mboost-dp1

Ferrari

Metalpulver kan blive nyt brændstof til biler

- Via Ingeniøren - , redigeret af Emil

Det sidste, man ønsker at hælde i motoren på en bil, er nok metalpulver, alligevel er det idéen bag et nyt koncept fra den græske forsker Athanasios Konstadopoulos.

Ved at lave metalpartikler i nanostørrelse bliver disse meget brændfarlige og kan levere energi langt billigere end benzin. Det skal derfor, i et 3-årigt projekt, der startede i maj og støttes af EU, undersøges, om det kan bruges som en erstatning for traditionelt brændstof i forbrændingsmotorer.

Når metalpartiklerne forbrændes, oxideres de for efterfølgende at blive opsamlet i en opsamlingstank. Det oxiderede metal kan efterfølgende genbruges, og CO2-belastningen vil være minimal, sågar neutral, hvis der anvendes en vedvarende energikilde til at genopbygge metallet.

Det er dog ikke helt risikofrit at arbejde med metalpartikler i nanostørrelse, hvorfor en del af forskningen skal undersøge, hvordan man nemmest kan opbevare og transportere metalbrændstoffet.





Gå til bund
Gravatar #51 - Jakob Jakobsen
7. jul. 2009 11:04
#50
Tesla model 5 har netop også massere af komfort og suveræn plads til 4 personer, men der er plads til 7.
Og når vi taler energiforbrug, så er din 7'er stadig et svin med brændstof.
Jeg synes også det er meget federe at bilen ikke har motorstøj og jeg er virkelig træt af de brianer der kører rundt i deres, netop, BMW (pizza taxa?) og skal larme mest muligt.
Gravatar #52 - Zombie Steve Jobs
7. jul. 2009 11:15
#51 Det er jo fordi de er udkneppede t-svansen gangsterslæder, og jeg er helt enig med dig = de stinker, er irriterende og generelt pinlige og til frustration.
Men Brian har jo valgt den af en grund: Der er masser af dem, de holder, du får ret mange heste for ret få kroner og de kører helt fantastisk.

Den med brændstoffet, oh well...

Kan godt lide motorlyden, og de er jo lavet på den måde, at du ikke kan høre skidtet, når den ikke laver noget. Altså, hvis du ikke har smidt t-svansen udstødning på.

Altså, jeg er sådan set rørende enig med alle dine betragtninger, men jeg ignorere det bare, fordi jeg godt kan lide biler.
Gravatar #53 - fidomuh
7. jul. 2009 11:29
#51

Tjah, det er maaske ogsaa vaerd at kigge paa prisen.
Tesla'en ligger i lige godt 1 mill, uden afgift.

Jeg ved godt at der ikke er afgift paa el-biler her i 2009, men tror i selv paa at det bliver ved saadan ? :)

Saa essentielt siger du at en bil til 1.8 millioner er renere og hurtigere end en bil til 200.000kr.

Congratu-fucking-lations Sherlock. :)
Gravatar #54 - Jakob Jakobsen
7. jul. 2009 11:35
#53
Tag lige og besøg virkelighedens verden!
Hvor mange biler fremstiller BMW om året?
Hvor mange biler fremstiller Tesla?

Så snart el bilerne bliver serieproduceret, vil de komme ned på samme eller lavere niveau som almindelige biler.
Desuden er der jo, indtil videre, afgiftfritagelse på elbiler, så den endelige pris kan blive en del lavere end for normale biler.

Gravatar #55 - fidomuh
7. jul. 2009 11:40
#54

Tag lige og besøg virkelighedens verden!


OK, jeg kigger lige 10-20 aar ud i fremtiden saa.
*FACEPALM*

Hvor mange biler fremstiller BMW om året?


1 Trilliardtrillionfantasillioner.

Hvor mange biler fremstiller Tesla?


2.

Så snart el bilerne bliver serieproduceret, vil de komme ned på samme eller lavere niveau som almindelige biler.


Ih ja.
En Toyota Prius er vildt billig.
Eller nogen af de mange andre el-biler, SMART fx.
Den er ogsaa herre billig..

HOST HOST HOST HOST HOST.

Desuden er der jo, indtil videre, afgiftfritagelse på elbiler


Jeg ved godt at der ikke er afgift paa el-biler her i 2009, men tror i selv paa at det bliver ved saadan ? :)

så den endelige pris kan blive en del lavere end for normale biler.


Jeg ved godt at der ikke er afgift paa el-biler her i 2009, men tror i selv paa at det bliver ved saadan ? :)

... Skal vi proeve igen?
Hvor mange her i traaden tror at regering bare vil sige "Naeh, ingen afgift der! De er jo rene! Vi smider da lige et par milliarder ud af vinduet der.." ?

Samtidig, hvor mange her er blaendende naive? :)

Det er meget fint at Tesla i aar 2054 faar bilprisen ned paa 100k, men indtil da, er det rimeligt ligegyldigt.
Kig paa Fiskars istedet.

Den er vaesentligt federe, og er en hybridbil.
Gravatar #56 - Jakob Jakobsen
7. jul. 2009 12:02
En toyota prius er ikke en el bil, det er en hybrid bil der, efter min mening, er lavet for at kaste dårligt lys over el/hybrid bilerne.
Den er langsom, tung og ikke specielt økonomisk, altså ikke noget der kan sammenligned med en rigtig el bil.
Smart, ved vi jo alle er en blingbling bil. Selv den normale fortwo, koster jo 3 gange så meget som en tilsvarende gør, så selvfølgelig bliver el versionen ikke billigere.

