mboost-dp1

BMW

Lotus bygger taxa, der kører på brint

- Via BBC News - , redigeret af Emil

Bilproducenten Lotus har til OL i London 2012 bygget en udgave af den kendte, sorte taxa fra Londons gader, som ved hjælp af brændselsceller kører på brint.

Bilen accelererer fra 0-100 km/h på 15,5 sekunder, hvilket er 7 sekunder hurtigere end normale, sorte taxaer. Bilens baghjul drives ved hjælp af to elektriske motorer. Strømmen til motorernes batteri genereres af brændselsceller, som omdanner brinten, der opbevares i tanke under kølerhjelmen. Det er muligt selv at vælge, om bilen skal drives af batteriet, brændselscellerne eller af en kombination af de to.

Under bremsning oplades det elektriske batteri på to måder: Overskudsenergi fra brændselscellerne sendes til batteriet, og samtidig omdannes kinetisk energi via motoren.

Formålet med projektet har været at skabe en bil, som ikke udleder andet end vand. Modsat mange tidligere lignende projekter satses der på at have bilen i produktion omkring 2020.





Gå til bund
Gravatar #1 - mrKayne
4. aug. 2010 12:34
Holy crap! Fanme en stor slange, lol..
Gravatar #2 - TheUnknownSaint
4. aug. 2010 12:35
#1 Alt er vel relativt! ;)
Gravatar #3 - buddax
4. aug. 2010 12:37
Fat nu at brint er fail, og kom i gang med at bruge et realistisk alternativ. Om ikke andet, så indtil at man er klar til at bruge brint på fornuftig vis.
Gravatar #4 - ghostface
4. aug. 2010 12:39
#3 hvis du vil debatere på et fagligt og relevant plan så skal du forklare din holdning. Jeg ved ikke det store om brint biler men er da ganske interresseret i at høre hvorfor det er en dårlig idé.

Lige netop taxaer kan netop undgå problemet med tanknings muligheder da de oftest tanker det samme sted hver dag.
Gravatar #5 - danclandotdk
4. aug. 2010 12:42
#3 Brint er da meget godt indtil de får lavet nogle batterier der der kan lades hurtigt og har stor kapacitet. Brint fungerer jo faktisk som et flydende batteri der bare lige kan genopfyldes når det er løbet tørt :)
Gravatar #6 - buddax
4. aug. 2010 12:42
#4
Der findes f.eks stort set ingen infrastruktur til at distribuere brint, det er da rimeligt fatal i min bog. Fremstilling af brint er heller ikke udpræget genialt i langt de fleste tilfælde. Så der er mange problemer med det, hvis du spørger mig.

IMO skulle man nok bruge noget mere krudt på nogle andre alternativer, som kunne være mere relevante inden for en overskuelig fremtid.
Gravatar #7 - Daniel-Dane
4. aug. 2010 12:45
#4
Man bruger energi på at spalte vand til brint, som så bruges til at lave strøm. Det er spild. En elmotor er et langt bedre alternativ (når de nye batterier kommer på markedet), da man simpelthen dropper et trin (som også har tab).

Så kommer infrastrukturen, som #6 er inde på. Jeg kan ikke udtale mig om kapacitet, men jeg har læst om benzin-, brint- og elbiler, som har kørt mange hundrede (og enkelte tusinde) kilometer på en tank.
Gravatar #8 - Louis
4. aug. 2010 12:46
Synes, at det er underligt, at dem først kommer i masseproduktion i 2020, når de kan have den klar til OL i 2012.
Gravatar #9 - ghostface
4. aug. 2010 12:48
#6 fremstillingen af brint er dårlig såfremt:
Den mængde fossile brændstoffer der brændes af for at lave brinten ville haev betydet en længere transport afstand som fossile brændstoffer i en konventionel bil, end som Brint i en brintbil. Er det tilfældet?
Den mængde forurening produktionen af brinten udleder er størrer end hvis samme mængde fossil brændstof blev brugt i en konventionel bil. Er det tilfældet?

