mboost-dp1

Flickr - saschaaa
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Der er både for og imod, jeg vil personligt hellere have en op til 20mbps TDC ADSL som kører 13-14mbps, end en 8 eller 10mbps linie som sikkert er det de ville kunne levere med garanti hos mig.
Jeg kan godt se det er nemmere for hr og fru danmark, men selv vil jeg have det så hurtigt som muligt (heldigvis er min ADSL fornyligt nedgraderet til sekundær/backup linie, udskiftet med en 100/10mbps (desværre med 2tb grænse) fra yousee :)
Jeg kan godt se det er nemmere for hr og fru danmark, men selv vil jeg have det så hurtigt som muligt (heldigvis er min ADSL fornyligt nedgraderet til sekundær/backup linie, udskiftet med en 100/10mbps (desværre med 2tb grænse) fra yousee :)
Det er ikke så svært!
De skal markedsføre alle båndbredder, f.eks. en slider kan rulles frem og tilbage og prisen for f.eks. 12 mbit kan findes.
Desuden skal der stå klart og tydeligt at de IKKE ved, hvad de kan garantere, før de har testet din linie, og du har selvfølgelig ret til at droppe deres tilbud EFTER, de har testet din linie, hvis du ikke synes, det er hurtigt nok.
Og så skal hastigheden baseres på hvad TCP kan trække, da det er den mest brugte protokol, og overhead SKAL IKKE regnes med i hastigheden.
Fiberuddyderne kan finde ud af det, ADSL udbyderne kan ikke, fordi de ved, de har problemer med at levere!
De skal markedsføre alle båndbredder, f.eks. en slider kan rulles frem og tilbage og prisen for f.eks. 12 mbit kan findes.
Desuden skal der stå klart og tydeligt at de IKKE ved, hvad de kan garantere, før de har testet din linie, og du har selvfølgelig ret til at droppe deres tilbud EFTER, de har testet din linie, hvis du ikke synes, det er hurtigt nok.
Og så skal hastigheden baseres på hvad TCP kan trække, da det er den mest brugte protokol, og overhead SKAL IKKE regnes med i hastigheden.
Fiberuddyderne kan finde ud af det, ADSL udbyderne kan ikke, fordi de ved, de har problemer med at levere!
Hvordan så nå du oplever en lavere hastighed i peak-time, er en gang under "baren" nok til at kunne opsige nettet ?saks (3) skrev:du har selvfølgelig ret til at droppe deres tilbud EFTER, de har testet din linie, hvis du ikke synes, det er hurtigt nok.
Og hvordan klare du det for mobile forbindelser, 3GPP LTE fx. ?
Det bliver sgu nok svært at garantere noget som helst, når der er mange brugere om linien, og ADSL er så ustabilt. Løsningen må være at sæt prisen op og hastigheden ned, så der er råd til mere båndbredde ud til centralerne. Det lyder lidt som at tvinge landmænd til at høste så og så meget årligt.
Mojo_69 (4) skrev:Hos de fleste udbydere kan man slå sin adresse op og se de mulige hastigheder. Så ved ikke om det misvisende at skrive "optil..", men det kunne måske formuleres anderledes og ihvertfald informeres bedre om det!
... tdc har været nødt til at skrue ned for min ADSL linies hastighed 3-4 gange fordi den bliver ustabil med 6-12 måneders mellemrum, og hver gang siger de den ser fin ud - så jeg giver ikke så meget for deres tests, og hvis de så skal helgardere sig, for at kunne garantere en hastighed, så vil de nok også vælge et mbps under hvad de måske kan levere, bare for at være sikre.
.... kunne godt tænke mig der kom nogen forbi med noget fiber snart :(
Så ISP'erne skal kaste penge efter dig, uden at vide om de kan beholde dig som kunde?saks (3) skrev:Desuden skal der stå klart og tydeligt at de IKKE ved, hvad de kan garantere, før de har testet din linie, og du har selvfølgelig ret til at droppe deres tilbud EFTER, de har testet din linie, hvis du ikke synes, det er hurtigt nok.
Der sker kun én ting ved det her: Det bliver dyrere for forbrugeren.
