mboost-dp1

unknown

Når sikkerhed er en Cliche

- Via ABC news - , redigeret af Net_Srak

newz.dk har i denne uge med hjælp fra vores brugerskare kunne afsløre at webhotel udbyderen Cliche.dk har generelle problemer med sikkerhedsindstillingerne på deres webservere.

Problematikken er at sikkerhedsindstillingerne som tildeles en bruger ikke er gode nok. En bruger kan derved gennem egne scripts tilgå områder på cliche’s servere, som vedkommende ikke burde have adgang til.

Nu viser det sig også, at serverne gennerelt ikke er opdateret med seneste releases af blandt andet PHP.
‘PHP Development Team’ anbefalede allerede 15. december 2004, at man opdaterede til PHP version 4.3.10 eller 5.0.3 – alt efter om man kører PHP4 eller PHP5, for som de skriver:

”These are maintenance releases that in addition to non-critical bug fixes address several very serious security issues”.

Blandt rettelserne i opdatering er: “CAN-2004-1063 – safe_mode execution directory bypass.”

Cliche’s servere har en ældre PHP version installeret, hvilket bidrager til sikkerhedsproblematikken omkring deres webhosting.

newz.dk har ved flere lejligheder kontaktet cliche.dk pr. email, men har indtilvidere kun fået svar på vores henvendelse angående en liste med kundernes brugernavne og passwords, som ligger på usenet – de skulle være rettet i følge cliche.

Cliche er dog ikke den eneste udbyder af webhoteller, som har problemer med sikkerheden. Vi har efterfølgende modtaget henvendelser om konfigurationsproblemer hos andre udbydere.

Opdatering:
Det har vist sig, at det stadig er muligt at få adgang via enkelte af de passwords som står i den omtalte liste. Newz.dk har taget kontakt til de berørte kunder, som selvfølgelig bør ændre deres password ASAP og evt. bede Cliche om en forklaring.

Opdatering: Jf. udtalelse fra fra Morten Bonavent i Computerworld, så er der nu gennemført omfattende sikkerhedsopdateringer.





Gå til bund
Gravatar #101 - Yssing
13. aug. 2005 00:07
Det er meget muligt det er trådkapring, det var ikke meningen at det skulle tages op som det blev, men det må betyde at jeg ramte rigtigt.
Gravatar #102 - amokk
13. aug. 2005 00:09
#98 det er derfor man har lås på sit hus, sin bil osv.
men for dig er det ik så vigtigt om nøglen passer i alle biler af samme mærke, så længe bilen kan starte?

loven kan ikke forebygge hverken indbrud, tyveri eller angreb på din hjemmeside, derfor har man passwords. hvis det sker alligevel, er loven et redskab til at straffe de skyldige.
Gravatar #103 - Yssing
13. aug. 2005 00:15
Jamen da også. man kan vel smadre et vindue eller dirkelåsen op, det er jo ikke så svært. Man kan også finde kodeord og brugernavne, tydeligvis heller ikke svært, men er det mere lovligt?

Angående bil analogien, hvordan hænger det eksempel lige sammen med at man ikke bare skal dele folks brugernavne og kodeord ud?
Selvfølgelig er det ikke irrelevant om nøglen passer eller ej. Lad nu være med at læse mellem linierne, for der står ikke noget der.

Men lad mig så høre dig, ville du selvblive lykkelig og glad, hvis det var dine kodeord og brugernavne der blev frigivt, blot for at påvise at det kunne lade sig gøre?
Gravatar #104 - amokk
13. aug. 2005 00:26
#103

"Jamen da også. man kan vel smadre et vindue eller dirkelåsen op, det er jo ikke så svært."

Ligesom man kan bryde ind hos cliche og stjæle serveren - men det går det unægteligt lidt nemmere at få adgang til andres data hvis deres system ikke har ordentlig sikkerhed.

"Man kan også finde kodeord og brugernavne, tydeligvis heller ikke svært, men er det mere lovligt?"

Folk som er ude på at sabotere, stjæle og misbruge oplysninger, tænker sjældent på lovligheden, men på hvor let det er.
Hvis der står 2 cykler og kun den ene er låst, vælger cykeltyven nok den som ikke er låst. Uden at tænke over at det er lige så ulovligt at stjæle en ulåst cykel. Det samme gælder for angreb på webhoteller.


"Angående bil analogien, hvordan hænger det eksempel lige sammen med at man ikke bare skal dele folks brugernavne og kodeord ud?"

Jeg har ikke snakket om hvorvidt man skal dele folks passwords ud, men det synes jeg i øvrigt, bestemt ikke man skal. Det er blot et spørgsmål om - som firma - at håndtere det professionelt, når kunderne har adgang til hinandens mapper på serverene, og når deres passwords i øvrig florerer på usenet. Ved hverken at ændre passwords for kunderne eller informere kunderne om listen, har Cliche valgt at skide på kundernes sikkerhed. Præcis som hvis Toyota (eller dit foretrunke bilmærke) opdagede at alle nøgler til alle biler var ens, men ikke informerede kunderne og skiftede deres låse.