Distributionen og tilgængeligheden af brint er vel kun dårlig såfremt:
Taxaen skal tanke mere end en gang om dagen og derfor skal tilbage til et centralt punkt for alle taxaerne.
Taxaen ikke starter dagen på et centralt sted og derfor kan tankes op der.

Hvis det er tilfældet så ja, så er det ingen god idé at masseproducere det.

Jeg spørger fordi jeg ikke ved det og fordi jeres personlige holdninger og kommentarer uden kilde ikke er nok til at overbevise mig :)
Gravatar #10 - Ramius
4. aug. 2010 12:48
Det kunne være at nogen for en gangs skyld har udtalt sig realistisk. Hvor tit har man ikke hørt om ting der er klar om 3 år og så hov blev det lige 4 år forsinket...
Gravatar #11 - buddax
4. aug. 2010 12:53
Jeg tror der skal satser på alternativer hvor vi har infrastruktur til at distribuere, f.eks bio-brændstof eller EL. Så må brint, hvis det viser sig at være the shizzle, komme senere, men lige nu ser jeg ikke det vildt fantastiske i det.
Gravatar #12 - buddax
4. aug. 2010 12:59
#6
Der kunne man bygge nogle A-kraftværker, og så både lave ren EL, og brint som et bi-produkt. Men nu bor vi jo i Danmark, hvor A-kraft er et fy ord, så fat chance det sker.
Gravatar #13 - wald15
4. aug. 2010 13:09
Brint er da så meget fremtiden
det er det enenste som vil redde fremtiden

Lige nu er der mange forskere som er igang med at finde den bedste måde at udvinde brint på

lige lidt fordele ved brint
- man kan udvinde det over det hele
- man løber ikke tør for brint
- det eneste bi-produkt fra en brint-dreven bil er H2O (vand)
- brint er mere sikkert end benzin/diesel
- vesten bliver ikke afhængig af mellemøstens produktion af olie
- brint vil forurene MEGET mindre

Honda har allerede lavet en brint-bil (Honda FCX)
nogle få steder i USA kan man endda tanke brint
og når man har fundet en metode til at udvinde brint ordenligt, vil det også blive billigt i forhold til benzin/diesel pga at der er så store mængder af det

ja lige nu er der måske også nogle ulemper ved brint, men det vil der sku altid være i starten
Gravatar #14 - buddax
4. aug. 2010 13:22
#13
Lad os nu se, hvor længe der går, før "fremtiden" er her.
Gravatar #15 - mireigi
4. aug. 2010 13:24
Altså, hvis en kvinde skal køre sådan en bil der, er vi nødt til at få lavet et system så de ikke glemmer slangen i bilen inden de kører. Med brint bliver den slags en hel del farligere end med benzin.
Gravatar #16 - Regas
4. aug. 2010 13:31
mrKayne (1) skrev:
Holy crap! Fanme en stor slange, lol..


Det sagde hun osse i går.


ontopic:

Rimeligt nice... Syntes bare personligt at biler der kun kører på batterier ville være bedre... =/
Gravatar #17 - wald15
4. aug. 2010 13:36
Regas (16) skrev:
Det sagde hun osse i går.


ontopic:

Rimeligt nice... Syntes bare personligt at biler der kun kører på batterier ville være bedre... =/


Biler som kører på batterier er fortid, det kom frem ca samme tidspunkt som den benzin-drevne bil

mange forsøg er blevet lavet, men alle uden stor success

el-biler
- er for langsomme
- vejer for meget (skal have 1000 batterier pr bil)
også forurener de også meget
først ved produktionen af batterierne
dernæst ved opladning af batterierne

men måske hvis man kunne lave energi-rigtig strøm (vind, vand, A-kraft) og lavede bedre el-biler så kunne det måske have en fremtid
Gravatar #18 - Daniel-Dane
4. aug. 2010 13:43
#13+17
Jeg kunne vende stort set alle dine argumenter, for det passer også med elbilen.
Gravatar #19 - Thinq
4. aug. 2010 14:25
Helt enig i at der er mange problemer med rent batteridrevne biler, især total kapaciteten og opladningstiden. Selv med bedre og mere kompakte batterier i fremtiden, vil opladningstiden være en dræber rent brugsmæssigt. Rene elbiler har imho kun et marked som små bybiler og pendlerbiler (familiens nr. 2).