#5 da jeg havde TDC før havde jeg aldrig problemer med lavere hastighed i peak time. Man kunne dog mærke at reponsen på browsing var dårligere, men når man startede en download (med nok tråde), så fik jeg altid det, jeg nu en gang kunne få. Det er nok anderledes med kabeltv internet. Men ja, hvis det kun er i peak time og ikke så tit, så skal der ikke kompenseres for det - jeg tror dog ikke det er det store problem på ADSL.
Trådløse teknologier er en helt anden boldgade end kablede, der er det ikke muligt at garantere noget som helst, men der kan f.eks. laves regler om at hvis en mast når XX antal procent af sin kapacitet, så skal den udvides.
#8
Ja, selvfølgelig skal de det, og det skal være helt ens for alle udbydere af kablet infrastruktur, de vil vel gerne have tilfredse kunder, der er kommet til dem på et sagligt og ordentligt grundlag og ikke pga luftige anprisninger af produkter, kunderne tror de kan få.
Trådløse teknologier er en helt anden boldgade end kablede, der er det ikke muligt at garantere noget som helst, men der kan f.eks. laves regler om at hvis en mast når XX antal procent af sin kapacitet, så skal den udvides.
#8
Ja, selvfølgelig skal de det, og det skal være helt ens for alle udbydere af kablet infrastruktur, de vil vel gerne have tilfredse kunder, der er kommet til dem på et sagligt og ordentligt grundlag og ikke pga luftige anprisninger af produkter, kunderne tror de kan få.
Tak fordi du vil have det til at blive dyrere for os allesammen.saks (9) skrev:Ja, selvfølgelig skal de det, og det skal være helt ens for alle udbydere af kablet infrastruktur, de vil vel gerne have tilfredse kunder, der er kommet til dem på et sagligt og ordentligt grundlag og ikke pga luftige anprisninger af produkter, kunderne tror de kan få.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på Frank Hvam's joke om flysikkerhed: Giv mig nu bare en mulighed hvor JEG tager ansvaret men samtidig slipper for alt det besvær andre mennesker skaber ved deres hysteri.
Aha, hvordan vil du have følgende scenarie skal gøre det billigere:saks (11) skrev:#10 Bare rolig - det bliver ikke dyrere kun billigere. Det skal fiberkonkurrenterne nok sørge for :)
1. Jeg bestiller et abonnement velvidende at det ikke er en garanteret hastighed men at den kan nedgraderes til hvad ISP'en nu kan garantere.
2. Jeg får forbindelsen, finder ud af den ikke yder det bestilte (men ikke garanterede), og annullerer købet uden nogen omkostning for mig.
i forhold til:
1. Jeg bestiller et abonnement velvidende at det ikke er en garanteret hastighed men at den kan nedgraderes til hvad ISP'en nu kan garantere.
2. Jeg får forbindelsen, finder ud af den ikke yder det bestilte (men ikke garanterede), og får nedgraderet forbindelsen og betaler derefter.
Det sidste scenarie er sådan som det fungerer idag. Der er bare så ufattelig mange
Og ja, priserne skal nok falde. Men et tiltag som det her vil med garanti forsinke det.
Telenor har så vidt jeg ved ikke 6 måneders binding på ADSL, men kun 1 hvilket er en flot service. Det kunne alle starte ADSL udbydere starte med at tilbydde.
Hvis du mener, at du kan ringe til TDC og få nedsat prisen, så læs lige denne:
http://www.version2.dk/artikel/kritik-tdc-saelger-...
Quote derfra:
»Det er jo interessant, at TDC går ind og fortynder produktet for de eksisterende kunder, så længe de bare kan sikre en minimumshastighed på 10 megabit per sekund. Hvis de ville give kunden et mere reelt produkt, så skulle der være nogle flere trin i hastighederne mellem 10 og 20 megabit.«
Hvordan ADSL selvskaberne vil teste linien inden man foretager sit endelige tilsagn om køb må de finde ud af. Konkurrencen på markedet vil altid sørge for at priserne ikke stiger, ligesom fiber altid vil kunne yde mere end kobber. Det er bare et spørgsmål om hvornår fiberselvskaberne øger hastigheden og beholder prisen, og når det sker, vil det blot være endnu tydligere, at der er en forskel.