Brændstof bilerne er jo også gennemprøvet teknik der bliver voldsomt masseproduceret, hvilket giver de lave priser.
Indtil delene på en elbil bliver produceret på samme måde, vil de jo være dyrere.

Med hensyn til afgifterne, så tvivler jeg også på om politikerne kan holde fingrene fra den.

Den fiskars, er også netop lavet på den eneste rigtige måde, efter min mening, en hybrid skal bygges.
Brændstofmotoren lader kun batterierne op og driver ikke bilen. så kan der spares meget i gearkasse osv. og generatoren kan køre ved optimale betingelser hele tiden når den kører.
Gravatar #57 - fidomuh
7. jul. 2009 12:08
#56

Men kan du saa se hvorfor dit argument om at "en tesla nok skal blive billig" er ligegyldigt?

Virkeligheden siger pt. at det ikke sker foreloebigt.

Det kan skam ske, men saa snakker vi 2020-2030, og saa boer der sgu vaere alternativer igang anyway :)
Gravatar #58 - Jakob Jakobsen
7. jul. 2009 13:51
#57

...og i mellemtiden mener du det eneste alternativ er at køre i en bil der ikke kommer over 6Km/L?
Gravatar #59 - fidomuh
7. jul. 2009 14:42
#58

Til forskel fra at ride paa hest, som du ser som eneste alternativ, saa nej.
Min bil koerer i snit 10Km/L, hvilket er slet nok til mig..

Det gruer min pengepung at se den hoppe ned paa 3Km/L naar jeg morer mig - omend det foeles sjovt i maven :)
Gravatar #60 - Jakob Jakobsen
7. jul. 2009 16:00
fidomuh (59) skrev:
#58

Til forskel fra at ride paa hest, som du ser som eneste alternativ, saa nej.
Min bil koerer i snit 10Km/L, hvilket er slet nok til mig..

Det gruer min pengepung at se den hoppe ned paa 3Km/L naar jeg morer mig - omend det foeles sjovt i maven :)

Hehe :)
Nu kører de brændstofbiler vi snakkede om tidligere, jo ikke 10Km/L og det var dem jeg talte om. Du virkede i dine udtalelser netop som om det var det eneste rigtige at køre i.

Når jeg kører groft, kan jeg få min nuværende polo ned på 12Km/L og kører normalt 15-16Km/L.

Den næste bil jeg godt kunne tænke mig, er faktisk en BMW 123d.
Den kan køre 20,8Km/L men der er ikke sparet på motoren som kan levere 204HK og 400Nm.
Desværre er pengepungen ikke til det lige i øjeblikket.
Gravatar #61 - fidomuh
7. jul. 2009 19:15
#60

Hehe, jeg har en aeldre Peugeot 406 med 210Hk.. Den er ganske morsom at koere i, samtidig med at den har god komfort :)

At den saa falder doed om konstant er jo det aeble man maa bide i naar man er naerig :P

Umiddelbart var min pointe mere at det er ligegyldigt hvad en Tesla kan levere, naar den koster saa meget som den goer de naeste 10 aar ;)

Om du koerer i en Smart eller i en Porsche GT3 goer mig skam ikke noget.
Det er alligevel et saa minimalt co2 aftryk der saettes :)
Gravatar #62 - marty
7. jul. 2009 21:36
Jakob Jakobsen (49) skrev:
Problemet er at de teknologier der er i øjeblikket, så vidt jeg ved, har problemer med at skalere outputtet. Derfor kræver det et batteri eller en kondensator til at virke som en buffer.


Helt korrekt - det direkte power output af en brændselscelle er DC og spændingen afhænger af den strømstyrke man trækker i kombination med en såkaldt polariseringskurve, som er bestemt af brændselscellens kemiske reaktion. Men det er præcis det samme for et batteri. Man sender strømmen igennem noget power electronics, som sørger for den rette spænding og (alt afhængigt af elmotoren) giver et output i DC eller AC. Det er som sagt præcis det samme man gør ved strømmen, der kommer fra batterierne i en elbil.

Dertil kommer, indrømmet, så, at brændselscellerne som man har i prototyperne idag har behov for masser af køling (så vidt jeg husker ca. 3 gange overfladearealet af en køler til en sammenlignelig forbrændningsmotor). Det kræver naturligvis en noget større blæser. Desuden kræver de et "water management"-system, hvilket inkluderer mindre pumper etc.

Derfor er jeg ikke enig i, at det er ekstrakompenter, der gør udslag i fordel/ulempe-diskussionen. Derimod er det temaer som rækkevidde, infrastruktur (altså "brændstof"-vejen), levetid, påfyldningsbesvær/-sikkerhed, komponentgiftighed, CO2-fodspor og, naturligvis, slutpris.
Men disse temaers vigtighed er vist ret enige i. Men jeg fornemmer at vi nok ikke er enige i vurderingen af teknologierne i deres kontekst :o)

Jakob Jakobsen (49) skrev:

Langt hen er vejen, er vi jo fuldstændigt enige. Dog er jeg af den mening at el biler, allerede nu, har langt flere fordele end brintbiler.


Det er jeg ret sikker på, at vi er :o)

Og der også grunde til at elbilerne er noget længere fremme (indrømmet) end brintbilerne. Men som sagt tidligere, så tror jeg nu på at der i fremtiden (også) vil køre brændselscellebiler omkring os. Om de kører på brint kan jeg dog have min skepsis om. :o)

Indtil videre tak for en god og saglig diskussion! :o)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login