At brint skulle være en fed ide har jeg til gengæld også svært ved at se. Det er besværligt og omkostningstungt at fremstille, komprimere og transportere. Brint reagerer med de fleste rene metaller og er meget svært at holde indespærret i længere tid. Selv om eksplosionsfaren generelt er ret overvurderet så er det svært at kategorisere som sikkert og dette vil IMO gøre det meget svært at sælge brintbaserede løsninger til "almindelige mennesker".

Der findes masser af oplagte alternative brændsler (ethanol, methanol, dimethylæter m.fl.) som er væskeformige og derfor meget lettere og sikrere at håndtere. Med tilstrækkelig renhed kan de også bruges i brændselsceller så der bliver nul os og partikler (kun vanddamp og co2). Disse brændsler vil give alle de samme fordele som brintteknologi uden de store minusser.
Gravatar #20 - Daniel-Dane
4. aug. 2010 14:33
#19
Der findes skam batterier, som kan oplades fra 0 til 90 % på et kvarter (på markedet, mener jeg), så det problem er ved at forsvinde MEGET langsomt.
Gravatar #21 - Krydolph
4. aug. 2010 14:42
brint er for farligt, for svært at opbevare! Bliver det en hverdags ting vil dumme mennesker hurtig miste respekten for det, og ulykker er u-undgåelige!
Det store problem er at der en meget stor eksplosions fare, og at der stadig er problemer med opbevaringen!

For at snakke om elbiler!
Jeg synes løbende man læser om elbiler der bliver bedre og bedre, de er ik i handlen for almindelige menesker endnu, og der mangler stadig nogle ting, men jeg ville ikke helt afskrive dem!

Jeg forstår for øvrigt heller ikke hvorfor regeringen ikke fjerner eller sænker afgift på biobrændsel! Det må bruges til opvarmning men ikke transport! Jeg har en gammel dieselbil, og for nogle få tusind og en mindre ombygning ku den på en formiddag bygges om så jeg ku køre på raps olie eller lign - samme gælder forøvrigt for mange lastbiler - med et slag ville vi få en stor del af bilparken CO2 neutral - det skal ikke være den endelige løsning, men et fandens godt skridt på vejen!

Næste argument at de forurener meget, det er som sådan rigtigt! På et elnet som vi har nu der i høj grad er baseret på afbrænding af kul, kan det ligemeget at man bruger el! men alt skal starte et sted - nu er hustandsmøller blevet godkendt, og vi har også solceller, lad dem op med noget af det :)

men ligemeget hvordan vi gør så har vi ligenu et problem med elforsyningen, for vi vil have el, hele tiden og stabilt, også når det regner eller er vindstille, og der mangler et godt alternativt for kul o.lign.

jeg mener i store træk vi har teknologien, men vilien og især pengene mangler! Vi kan lave "minus huse" der producere mere energi end de bruger. tilføj en bunke batterier der kan tage noget af overskudet på de gode dage og bruge det om aftenen og på de dårlige dage så er vi ved at være dækket ind! Man ser allerede denne løsning i mange af de små svenske ødegårde der ligger så langt ude de hverken har det ene eller det andet - solcellerne lader batterier op, så man kan have lys om aftenen!

Jeg indrømmer stadig blankt at oplagring af energi er noget vi halter bagud med, men for det første kan det med garanti løses, for det andet er det ikke engang sikkert det er nødvendigt hvis man udnyttede hvad vi ellers har af muligheder allerede nu - det vi mangler ku nok dækkes fra de værker der brænder affald af osv
Gravatar #22 - Thinq
4. aug. 2010 14:52
Daniel-Dane (20) skrev:
#19
Der findes skam batterier som kan oplades fra 0 til 90 % på et kvarter (på markedet, mener jeg), så det problem er ved at forsvinde MEGET langsomt.

