håbe at man som Mac-fan engang med tiden kan tage kritik og anderledes meninger til sig.

#42,

helt enig!

#43,

føler du dig truffet? #42 skrev at det kun var henvendt til den militante del af Mac-fansene. For der er faktisk nogen der er mere fanatiske end dig :)

Og dem du kalder Apple-basherne...er vel bare alle dem der kommer med en helt legal kritik af ting som de mener er Apple-bommerte. Men det er selvfølgelig nemt at pynte på deres persontype-beskrivelse så det ser bedre ud for jer. Og damn..er du også med på tudekiks-vognen? Det var da utroligt :)

#Generelt,

min sammenligning med de autonome var såmænd udelukkende baseret på det faktum at Apple tilsyneladende bliver ved med at provokere og latterliggøre Microsoft med den slags screenshots, lidt ligesom de autonome provokerer strisserne og politikerne med deres grafiti og ungdomshuspjat. At nogen så vælger at misfortolke det fuldstændigt siger så mere om deres læseevner.

Nogen mener måske at jeg lyder bitter og bør have tudekiks etc. men det er faneme som om man ikke MÅ skrive kritik om Apple herinde uden at få den bemærkning smidt i hovedet. Bliv dog lidt mere seriøse og lidt mindre egoistiske i jeres forherligelse af hele Apple-emperiet. Der er klart et overtal i Apple-brugere på newz efterhånden og det bliver i dén grad udnyttet imho, både i debatter hvor den ikke får for lidt og sandelig også i indsendelser af nyheder, hvor mange negative Apple nyheder ofte bliver slettet og hvor en del af de positive bliver hentet fra Mac-sites hvor det ofte er rygter.

Vi bør dæleme få nogen flere Windows/Linux folk herind ;)
Gravatar #47 - themuss
28. okt. 2007 07:01
Steve Jobs lugter
Gravatar #48 - smurf
28. okt. 2007 07:45
#46

Det, der er lidt sjovt ved de her OS-krigstråde er, hvor patetisk kritikken er. Mht. OS X handler det om manglende højreklik, reklamer, der ikke er sjove, og så det nyeste skud på stammen: Leopard burde være gratis, fordi den ikke er skrevet fra bunden. Med andre ord er der tale om subjektive holdninger eller ting, der blev rettet for år tilbage.

Hvorfor ikke prøve med noget reel kritik? For eksempel har Apple endnu ikke formået at supporte Java 6 på deres platform, på trods af, at det har været ude i næsten et år. Ikke alene det, men Apple holder også munden lukket med hensyn til, hvornår en sådan implementation kan forventes. OS X er en fremragende platform til softwareudvikling, men når de laver den slags numre, er de svære at tage alvorligt. Det ville jo være direkte dumt af et firma, der laver Java-software, at købe nogen form for Apple produkter, når de ikke ved, om maskinerne overhovedet kan bruges til formålet.

Eller hvad med, at Apple i deres information om Time Machine har skrevet, at man kunne bruge Airport Extreme tilsluttede drev som backup? På lanceringsdagen viser det sig ikke at være tilfældet, hvilket får Apple til at gå ind og rette i informationen, men stadig kommer der ikke et pip ud om, hvornår (eller om) man kan forvente den feature. Er det overhovedet lovligt at reklamere på den måde?

Selvfølgelig er der masser af ting, som man med rimelighed kan kritisere, men det er bare ikke det, der bliver bragt op, for det ville kræve, at kritikerne havde en minimal mængde viden, om det, de kritiserede. Så er det meget nemmere bare at råbe: "Leopard er en servicepack!". Det er ca. lige så seriøst som dem, der brokker sig over, at man hele tiden skal rekompilere kernen, når man kører Linux.
Gravatar #49 - caffery
28. okt. 2007 08:07
#48,

nu kan vi jo ofte kun forholde os til hvad de enkelte nyheder omhandler. Debatter er jo både om subjective såvel som objective holdninger - det er da klart at man skriver hvad man selv synes og tager den derfra.

Jeg mener bestemt at der er tale om en masse reel kritik stadigvæk. Du mener kritikken er patetisk...andre mener den er relevant nok. Problemet som jeg ser det er bare, at dem der kritiserer Apple her på sitet...bliver tit udstillet som værende dumme og bliver indimellem latterliggjort af "apple-sjakket", der derved på lystig vis downrater indlæg og plusrater deres egne.

Man kan iøvrigt også vende den om og henvise til visse Mac-brugeres forkerte og fordommelige udtalelser omkring diverse Microsoft produkter.
Gravatar #50 - Geek.Lund
28. okt. 2007 08:18
Jeg må nu være lidt uenig med dig #46
Med fare for et ordenligt hug i bagdelen og uden at have siddet det store med Leopard, så ser jeg Leopard som lidt mere end bare en Serivce Pack, fx er der 64 BIT i Leopard.
Men hvis man kigger på de 300+ funktioner. Så er der da visse af dem der kunne kategoriseres som en rettelse af "service Pack" karakter. Så jeg er kun DELVIST uenig.

Kan ikke lige huske nummeret her, men jeg læste længere oppe om at Vista ikke længere indeholder XP, og derfor kan kategoriseres som korrekt da Vista er bygget op fra ny. Man har faktisk programmeret Vista efter Linux princippet. (mener der er kernen først og så funktioner osv. på)

Desuden var der en der skrev at Vista er bygget på XP, det er ikke korrekt. Vista er programmeret med Server kode.
Så Vista er i bund og grund Windows Server.

(Ingen angreb i dette indlæg, rene faqs. Lige for at undgå et nap bagi)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login