mboost-dp1

Ferrari
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
Genialt, så kan jernoxiden puttes tilbage på tanken blandet med aluminiums partikler og så kan man køre resten af vejen på thermite.
#7
El og brint er vel stadig de "bedste" løsninger.
Såfremt den el der skal bruges udvindes via vedvarende energi, så er begge metoder jo miljø-neutrale.
Brint har stadig samme ulempe som disse metalpartikler, at de er brandfarlige, både i bilen, men også under transport til opfyldningsstationer.
El og brint er vel stadig de "bedste" løsninger.
Såfremt den el der skal bruges udvindes via vedvarende energi, så er begge metoder jo miljø-neutrale.
Brint har stadig samme ulempe som disse metalpartikler, at de er brandfarlige, både i bilen, men også under transport til opfyldningsstationer.
#7
Brint har mange ulemper, specielt produktion opbevaring og omdannelse til energi igen.
Under produktion og omdannelse er der et stort tab, hvilket gør brint meget energi ineffektivt.
Brint bil
Strøm>Brint(stort tab)>lagring(tab)>omdannelse til strøm(tab)>omdannelse til bevægelses energi(tab).
El bil:
Strøm>lagring på batteri(stort tab)>Omdannelse til bevægelses energi(tab).
Så under produktion og brug af energi, er der på en brintbil 4 steder hvor der er energispild, hvor der på en almindelig el bil kun er 2. Desuden skal en brintbil være bygget som elbil, men med mere udstyr for at kunne lagre og omdanne brinten.
Det vil give flere fejlkilder end en EL bil alene.
Hybridbiler el/benzin el/brint osv. er fuldstændige ubrugelige da de både skal have en el-motor samt en forbrændingsmoter, med dertil større vægt.
Den eneste "hybrid" jeg kan se fornuften i, er en elbil med en lille generator.
I Norge har de netop sådanne El busser, med en 50 hestes generator, der kun kører når der skal smides energi på batteriet.
Derfor kan den generator altid køre under optimale forhold og producere mest energi i forhold til forbruget. De motorer der sidder i normale og hybridbiler, kører jo sjældent under de optimale omdrejninger eller belastning.
#9
Der er skam mange gode måder at opbevare energi på.
Med de nye elbiler, er den standard der netop offentliggjort, lavet så at bilerne, når de står til ladning, også kan afgive energi tilbage til strømnettet.
Så om natten hvor der er energi til overs og EL er billigst, vil bilen blive ladet helt op. Hvis du så ikke bruger bilen ret meget den dag, vil noget af bilens strøm blive ført tilbage til el-nettet i de timer hvor forbruget er størst.
En anden metode der bruges, er at opvarme store vandbassiner om natten når der er billig energi i overskud, og så om dagen når der er brug fordet, omdanne den til el, eller bruge det til fjernvarme.
Brint har mange ulemper, specielt produktion opbevaring og omdannelse til energi igen.
Under produktion og omdannelse er der et stort tab, hvilket gør brint meget energi ineffektivt.
Brint bil
Strøm>Brint(stort tab)>lagring(tab)>omdannelse til strøm(tab)>omdannelse til bevægelses energi(tab).
El bil:
Strøm>lagring på batteri(stort tab)>Omdannelse til bevægelses energi(tab).
Så under produktion og brug af energi, er der på en brintbil 4 steder hvor der er energispild, hvor der på en almindelig el bil kun er 2. Desuden skal en brintbil være bygget som elbil, men med mere udstyr for at kunne lagre og omdanne brinten.
Det vil give flere fejlkilder end en EL bil alene.
Hybridbiler el/benzin el/brint osv. er fuldstændige ubrugelige da de både skal have en el-motor samt en forbrændingsmoter, med dertil større vægt.
Den eneste "hybrid" jeg kan se fornuften i, er en elbil med en lille generator.
I Norge har de netop sådanne El busser, med en 50 hestes generator, der kun kører når der skal smides energi på batteriet.
Derfor kan den generator altid køre under optimale forhold og producere mest energi i forhold til forbruget. De motorer der sidder i normale og hybridbiler, kører jo sjældent under de optimale omdrejninger eller belastning.
#9
Der er skam mange gode måder at opbevare energi på.