Hvis du mener, at du kan ringe til TDC og få nedsat prisen, så læs lige denne:
http://www.version2.dk/artikel/kritik-tdc-saelger-...
Quote derfra:
»Det er jo interessant, at TDC går ind og fortynder produktet for de eksisterende kunder, så længe de bare kan sikre en minimumshastighed på 10 megabit per sekund. Hvis de ville give kunden et mere reelt produkt, så skulle der være nogle flere trin i hastighederne mellem 10 og 20 megabit.«
Hvordan ADSL selvskaberne vil teste linien inden man foretager sit endelige tilsagn om køb må de finde ud af. Konkurrencen på markedet vil altid sørge for at priserne ikke stiger, ligesom fiber altid vil kunne yde mere end kobber. Det er bare et spørgsmål om hvornår fiberselvskaberne øger hastigheden og beholder prisen, og når det sker, vil det blot være endnu tydligere, at der er en forskel.
Saxov (5) skrev:Hvordan så nå du oplever en lavere hastighed i peak-time, er en gang under "baren" nok til at kunne opsige nettet ?
Og hvordan klare du det for mobile forbindelser, 3GPP LTE fx. ?
Løsningen for de mobile forbindelser er at markedsføre det på mængden af inkluderet data og helt udelade hastigheden, for du kan aldrig oplyse hastigheder der ikke er "optil" med baggrund i at det er et delt medie.
Nu har jeg selv gjort det så det er ikke bare noget jeg mener.saks (13) skrev:Hvis du mener, at du kan ringe til TDC og få nedsat prisen, så læs lige denne:
Så vidt jeg ved er det ikke muligt at måle på linjen uden at der er udstyr på i den anden ende.saks (13) skrev:Hvordan ADSL selvskaberne vil teste linien inden man foretager sit endelige tilsagn om køb må de finde ud af.
Mener heller ikke vi (kan ikke huske om du var med i diskussionen) kom frem til en løsning sidste gang det blev diskuteret herinde?
Er det ikke et spørgsmål om, at kunden giver tilsagn om hvad man ønsker af forbindelse, og det danner grundlag for det videre forløb.
Kunde: "Hej TDC. Jeg kunne herre godt tænke mig en 20/1 forbindelse på min adresse."
TDC-Medarbejder: "Hej Kunde. Vores umiddelbare vurdering af din adresse og det vi kan se, gør at vi tror vi kan leverer det til dig. Skal vi sende udstyret til dig? Når det er tilsluttet laver vi en test, og vi fastsætter den endelige forbindelse efter x-antal tests"
Da jeg i tidernes morgen fik Fullrate, blev der automatisk lavet en test af min forbindelse da jeg tilsluttede udstyret og det var online.
Jeg fik automatisk en mail omkring, hvad de mente ville være muligt på min linie.
At den måling, i hvert fald på det tidspunkt, var lidt buggy er en anden sag.
Måske er jeg bare naiv...
Kunde: "Hej TDC. Jeg kunne herre godt tænke mig en 20/1 forbindelse på min adresse."
TDC-Medarbejder: "Hej Kunde. Vores umiddelbare vurdering af din adresse og det vi kan se, gør at vi tror vi kan leverer det til dig. Skal vi sende udstyret til dig? Når det er tilsluttet laver vi en test, og vi fastsætter den endelige forbindelse efter x-antal tests"
Da jeg i tidernes morgen fik Fullrate, blev der automatisk lavet en test af min forbindelse da jeg tilsluttede udstyret og det var online.
Jeg fik automatisk en mail omkring, hvad de mente ville være muligt på min linie.
At den måling, i hvert fald på det tidspunkt, var lidt buggy er en anden sag.
Måske er jeg bare naiv...
#15 Det er helt op til udbyderen at vælge metoden til testen, bare de garanterer en bestemt hastighed - viser det sig så, at udbydere ikke kan levere den hastighed, de garanterer (og som sikkert blot er et skøn som i dag), så skal kunden være fritstillet, men også have tilbuddet om at få en lavere hastighed og pris.
