mboost-dp1

Microsoft

Microsoft frigiver Silverlight 1.0 og annoncerer Linux-understøttelse

- Via Microsoft - , redigeret af Net_Srak

Microsofts nye Flash-konkurrent, Silverlight, er blevet frigivet i version 1.0. Silverlight er som nævnt Microsofts pendant til Adobes Flash og er beregnet til bl.a. at levere interaktivt indhold til hjemmesider – særligt med fokus på streaming og gode muligheder for både udvikler og designer.

Sidst men ikke mindst annoncerer Microsoft også, at de i samarbejde med Novell, via Mono Project, vil sørge for Silverlight-understøttelse i Linux.





Gå til bund
Gravatar #1 - dasbutt
5. sep. 2007 13:26
hva ba? .... [hoved eksploderer]
Gravatar #2 - evol
5. sep. 2007 13:33
Det er virkelig glædeligt at MS vil udvikle dette til MacOS og Linux. Men jeg må nok sige at det ville glæde mig mere hvis der var tale om en standard udarbejdet en uafhængig organisation. Vil dette betyde at man ikke længere vil behøve windows media player for at afspille indholdet af sider som anvender Silverlight?
Gravatar #3 - Mads
5. sep. 2007 13:44
#2

Yep! MS laver codecs til Linux.
Gravatar #4 - mathiass
5. sep. 2007 13:45
Det er virkelig glædeligt at MS vil udvikle dette til MacOS og Linux.
Det er nok en forudsætning for at kunne konkurrere med flash
Gravatar #5 - martinonline
5. sep. 2007 13:46
Hvad skal vi overhovedet bruge deres lukkede format til ?! - samme med flash..
Gravatar #6 - mgX
5. sep. 2007 13:47
hvis nu bare de røvhuller til MS gad at få skramlet noget .net til linux som virkede (at kalde mono for et godt produkt vil være det samme som at kalde bush for en intelligent og selvstændig mand....)
Gravatar #7 - mhartvig
5. sep. 2007 13:50
Positiv nyhed, a FACT MOTHERFUCKERS:P
Gravatar #8 - DarcZide
5. sep. 2007 13:53
PAS PÅ! Det er en fælde...
Jamen.. MS support for Linux... det bliver da nød til at være en fælde.... ik'?
Gravatar #9 - Coma
5. sep. 2007 13:54
6> Nu er det ikke MS der laver Mono...
Gravatar #10 - hallavej
5. sep. 2007 13:54
Nu er det ikke micosoft som sørger for *nix-versionen, men de har nu lovet at stille dokumentation til rådighed for mono. Den store nitte er at prisen for dette er at de forlanger at man moonlight skal benytte microsofts closed source codecs. Men resten bliver fri softwere. Måske nogle kloge kodekarle kunne lave en fork der benytter gstreamer/xine/ffmpeg istedet for. Så er der en 100% fri implementering af silverligth (Her i den frie del ef verden, hvor vi ikke har softwarepatenter)
Gravatar #11 - Majs
5. sep. 2007 13:57
Det glæder mig at Microsoft nu kommer med en konkurrent til Flash. Jeg er helt sikker på, at denne lille krig vil bringe mange gode ting med sig, af tidlige tegn kan man bare tage f.eks. at betaudgaven af den nye version af flash er blevet lanceret til samtlige større platforme samtidig, det kan måske opfattes som Adobes første forsvarstræk.
Gravatar #12 - evol
5. sep. 2007 14:00
#7 hmm, mon dog. Det er svært at forestille sig at MS ikke vil forsøge at kontrollere markedet med dette udspil. De har jo vist sig at ikke at være så uskyldige med hensyn til OOXML.

#11 jeg er enig. Men jeg ville helt klart foretrække at et flere firmaer udviklede en standard i et åbent samarbejde.
Gravatar #13 - evol
5. sep. 2007 14:06
For det første vil det kun være det platformer som MS vil tillade.

Desuden vil dette betyde at der endnu engang bliver MS only sites og Linux og MacOS bliver andenrangs internet borgere. MS vil jo helt klart understøtte Windows 100% hvor de andre OSer vil komme i anden række.
Gravatar #14 - Abekongen
5. sep. 2007 14:10
Virkelig hvad der er brug for...flere websites som sluger 95% cpu tid.
Gravatar #15 - johan
5. sep. 2007 14:14
Det er da klart de laver det til linux.