"Selvfølgelig er det ikke irrelevant om nøglen passer eller ej. Lad nu være med at læse mellem linierne, for der står ikke noget der."

Jeg har ikke læst mellem linjerne, pointerer blot at det samme aspekt af sikkerhed vs. lovgivning gør sig gældende andre steder.

"Men lad mig så høre dig, ville du selvblive lykkelig og glad, hvis det var dine kodeord og brugernavne der blev frigivt, blot for at påvise at det kunne lade sig gøre?"

Og du snakker om at læse mellem linjerne?
Jeg har aldrig sagt at det er i orden at sprede folks passwords på en liste - men hvis det sker skal folk på listen have besked af det firma som listen sammer fra!
Gravatar #105 - Izo
13. aug. 2005 04:57
#104
Jeg har aldrig sagt at det er i orden at sprede folks passwords på en liste - men hvis det sker skal folk på listen have besked af det firma som listen sammer fra!


...hvad gør man så, når et spadefirma som Clichehosting ikke gør dette (giver besked altså) ?
Jeg har (desværre) også et site hosted på en af cliche's PHP enablede servere.
Gravatar #106 - Izo
13. aug. 2005 05:03
Offtopic:
Jeg mailede til cliche for et par uger siden vedr. backup. De siger, at det er kundens EGET ansvar at tage backup og henviser til deres foretningsbetingleser. Jeg blev chockeret over, at det kun er opsætning af servere og IKKE indhold (altså websites), som de tager backup af. Mage til amatørfirma skal man godt nok lede LÆNGE efter, suk.
Gravatar #107 - Denn
13. aug. 2005 06:48
Det skulle da komme.
Jeg havde selv taget kontakt med dem for snart 1 år siden, om de skulle opgradere deres systemer.
Fik dog "Det sker når vi får tid".

- Hvad er det egentlig lige jeres service er Cliche?
Gravatar #108 - mads h.
13. aug. 2005 08:33
Ok - nu har vi længe diskuteret hvor ringe Cliché er.
Jeg ejer jo sitet som er blevet "lagt ned". Hvor skal jeg flytte hen istedet for Cliché? Hvem kan man anse for at være stabile, sikre og ikke sindsygt dyre? - Surftown?
Ser gerne nogle anbefalinger, da Cliché nok ikke kan holde på mig meget længere.
Gravatar #109 - Devin Dazzle
13. aug. 2005 08:36
Jeg kan kun sige, at jeg ikke er overrasket over denne debat. Jeg har selv to webhoteller hos Cliché, og det ene har jeg haft i 3 år. Det andet har jeg haft lige under et år (og forlænger det bestemt ikke).

Lige fra starten var der problemer med, at serveren som hostede min klans side var nede mere eller mindre dagligt (dokumenterede det via et overvågningsværktøj som jeg udviklede). Hver gang webhoteller var nede i mere end 5 minutter sammenlagt, sendte programmet så en mail til Cliché's support, og gjorde opmærksom på problemet. Efter et halvt år (og mange mails) fik Cliché ENDELIGT styr på serveren, og den begyndte at køre rimeligt stabilt, og så var jeg sådan set tilfreds (jeg fik også forlænget mit webhotel ganske gratis i en periode). Dette synes jeg egentligt var ok service i forhold til prisen, så jeg valgte senere at oprette et nyt hos dem. Det webhotel har jeg praktisk taget aldrig haft problemer med.

Et andet stort problem med Cliché er deres politik om forlængelse af webhoteller. Man betaler forud et år hver gang man forlænger, hvilket også er fair nok, når man tænker på prisen. Forlængelsen er automatisk, og afmelder man ikke webhotellet 1 måned før webhotellet udløber, så er man automatisk bundet 1 år mere. Man får ingen mail om at det nu er tid til at forlænge. Først et par dage efter man skulle have afmeldt får man en mail om, at man nu har forlænget, og derfor skal betale for endnu et år. Dette er en omgang BONDEFANGERI. Da beløbet, man skal betale, ofte er under 500 kr., tager Forbrugerstyrelsen sig ikke af det.
Gravatar #110 - dasbutt
13. aug. 2005 09:01
#106 Det er meget normalt at web firmaet ikke tager backup af ens data. Det er en af måderne man holder prisen nede på. De fleste gør det dog hvis de opgraderer eller flytter servicen til en anden server.
Gravatar #111 - Caelestis
13. aug. 2005 09:30
#108

Jeg har selv 4 sites hos UnoEuro.com - et firma, som jeg ikke har oplevet problemer med overhovedet (har dog ikke tjekket om de har samme sikkerhedsproblem som cliche). Hver gang der har været et spørgsmål eller et lille problem har jeg skrevet i supporten og fået svar nærmest øjeblikkeligt. På deres hjemmeside kan man se at deres gennemsnitlige svartid er omkring 4 timer - det er da en hel del bedre end cliche! Desuden koster det kun 1 euro for et okay webhotel, og man bliver bedt om selv at forlænge sit webhotel når tiden nærmer sig.