Jeg tror langt de fleste kunder ville vælge at sige ja tak til tilbuddet om lavere pris og hastighed, fordi de så føler at de selv har valgt den nye hastighed, og ikke får den trukket ned over hovedet.
Og så skal ADSL udbyderne have priser på alle deres hastigheder listet. Det kan f.eks. ske med 5, 10, 15, 20 mbit og resten som en slider der trinløst kan gå op og ned med 1 mbit på download hastigheden.
Jeg tror langt de fleste kunder ville vælge at sige ja tak til tilbuddet om lavere pris og hastighed, fordi de så føler at de selv har valgt den nye hastighed, og ikke får den trukket ned over hovedet.
Og så skal ADSL udbyderne have priser på alle deres hastigheder listet. Det kan f.eks. ske med 5, 10, 15, 20 mbit og resten som en slider der trinløst kan gå op og ned med 1 mbit på download hastigheden.
#20
Det er der vel ikke nogen der har en forventning om, at de gør.
Som jeg "drømmer om" i #18, er det noget man gør efter man har lavet en aftale.
Man starter altså ud med, at man har en forventning om hvad man kan levere.
Efterfølgende, når kunden har sagt ja tak, laver man en test.
Afhængig af den test, så kan kunden få buddet, skulle forbindelsen ikke kunne stå mål med det der er givet tilsagn om, at prisen sænkes til en pris der passer i forhold til det forbindelsen reelt yder.
Alternativt skal kunden have mulighed for og sende udstyret retur og droppe aftalen.
Det er der vel ikke nogen der har en forventning om, at de gør.
Som jeg "drømmer om" i #18, er det noget man gør efter man har lavet en aftale.
Man starter altså ud med, at man har en forventning om hvad man kan levere.
Efterfølgende, når kunden har sagt ja tak, laver man en test.
Afhængig af den test, så kan kunden få buddet, skulle forbindelsen ikke kunne stå mål med det der er givet tilsagn om, at prisen sænkes til en pris der passer i forhold til det forbindelsen reelt yder.
Alternativt skal kunden have mulighed for og sende udstyret retur og droppe aftalen.
El_Coyote (14) skrev:Løsningen for de mobile forbindelser er at markedsføre det på mængden af inkluderet data og helt udelade hastigheden, for du kan aldrig oplyse hastigheder der ikke er "optil" med baggrund i at det er et delt medie.
Og så lade det være op til forbrugeren at kende/vide forskel på CDMA2000, Wimax, HSPA, HSPA+, DC-HSPA+, LTE med 10 mhz blok, LTE med 20 mhz blok...?
Den er sq svær...
Stallemanden (21) skrev:Det er der vel ikke nogen der har en forventning om, at de gør.
Som jeg "drømmer om" i #18, er det noget man gør efter man har lavet en aftale.
Det er også sådan det foregår idag, problemet opstår her:
Stallemanden (21) skrev:Alternativt skal kunden have mulighed for og sende udstyret retur og droppe aftalen.
Så vil det være ren og skær udgift for ISP'en. En udgift der vil blive lagt på alle os andre = højere priser.
#13 det er ikke muligt uden en eller anden form for udstyr (en alm. fastnet er nok!) men, man kan foretage et fornuftigt "gæt" på hvad din forbindelse kan trække.
Har selv for nogle år siden, siddet i supporten hos "CyberCity" (nu telenor.) hvor udover FASIN (TDC's Tool.) havde et internt Tool der kunne komme med et gæt på kabelvejen og derved antal km til centralen fra en adresse i DK.
Det var ikke perfekt, men det gav en ide om hvad brugeren ville kunne trække. Kæder man det sammen med hvilke områder man ved har elendigt kobber, kan man sjusse sig frem til om brugeren snildt kan trække 20 mbit, eller om han nok nærmere skulle ned på 8 eller være glad hvis der overhovedet var hul igennem.
#3 Problemet ligger vel primært i at du i en ikke-interaktiv reklame, skal kunne fortælle at de "kan" levere 20mbit og så hele 3g/"4g"/wimax problematikken.
Har selv for nogle år siden, siddet i supporten hos "CyberCity" (nu telenor.) hvor udover FASIN (TDC's Tool.) havde et internt Tool der kunne komme med et gæt på kabelvejen og derved antal km til centralen fra en adresse i DK.