Adobe er virkelige langsomme til at udgive flash versioner til linux, så microsoft vinder noget ved at gøre det bedre end flash på dette punkt. Samtidig sætter dette noget pres på adobe, som vi nok vil se komme med hurtige udgivelser til linux også... Så alt i alt er dette virkelig godt
Gravatar #16 - SpYkE112
5. sep. 2007 14:15
Ender alligevel med man skal have begge ting... So whats the fuzz about?
Gravatar #17 - Mads
5. sep. 2007 14:18
#13
For det første vil det kun være det platformer som MS vil tillade.


I følge en af MS topudviklere lader det ikke til at være tilfældet.

Moonlight will run on all Linux distributions [...]


Kilde (citatet er fra ca. midt i artiklen)
Gravatar #18 - Kian
5. sep. 2007 14:27
nu var jeg til oplæg med Microsoft da de præsenterede Silverlight hvor den allerede VAR i 1.0 og det er over en uge siden... (oldnewz.dk)... men for mig at se er den her teknologi præcis super fed af flere grunde. Og før jeg remser op vil jeg blot nævne at Microsoft gik meget stille med dørene på spørgsmålet om de så Silverlight som en egentlig konkurrent til Flash:

* måden hvorpå koden skrives er så forholdsvis tilgængelig at alle har mulighed for at skrive koden - præcis lissom med ASP.NET hvor al kode i princippet kan udføres fra notepad.exe - det samme kan Silverlight: al grafik og kode bliver henholdsvis skrevet som js-filer (eventhandlere: tryk-på-en-dims) og som xaml-filer (de grafiske vektorere bliver omskrevet til XML) - og mere skal der ikke til for at lave silverlight-applikationer. Jo altså en klient til at afvikle - lissom Adobe Flash også har deres plugin. Silverlight er derfor fedt fordi koden ikke er kompileret lissom i Adobe Flash hvor fla bliver til swf. Derfor kan Silverlight også være så meget mere dynamisk pga koden i fx xaml-filen kan skrives dynamisk = dynamiske objekter.

* grafikken kodes i xaml-filer og hvis man er heldig at man ejer mange penge kan man købe Microsoft Expression Blend der er en form for Illustrator/Flash-GUI der mens-du-tegner-skriver-XAML-koden-i-et-vindue-ved-siden-af. Du starter et projekt, ASP.NET fx, i Microsoft Expression Blend og så begynder du at tegne din applikation. Så GUI'en til grafikken findes altså!

* Projektet fra Microsoft Expression Blend kan åbnes direkte i Visual Studio hvor den kan udvikles videre - her vil man sikkert typisk skrive sin eventhandlere i js-filen


Min anke er at hele dynen er klient-afvikling hvilket måske lægger en stor byrde på klienten. Yderligere fik jeg ikke rigtig Ajax-delen af foredraget med... hmmm

Anyway

#5
Spørgsmålet er hvor lukket du vil kalde det - jo selvfølgelig er det lukket men det er Flash altså også. Silverlight er i min optik væsentligt lettere at tilgå end Flash.

#13
Nix! Microsoft klappede i deres små hænder da udviklingen til Linux gik i gang. Den eneste browser der ikke er understøttet i 1.0 er Opera - eller det var ihvertfald meldingen dengang...
Gravatar #19 - micho
5. sep. 2007 14:29
Jeg tror bare jeg venter til 1.1 bliver frigivet, for så vil der være C# understøttelse.
Gravatar #20 - evol
5. sep. 2007 14:31
#17 Det er ikke nødvændigvis ensbetydende med at resultatet man vil se på Linux er det samme som man vil se på Windows.

#18 I stort set alle andre sammenhænge har MS modarbejdet alle andre platforme og gjort livet besværligt. Vi får se.
Gravatar #21 - Mads
5. sep. 2007 14:39
#20
Nej ikke nødvendigvis, men jeg går ikke ud fra at der er forskel på Linux, Mac og Windows når det kommer til Flash. Så det bliver der nok heller ikke med Silverlight. Jeg har i hvert fald hørt Microsoft gøre et stort nummer ud af at der ingen forskel var på Windows og Mac udgaverne, så det ville være lidt dumt at Linux-udgaven var broken på en eller anden måde.