Derudover - som er en ret væsentlig ting - kan man styre ALT gennem sit kontrolpanel, det være sig spam-opsætning, dns, hotel-type osv. Frihed er godt, og det er noget de åbenbart går meget ind for.

Jeg har faktisk ikke et eneste ondt ord om unoeuro.com... Hmm.. Og nej, jeg arbejder ikke for dem, jeg er bare en meget tilfreds kunde :)
Gravatar #112 - Acro
13. aug. 2005 10:10
#106 Izo:
Man kan ikke forvente ordentlige backuprutiner af en discountudbyder. Hvis man tilbyder kunderne 500 MB hver, så skal der noget af en kapacitet til at opbevare det.

De fleste discountudbydere, der lover backup, opbevarer denne i tre dage, og hvis der så sker et nedbrud fredag, så kan man risikere, at alle data er væk, når de ansvarlige kommer tilbage mandag.
Gravatar #113 - mads h.
13. aug. 2005 10:16
Nu er vores side så væk og jeg vil selvfølgelig gerne have det op at køre igen.
Når jeg nu har min index-fil på computeren, så mangler jeg jo bare min database. Tror i at den stadig er i behold eller er den også slettet? Det er en MySQL, som ligger hos cliche.
Gravatar #114 - bitnissen
13. aug. 2005 10:21
Tjah, man må sige at usenet er en alternativ password-recovery-metode til ens cliché-side :-)

#108 - Min personlige favorit er helt klart surftown. De har meget styr på tingene. Jeg har før haft nogle småproblemer med nogle filrettigheder når jeg brugte et script til upload og generering af mappestrukturer. Jeg har så haft noget korrespondance med Surftown via deres support-system og har hver gang fået gode, lange besvarelser der kunne bruges til noget inden for en acceptabel tidsramme (under 24 timer).

Derudover er det rart med CPanel at man kan administrere alle relevante aspekter af ens webhotel, samt at man kan hoste flere domæner på samme hotel.

Desuden kan deres nedetid på et år tælles i minutter på to hænder.

Thumbs up Surftown!
Gravatar #115 - mads h.
13. aug. 2005 10:27
ja indtil videre står det mellem UnoEuro, Surftown og b-one.
Om nedetiden så er en time betyder ikke så meget. Det er mere support, sikkerhed og meget lidt prisen at det drejer sig om.
Er åben for flere forslag... Det er mandag det sker - skal helt sikkert have en anden udbyder.
Gravatar #116 - futski
13. aug. 2005 11:16
115# Jeg vil nødig skulle betale de senere konsekvenser, hvis de ikke lige er i din stil, så jeg vil nøjes med at sige : jeg anbefaler dig at bruge en af dem du har nævnt der - og skal du have det specificeret, så må du smide mig en besked. :-)

Jeg grunder mit valg i frasorterings- og udelukkelsesmetode benyttet siden '97. :-)

Men folkens ... generelt til denne tråd og den forrige vi havde vedr. dette ... Er det ikke et spørgsmål om tid - og brugerskare - før *alle* disse udbydere træder i spinaten ? Vi kan allesammen forklare nok så meget om hvor nødvendigt sikkerhed er, men de er jo nok allerede klar over det, det er *trods alt* deres valg af karriere(-orientering). Eet svagt led (som en php-ansvarlig f.eks) kan screwe det hele op og måske nu være ansvarlig for at andre som dagligt bløder og sveder for at give Cliche et godt navn, skal til at lede efter job andetsteds.

Jeg siger det bare. Jeg mener stadig der hvor filmen virkelig knækker er ved den manglende reaktion og at alt dette generelt er uacceptabelt ... men ... så kommer jeg i tanke om hvor stor denne virksomhed måske er - og hvor få mennesker det tager at stille dem i deres nuværende lys.
Gravatar #117 - macpack
13. aug. 2005 11:59
Grundet sikkerheds fejlen jeg fandt på cliche.dk asp servere,, så vil jeg nu fortsat være kunde hos dem, da jeg er tilfreds med dem...

