mboost-dp1

MAFIAA Fire

MAFIAA Fire stikker en kæp i hjulet på Googles censur

- Via TorrentFreak - , redigeret af Pernicious

Da MAFIAA Fire, som svar på Home land Securitys ICE-afdelings beslaglæggelse af domæner, udviklede en udvidelse til FireFox, der automatisk henviser folk til de nye domæner, for disse sider fik de en del opmærksomhed.

Hos ICE var man ikke glade for tiltaget, og bad Mozilla om at fjerne udvidelse fra deres side, hvilket de dog nægtede med argumentet, at en sådan censurering ville true det frie internet.

Med ny vind i sejlene har MAFIAA Fire-holdet nu udviklet en nu udvidelse, denne gang kaldet “Gee! Noo evil”, der er et svar på Googles indførsel af censurering i deres instant- og autocomplete-funktioner på deres søgesider.

Læs også: Google fjerner fildelings-søgeord fra Google Instant

Om deres nyeste Addon fortæller en repræsentant fra MAFIAA Fire-holdet til Torrentfreak

MAFIAA Fire skrev:
Vores besked til MAFIAA er denne; loven af uforudsete konsekvenser er i den grad i live. I tog Napster ned, og hvad der har taget dens plads er meget større. I prøver at censurere lidt her og der, men I inspirerer os til at udgive flere værktøjer, der vil få jer til at krumme tæer i rigtig lang tid. Censurering af almindelige ord som Torrent for at hjælpe en forældet forretningsmodel, er ikke den rigtige tilgang… Og hvor ender det? Hvem beslutter, hvad, der ryger på denne glidebane?





Gå til bund
Gravatar #1 - thimon
17. jun. 2011 08:32
den evige kamp mellem censuring og ytringsfrihed....
Gravatar #2 - Mnc
17. jun. 2011 08:41
nyhedens kilde skrev:
loven of uforudsete konsekvenser
mkay. :P

inb4 indsend rettelse:
Har forresten også indsendt en rettelse...
Gravatar #3 - nubus
17. jun. 2011 08:43
Ja, politiet lukker en hashbule og en ny opstår - samme på internet. Som #1 siger - det er set før, og det kan vel ikke rydde forsiden hver eneste gang. At folk har sjove navne gør ikke denne usammenhængende og sprogligt uskønne soap-fortælling mere spændende.

IBM blev 100 år i går - IBM som har flere Nobel-modtagere og mere udvikling end nogen. IBM som producerede den første reelle PC. Det fik ingen omtale.
Gravatar #4 - tbdaugaard
17. jun. 2011 09:07
#0 skrev:
I tog Napster ned og hvad der har taget dens plads er meget større. I prøver og censurer lidt her og der, men i inspirer os til og udgive flere værktøjer der vil få jer til og krumme tæer i rigtig lang tid.


Så sandt som det er sagt. Det er helt ufatteligt hvor meget censurering, lukkethed og nedtagelse af tvivlsomme sites kan give motivation til forskellige individer, være det Napster, iOS' lukkede system, forsøget på at nedtage TPB osv.

Og det er rart, at nogen kan og gider.
Gravatar #5 - SpYkE112
17. jun. 2011 09:16
nubus (3) skrev:
Ja, politiet lukker en hashbule og en ny opstår - samme på internet. Som #1 siger - det er set før, og det kan vel ikke rydde forsiden hver eneste gang. At folk har sjove navne gør ikke denne usammenhængende og sprogligt uskønne soap-fortælling mere spændende.

IBM blev 100 år i går - IBM som har flere Nobel-modtagere og mere udvikling end nogen. IBM som producerede den første reelle PC. Det fik ingen omtale.
No offense, men hvis du er så butthurt, så kunne du jo have indsendt en nyhed om IBM?! Desuden er der ingen nyheder på newz, der "rydder forsiden". Du kan jo også bare lade være med at læse disse nyheder hvis de ikke interesserer dig. ;)

Tag min kommentar med et gran salt :)
Gravatar #6 - HerrMansen
17. jun. 2011 09:23
Så mangler man jo bare at de laver disse udvidelser cross browser - effing Firefox fanboys. xD
Gravatar #7 - nubus
17. jun. 2011 09:51
SpYkE112 (5) skrev:
No offense, men hvis du er så butthurt, så kunne du jo have indsendt en nyhed om IBM?!