Link gerne hvis du tænker på noget specifikt. De tiltag jeg har set på den front koster generelt meget dyrt på batteriets levetid og giver dramatisk nedsat energieffektivitet (pga varmespild). Det er der ikke noget nemt fix rundt om. Batterier har en optimal ladehastighed og den passer altså typisk ikke til de opladningshastigheder man kunne ønske sig til en bil.
Gravatar #23 - Jakob Jakobsen
4. aug. 2010 15:00
#17

Prøv at læse nyheder fra efter 1950.
Gravatar #24 - Daniel-Dane
4. aug. 2010 15:12
Krydolph (21) skrev:
[...] der mangler et godt alternativt for kul o.lign.
A-kraft. Done.

#22
Noget a la det her: http://newz.dk/ny-batteritype-kan-oplades-paa-et-h...
Gravatar #25 - Zombie Steve Jobs
4. aug. 2010 16:20
Ehh, og batterier er smarte?

Ikke endnu, batterier er ligeså fail som brint, hvis vi skal køre med den på.
Du kan køre cirka 160km på en god dag, det holder jo ikke. Så skal den lade i timevis eller have skiftet batteri, hvis der er ikke er en "lynlader-station" - er der en infrastruktur til det? Negatory.

Som det ser ud nu, så er jeg ret sikker på, at der står 1-1 eller 0-0 hvad angår brint- og el-infrastrukturen.
Gravatar #26 - Jakob Jakobsen
4. aug. 2010 16:31
#25

Nej. Du kan lave en batteri-bil uden brint, men ikke omvendt.
Der skal være et pænt batteri i en brintbil som buffer.

Hvor mange procent af alle Danskere kører desuden mere end 160km om dagen?

Den største del af el-infrastrukturen er der i forvejen. Der er ingen brint-infrastruktur hvis man ser bort fra de 3-4 reklame-stationer der er blevet lavet..
Gravatar #27 - Zombie Steve Jobs
4. aug. 2010 17:42
#26 Ja, men ikke en praktisk infrasturktur, kender en del, der kører mere end 160 km om dagen. Trust me, jeg kan sgu godt lide elbiler, men problemer med kulde og opladning gør, at de ikke er modne endnu.

Glæder mig dog tll renaults lancering her om et lille års tid. Det bliver sweet.

Der er også lavet brintbiler uden batteri, med en konventionel forbrændingsmotor I. Den kører ikke lige så lang som benzin, men det virker.
Gravatar #28 - Jakob Jakobsen
4. aug. 2010 17:51
#27

Jeg er fuldstændig enig i at teknologien ikke er helt moden endnu, men Danmark er heldigvis blevet udråbt til at være et foregangsland, netop med elbiler.

Jeg grinede også i lang tid over Københavns kommune, som lige havde glemt at elbiler ikke producerer varme nok til at holde kabinen varm, endsige afdugge ruderne i deres dyrt indkøbte biler til hjemmehjælpen:)

Men hvis Renault får lavet lidt infrastruktur så det er muligt at få skiftet sine batteripakker med 100km mellemrum og man kan have et abonnement på selv samme batteripakke (Renault servicerer og udskifter batteripakkerne under ens abonnement). Så er jeg blandt de første til at få en sådan elbil.

Det bliver dejligt at kunne trække fra Brian i hans V6 Opel Manta (med 7 meter skørter), uden at man overhovedet kan høre motoren.
Gravatar #29 - Zombie Steve Jobs
4. aug. 2010 18:22
#28 De er pisse gode at køre i, ved ikke om du har prøvet, men det er sgu noget helt andet, bare at glide fra 0 til 100 uden gearskift eller motorlyd. Det er ret sejt.
Gravatar #30 - Jakob Jakobsen
4. aug. 2010 19:07
#29

Jeg har desværre ikke prøvet en decideret elbil, men til gengæld en el-scooter der uden problemer rendte 60.
Jeg kender dog ikke topfarten, da det er begrænset hvor hurtigt man kan køre i en messehal ;)
Gravatar #31 - marty
4. aug. 2010 20:55
Daniel-Dane (7) skrev:
#4
Man bruger energi på at spalte vand til brint, som så bruges til at lave strøm. Det er spild. En elmotor er et langt bedre alternativ (når de nye batterier kommer på markedet), da man simpelthen dropper et trin (som også har tab).