Og desuden:

Novell will be building a 100% compatible Silverlight runtime

(samme kilde som før)
Gravatar #22 - Softy
5. sep. 2007 14:45
Wow.... kult! .... Og hvis MS rent faktisk kan leve op til det med cross-platform support, så skal Silverlight nok blive til noget. For personligt gider jeg da ikke at kode i ActionScript. Derudover vil man kunne bruge .NET moduler i sin Silverlight og vælge C# som sprog... eller ActionScript, som jeg mener der er support for også.

Derudover vil jeg lige nævne overfor #6 omkring linux udgave af .NET frameworket, at dette nok må forblive i din drømmeverden. Under hjelmen er .NET stadigvæk GDI, COM, Win32 og andet godt snask, hvilket i princippet gør en migrering til Linux alt for kostbart i forhold til det de vil få ud af det. Det er så her Mono kommer ind i billedet.
Der er selvfølgelig .NET komponenter som er platformsuafhængige, men generelt er tendens i .NET stadig at de fleste underframeworks er bundet op på meget Windows-specifikke funktioner.
Jeg skal ikke udtale mig om hvorvidt en Wine kan håndtere det meste af dette og man i princippet bare mangler en måde at få .NET til at installere på Linux og benytte Wine som underlag.... Men dette vil jeg trygt overlade til nogle hardcore low-level C programmører.... hehe....

Generelt må man sige at Silverlight rent faktisk kan gå hen at blive et godt bud på at gøre meget alment PC-funktionalitet online. Jeg vil da helt klart tænke over at gøre mine applikationer i .NET kompatible med et silverlight miljø.

Hmmm.... hvor besværligt mon det er at lave en .NET applikation, som kører på, så vidt som muligt, samme kodebase for en windows, silverlight og mobile udgave.... hmmm.... Jeg ved at det er muligt mellem mobile og alm. windows i vid udstrækning.... hmmm.... måske tid til at kigge liiidt nærmere på Silverlight under hjelmen ;-)
Gravatar #23 - hallavej
5. sep. 2007 14:49
Lidt mere info

Miguel de Icaza opsumerer på sin blog

The highlights of the collaboration are:

* Microsoft will give Novell access to the test suites for Silverlight to ensure that we have a compatible specification. The same test suite that Microsoft uses for Silverlight.
* Microsoft will give us access to the Silverlight specifications: details that might be necessary to implement 1.0, beyond what is currently published on the web; and specifications on the 1.1 version of Silverlight as it is updated.
* Microsoft will make the codecs for video and audio available to users of Moonlight from their web site. The codecs will be binary codecs, and they will only be licensed for use with Moonlight on a web browser (sorry, those are the rules for the Media codecs[1]).
* Novell will implement Silverlight 1.0 and 1.1 and will distribute it for the major Linux distributions at the time of the shipment. We will offer some kind of one-click install for Linux users (no "Open a terminal and type su followed by your password..." as well as RPM and DEB packages for the major distros and operating systems.
Gravatar #24 - Simm
5. sep. 2007 15:14
Silverlight-supporten til Linux kommer til at hedde Moonlight
http://www.mono-project.com/Moonlight
Gravatar #25 - owrflow
5. sep. 2007 15:24
MS laver software til linux?!?!?! Der må være en hage ved det af en slags
Gravatar #26 - flywheel
5. sep. 2007 16:10
#17
Moonlight will run on all Linux distributions [...]