Historien om IBM stod allerede i kø indsendt af en anden - så ville ikke spamme teamet eller træde indsenderen over tæerne, men nu endte det så med at IBM ikke fik nogen dækning. Og tak for saltet ;-)
Gravatar #8 - Nicolai
17. jun. 2011 10:47
Så må man håbe at denne addon er bedre end den anden han har lavet. Den anden havde ihvertfald seriøse sikkerhedsproblemer :-/
Gravatar #9 - RMJ
17. jun. 2011 10:56
Kan Mafiaen ikke lide censur lol da.
Gravatar #10 - ruNury
17. jun. 2011 11:41
Synes der er rart at læse en udtalelse fra en aktivistgruppe, som er sagligt formuleret og lægger op til debat. Jeg er efterhånden godt træt af grupper der "angriber for at beskytte/demonstrere fejl"...
Gravatar #11 - smiley
17. jun. 2011 13:42
Jeg er efterhånden godt træt af folk der bare lægger sig ned og siger "Det er loven" og så ellers bare giver op.

Det varer nok ikke mange årti før vi ender som som slaver til enten kommerciel eller statsmagt. Som i sidste ende nok vil være det samme.

Folk sviner altid USA for at have så mange våben, men de glemmer altid at USA er bygget på frihed der var engang... og retten til at eje og bære et våben for dem, er et tegn på opstandelse, skulle det nogensinde blive nødvendigt.

Jeg siger ikke vi skal være en bunke rednecks med oversavet haglgevær og skyde hver gang vi er i tvivl, men jeg bliver harm når jeg tænker over hvor meget vi finder os i... uden nogen mulighed for at tale imod, eller i hvert fald at kunne gøre noget ved det nogensinde.
Gravatar #12 - ShamblerDK
18. jun. 2011 10:18
#11: Er 100% enig med dig. Det er ufatteligt hvad vi finder os i. Se nu bare hvad der sker når man står uden arbejde her i landet og skal igennem hele kommunens trummerum for at blive tvunget ud i aktivering. Aktivering er det største misbrug jeg nogensinde har oplevet fra den danske stat da det oprindeligt er designet til at skubbe de folk igang der ikke gider at arbejde, men nu bliver misbrugt til at holde slaver i form af de folk der leder men ikke kan finde et arbejde. Min forlovede er dybt deprimeret over at skulle i aktivering hver dag fordi hun ikke lige kan finde en læreplads inden for sit fag.

Og så hører jeg en sjælden gang imellem folk sige: "Jamen, hun kan da bare lade være!".

Ja, det er fint... men det er rimelig svært at forsørge to mennesker på én løn den dag idag når man skal have en almindelig husholdning til at hænge bare nogenlunde fornuftigt sammen.
Gravatar #13 - fiskefyren
18. jun. 2011 20:31
censuring burde være ulovligt da det er imod ytringsfrihed (aka free speech).
Gravatar #14 - Chewy
18. jun. 2011 22:34
@13

Nu er der ikke synderligt meget censur over hvad Google her gjort her.
De har fjernet torrents fra instant search og autocomplete.
Hvilket i mine øjne nærmere er en optimering af hvordan deres ekstra funktioner fungere.
Du kan jo stadig finde præcist de samme torrents nu, som før Google indførte deres ændring. Nu skal du bare udføre det som en normal Google søgning.
Som nævnt ser jeg det personligt som en optimering, da jeg yderst sjældent (hvis ikke det nærmere er aldrig) har lavet en søgning på torrents via de to nævnte funktioner, så for mig har de bare ryddet ud i de resultater jeg får, så der er større chance for at jeg får de mest relevante svar så hurtigt som muligt...
Gravatar #15 - Alrekr
20. jun. 2011 21:02
Smiley (11) skrev:
Folk sviner altid USA for at have så mange våben, men de glemmer altid at USA er bygget på frihed der var engang... og retten til at eje og bære et våben for dem, er et tegn på opstandelse, skulle det nogensinde blive nødvendigt.


Idéen stammer fra en tid, hvor der ikke fandtes politi. Desuden siger loven oprindeligt, at det kun er en milits som må være bevæbnet (A well regulated militia being necessary to the security of a free State, the right of the People to keep and bear arms shall not be infringed.), omend en dom i den amerikanske højesteret fra 2008 siger, at man ikke behøver at være forbundet til en milits. Åndssvag dom (går direkte imod ordlyden, imo), men det var også en god del republikanske dommere som tog den beslutning.

fiskefyren (13) skrev:
censuring burde være ulovligt da det er imod ytringsfrihed (aka free speech).


Det er ikke censur. Censur er defineret som værende forhåndsgranskning af materiale, udført af staten, før offentliggørelse.
Gravatar #16 - Chewy
20. jun. 2011 21:26
@15
Det er ikke censur. Censur er defineret som værende forhåndsgranskning af materiale, udført af staten, før offentliggørelse.