Med de nye elbiler, er den standard der netop offentliggjort, lavet så at bilerne, når de står til ladning, også kan afgive energi tilbage til strømnettet.
Så om natten hvor der er energi til overs og EL er billigst, vil bilen blive ladet helt op. Hvis du så ikke bruger bilen ret meget den dag, vil noget af bilens strøm blive ført tilbage til el-nettet i de timer hvor forbruget er størst.
En anden metode der bruges, er at opvarme store vandbassiner om natten når der er billig energi i overskud, og så om dagen når der er brug fordet, omdanne den til el, eller bruge det til fjernvarme.
Batterier er ikke noget problem hvis de bliver genbrugt rigtigt, det er svjv. over 95% af et Li+ batteri der kan genbruges.
De batterier der vil bruges i el biler er jo ikke gammeldags forurenende bly batterier men Li+/Li+S batterier der er mere eller mindre ufarlige.
Desuden er en af batteristandarderne til de nye elbiler, lavet således at du, når du har travlt, bare parkerer din bil over en grav på tankstationen og så bliver hele din batteripakke skiftet på under et minut.
Dette gør så at alle batterier jævnligt kommer til kontrol og bliver renoveret alt efter behov.
De batterier der vil bruges i el biler er jo ikke gammeldags forurenende bly batterier men Li+/Li+S batterier der er mere eller mindre ufarlige.
Desuden er en af batteristandarderne til de nye elbiler, lavet således at du, når du har travlt, bare parkerer din bil over en grav på tankstationen og så bliver hele din batteripakke skiftet på under et minut.
Dette gør så at alle batterier jævnligt kommer til kontrol og bliver renoveret alt efter behov.
fidomuh (17) skrev:#16
Er forkert.
El er rent.
Bavl.
Der findes ingen "Ren" måde at lave el på.
Der findes heller ingen "Ren" måde at opbavare el på.
Der findes ingen "Ren" måde at anvende el på.
Det er tåbeligt at sige at el er rent når bare man altså ser bort fra produktion, lagring, transport og anvendelse. Med den latterlige logik er olie også rent.
#20
I så tilfælde findes der ikke nogen ren energikilde overhoved. Selv hvis vi opfandt fusision/fisision (eller hvad det nu hedder), så skal der bruges resurcer på at bygge kraftværket...
Hvis man kun kigger på el og hvordan el kan drive maskiner, så er det 100% rent. Hvis man kigger på benzin og hvordan benzin kan drive maskiner har du co2 udledning.
Selve produktionen af el og benzin tør jeg ikke udtale mig hvad koster mest co2. Vil dog mene at et atomkraftværk har meget lille co2 udledning, men har ikke noget facts til at støtte mig.
Opbevaring af energien kan vi vist blive enige om at benzin er overlegen overfor el.
[Back on topic.]
Det er vel lidt princippet fra de helt gamle magnesiumpulver blitz man brugte i de gode gamle dage.
I så tilfælde findes der ikke nogen ren energikilde overhoved. Selv hvis vi opfandt fusision/fisision (eller hvad det nu hedder), så skal der bruges resurcer på at bygge kraftværket...
Hvis man kun kigger på el og hvordan el kan drive maskiner, så er det 100% rent. Hvis man kigger på benzin og hvordan benzin kan drive maskiner har du co2 udledning.
Selve produktionen af el og benzin tør jeg ikke udtale mig hvad koster mest co2. Vil dog mene at et atomkraftværk har meget lille co2 udledning, men har ikke noget facts til at støtte mig.
Opbevaring af energien kan vi vist blive enige om at benzin er overlegen overfor el.
[Back on topic.]
Det er vel lidt princippet fra de helt gamle magnesiumpulver blitz man brugte i de gode gamle dage.
fennec (21) skrev:I så tilfælde findes der ikke nogen ren energikilde overhoved.
Det er korrekt, det gør der ikke.
fennec (21) skrev:Selv hvis vi opfandt fusision/fisision (eller hvad det nu hedder), så skal der bruges resurcer på at bygge kraftværket...