Ja fordi at MS tillader det at køre på Linux - men hvad med fx SkyOS, eCS, Haiku og hvad de ellers hedder - ja dem bliver det nok ikke tilladt at køre skidtet.
Gravatar #27 - baloo
5. sep. 2007 17:14
Er jeg den eneste der tænker: "øv, endnu en åndsvag fortolker der skal indstalleres for at man kan se "tunge" hjemmesider som bruger en masse tid på tidskrævende effekter"? er sq heller ikke for begejstred for flash, specielt ikke den måde mange bruger det på, så man skal sidde og vente på en eller anden effekt bliver ferdig før der skiftes når man trykker på et link...
Gravatar #28 - Simm
5. sep. 2007 17:15
#25 Nej det ta'r Novell/Ximian sig af :)
Gravatar #29 - Simm
5. sep. 2007 17:19
#27: Det er ikke så meget Silverlight/Flash-teknologierne du skal flame der, men nærmere dem der laver de forskellige animationer. Nogle vælger at preloade hele skidtet fra start, hvilket slet ikke er nødvendigt
Gravatar #30 - mgX
5. sep. 2007 17:21
#9 er jeg udemærket klar over, men ud over rotor, har de ik ligefrem gjort noget som helst for at hjælpe med udviklingen af mono...hvorfor lærer de ik bare af sun og smider support ud til alle OS? det vil knuse java, da det er det eneste argument for at bruge java istedet for .net... (ja jeg arbejder med .net til hverdag, og dette iriterer mig grænseløst)
Gravatar #31 - seahawk
5. sep. 2007 17:29
Har du styr på det, mgx? ;D
Gravatar #32 - seahawk
5. sep. 2007 17:30
Hmmm - og ovenstående kommentar skyldes at jeg så ca. 20 kopier af indlæg 30, så det så ud som om den kære mgx havde været lidt ivrig med indsend knappen! :)
Gravatar #33 - mgX
5. sep. 2007 17:48
#32 åh nej er du her nu også Seahawk?! man ka da heller ik være i fred nogen steder :(
Gravatar #34 - baloo
5. sep. 2007 17:51
#29 det ændre jo ikke på at man skal indstallere fortolkere til det!
Gravatar #35 - Disky
5. sep. 2007 18:03
#26
Når man her i livet tager et valg, må man leve med man derved fravælger andre ting.

Når folk vælger de OS'es du nævner, har de øjensynligt fravalgt disse MS ting. De samme mennesker har nok valgt disse OS af andre grunde osv.

Det er MS der ejer rettighederne, og derfor er det selvfølgelig også dem der 100% bestemmer hvilke OS de mener der skal understøttes.

Hvis brugerne af førnævnte OS'er er utilfreds, kan de jo bare selv udvikle et konkurrerende system.
Gravatar #36 - evol
5. sep. 2007 18:36
#35 Der har virkelig fat i den lange ænde. Det er præcis det, at MS kan bestemme fremtiden af dette, som er en kæmpe ulempe (hvis du ikke bruger MS' OS).
Gravatar #37 - KaW
5. sep. 2007 19:38
Mon ikke dette får Adobe til snart at melde ud om de har lyst til at åbne lidt mere op? Jeg tror ihvertfald snart vi vil se en krig :)
Gravatar #38 - Mr.VTEC
5. sep. 2007 20:46
Det er jo måden at få gjort deres produkt til defacto standarden. Og det er faktisk ikke nyt at Microsoft gør noget som dette. Det er jo en af grundene til at de er hvor de er i dag.
Hvis man skulle tage den negative hat på så har de jo også for vane at stoppe med at understøtte andre platforme når først de har fået dominansen.
Gravatar #39 - sguft
5. sep. 2007 21:07
#30: Jeg tror egentlig ikke det er fordi Microsoft ikke ønsker Silverlight og .NET udbredt til Linux - de har trodsalt et samarbejde med Novell herom og har mig bekendt også smidt størrer pengebeløb efter projektet.

Jeg tror blot de har erkendt at indenfor Linux-miljøet er Microsoft nok ikke ligefrem det bedst profilerede trademark og en Microsoft .NET Linux Edition ville næppe få den store udbredelse.

Mono som har karakter af et open source projekt med Novell bag - se så er det en hel anden sag og så kan man få selv inkarnerede zealots til at installere Microsoft teknologi ad bagvejen, voila! Men ja, en skam at udviklingen går så sløvt.
Gravatar #40 - mgX
5. sep. 2007 21:22
#39 det tror jeg nu...hvis .net var på alle platforme som java også var på, ville dette eliminere ideen med java, da .net bare er bedre :) mange vælger lige netop ikke .net fordi det kun virker på 1 platform...det er det største argument folk bruger mod .net....
Gravatar #41 - mwn
5. sep. 2007 21:44
Som jeg forstår det, vil moonlight virke på alle platforme hvor mono køre.
Det vil sige, vi kan faktisk køre windows med en ikke-ms .NET og moonlight. Eller ms.net + moonlight eller ms.net + silverlight.