Selvføgelig er der nede tider engang imellem osv... men man betaler jo næsten ikke en skid for det iligevel.
Gravatar #118 - jchillerup
13. aug. 2005 12:33
Jeg vil lige fortælle en historie om B-One.
En af mine venner besluttede sig for at købe et nyt webhotel istedet for B-one. Det nye webhotel havde fri plads, fri trafik, shell, support for php, asp, python, cgi, perl, og meget, meget mere. Udover det havde det en eminent support (alle IM-systemer man kan forestille sig). Alt det for $10.
Well, han bestilte et webhotel der, satte det op med gratisdns.dk, men som I nok ved, sender DK-hostmaster både en besked til den, der redeligeredes fra (altså B-one). Det fik omgående B-one til at slette hele hans webhotel, og da han bad om at få en backup lagt tilbage, fik han et enormt arrogant svar (endnu en fejl hos B-one, arrogante supportere) fra b-one med at deres backups kun blev genskabt hvis det var lynnedslag, harddisknedbrud eller andet i den dur. Han fik aldrig sin data tilbage.

Jeg selv har også engang haft et domæne hos B-one. Da jeg fik regningen fra DK-hostmaster, besluttede jeg mig for at jeg ikke længere var interesseret i at have det domæne, så jeg skrev samtidig til b-one, at jeg gerne ville opsige mit abonnement hos dem.
Her kommer et udklip fra deres alenlange forretningsbetingelser:

1.6. Opsigelse af abonnement
Abonnementet kan til enhver tid opsiges fra kundens side med tre måneders varsel, mens eventuelt forudbetalt abonnement
dog ikke refunderes. Opsigelse skal ske skriftligt på papir med kundens underskrift. Opsigelsen kan ikke ske via e-mail. Når B-one
har modtaget en opsigelse vil kunden automatisk se modtagelsen af denne via kundens kontrolpanel inden 8 dage. Hvis
kunden ikke kan se denne registrering på forsiden af B-ones kontrolpanel inden 8 dage, skal kunden indsende en ny opsigelse.

Det vil altså sige, at hvis jeg ikke længere vil have en hjemmeside hos dem, skal jeg 3 måneder inden sende et brev eller faxe en opsigelse. Jeg kan ikke sige noget grimt om det, da jeg jo allerede har accepteret dem ved køb af webhotellet, men det var en grim overraskelse for mig, og det synes jeg gerne, de måtte have gjort lidt mere klart ved registrering af mit webhotel.
Gravatar #119 - fastwrite
13. aug. 2005 13:06
Jeg har skrevet følgende til dem - og håber at de får taget sig lidt sammen:

Hej Cliche.

Jeg har fulgt debatten nøje på www.newz.dk omkring jeres håndtering af sikkerheden, hvilket må siges at være langt under den standard man forventer af en webhotel udbyder - uanset hvad prisen så er for slutbrugeren af jeres ydelser.

I bliver NØDT til at komme med en officiel udtalelse på jeres hjemmeside, for hvis ikke I gør dette, men prøver at lege struds der gemmer sig, så kan det få meget alvorlige konsekvenser i form af mistet tillid og opsigelse af en masse kunder.

Jeg har ret mange kunder som jeg før havde tænkt skulle overdrages til Cliche - men efter jeres håndtering af jeres sikkerhedsproblem, hvor I tilsyneladende intet gør efter flere henvendelser fra Newz teamet omkring en meget alvorlig sikkerhed - vil jeg finde en anden webhoteludbyder.

Hvis ikke dette skal blive døden for jer, så er I nødt til at komme med en udtalelse - og det skal være NU og ikke i morgen!

Hvis I har problemer med at få styr på sikkerheden, så få fat i nogle sikkerhedskonsulenter der kan rette det op så hurtigt som muligt.
Gravatar #120 - Caelestis
13. aug. 2005 13:34
#115

Jeg kan ikke anbefale B-One. Mit webhotel flyttede jeg direkte derover på fra cliche, inden unoeuro. Jeg havde på det tidspunkt en lille håndfuld flashspil, som alle fyldte under 1mb og som jeg mente mine brugere skulle ha gavn af (dvs 30 spil af ~750kb i gennemsnit - det er ikke meget vel?). Til min store forbavselse fik jeg en mail, hvorpå der stod noget lignende:

------------------------------------------------------------
Til rette vedkommende,

For kraftig overtrædelse af vores forretningsbetingelser, føler vi os nødsaget til at lukke domænet: XXXXXXXX

Venlig hilsen
B-One Support
------------------------------------------------------------


Jeg leder efter original-mailen nu, men FUCK hvor sad jeg uforstående overfor deres forretningsmetoder! Mit site var på det tidspunkt ikke godt besøgt, og ifølge min statistik (som de tilbyder) lå mit traffikforbrug på 20 mb om dagen!!!! Det er MINDRE end hvad jeg har nu, hvor jeg kun har mine feriebilleder online!