Og at fjerne det igen når det ikke skal bruges mere.
fennec (21) skrev:Hvis man kun kigger på el og hvordan el kan drive maskiner, så er det 100% rent. Hvis man kigger på benzin og hvordan benzin kan drive maskiner har du co2 udledning.
Hm. HVIS man kunne fremstille el rent, og HVIS man kunne opbevare det rent, og HVIS man kunne transportere det rent...
Lyder det så pokkers meget anderledes end "HVIS man kunne afbrænde olie rent"?
Alle HVIS'erne lyder for mig som noget vi ikke kan i dag, men måske kan i fremtiden.
ChillySkye (8) skrev:#7
El og brint er vel stadig de "bedste" løsninger.
Såfremt den el der skal bruges udvindes via vedvarende energi, så er begge metoder jo miljø-neutrale.
lol, så miljø er lige blevet reduceret til kun at omhandle CO2 udledning, og tilmed kun ved brug af brændstof? Jeg tror du (og hele miljøministeriet) glemmer, at der er mange andre transportrelaterede miljøproblemer end CO2, og at både el- og brintproduktion stadig udleder masser af CO2.
Jakob Jakobsen (11) skrev:#7
Så under produktion og brug af energi, er der på en brintbil 4 steder hvor der er energispild, hvor der på en almindelig el bil kun er 2.
Det var dog en forbandet gang sludder... undskyld min ublunde måde at udtale mig på.
Det der sker, når en brændselscelle benytter brint fra elektrolyse og det, der sker i batteri er fuldt sammenlignelige:
1. Opladning = Elektrolyse (strøm -> kemisk energi)
2. Lagring = Lagring (ja, der er også spild i et batteri)
3. Afladning = Forbrænding (kemisk energi -> strøm)
4. Elmotor (strøm -> mekanisk energi)
Det som, du naturligvis har ret i, er at der er stor forskel på effektiviteterne/udnyttelsesgraderne. Her er elektrolyse+brændselscellerne ganske vist bagud, men har også haft noget kortere udviklingstid.
Jakob Jakobsen (11) skrev:#7
Desuden skal en brintbil være bygget som elbil, men med mere udstyr for at kunne lagre og omdanne brinten.
Det vil give flere fejlkilder end en EL bil alene.
På hvilken baggrund kommer du til dit postulat? Ja, der er en lagringstank i en brintbil, akkurat som der er en stribe af batterier i en elbil.
Jeg vil være enig med dig i, at en sædvanlig PEMFC-baseret bil er nødsaget til at have en masse udstyr med (vandpumper, kølere, temperaturstyring ), men nu er teknologien trods alt under udvikling endnu. Inden jeg bliver flamet, så tillad mig lige at sige, at jeg trods alt ikke udelukkende er tilhænger af brint-idéen - den har bestemt sine ulemper, som man ikke skal se bort fra. Akkurat ligesom batteridrevne biler har det.
Afsluttende kan jeg fortælle, at jeg for kort tid tiden har kørt en ombygget Ford Mondeo (som havde kørt 80.000 km) på brint - den eneste forskel man kunne se, var at lidt under halvdelen af bagagerummet var optaget af en tryktank. Den accelerede bedre end de fleste biler, har ikke gear (eftersom elmotorerne ikke behøvede gearing) og sagde ikke en lyd. Ulemperne skal naturligvis med (jeg er som sagt ikke helt brint-fanatiker :o) : Rækkevidden var 160 km og brinten skulle være superren - altså fremstillet gennem elektrolyse og ikke gennem steam-reforming eller lign.
Håber det giver lidt til bålet i en ellers spændende debat :o)
#20
Idioti.
OK?
Saa hvis jeg nu bygger en vindmoelle af trae og bygger mig en spole som kan recycles, og des lige, saa er mit El altsaa ikke "rent" ?
Hvilket er ligegyldigt for produktionen af El.
Joda, masser.
Men sandt.
Saa er det vel blot endnu mere taabeligt at sige det er forkert, no?
Jeg anser nu energi produceret af vindmoeller som "rent", hvilket jeg tror stort set alle andre ogsaa goer.
Lagring har jeg aldrigt naevnt noget om.
Hvilken transport af el forurener da?
Hvilken forurening kommer der ud af en el-bil?
[quote]Med den latterlige logik er olie også rent.[quote]
Nej.