Det var ikke perfekt, men det gav en ide om hvad brugeren ville kunne trække. Kæder man det sammen med hvilke områder man ved har elendigt kobber, kan man sjusse sig frem til om brugeren snildt kan trække 20 mbit, eller om han nok nærmere skulle ned på 8 eller være glad hvis der overhovedet var hul igennem.
#3 Problemet ligger vel primært i at du i en ikke-interaktiv reklame, skal kunne fortælle at de "kan" levere 20mbit og så hele 3g/"4g"/wimax problematikken.
Magten (23) skrev:Så vil det være ren og skær udgift for ISP'en. En udgift der vil blive lagt på alle os andre = højere priser.
Eller ISP'erne kunne droppe at undlade, at tage et oprettelsesgebyr. :P
Så kan de tage 50-100 kr. for forsendelse af router samt at klikke "Test!" i deres systemer, og hvis kunden så vælger at afbryde samarbejdet, så har det ikke været "ren udgift".
#Topic
Jeg plejede at være en af dem, der ville have garantier for hastigheder... Men efter de par debatter der har været om "op til" hastigheder herinde, så vil jeg sku hellere have en nogenlunde "op til" løsning, end at man betaler 500-1000 kroner i oprettelse, og så skal alting skal gennemtestes før man kan blive enig om hastigheden.
Nogenlunde, som i, hvis jeg bestiller 20 Mbit, så er det ikke okay at jeg får ~4, så må ISP'en sgu flytte mig over på en passende pris, med virkning fra dag 1.
Men hvis jeg får ~15, så er det sgu "close enough". :)
Hellere dét, end at forbindelserne bliver dyre igen.
#27 nej det er ikke løsningen, da du vil komme til at betale det samme for en 4 mbit som dem med 20 mbit. Ihvertilfælde skiltes der ikke med priserne på alt imellem 1 og 20 mbit, hvilket der burde.
I bund og grund handler det blot om, at folk kun skal betale for det de får, og jeg så gerne, at der var priser på alle forbindelser fra 1 til 20 mbit. Det kan sagtens lade sig gøre, f.eks. med en "slider" feature der går i trin af 1 mbit.
Kan man få 8 mbit betaler man således kun for 8 mbit og ikke mere.
Dette gør folk tilfredse, og de ved at når de skifter til en anden kablet infrastruktur f.eks. fiber, så får de den hastighed, de køber.
I bund og grund handler det blot om, at folk kun skal betale for det de får, og jeg så gerne, at der var priser på alle forbindelser fra 1 til 20 mbit. Det kan sagtens lade sig gøre, f.eks. med en "slider" feature der går i trin af 1 mbit.
Kan man få 8 mbit betaler man således kun for 8 mbit og ikke mere.
Dette gør folk tilfredse, og de ved at når de skifter til en anden kablet infrastruktur f.eks. fiber, så får de den hastighed, de køber.
#28
Det er jeg med på og som sådan også enig i men som det er i dag betaler kunderne det samme for 4mbit som for 20mbit fordi at linien muligvis kan gå op til 20mbit.
Så hvis udbyderne bare oplyser om dette så er forbrugerombudsmanden vel tilfreds.
At Nogle kunder stadig kommer til at betale mere pr. mbit end andre er vel liggyldigt så længe at de er blevet oplyst om det inden de indgik aftalen.
Det er jeg med på og som sådan også enig i men som det er i dag betaler kunderne det samme for 4mbit som for 20mbit fordi at linien muligvis kan gå op til 20mbit.
Så hvis udbyderne bare oplyser om dette så er forbrugerombudsmanden vel tilfreds.
At Nogle kunder stadig kommer til at betale mere pr. mbit end andre er vel liggyldigt så længe at de er blevet oplyst om det inden de indgik aftalen.
Magten (23) skrev:Stallemanden (21) skrev:Det er der vel ikke nogen der har en forventning om, at de gør.
Som jeg "drømmer om" i #18, er det noget man gør efter man har lavet en aftale.
Det er også sådan det foregår idag, problemet opstår her:
Nej. I dag skal du selv aktivt tjekke det. Hive frem og tilbage i deres support for man betaler jo for "op til xx". Til sidst ender man måske med at betale mindre for forbindelsen.