Jeg blev simpelthen nødt til at rette dig i din fysiske forståelse =) Man dropper ikke et trin ved at benytte batterier istedet for brændselsceller - det er fuldstændigt samme elektrokemiske principper, der benyttes.

Op-/afladning af batteri: elektrisk energi <-> kemisk energi
Spaltning af vand/oxidering af hydrogen i en brændselscelle: elektrisk energi <-> kemisk energi

Det er så noget ganske andet, når man snakker effektiviteter ved processerne, men "trin" springer man altså ikke over.

Daniel-Dane (7) skrev:
#4
Så kommer infrastrukturen, som #6 er inde på. Jeg kan ikke udtale mig om kapacitet, men jeg har læst om benzin-, brint- og elbiler, som har kørt mange hundrede (og enkelte tusinde) kilometer på en tank.


Infrastrukturen for brintbiler er efter min mening problematisk. Men jeg ser stadig muligheder netop inden for dele af transportsektoren, hvor man ikke nødvendigvis behøver en tankstation på hvert hjørne (e.g. taxaer/busser)

Endeligt et personlig holdning om diskussion:

Al snak om sikkerhed desværre ofte baseret på folks generalisering på oplevelser de haft i 7. klasses fysik/-kemilokaler og historier om luftballoner.
En eksploderende brinttank på 300 bar skaber eksempelvis ikke væsentligt mere ødelæggelse end én på 80 bar (har en artikel et sted). Benzin har en meget lavere selvantændelsestemperatur end brint og diffunderer ikke ligeså hurtigt væk, mens brint tilgengæld har et meget lavt flammepunkt og derved hurtigere skaber letantændelige blandinger (som dog forsvinder hurtigere). Der er altså mange parametre, der sikkerhedsmæssigt taler for og imod begge brændsler... og de bruges i risikovurdering og dét er en hel disciplin for sig.
Gravatar #32 - buddax
4. aug. 2010 20:57
#29
Det lyder fedt i mine øre. Jeg ville sgu heller end gerne køre i en el-bil, om den så kun kunne køre 150 km på en opladning, hvis bare det hang pænt sammen økonomisk. Men det skal man nok ikke forvente det kommer til, her i landet. Staten blive jo helt grønne i hovedet, så snart der er nogle penge de ikke har snablen med i. =)
Gravatar #33 - Daniel-Dane
4. aug. 2010 21:09
marty (31) skrev:
Daniel-Dane (7) skrev:
#4
Man bruger energi på at spalte vand til brint, som så bruges til at lave strøm. Det er spild. En elmotor er et langt bedre alternativ (når de nye batterier kommer på markedet), da man simpelthen dropper et trin (som også har tab).


Jeg blev simpelthen nødt til at rette dig i din fysiske forståelse =) Man dropper ikke et trin ved at benytte batterier istedet for brændselsceller - det er fuldstændigt samme elektrokemiske principper, der benyttes.

Op-/afladning af batteri: elektrisk energi <-> kemisk energi
Spaltning af vand/oxidering af hydrogen i en brændselscelle: elektrisk energi <-> kemisk energi

Det er så noget ganske andet, når man snakker effektiviteter ved processerne, men "trin" springer man altså ikke over.


Jakob Jakobsen (26) skrev:
#25

Nej. Du kan lave en batteri-bil uden brint, men ikke omvendt.
Der skal være et pænt batteri i en brintbil som buffer.

Hvor mange procent af alle Danskere kører desuden mere end 160km om dagen?