Hvis man stikker hovedet tilpas op i roeven, saa er spoergsmaalet det samme alligevel - for man kan ikke se noget.
Bavl.
Idioti.
Der findes ingen "Ren" måde at lave el på.
OK?
Saa hvis jeg nu bygger en vindmoelle af trae og bygger mig en spole som kan recycles, og des lige, saa er mit El altsaa ikke "rent" ?
Der findes heller ingen "Ren" måde at opbavare el på.
Hvilket er ligegyldigt for produktionen af El.
Der findes ingen "Ren" måde at anvende el på.
Joda, masser.
Det er tåbeligt at sige at el er rent når bare man altså ser bort fra
Men sandt.
Saa er det vel blot endnu mere taabeligt at sige det er forkert, no?
produktion
Jeg anser nu energi produceret af vindmoeller som "rent", hvilket jeg tror stort set alle andre ogsaa goer.
lagring
Lagring har jeg aldrigt naevnt noget om.
transport
Hvilken transport af el forurener da?
anvendelse.
Hvilken forurening kommer der ud af en el-bil?
[quote]Med den latterlige logik er olie også rent.[quote]
Nej.
Hvis man stikker hovedet tilpas op i roeven, saa er spoergsmaalet det samme alligevel - for man kan ikke se noget.
#27
Du skal også tænke på at en el baseret brintbil netop opbevarer strømmen på et sæt batterier før strømmen løber til motoren og hver gang energien skifter form, er der et tab.
Af samme grund vil en el baseret brintbil, altid være mere udstyr. Ja batterierne skal måske ikke være så store, men de skal være der, sammen med al styreelektronikken.
Lagring af brint (i flydende form) er ret energikrævende da det skal være kølet ret langt ned :). I gasform vil det ikke kunne bruges da der måske kunne være brint til 10Km i en bil.
Du skal også tænke på at en el baseret brintbil netop opbevarer strømmen på et sæt batterier før strømmen løber til motoren og hver gang energien skifter form, er der et tab.
Af samme grund vil en el baseret brintbil, altid være mere udstyr. Ja batterierne skal måske ikke være så store, men de skal være der, sammen med al styreelektronikken.
Lagring af brint (i flydende form) er ret energikrævende da det skal være kølet ret langt ned :). I gasform vil det ikke kunne bruges da der måske kunne være brint til 10Km i en bil.
fidomuh (28) skrev:Saa hvis jeg nu bygger en vindmoelle af trae og bygger mig en spole som kan recycles, og des lige, saa er mit El altsaa ikke "rent" ?
Det vender vi tilbage til når du har gjort det.
Det kan godt være det lykkes for nogen engang, men indtil videre er der ikke en ren måde at producere el på.
fidomuh (28) skrev:Jeg anser nu energi produceret af vindmoeller som "rent", hvilket jeg tror stort set alle andre ogsaa goer.
Well, ikke nogen der er værd at høre på. Sådan en vindmølle er altså ret "dyr" i forurening at fremstille og at komme af med. Hvis man ser bort fra det, så aner man da ikke hvad man snakker om.
#30
Selvfølgelig er produktionen af en vindmølle ikke ren Men jo flere vindmøller, solfangere, bølgebrydere osv., vi får lavet, jo renere bliver bygningen af næste generationer af miljørigtig energi.
Selvfølgelig er produktionen af en vindmølle ikke ren Men jo flere vindmøller, solfangere, bølgebrydere osv., vi får lavet, jo renere bliver bygningen af næste generationer af miljørigtig energi.
Handler en stor del af debatten ikke om, at man i stedet for begrebet "ren energi" skal indsætte "renere energi" ?
Hvis vi ved hjælp af en ny teknologi kan reducere den forurening (af hvilken som helst art), som den gamle teknologi skaber, så er vi nået videre... Hvis vi i for hver X år kan halvere den forurening, der er i forbindelse med produktion, lagring og forbrug af energi, så går vi i den rigtige retning.
Nej, vi har i dag ikke en teknologi, der er helt ren, og jeg tror ikke engang, at vi er tæt på, hvis det i hele taget kan lade sig gøre. Jeg tror dog på, at vi gør så store fremskridt på området, at vi i løbet af nogle årtier vil nå et stadie, hvor det ikke længere er produktion, lagring og forbrug af energi, der er det vigtigste i forhold til bevaringen af jorden.
