mboost-dp1

unknown
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Nyheder
#148
Noget som hedder IDCT ?
Der findes også moton compensation triks i Mpeg1 og mpeg4.
tror faktisk ikke kun det drejer sig om scaling ?.
Jeg er meget sikker på at et Gf2 MX kan scale til over 640x480 i hardware, på baggrund af hvad postulere du at et Gf2 MX ikke kan ?.
Jeg kan køre små 320x240 diretX ting scaleret via hardware i 1024x768 på et geforce MX ???. men det er lige før det kommer til at knibe for det lille kort det har ikke båndbrede nok til at levere 60 Fps i 32 bit farver ved 1024x768, men den prøver ihærdigt og det virker da også rimeligt godt.
Hvis jeg ikke tager helt fejl så er det muligt at hvis man bruger hardware scale så er det et spørgsmål om at tage det billede som skal scaleres op og convertere det til en stor texture AKA 320x240 og så lade kortets 3d feature rendere det i fullscreen i whatever opløsning der nu er valgt, så hardware 1600x1200 scaling skulle kunne lade sig gøre på et geforce 2 MX fordi det kan rendere textures i 1600x1200 ?????.
Motion compensation har været en af ATI's store forcer og derfor køre DVD meget lettere på en maskine med et ATI kort end med et Nvidia kort !! ( lettere = ved mindre cpu forburg ).
Jeg har ikke helt vild meget viden om hvordan IDCT virker, men det er der mange flere kort som understøtter vist også nvidia's kort ( fra geforce 3 og op ), måske ikke GF4 MX. Men large textures har alle geforce korte'ne kunnet klare !!!.
M
Noget som hedder IDCT ?
Der findes også moton compensation triks i Mpeg1 og mpeg4.
tror faktisk ikke kun det drejer sig om scaling ?.
Jeg er meget sikker på at et Gf2 MX kan scale til over 640x480 i hardware, på baggrund af hvad postulere du at et Gf2 MX ikke kan ?.
Jeg kan køre små 320x240 diretX ting scaleret via hardware i 1024x768 på et geforce MX ???. men det er lige før det kommer til at knibe for det lille kort det har ikke båndbrede nok til at levere 60 Fps i 32 bit farver ved 1024x768, men den prøver ihærdigt og det virker da også rimeligt godt.
Hvis jeg ikke tager helt fejl så er det muligt at hvis man bruger hardware scale så er det et spørgsmål om at tage det billede som skal scaleres op og convertere det til en stor texture AKA 320x240 og så lade kortets 3d feature rendere det i fullscreen i whatever opløsning der nu er valgt, så hardware 1600x1200 scaling skulle kunne lade sig gøre på et geforce 2 MX fordi det kan rendere textures i 1600x1200 ?????.
Motion compensation har været en af ATI's store forcer og derfor køre DVD meget lettere på en maskine med et ATI kort end med et Nvidia kort !! ( lettere = ved mindre cpu forburg ).
Jeg har ikke helt vild meget viden om hvordan IDCT virker, men det er der mange flere kort som understøtter vist også nvidia's kort ( fra geforce 3 og op ), måske ikke GF4 MX. Men large textures har alle geforce korte'ne kunnet klare !!!.
M
Jeg vil heller ej hænges op på de specifikke tekniske betegnelser. Scaling er bare mit generelle udtryk for den process at skaleré et billede eller videoklip fra én størrelse til en anden. Jeg har hørt IDCT før i den sammenhæng, men hvad det præcist repræsentere ved jeg ikke, hvorfor jeg vælger ikke et kommentere det. Min påstand om GF2 MX baserer jeg på forskellige videoklip jeg testet med i Windows Media Player. Jeg valgte i mit indlæg at springe over skærm-opløsning, refreshrate, framerate, m.m., og hvilken indvirkning det har på ydelsen, fordi jeg ikke ved nok om emnet til at udtale mig med sikkerhed, og jeg mener at ingen kommentare er bedre énd ubegrundet spekulation/gætteri.