Jeg prøvede at skrive til B-One at det var en fuldstændig uforståelig situation, men det var de ligeglade med. I og med at jeg havde haft "filer til fri download" havde jeg overtrådt deres betingelser. Nu betegner jeg ikke selv filer under 1mb som særlig skadelige, men okay - det må de om! Det der irriterede mig, var at jeg forinden ikke havde modtaget én eneste advarsel. På én dag gik jeg fra tilfreds kunde til forbitret, væmmet og 100% uforstående EX-kunde.

Så igen - repetion for at understrege - Jeg kan ikke anbefale B-One...
Gravatar #121 - fastwrite
13. aug. 2005 13:46
Prøv www.jirty.dk - de har sikkerhedsbackup hver dag - har prøvet det af flere gange ;o) Jeg har haft dem igennem mange år efterhånden med alle minde kunders hjemmesider. Sker der fejl - som der jo altid gør med computere - er de lynhurtige til at melde tilbage.

De er superhurtige med at svare tilbage på alle ens skøre spørgsmål, og tilbyder i det hele taget en ret god service.

Det koster dog lidt mere end 10,- pr. måned. Den billigste mener jeg ligger på 39,- pr. måned, men det er også billigt taget i betragtning af alt det der følger med.

Og så er de også flinke ;o) Det kunne visse it-supportere af de arrogante typer nok lære lidt af.

mvh Thomas
Gravatar #122 - bobslaede
13. aug. 2005 14:05
B-one historie igen, weee.
På arbejde har vi haft en (nogle) sider liggende hos b-one. Vi beslutter at vi vil samle alle vores et sted i stedet for flere hoteller. Vi skriver til dem med opsigelse, pr fax også. Vi får derefter at vide at vi skal opsige 3 måneder før næste betaling. Vi opsage vores lige før næste betalings periode, som var pr. år.
De sender os derefter en regning for et helt år mere. Siden det tilsidst blev en princip sag, har vi selvfølgelig ikke betalt.
De bliver dog ved med at regelmæssigt sende rykkere... ihhh....
Havde vores firmahjemmeside liggende hos Surftown på deres største hotel, til 100 i måneden mener jeg, fri trafik, og lovet 99% oppetid.
Flere gange om dagen var vores hjemmeside nede, og flere gange om dagen var vores mail nede. Vi tjener mange af vores penge ved at folk henvender sig til os via vores hjemmeside, og dennes kontakt formular som sender en mail til os. Eftersom siden ofte var nede kunne folk ikke kontakte os. Hvis hjemmesiden ikke var nede, var mailen, og vi kunne derfor ikke modtage disse mails fra kontakt formularen. I det stykke tid vi havde vores side der, mistede vi mange penge på forsvunde mails, og potentielle kunder der ikke kunne komme ind på siden. Også google som er et af vores vigtigste redskaber, i og med at vi lå godt der, og folk fandt os via google. Google var inde på vores side hver anden dag og kigge. Google kunne ikke længere komme ind på vores side pga. nedetid, og vi faldt derfor støt i placeringen der.
På adskillige henvendelser næsten hver dag, fik vi bare et standard svar, i stil med "Problemet er løst, og vil ikke forekomme igen" min bare r..
Konklussion, det er ikke altid prisen der er ensbetydende med servicen.....
Gravatar #123 - JoBr
13. aug. 2005 14:45
Vil heller ikke vælge/anbefale b-one

for 8 måneder siden fandt jeg en fejl i deres apache-opsætning, der betød at ht-access var total random..

Det tog ca 3 uger at få forklaret deres talentløse supportere at der var en fejl, hvorefter jeg fik fat i en teknikker..

så moralen er
B-ONE ER ET DISCOUNT-HOTEL, MED FEJL I DERES SERVEROPSÆTNING...

så jeg anbefaler jer at gå i en stor bue udenom b-one...
Gravatar #124 - mrmorris
13. aug. 2005 15:18
Ahh... måske det var på tide med en webhotel poll her på newz?
Gravatar #125 - Tusk
13. aug. 2005 15:19
2 ord til de som ikke læser deres betingelser og det med småt:

STOP WHINING!!!
Gravatar #126 - BurningShadow
13. aug. 2005 15:39
Web10 kan heller ikke anbefales, deres nedetid var så stor at jeg til sidst flyttede hele bunken hjem.

De noterede ikke nedetiden under "drifts information", da det jo tilsyneladende ikke er noget der rager deres kunder, og jeg har hørt at de også censurerede deres forum, når folk brokkede sig over det. Jeg har dog ikke selv oplevet at blive censureret, men ignoreret er jeg da ofte blevet, når jeg har skrevet til dem.