Hvis vi ved hjælp af en ny teknologi kan reducere den forurening (af hvilken som helst art), som den gamle teknologi skaber, så er vi nået videre... Hvis vi i for hver X år kan halvere den forurening, der er i forbindelse med produktion, lagring og forbrug af energi, så går vi i den rigtige retning.
Nej, vi har i dag ikke en teknologi, der er helt ren, og jeg tror ikke engang, at vi er tæt på, hvis det i hele taget kan lade sig gøre. Jeg tror dog på, at vi gør så store fremskridt på området, at vi i løbet af nogle årtier vil nå et stadie, hvor det ikke længere er produktion, lagring og forbrug af energi, der er det vigtigste i forhold til bevaringen af jorden.
Orange (26) skrev:ChillySkye (8) skrev:#7
El og brint er vel stadig de "bedste" løsninger.
Såfremt den el der skal bruges udvindes via vedvarende energi, så er begge metoder jo miljø-neutrale.
lol, så miljø er lige blevet reduceret til kun at omhandle CO2 udledning, og tilmed kun ved brug af brændstof? Jeg tror du (og hele miljøministeriet) glemmer, at der er mange andre transportrelaterede miljøproblemer end CO2, og at både el- og brintproduktion stadig udleder masser af CO2.
Uden CO2, ingen fotosyntese....CO2-goblinerne har virkelige fået fordrejet debatten...
#36
problemet er ikke CO2 i sig selv...
problemet er mængden af CO2
når man 'hæver' CO2 på olie/kul kontoen kommer der mere CO2 på 'markedet'
og når man samtidig fælder flere træer og planter end man sår, så bliver atmosfæren endnu mere mættet af CO2.
#ALLE
løsningen er at benytte EEStore : http://en.wikipedia.org/wiki/EEStor
en Ultra-Kapacitor som fylder 25% af Li-Ion batterier og har 33% mere energi.
som kan aflades 1mio gange inden kapaciteten mistes med 1%
med disse banditter, kan man udnytte vindenergi 100 gange bedre end man kan i dag !
problemet er ikke CO2 i sig selv...
problemet er mængden af CO2
når man 'hæver' CO2 på olie/kul kontoen kommer der mere CO2 på 'markedet'
og når man samtidig fælder flere træer og planter end man sår, så bliver atmosfæren endnu mere mættet af CO2.
#ALLE
løsningen er at benytte EEStore : http://en.wikipedia.org/wiki/EEStor
en Ultra-Kapacitor som fylder 25% af Li-Ion batterier og har 33% mere energi.
som kan aflades 1mio gange inden kapaciteten mistes med 1%
med disse banditter, kan man udnytte vindenergi 100 gange bedre end man kan i dag !
#37
Ifølge den Wiki du linker til, er det jo stadig kun en teori. Så indtil det er blevet til et masseproduceret produkt, er det jo ikke sikkert at det bliver til noget.
Ifølge den Wiki du linker til, er det jo stadig kun en teori. Så indtil det er blevet til et masseproduceret produkt, er det jo ikke sikkert at det bliver til noget.
#11 En brintdrevet bils motor kan sagtens fungerer som en konventinel motor. BMW har gjort det 760iL, du kan enten smide benz eller brint i den.
Hvor smart det er i længden aner jeg ikke, men det kan altså lade sig gøre, og så har man stadig fornemmelsen af en V12'er, hvilket i min bog er et kæmpe plus :)
Hvor smart det er i længden aner jeg ikke, men det kan altså lade sig gøre, og så har man stadig fornemmelsen af en V12'er, hvilket i min bog er et kæmpe plus :)
#39
Men til gengæld har du en meget dårlig udnyttelse af energien :D
Og så kan jeg grine af at min lille el-familiebil kan rende fra en V12 benzin/brintsluger :)
Men til gengæld har du en meget dårlig udnyttelse af energien :D
Og så kan jeg grine af at min lille el-familiebil kan rende fra en V12 benzin/brintsluger :)
lorenzen (41) skrev:#40
Og blive overhalet af selvsamme 760i efter 140km.