Hvordan de enkelte chipsets arbejder, ved jeg heller ikke - hvilket også er grunden til at jeg bruger ordet "scaling" som blot er et generelt udtryk, hvad enten metoden er point sampling, bilinear, bicubic eller noget helt fjerde.
Men det lyder sandsynligt at nogle grafikkort bruger chipsens 3D-faciliteter(texturing), til at lave scaling med.
Jeg kender desværre ikke lige nogen links der giver ét svar...
Hvordan de enkelte chipsets arbejder, ved jeg heller ikke - hvilket også er grunden til at jeg bruger ordet "scaling" som blot er et generelt udtryk, hvad enten metoden er point sampling, bilinear, bicubic eller noget helt fjerde.
Men det lyder sandsynligt at nogle grafikkort bruger chipsens 3D-faciliteter(texturing), til at lave scaling med.
Jeg kender desværre ikke lige nogen links der giver ét svar...
#151 H.E.R.O.:
Undskyld det sene svar.
Diskussionerne ender alt for ofte i en gang mudderkastning, og det syntes jeg er en skam. Det er jo tydeligvis kyndige mennesker der færdes herinde, og hvis vi nu gjorde et forsøg på at "tale" pænt og respektfuldt til hinanden, så tror jeg virkelig alle kunne få en go´ og lærerig oplevelse.
Et godt eksempel er netop #148 MadiZone´s indlæg. Grundigt forklaret, og uden at tilsvine eller henvise nedladende til andre indlæg.
Et andet godt eksempel er #156 faetteren´s reaktion på #148. Faetteren stiller sig lidt kritisk overfor noget af det MadiZone skriver, men han formidler sin kritik på en sober og ikke mindst konstruktiv måde, idet han gøre rede for hvad der ligger til grund for hans uenighed.
Jeg tror egentlig også at indlæg som "weee nr. 1" og andre lidt irrelevante bemærkninger stort set vil kunne undgås, hvis omgangstonen blev lidt mere "stueren". Det har noget at gøre med de signaler man sender til især nye brugere.
/Kjellerup
Undskyld det sene svar.
Diskussionerne ender alt for ofte i en gang mudderkastning, og det syntes jeg er en skam. Det er jo tydeligvis kyndige mennesker der færdes herinde, og hvis vi nu gjorde et forsøg på at "tale" pænt og respektfuldt til hinanden, så tror jeg virkelig alle kunne få en go´ og lærerig oplevelse.
Et godt eksempel er netop #148 MadiZone´s indlæg. Grundigt forklaret, og uden at tilsvine eller henvise nedladende til andre indlæg.
Et andet godt eksempel er #156 faetteren´s reaktion på #148. Faetteren stiller sig lidt kritisk overfor noget af det MadiZone skriver, men han formidler sin kritik på en sober og ikke mindst konstruktiv måde, idet han gøre rede for hvad der ligger til grund for hans uenighed.
Jeg tror egentlig også at indlæg som "weee nr. 1" og andre lidt irrelevante bemærkninger stort set vil kunne undgås, hvis omgangstonen blev lidt mere "stueren". Det har noget at gøre med de signaler man sender til især nye brugere.
/Kjellerup
#158
Kjellerup for president !!!
Tillykke.... du må være den første der har fået et nogenlunde seriøst svar ud af "Helten" ;)
Og så er jeg forresten enig med dig i at tonen nemt kunne forbedres... det kræver bare at folk vil tage sig tid til at overveje hvad det egentligt er de poster i deres indlæg.
Kjellerup for president !!!
Tillykke.... du må være den første der har fået et nogenlunde seriøst svar ud af "Helten" ;)
Og så er jeg forresten enig med dig i at tonen nemt kunne forbedres... det kræver bare at folk vil tage sig tid til at overveje hvad det egentligt er de poster i deres indlæg.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.