Problemet er ofte, at ligger man lige mellem to forbindelser (abonnementer), vil de automatisk sige. "Jamen vi kan da lige hive dig ned på trinnet nedenunder."
Så har de trinnene 2, 4, 8, 10, 20 Mbit, men ens 20 MBit forbindelse kan hive 13-14 Mbit, så er eneste alternativ og betale for en 10 Mbit, og så der nøjes med 8 grundet overhead og sager.
Magten (23) skrev:Stallemanden (21) skrev:Alternativt skal kunden have mulighed for og sende udstyret retur og droppe aftalen.
Så vil det være ren og skær udgift for ISP'en. En udgift der vil blive lagt på alle os andre = højere priser.
Nej.
Muligheden for og kunne vælge en mere eksakt forbindelse, der matcher det der er muligt, vil netop gøre at kunden IKKE vælger at springe fra, men benytter sig af muligheden for og kunne tilpasse forbindelsen/abonnementet til det fysisk mulige.
Det var en mulighed - men også en ekstra udgift for os kunder :)Mnc (25) skrev:Eller ISP'erne kunne droppe at undlade, at tage et oprettelsesgebyr. :P
ja okay, jeg ved ikke hvor mange der gør det som Fullrate.Stallemanden (30) skrev:Nej. I dag skal du selv aktivt tjekke det. Hive frem og tilbage i deres support for man betaler jo for "op til xx". Til sidst ender man måske med at betale mindre for forbindelsen.
At det skete automatisk ville helt klart være at foretrække. Men så er problemet heller ikke større synes jeg.
Jeg er så imod at tvinge firmaer til at sælge et bestemt produkt så det synes jeg ikke er en god løsning.Stallemanden (30) skrev:Problemet er ofte, at ligger man lige mellem to forbindelser (abonnementer), vil de automatisk sige. "Jamen vi kan da lige hive dig ned på trinnet nedenunder."
Så har de trinnene 2, 4, 8, 10, 20 Mbit, men ens 20 MBit forbindelse kan hive 13-14 Mbit, så er eneste alternativ og betale for en 10 Mbit, og så der nøjes med 8 grundet overhead og sager.
Hvorfor vil i så have mulighed for at droppe aftalen hvis i ikke vil benytte jer af den?Stallemanden (30) skrev:Nej.
Muligheden for og kunne vælge en mere eksakt forbindelse, der matcher det der er muligt, vil netop gøre at kunden IKKE vælger at springe fra, men benytter sig af muligheden for og kunne tilpasse forbindelsen/abonnementet til det fysisk mulige.
saks (3) skrev:
Og så skal hastigheden baseres på hvad TCP kan trække, da det er den mest brugte protokol, og overhead SKAL IKKE regnes med i hastigheden.
Fiberuddyderne kan finde ud af det, ADSL udbyderne kan ikke, fordi de ved, de har problemer med at levere!
Hvad fuck er det for noget sludder ?
TCP Headeren samt alle ACK/NACK osv hører altså med i transmissionen...
Når du sender et brev betaler du også for at konvolutten bliver sendt, ikke kun netto indholdet, hvorfor skulle det være anderledes med Internet hastighed / priser ?
Magten (23) skrev:Stallemanden (21) skrev:Det er der vel ikke nogen der har en forventning om, at de gør.
Som jeg "drømmer om" i #18, er det noget man gør efter man har lavet en aftale.
Det er også sådan det foregår idag, problemet opstår her:
Så vil det være ren og skær udgift for ISP'en. En udgift der vil blive lagt på alle os andre = højere priser.
man kan allerede opsige sit abonnement før tid, hvis udbyderen ikke kan holde sit del af kontrakten (f.eks. op til 20mbit og man ikke kan få en forbindelse i nærheden af 20mbit). så der er ikke noget forskel, udover at du gerne vil se sort på det hele og ikke tage i betragtning af at der er konkurrence på markedet. når det bliver garanterede hastigheder, er det fiber der sætter standarden. hvis dsl koster 500kr/måned for garanteret 20mbit, bliver efterspørgslen på fiber på 30/30 til 200kr mere attraktivt.