For lidt over et halvt år siden flytte jeg det hjem, med DNS hos GratisDNS, samt mail på mxhotel.dk
Nu er jeg en glad mand :-) og det er mere end jeg var, da jeg var kunde hos Web10...
Gravatar #127 - wAsabi
13. aug. 2005 15:46
#17 Morten Bonavent

Ifm. diverse fejl på jeres systemer, så få dog rettet logfilerne, på jeres kunders webhosting, datatilsynet er nok ikek begejstret for disse udstillinger online på internettet. Iøvrigt krænker det -privat livets fred-

Der jo firmaer nok at kigge på

http://www.krak.dk/grids/Subpages/GridRightRows2.a...
Gravatar #128 - Snoop
13. aug. 2005 15:48
122:

Vi tjener mange af vores penge ved at folk henvender sig til os via vores hjemmeside

Mon I så ikke skal vælge en der koster lidt mere end 100 kr, hvis I tjener de fleste af jeres på via jeres website?
Gravatar #129 - dar
13. aug. 2005 15:55
Efter den sidste tids kritik af Discount-webhoteller står jeg med en opfattelse af at ingen virker optimalt. Det har fået mit til at tænke på hvad det kræver at starte et webhosting-firma op, men da jeg personligt ikke har en pind forstand på PHP og linux servere, + lidt andre ting, tænkte jeg på om andre havde gået med samme tanker.

I så fald kunne man evt. lave en arbejdsgruppe der i første gang undersøger omkostningerne og mulighederne for oprettelse af et web-hosting firma.

Det hele skulle jo så helst ende i at der bliver startet et firma med fokus på sikkerhed, oppetid og alt det vi ellers hader ved de udbydere.

Men hvis folk er interesserede i sådan et projekt, så send en PM til mig med lidt info om jer selv, primært indenfor hvilke tekniske områder man har erfaring, og hvilket niveau man er på.

Håber der er nogle friske folk der vil bakke op om ideen.
Gravatar #130 - amokk
13. aug. 2005 16:04
#127 ehm mon ikke du skulle gøre dig selv den tjeneste at læste tråden du poster i inden du gør dig selv til grin ved at skrive til en fake bruger?
Gravatar #131 - Acro
13. aug. 2005 16:06
#129 dar:
Det vigtigste for mig, når jeg vælger udbyder, er, at der er sikre forhold. Jeg tænker ikke kun på sikkerhedsmæssige aspekter, men jeg gider ikke være placeret på den samme server som 1.000 andre sider, hvor 90 % ikke har forstand på, hvad de laver, hvilket resulterer i uendelige løkker, utallige fejl og meget andet.

Den eneste måde, som man i mine øjne kan sikre sig på, er ved at vælge en dyr udbyder eller have sine egne servere. De færreste, der bare har en hjemmeside for sjov, vil faktisk betale meget mere end et discounthotel koster, og det er - tror jeg - også en grund til, at det bliver endnu mere discountagtigt pga. stabiliteten.

Dog synes jeg, at det er et godt forslag. Tænk både på Windows, Linux og FreeBSD hosting. Få nogle gode partnere, så serverne ikke skal flyttes fra den ene udbyder til den anden. Dernæst synes jeg, at det er mere relevant at tage betaling pr. forbrug (pr. MB, pr. e-mail) end at lave en løsning, der ikke passer nogen og som er enten for stor eller få lille.

Held og lykke, hvis det bliver til noget. Der er meget konkurrence, men kvalitet er efterspurgt.
Gravatar #132 - peter_m
13. aug. 2005 16:29
#35 Tak for trafikken ;-)
- Nej, jeg har ikke noget vigtigt på min hjemmeside, og ja den er da hosted hos surftown og hvad så?! Jeg har da også sider liggende hos cliche, dandomain og mange andre?!

Jeg har altid været udemærket tilfred med den 'oppetid' der har været her, men hvis sikkerheden ikke er i orden, mener jeg de bør anføre det i deres foretningsbetingelser, når de nu kan presse så meget andet derind.

Såfremt de ikke skriver at sikkerhedsniveauet er lavt pga. de høje omkostninger der er ved at opdatere skidtet, er jeg - som kunde - ikke klar over, at sikkerhedsniveauet er lavt. Jeg forventer derfor at få - 9 kr eller ej - sikkerhed for pengene. Pointen var, at selvom man udbyder webhosting til latterligt lave priser, er man stadig forpligtet til at opretholde sikkerheden, hvis man ikke gør opmærksom på at den er lav.
Gravatar #133 - ThomasD
13. aug. 2005 17:34
#84
Nej. Hvis de siger fri trafik, så må det være fri trafik. EOD.
Hvis de har en øvre grænse, bør de informere om denne tydeligt. Det er almindeligt for webhotelmarkedet i Danmark, at man lover fri trafik og forsøger at give indtrykket af, at der rent faktisk er tale om fri trafik. Det er forkasteligt.
Gravatar #134 - mads h.
13. aug. 2005 20:17
Her er lidt update! Det hele startede jo omkring den crash´ede www.silkeborg-united.dk. Sitet er atter vendt tilbage - ved bare ikke om det er cliché der har fundet en backup eller om det er synderen selv, der har forbarmet sig over os. Nu mangler vi bare at få cms-delen og adgangen til vores database op og stå igen.
Har forsøgt at komme igennem til Cliché, men de har selvfølgelig weekend-lukket.
Mere info følger, når der sker noget...
Gravatar #135 - bitnissen
13. aug. 2005 20:17
#118, det lyder som om du skulle gøre som #120 - smide noget på deres servere der er imod deres betingelser, for så kan de godt finde ud af at opsige dit abonnement før der er gået 3 måneder ;-)