Dem der skriver at mono ikke dur, har nok ikke kigget på det længe. De er meget langt, der er dog stadig nogle bugs. (De har en bugdatabase, hvor du kan se hvad du ikke skal forvente virke - modsat ms)

#22, og det er java ikke på windows? Uanset vil en VM altid være "endnu" et abstraktions lag, som kalder ned i nogle native ting. Jeg tør ikke tænke på hvor mange "ifdef..." der må være i kilden til suns javavm.
Gravatar #42 - mwn
5. sep. 2007 21:44
ps. prøv læs mono teamets beretning om udviklingen af den første moonlight, det kan vist kun lade sig gøre i det open source miljø.
Gravatar #43 - flywheel
6. sep. 2007 13:32
#35 Kigger man forbi Silvelight hjemmesiden så benytter de flere gange ordet "cross-platform" i forbindelse med produktet. Det harmonerer ikke helt med at tre platforme understøttes (Eller nok rettere en platform med fuld understøttelse og de to andre en halv til en hel generation bagud.

Er vi nu tilbage i 90'erne : "Ja naturligvis er programmet tværplatform, dte kan køre på både 98 og NT". ???
Gravatar #44 - sguft
6. sep. 2007 14:23
#43: MacOSX understøttes også af den officielle Silverlight version. Linux behøver vel ikke nødvendigvis være inkluderet for at kunne kalde noget cross-platform.
Gravatar #45 - Simm
6. sep. 2007 15:58
#44: Præcis!.. det ville vel også være lidt af en fallit-erklæring fra Microsofts side, hvis de pludselig begynder direkte understøttelse af Linux efter alle de FUD-kampagner.

Uanset hvordan man vender og drejer det, så er Linux distributionerne stadig et nicheprodukt på desktop-fronten. Men med det stigende engagement fra forskellige hardware/softwareproducenters side, så vil det givetvis ændre sig over de næste 10-15 år.
Gravatar #46 - Disky
6. sep. 2007 16:03
#36
Hvis du er utilfreds, kan du bare selv bruge en masse tid og penge på at udvikle noget, som du så kan lave som open source.

Hvis du har lavet det er det dig der bestemmer.
Gravatar #47 - Disky
6. sep. 2007 16:04
#flywheel
Det er så din definition af crossplatform der er forskellig fra deres.

Jeg kan kun sige det samme som til #36, lav dit eget system, hvis du ikke kan leve med det andre har lavet for dig.
Gravatar #48 - owrflow
6. sep. 2007 16:25
Gad vide om silverlight kommer til at starte en nygeneration af flash(flash-like) spil?
Det eneste rigtige man har formået at bruge flash til er små dumme spil og så til video stream ala youtube
Gravatar #49 - Simm
6. sep. 2007 17:03
#48 ja, det kan du roligt regne med. Jeg tror endda flere vil hoppe med på vognen når Silverlight 1.1 kommer, der kan du programmere i alle sprog der er tilknyttet .NET (C#, VB.NET, Ruby, Python etc.) - i øjeblikket er det kun Javascript du kan scripte dine Silverlight-filer med.

Jeg er ikke helt enig i at Flash kun har været brugt til små dumme spil osv. Mange webdesign-bureauer har kunnet lave fede effekter med det, elektroniske dynamiske kataloger osv. Der hvor jeg synes det kikser lidt for mange, er de hjemmesider, hvor flash bliver voldbrugt uden noget egentligt formål.
Gravatar #50 - squad2nd
6. sep. 2007 19:02
Ej hvor er det bare dejligt...

Så kan dem i Linuxlejren sidde og programmere i Emacs mens Microsoft lejren bruger Visual Studio og Expression Blend.


Taget fra www.mono-project.org:
The Mono API today is somewhere in between .NET 1.1 and .NET 2.0


Kunne være de i det mindste skulle komme igang med at støtte .NET 2.0 før de begyndte at få ideér til endnu et ufærdigt projekt.

Tror ikke Adobe ryster på hånden over at der bliver frigivet et runtime til Linux og med det lack af udviklingsværktøjer der er pt. mht. Mono-Project så tror jeg bestemt ikke nogen er mange.
Adobe's næste træk er med garanti at lave et Flash Studio til Linux/*Nix.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login