Nu kan Tesla Motors biler allerede køre op til 480 på en opladning, så det er vist mere eller mindre irellevant allerede.
Desuden vil forbrændingsmotoren stadig svine med en masse olie og have et stort tab i gearkasse og drivlinjen.
Min el-bil har ikke nogen gearkasse, kardanaksel, differentiale til at suge energi ud af motoren, eller bruge olie :D
Jakob Jakobsen (29) skrev:#27
Du skal også tænke på at en el baseret brintbil netop opbevarer strømmen på et sæt batterier før strømmen løber til motoren og hver gang energien skifter form, er der et tab.
Det er noget af en faktuel fejl dér. I opstartsperioden vil man muligvis benytte et batteri (de første 2-3 min, til cellen er varm), men så snart cellen leverer strøm kører elmotorerne mere eller mindre direkte på den.
Jakob Jakobsen (29) skrev:#27
Af samme grund vil en el baseret brintbil, altid være mere udstyr.
Det er rigtigt, at en brændselscellebil uden tvivl vil kræve et batteri til at klare opstartperioden. Men her stopper festen også. Pt forskes der i brændselsceller, der ikke kræver water management, voldsom køling (som sædvanlige HT-PEMFC kræver) og som kan køre på så uraffineret brint at man kan lave det udfra en steam-reforming direkte fra naturgas. Jeg må være dig uenig i dit "altid" i sætningen ovenfor.
Jakob Jakobsen (29) skrev:#27
Ja batterierne skal måske ikke være så store, men de skal være der, sammen med al styreelektronikken.
Enig. Der er nødt til at være batterier i en brændselscellebil - i hvert fald indtil vi en dag finder ud af lave dem med opstartstider på under 10 sek :o)
Jeg vil i den forbindelse blot minde om, at et batteri og en brændselscelle faktisk benytter samme type reaktion - den eneste forskel er, at batteriet beholder sit brændstof (og sine produkter) inden i sig, mens brændselscellen ikke gør. Af samme grund kan batteriet tør for "strøm", ligesom brændselscellen kan løbe tør for brændstof. Det er præcis det samme.
By the way - Der skal også være styreelelektronik i en batteribaseret elbil. Så vi er ligevidt der.
Jakob Jakobsen (29) skrev:#27
Lagring af brint (i flydende form) er ret energikrævende da det skal være kølet ret langt ned :). I gasform vil det ikke kunne bruges da der måske kunne være brint til 10Km i en bil.
Enig. Af samme grund er jeg ikke brintfanatiker :o) Faktisk tror jeg ikke rigtig på at man skal være så drastisk at man satser på det ene og ikke det andet. Min pointe er blot, at der er ingen grund til at fremhæve det ene frem for det andet ... endnu! Når der for alvor kommer produkter på markedet, kommer vi også til at se en afvejning af fordelene og ulemperne.
Hvis jeg skal se fremtid i nogen brændselscellebaseret bil, så kører den på methanol, DME eller en anden væske.
#42
Nu har 7'eren jo aldrig nogensinde været en sportsvogn.
Men så kan jeg jo grine af dig i dit ukomfortable økokøretøj :)
Og jeg vil egentlig også gerne vide, hvad du kører i, en 7'er benzin når 100 på 5,2 sekunder.
Og den med spildt energi, det er bare ikke det, man går synderligt meget op i, hvis man kan lide biler. Vi er jo ikke idioter, vi ved godt, at de er uøkonomiske på alle områder, fra forsikring, brændstof, afgifter, reparationer, værditab og så videre, det handler i den grad om hvordan det føles i kogler og i maven og en glæde, ved at sætte sig i et ordentlig køretøj - det har intet med logik at gøre. Hvis det havde det, kørte vi alle sammen i bus, da det sgu er det eneste, der giver mening.
#45 Helt enig, begge teknologier er ret unge.
Nu har 7'eren jo aldrig nogensinde været en sportsvogn.
Men så kan jeg jo grine af dig i dit ukomfortable økokøretøj :)
Og jeg vil egentlig også gerne vide, hvad du kører i, en 7'er benzin når 100 på 5,2 sekunder.