Ej, det var surt #120, men i det mindste virker sikkerheden til at være bedre hos b-one end cliché og jeg kan rent faktisk godt forstå b-one til en hvis grad smed af... Jeg tror det forventes at man hoster indhold man har copyright på, hvilket du ikke har haft med mindre du har lavet spillene selv eller at spillene har været frigivet i en sådan grad at man må kopiere og indsætte dem på egne hjemmesider. Hvis de tilmed har genereret en pæn mængde trafik, kan jeg se problemet. Til den slags er man desværre nok nødsaget til at holde sig fra den slags hosts.
Det der lyder mest kritisabelt er at de ikke på forhånd har advaret dig, men bare smidt dig direkte ud. Havde de advaret dig kunne du have rettet op og de kunne have beholdt endnu en kunde.
Gravatar #136 - bruun
13. aug. 2005 20:59
Jeg er i hvertfald glad for at jeg skiftede væk fra Cliche for 1 år siden, jeg skiftede fordi der ikke var andet end problemer med dem. Deres server var nede flere gange om ugen, og flere timer ad gangen. Når man skrev til dem, kunne der gå op til en uge før de svarede, og som regel ikke noget svar man kunne bruge til noget, for det meste stod der bare "Problemet er løst" eller "Fejlen er rettet"

Jeg fatter ikke at de har kunnet eksistere så længe :S

Jeg mindes også at nogen gange virkede det som om de havde forladt landet i flere måneder, f.eks ligesom nu, så når man ser den seneste nyhed fra d. 11 januar 2005. Så virker det jo mest som om, det er et stabilt firma, hvor der aldrig er problemer, og hvor man ikke kan gøre noget bedre, eftersom de jo ikke ændrer noget :P

Men det er jo bare ønsketænkning :P
Gravatar #137 - bruun
13. aug. 2005 21:03
Nå ja, kom lige i tanke om, at de forresten også har lidt problemer med at fjerne en fra systemet når man har opsagt sit webhotel, selvom jeg havde fået en bekræftelse på at jeg havde opsagt, så fik jeg alligevel en regning fra dem ca. 3 mdr efter, hvor de ville ha' jeg skulle betale for et år mere...

Jeg fik så ringet til dem og brokkede mig, og de kom med en lam undskyldning om at de havde fået et nyt system :S
Gravatar #138 - carthain
13. aug. 2005 23:53
nogen der kan fortælle om de rent faktisk har haft held til at læse andre brugeres filer? så vidt jeg kan se på det screenshot (og selv er kommet frem til. har selv hotel hos cliche) er det kun C:\WINNT der er adgang til. og ang. eksemplet med system.ini... den er omtrendt lige så hemmelig som slutningen på ringenes herre :)
; for 16-bit app support

[drivers]
wave=mmdrv.dll
timer=timer.drv

[mci]
[driver32]
[386enh]
woafont=dosapp.FON
EGA80WOA.FON=EGA80WOA.FON
EGA40WOA.FON=EGA40WOA.FON
CGA80WOA.FON=CGA80WOA.FON
CGA40WOA.FON=CGA40WOA.FON

noget kunne tyde på at newz m.fl. har blæst denne "nyhed" ud af proportioner. selv den liste med kodeord nogen fandt frem var jo næsten 2½ år gammel. ang svar på emails har jeg altid fået svar indenfor 24 timer som de lover. kun få gange har de overskredet fristen. så er alt i alt godt tilfreds.
Gravatar #139 - Caelestis
14. aug. 2005 00:17
#135

Ja, jeg kan selvfølgelig også selv se ideen med at man ikke må bryde deres forretningsbetingelser - det er ikke dér skoen trykker.
Den trykker, når mine spil (indrømmet, jeg havde ikke selv lavet dem og havde derfor ikke rettigheder til at ha dem) generer dem SÅ MEGET pga sølle 20 mb/dag og de så efterfølgende bonger mig på at generere for meget traffik (og IKKE brud på copyright). Det virker så.. så.. "hovsa"-agtigt.. Mine efterfølgende diskussioner med B-One blev da heller ikke bedre eller mere afklarende. Jeg fik aldrig en grund for at de reagerede som de gjorde. En anden ting, som irriterede mig og som forstærker min "hovsa"-idé er at de som beskrevet tidligere (#120) ikke skrev mit navn men blot adresserede den relativt vigtige mail til "rette vedkommende". De burde i det mindste skrive mit navn!