Montago (32) skrev:Når du sender et brev betaler du også for at konvolutten bliver sendt, ikke kun netto indholdet, hvorfor skulle det være anderledes med Internet hastighed / priser ?
når nogen sender et brev, får jeg også leveret konvolutten. det gøre jeg ikke når jeg henter noget fra nettet. jeg skal ikke betale for noget jeg ikke får
Det er da nemt at løse. De dropper bare hastighedsbeskrivelsen, og sælger udelukkende på forbrug. Præcis lige som mobilt bredbånd.
Hvad er så problemet?Remmerboy (33) skrev:man kan allerede opsige sit abonnement før tid, hvis udbyderen ikke kan holde sit del af kontrakten
Hvor ser du jeg har udtalt mig om konkurrecen? Det ville være rart hvis du forholdte dig til det jeg skriver.Remmerboy (33) skrev:udover at du gerne vil se sort på det hele og ikke tage i betragtning af at der er konkurrence på markedet. når det bliver garanterede hastigheder, er det fiber der sætter standarden. hvis dsl koster 500kr/måned for garanteret 20mbit, bliver efterspørgslen på fiber på 30/30 til 200kr mere attraktivt.
#markedsmekanismer
Konkurrence kræver gennemskuelighed på markedet.
"Op til" priser gør markedet mindre gennemskueligt.
Og det giver højere priser for forbrugerne, højere profit til teleselskaberne og mere omsætning i reklamebranchen.
At der er nogen som checker og tager action hvis de ikke får det de betaler for ændrer ikke på dette.
Så længe der er en betydelig del som ikke gør det er effekten der.
Konkurrence kræver gennemskuelighed på markedet.
"Op til" priser gør markedet mindre gennemskueligt.
Og det giver højere priser for forbrugerne, højere profit til teleselskaberne og mere omsætning i reklamebranchen.
At der er nogen som checker og tager action hvis de ikke får det de betaler for ændrer ikke på dette.
Så længe der er en betydelig del som ikke gør det er effekten der.
Magten (31) skrev:Det var en mulighed - men også en ekstra udgift for os kunder :)Mnc (25) skrev:Eller ISP'erne kunne droppe at undlade, at tage et oprettelsesgebyr. :P
Well, man kunne trække oprettelsesgebyret fra første måneds abbonnement.
Eller noget.
Hvis man kan blive enig med ISP'en om prisen, efter linien er blevet målt ordenligt, så er oprettelsesgebyret jo egentlig ikke nødvendigt. Og så kunne det trækkes fra som noget sign-up-bonus-tilbud agtigt.
Måske at de første 6 måneder er 10-20 kroner billigere (50-100 kroners gebyr).
#test omkostning
For det første må der være ganske pæn sandsynlighed for at hastigheden kendes udfra tidligere beboere, naboer etc..
For det andet så vil man jo i tilfælde af ingen kendt information også skulle teste med "op til" priser (medmindre man accepterer helt ekstreme forskelle på lovet og faktisk hastighed).
For det første må der være ganske pæn sandsynlighed for at hastigheden kendes udfra tidligere beboere, naboer etc..
For det andet så vil man jo i tilfælde af ingen kendt information også skulle teste med "op til" priser (medmindre man accepterer helt ekstreme forskelle på lovet og faktisk hastighed).
#0
Fremfor at forbyde pris på "op til" hastigheder, så kunne man insistere på symmetri.
Telselskaberne kan vælge mellem:
A) De leverer X Mbit. Kunden betaler Y.
B) De leverer op til X Mbit. Kunden betaler op til Y.
Jeg tror at "op til" ville udgå meget hurtigt.
:-) :-) :-)
Fremfor at forbyde pris på "op til" hastigheder, så kunne man insistere på symmetri.
Telselskaberne kan vælge mellem:
A) De leverer X Mbit. Kunden betaler Y.
B) De leverer op til X Mbit. Kunden betaler op til Y.
Jeg tror at "op til" ville udgå meget hurtigt.
:-) :-) :-)
El_Coyote (14) skrev:Saxov (5) skrev:Hvordan så nå du oplever en lavere hastighed i peak-time, er en gang under "baren" nok til at kunne opsige nettet ?