Nej. Du tænker på statscensur. Censur i sig selv kan sagtens udføres af private.
Politikens retskrivnings og betydningsorbog definere censur som:
Politikens Retskrivnings- og Betydningsordbog
censur
ordklasse: substantiv (en)
bøjes: censuren, censurer, censurerne
deles: cen-sur
1 = kontrol af aviser, film, bøger osv. inden offentliggørelse
◇ under krigen var aviserne under censur
2 = bedømmelse af præstation til eksamen

http://www.ordbogen.com/opslag.php?word=censur&...

Wikipedia.dk definere censur som:
Censur er undertrykkelse af tale eller fjernelse af kommunikationsmateriale, som betragtes som kritisabelt, skadeligt eller følsomt af en censurerende myndighed.[1][2]

Udtrykket censur bruges ofte i langt bredere betydning, se afsnittet grænser for ytringsfriheden under ytringsfrihed.

http://da.wikipedia.org/wiki/Censur

Og wikipedia.org definere det som:
Censorship is the suppression of speech or other public communication which may be considered objectionable, harmful, sensitive, or inconvenient to the general body of people as determined by a government, media outlet, or other controlling body.

http://en.wikipedia.org/wiki/Censorship

Gyldendals Store røde ordbog definere det som:
(stats)kontrol med udgivelse bøger og blade, opførsel af skuespil o.l., bedømmelse af eksamenspræstation.

http://peecee.dk/upload/view/313540

At censur kun skulle kunne udføres af staten er en udbredt misforståelse...
Hvis TV3/3Plus vælger at blippe hver gang der er en person der siger "sgu", så er det stadig censur, selvom det bliver udført af private og ikke staten..
Gravatar #17 - Alrekr
20. jun. 2011 21:40
#16: Det kommer så an på hvordan man læser nogle af dine kilder, omend jeg godt kan se din pointe. Jeg har dog en kilde som understørre min påstand:

http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Danmarks_statsforfatning/censur?highlight=censur skrev:
censur, myndigheders forhåndsgranskning af bøger og blade, radio- og tv-stof som betingelse for trykning og udsendelse.
Gravatar #18 - Chewy
20. jun. 2011 21:48
@17
Og så kan vi så kigge på definitionen af myndighed:
ordklasse: substantiv (en)
bøjes: myndigheden, myndigheder, myndighederne
deles: myn-dig-hed
1 = det at have ansvar for sine handlinger og at råde over egen formue
◇ i Danmark opnår man personlig myndighed når man fylder 18 år
sammensætning: myndighedsalder
2 = evne til at få andre til at adlyde; autoritet, pondus
◇ han fremtrådte med myndighed

3 = offentlig institution som har magt til at fastsætte regler og kontrollere
sammensætning: · skattemyndighederne
4 udøvende myndighed = se under magt

http://www.ordbogen.com/opslag.php?word=myndighed&...

Wikipedia.dk siger:
Myndighed kan henvise til flere artikler. Ordets grundlæggende betydning er retten til at beslutte eller handle.

http://da.wikipedia.org/wiki/Myndighed

Så Togkontrolløren kan godt fremstå som en myndighed.
Ligesom beboerforeningen/andelsforeningen i dit beboelseskompleks også kan være en myndighed. Det behøves igen ikke at være staten..
Gravatar #19 - smiley
21. jun. 2011 06:52
Alrekr (15) skrev:
Idéen stammer fra en tid, hvor der ikke fandtes politi. Desuden siger loven oprindeligt, at det kun er en milits som må være bevæbnet (A well regulated militia being necessary to the security of a free State, the right of the People to keep and bear arms shall not be infringed.), omend en dom i den amerikanske højesteret fra 2008 siger, at man ikke behøver at være forbundet til en milits. Åndssvag dom (går direkte imod ordlyden, imo), men det var også en god del republikanske dommere som tog den beslutning.


Så du siger det ikke var fordi de daværende oprørske ledere aldrig så potentialet for et oprør en dag? :)

Den originale ide er irrelevant, det er hvad deres ret er et symbol for i dag, præcis som jeg skrev. Amerikanere sætter en ære i at kunne rejse sig imod staten, skulle det en dag blive for meget.

Om de nogensinde vil være i stand til det inden de har overgivet alle deres civile rettigheder, er så en anden ting.
Gravatar #20 - Mnc
21. jun. 2011 06:58
Grundloven hentyder godt nok at borgerne har ret til at rejse sig mod staten, men hvis de endelig gør det tror jeg næppe staten bare vil sige "Nå, dét var så det.".
De vil sgu gøre modstand, med alle de midler de har til rådighed.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login