Og den med spildt energi, det er bare ikke det, man går synderligt meget op i, hvis man kan lide biler. Vi er jo ikke idioter, vi ved godt, at de er uøkonomiske på alle områder, fra forsikring, brændstof, afgifter, reparationer, værditab og så videre, det handler i den grad om hvordan det føles i kogler og i maven og en glæde, ved at sætte sig i et ordentlig køretøj - det har intet med logik at gøre. Hvis det havde det, kørte vi alle sammen i bus, da det sgu er det eneste, der giver mening.
#45 Helt enig, begge teknologier er ret unge.
#30 skrev:Well, ikke nogen der er værd at høre på. Sådan en vindmølle er altså ret "dyr" i forurening at fremstille og at komme af med. Hvis man ser bort fra det, så aner man da ikke hvad man snakker om.
En vindmølles produktion af el er vel altid ren.. produktionen af selve møllen er noget andet, spørgsmålet her gik jo på hvorvidt en vindmølle producerede ren energi og ikke hvor meget co2/forurerning der skulle til for at producere selve møllen
Desuden, det er måske dyrt i forurening/udledning af co2 at fremstille en mølle, men når den har stået et stykke tid og opvejet dette gennem ren(ere) elproduktion i forhold til afbrænding af fossile brændstoffer, er det så ikke fair at sige at den efterfølgende produktion er ren?
supremewulff (47) skrev:er det så ikke fair at sige at den efterfølgende produktion er ren?
Jo, sådan kan man godt se på det, når man ser på den enkelte vindmølle. Men det er ikke meget mere end en hyggelig tanke for ejeren. I det store billede ser man på den totale forurening i hele vindmøllens levetid, delt ud på al den strøm den genererer.
marty (45) skrev:Det er noget af en faktuel fejl dér. I opstartsperioden vil man muligvis benytte et batteri (de første 2-3 min, til cellen er varm), men så snart cellen leverer strøm kører elmotorerne mere eller mindre direkte på den.
Problemet er at de teknologier der er i øjeblikket, så vidt jeg ved, har problemer med at skalere outputtet. Derfor kræver det et batteri eller en kondensator til at virke som en buffer.
marty (45) skrev:Jeg vil i den forbindelse blot minde om, at et batteri og en brændselscelle faktisk benytter samme type reaktion - den eneste forskel er, at batteriet beholder sit brændstof (og sine produkter) inden i sig, mens brændselscellen ikke gør. Af samme grund kan batteriet tør for "strøm", ligesom brændselscellen kan løbe tør for brændstof. Det er præcis det samme.
By the way - Der skal også være styreelelektronik i en batteribaseret elbil. Så vi er ligevidt der.
Ja reaktionerne er meget lig hinanden, men en elbil har ikke brug for en brændselscelle, men det samme kan ikke siges om det omvendte, deraf den større mængde styreelektronik.
Langt hen er vejen, er vi jo fuldstændigt enige. Dog er jeg af den mening at el biler, allerede nu, har langt flere fordele end brintbiler.
#46
Ja så er min fremtidige "øko" bil jo en ren snegl, den er hele 5,6 sekunder om at nå de 100Kmt. Jeg kan godt forstå hvorfor i synes de burde holde sig til fortorvet :)
#49 Du sammenligner en elefant med en gepard. 7'ere er en limousine, masser af benplads, alt i "komfort", ikke en roadster, alligevel magter den at være hurtigere.
Men sammenligner du Teslaen med en coupé fra BMW, til under halvdelen, så ser den ganske langsom ud, ja.
Under alle omstændigheder, så vil jeg hellere kaste penge efter en BMW, der har ti milliarder års erfaring med noget, der virker på vejen.
Men, som sagt, jeg kan godt lide min forbrændingsmotorer. I en hverdagsbil, who cares, men performance :D
Men sammenligner du Teslaen med en coupé fra BMW, til under halvdelen, så ser den ganske langsom ud, ja.
Under alle omstændigheder, så vil jeg hellere kaste penge efter en BMW, der har ti milliarder års erfaring med noget, der virker på vejen.
Men, som sagt, jeg kan godt lide min forbrændingsmotorer. I en hverdagsbil, who cares, men performance :D
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.