Og hvordan klare du det for mobile forbindelser, 3GPP LTE fx. ?
Løsningen for de mobile forbindelser er at markedsføre det på mængden af inkluderet data og helt udelade hastigheden, for du kan aldrig oplyse hastigheder der ikke er "optil" med baggrund i at det er et delt medie.
What? Det er da bedre at vide at fx telmore giver op til 4/Mbit, M1 giver op til 6/1Mbit, Oister giver op til 10/1 Mbit, bibob giver op til 32Mbit, end at ikke få noget som helst opgivet. Hvordan skulle det gavne mig eller gøre det mere overskueligt? Jeg har da ikke brug for mere GB data end nødvendig, jeg vil blot vide at når jeg fx tilslutter min PC til 3G-nettet så kan jeg streame 1080p fra youtube. Så er det fløjtende ligegyldig om jeg har 5 eller 10GB data, men ganske relevant om jeg har (op til) 4 eller 32Mbit/s.
Epedemic (22) skrev:Og så lade det være op til forbrugeren at kende/vide forskel på CDMA2000, Wimax, HSPA, HSPA+, DC-HSPA+, LTE med 10 mhz blok, LTE med 20 mhz blok...?
Den er sq svær...
Det er da ligegyldigt for den alimdelige forbruger. Udstyret foretrækker selv den bedste teknologi.
CDMA2000 og wimax får du alligevel ikke herhjemme. CDMA2000 er en amerikansk standard for 3G med et lavt hastighedsloft og Skyline er lukket.
På den liste vil slutbrugeren kun se 3G og 4G, da det er hamrende ligegyldigt for ham om de kører den ene eller anden 3g revision og hvor mange mhz der er tilgængeligt for alle brugere på siten.
El_Coyote (45) skrev:Epedemic (22) skrev:Og så lde det være op til forbrugeren at kende/vide forskel på CDMA2000, Wimax, HSPA, HSPA+, DC-HSPA+, LTE med 10 mhz blok, LTE med 20 mhz blok...?
Den er sq svær...
Det er da ligegyldigt for den alimdelige forbruger. Udstyret foretrækker selv den bedste teknologi.
CDMA2000 og wimax får du alligevel ikke herhjemme. CDMA2000 er en amerikansk standard for 3G med et lavt hastighedsloft og Skyline er lukket.
På den liste vil slutbrugeren kun se 3G og 4G, da det er hamrende ligegyldigt for ham om de kører den ene eller anden 3g revision og hvor mange mhz der er tilgængeligt for alle brugere på siten.
My bad med skyline/wimax... Men cdma findes i dk hos net1...
Men det er da absolut ikke ligegyldigt for slutbrugeren hvad amn er på... Der er enorme forskelle på hastighed og latency mellem de forskellige revisioner, samt på hvad forskellige modems kan præstere...
zymes (44) skrev:Mr_Mo (43) skrev:Så er det fløjtende ligegyldig om jeg har 5 eller 10GB data, men ganske relevant om jeg har (op til) 4 eller 32Mbit/s.
Så hvis bare du ved det virker, så er det ligemeget om du har data til 5 eller 50 film?
?
Jeg har da ikke brug for mere GB data end nødvendig,
Har du problemer med at læse, eller tror du at jeg foreslår at afskaffe oplysninger om hvor meget data man har? Hvordan skulle det hjælpe? Jeg kommenterede på fjernelse af oplysninger om datahastighed, hvilket jeg fandt dumt. Hvad er din pointe? At jeg skal streame flere film?
SimonOlesen (2) skrev:Der er både for og imod, jeg vil personligt hellere have en op til 20mbps TDC ADSL som kører 13-14mbps, end en 8 eller 10mbps linie som sikkert er det de ville kunne levere med garanti hos mig.
Jeg kan godt se det er nemmere for hr og fru danmark, men selv vil jeg have det så hurtigt som muligt (heldigvis er min ADSL fornyligt nedgraderet til sekundær/backup linie, udskiftet med en 100/10mbps (desværre med 2tb grænse) fra yousee :)
De skal bare ændre teksten til "mindst 10 mbps"
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.