Den største del af el-infrastrukturen er der i forvejen. Der er ingen brint-infrastruktur hvis man ser bort fra de 3-4 reklame-stationer der er blevet lavet..
Du skal bruge den lagrede brint som brændsel til skabelse af strøm, som SÅ lader bilens batteri op. Ergo et trin for meget!
Gravatar #35 - Zombie Steve Jobs
5. aug. 2010 06:12
#32 Ind til videre er de afgiftsfri til 2012, alt efter salget vurderer de der igen, og så kommer der sikkert også afgift på der. Og det sucks big time. Synes jeg.
Gravatar #36 - marty
5. aug. 2010 07:47
Daniel-Dane (33) skrev:
marty (31) skrev:
Daniel-Dane (7) skrev:
#4
Man bruger energi på at spalte vand til brint, som så bruges til at lave strøm. Det er spild. En elmotor er et langt bedre alternativ (når de nye batterier kommer på markedet), da man simpelthen dropper et trin (som også har tab).

(...)

Op-/afladning af batteri: elektrisk energi <-> kemisk energi
Spaltning af vand/oxidering af hydrogen i en brændselscelle: elektrisk energi <-> kemisk energi
(...)


Jakob Jakobsen (26) skrev:
#25

Nej. Du kan lave en batteri-bil uden brint, men ikke omvendt.
Der skal være et pænt batteri i en brintbil som buffer.
(...)

Du skal bruge den lagrede brint som brændsel til skabelse af strøm, som SÅ lader bilens batteri op. Ergo et trin for meget!


Det er korrekt, at man har brug for et batteri i brændselscellebilen til at få den til at køre de første par minutter, mens cellen varmer op (Det kommer i øvrigt an på hvilken type celle, der er tale om). Men derefter kører elmotorerne mere eller mindre direkte på strømmen produceret i brændselscellerne.

Har selv kørt en bil konverteret med PEM-celler fra Ballard - der sad en mindre Li-ion stak i, som kunne køre bilen i ca. 10 min til cellerne var varme. Opvarmningen klarer de ganske udmærket selv.

Gravatar #37 - rmariboe
5. aug. 2010 17:46
Daniel-Dane (20) skrev:
#19
Der findes skam batterier, som kan oplades fra 0 til 90 % på et kvarter (på markedet, mener jeg), så det problem er ved at forsvinde MEGET langsomt.

Der findes til gengæld ikke et el-net i DK, som kan lade en el-bil op i løbet af en nat - og déri består problemet!

Daniel-Dane (7) skrev:
#4
Så kommer infrastrukturen, som #6 er inde på. Jeg kan ikke udtale mig om kapacitet, men jeg har læst om benzin-, brint- og elbiler, som har kørt mange hundrede (og enkelte tusinde) kilometer på en tank.

Peugeot har fx. en konkurrence om, hvem kan køre længst på brændstoffet i deres biler. Indtil videre holder et par rekorden med godt 3000 km på en tank diesel igennem en af deres "Blue Lion" motorer. De kørte ikke så stærkt, og så vidt jeg husker, endte de ved ca. 37 km/l. El-biler ligger til gengæld i starten af hundrederne :)

tanghaar (35) skrev:
#32 Ind til videre er de afgiftsfri til 2012, alt efter salget vurderer de der igen, og så kommer der sikkert også afgift på der. Og det sucks big time. Synes jeg.

Altså registreringsafgiftfri? Hvor har du det fra? Grunden til, at fabrikanterne ikke satser på ellers perfekte Danmark er netop de enorme afgifter, som gør de dyre el-biler utilgængelige for alle andre end mest velstillede i landet.
Gravatar #38 - Jakob Jakobsen
5. aug. 2010 17:54
rmariboe (37) skrev:
Altså registreringsafgiftfri? Hvor har du det fra? Grunden til, at fabrikanterne ikke satser på ellers perfekte Danmark er netop de enorme afgifter, som gør de dyre el-biler utilgængelige for alle andre end mest velstillede i landet.


http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/1346/1399/ skrev:
Elbilerne er helt fritaget fra afgift,


Det er netop derfor Peugeot satser primært på Danmark som foregangsland.
Det bliver dog diskuteret at der skal indføres afgifter inden for få år.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login