Heldigvis skiftede jeg så til unoeuro, og siden da har jeg kunnet sove roligt om natten ;)
Gravatar #140 - peter_m
14. aug. 2005 06:46
#138 Ja, listen var 2½ år gammel...men pass virkede jo stadig, så selv om cliche - har rettet fejlen - har de tilsyneladende hverken:
1. henvendt sig til deres kunder og bedt dem ændre pass.
2. ændret pass og sendt det til brugerne.

Det er sgu for dårligt!
Gravatar #141 - newzgæst
14. aug. 2005 15:18
en ting står klart. De har ændret kunders password, men giv besked om det gør de ikke. Jeg har i hvert fald ikke hørt noget fra dem og har siden fredag ikke kunne logge ind på mit webhotel.

gad vid om det måske ikke snart var ved ta være tiden for cliche at give folk kompensation for deres manglende interesse for folks "privatliv".
Gravatar #142 - mads h.
14. aug. 2005 20:33
Det samme gælder her... Jeg håber også at de har ændret vores kode og at det stadig ikke er ham der crash´ede vores side der er i besiddelse af det. Vi har ligeledes stadig ikke hørt Cliché - det er bare for ringe!!!
Gravatar #143 - EmKay
15. aug. 2005 09:37
Jeg har netop lagt røret efter at have snakket med deres support. Jeg ville bare have en bekræftelse på min opsigelse. Personen jeg snakkede med hed Martin. Kiggede lige hurtigt på deres hjemmeside for at se om han stod på deres liste over medarbejdere, men det gjorde han ikke. Endnu engang et bevis for at deres hjemmeside ikke bliver opdateret specielt tit.

Nå, men han kunne ikke finde den originale opsigelse jeg havde sendt. Han kunne kun finde en mail, som jeg lige havde sendt få minutter før jeg ringede. Denne mail var et svar fra "supporteren" Karina, der havde undersøgt hvorfor W3sockets ikke virkede på et af mine domæner:

Beklager mit sene svar.
W3socket er på den server som anonymsms.dk ligger på, men jeg kan se har at domæenetvanonymsms.dk ikke ligger hos Cliche.dk, men hos unoeuro.com, det kan måske være det som skaber problemet..??
Skal jeg få flyttet domænet.


Nej hun ska da ej!! Jeg har jo netop lige flyttet det væk fra dem!! Hrumpf.. Ovenstående svar var på en mail jeg havde sendt i onsdags, altså dagen før afsløringen af deres sikkerhedsproblem, som også var dagen jeg flyttede mine webhoteller.
Men jeg måtte nu trække lidt på smilebåndet, da jeg læste hendes svar.. :)

Spurgte i øvrigt ham Martin om de havde tænkt sig at komme med en officiel udtalelse om problemet, men det vidste han ikke noget om, "da det jo ikke var ham der skulle komme med sådan en udtalelse.." Hmm..
Gravatar #144 - EmKay
15. aug. 2005 09:43
Opdatering:
Det har vist sig, at det stadig er muligt at få adgang via enkelte af de passwords som står i den omtalte liste. Newz.dk har taget kontakt til de berørte kunder, som selvfølgelig bør ændre deres password ASAP og evt. bede Cliche om en forklaring.


Nu ved jeg ikke hvornår newz.dk har foretaget tjekket af listen, men et af mine domæner var på listen og passwordet, der stod der, virkede indtil 11/8 om aftenen. Jeg har bare ikke modtaget nogen mail..? Regner med at tjekket er foretaget 12/8 eller senere så? Det er jo trods alt der nyheden er fra.
Gravatar #145 - dannyfb
15. aug. 2005 11:02
Gravatar #146 - addlcove
15. aug. 2005 13:15
heh

Comon.dk har ikke længere artiklen oppe.

de fik nok en opringing fra cliche.dk's advokat. svæklinge tbh :)
Gravatar #147 - amokk
15. aug. 2005 13:28
#144 ja jeg checkede det fredag aften...
Gravatar #148 - peter_m
15. aug. 2005 14:00
#146 det tror jeg nu ikke de gjorde, men det kan have noget med denne post jeg kom til at oprette i deres forum:
link til comon-forum
... ;-) artiklen røg efterfølgende af...hmmm
Gravatar #149 - Blinklys
15. aug. 2005 14:22
Haha rimelig skummelt. Kan være i skal have en nyhed om at Comon stjæler fra andre sites. Fyyyyyyyyyyyy Comon!
Gravatar #150 - hfp
15. aug. 2005 14:22
Computerworld har nu også en artikel:

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&...

og her bliver newz rent faktisk omtalt :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login